Stil spørgsmål ? »  Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 289-313 indlæg ud af 1394.   « Forrige 25       Næste 25 »

Udvendig facadeisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej:
Vi har et gammelt hus, der er opført med massive og derfor kolde ydervægge. Dem ønsker vi isoleret. Har fået at vide, at der på markedet findes et produkt, hvor man i èn arbejdsgang pålægger isolering og den udvendige klimaskærm, som man endda selv kan vælge, om det skal være puds eller træ. Man skulle sågar kunne vælge farven også. Har forgæves ledt efter produktet. Er der nogen her i forummet, der ved, om det findes? Lyder noget nemmere end den besværlige proces med efter isolering at pudse hele facaden.

MVH

Niels
Niels Lervad, Hornslet (13-04-2011) 
Svar:
Der bruges hovedsageligt 2 metoder til udvendig isolering af huse.
Enten fastgør man halvhårde mineraluldsbatts til vægoverfladen og pudser efterfølgende, på noget armeringsnet.
Der findes mange udbydere, Bla. Rockwool og Isover.
Det andet "system" består i at du skruer træregler på muren, fylder ud med almindelig blødt mineraluld. Derudenpå vindtæt afdækning, ventilationsspalte og endeligt en beklædning efter eget valg. Træ, metal, plast, eternit og mange andre muligheder.
Det system kan de fleste tømrermestre lave.
Har aldrig hørt om et system som det du omtaler.
Lars Thornved, Skælskør (13-04-2011) 



kondens ?? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Jeg har fået ført pex rør over loft og ned i huset til koldt og varmt brugsvand. nu er spørgsmålet om ikke de skal tætnes helt f.eks. så kunne jeg forstille mig det kolde vand vil kondenserer til sommer og det varme fryse til vinter.. der er skumrør omkring ca. 13m.m. og ellers en måtte rockwool hen over.. gode råd søges da min vvsér afviser alt..
svend, solrød (11-04-2011) 
Svar:
Tætnes ???
Mener du mellem medierøret og "foringsrøret"
Det er ikke normalt at lukke rørenderne mellem medierøret og foringsrøret.

En almindelig skumskål er næppe tilstrækkelig isolering, så det er meget fornuftig at isolere ekstra med mineraluld.

Forøvrigt er du nok lidt ude på "kanten" når du selv udfører , hav jeg må tolke som autorisationskrævende arbejde. Så ville jeg som vvs´er nok også afvise alt.
Henrik, nn, nn (12-04-2011) 
Svar:
Jeg mener ikke det er tilstrækkeligt det arbejde der er udført, men det afviser vvs´eren da han mener det er fint som det er ??

Svend, Solrød (12-04-2011) 

isolering gammel hus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal istandsætte et gammelt stuehus bygget i 1867, men er i tvivl om isolering af ydervæggen. Vi er bange for at vælge en løsning der vil give problemer med råd og svamp. Vi forestiller os blot at hulmursisolere og sætte en gipsplade på indervæggen, uden dampspærre så huset fortsat kan ånde. Er det en god løsning?? Vh Ulla Kjærvang
ulla Kjærvang, Randers (25-03-2011) 
Svar:
Er du sikker på at ydervæggen er hul?
Lars Bentsen, Odense (25-03-2011) 
Svar:
Hvorfor gipsplade indvendigt, sandsynligheden for skimmel er da væsentligt større, hvis du sætter gipsplader på dine ydervægge.

http://www.koludabyg.dk/kompetencer/;side/gipsarbejde


Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (25-03-2011) 
Svar:
Ja ydervæggen har hulmur ca. 7 cm. Vi har boret hul i muren og haft en pind derind med modhager så vi kunne måle. Hvis vi isolere med papirhuld lyder det til at vi ikke skal have dampspærre, men hvad går vi så med indermuren, skal den pudses op??
Ulla Kjærvang, Randers (25-03-2011) 
Svar:
Jeg tror nu ikke at risikoen for skimmel er større eller mindre om du monterer en gipsplade, ved fuldlimning, eller du pudser væggen
Ved hulmursisoleringen hæves temperaturen og den relative fugtighed sænkes. Alt andet lige.
Hvilket betyder minsket risiko for skimmeldannelse.

Derimod er er det noget sludder at et hus skal kunne ånde.
Fordelene ved murede vægge er at de kan optage og afgive fugt og energi. F.eks varme.
Næsten alle enfamiliehuse der er bygget i DK de sidste 50 år har dampspærre i lofterne, hvorimod de 80% af dem ikke har dampspærre i væggene. Fordi de er såkaldt fuldmurede.
Der er ikke skyggen af belæg for at påstå at huse uden dampspærre i væggene er "sundere" end huse med.
De er så lidt forskellige at bo i at de fleste ikke engang aner om deres hua har dampspærre i ydervæggen. Eller Ikke.

Birger Røndholm, Brønderslev. (26-03-2011) 
Svar:
Ja, jeg ville da pudse det op, frem for at smide gipsplader på væggene.

Og jeg ville benytte flamingo granulat til isolering ydervæggene, frem for papiruld.

http://www.koluda-byg.dk/om/
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (26-03-2011) 
Svar:
Om huset kan ånde tænker jeg mest på hvordan materialerne i konstruktionerne får det med de løsninger vi vælger, end det egentlige indeklima. Altså f.eks. undgå råd og svamp ved efterisolering.
For at væggene indvendig skal fremstå ens vil jeg nu gerne have en gipsvæg der spartles og males, men vil jeg da ikke skulle sætte en dampspærre mellem ydervægs inderside og gipspladen? Vil det anbefales at den sættes på lægter eller i metalskinnesystem? - og kunne jeg lige så godt sætte 100 mm. isolering indvendig når nu jeg vil sætte gips op, som at sprøjte hulmursisolering ind?
Ulla kjærvang, Randers (26-03-2011) 
Svar:
Du kan godt efterisolere indvendigt i stedet for.
Så ville jeg smide som du selv skriver 100mm isolering i et stålskelet, herefter damspærre og 2 lag gips, stålskinnerne er måske lidt dyrere end træ, men kan så heller ikke sætte skimmel og svamp.

Men det vil sikkert ikke blive væsentligt billigere end at få ydervæggene hulmursisoleret, og væggene pudset op igen.

http://www.efter-isolering.dk/
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (26-03-2011) 
Svar:
Så det vil være billigere med en hulmursisolering og så en gipsplade, så vi ikke skal have nye lysninger hele vejen rundt, flytte radiatorer m.v. ?? Det er vel rimelig dyrt at skulle pudse væggen op hele vejen rundt indvendig? - de bløde plader har været taget en enkelt sted og der røg indervæggen nærmest med, så vi skal nok have muret indervæggen op eller måske man blot kan sætte en let væg op i stedet for mursten??
ulla kjærvang, Randers (26-03-2011) 
Svar:
Der er 3 muligherder for at isolerer en hulmur.
I hulrummet, indvendig og udvendig.
I jeres tilfælde er der kun 7 cm hulrum i muren og dermed kun 7 cm tykt isoleringslag. Det er klart at det er en kolosal forbedring fra "ingen isolering" Men ved nybyggede huse er man forlængst over 200 mm i hulmure.
Indvendig isolering giver mulighed for et tykkere isoleringslag. Og er nemt at lave. (Evt. på udvalgte vægge eller dele heraf)
Udvendig isolering er måske lidt mere krævende men helt klart den bedste måde at isolerer hus på.
Men hvis jeres hus er fra 1867 og måske af unik arkitektur er udvendig isolering måske vanskelig.
Søren Dalhoff, Greve (26-03-2011) 
Svar:
Det er helt klart nemt at lave indvendig isolering, jeg tænker blot om det bliver for omkostningstungt med nye lysninger m.v. i forhold til at det ikke er rentabelt mht. tilbagebetaling under 8 år. Så vi skal have fundet den bedste løsning som isolere lidt i forhold til ingenting og som samtidig sikre muren mod råd og svamp??
Ulla kjærvang, Randers (26-03-2011) 
Svar:
Ja, men det er osse udmærket.
Start med hulmursisoleringen. Derved sparer I rigtig meget på varmekontoen.

Og så er der gipsplade eller ej.
For det første vil den færdige vægoverflade fremstp fuldstændig ens uanset om du opsætter f.eks. glasvæv på en pudset overflade eller kartonoverfladen på gipspladerne.
For det andet: Der er ikke krav om dampspærre.
3. Det vil ikke skade at etablerere en dampspærre.
4. Jeg kender umiddelbart ingen metode hvor der kan monteres en dampspærre og efterfølgende oplimes en gipsplade på en pudset væg.
5. Det kan derimod gøres ved opskruvning af gipspladen.
6. Ved opskruvning af gipspladen vil der forekomme en tyndt luftfyldt rum mellem puds og plade. Og her er der rent teoretisk risiko for dannelse af skimmelsvamp.
7. Men hvis der ikke har været antydning af skimmelsvamp der hvor du har fjernet de gamle bløde isoleringslader. Så vil det heller ikke forekomme fremover. Alt andet lige.

Årsagen til det lange svar er naturligvis at jeg ikke helt rigtigt kender svarene.
Måske skulle du få en snak med KnauffDanogips. So vist er go''e nok - selv om de har en elendig hjemmeside.
http://knaufdanogips.dk/index.html
Søren Dalhoff, Greve (26-03-2011) 
Svar:
Det er ikke fordi jeg vil sælge noget, men syntes 7 cm er meget lidt at bruge som isolering, især når man ser på de energi priser der er idag, jeg ville helt klart montere facade batts udv, og pudse huset op, så vil dine bestående vægge også fungere som en skal der afgiver varme da de er inden for isoleringen. Du kan se mere på www.nyefacader.dk
Povl Bandholm, Sæby (27-03-2011) 
Svar:
Det giver måske umiddelbart mening da at hulmursisolere og putte glasvæv på en muret overflade. Lyder som det mest enkle. Kender du noget til prisen på oppudsning af mur og glasvæv frem for at sætte en plade op?
Hvad betyder opskurvning af gipsladen?
Tusind tak for alle svar, jeg tror vi er ved at nærme os en løsning, men har ikke stødt på en eneste endnu der har sagt: Dette vil være den bedste løsning her!! Det må være fordi der er flere løsninger der kan være mulige.
Ulla Kjærvang, Randers (27-03-2011) 
Svar:
Huset er bevaringsværdigt klasse 4 og fra 1867 så at beklæde facaden er udelukket, men bestemt en god løsning hvor facadeudseendet trænger til at blive frisket op.
Ulla Kjærvang, Randers (27-03-2011) 
Svar:
Jo da, jeg har da skrevet hvilken jeg anser for at være den bedste løsning, nemlig hulmursisolering med flamingo granulat, også oppudsning af vægge og lysningerne.

Vælger du i stedet for at skrue plader på væggene, skal disse jo også spartles inden opsætningen af filt, samt der skal laves nye lysninger, så er ikke meget mindre arbejde end at få det pudset op igen, samt du tilføjer gipsplader med organisk materiale på bagsiden, hvilket er god grobund for skimmel, hvis der skulle være hjørner hvor der er tendens til at være lidt fugtigt.

Så jeg er hovedet ikke i tvivl, få det hulmurs isoleret og få pudset indervæggen op igen, det er og bliver den bedste løsning.

http://www.koludabyg.dk/kompetencer;totalrenovering
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (27-03-2011) 
Svar:
Tak for alle svar, vi ender vist med en hulmursisolering og oppudsning af indvendig væg, og nok lige en opbygning først når nu væggen vælter når vi flytter de bløde plader.....det er jo charmen ved renovering af de gamle huse.....
Ulla Kjærvang, randers (28-03-2011) 
Svar:

Ja, bløde plader tætner og holder sammen på tingene.

I gamle dage havde man iøvrigt den regel at murestilladset ikke måtte fjernes før der var tapetseret.
Risikoen for at murene væltede var nemligt overhængene. :o)
Poul Murer, Kalkbrænderivej (28-03-2011) 
Svar:
Hejsa

Lige en detalje som skal med i jeres overvejelser;
Eftersom jeres hus har en alder, hvor der formentlig ikke er nogen sokkel, er det vigtigt ved en evt. hulmursisolering, at vælge et materiale der ikke kan optage fugt.
Noget andet er så, at i kan risikere at en del af hulmuren er fyldt med mørtelrester, 100 års snask mv. Dette vil ikke gøre en hulmursisolering mere effektiv :-)

Vi har selv en ejendom fra 1880 og stod i samme situation som jer. Vores løsning blev indvendig isolering med Rockwool på stålskelet, alucraft og en beklædning med Fermacell plader. Vi er vældig godt tilfredse med denne løsning.
Svend, Ølgod (31-03-2011) 
Svar:
Vi har overvejet det samme og er klar over at gammelt mørtel skidt mv. kan give et ringere resultat. Vi har omvendt fået beregnet at det ikke er den store gevinst rent økonomisk at isolere med 100-150 mm. indvendigt. Den omkostning der er ved det ( alle lysninger skal flyttes, radiatorer og udgifter til opsætning af selve væggen) er ikke rentabelt i forhold til det relativt lille beløb vi ville sparer over tid. Vi har valgt at fortsætte med opvarmening med det nuværende stokerfyr der tager, piller, træ fra egen skov og korn og supplere med solvarme over forår og sommeren til vandet (har overvejet jordvarme, men det er en dyr investering). Så lige nu tænker vi det er bedre med lidt isolering end ingen isolering, og når vi skal have de bløde plader væk er det nemt at åbne op for en gang hulmursisolering der trods alt vil gøre noget. Huset er 270 kvm i grundplan og dele skal bruges til kontor. Lige nu overvejer vi at isolere indvendig på det der bliver den centrale opholdsrum hvor vi går i kip og kun hulmursisolere i resten af huset??
Ulla Kjærvang, Randers (01-04-2011) 

Isolering af tag på ejerlejlighedsejendom Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, hvordan er reglerne for isolering under taget på en ejerlejlighedsejendom. Den har almindeligt skråt tag (skiffertag) og der er tagejerlejligheder lige inden under det skrå tag.
Bendt Pedersen, Roskilde (24-03-2011) 
Svar:
Hvis det er i forbindelse med en renovering af lejlighederne, eller taget.

Så skal isoleringskravene i BR10 selvfølgelig følges.

http://www.vestsjælland-nyt-tag.dk/
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (24-03-2011) 

Vindpap på gavl Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er ved at opsætte ny gavltrekant med træbeklædning, men skal der vindpap på hele gavlen, ved uudnyttet tagrum. Er godt klar over at der skal vindpap på til over loftsisoleringen men hvad med resten op til kip. Mvh Michael
Michael, Helsinge (18-03-2011) 
Svar:
Det er som sådan ikke nødvendigt nej.

www.tmrk.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (18-03-2011) 



Rørføring under gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at skifte mit trægulv og har i den forbindelse bemærket at de radiator der løber under gulvet ligger direkte på beton og dermed ikke isoleret nedadtil. Over rørene ligger almindelig rockwoolmåtter. Der løbeer to rør paralelt. Hvordan skal jeg isolere? skal jeg isolere ved blot at lægge rockwoolmåtte under eller skal jeg hen og bruge rørskåle? Hvis rørskåle er den bedste løsning, kan jeg så lægge begge rør i samme skål? På forhånd tak.
Dennis, Hundige (12-03-2011) 
Svar:
Du skal montere rørskåle på rørene, og hver rør skal isoleres for sig selv.

http://www.koludabyg.dk/side/toemrermester-ren-koluda
Tømrermester René Koluda, Gørlev Vestsjælland (12-03-2011) 
Svar:
Hej Koluda. Tak for superhurtigt svar. Ville der være fordele ved at anvende isoleringsmåtter i stedet for rørskåle ? Og hvad er grunden til at rørene skal isoleres hver for sig?

På forhånd tak.
Dennis , Hundige (12-03-2011) 
Svar:
Rørene skal isoleres iht. kravene i DS452 Norm for termisk isolering af tekniske installationer.
Du kan også se i Rockwoll´s "Den lille tekniske"
Men der skal regnes med minimum 20 mm isolering om hvert rør. Så de fleste skumplastskåle fra byggemarkedet er faktisk ikke gode nok.
Henrik, nn, nn (12-03-2011) 
Svar:
Rørene skal selvfølgelig isoleres hver for sig, da den ene er frem og den anden retur, det hjælper jo ikke noget at isolere fremløbet sammen med returen som så vil nedkøle fremløbet også.

Du skal benytte rørskåle til opgaven, og jeg vil da anbefale dig at købe nogle fra Isover eller Rockwool til formålet.

www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (12-03-2011) 
Svar:
TAK for svar. Jeg har målt rørene - hhv 10mm og 12 mm i diameter. Og så tror jeg Rockwool og Isover er ude af billedet da de kun har ned til 18 mm. Skal jeg så ikke bare gå over til skumrør?

På forhånd tak
Dennis, Hundige (13-03-2011) 
Svar:
Så er det nok ikke varmerør.
Men el-ledninger.
Og dem behøver du ikke at varmeisolerer.
Hvad farve mon de ledninger har. Og hvad står der på ledningerne?
Vakse Viggo, Viborg (13-03-2011) 
Svar:
Har samme problem og der er ikke plads til selv den tyndestes rørskål da røret så vil ligge kraftigt i spænd. Det er varmerør i samme dimensioner som du skriver. Da jeg fjernede det gamle gulv var de omviklet en enkelt gang med dampspærre af typen med folie på den ene side og brunt papir på den anden. Må jeg godt bare lade dem ligge direkte i rockwollen - evt uden dampspærren viklet om?
Rasmus, Esbjerg (21-05-2012) 

Isolering omkring vindue Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en traditionel gammel KHB'er lejlighed og der er ikke isoleret omkring vinduerne eller bag træpanelerne omkring og under vinduet. Derfor er det rigtig koldt og meget af radiatorvarmen forsvinder ud den vej (målinger har vist det). Er det muligt at gøre selv, uden at fjerne træpaneler og vinduesplader? Kan en håndværker evt., gøre det uden at fjerne det?
Christina, København K (07-03-2011) 
Svar:
Hvis det er en ejerlejlighed kan du jo isolere dine ydervægge på indvendig side.
Problemerne omkring vinduerne er kuldebroerne, altså udmuringen mellem for og bagmur i vinduesfalsen. Det er ikke mrnt at gøre noget reelt ved.
Rasmus Wyrtsh, Ballerup (07-03-2011) 

Hulmursisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er det muligt selv at blæse Rockwool Hulrumsfyld ind en hulrumsmur og i så fald hvad er den bedste metode? Jeg har et ca. 1x7 m. (7 m2) stort område hvor jeg har opdaget at der mangler hulrumsisolering i et 5 cm. bredt hulrum.

Hvis ikke det er let at gøre med Rockwool vil jeg gerne vide om der er andre isoleringsmaterialer der er gode til formålet og lette selv at isolere med.

På forhånd tak
Jørgen, Århus (28-02-2011) 
Svar:
Det er nemmere med flamingo granulat, det deler sig nemmere ud, og kræver derfor mindre udtagning af sten.

http://www.koludabyg.dk/inspiration;ovenlys
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (28-02-2011) 

Udvendig isolering ved påforing af bøgeeternit Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vores hus skal have ny tagbelædning. Bølgeeternittaget er 37 år gammelt. Vi vil gerne have isoleret til BR10 standard. Ved udvendig isolerinig ved påforing/påbygning på existerende plankespærkonstruktion med loft til kip (spær på rem-ås-rem) - hvordan sikrer man tilstrækkelig ventilation af både de gamle spærene og de nye påforinger?
MVH
Jens
Jens Bladt, Køge (28-02-2011) 
Svar:
???
De skal ikke ventileres.
De er jo døde forlængst.
Poul E. Hansen, Ballerup (28-02-2011) 
Svar:
Det er korrekt hvad Poul skriver, der skal ikke etableres yderligere ventilation end den der er under tagpladerne.

http://www.koludabyg.dk/inspiration;velux-lystunnel
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (28-02-2011) 

Isolering af et frit stående hus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, jeg har et lille fritstående bindingsværkhus. Det skal bruges som køkken. Indervæg bliver gipsplader på lægter, væv og maling. Hvordan bygger jeg min vægisolering op? Starter jeg udefra med vindpap, så isolering, så dampspærre og så gips eller...? Ydervæg skal pudses senere på året. Mvh Hans
Hans, Karise (28-02-2011) 
Svar:
Det bedste er at du laver en ny vindtæt væg indvendig med 50mm afstand til ydervæggen opbygget med vindpap, regler/lægter, isolering, dampspærre og gipsplader som du selv foreslår. Samtidig skal du sørge for at hulrummet mellem ydervæggen og den nye indvendige isolrede væg bliver vel ventileret. Det kan du f.eks. gøre ved at etablere udluftningsspalter med insektnet for oven og for neden i facaden.



M.Thomsen, Horsens (28-02-2011) 

Isolering af udhus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Jeg har et udhus, hvor væggene er brædder, der er sat på ydersiden af et skelet af lægter. Loft/tag er det samme - blot med tagpap på taget (fladt). Hvordan isolerer jeg bedst udhuset? Hvad er "rækkefølgen" - er det ydervæg, mellemrum (og hvordan sikrer jeg i givert fald at der bliver et mellemrum), vindpap, rockwool. Kan jeg også isolere under taget? Ser frem til et godt svar - meget gerne med en illustration af fremgangsmåden.
Mogens Nørskov, 2765 Smørum (25-02-2011) 
Svar:
Kommer jo helt an på om det bare skal isoleres så det er nogenlunde frostfrit, eller om det skal isoleres, så det kan varmes lidt op... ?

http://www.koludabyg.dk/inspiration;ovenlys
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (27-02-2011) 
Svar:
Gerne så det kan varmes lidt op.
Mogens, Smørum (27-02-2011) 
Svar:
Hvor meget plads har de i dine vægge og i loftet... ?

Det ville være nemmere hvis du havde et billede af det, for lidt svært at forstå din opbygningen som den er pt.

http://www.koludabyg.dk/inspiration;velux-integra
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (27-02-2011) 
Svar:
Beklager jeg ikke har reageret i lang tid, men nu er jeg klar igen. Hvordan kan jeg sende billeder til dig?
Mogens, Smørum (09-04-2011) 

Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:

I, (20-02-2011) 

Nyt skifertag =>isolering.. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, mit gamle hus fra 1880 skal have nyt naturskifertag, mit spørgsmål går på hvor mange mm isolering jeg skal bruge. Det er et sammenbygget hus, så vil gerne undgå at hæve taget, noget der kan hjlpe med det spørgsmål? På forhånd tak
Jes, Nordby (20-02-2011) 
Svar:
Lige umiddelbart 300 mm. Men det kan variere.
Bygningsreglementet stiller også ved ombygninger krav til varmeisolering af klimaskærmen.
Kig evt. på www.rockwool.dk
Henrik, nn, nn (20-02-2011) 
Svar:
Kommer jo an på hvor mange mm du har i forvejen.

Men du skal op på 300mm isolering, du kan godt undgå at hæve taget, men så skal der isoleres indvendigt i stedet for, så vil sikkert blive en endnu dyrere omgang, end at hæve taget udvendigt.

http://www.koludabyg.dk/kompetencer/efterisolering
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (20-02-2011) 
Svar:
med mindre altså at dit hus er kategoriseret som bevaringsværdigt ... så er der ingen krav til isolering
Byggemand, Bob (20-02-2011) 
Svar:
Hvis du bare skifter tagbelægningen er der ikke krav om at du skal isolere også! selvfølgelig skal du fylde så meget isolering mellem spærene som du kan (under hensyn til ventilation) det er jo ris til egen røv at lade være.

Det er rigtigt, at der ikke er krav til efterisolering ved bygninger som er registreret som bevaringsværdige, men det er ikke ensbetydende med, at man er forpligtet til at ændre på arkitekturen med henblik på efterisolering ved alle andre bygninger.
Hvad hvis ens hus er tegnet af Jørn Utzon eller enhver anden arkitekt, for den sags skyld? Myndighederne kan IKKE kræve at man hæver taget eller andre tåbelige tiltag!
Iøvrigt indebærer det at hæve taget, at projektet bliver betydeligt dyrere, det kan man jo heller ikke tvinge folk til! Efterisolering skal være rentabel for ejeren af bygningen!
rk , odense (25-02-2011) 

Isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Vi vil meget gerne have isoleret under vores trægulv. Hvilket isolering skal man bruge? Kan det lade sig gøre uden at rive gulvet op og er det noget man selv kan gøre?
Camilla, Hvalsø (17-02-2011) 
Svar:
Kommer jo helt an på, hvad er der under jeres gulv ?
Terræn, betondæk, krybekælder, opvarmet kælder, kold kælder ?

www.tmrk.dk
Tømrermester René Koluda, Gørlev Vestsjælland (17-02-2011) 
Svar:
under terræn 0,5 meter
camilla , Hvalsø (17-02-2011) 
Svar:
He he, spændt på at se dit svar til denne nye væsentlige oplysning René.
M.Thomsen, Horsens (18-02-2011) 
Svar:
Altså du har jord ca. 50 cm under gulvet, eller hvordan skal det forstås... ?

http://www.koludabyg.dk/koluda-byg


Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (19-02-2011) 
Svar:
Ja det har vi.
camilla, Hvalsø (20-02-2011) 
Svar:
Så er det ikke sådan lige muligt uden at pille gulvet op, med mindre i har mulighed for at komme ind under gulvet.

Er det dog muligt, kan i monteres en damspærre mellem bjælkerne, herefter isolere mellem bjælkerne med alm. mineraluld og afslutte med en hård isoleringsbat under bjælkerne, denne vil også virke som vindspærre mod den kolde træk fra under gulvet nemlig.

Men der er ikke meget plads at arbejde på, så jeg ville have valgt at pille gulvet op, smide 50-100mm leca i bunden til at rette af med, 300mm isolering og herefter 100-120mm beton.

http://www.koludabyg.dk/
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (20-02-2011) 
Svar:
Tak for dit svar.
Nej vi har inden mulighed for at komme ind under gulvet.
Ja det var desværre også det jeg frygtede at vi skal pille gulvet op men det bliver så også med det bedre resultat.
Tak for hjælpen.
camilla, Hvalsø (21-02-2011) 
Svar:
Nemlig.

Var så lidt.
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (21-02-2011) 

LOVKRAV Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Kan nogen henvise til et sted hvor jeg kan læsee lovkrav vedr. isolering af lavenergihuse? Vi skal bygge nyt hus, og vil gerne opfylde 2015-kravene, men vi ved ikke hvor vi kan finde disse krav.. På forhånd tak. Kontakt gerne maja-bj@hotmail.com
maja jacobsen, Aabenraa (15-02-2011) 
Svar:
Du kunne f.eks. starte med en google-søgning. Men hvad vil du bygge, lavenergi 1,2,passiv?
Hvis det er for at "fremtidssikre" huset er passiv jo nok vejen frem.
God, Fornøjelse (15-02-2011) 
Svar:
Jeg ville nok anbefale jer at kigge i BR10. Der er kravene til 2015 også beskrevet.
Mads, København (15-02-2011) 
Svar:
Der er for så vidt ikke nogen krav til isoleringen, men derimod til bygningens varmetab ud fra det energimæssige forbrug. Der findes dog i BR10 nogle vejledende U-værdier for de forskellige bygningsdele, som anbefales overholdt ved de forskellige energiklasser - herunder også 2015!

Du kan på eksempelvis isover.dk finde lige netop den væg opbygning der tilsvarer dit hus, og derved få information om hvilken isoleringenstype (lambda værdi) samt tykkelse der opfylder jeres krav.
Ingeniøren, Kbh (15-02-2011) 
Svar:
Der er masser af krav til isoleringen, heriblandt mindste u-værdier for bygningsdele, varmetabsrammer.
F.eks. denneher:
Luftskiftet gennem utætheder i klimaskærmen må ikke overstige 1,5 l/s pr. m² opvarmet etageareal ved trykprøvning med 50 Pa. For lavenergibygninger må luftskiftet gennem klimaskærmen ikke overstige 1,0 l/s pr.
Osv.

Der er meget om emnet på Rockwools hjemmeside.
Sørern Sørensen, Svendborg (15-02-2011) 
Svar:
BR10 angiver kravene som flere skriver. BR10 definerer mindste u-værdier, dvs. hvor lidt man uanset hvad må nøjes med i de enkelte konstruktioner. Samtidig definerer BR10 en samlet energiramme for bygningen.

BR10 findes f.eks. på www.br08.dk.

SBi har en beregningsprogram, med hvilken man kan beregne energiforbruget (og energirammen). Mener at Rockwool har en gratis udgave af samme.

Beregningsprogrammet kræver en stor viden omkring både isolering/beregning heraf (herunder linietab ved f.eks. fundamenter, døre osv.), installationer, ventilering og selvfølgelig selve programmet. Så enten skal I sætte jer ind i programmet, BR10 osv, eller også skal I kontakte en ingeniør eller måske en arkitekt som kan hjælpe med den del.

I energiberegnignen skal i øvrigt også indgå vindues- og dør-placeringer, husets orientering ift. verdenshjørnerne og meget mere.

Hvis I kun er på forstadie i jeres projekt skal I nok starte med blot at gøre jer tanker om hvordan huset skal se ud, og så bagefter tilpasse til BR10/imødekomme BR10.

I skal være opmærksomme på at I nok også skal have huset beregnet mht. statik (herunder stabilitet). Så I kunne nok med fordel tage fat på en ingeniør og få en pris for energiramme, statiske beregninger, arbejdstegninger til håndværkerne samt evt. andet.
byg.ingenior@gmail.com, - (15-02-2011) 
Svar:
Som foreløbigt grundlag kan I måske bruge følgende: http://www.rockwool.dk/r%c3%a5d+og+vejledning/den+lille+lune/bygningsreglement+2010/isoleringstykkelser+if%c3%b8lge+br10
Verner Panlow, Ikast (15-02-2011) 

Isolering af facade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Ved i om der billigere metoder til at isolere vores facade end scanfleks metode? Findes der andre produkter med isoleringsbatts og armeringsgitter, som der kan pudses på?
Mads, Tåstrup (13-02-2011) 
Svar:
Nu ved jeg ikke hvad Scanflex koster.

Men der er da mange der har deres eget facade isoleringssystem og da også de større som Rockwool og Isover.

www.tmrk.dk
Tømrermester René Koluda, Gørlev Vestsjælland (13-02-2011) 
Svar:
Vi sælger Knauf facadeisolering til den rigtige pris se www.bjvinduer.dk
Benny Jensen. , Silkeborg. (24-02-2011) 

isolering kolonihavehus gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har købt et kolonihavehus. Vil isolere gulvet. Kan man blæse noget isolering under huset?og i så fald hvad? Huset er på sokkelsten og der er ca, 25 cm fra jord til gulv. Der er sat "Rottefanger" eternitplader rundt i kanten udenfor??????
cirkeline, valby (13-02-2011) 
Svar:
Nej, man kan ikke bare blæse noget isolering ind under huset.
Det vil forhøje din risiko for råd og svamp i selv gulvkonstruktionen, hvis du lukker af for ventilationen af denne.

Skal gulvet isoleres, kan det kun gøres mellem bjælkerne, og gerne med en hård bats under bjælkerne, som vil virke som vindspærre også.

http://www.koludabyg.dk/side/toemrermester-ren-koluda


Tømrermester René Koluda, Gørlev Vestsjælland (13-02-2011) 

Isolering af 'krybekrybe-kælder' Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et problem... Har købt en villa fra 1938; der er et ventileret hulrum (ventileret sokkel) under trægulvet i stuen og hall'en, ca 50 m2. Der er adgang fra et kælderrum, men frihøjden er kun ca 45 cm til gulvstrøerne. Herfra er der 16 cm op til trægulvet. Jeg har selv bygget et sommerhus fra bunden og er ikke ked af en udfordring, men der er ikke megen arbejdshøjde her; og jeg ønsker ikke at pille gulvet op! 1) Vil det være muligt at isolere hele hulrummet med polystyren/papirkugler eller lignende indblæsning? Der er jo ikke etableret nogen form for dampspærre under brædderne; Vil det ikke være et reelt problem ved denne løsning 2) Kunne man evt hæfteklamme en dampspærre plant op under gulvstrøerne (og altså undgå det besværlige med at få den op mellem strøerne) og så bruge selvbærende 75 mm terrænbatts direkte op på strøerne nedefra? Der bliver jo så et hulrum på 16 cm under brædderne, men det er vel lunt?! Thomas Egå
Thomas Maigaard, Egå (02-02-2011) 
Svar:
Du kan ikke bare fylde det op med polystyren eller papir isolering.

Det vil give stor risiko for ophobning af fugt, og dermed risiko for råd og svamp i dine bjælker/gulv.

Jeg ville montere 150mm isolering mellem dine bjælker i stedet for, den øverste bats som alm. isolering, og den nederste som hård bats, som så også vil virke som vindspærre.

Er det muligt at lægge en damspærre under gulvet, skal denne lukkes tæt på en eller anden måde også, som feks. klemme og klæbes til bjælkerne i kanterne.

http://www.koludabyg.dk/kompetencer/renovering
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (02-02-2011) 
Svar:
Tak for dit svar, Koulda

Jeg vil følge dit råd; har snakket med et par andre fagfolk også, som siger det samme.
Flere af dem vil pe det med dampspærren, da det bliver temmelig besværligt med den lave arbejdshøjde, og hulrummet er helt tørt og godt ventileret som det er nu. Det meste af varmen går vel også opad fra stuen og ikke nedad, så jeg satser på at der ikke bliver megen kondens/fugt.
Du foreslår altså 100 mm alm isolering og så 50 mm terrænbatt ned mod hulrummet?!

Vil det ikke være ok med blot 150 mm flexibatt; fungererer det ikke ligeså godt som ''vindspærre'' ?

-Thomas
Thomas, Egå (03-02-2011) 
Svar:
Jo, det ville være okay med 150 flexi a bat, men det virker ikke som vindspærre nej, derfor jeg ville smide en hård bats i bunden.

http://www.koludabyg.dk/side/toemrermester-ren-koluda
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (03-02-2011) 
Svar:
Hvis du per dampspærren under bjælkelaget, er det lige så godt at efterisolere med polystyrenkugler i hele kælderen. Risikoen for skimmel er den samme.

Personligt har jeg i 13 år lavet status på en efterisoleret krybekælder med polystyrenkugler uden problemer.
Krybekælderen er på ca 1 meter i højden og har varmerør til radiatorerne. Krybekælderen er med støbt bund som kun ligger 40 cm under terrænniveau.
At der ingen problemer er kan jeg sige fordi der er indbyggget fugtmålere i den gamle krybekælder så man kan måle RF og temperaturer på alle tidspunkter over året. Kælderen holdes langs ydervæggene varm af varmerørerne om vinteren.

Det jeg vil sige er at der er mange faktorer der spiller ind når man skal rådgive i et projekt. Intet er givet på forhånd, kun de gængse og mest anerkendte regler(som fastsættes over en bred kam af ansvarsmæssige årsager fra forsikringsselskaber og isoleringsleverandører) gælder som tommelfingerregel.

M.Thomsen, Horsens (05-02-2011) 
Svar:
Mente "Hvis du per dampspærren..."
M.Thomsen, Horsens (06-02-2011) 
Svar:
Nå, man kan åbenbart ikke skrive d r o p p e r her i foraet ;-) ??? Underligt.
M.Thomsen, Horsens (06-02-2011) 
Svar:
Tak for dit indspark Thomsen...

Jeg tænker umiddelbart at jeg vil forsøge mig som ''kakkelak'' under strøerne og isolere med Flexi batts; hvis jeg kan komme til. Det er nok billigere end at fylde det hele op med polystyren. Der vil trods alt blive til ca. 25 m3...sikkert dyrt

-Thomas
Thomas, Egå (06-02-2011) 
Svar:
Velbekomme, men jeg vil på det kraftigste fraråde at man selv går igang med opgaven med polystyrenkugler. Kælderen skal undersøges ggrundigt, og der skal være kontrolmuligheder for fugtmålinger så man kan reagere på faresignaler.

Ligeså kraftigt vil jeg fraråde at man efterisolerer uden dampspærre i et træbjælkelag.
Jeg kan sagtens forstå du gerne vil igang, men få det nu lavet ordentligt med dampspærre under trælaget ;-)
M.Thomsen, Horsens (06-02-2011) 

Isolering under trægulv. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Vi ejer et rækkehus, som består af fundament + 2 etager. Gulvet i den første etage er 2,5 cm træ. Det er ikke noget under træet, kun et tomt rum på ca. 0,5 m ned til små sten, som er langt på jorden/grunden. Det er en rist på hver sin side af huset helt nede ved jorden. Hvordan kan man isolere under gulvet i den 1. etage? Hvad isolerer man med?
Anna, Tórshavn, Færøerne (26-01-2011) 
Svar:
Hej Anne.
Jeg går ud fra at de 0,5 meter du nævner er en krybekælder.?
Den skal isoleres med almindelig isolering (svarende til tykkelsen på din konstruktion. minus 5- 7 cm).
Tjek evt dette link: http://www.bolius.dk/alt-om/reparationer-og-skader/artikel/mangelfuld-ventilation-af-krybekaeldre/

Held og lykke med det

Rasmus, Århus (01-02-2011) 

Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er pt igang med at bygge et lavenergihus med bozel, og har i den forbindelse lavet en blog, hvor man kan følge byggeriet, stille spørgsmål og kommentere. Da vi for 2 år siden begyndte at surfe nettet tyndt for at blive klogere på lavenergibyggeri, syntes vi det var småt med udvalget - derfor har vi lavet bloggen, så vi kan dele vores erfaringer med andre interesserede. Alle er velkomne til at kigge forbi (også på byggepladsen) på www.lavenergi.blogspot.com
Lene, Tjele (23-01-2011) 

Tilbygning/nyt tag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et 70'er hus hvor vi skal have lavet en tilbygning samt isat nye vinduer og nyt tag. Hvilke isolerings krav er der til det eksisterende hus i forbindelse med nyt tag, der ligger pt. 250 mm isolering på loftet? Er der nogle særlige krav omkring isolering ved vinduer, som vi skal være opmærksomme på?
Kenneth, Silkeborg (18-01-2011) 
Svar:
Tilbygning, renovering, se her:
http://www.rockwool.dk/r%c3%a5d+og+vejledning/den+lille+lune/bygningsreglement+2010/isoleringstykkelser+if%c3%b8lge+br10
rasmus Hoyer, Randers (18-01-2011) 
Svar:
Hej Kenneth.
Skal du have betontag eller tegltag? Måske du først skal se på
indlæg her på dette debatforum, byggeri.dk. For firma Monier / Lafarge
har leveret tegltag til torben og kristian, som er åbentlyst
elendig kvalitet - bare så du ikke falder i samme hul som os.

SØG I SØGEFELTET EFTER "MONIER" - og så er du advaret.

alle dem der sviner os til går vi helt sikkert ud fra er moniers egne
folk - tænk sig, at de kan falde så dybt, istedet for at behandle os
ordentligt - så sagerne kan komme ud af verden, til alles tilfredshed.

.- men dårlig reklame er jo bedre end ingen reklame, kan det være de tænker.
jeg har kæmpet med dem i 7 lange og forfærdelige år - uden de har tilbudt en
løsning, først nu her i efteråret, har de lagt en "rådden banan" på bordet, fordi de ved, at de vil komme i klemme i medierne. men jeg spiser ikke rådne
bananer.

PRØV SELV AT SE HVORDAN DE SVINER TORBEN ØRSKOV TIL UNDER VORES INDLÆG.

- og jer der har været dårlig behandlet af teglleverandør Monier / Lafarge,
bare bliv ved med at ringe til mig på 50545847, så hjælper vi hinanden
med at finde løsninger. jeg var til møde hos landsdækkende tv igår,
og de er naturligvis interesseret i, hvad Monier rent faktisk leverer til
deres kunder, og interesseret i, hvordan Monier takler reklamationer.

- jeg har opfordret landsdækkende tv til at lave en udsendelse om "MONIERS UDMATTELSES METODER" - altså moniers måde, hvorpå de ryster retmæssige krav af deres skuldre, og vil blæse på deres kunders helt selvfølgelige forventninger,
og så bare regner med at en "rådden banan" på bordet i sidste øjeblik, hindrer medier i at interessere sig - for mig er dette sidste at have total foragt for medier, og danskerne i det hele taget, som medierne jo har valgt at kæmpe for
torben ørskov tlf 50545847 - bare ring, nr. broby på fyn, lige syd for odense (19-01-2011) 

krybekælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået isoleret krybekælder med flamingo granulat. Det har jeg siden fundet ud af ikke er en god ide. Jeg tænker derfor om jeg kan løse problemet ved at fjerne trægulvet og sætte en dampspærre på og derefter ligge nyt gulv. På den måde beholder jeg isoleringen fra flamingoen samtidig med jeg ikke får fugtproblemmer eller hvordan?
jvn, København (15-01-2011) 
Svar:
Nej, grunden til at det ikke er godt at isolere en krybekælder med flamingo granulat, eller andet for det sags skyld, er at du stopper for ventilationen af krybekælderen, ville giver risiko for ophobning af fugt og dermed risiko for råd og svamp i dine gulvbjælker og gulvet.

En efterisolering af gulvet i dette tilfælde kan laves på 2 måder.

Isolering mellem bjælkerne også bevare ventilationen i krybekælderen.

Eller fylde krybekælderen op ,isolerer, også støbe en nyt gulv evt. med gulvvarme.

http://www.koludabyg.dk/inspiration;side/gipsgulv


Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (15-01-2011) 
Svar:
Når nu skaden er sket så er der måske en 3 metode.
Det primære problem er den manglende dampspærre.
Og det forudsættes at indblæst flamingogranulat har samme egenskaber som alm. plader der anvendes til terrændæk.
Af med gulvet.
Ventilationsåbner i solken mod det fri lukkes.
Bjælkerne beklædes på undersiden, de 2 lodtette sider med dampspærre. Der fyldes helt op imellem bjælkerne med isoleringsmateriale til underside gulvbelægning.
Dernæst udlægges dampspærre imellem bjælkerne, som tapes til den dampspærre der omgiver de 3 sider af bjælkerne. Bjælkernes overside må ikke beklædes med dampspærre.
Dampspærreøvelsen kan osse udføres på andre måder.

Dampspærren skal osse fungere som fugt- og radonspærre og bør udføres af 0,3 mm PE folie.

Ovenstående konstruktion vil svare til Termisols Polygulv.
Blot er der bjælker i stedet for strøer.
Og er beskrevet i Termisols brochure om varmgulve.

ThermiSol Polygulv U=0,15 W/m2 K
Mogens Elgaard, Skive (15-01-2011) 

Dampsspærre i etageadskillelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mellem kælder og stueplan vil jeg isolere etageadskillelsen nedefra i hus fra 1939.

I kælderen vil der kun være varme på i nogle rum og kun i de perioder den er i brug.

Der kan godt etableres dampsspærre, men det er meget svært at få den tæt mellem den yderste gulvbjælke og kælderens ydervæg. Derudover vil der ikke være dampspærre under trappe og kælderdør op til stueetagen.

Sker der noget ved at etablere dampspærre når der i perioder er varme på i kælderen? Skal dampspærren hellere udelades?
Magnus, Ringsted (13-01-2011) 
Svar:
Jeg ville undlade den helt.
Tømrermester René Koluda, Gørlev Vestsjælland (13-01-2011) 

isolering af pex rør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi har et bryggers med fladt tag. og vvs folk har trukket pex rør fra fyr oppe over loftet og nu fryser vores vand.. ude ved væggene er pex rørene helt oppe ved taget og midt i rummet er de nede under isolering. der sidder 400 mm isolering.. ka det hælpe og sætte skåle på rørerne ell ska jeg banke rillen ud i de 2 vægge og flytte dem længere ned ...
johnny christensen, thyregod (27-12-2010) 
Svar:
De bør ligge på den varme side af isoleringen, rørskåle vil ikke kunne holde dem frostfrie i længer tid, hvis vandet står stille i rørene.

www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (27-12-2010) 
Svar:
de ligger på den varme side,undtaget i enderne ude ved væggene, hvor de er fræset ind i. men derude er rørerne helt oppe ved taget, altså lige under det flade tag
johnny christensen, thyregod (27-12-2010) 

skunkvæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er ved at lave varmt skunkrum på 1sal. Altså isolere ned til tagfod, med damspærre helt med ned. Er det ok så at komme lidt i isolering i skunkvæggen. Hvis det bare ikke overstiger 1/3 af isoleringen mellem spærrene. Har lidt rør i den ene side og skal have skunklemme...derfor varmt skunkrum. Det er formentligt ikke godt at køre dampspærre ned ad skunkvæggene da jeg skal have skunklemme. Selv om de er nye og isoleret fra Oman
claus j, hjørring (20-12-2010) 
Svar:
Jae, det går nok.
Men reglen om placeringen af dampspærren max. 1/3 inde gælder nok ikke hvis der ikke er isolering direkte på begge sider af dampspærren.
Det kan jo være lidt svært at afgøre hvordan temperatur og luftfugtighed vil arte sig i sådan et hulrum.
Jan karlsen, Grenå (20-12-2010) 

Her vises 289-313 indlæg ud af 1394.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »