Stil spørgsmål ? »  Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 289-313 indlæg ud af 1365.   « Forrige 25       Næste 25 »

isolering af ventilationrør på loft fra emhætte og bad Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej er der nogen der kan hjælpe mig med et problem ang. isolering af udluftningkanal på loftet fra køkkenemhætte & ventilation fra bad
på taget er der zinkhætte som der er 3 cm flamingo på men kondensvand løber
indvendig i røret og ned i kanalen og ødelægger motor og gibsloft
vhnlig hilsen Torben Johansen
Torben Johansen, Svendborg (14-11-2010) 
Svar:
Hej Torben
Du køre ned i byggemarked, anskaffer dig noget isolering, få endelig monteret det hurtigs muligt.
Derefter tænd ventilatoren på fuld hammer i en times tid, derefter er kanalen helt tør igen.

Det virkede hos mig, 45mm isolering, skal det være rigtig godt, brug så folie isolering som er helt tæt.
Trikkeren, DK (21-11-2010) 



Pris på indkøb af isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal isolere en tilbygning og vil gerne have mere glasareal end de 22% BR08 foreskriver, og skal derfor finde "ekstra isolering" for at modregne i energitabet. Ser derfor på Isover lambda32 isolering som synes at være det bedste håndtérbare isolering p.t. - MEN jeg kan ikke finde noget på nettet der fortæller hvad prisforskellen er på L32 og f.eks Rockwools murbatts.
Er der nogen der ved det?

Karl Neon, Roskilde (11-11-2010) 
Svar:
BR08 foreskriver ikke 22% glasareal.
Eller nogetsom helst vinduesareal overhovedet.
Dan Kongerslev, Holte (11-11-2010) 
Svar:
nu findes der jo også vinduer hvor energibalancen er væsentlig bedre end et almindeligt energivindue... eksempelvis Svarre og et kommende nyt vindue fra Velfac
Bruno, Davir.dk (11-11-2010) 
Svar:
@Kongerslev:

Det er virkelig en skam at du ikke er byggesagsbehandler i min kommune - de læser kap. 7 stk 2 anderledes.

Er der nogen der kan svare på spørgsmålet om pris på L32?
Karl Neon, Roskilde (12-11-2010) 
Svar:
Jeg kan ikke finde noget sted at der står at der kun må være 22% glasareal. Hverken i BR08 eller BR10.

Du må endda bygge dit hus med 100% glasareal. (Måske)
Som Bruno skriver handler det bla. om hvor gode vinduer og især ruder du kan fremskaffe.

Bygningsreglementer indeholder (funktions)kravene. Du finder ud af hvordan de kan opfyldes
Dan Kongerslev, Holte (12-11-2010) 
Svar:
@Kongerslev : BR 08 kap. 7.3.2 stk 2 som gælder ændret anvendelse og tilbygninger:
"Det er en betingelse for anvendelse af de nævnte U-værdier og linjetab ved tilbygninger der opvarmes til mindst 15°C, at det samlede areal af vinduer og yderdøre, herunder ovenlysvinduer og ovenlyskupler, glasvægge og lemme mod det fri højst udgør 22 pct. af det opvarmede etageareal i tilbygningen.

Ved beregningen medregnes ikke etagearealet og arealet af vinduer og yderdøre i butikker og lignende i stueetagen."
Gælder hvis man vil bruge de lempede u-værdikrav for hver enkelt bygningskonstruktion og ikke lave en samlet energiberegning.
M.Thomsen, Horsens (12-11-2010) 
Svar:
BR08 afs. 7.3.2 beskriver minimumskravene til de enkelte bygningsdele.
og forudsætningen er j.f. stk. 2, at glasarealet maksimalt udgør 22 %.
Men i dette tilfælde ønskes der jo netop mere end 22 %.
Derfor er der ingen vej udenom en en energirammeberegning.

Hvis du ikke kan finde nogen priser på nettet, så må du jo er tur omkring din lokale trælast og bede dem om et tilbud.
Henrik, nn, nn (12-11-2010) 
Svar:
Tak for det - MT i Horsens.
Det begrændsning har jeg aldrig bidt mærke i.

Og Ja Tak til Karl Neon.
Men som jeg forstår teksten om de højest 22 % gælder det jo kun ved "anvendelse af de nævnte U-værdier og linjetab ved tilbygninger osv..."
Du kan jo bare lave "en samlet energiberegning"

Jeg vil stadig fastholde at de 22% ikke er et krav i bygningsreglementet.
Du kan stadig lave din tilbygning fuldstændigt af glas. Og stadig være i overensstemmelse med samme bygningsreglements krav.
Men det er jo muligt at der lige skal udvikles nogle termorudetyper. :o)
Dan Kongerslev, Holte. (12-11-2010) 
Svar:
Kongerslev, du forstår det tydeligvis stadig ikke... Selvom vi har fundet det du påstod ikke kunne findes i BR-08...
Men for prins Knud og andre:
Hvis man overholder U-værdierne i det omtalte kapitel, er kravet at glasarealet maksimalt er 22%. HVIS man vælger at have mere end 22% glasareal, skal man optimere U-værdierne og derved kompensere andre steder i konstruktionerne for at overholde det samlede energitab - noget som både spørgeren og andre svarere har forklaret uden at du forstår det.
M.Thomsen, Horsens (13-11-2010) 
Svar:
Det er jo osse lige præcis det jeg siger.
Jeg beklager at jeg ikke kendte 22% reglen.
Og udtalte mig alt for skråsikkert.

Men de 22% forhindrer stadigvæk ikke at du kan have 100% glas i dit hus. Som du selv skriver kan U-værdierne optimeres eller der kan kompenseres andre steder i bygningen - eller du må udvikle nye termoruder.

Tak for i dag.


Dan Kongerslev, Holte (13-11-2010) 
Svar:
Ja, OK enig. Men de 22% er altså stadig et krav i BR08 ud fra de givne forudsætninger, ikke? Det skrev du jo at det ikke er, derfor præciseringen.

Og selv tak for i dag ;-)
M.Thomsen, Horsens (13-11-2010) 

hulmursisolering når indervæg er molersten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
kan man godt hulmursisolere når indervæggen er molersten.vil isoleringsevnen i
stenen forsvinde når man isolerer.
henriksen, aalborg (09-11-2010) 
Svar:
Næ, hvor skulle den forsvinde hen?
Gå du bare igang.
Jens Blicher, Ikast (09-11-2010) 

isolering af garage/kælderloft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi bor i et såkaldt murermesterhus fra 1954. Der er garage i kældere- under vor
opholdsstue. Ved renoveringen for nogle år siden tog vi alle gulvbrædder i stuen op - og isolerede mellem gulvstrøerne med 50 mm rockwool - det var hvad der var plads til.
Spekulerer nu på, om "det kan betale sig" også at isolere loftet i garagen.
Hvis ja - hvad skal vi bruge ? Hvordan med dampspærre ??
Loftet er lavet - som i en stald - vistnok molersten i buer mellem nogle jerndragere. I garagen er monteret en automatisk, isoleret port.
Andersen, Haderslev (09-11-2010) 
Svar:
Det kan godt svare sig at efterisolerer i kældergaragen.
Også selv om der nok sjældent er frost dernede.
Hvis der ikke er dampspærre i konstruktionen, men kun trægulv på strøer og isolering samt betondæk.
SKAL du opsætte en dampspærre direkte på betonloftet og underneden mindst 100 mm isolering. Derved opnås at dampspærren kommer til at sidde 1/3 inde i isoleringen - hvilket er kravet.
Men der er stadig rigtig god økonomi i at opsætte 200 mm isolering. Og gerne på krydsforskalling.
Ras Nielsen, Skåde (09-11-2010) 

Isolering af skunk Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Væggen ind til mine skunkrum er af spånplade og isoleret med rockwoolmåtter.
Det er svært at komme ind i skunkrummet, men da isoleringen er for ringe, skal jeg have gjort noget ved det. Jeg er 76 år, så jeg er ikke så adræt mere, og tænker derfor på en løsning hvor man evt. blæser noget granulat ind i skunkrummet. Jeg er lidt lun på papiruld, men i det ene rum går skorstenen op, så jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, og om det er lovligt?
Til oplysning er mit tag "bølgeeternit" og der er ikke undertag.
Ove Jakobsen, Københavnsområdet (07-11-2010) 
Svar:
Jo da, er fuldt ud lovligt.

Mon ikke en lokale tømrer kan give dig en pris på hvad det ville koste af få det isoleret.

www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (07-11-2010) 



isolering i dør/vindueråbninger Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er i gang med at bygge et fuldmurethus, så er vi i tvivl hvad vi skal bruge mellem facaden og bagvæggen i dør/vinduer åbninger, skal vi have flamingoer, rockwool eller skum? hvad isolere bedst? hvad er bedst for at undgår kuldebro?

bygherre, varde (06-11-2010) 
Svar:
helt klart flamingo
peter, nibe (28-11-2010) 

Sprøjteskum som isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Jeg skal ha isoleret loft-rum på mit gamle sommerhus, og er faldet over ICYNENE som sprøjter skum på.
Nogen som har noget erfaring indenfor den måde at isolere på.?
Nojus, Kbh (05-11-2010) 
Svar:
Nej, heldigvis.
Start dog med at finde den lokale forhandler.
Eller brug et at de mindst 20 produkter der godkent i EU
Rasmus Modsat, Skørping (05-11-2010) 
Svar:
Jeg har stor erfaring med skumisolering, da jeg selv udføre sådanne opgaver. Bare spørg løs
Isolatøren, Kolding (06-11-2010) 
Svar:
Der er ca 120m2 loft jeg gerne vil isolere.. Hvad kan bedste betale sig i form af materiale og tid.?
Nojus, Kbh (08-11-2010) 

Efterisolering på loft - klemliste Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Skal i gang med at efterisolere mit loft. I hele husets længde løber der en god gammedags træ klemliste. Må jeg dække den til med 200 mm isolering?
Peder Sundgaard, 3500 (30-10-2010) 
Svar:
Er du sikker på det?
Klemlister hører til i tagfladen. Hvor de klemmer undertaget sammen over spærene.
Så det er nok noget andet du mener?
Gangbro, klemrække, tørresnor, fodliste eller elkabelkanal.
Jeg gætter på sidstnævnte.Kaj
Kaj Svinding, Egå (30-10-2010) 
Svar:
Sorry - det er nok en elkabelkanal. Har altid fået den omtalt som en klemliste ;-. Det er i hvert fald en trækanal med låg som bliver sømmet på med små søm. Heri løber alle elkabler - enkeltkabler - og der er en række porcelæns "klemmer" som man kan skue på, så man kan få elkablerne til at sidde fast.
Peder Sundgaard, psu@mail.dk (31-10-2010) 
Svar:
Kan vi lige få dit sidste indlæg på dansk?

Installationen lyder som noget der er mindst 100 år gammel, det er uforsvarligt at dække sådan noget med isolering.
Aksel, Hørning (04-11-2010) 
Svar:
Hej
Ja det skulle man tro ;-) men huset er fra 1973 - et ganske almindeligt parcelhus i et plan. På loftet har jeg en lang kanal af træ i hele husets længde. Heri løber alle strømkabler (enkeltvis - ikke i grå installationskabler. De er sat fast strategiske steder i kanalen med "klemmer" af porcelæn. Dem kan man skrue af og på, så man kan sætte nye kabler fast - til fx et lampeudtag. Kanalen er lukket med et trælåg som sømmes på. Egentlig ligner det en meget meget lang cigarkasse ;-) Kanalen kan ikke flyttes op over en ny isolering - derfor ville jeg helst dække den til.
Peder Sundgaard, Værløse (04-11-2010) 
Svar:
Mener du at installationen ligger som løse ledninger i kassen?

Hvis der er samlinger i kassen må den ikke dækkes.

Jeg har aldrig set den løsning, og jeg tvivler på at den nogensinde har været lovlig, kan vi få bud fra nogen der arbejder med bygningsinstallation?
Aksel, Hørning (04-11-2010) 
Svar:
Det er da en helt normal installationstype fra 73, med klemmelisten flyttet op på loftet i stedet for den mere brugte placering under loftet i for eks. gangen. Ledningerne blev ført i porcelænsklemmer og samlet i enkelte eller dobbelte fastskruede samlemuffer. Senere blev klemmer og muffer udført i plastik og ofte blev ledningerne fremført i plastrør.
Hvis lågene er fastsømmet i hele længden er alt, som det skal være. Du kunne jo bruge for eks. nogle vintermåtter ovenpå klemlisten, det er der da ikke noget forkert i.
Per M., 2950 Vedbæk. (04-11-2010) 

Hvorfor skal tape til dampspærre være så dyr? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Ja jeg ved det ikke...SUK
God efterårsferie alle sammen.
Gri.Massen, Andeby (21-10-2010) 
Svar:
Set i forhold til det antal m2 dampspærre du monterer er det da ikke særlig dyrt.
Og det gælder jo for den type samlinger at de hverken kan inspiceres eller repareres efterfølgende. Derfor SKAL de holde i min 50 år.
Men du har ret i at prisen isolert set er det rene rørveri!
Dan Hansen, Solbjerg (22-10-2010) 
Svar:
Er det så slemt at slippe 70,- for en rulle tape der kan sikrer dit hus med evt. problemer med råd og svamp.

I lige måde.

www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (22-10-2010) 

Ventilation Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at lægge isolering under et gulv og er kommet i tvivl om hvorvidt jeg skal lukke de eksisterende ventilationshuller eller beholde dem åbne? Der har tidligere ikke været nogen isolering, og derfor har der været god ventilation under gulvet. Nu hvor jeg lægger rockwool forsvinder ventilationen betydeligt. Beholder jeg hullerne vil vinden kunne blæse direkte ind i måtterne. Skal de lukkes eller beholdes?
MPB, Egå (20-10-2010) 
Svar:
Er det et krybeklæderdæk af træbjælker.
Og du hænger isoleringen under dækket?
Eller er du igang med et terændæk, hvor du lægger isoleringen på jorden?
Birger Qvist, Svendborg (20-10-2010) 
Svar:
Jeg er igang med et terrændæk, hvor der i forvejen ligger strør på.
MPB, Egå (21-10-2010) 

Mast isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mister rockwool isoleringsevne hvis man ligger en 100 mm måtte et sted hvor der kun er 80 mm rum?
MPB, Egå (17-10-2010) 
Svar:
Ja, der er mindre stillestående luft og mere fast materiale.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (17-10-2010) 
Svar:
Ja, vil faktisk isolere ringene end hvis du benytter en 75 mm isolering til formålet.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (17-10-2010) 
Svar:
Takker
MPB, Egå (18-10-2010) 
Svar:
.....men er der nogen der ved om isoleringsevnetabet er f.eks. 5% eller 30% ?.
N.Y., Sgerrig (18-10-2010) 
Svar:
Snarere 30% end 5%
ove Sørensen, Søndervig (18-10-2010) 
Svar:
Kan ikke forstå hvorfor man ikke bruger Teknisk isolering de steder hvor der ingen plads er . Der findes et produkt som kun er 11mm tyk som isolerer tilsvarende 270mm rockwool , det er jo genialt at bruge i husene fra 1970 hvor man ikke gjorde plads til isolering i tagspær osv.
www.adflexion.dk

mvh.
Niels J
Niels J, Hjerting Esbjerg (20-10-2010) 
Svar:
Ved ikke om det var det du svarede på, Ove. Men det jeg tænkte på var hvordan 80 mm ikke-komprimeret isolerer ift. en 100 mm bats som er komprimeret til 80 mm?.
N.Y., Gerrig (20-10-2010) 
Svar:
Airflex og lignende reflektive isoleringer er ikke godkendt i Danmark, der er meget delte meninger om hvor gode de er.

De fleste positive udtalelser kommer fra producenter og forhandlere.
Aksel, Hørning (04-11-2010) 

Varmvæg på skråloft. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:

Vi har overtaget et 2 plans rækkehus fra 1955. På 1 sal
er der nogle skrålofter direkte mod taget, som kun er isoleret med
80mm glasuld i crepepapir. Loftet er af hårde træfiberplader, der
er ingen dampspærrer.

Jeg overvejer at sætte varmvæg (12,5 mm gipsplade med 30 mm
højisolerende, extruderet celleplast) som efterisolering på lofterne.
Foretrækker den løsning ift. gips/rockwool af hensyn til lofthøjden.

Er der noget jeg skal være opmærksom på?

Taget i bebyggelsen skal skiftet om 5-10 år, og skal i den forbindelse
hæves 15cm for efterisolering. Opbygningen vil så se sådan ud, efter min
efterisolering:
Varmvæg, loft (træfiberplader), dampspærrer, 200mm isolering, tag.

Er kombinationen varmvæg og ny damspærer/isolering et problem?
Henning, Virum (14-10-2010) 
Svar:
Nej, skulle ikke være et problem, med varmvæg / damspærre.

Dine 200 + 30mm isolering er dog langt fra nok om 5-10 år forvente at der skal væsentligt mere til.

Jeg ville selv have pille et gamle hårdeplader ned, herefter isoleret med muligt tykkelse isolering, opsat damspærre også forskallet indvendigt med 45x45 forskalling, også bruge en 45 mm isolering mellem forskallingen og herefter gips.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (14-10-2010) 
Svar:
www.adflexion.dk

et produkt der kun er 11mm tyk og kun kræver 20mm luft på begge sider, svarer til 270mm rockwool.
Niels J, Hjerting Esbjerg (20-10-2010) 
Svar:
Airflex og lignende reflektive isoleringer er ikke godkendt i Danmark, der er meget delte meninger om hvor gode de er.

De fleste positive udtalelser kommer fra producenter og forhandlere.
Aksel, Hørning (04-11-2010) 

Isolering af loftrum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej med jer

Jeg står og skal til at isolere mit loftrum i en udbygning. I stueplan vil der i et enkelt rum (mit værksted) måske også blive isoleret senere.
Da der er spær synlige fra stueplan vil jeg isolere nedefra i stedet for i gulvet på loftrummet.

Mit spørgsmål er, skal der dampspær mellem stueplan og mit isolerede luftrum?, hvis ja, hvor skal denne dampspær være placeret?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Steffen Clausen
Steffen Clausen, Nakskov (12-10-2010) 
Svar:
Se L-D-S. :o)
Dansk Omdiregerings Service Aps., Kongedybet (12-10-2010) 
Svar:
Du får lige lidt mere hjælp her...

L-D-S er sikkert http://www.lav-det-selv.dk" TARGET="new">http://www.lav-det-selv.dk

Men du får da også lige et svar på dit spørgsmål.

Hvis der på begge sider er uopvarmet, så skal der ikke etableres damspærre.
Hvis der opvarmes på begge sider, skal der heller ikke monteres damspærre.

Vil der kun blive varmet op på værkstedet, så skal damspærren sidde lige under loftet.

Vil der kun blive varmet op på loftrummet over værkstedet, skal damspærren lægge over isolering, dvs. helt op til gulvet på 1.salen.

Vil du senere hen måske opvarme begge rum, ville jeg pe den til at begynde med.

Har du flere spørgsmål er du meget velkommen på http://www.lav-det-selv.dk" TARGET="new">http://www.lav-det-selv.dk

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (12-10-2010) 
Svar:
Mange tak for svaret.

Der vil være opvarmet i loftrummet men ikke nedenunder.

Kan jeg så placere dampspærren lige under gulvet?

Så det bliver nyt gulv,dampspære,undergulv,spær - isolering,forskalning,gips?
Steffen Clausen, Nakskov (13-10-2010) 
Svar:
Korrekt ja.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (13-10-2010) 

Udvendig isolering af kampestensfundament Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Vi bor i et gammel hus fra 1780 som er muret op på kampesten.
Der er lavet en tilbygning senere som også er på kampesten.
Denne bygning er ikke isoleret særlig godt og jeg har ikke mulighed for at isolere den indefra.
Jeg tænker jeg vil isolere væggen med batts der er beregnet til at pudse på men soklen er jeg i tvivl om.
Kampestenene stikker jo ud over murens bredde.
Jeg tænker man kunne grave en rende op langs kampestenen som går ca. 70-90cm ned i jorden og er ca 20-30 cm bred. denne rende skulle så fyldes med lecabeton og afsluttes ca .10 cm over jorden og så derfra skal væggen isoleres med batts.
Er dette en forkert løsning og findes der en korrekt løsning til at isolere mod en kampestenssokkel
Mads Knudsen, Veksø (11-10-2010) 
Svar:
Jeg kan egentlig ikke se at en kampestenssokkel skal isoleres anderledes end en støbt betonsokkel.
En almindelig sokkel ville du jo isolerer med f.eks "Flamingo" til måske 150mm over terræn.evt. drænplade. Og beskytte med en plade af en slags, måske eternitplade eller lign.

Men problemerne er.
1. Du må ikke grave ned ved siden af dit kampestensfundament. Fordi risikoen for at destabiliserer fundamentet er overhængene.
2. Hvis det er et såkaldt sylstensfundament blot af marksten "opmuret" med ler og uden cement er såvel væg som fundament jo nærmest uden sammenhæng. Det hele står og arbejder lidt efter vind og vejr.
3. Det jeg lige kan komme i tanke om af løsning er at ligge isoleringen vandret ud fra væggen. Måske en meter ud. Vægisoleringen føres ned så den står på den vandrette isolering.
F.eks. 150 mm flamingo på afrettet sand, ovenpå igen sand og fliser.
Det er samme princip der anvendes hvis du skal optø frossen jord med vintermåtter. Jordvarmen sørger for plusgrader.
Jeg ved ikke hvor effektiv løsningen er. Og det er muligt at der findes andre løsninger på dit problem.
Gregers Møller, Hundige (13-10-2010) 
Svar:
Grunden til at jeg gerne vil isolere ned er at gulvet indenfor er lavere end terræn. Og kampestenene er synlige på indersiden.
Og da jeg skal isolere ydrevæggen også vil jeg gerne have fundamentet med.
Det kan godt være det er sylsten. Jeg kan ihvertfald ikke isolere med plader op mod. Derfor tænkte jeg en lecabeton ville kunne bruges. Jeg graver naturligvis ikke hele fundamentet ud på en gang men tager det i etaper så jorden ikke skrider.
Mads Knudsen, Veksø (13-10-2010) 
Svar:
Hej Mads. Har et pudsefirma som udfører alt indenfor sådan noget arbejde, det rette er at isolere det udefra med facade bats. og soklen kan du beklæde med flamingo, i jeres tilfælde er en 100mm helt fint. du kan evt. gå ind på hefa-facade.dk de kan levere alle materialerne til nogle gode priser, du kan også kontakte mig på 22617476. Mvh. Tonni.
Tonni Andersen, Brædstrup (16-10-2010) 
Svar:
Og hvordan skal det kunne isolere med en flad flamingoplade mod runde sten som stikker et stykke ud. Det vil jo give et hulrum mellem flamingo og fundament, nogen steder på nåsten 10cm.

Mads Knudsen, Veksø (18-10-2010) 
Svar:
Savner stadig et konstruktivt forslag til dette.
Mads Knudsen, Veksø (09-12-2010) 

Isolering af kold ydermur. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg har et hus fra 1892 med enkeltstens ydermur. Vil gerne isolere, men pga vinduer , radiatorer osv er der ikke meget plads. Vil varmvægsplader være en god løsning og skal der foretages noget inden disse plader placeres på væggen med stålregler.
Væggene er noget skæve, så nogen steder vil der opstå hulrum. Skal disse isoleres yderligere eller er det bedre bare at lade hulrummet bestå.

msh, Præstø (06-10-2010) 
Svar:
Det vil være helt oplagt at isolere sådan en bygning udvendig.
Med mindre den er bevaringsværdig eller lign. kan du benytte lejligheden til at moderniserer "det arkitektoniske udtryk"
Karl Sørensen, Roskilde (06-10-2010) 

Gør et kup - byd på bæredygtig isolering på Lauritz.zom Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Du kan indtil i morgen kl. 14:45 byde på et gavekort på bæredygtig FSC-certificeret træfiberisolering fra Thermocell på Lauritz.com til fordel for verdens skove. Se mere på www.fsc.dk
Morten, Århus (05-10-2010) 
Svar:
hvorfor skal der isolering i et hus ?

david , åbenrå (06-10-2010) 

byggeri & rengoring Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er på udkig efter den for at udføre byggearbejder, kan vi finde www.cjs-byggeri.dk.
Saulius Jonys, VALLENSBAEK (03-10-2010) 

Glasuld, papiruld eller stenuld? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Når man skal efterisolere en hulmur, der p.t. er isoleret med lecasten, hvilken "uld" skal man så tage i anvendelse? Hvad er forskellene på de 3 mulige produkter, både isoleringsevne, holdbarhed, pris m.v.
Claus Liljeberg, Gentofte (28-09-2010) 
Svar:
Alle 3 kan anvendes til formålet, holdbarheden på papiruld kan jeg ikke svare på, men rockwool og glasuld har nogenlunde samme levetid, og koster nogenlunde det samme.

Personligt foretrækker jeg selv glasulden frem for rockwool, bla. pga. den lavere vægt, væsentligt mere holdbar/rivefast og at den fylder mindre indpakket.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (28-09-2010) 
Svar:
Der er vel også en 4. mulighed.
Flamingo - eller polystyren - er anvendt meget til isolering af hulmure.
Isoleringsværdien er i teorien er lille smule bedre, men mere interessant er det måske at de fleste mener polystyren kugler er nemmere at få til at fordele sig jævnt i hulmuren.
Til gengæld er det noget utroligt svineri, hvis isoleringen "kommer ud i det fri" Isoleringen blæser let rundt om hele huset og 3-4 af naboerne.
Henrik, nn, nn (29-09-2010) 
Svar:
jeg mener faktisk at man af samme årsag, svineriet. istedet anvender granuleret flamingo, som pakker sig langt bedre. (lidt som stabilgrus)
Frede G., Grenå (29-09-2010) 
Svar:
Gør arbejdet ordentligt fra start. Tøm hulmuren for leca og fyld men mineraluld, dvs glasuls eller rockwool. Mineralulden isolerer i omegn af 3 gange bedre end leca. Flamingo falder med tiden sammen, det gør mineraluld ikke, dvs flamingo pakker sig ikke!!!
Jakob P, Brønderslev (25-10-2010) 
Svar:
der er en sammeligning af glasuld, papiruld og stenuld på
<br>
<A HREF=" http://www.selvbyg-traehuse.dk; TARGET="new">træhuse information</A><br>

under bygge materialer

Men derudover syntes jeg lidt diskutionen om glasuld-stenuld-papiruld næsten bliver religiøs....

personligt ville jeg nok vælge papiruld indblæst på lofter, og i skunke mm, i hulmur ville jeg koncentrere mig om at finde en god isolatør


jan skov , Horsens (01-02-2012) 

Kuldebroer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Byggeri

Da jeg fryser meget i min lejlighed, har jeg fået min entreprenør til at måle for kuldebroer i min lejlighed. Han oplyser mig at der ikke er målt temperaturforskelle mellem gulv og loft der er større end 4 grader i min lejlighed og at reglerne herom er 5 grader før der er et problem?
Han henviste også til at luftstrømmen var under 0,15 m/s og at der således var intet i vejen med min klimaskærm, hvilket vi har meget svært ved at tro på da vi fryser rigtig meget.

Mit spørgsmål er om der er sådanne regler? Og om de er fag-/lovbestemt på nogen måde (hvor man kan læse det) eller om det lige er min entreprenør der finder på noget efter forgodtbefindende for hans sag?

Hvad koster det hvis jeg vil selv vil have en uvildig til at komme og måle for kuldebroer endnu engang da jeg ikke har særlig stor tillid til min entreprenør?
Kan i anbefale en?


Jens, København (20-09-2010) 
Svar:
I stedet for at bruge pengene på målinger hvad så med at skrue lidt op for varmen.
Det er jo blevet efterår.

lasse O, Greve (20-09-2010) 
Svar:
Man må sige spørgeren ved mange fine ord og fakta om reglerne, men stiller åbenlyst dumt spørgsmål... Søgt spørgsmål som sædvanligt.
Urealistisk, realistisk (20-09-2010) 
Svar:
Så sandt, så sandt!!!

realisten, danmark (21-09-2010) 
Svar:
På dette punkt har intet ændret sig de sidste 4-5 år jeg har været herinde.

http://www.tømrermester-rk.dk
Tømrermester René Koluda, Gørlev Vestsjælland (22-09-2010) 

isolering under udestue med 1/2 meder kryperum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Isolering af gulvet med flamingo, hvor megt skal der bruges ??
Hvirdan kan flamingopladerne sættes op.
Findes der lim som kan holde ??
Chr. Mølsted, Sdr. Felding (16-09-2010) 
Svar:
Hvorfor vil du bruge flamingoplader. De er nærmest umulige at tilpasse.
Hop ind på enten Rockwools eller Isovers hjemmesider og se hvordan den skal skæres.
Lars Udsen, Freamlev (16-09-2010) 

2 dampspærre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har lagt en dampspærre under 2 lag plader, og vil ligge klik gulv ovenpå.I underlaget til klikgulvet er der også en dampspærre. Sker der noget ved det ??
niels, nykøbing f (11-09-2010) 
Svar:
Ja, der må kun være en damspærre i din konstruktion.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (11-09-2010) 

Isolering af kold mur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Jeg vil gerne isolere mod en kold murstensmur (indvendigt). Skal der være afstand mellem isoleringen og murstensmuren, eller må jeg lægge isoleringe helt op af muren, så opbygning bliver: Mur, isolering, dampspærre, gipsplade? Eller skal der være et "hulrum" mellem muren og den nye isolering?

Mvh Mikkel
Mikkel, Farum (07-09-2010) 
Svar:
Hvis din mur er en hulmur er det ikke nødvendigt.
Men hvis den er massiv er det alt andet lige en fordel med lidt luft.
Primært fordi en murstensmur ikke nødvendigvis er vandtæt.
Finn Nyberg, KBH (07-09-2010) 

Dampspærre ved isolering af etageadskillelse mod loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
Jeg bor øverst oppe i en gammel etageejendom. Jeg har fået isoleret etageadskillelsen op mod loftrummet og tænker at jeg bør opsætte dampspærre inden jeg sætter gipsplader op i loftet. Når jeg læser om dampspærre her på nettet understreges det alle vegne, at man skal sørge for, at den er fuldstændig tæt, hvilket sådan set er logisk. Men hvordan undgår jeg at gennemhulle den, når jeg skruer forskallingen til mine loftplader op? Hvad skal man gøre for at sikre tætheden omkring skruerne? Eller skal man egentlig kun bekymre sig, hvis man fjerner en skrue og dermed efterlader et hul?
Måske er jeg overforsigtig, men jeg vil bare gerne forstå det :-)

Københavneren, København (06-09-2010) 
Svar:
Ja, du er lidt overforsigtig...;)

Man kan jo ikke undgå huller ved opsætning af forskalling osv.. og dette giver ikke efterfølgende problemer, da forskallingen klemmer samlingen tæt.

Det vigtigste er faktisk af samlinger og kanterne forsegles med passende klæber og tape, da det tit er her man ser utætheder af dampspærren.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (06-09-2010) 

Isolering af varmtvandsrør i etagebyggeri Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er en lille ejerforening (1 opgang) i en 100 år gammel ejendom (5 etager) i København. Varmtvandsrørene (og alle andre rør for den sags skyld) er uisolerede, så vi tænker på, hvor meget man ville kunne spare ved at isolere disse - de afgiver jo også varme om sommeren. Projektet kompliceres af, at man ville skulle ind i hver enkelt ejerlejlighed og fjerne hvad der måtte være af rørskjulere og lignende, som efterfølgende skal retableres.

Findes der tommelfingerregler for hvilken besparelse man vil kunne forvente i en etageejendom (en rapport fra SBI nævner, at på landsplan går halvdelen af varmtvandsenergiforbruget til spild)?

Tør nogen give et groft overslag på hvad et sådant arbejde ville komme til at koste?

Gives der nogen form for offentligt tilskud til sådant arbejde?

Andre erfaringer / kommentarer?
Kim Jensen, København (02-09-2010) 
Svar:
Jeg skyder lige lidt fra hoften.
Jeg er ret sikker på at det IKKE er økonomisk forsvarligt.
Besparelsen kan kun opnås såfremt varmeafgivelsen sker til områder hvor der ikke er opvarmet. Altså udendørs, i trappeopgang og evt. kælder.
Hvorfor skal I ind i den enkelte lejlighed?
Den v arme der afgives fra de varme vandrør medvirker jo til rumopvarmningen - i fyringssæsonnen.
Der kan være andre grunde til at isolerer rør, f.eks kondens fra koldttvandsrørene.

Hvis der (måske) skal være økonomi i foretagenet tror jeg at I skal konsentrere jer om rørføring i ovennævnte områder.
Prøv at kontakte et VVS-firma med speciale i rørisolering.
Lasse Høst, Køge (02-09-2010) 
Svar:
@Lasse Høst: Tak for input!

Varmtvandsstigrørene går op gennem de enkelte lejligheder i hhv. køkkener og badeværelser. Isoleringen af disse rør ville således skulle udføres et stykke ad gangen inde i hver enkelt lejlighed.

Det er netop varmeafgivelsen om sommeren, der har født ideen; et 60gr varmt rør, der står og varmer, når der er 30gr udenfor....

Kim Jensen, København (02-09-2010) 
Svar:
Jeg er lodret uening med Lasse.
Tilbagebetalingstiden på rørisolering vil med stor sandsynlighed være mindre end 5 år.
Måske endda endnu mindre.
Prøv f.eks. at checke en hjemmeside som www.byggeriogenergi.dk
Her vil du se at at ved statistikken over energimærkerapporter er den største andel af realiserbare besparelser angivet ved varmeanlægget og rørisolering
Henrik, nn, nn (02-09-2010) 
Svar:
Jeg kan ikke finde noget om vandrørsisolering eller energimærkerapporter på omtalte site.
Og såfremt stigrørene i ovennævnte spørgsmål alligevel er fremført i opvarmede områder er der kun en beskeden besparrelse. Nemlig i sommerperioden.
Der kan som sagt være komfortfordele, heriblant begrænsning af kondens.
Lasse Høst, Køge (02-09-2010) 
Svar:
Lasse - det er måske heller ikke verden mest tilgængelige hjemmeside.
Men så prøv at se her :
http://www.energitjenesten.dk
Der er ingen tvivl om at isolering af rør betaler sig. Og tilbagebetalingstiden er endda meget kort.
Henrik, nn, nn (02-09-2010) 
Svar:
Tak for det.
Men forudsætningerne er jo som skrevet står:
"... efterisolering af et 21 mm varmerør med rørskål. I tabellerne er temperaturen i røret 50°C, omgivelsernes temperatur er 10°C (uisoleret rum), olieprisen er 8,00 kr/l og kedlens virkningsgrad er sat til 85%."

Det er der jo lige præcis ikke tale om her. Det er derfor jeg mit første indlæg skriver at det, (formodentligt) ikke er økonomisk rentabelt at isolerer varmtvandsrør i opvarmede rum.

Der er jo ikke noget varmetab fra varmtvandsrør i fyringssæsonnen. Om varmen i boligen kommer fra radiatorene eller fra vandrørene kan være hip som hap. Det er fjernvarme enheden i kælderen der leverer kalorierne.

Derimod er det kollosalt forsvarligt at spare på det varme vand. :o)
Lasse Høst, Køge (02-09-2010) 
Svar:
Lasse
Den går altså ikke !
Der er et utilsigtet og ikke styrbart varmetab.
Det kan godt være, at du mener varmetabet ikke er betydeligt, og det kan også godt vare at tilbagebetalingstiden bliver længere - men det er uden tvivl rentabelt.
Densuden så er der jo også lige reglerne i DS452 Norm for termisk isolering af tekniske installationer.
Hvis normen skal overholdes, så er der jo slet ingen tvivl om at rørene skal isoleres.
Men prøv evt. også Rockwools hjemmeside. Der er et lille program hvor beregninsforudsætninger kan indsættes.
Henrik, nn, nn (03-09-2010) 
Svar:
I den SBI-rapport jeg nævnte i det oprindelige indlæg (SBi 2009:10 "Varmt Brugsvand - Måling af forbrug og varmetab fra cirkulationsledninger") konkluderes det at:

"Det samlede forbrug til varmt vand vurderes at være ca. 50 PJ pr.
år svarende til, at hver person anvender ca. 250 W hver time døgnet rundt til
varmt vand. Af de 250 W er ca. halvdelen varmetab fra installationer især fra
cirkulationsledninger. Et standby-tab, der hidtil ikke har været fokus på.
Der har siden energikrisen i 70''erne og især inden for de senere år via
nye lovmæssige energikrav været megen fokus på isolering af klimaskærm,
herunder udvikling af lavenergiruder og ikke mindst udvikling af A-pumper. Interessen for reduktion af energiforbrug til varmt vand og især cirkulationssystemer har ikke været stor. Årsagen kan være, at energiforbruget
hertil har været undervurderet, og at der ikke er bevidsthed om, hvor stor en
andel cirkulationstabet reelt udgør. Kampagner om energibesparelser på
varmt vand har primært drejet sig om at reducere selve forbruget af varmt
vand."
Kim Jensen, København (03-09-2010) 
Svar:
Ok. Jeg giver mig.
Jeg var ikke klar over at der var så relativ god økonomi i at isolere varmtvandsrør. (Bla. fordi en stor del er arbejdsløn og kun en lille del materialer)

Men jeg tager forbehold for den med det utilsigtede og ikke styrbare varmetab, i dette tilfælde fra varmtvandsrør.
Uanset årsagen så leverer de uisolerede varmerør varme til lejligheden. (Nogenlunde konstant vel egentlig) Hvis der er termostat på radiatorene sænker den jo blot radiatortemperaturen.
Altså man kan kun, ihvertfald principielt, kun tale om spildvarme i sommerperioden.
Har jeg ret i?

Jeg har et gammelt Gram køle/fryseskab som nu kører stabilt på 26-ende år. Jeg har osse elvarme.
Et nyt køleskab ville være langt mere energiøkonomisk end det gamle.
Men det gamle kølsekab omdanner el-energi til kulde, og varme. Kulden inde i køleskabet, varmen ude i rummet."Spildvarmen" medvirker altså til rumopvarmningen - om vinteren.
Det er samme sag. Energi forbruges ikke, det omsættes. Spildvarmen fra køleskabet er kun spildvarme om sommeren. Kan man sige.

Det samme gælder mange andre fænomener, stand-by strøm, lavenergipærer osv. Hvis du slukker for en varmekilde i rummet bliver du nød til at tænde for en anden. Hvis samme temperatur skal holdes.
Af ovennævnte rapport fremgår det at " Af de 250 W er ca. halvdelen varmetab fra installationer især fra cirkulationsledninger"
Hvis forudsætningen er at alt varmetab fra ledningerne er spildvarme. Så er det bare forkert!

Men jeg er meget enig i at i det store perspektiv skal der spares energi og der skal være fokus på alle muligheder. Men ud fra en økonomisk vurdering er jeg ret siker på at varmtrørsisolering INDE i boligen ligger ret lavt på hitlisten.
Lasse Høst, Køge (03-09-2010) 
Svar:
Nej Lasse, du har faktisk ikke ret.
Men det er ret udbredt misforståelse at isolering af rør ikke betyder noget, fordi varmen jo alligevel afgives til rummene som rørene løbet igennem.
Det der sker er jo f.eks. at et skab eller eller anden rørskjuler bliver varmet op til måske 30 grader af der derigennem løbende rør.
Der afgives derved varme til rummet uanset om der er brug for det og måske uanset om der er brug for det på det sted og tidspunkt.
Du har jo imidlertid ret i at energi ikke "forsvinder" men omdannes. Problemet er bare når den omdannes til former eller på en måde der ikke giver nytte for os.
Derfor er normen også som udgangspunkt ganske fornuftig. Og man bør (skal) isolere rør iht. DS 452 Norm for termisk isolering af tekniske installationer.
Det er forøvrigt også derfra min formulering om "utilsigtet og ikke styrbart varmetab" stammer.
Det er da ikke så svært at isolere rør. Mål rørenes udvendige diameter og gå ned i det nærmeste byggemarked og køb det antal meter færdige rørskåle, som der er behov for.
Det er en oplagt "gør-det-selv" opgave.

Henrik, nn, nn (04-09-2010) 
Svar:
Og så glemte jeg lige at flere energiselskaber giver tilskud til energibesparende foranstantninger.
For et par år siden var der sågar nogen der udleverede rørskåle til isolering af rør - gratis !
Henrik, nn, nn (04-09-2010) 
Svar:
Vi kommerdet vist ikke nærmere.
MEN.
Groft sagt er der altid brug for mindst 20 gr varme i en bolig i vinterperioden. Der er osse (næsten) altid termostat på radiatorene. Derfor vil der kun i begrænset omfang være tale om spildvarme fra røret. Kun i det tilfælde at der afgives mere spildvarme fra røret end der skal til for at opvarme rummet/boligen kan du kalde det spildvarme.

Dernæst: Forudsætningerne i tidligere omtalte tabel er jo helt klart, (og jeg gentager):
"Så meget kan du spare
Tabellerne viser hvor stor årlig varmebesparelse, der kan opnås, ved efterisolering af et 21 mm varmerør med rørskål. I tabellerne er temperaturen i røret 50°C, omgivelsernes temperatur er 10°C (uisoleret rum), olieprisen er 8,00 kr/l og kedlens virkningsgrad er sat til 85%."
Beregningen gælder IKKE for boliger hvor temperaturen altid er højere end 20 grader. Principielt ihvertfald.

Sluttelig. Kom med noget dokumentation for at spildvarmen fra varmtvandsrør enten ikke skal medregnes i boliger, (fordi den er utilsigtet og ikke styrbar) eller beregninger der tager højde for at varmeafgivelsen fra varmtvandsrør i et vist omfang medvirker til opvarmningen af boligen.

Det samme for stand-by og "gamle køleskabs" problematikken. :o)
Lasse Høst., Køge (04-09-2010) 
Svar:
Det var dog en utroligt indstilling - Lasse. (men desværre heller ikke usædvanligt for en formodentlig "ikke" tekniker)
Der er lovkrav om :
•At unødvendigt energitab undgås.
•At varmeafgivelse fra installationerne ikke forhindrer regulering af rumtemperaturen
Det fremgår både af bygningsreglementet og DS452
Må jeg foreslået lidt læsning
http://www.ds.dk
eller evt. at købe normen
http://nyttf.dk
og helt gratis kan man få
http://guiden.rockwool.dk

Du kan også vælge (gratis) at downloade beregningsprogrammet rocktec.
Så er der mulighed for selv at vælge : rørdiameter, isileringstykkelse og temperaturforskel mellem rør og rum.
Ved normalt forekomne rørdimensioner, som i den angivne ejendom, og en temperaturforskel på 20 grader, så kommer du ikke under et varmetab på 4,5-5 watt pr. meter
Henrik, nn, nn (04-09-2010) 
Svar:
Tak for svaret, og vi kommer vist ikke meget længere.
Og jeg bestrider slet ikke lovgivningen på området.
Forskellen er måske at du ukrittisk accepterer lovgivningskravene osv, medens jeg med fornøjelse stiller "opklarende" spørgsmål.
Mht. indstilling så går meget af min tid med at få folk til at proppe noget mere isolering i deres huse. Det er der nemlig økonomi i. Er vi enige om det?
tak for denne gang.

Lasse Høst, Køge (04-09-2010) 
Svar:
Lasse
Det med at proppe mere isolering i huse er relevant for en stor del af den eksisterende bygningsmasse.
Og faktisk er en del af mit daglige arbejde også at rådgive om energibesparelser og isolering m.m.
Derfor må jeg også moderere mit svar på dit sidste udsagn.
I nye huse er det ikke sikkert at der er samfundsøkonomi i at isolere til f.eks. BR2015 krav.
Det afhænger af opvarmningsformen !
For udførelsen af de nærmere beregning kan man læse mere i Energitilsynets vejledning til samfundsøkonomiske beregninger ifb. Projektbekendtgørelsen.

Henrik, nn, nn (04-09-2010) 
Svar:
Hvis i har uisolerede koldtvandsrør og varmtvandsrør i samme rørkasse, vil
koldtvandsrøret ikke kun kondensere, ruste op, men i vil stjæle varme over i koldtvandet som bliver lunkent (derved tapper beboerne mere vand for at få det koldt nok, og samtidigt bliver varmtvandsrørene afkølet og der skal produkseres mere varme, en skrue uden ende!

alene energitabet i sommerperioden vil spare sig selv hjem på meget kort tid, energitabet om vinteren er afhængig af flere ting, men hvis rørene(brugsvandvarme og cirkulation) afgiver godt 50 grader og varmer rummet op til mere end 24-25 grader er det en lidt dyr måde at varme op på, du åbner måske vinduet fordi der er for varmt! husker du så at lukke for termostaten!
Det kan altid betale sig at isolere brugsvandrør uanset hvor de er beliggende, så man kan styre varmen/energien hen hvor man skal bruge den, uden unødvendig opvarmning af emnet!
Leif, Isoleringsfirmaet Nivisol, Nivå (05-11-2010) 

varmvæg i bad ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har tidligere brugt varmvægs plader(Knauf) i vores kælder(som er varm og tør) for at isolere lidt mod kulde fra yddervæggene, med stor succes.

Nu er turen kommet til vores badeværelse i kælderen. Men jeg er i tvivl om jeg kan bruge varmvæg's pladerne, hvis jeg sætter en vådrumsgipsplade udenpå(og derpå fliser) ?

PS: Må man i øvrigt lave en samling fra de gamle vand jernrør til pex inde i en sådan væg(som jo så ikke er lige til at komme til)?
henrik , gråsten (02-09-2010) 
Svar:
Hej
Der skal altid 2 lag vådrumsgips i et badeværelse, men det kan du jo så bare montere udenpå din varmvæg.
Du må ikke lave skjulte samlinger og det er for øvrigt også en rigtig dårlig ide.
Der findes masser af muligheder med færdige lemme til indbygning i gipsvægge o.l.
Principielt er der et problem, med at man laver en tæt (vådrumssikring o.l.)forsatsvæg op mod en kældervæg, men det kan jo nok ikke undgåes.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (02-09-2010) 

Her vises 289-313 indlæg ud af 1365.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »