Stil spørgsmål ? »  Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 289-313 indlæg ud af 1385.   « Forrige 25       Næste 25 »

Isolering af et frit stående hus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, jeg har et lille fritstående bindingsværkhus. Det skal bruges som køkken. Indervæg bliver gipsplader på lægter, væv og maling. Hvordan bygger jeg min vægisolering op? Starter jeg udefra med vindpap, så isolering, så dampspærre og så gips eller...? Ydervæg skal pudses senere på året. Mvh Hans
Hans, Karise (28-02-2011) 
Svar:
Det bedste er at du laver en ny vindtæt væg indvendig med 50mm afstand til ydervæggen opbygget med vindpap, regler/lægter, isolering, dampspærre og gipsplader som du selv foreslår. Samtidig skal du sørge for at hulrummet mellem ydervæggen og den nye indvendige isolrede væg bliver vel ventileret. Det kan du f.eks. gøre ved at etablere udluftningsspalter med insektnet for oven og for neden i facaden.



M.Thomsen, Horsens (28-02-2011) 



Isolering af udhus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Jeg har et udhus, hvor væggene er brædder, der er sat på ydersiden af et skelet af lægter. Loft/tag er det samme - blot med tagpap på taget (fladt). Hvordan isolerer jeg bedst udhuset? Hvad er "rækkefølgen" - er det ydervæg, mellemrum (og hvordan sikrer jeg i givert fald at der bliver et mellemrum), vindpap, rockwool. Kan jeg også isolere under taget? Ser frem til et godt svar - meget gerne med en illustration af fremgangsmåden.
Mogens Nørskov, 2765 Smørum (25-02-2011) 
Svar:
Kommer jo helt an på om det bare skal isoleres så det er nogenlunde frostfrit, eller om det skal isoleres, så det kan varmes lidt op... ?

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (27-02-2011) 
Svar:
Gerne så det kan varmes lidt op.
Mogens, Smørum (27-02-2011) 
Svar:
Hvor meget plads har de i dine vægge og i loftet... ?

Det ville være nemmere hvis du havde et billede af det, for lidt svært at forstå din opbygningen som den er pt.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (27-02-2011) 
Svar:
Beklager jeg ikke har reageret i lang tid, men nu er jeg klar igen. Hvordan kan jeg sende billeder til dig?
Mogens, Smørum (09-04-2011) 

Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:

I, (20-02-2011) 

Nyt skifertag =>isolering.. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, mit gamle hus fra 1880 skal have nyt naturskifertag, mit spørgsmål går på hvor mange mm isolering jeg skal bruge. Det er et sammenbygget hus, så vil gerne undgå at hæve taget, noget der kan hjlpe med det spørgsmål? På forhånd tak
Jes, Nordby (20-02-2011) 
Svar:
Lige umiddelbart 300 mm. Men det kan variere.
Bygningsreglementet stiller også ved ombygninger krav til varmeisolering af klimaskærmen.
Kig evt. på www.rockwool.dk
Henrik, nn, nn (20-02-2011) 
Svar:
Kommer jo an på hvor mange mm du har i forvejen.

Men du skal op på 300mm isolering, du kan godt undgå at hæve taget, men så skal der isoleres indvendigt i stedet for, så vil sikkert blive en endnu dyrere omgang, end at hæve taget udvendigt.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (20-02-2011) 
Svar:
med mindre altså at dit hus er kategoriseret som bevaringsværdigt ... så er der ingen krav til isolering
Byggemand, Bob (20-02-2011) 
Svar:
Hvis du bare skifter tagbelægningen er der ikke krav om at du skal isolere også! selvfølgelig skal du fylde så meget isolering mellem spærene som du kan (under hensyn til ventilation) det er jo ris til egen røv at lade være.

Det er rigtigt, at der ikke er krav til efterisolering ved bygninger som er registreret som bevaringsværdige, men det er ikke ensbetydende med, at man er forpligtet til at ændre på arkitekturen med henblik på efterisolering ved alle andre bygninger.
Hvad hvis ens hus er tegnet af Jørn Utzon eller enhver anden arkitekt, for den sags skyld? Myndighederne kan IKKE kræve at man hæver taget eller andre tåbelige tiltag!
Iøvrigt indebærer det at hæve taget, at projektet bliver betydeligt dyrere, det kan man jo heller ikke tvinge folk til! Efterisolering skal være rentabel for ejeren af bygningen!
rk , odense (25-02-2011) 

Isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Vi vil meget gerne have isoleret under vores trægulv. Hvilket isolering skal man bruge? Kan det lade sig gøre uden at rive gulvet op og er det noget man selv kan gøre?
Camilla, Hvalsø (17-02-2011) 
Svar:
Kommer jo helt an på, hvad er der under jeres gulv ?
Terræn, betondæk, krybekælder, opvarmet kælder, kold kælder ?

www.tmrk.dk
Tømrermester René Koluda, Gørlev Vestsjælland (17-02-2011) 
Svar:
under terræn 0,5 meter
camilla , Hvalsø (17-02-2011) 
Svar:
He he, spændt på at se dit svar til denne nye væsentlige oplysning René.
M.Thomsen, Horsens (18-02-2011) 
Svar:
Altså du har jord ca. 50 cm under gulvet, eller hvordan skal det forstås... ?

http://www.koludabyg.dk


Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (19-02-2011) 
Svar:
Ja det har vi.
camilla, Hvalsø (20-02-2011) 
Svar:
Så er det ikke sådan lige muligt uden at pille gulvet op, med mindre i har mulighed for at komme ind under gulvet.

Er det dog muligt, kan i monteres en damspærre mellem bjælkerne, herefter isolere mellem bjælkerne med alm. mineraluld og afslutte med en hård isoleringsbat under bjælkerne, denne vil også virke som vindspærre mod den kolde træk fra under gulvet nemlig.

Men der er ikke meget plads at arbejde på, så jeg ville have valgt at pille gulvet op, smide 50-100mm leca i bunden til at rette af med, 300mm isolering og herefter 100-120mm beton.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (20-02-2011) 
Svar:
Tak for dit svar.
Nej vi har inden mulighed for at komme ind under gulvet.
Ja det var desværre også det jeg frygtede at vi skal pille gulvet op men det bliver så også med det bedre resultat.
Tak for hjælpen.
camilla, Hvalsø (21-02-2011) 
Svar:
Nemlig.

Var så lidt.
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (21-02-2011) 



LOVKRAV Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Kan nogen henvise til et sted hvor jeg kan læsee lovkrav vedr. isolering af lavenergihuse? Vi skal bygge nyt hus, og vil gerne opfylde 2015-kravene, men vi ved ikke hvor vi kan finde disse krav.. På forhånd tak. Kontakt gerne maja-bj@hotmail.com
maja jacobsen, Aabenraa (15-02-2011) 
Svar:
Du kunne f.eks. starte med en google-søgning. Men hvad vil du bygge, lavenergi 1,2,passiv?
Hvis det er for at "fremtidssikre" huset er passiv jo nok vejen frem.
God, Fornøjelse (15-02-2011) 
Svar:
Jeg ville nok anbefale jer at kigge i BR10. Der er kravene til 2015 også beskrevet.
Mads, København (15-02-2011) 
Svar:
Der er for så vidt ikke nogen krav til isoleringen, men derimod til bygningens varmetab ud fra det energimæssige forbrug. Der findes dog i BR10 nogle vejledende U-værdier for de forskellige bygningsdele, som anbefales overholdt ved de forskellige energiklasser - herunder også 2015!

Du kan på eksempelvis isover.dk finde lige netop den væg opbygning der tilsvarer dit hus, og derved få information om hvilken isoleringenstype (lambda værdi) samt tykkelse der opfylder jeres krav.
Ingeniøren, Kbh (15-02-2011) 
Svar:
Der er masser af krav til isoleringen, heriblandt mindste u-værdier for bygningsdele, varmetabsrammer.
F.eks. denneher:
Luftskiftet gennem utætheder i klimaskærmen må ikke overstige 1,5 l/s pr. m² opvarmet etageareal ved trykprøvning med 50 Pa. For lavenergibygninger må luftskiftet gennem klimaskærmen ikke overstige 1,0 l/s pr.
Osv.

Der er meget om emnet på Rockwools hjemmeside.
Sørern Sørensen, Svendborg (15-02-2011) 
Svar:
BR10 angiver kravene som flere skriver. BR10 definerer mindste u-værdier, dvs. hvor lidt man uanset hvad må nøjes med i de enkelte konstruktioner. Samtidig definerer BR10 en samlet energiramme for bygningen.

BR10 findes f.eks. på www.br08.dk.

SBi har en beregningsprogram, med hvilken man kan beregne energiforbruget (og energirammen). Mener at Rockwool har en gratis udgave af samme.

Beregningsprogrammet kræver en stor viden omkring både isolering/beregning heraf (herunder linietab ved f.eks. fundamenter, døre osv.), installationer, ventilering og selvfølgelig selve programmet. Så enten skal I sætte jer ind i programmet, BR10 osv, eller også skal I kontakte en ingeniør eller måske en arkitekt som kan hjælpe med den del.

I energiberegnignen skal i øvrigt også indgå vindues- og dør-placeringer, husets orientering ift. verdenshjørnerne og meget mere.

Hvis I kun er på forstadie i jeres projekt skal I nok starte med blot at gøre jer tanker om hvordan huset skal se ud, og så bagefter tilpasse til BR10/imødekomme BR10.

I skal være opmærksomme på at I nok også skal have huset beregnet mht. statik (herunder stabilitet). Så I kunne nok med fordel tage fat på en ingeniør og få en pris for energiramme, statiske beregninger, arbejdstegninger til håndværkerne samt evt. andet.
byg.ingenior@gmail.com, - (15-02-2011) 
Svar:
Som foreløbigt grundlag kan I måske bruge følgende: http://www.rockwool.dk
Verner Panlow, Ikast (15-02-2011) 

Isolering af facade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Ved i om der billigere metoder til at isolere vores facade end scanfleks metode? Findes der andre produkter med isoleringsbatts og armeringsgitter, som der kan pudses på?
Mads, Tåstrup (13-02-2011) 
Svar:
Nu ved jeg ikke hvad Scanflex koster.

Men der er da mange der har deres eget facade isoleringssystem og da også de større som Rockwool og Isover.

www.tmrk.dk
Tømrermester René Koluda, Gørlev Vestsjælland (13-02-2011) 
Svar:
Vi sælger Knauf facadeisolering til den rigtige pris se www.bjvinduer.dk
Benny Jensen. , Silkeborg. (24-02-2011) 

isolering kolonihavehus gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har købt et kolonihavehus. Vil isolere gulvet. Kan man blæse noget isolering under huset?og i så fald hvad? Huset er på sokkelsten og der er ca, 25 cm fra jord til gulv. Der er sat "Rottefanger" eternitplader rundt i kanten udenfor??????
cirkeline, valby (13-02-2011) 
Svar:
Nej, man kan ikke bare blæse noget isolering ind under huset.
Det vil forhøje din risiko for råd og svamp i selv gulvkonstruktionen, hvis du lukker af for ventilationen af denne.

Skal gulvet isoleres, kan det kun gøres mellem bjælkerne, og gerne med en hård bats under bjælkerne, som vil virke som vindspærre også.

http://www.koludabyg.dk


Tømrermester René Koluda, Gørlev Vestsjælland (13-02-2011) 

Isolering af 'krybekrybe-kælder' Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et problem... Har købt en villa fra 1938; der er et ventileret hulrum (ventileret sokkel) under trægulvet i stuen og hall'en, ca 50 m2. Der er adgang fra et kælderrum, men frihøjden er kun ca 45 cm til gulvstrøerne. Herfra er der 16 cm op til trægulvet. Jeg har selv bygget et sommerhus fra bunden og er ikke ked af en udfordring, men der er ikke megen arbejdshøjde her; og jeg ønsker ikke at pille gulvet op! 1) Vil det være muligt at isolere hele hulrummet med polystyren/papirkugler eller lignende indblæsning? Der er jo ikke etableret nogen form for dampspærre under brædderne; Vil det ikke være et reelt problem ved denne løsning 2) Kunne man evt hæfteklamme en dampspærre plant op under gulvstrøerne (og altså undgå det besværlige med at få den op mellem strøerne) og så bruge selvbærende 75 mm terrænbatts direkte op på strøerne nedefra? Der bliver jo så et hulrum på 16 cm under brædderne, men det er vel lunt?! Thomas Egå
Thomas Maigaard, Egå (02-02-2011) 
Svar:
Du kan ikke bare fylde det op med polystyren eller papir isolering.

Det vil give stor risiko for ophobning af fugt, og dermed risiko for råd og svamp i dine bjælker/gulv.

Jeg ville montere 150mm isolering mellem dine bjælker i stedet for, den øverste bats som alm. isolering, og den nederste som hård bats, som så også vil virke som vindspærre.

Er det muligt at lægge en damspærre under gulvet, skal denne lukkes tæt på en eller anden måde også, som feks. klemme og klæbes til bjælkerne i kanterne.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (02-02-2011) 
Svar:
Tak for dit svar, Koulda

Jeg vil følge dit råd; har snakket med et par andre fagfolk også, som siger det samme.
Flere af dem vil pe det med dampspærren, da det bliver temmelig besværligt med den lave arbejdshøjde, og hulrummet er helt tørt og godt ventileret som det er nu. Det meste af varmen går vel også opad fra stuen og ikke nedad, så jeg satser på at der ikke bliver megen kondens/fugt.
Du foreslår altså 100 mm alm isolering og så 50 mm terrænbatt ned mod hulrummet?!

Vil det ikke være ok med blot 150 mm flexibatt; fungererer det ikke ligeså godt som ''vindspærre'' ?

-Thomas
Thomas, Egå (03-02-2011) 
Svar:
Jo, det ville være okay med 150 flexi a bat, men det virker ikke som vindspærre nej, derfor jeg ville smide en hård bats i bunden.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (03-02-2011) 
Svar:
Hvis du per dampspærren under bjælkelaget, er det lige så godt at efterisolere med polystyrenkugler i hele kælderen. Risikoen for skimmel er den samme.

Personligt har jeg i 13 år lavet status på en efterisoleret krybekælder med polystyrenkugler uden problemer.
Krybekælderen er på ca 1 meter i højden og har varmerør til radiatorerne. Krybekælderen er med støbt bund som kun ligger 40 cm under terrænniveau.
At der ingen problemer er kan jeg sige fordi der er indbyggget fugtmålere i den gamle krybekælder så man kan måle RF og temperaturer på alle tidspunkter over året. Kælderen holdes langs ydervæggene varm af varmerørerne om vinteren.

Det jeg vil sige er at der er mange faktorer der spiller ind når man skal rådgive i et projekt. Intet er givet på forhånd, kun de gængse og mest anerkendte regler(som fastsættes over en bred kam af ansvarsmæssige årsager fra forsikringsselskaber og isoleringsleverandører) gælder som tommelfingerregel.

M.Thomsen, Horsens (05-02-2011) 
Svar:
Mente "Hvis du per dampspærren..."
M.Thomsen, Horsens (06-02-2011) 
Svar:
Nå, man kan åbenbart ikke skrive d r o p p e r her i foraet ;-) ??? Underligt.
M.Thomsen, Horsens (06-02-2011) 
Svar:
Tak for dit indspark Thomsen...

Jeg tænker umiddelbart at jeg vil forsøge mig som ''kakkelak'' under strøerne og isolere med Flexi batts; hvis jeg kan komme til. Det er nok billigere end at fylde det hele op med polystyren. Der vil trods alt blive til ca. 25 m3...sikkert dyrt

-Thomas
Thomas, Egå (06-02-2011) 
Svar:
Velbekomme, men jeg vil på det kraftigste fraråde at man selv går igang med opgaven med polystyrenkugler. Kælderen skal undersøges ggrundigt, og der skal være kontrolmuligheder for fugtmålinger så man kan reagere på faresignaler.

Ligeså kraftigt vil jeg fraråde at man efterisolerer uden dampspærre i et træbjælkelag.
Jeg kan sagtens forstå du gerne vil igang, men få det nu lavet ordentligt med dampspærre under trælaget ;-)
M.Thomsen, Horsens (06-02-2011) 

Isolering under trægulv. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Vi ejer et rækkehus, som består af fundament + 2 etager. Gulvet i den første etage er 2,5 cm træ. Det er ikke noget under træet, kun et tomt rum på ca. 0,5 m ned til små sten, som er langt på jorden/grunden. Det er en rist på hver sin side af huset helt nede ved jorden. Hvordan kan man isolere under gulvet i den 1. etage? Hvad isolerer man med?
Anna, Tórshavn, Færøerne (26-01-2011) 
Svar:
Hej Anne.
Jeg går ud fra at de 0,5 meter du nævner er en krybekælder.?
Den skal isoleres med almindelig isolering (svarende til tykkelsen på din konstruktion. minus 5- 7 cm).
Tjek evt dette link: http://www.bolius.dk

Held og lykke med det

Rasmus, Århus (01-02-2011) 

Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er pt igang med at bygge et lavenergihus med bozel, og har i den forbindelse lavet en blog, hvor man kan følge byggeriet, stille spørgsmål og kommentere. Da vi for 2 år siden begyndte at surfe nettet tyndt for at blive klogere på lavenergibyggeri, syntes vi det var småt med udvalget - derfor har vi lavet bloggen, så vi kan dele vores erfaringer med andre interesserede. Alle er velkomne til at kigge forbi (også på byggepladsen) på www.lavenergi.blogspot.com
Lene, Tjele (23-01-2011) 

Tilbygning/nyt tag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et 70'er hus hvor vi skal have lavet en tilbygning samt isat nye vinduer og nyt tag. Hvilke isolerings krav er der til det eksisterende hus i forbindelse med nyt tag, der ligger pt. 250 mm isolering på loftet? Er der nogle særlige krav omkring isolering ved vinduer, som vi skal være opmærksomme på?
Kenneth, Silkeborg (18-01-2011) 
Svar:
Tilbygning, renovering, se her:
http://www.rockwool.dk
rasmus Hoyer, Randers (18-01-2011) 
Svar:
Hej Kenneth.
Skal du have betontag eller tegltag? Måske du først skal se på
indlæg her på dette debatforum, byggeri.dk. For firma Monier / Lafarge
har leveret tegltag til torben og kristian, som er åbentlyst
elendig kvalitet - bare så du ikke falder i samme hul som os.

SØG I SØGEFELTET EFTER "MONIER" - og så er du advaret.

alle dem der sviner os til går vi helt sikkert ud fra er moniers egne
folk - tænk sig, at de kan falde så dybt, istedet for at behandle os
ordentligt - så sagerne kan komme ud af verden, til alles tilfredshed.

.- men dårlig reklame er jo bedre end ingen reklame, kan det være de tænker.
jeg har kæmpet med dem i 7 lange og forfærdelige år - uden de har tilbudt en
løsning, først nu her i efteråret, har de lagt en "rådden banan" på bordet, fordi de ved, at de vil komme i klemme i medierne. men jeg spiser ikke rådne
bananer.

PRØV SELV AT SE HVORDAN DE SVINER TORBEN ØRSKOV TIL UNDER VORES INDLÆG.

- og jer der har været dårlig behandlet af teglleverandør Monier / Lafarge,
bare bliv ved med at ringe til mig på 50545847, så hjælper vi hinanden
med at finde løsninger. jeg var til møde hos landsdækkende tv igår,
og de er naturligvis interesseret i, hvad Monier rent faktisk leverer til
deres kunder, og interesseret i, hvordan Monier takler reklamationer.

- jeg har opfordret landsdækkende tv til at lave en udsendelse om "MONIERS UDMATTELSES METODER" - altså moniers måde, hvorpå de ryster retmæssige krav af deres skuldre, og vil blæse på deres kunders helt selvfølgelige forventninger,
og så bare regner med at en "rådden banan" på bordet i sidste øjeblik, hindrer medier i at interessere sig - for mig er dette sidste at have total foragt for medier, og danskerne i det hele taget, som medierne jo har valgt at kæmpe for
torben ørskov tlf 50545847 - bare ring, nr. broby på fyn, lige syd for odense (19-01-2011) 

krybekælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået isoleret krybekælder med flamingo granulat. Det har jeg siden fundet ud af ikke er en god ide. Jeg tænker derfor om jeg kan løse problemet ved at fjerne trægulvet og sætte en dampspærre på og derefter ligge nyt gulv. På den måde beholder jeg isoleringen fra flamingoen samtidig med jeg ikke får fugtproblemmer eller hvordan?
jvn, København (15-01-2011) 
Svar:
Nej, grunden til at det ikke er godt at isolere en krybekælder med flamingo granulat, eller andet for det sags skyld, er at du stopper for ventilationen af krybekælderen, ville giver risiko for ophobning af fugt og dermed risiko for råd og svamp i dine gulvbjælker og gulvet.

En efterisolering af gulvet i dette tilfælde kan laves på 2 måder.

Isolering mellem bjælkerne også bevare ventilationen i krybekælderen.

Eller fylde krybekælderen op ,isolerer, også støbe en nyt gulv evt. med gulvvarme.

http://www.koludabyg.dk


Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (15-01-2011) 
Svar:
Når nu skaden er sket så er der måske en 3 metode.
Det primære problem er den manglende dampspærre.
Og det forudsættes at indblæst flamingogranulat har samme egenskaber som alm. plader der anvendes til terrændæk.
Af med gulvet.
Ventilationsåbner i solken mod det fri lukkes.
Bjælkerne beklædes på undersiden, de 2 lodtette sider med dampspærre. Der fyldes helt op imellem bjælkerne med isoleringsmateriale til underside gulvbelægning.
Dernæst udlægges dampspærre imellem bjælkerne, som tapes til den dampspærre der omgiver de 3 sider af bjælkerne. Bjælkernes overside må ikke beklædes med dampspærre.
Dampspærreøvelsen kan osse udføres på andre måder.

Dampspærren skal osse fungere som fugt- og radonspærre og bør udføres af 0,3 mm PE folie.

Ovenstående konstruktion vil svare til Termisols Polygulv.
Blot er der bjælker i stedet for strøer.
Og er beskrevet i Termisols brochure om varmgulve.

ThermiSol Polygulv U=0,15 W/m2 K
Mogens Elgaard, Skive (15-01-2011) 

Dampsspærre i etageadskillelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mellem kælder og stueplan vil jeg isolere etageadskillelsen nedefra i hus fra 1939.

I kælderen vil der kun være varme på i nogle rum og kun i de perioder den er i brug.

Der kan godt etableres dampsspærre, men det er meget svært at få den tæt mellem den yderste gulvbjælke og kælderens ydervæg. Derudover vil der ikke være dampspærre under trappe og kælderdør op til stueetagen.

Sker der noget ved at etablere dampspærre når der i perioder er varme på i kælderen? Skal dampspærren hellere udelades?
Magnus, Ringsted (13-01-2011) 
Svar:
Jeg ville undlade den helt.
Tømrermester René Koluda, Gørlev Vestsjælland (13-01-2011) 

isolering af pex rør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi har et bryggers med fladt tag. og vvs folk har trukket pex rør fra fyr oppe over loftet og nu fryser vores vand.. ude ved væggene er pex rørene helt oppe ved taget og midt i rummet er de nede under isolering. der sidder 400 mm isolering.. ka det hælpe og sætte skåle på rørerne ell ska jeg banke rillen ud i de 2 vægge og flytte dem længere ned ...
johnny christensen, thyregod (27-12-2010) 
Svar:
De bør ligge på den varme side af isoleringen, rørskåle vil ikke kunne holde dem frostfrie i længer tid, hvis vandet står stille i rørene.

www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (27-12-2010) 
Svar:
de ligger på den varme side,undtaget i enderne ude ved væggene, hvor de er fræset ind i. men derude er rørerne helt oppe ved taget, altså lige under det flade tag
johnny christensen, thyregod (27-12-2010) 

skunkvæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er ved at lave varmt skunkrum på 1sal. Altså isolere ned til tagfod, med damspærre helt med ned. Er det ok så at komme lidt i isolering i skunkvæggen. Hvis det bare ikke overstiger 1/3 af isoleringen mellem spærrene. Har lidt rør i den ene side og skal have skunklemme...derfor varmt skunkrum. Det er formentligt ikke godt at køre dampspærre ned ad skunkvæggene da jeg skal have skunklemme. Selv om de er nye og isoleret fra Oman
claus j, hjørring (20-12-2010) 
Svar:
Jae, det går nok.
Men reglen om placeringen af dampspærren max. 1/3 inde gælder nok ikke hvis der ikke er isolering direkte på begge sider af dampspærren.
Det kan jo være lidt svært at afgøre hvordan temperatur og luftfugtighed vil arte sig i sådan et hulrum.
Jan karlsen, Grenå (20-12-2010) 

Isolering før 73'. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er i gang med at skrive studieretningsprojekt i 3.g på HTX og har, som en af problemstillingerne fået stillet opgaven at beskrive den teknologiske udvikling af isolering af bygninger. Jeg ved at man før oliekrisen i 73' ikke gik meget op i isolering, og altså byggede meget med hulrum. Men man har vel isoleret lidt, på en eller anden måde? Hvad har man brugt til isolering, før de moderne produkter som f.eks. papiruld og mineraluld, som der bruges i dag? Og hvordan fandt man ud af hvad der var godt til at isolere med? (jeg kender godt historien for stenuld med vulkanens dronning)
Sarah Andersen, København NV (14-12-2010) 
Svar:
Prøv linket her

http://www.ebst.dk

hilsen

bb horsens
bb, horsens (16-12-2010) 
Svar:
Før ´73 blev der foruden mineraluld anvendt skum (polyuretan, "Flamingo" m.fl.), Leca, Vermiculite m.fl. Du kan læse mere om disse materialer i "Varmeisolerende hulrumsfyld" SBI, 1957.
Derudover er der også anvendt måtter af tang syet ind i papir (findes tilsvarende med glasuld og rockwool).
Jacob, Brønshøj (19-12-2010) 

kold træk fra emhætte Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
det trækker med kold luft fra min emhætte.Det i så store mængter at mit køkken altid er enorm koldt.. hvad kan jeg gøre ?
stig bo kristiansen, esbjerg (06-12-2010) 
Svar:
Det må være fordi du har udblæsningen placeret i en væg måske endda mod vest - nu vi er i Esbjerg.
Det findes forskellige selvlukkende spjæld til at sætte for.
Nogle klaprer, andre virker ikke ret godt. Så du skal kuikke dig godt for.
Men iøvrigt vil det nok osse gavne at slutte af med en 90 gr. bøjning af en slags.
Kurt madsen, Kalundborg (06-12-2010) 

Omfangsdræn - med komplikationer ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har for nylig fået udført følgende i entreprise på ca. 2/3 del af huset, som ligger lavt og på skrånende grund;
Citat
Dræn nedgraves til en dybe på 130 cm. Der opsættes 100 mm sundolit med
Drypnæbskinne efter der er påført tjære på fundament. Der sættes 2
sandfangsbrønde, som monteres med in-sito studse. Der lægges 30 cm 2,4 kubik leggasten. Der lægges 90 cm sinksten/Nødesten (vasket) og sand til top. Drænvand ledes separat til kloak Med ROTTESTOP. Der monteres 90 grader aflødstuds i væggen, og nedgraves 110 mm kloakRør med ROTTESTOP som føres til eksisterende kloakrør.
Citat slut
Spørgsmål;
1. Efter vi har fået dette omfangsdræn, så er grundvandspumpen begyndt at køre langt oftere end før ! Hvad kan årsagen være til dette?
2. Afløb gennem fundament/kældergulv er støbt/skummet i fundament og støbt omkring rør gennem kældergulvet. Der er nu begyndt at være fugtskjold på gulv omkring rør ! Hvorfor - er det forkert lavet ?
På forhånd tak for kvalificerede råd/forklaringer.
Jørn R. Hartmann, Rødovre (29-11-2010) 
Svar:
1.Hvis grundvandspumpen pumper det nye drænvand op i en højereliggende brønd er det jo årsagen til at den kører mere nu end før.
2.Mht. fugtskjolderne, så må du kontakte din kloakentreprenør for at besigtige disse. Der burde jo være mere tørt efter drænet er lagt(hvis det virker korrekt altså).
M.Thomsen, Horsens (29-11-2010) 
Svar:
Ad. pkt. 1, så sidder grundvandspumpen ca. midt i huset og er ikke forbundet med drænet. Det er et hus fra 1927 med støbt betongulv direkte på jorden og grundvandet står ret højt i området, men hvor den tidligere har kørt en sjælden gang, er det nu 20-30 gange i døgnet !
Ad. 2, tak, det vil jeg gøre, men kan det skyldes at der ikke er anvendt gummimembran i gulvet hvor kloakrøret går op ?
Tak for hjælpen endnu en gang.
Jørn R. Hartmann, Rødovre (29-11-2010) 
Svar:
Når man hugger et hul i en betonvlg med vandtryk og stikker et rør igennem er det ikke det store problem at sikre at samlingen mellem rør og beton bliver tæt.
Men fugen mellem betontilstøbningen og eks. beton er svær at få tæt. Det kræver særlige forholdsregler. Måske noget klæbemasse på kontaktfladerne eller en påsvejst tætningsmembran på ydersiden eller noget andet.
En beton mod betonstøbning er aldrig tæt for vandtryk.
Gregers Bønnelykke, Odense (29-11-2010) 
Svar:
Hvem/hvordan kan man få een med den fornødne ekspertise til at kvalitetschecke et omfangsdræn, herunder om det fngerer som det skal ?
Jørn R. Hartmann, Rødovre (09-12-2010) 

isolering af metal skurvogn Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal bruge en skibscontainer som skurvong til opberaring af "extra ting" som er fx. sommertøj og sko, bøger, symaskiner osv.+ skal være som en lille værksted til drenge hvor kan underholdersig med værktøj (også i vinter periode) derfor skal være varme i "værksted afdeling".
Er der ud nogen med en smart ide eller klog råd til vores familie projekt?
Laura, Århus (17-11-2010) 
Svar:
Det vil jo være ret nemt at lime noget isolering op indersiden af væg og lofter. Hvis det kun skulle være lager.
Men værkstedet kræver nok f.eks. 45 mm reglar pr. 60 cm, fyld ud med isolering og luk med en dampspærre og en gipsplade.
Lasse Grøndlung, Holstebro (17-11-2010) 

isolering af ventilationrør på loft fra emhætte og bad Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej er der nogen der kan hjælpe mig med et problem ang. isolering af udluftningkanal på loftet fra køkkenemhætte & ventilation fra bad
på taget er der zinkhætte som der er 3 cm flamingo på men kondensvand løber
indvendig i røret og ned i kanalen og ødelægger motor og gibsloft
vhnlig hilsen Torben Johansen
Torben Johansen, Svendborg (14-11-2010) 
Svar:
Hej Torben
Du køre ned i byggemarked, anskaffer dig noget isolering, få endelig monteret det hurtigs muligt.
Derefter tænd ventilatoren på fuld hammer i en times tid, derefter er kanalen helt tør igen.

Det virkede hos mig, 45mm isolering, skal det være rigtig godt, brug så folie isolering som er helt tæt.
Trikkeren, DK (21-11-2010) 

Pris på indkøb af isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal isolere en tilbygning og vil gerne have mere glasareal end de 22% BR08 foreskriver, og skal derfor finde "ekstra isolering" for at modregne i energitabet. Ser derfor på Isover lambda32 isolering som synes at være det bedste håndtérbare isolering p.t. - MEN jeg kan ikke finde noget på nettet der fortæller hvad prisforskellen er på L32 og f.eks Rockwools murbatts.
Er der nogen der ved det?

Karl Neon, Roskilde (11-11-2010) 
Svar:
BR08 foreskriver ikke 22% glasareal.
Eller nogetsom helst vinduesareal overhovedet.
Dan Kongerslev, Holte (11-11-2010) 
Svar:
nu findes der jo også vinduer hvor energibalancen er væsentlig bedre end et almindeligt energivindue... eksempelvis Svarre og et kommende nyt vindue fra Velfac
Bruno, Davir.dk (11-11-2010) 
Svar:
@Kongerslev:

Det er virkelig en skam at du ikke er byggesagsbehandler i min kommune - de læser kap. 7 stk 2 anderledes.

Er der nogen der kan svare på spørgsmålet om pris på L32?
Karl Neon, Roskilde (12-11-2010) 
Svar:
Jeg kan ikke finde noget sted at der står at der kun må være 22% glasareal. Hverken i BR08 eller BR10.

Du må endda bygge dit hus med 100% glasareal. (Måske)
Som Bruno skriver handler det bla. om hvor gode vinduer og især ruder du kan fremskaffe.

Bygningsreglementer indeholder (funktions)kravene. Du finder ud af hvordan de kan opfyldes
Dan Kongerslev, Holte (12-11-2010) 
Svar:
@Kongerslev : BR 08 kap. 7.3.2 stk 2 som gælder ændret anvendelse og tilbygninger:
"Det er en betingelse for anvendelse af de nævnte U-værdier og linjetab ved tilbygninger der opvarmes til mindst 15°C, at det samlede areal af vinduer og yderdøre, herunder ovenlysvinduer og ovenlyskupler, glasvægge og lemme mod det fri højst udgør 22 pct. af det opvarmede etageareal i tilbygningen.

Ved beregningen medregnes ikke etagearealet og arealet af vinduer og yderdøre i butikker og lignende i stueetagen."
Gælder hvis man vil bruge de lempede u-værdikrav for hver enkelt bygningskonstruktion og ikke lave en samlet energiberegning.
M.Thomsen, Horsens (12-11-2010) 
Svar:
BR08 afs. 7.3.2 beskriver minimumskravene til de enkelte bygningsdele.
og forudsætningen er j.f. stk. 2, at glasarealet maksimalt udgør 22 %.
Men i dette tilfælde ønskes der jo netop mere end 22 %.
Derfor er der ingen vej udenom en en energirammeberegning.

Hvis du ikke kan finde nogen priser på nettet, så må du jo er tur omkring din lokale trælast og bede dem om et tilbud.
Henrik, nn, nn (12-11-2010) 
Svar:
Tak for det - MT i Horsens.
Det begrændsning har jeg aldrig bidt mærke i.

Og Ja Tak til Karl Neon.
Men som jeg forstår teksten om de højest 22 % gælder det jo kun ved "anvendelse af de nævnte U-værdier og linjetab ved tilbygninger osv..."
Du kan jo bare lave "en samlet energiberegning"

Jeg vil stadig fastholde at de 22% ikke er et krav i bygningsreglementet.
Du kan stadig lave din tilbygning fuldstændigt af glas. Og stadig være i overensstemmelse med samme bygningsreglements krav.
Men det er jo muligt at der lige skal udvikles nogle termorudetyper. :o)
Dan Kongerslev, Holte. (12-11-2010) 
Svar:
Kongerslev, du forstår det tydeligvis stadig ikke... Selvom vi har fundet det du påstod ikke kunne findes i BR-08...
Men for prins Knud og andre:
Hvis man overholder U-værdierne i det omtalte kapitel, er kravet at glasarealet maksimalt er 22%. HVIS man vælger at have mere end 22% glasareal, skal man optimere U-værdierne og derved kompensere andre steder i konstruktionerne for at overholde det samlede energitab - noget som både spørgeren og andre svarere har forklaret uden at du forstår det.
M.Thomsen, Horsens (13-11-2010) 
Svar:
Det er jo osse lige præcis det jeg siger.
Jeg beklager at jeg ikke kendte 22% reglen.
Og udtalte mig alt for skråsikkert.

Men de 22% forhindrer stadigvæk ikke at du kan have 100% glas i dit hus. Som du selv skriver kan U-værdierne optimeres eller der kan kompenseres andre steder i bygningen - eller du må udvikle nye termoruder.

Tak for i dag.


Dan Kongerslev, Holte (13-11-2010) 
Svar:
Ja, OK enig. Men de 22% er altså stadig et krav i BR08 ud fra de givne forudsætninger, ikke? Det skrev du jo at det ikke er, derfor præciseringen.

Og selv tak for i dag ;-)
M.Thomsen, Horsens (13-11-2010) 

hulmursisolering når indervæg er molersten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
kan man godt hulmursisolere når indervæggen er molersten.vil isoleringsevnen i
stenen forsvinde når man isolerer.
henriksen, aalborg (09-11-2010) 
Svar:
Næ, hvor skulle den forsvinde hen?
Gå du bare igang.
Jens Blicher, Ikast (09-11-2010) 

isolering af garage/kælderloft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi bor i et såkaldt murermesterhus fra 1954. Der er garage i kældere- under vor
opholdsstue. Ved renoveringen for nogle år siden tog vi alle gulvbrædder i stuen op - og isolerede mellem gulvstrøerne med 50 mm rockwool - det var hvad der var plads til.
Spekulerer nu på, om "det kan betale sig" også at isolere loftet i garagen.
Hvis ja - hvad skal vi bruge ? Hvordan med dampspærre ??
Loftet er lavet - som i en stald - vistnok molersten i buer mellem nogle jerndragere. I garagen er monteret en automatisk, isoleret port.
Andersen, Haderslev (09-11-2010) 
Svar:
Det kan godt svare sig at efterisolerer i kældergaragen.
Også selv om der nok sjældent er frost dernede.
Hvis der ikke er dampspærre i konstruktionen, men kun trægulv på strøer og isolering samt betondæk.
SKAL du opsætte en dampspærre direkte på betonloftet og underneden mindst 100 mm isolering. Derved opnås at dampspærren kommer til at sidde 1/3 inde i isoleringen - hvilket er kravet.
Men der er stadig rigtig god økonomi i at opsætte 200 mm isolering. Og gerne på krydsforskalling.
Ras Nielsen, Skåde (09-11-2010) 

Isolering af skunk Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Væggen ind til mine skunkrum er af spånplade og isoleret med rockwoolmåtter.
Det er svært at komme ind i skunkrummet, men da isoleringen er for ringe, skal jeg have gjort noget ved det. Jeg er 76 år, så jeg er ikke så adræt mere, og tænker derfor på en løsning hvor man evt. blæser noget granulat ind i skunkrummet. Jeg er lidt lun på papiruld, men i det ene rum går skorstenen op, så jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, og om det er lovligt?
Til oplysning er mit tag "bølgeeternit" og der er ikke undertag.
Ove Jakobsen, Københavnsområdet (07-11-2010) 
Svar:
Jo da, er fuldt ud lovligt.

Mon ikke en lokale tømrer kan give dig en pris på hvad det ville koste af få det isoleret.

www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (07-11-2010) 

Her vises 289-313 indlæg ud af 1385.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »