Stil spørgsmål ? »  Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 337-361 indlæg ud af 2402.   « Forrige 25       Næste 25 »

Indvendig vægbeklædning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg er igang med en mindre opfriskning af sommerhuset, og er nu kommet til den indvendige beklædning omkring køkkenregionen, hvor jeg havde tænkt mig en gipsbeklædning med glasvæv og malet - mest af hensyn til regøring omkring køkkenborde m.v.
Løsningen er imidlertid ikke så enkel, idet træskellet hverken passer efter hel eller halvplader og lodrette lægter følger heller ikke noget system fra guld til loft. Dette betyder at enten skal de berørte vægge bygges om, eller også skal der indsættes et ukendt antal lægter for at få skidtet til at passe med pladerne.
Enklere ville det være at anvende en anden type beklædning, f.eks. finer eller spånplader - men

1) Er det lovligt ?
2) Vil man med sandsynlighed kunne få en tilfredsstillende plan overfalde til glasvæv - her tænker jeg på om pladerne er til at f.eks. sandspartle ?

Andre forslag modtages også med tak!
Kristian, Skjern (21-01-2009) 
Svar:
Du kan montere gipspladerne vandret.
Der skal isåfald indsættes lægtestykker vandret imellem de eksisterende lodrette lægter. (Skråskrues eller -sømmes)
Alle gipspladens kanter skal være understøttede.
Bispens Gips Gebis, Haderslev (21-01-2009) 
Svar:
Hvorfor ikke bare en 12 mm krydsfiner på, også et lag gips uden på.


Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (21-01-2009) 
Svar:
Hej Koluda
Ja det kunne meget nemt være løsningen - og hvis man monterer pladerne i forbant er det vel heller ikke så afgørende om der en understøtning under alle samlinger ?
Kristian, Skjern (22-01-2009) 
Svar:
Nej, skulle ikke give de store problemer, så længe det er godt skruet sammen, med yderste lag.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (22-01-2009) 



hvordan laver jeg en sokkel til garage Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg skal igang med at lave en sokkel til min garage som bliver på 35 kvm. problemet er jeg ikke er helt skarp i hvordan jeg skal starte, er der nogen der har en udførlig beskrivelse af hvordan jeg skal starte op? garagen skal ikke isoleres
knud, Agersted (13-01-2009) 
Svar:
Allerførst søger du en byggetilladelse, måske.
Dernæst bestemmer du dig for om det skal være en opmuret garage eller en garage af træ eller stål eller hvad.
Dernæst søger du på Google på fundamenter og finder blandt meget andet dette her;
http://www.lofus.dk
http://www.aalborgportland.dk

Og så er det bare at gå igang.
Hans Jensen, Roskilde (13-01-2009) 

Ny garage på over 50m2 ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

vi vil gerne bygge en garage - den skal være med 2 porte i målene 8 x 7m, altså 56m2. Min kammerat som skal tegne den (tidligere teknisk tegner) er i tvivl om de nye regler mht. varmetabsberegning osv.

Bliver det hele besværliggjort yderligere når den er over 50m2 (mht. godkendelse osv.) eller er det lige meget når det er u-opvarmet, ikke-beboelse ?

Skal opføres i træ med høj rejsning, 2.5 meter fra skel. Vi bor i byzone. Grunden er 2100m2 og er i forvejen bebygget med ca. 160m2

Brian S Jensen, Hesselager (13-01-2009) 
Svar:
Hej Brian
Der skal ikke udføres varmetabsberegning for en garage (uden beboelse)
Arealet på 56 kvm. skulle ikke betyde noget for din bebyggelsesprocent, idet
de første 35 kvm. af det samlede areal af carporte,garager,udhuse m.v.ikke skal
medregnes i det areal der indgår i beregning af bebyggelsesprocenten.
Du skal altså her indregne 21 kvm i dit øvrige areal.
Carl Fini, Fårevejle (13-01-2009) 
Svar:
Der skal jo indhentes byggetilladelse inden opstart af byggeriet, og varmeisolering er ikke relevant hvis den er uopvarmet.
Hvis den vælges at udføres som opvarmet, skal bygningsdelene blot overholde kravene for U-værdierne hver for sig - altså uden varmetabsberegning. Det accepterer langt de fleste kommuner.
M.Thomsen, Horsens (13-01-2009) 
Svar:
Der er noget med en hjemmeside, hvor man kan beregne bebyggelses procenten, men jeg kan ikke huske hvilken??
Marianne, Skælskør (04-04-2009) 

Ændring af 1 ste sal til loft. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Forum,
Jeg har et spørgsmål af lidt pricipiel karakter.
Vi har et hus med 1 ste sal. Hele bebyggelsen ligger på maximal
byggeprocent for kommunen, og kan derfor ikke tilbygges yderligere.
Vi bruger ikke vores 1 ste sal (60m2), så vi kunne tænke os, at få ændret
status på 1 ste sal, til loft - og dermed ikke bruge til beboelse.
Det ville så? gøre plads til en tilbygning på 60M2 ?

Jeg er klar over jeg skal spørge kommunen - men ville lige
høre forummet inden, måske en derude der havde en kommentar.



Jesper Cloos, Rødovre (10-01-2009) 
Svar:
Nu kunne man jo nemt få den tanke at det vil blive en pro-forma sløjfning af den 1. sal.
Hvis jeg var kommune ville jeg kræve at samme sal blev gjort absolut ubeboelig.

Men ellers tror jeg da nok at det er muligt set i forhold til bebyggelsprocenten.
Ejendoms-hajen, Varde (10-01-2009) 

opførelse af redskabsskur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej jeg skal til at igang med at opføre mit redskabsskur på 30 kvm. træarbejdet har jeg en kammerat som er tømrer som kommer og hjælper med, så ingen problem der.
Problemet er at jeg skal have lavet en sokkel, og er lidt i vild rede om hvordan jeg gør.
Jeg har bestilet legablokke hjem til formålet, men så ophører min viden også.
Skal jeg grave en rende og støbe deri, og lægge blokkene oven på eller skal jeg grave nele arealet ud i plan således der kan laves gulv samtidig med eller skal det vente ??
jeg skal også have lavet strøm derinde, som jeg ved jeg ikke selv må gøre, men trække ledningen ind, må jeg vel godt, den skal vel gå gennem soklen eller hvad?
håber nogen kan guide mig lidt
Allan H, Aalborg (08-01-2009) 
Svar:
du skal først finde ud af om skuret skal opvarmes /holdes frotfrit eller det er et redskabsskur hvor det godt må fryse.
Hvis det ike skal opvarmes udføres det uisoleret - brug derfor fundamentsblokke 15 cm der sættes i beton udstøbt i render. Gulvet kan du lave af fliser der lægges i sandlag.
Brug lecablokke hvis gulvet isoleres og støbes ud.
ts, esb (08-01-2009) 
Svar:
Ang. strøm må du kun selv grave den rende i jorden hvor strømmen skal ligges selv. Og det lyder til, du lige skal have en elektrikker på banen for at lave en aftale om, hvor meget du selv laver og han så laver færdig for dig.
GDS'er, Sønderborg (08-01-2009) 
Svar:
hej skuret skal opvarmes/ holdes frostfri. så skriver du brug lecablokke hvis gulvet isoleres og støbes ud. kan jeg få en lidt mere uddybning på det?
pft.
Allan H, Aalborg (08-01-2009) 



Brændeskur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hjælp. Jeg skal have bygget et brændeskur på ca. 2,2 * 3,3 mtr.

Hvordan laver jeg det bedst?? Jeg tænker på:

1) Soklen.
Jeg har tænkt at lave den af sådan nogle betonklodser, som jeg ikke ved
hvad hedder, men som kan graves ned og der er et vinkeljern ovenpå, hvor
jeg kan fastgøre en regel eller 4"*4". Er det noget, som dur og er det til
at arbejde med??

2) Hvordan laver jeg selve konstruktionen bedst og billigst?
- Tag - jeg regner med noget billigt bølgetag - Det er vel okay??
- Vægge - skal man lave mellemrum mellem forskallingen, så der kan komme
vind/luft ind og træet derved bedre kan tørre?? Eller skal jeg lave
dem 1 på 2 så der bliver helt lukket af og så bare lave nogle udluftning-
er i tag og gavle??
- Er det tilstrækkeligt hvis man laver konstruktion i lægter eller skal der
større dimmension til?
- Noget billig gran/fyr forskalling er vel fint nok at bruge og så bare
male?

Jeg har tidligere fået mange gode råd og jeg glæder mig til endnu engang at modtage Jeres vejledning

Allan Mikkelsen, Sunds (07-01-2009) 
Svar:
Nu er der jo ingen grund til at opfinde de dybe tallerkner endnu engang, (selv om jeg også selv er tilbøjelig til det)
Søg på brændeskur på Google og der kommer massevis af ideer.

Men stolperne skal bare graves ned i jorden, husk bare at stolperne skal være trykimprægneret "til jord"

Der gælder vist kun en regl. Et brændeskur skal være af træ. Nemlig fordi, når man ikke har råd til at købe brænde kan man altid fyre med skurer en uges tid.
Kalle Kuller, Hanstholm (07-01-2009) 
Svar:
Kalle har som sædvanlig Kuller.

Det bedste vil altid være en støbt sokkel. Blokkene kan være lidt svære at arbejde med man kan også bruges. Følge du Kalle Kullerhoved og graver stolper ned, risikerer du, at de rådner i løbet af 5-15 år. Også selvom de er trykimp. til jord. Så gør ikke det.

Mht konstruktionen burde lægter være nok, når størelsen tages i betragtning. Bare husk at få godt med hældning på taget, så der ikke samles for meget sne. Sne kan blive tungt og ødelægge de billige tagplader og evt. også din spærkonstruktion, hvis du laver den i lægter.

Mht væggene må det ikke blive alt for tæt. En god måde at sørge for god udluftning uden mulighed for at regnen slår ind er, at sætte forskallingen lodret såldes at du starter i et hjørne og sætter en pind op på ydersiden. Dernæst sætter du en op på indersiden, som starter der hvor den første slutter. DVS at du hele tiden sætter hver anden på ydersiden og hveranden på indersiden.

Håber du forstår ellers skriv din mail adresse og jeg kan maile en tegning
Nifinger Tømmeren, Ikast (08-01-2009) 
Svar:
Jeg mangler lillefingeren på venstre hånd, men det er ikke gået ud over forstanden. Hvikket synes at være problemet I kast.

Hvis der anvendes nedgravede trykimprægnerede stolper, mærket NTR/A, (Træ i jord eller ferskvand) har de en forventelig levetid på 20 år. (Og ikke 5-15 år)

Hvor dyb skal soklen iøvrigt være?

Det er jo ikke en tilbygning til Amalienborg vor spørger skal igang med. Bare et simpelt brændeskur. Uden gulvvarme
Kalle Kuller, Hanstholm (08-01-2009) 
Svar:
Et brændskur på 7 m2 er lige lovligt lidt at lave sokkel for.

Støb dem fast i jorden i plastrør, som står 5-10 cm over jorden,
eller sæt dem i stolpesko så er problemt med rådne stolpe ender fjernet helt.

Eller endnu nemmere , byg det direkte på færdige punkt fundamenter med stolpesko som dem her.

http://koluda.secoya.dk


Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (08-01-2009) 
Svar:
Glimrende hjemmeside, Koluda.

Men med en lidt pudsig fejl.

Når ordet "Koluda Byg" indgår indgår i en sætning og i en tekst skal begge ord skrives med STORT.

Jeg håber sandelig ikke at den slags sjuskefejl forekommer når du sømmer lægter på.
Pens. overlære Striks, Den Kgl. Danske Retskrivningsordbog (09-01-2009) 
Svar:
Koluda skulle gerne stå med stort, da det er mit efternavn.

Men byg skulle gerne stå med lille, så står det med stort et eller andet sted, er det selvfølgelig en fejl... ;-)
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (09-01-2009) 
Svar:
Men det er dårlig dansk, eller forkert dansk om du vil.

Koluda byg er en kornsort.
Koluda Byg er en byggevirksomhed.
koluda byg er et logo hvor der er frit slag.

Men dig om det.
Skal jeg sende regningenfor konsulentbistand til din virksomhedsadresse?

Strix, Danmark (09-01-2009) 
Svar:
Ja, er afsenderen striks eller strix...;)

Logoét er fordi det ser forkert ud med stor K.

Men på hjemmesiden der rettede jeg lige dem jeg løb ind i, er hermed rettet.

Sådan er det når en tømrer laver egen hjemmeside, det sker ikke med den store grammatik kontrol.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (09-01-2009) 
Svar:
Ja, logoet er rigtig nok.

Men det er fint så. Hold du bare frikvarter.
Strix-Straks, DK (09-01-2009) 

Tilbygning med og uden badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal til at lave en trætilbygning på ca. 65 m2. Da tilbygningen oprindeligt kun skulle indeholde værelser, har jeg skudt udgiften til mellem 8000-10.000 pr. m2, dvs ialt i størrelsesordenen 600.000 kr. Mit spørgsmål går på merudgiften, hvis et 12 m2 værelse istedet skal være badeværelse. Så skal der graves ud til kloak og indlægges vand. Hvad skal jeg skønsmæssigt regne med at ekstraudgiften til det vil være? Taler vi dobbelt op eller +25 pct?
Jakob, Gentofte (05-01-2009) 
Svar:
Det er jo nærmest umuligt at sige noget fornuftigt om.
Badeværelser fås i alle prisklasser, 15.000 kr for et busehoved, 55.000 for et lokum. Der er nok at bruge penge på.
Men 20-30.000 kr/m2 for de 12 m2 er nok passende.

Gæt en pris, Tarm (05-01-2009) 

Fundering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Hvis man skal lave fundamenter til et nyt hus med delvis kælder, hvordan laver man så den nederste del af fundamenterne korrekt? Jeg tænker på koterne og springene når fundamenterne ændrer koter.
Kan man f.eks. lave en forsænket fundamentskasse der hor der er kælder og så bygge videre med nyt fundament til resten af huset 2 meter højere oppe eller hvad mener I?
Ole Henriksen, Hjortshøj (04-01-2009) 
Svar:
Du trapper af eller op som det hedder.
F.eks. udgravning med maskine lidt som en rampe.
Dernæst graver du for hånd således at der fremkommer en trappe som passer nogenlunde med blokkene og så er det bare at mure deropad. Det er vigtigt at du bygger på "Uberørt grund".
Her i moderne tid er det nok nemmest at bruge gravemaskine og kun lave et eller 2 trin. Om nødvendigt kan du fylde op med grus som stampes omhyggeligt.

Husk iøvrigt osse at hvis du laver fejl på skorstenspipen så bliver det dyrt - men hvis du laver fejl på fundamenterne så hedder det konkurs, skilsmisse og tænders gnisel. Volsomt dyrt bliver det.
Palle Sørnsen, Ribe (04-01-2009) 
Svar:
Tak for svar.Det er ikke noget jeg selv skal udføre i praksis men noget jeg har med i projektfasen med arkitekten(harikke ingeniør på endnu)for husets indretning for kælderen og tilhørende teknikrum dernede.
Hvor store trin kan man lave på disse trapper som du kalder dem?Huset består af 1 plansdel med terængulv, og en anden del med hævet forskudt plan med kælder under bygget vinkelret på. Grundplanen ligner et H hvor den første del samt midterdelen i H''et er med terrændæk og sidste del er 2 plan forskudt.
Jeg har derfor niveauforskel på ca 2 meter fra kælderfundamentet til terængulv uden kælder.
Ole Hneriksen, Hjortshøj (05-01-2009) 
Svar:
Jeg har forsøgt at finde en skitse/tegning men hidtil uden resultat.

Men princippet er at du gravet trappen i jorden.
En ½ meter vandret, 1 meter lodret osv. alt efter hvordan det passer med den jord du graver i.
Men som sagt, når der er maskiner til rådighed gider man nok ikke det håndgraveri. Så vælger man måske at bygge en blokvæg 2m vandret og 2m høj.
Dernæst kan så fyldes op med stabilgrus for enden af fundamentet, der hvor fundament for terrændækket møder 2 meter fundamentet!!
Håber du forstår, det gør jeg nemlig ikke. :o)

Men det er alt sammen noget som afgøres i situationen, hvordan og hvorledes. Ikke nogen stor sag.
Palle Sørensen, Ribe (05-01-2009) 
Svar:
hej efter funderingsnormen kan der aftrappes med spring der er max 60 cm lodret og vandret, dvs mav 45 grader hældning
ts, esb (05-01-2009) 
Svar:
Enig i 60cm spring maksimalt og altid med vandrette bunde og toppe ;-)
Murstensfortandingen er en anden sag, den udfører du efter behag, såfremt du murer kælderen op med blokke. Det er jo fundamentsklodserne der betyder noget rent statisk.

En fortanding som dit projekt skal udføres i midten af "H"''et, selvom du har terrændæk her i normal kote. Dette er fordi din kælder jo stikker 2 m dybere og står vinkelret på midterfløjen.

Få arkitekten til at lave et udkast, og få en ingeniør til at checke og detailberegne fundamenterne. Det koster ikke meget i forhold til at sove trygt mange år frem.
M.Thomsen, Horsens (06-01-2009) 
Svar:
Hej.
Jeg vil da bare lige sige at du er velkommen til at ringe til mig om du ønsker hjælp med diverse ting.
Jeg er entreprenør og har stor erfaring med sådanne ting.
Med venlig hilsen
Prebeb Pedersen
25675049
Aktiventreprise, Ebeltoft (21-01-2009) 

kalksand sten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
er der nogle der ved hvem der forhandler kalksand sten.
jeg skal til at lave en tilbygning og mit hus er bygget i kalksand sten, men jeg kan ikke finde nogle der forhandler dem.

mvh. tom
tom werner egede, græsted (04-01-2009) 
Svar:
De har stoppet produktionen for nylig men spørg hos Stark kalk & Mørtel

De kan have noget stående
t, homas (04-01-2009) 
Svar:
Du kunne jo prøve at kontakte dem her, msåke de stadig har et restlager

Xella Danmark A/S
Sønderskovvej 11
DK-8721 Daugaard

Tlf: (+45) 75 89 50 66
Fax: (+45) 75 89 60 30

Mail: xella-danmark@xella.com

bb, horsens (04-01-2009) 

Bebyggelsesprocent for nyt sommerhus i Ringkøbing kommune Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi vil bygge et sommerhus i Søndervig i Ringkøbing Kommune.
Er bebyggelsesprocenten som den generelle 15%, eller er der særlige indskrænkende regler for dette sommerhusområde, ex. stadig den tidligere 10% ?
Jan Sylvester Iversen, Odense S (03-01-2009) 
Svar:
det mest sikre svar får du ved at ringe til kommunen
ts, esb (03-01-2009) 
Svar:
Hvis du har travlt kan du starte her;
https://www.ois.dk/
Register Joe, Kap Det Gode Håb (03-01-2009) 

konstruktion af gelænder/trappe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal til at lave ny trappe og gelænder til vores hus - men har svært ved at finde lovkravene til gelænder ved trappe og trappehul.

Vi vil gerne have et gelænder der består af få lodrette balustraer med ca. 1 m afstand og minimumskravet af vandrette - så gelænderet er så let som muligt.

Vi kan se at kravet til de lodrette er 1,2 - men hvad er kravet til de vandrette?

Venligst

Jørgen & Christina
Christina Klaustrup, ck@idetjek.dk (16-12-2008) 
Svar:
Jeg ved ikke hvor de lodrette på 1,2 kommer fra.

For det er sådan at der ikke længere er nogle krav til gelændere og rækværker sålænge det er indendørs i bolig.
I må gerne lave en trappe helt uden gelænder.

Klavs K, Nykøbing M (16-12-2008) 
Svar:
Sludder klaus...

Link til bygningsreglementets krav til værn/trapper:
http://www.ebst.dk

Der er altså lovkrav om personsikring med værn. I højre kolonne er en vejledende tekst der beskriver udfaldskravene til en given konstruktion.
Der står bl.a. at børn ikke skal kunne bruge værnet som klatreredskab, og derfor er vandrette balystre ikke at anbefale.
M.Thomsen, Horsens (16-12-2008) 
Svar:
Nu bare ikke så hovski-snovski Thomsen.

Det du henviser til er Bygningers indretning
Pkt. 3.2 Adgangsforhold/tilgængelighed,
Boligens indretning er Pkt. 3.3

Og ydermere, hvis du læser boligmagasiner vil du se at trapper uden gelænder osv. ofte ses.
(Jeg vil tro at når man er trimlet ned af en sådan trappe et par gange så monterer man nok noget gelænder, men noget krav er det ikke)
Klavs K, Nykøbing (16-12-2008) 
Svar:
Uden at jeg som spørger vil gøre mig klog på det - så har jeg et hus til salg uden gelænder og det har givet en K3 i tilstandsrapporten. Selvom det frie fald er under 2 m.

Så måske ikke et krav - men dog en mangel iflg. tilstandsrapporten :-/

Har talt med kommunen og de henviser også til at det ikke må bruges som klatre stativ for børn - og at vandrette derfor ikke er specielt gode - men at de ikke kan stille direkte krav iflg. bygningsrelementet i private hjem.


Christina, Aalborg (16-12-2008) 
Svar:
Jeg forstår dog reglementet således at det der evt. måtte stå under "krav for boliger" i hvert kapitel enten er lempelser eller skærpede krav ift. forudgående afsnits krav;altså tilføjelser til forudgående afsnits krav.

Såfremt "bygningers indretning" ikke omfatter boliger har du ret Klaus.
Og jævnfør Christina''s indlæg med komunehenvendelsen, så tyder det derpå...



M.Thomsen, Horsens (16-12-2008) 
Svar:
Så foreslår jeg dig Christina at du beder den byggesagkyndige præcis at pege på det punkt i Bygningsreglementet som berettiger til en K3-er for et manglende gelænder.
Og det kan han/hun ikke.
(Om der måske kan gælde anden lovgivning, f.eks. arbejdsmiljølovgivning, tvivler jeg på, men så må den samme byggesagkyndige dokumenteret det, nemlig)
Og hvis du lige finder ud af den sag i en ruf, Christina, og kommer her tilbage med et svar :o)
Klavs K, Nykøbing (16-12-2008) 
Svar:
Der stilles ikke særlige krav til interne trapper i den enkelte bolig. Af hensyn til komforten anbefales dog, at interne trapper har en bredde på mindst 0,8 m og en fri højde på mindst 2,1 m. Hemsetrapper og lignende trapper med begrænset trafik, kan dog være smallere.

Se også kap. 3.2.3 om værn og afskærmning ved trapper.
Se hele teksten her:

http://www.ebst.dk

Den indbyrdes afstand mellem alle typer af balustre, herunder lodrette og vandrette, skal være udformet, så de ikke giver anledning til personskader.

Der skal i særlig grad tages hensyn til, at børn ikke kan klatre på dem eller komme i klemme mellem dem.



Michael, Thisted (16-12-2008) 
Svar:
Første afsnit : Godkendt, bortset fra at jeg ved hvor du har den anbefaling fra, oog selv om jeg er enig i den. (Så vidt jeg husker var der i gamle dage krav i bygningsreglementet om disse ting, bla. husker jeg kravet om en frihøjde på 200 centimeter)
Men kap. 3.2.3 gælder kun fælles adgangsveje, og altså ikke inde i boligen.
Og et manglende gelænder, som i spørgerens tilfælde, kan aldrig berettige til en K3.
Klavs K, Nykøbing (17-12-2008) 
Svar:
Fælles adgangsveje er også gældende inde i boligen de steder hvor der opbæres krav til at de skal opfyldes.

Som jeg har forstået det efterspørges "lovkrav" til balustreafstand ved rækværk.

"normal" gelænderhøjde vi kører efter i vores firma til private er 900 mm. (til overkant håndliste) - max. balustreafstand C - C 120 mm.

Michael, thisted (17-12-2008) 
Svar:
Det er en god politik at lave tingene så de fungerer mest hensigtsmæssigt. Der er vi nok alle enige.
Debatten drejer sig lige præcist om kravene til fælles adgangsveje (pkt. 3.2 i BR-08)også gælder inde i private boliger(Pkt. 3.3 boliger). Altså om pkt. 3.3 s u p p l e r e r 3.2 eller om 3.3 er en s e p e r a t regel kun for boliger. Jeg tror det første, men Christinas forespørgsel hos kommunen tyder på det andet.

Uanset hvad, så er det fornuftigt at de også gælder inde i private boliger.
M.Thomsen, Horsens (17-12-2008) 
Svar:
Tråden her er ved at blive lidt lang, men jeg syntes lige der skal tilføjes:

Ingen har ret, alle har ret!

BR-08 bygger på funktionskrav, med visse undtagelser! Primært tilgængeligheds-
krav, som nøje er præciseret i BR-08. Der er idag, og var heller ikke i BRS-98
nogen som helst krav til interne boligtrapper. (Jeg ved godt, der tidligere var
et minimums-frihøjdekrav på 2 mtr, og krav om værn etc.)

Det er ikke muligt for lægfolk, at tolke bygningsreglementet, og mange bygge-
sagsbehandlere ved kommunerne, kan sgu´heller ikke. Jeg oplever sågar at arkitekter går forkert i tolkningen. Og håndværkerne har da også problemer.

Nu er alt, igen, lagt sammmen i ét reglement. Det skete jo også i 1995, med BR-95, og hva´skete der? Vi fik BRS-98. Jeg tror det samme vil ské igen.

SBI-216 gi´r da visse eksempler me..n.

Er jeg forkert på den?











bb, horsens (17-12-2008) 
Svar:
Nej jeg syntes ikke du er forkert på den. Jeg er helt enig i din konklusion, og os der arbeder med trapper til daglig har også svært ved og rådgive 100 %
Michael, Thisted (17-12-2008) 
Svar:
Tak Michael, det er rart ikke at være alene i verden!
bb, horsens (17-12-2008) 

Mure Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne bygge en isoleret værksted som skal være opvarmet. Findes der nogle blokke som man kan bygge væggene af, som er isoleret? For mange år siden byggede man nogle huse i gasbeton, men jeg har fået at vide at isoleringsevnen ikke var så god. Findes der nogle fornuftige alternativer hvor man kan ungå mursten?
Flemming, Viborg (09-12-2008) 
Svar:
Du kan bruge Leca-blokke med "indlagt Flamingo".
Om det er nok til at opfylde varmeisoleringskravene vides ikke. Det kommer an på hvor høj rumtemperaturen skal være.
http://www.maxit.dk
Per Sørensen, Hedensted (09-12-2008) 
Svar:
Hej Flemming.

Ja det gør der. Gå ind på www.wienerberger.dk og se under Porotherm teglblokke. Disse blokke er en slags mangehulssten som er meget simpelt at bygge med. Blokkene skal pudses udvendigt og indvendigt. Det gode ved disse blokke er at der ikke er et egentligt isoleringsmateriale inde i en hulvæg, for blokken er massiv,- hvilket giver nogle helt fantastiske indeklima-forhold.

Hilsen Arkitekten Henrik Niels

arkitekthjaelp@ofir.dk


Arkitekt, ,. (09-12-2008) 

Minimum isolering ved etageadskillelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej - Vi har overtaget et ældre hus med ret lavt til loftet i stueetagen ca. 205 cm.. Loftet hænger nogen stæder, så vi skal have fat i det under alle omstændigheder, så jeg vil høre om der er nogen mulighed for at hæve loftet, evt. med en anden type isolering/loft. Det bestående er profilloft, ca. 150 mm Rockwool A-bats samt spåndplader brugt som gulv på 1. sal. Energimærkningen på huset anbefaler at der bliver efterisoleret på 1. salen, og vi påtænker at gøre dette til foråret. Med hensyn til støjdæmpningen, har jeg en drøm om at lade en del af stueetagen gå helt op i kip, så det er ikke støjen som sådan, der er i focus. Hvad kan vi gøre? og kan vi overhovedet gøre noget? På forhånd tak.
Margit Jessen, Søndersted (04-12-2008) 
Svar:
Spærene og bjælkelaget mellem stueplan og 1.sal bestemmer jo ret præcist etagehøjderne.
M.Thomsen, Horsens (04-12-2008) 
Svar:
Det er ikke sådan lige at løfte et bjælkelag, men I kan fjerne profilbrædderne og isoleringen og lave "synlige bjælker"
Hvis du også fjerner gulvspånpladerne kan du se helt til kip.
Søren S, Skanderborg (04-12-2008) 

Arbejdsløn for lagt mursten 10 kr? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan det passe at prisen i arbejdsløn for at få lagt en mursten er 10 kr? Jeg skal til at bygge et hus med 40000 sten. I det tilbud jeg har fået kan det måske se ud som om mørtel er med, men ellers ikke noget. Over halvdelen afstenene skal være indendørs sten som skal vandskures bagefter og det koster ekstra.
Thomas Hansen, Århus (30-11-2008) 
Svar:
Går ud fra at det er excl. moms. Omfatter det også isolering? Er det facademur indvendigt?
Det må være i overkanten.
Det er noget med et 3-mands sjak i ca. 8 uger - og det er for lang tid.
Gert Kruuse, Hørning (30-11-2008) 
Svar:
Altså:
Hvordan har mureren givet tilbud, hvis der ikke er en arbejdsbesrivelse og en omfangsbeskrivelse af hvad han skal levere?
Og hvordan har du regnet dig frem til de 40.000 sten? Hvis det er m2-mur du har divideret med arealet 1 sten dækker, bliver tallet jo misvisende.
Der er jo halve og kvarte sten der skal knækkes, murbindere og isolering der skal monteres, murpap og afvandingspap samt stillads op og ned, murede false omkring døre/vinduer/porte samt murede hjørner. Alt sammen noget der influerer meget på den samlede pris.
M.Thomsen, Horsens (01-12-2008) 
Svar:
Hej

Det lyder rimeligt med 10 kr. pr. sten. Jeg vil endda tro at det er uden sten !. Mht. vandskuring (eller filsning ?) er det ikk meget billigere end facade !.

hilsen en murer
murer, ,. (01-12-2008) 
Svar:
Jeg gik ud fra at det var excl. sten. og mener stadigvæk at det er i overkanten.
Koster en ind&udvendig mursten ikke ca. en 4 krone seddel?

Og rolig nu. Måske findes der nogle tegninger og beskrivelser. Og en rutineret muremester kan sagtens overskue et projekt på 40000 sten.
Ingen grund til at bruge tid på at regne på pillerierne når slutprisen alligevel ender på 400.000,00 kr.
Gert Kruuse, Hørning (01-12-2008) 
Svar:
Nu fremgår det jo ikke af dit spørgsmål, hvordan opgaven er udbudt?

Står du selv for leverancen af murstenene, med det ansvar mht. materialekontrol
etc. det medfører? Isolering/bindere/pap/cement etc. hvem leverer det?

Du skriver at "det ser ud som der er mørtel med" det bør da helt klart fremgå
af tilbudet, hvad der er indeholdt.

I et projekt af den størrelsesorden, bør der være tilknyttet en rådgiver.










bb, horsens (01-12-2008) 
Svar:
Nu er der helt sikkert lokale forhold der også spiller ind på prisen. Men du bør da som minimum få ét tilbud mere. Og hvis du ikke ved præcis hvad det første tilbud dækker, har du ikke været god nok til at specificere hvad det er du vil have en pris på. Dækker prisen også stillads, skurvogn, oprydning osv. Der er MANGE ting der skal være styr på for at man kan sammenligne priser fra flere håndværkere.

Nu har der jo igennem et par år været forskel på hvad en specifik entreprise koster - og hvad den er værd. Det skal forståes sådan at det som en håndværker i 2004 kunne få eks. 500.000kr for, kunne han i 2007 måske få 700.000kr for. Og det vel at mærke uden at han/hun selv har haft ekstra udgifter for de 200.000kr.

Uanset hvad ville en oplagt julegave være "den private bygherre" - Der står der rigtig mange gode ting angående det at man selv skal styre et byggeri.....
Michael, Silkeborg (03-12-2008) 
Svar:
Netop, Michael Silkeborg, lokale forhold spiller meget ind i prisen.

Men igen, hvis ikke udbyder 100% kan formulere udbudet, så hjælper
den "Private bygherre" ikke ret meget. Et projekt af den størrelses-
orden, jeg kan fornemme udfra spørgsmålet, omfatter betydeligt mere
end 40000 mursten. Her vil det være gode penge at gi´ ud til uvildig
rådgiver, som i samråd med bygherren opstiller krav/ønsker til den projekterende, samt medvirker til den endelige udformning af udbuds-
materiale, gennemgang af tilbud, kontraktforhandling etc.



bb, horsens (03-12-2008) 

belastnings tabel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
er der nogen der har en belastningstabel for limtræsbjælker og h-jern.
det ville være godt hvis man vidste minumums kravene.
lasse frøding, københavn (29-11-2008) 
Svar:
En vejledende dimensioneringstabel for limtræ
finder du her

http://www.lilleheden.dk


bb, horsens (29-11-2008) 
Svar:
rigtig mange tak
lase frøding, københavn (29-11-2008) 
Svar:
Selv tak, lasse. Husk du må kun opfatte tabelerne som retningsvisene, idet
eksemplerne er forudsat specifikke forhold!

Konkrete forhold kræver en ingeniørberegning :-) God week-end.
bb, horsens (29-11-2008) 

mørtel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
kan jeg brug sandpud(ikke sandpuds) sand til at blande kc mørtel til at mure sokkel.

allen, århus (22-11-2008) 
Svar:
Nej, det kan du ikke. Det sand man banker sandpude op af, indeholder ler
(ellers kunne man ikke banke det sammen), og er aldeles uegnet til formålet.

Du skal bruge cement og vasket bakkesand, (nogle kalder det murergrus),
i blandingsforholdet 1:4, så får du en cement-mørtel.

Hvis du vil bruge en KC-mørtel, så hedder recepten KC-20/80/850, til
at mure blokke i. Dertil skal du anvende en 3,5% bakkemørtel tilsat cement,
og så skal du slet ikke bruge yderligere sand! Blandingsforholdet kan jeg ikke
lige huske; men det kan du finde her

http://www.maxit.dk




bb, horsens (22-11-2008) 

forskellen mellem sand til sandpud og sand til mørtel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvad er forskellen mellen sand til sandpud og sand til mørtel?kan man bruge sandpuds sand til at lave mørtel?
allan, århus (21-11-2008) 
Svar:
Hvad er det for en mørtel du vil blande?

Mener du sand til sandpude, eller sand til puds?

bb, horsens (22-11-2008) 
Svar:
kan jeg brug sandpud(ikke sandpuds) sand til at blande kc mørtel til at mure sokkel.
allen, århus (22-11-2008) 

skift af ståloverligger på kælderdør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal isætte ny kælderdør i hus fra 1920 med høj sokkel (1m.) Døren med ståloverligger skal gå helt op til de stålbjælker som bær lofthvælvingerne Jeg skal have skåret et stykke op i selve soklen over den nuværende dør, for at få plad til den nye. Jeg er noget nervøs for at ydermuren skal synke når jeg tager noget af understøtningen. Jeg har soldat under hvælvingen på indersiden, men kan ikke understøtte udvendig mens jeg arbejder på ydersiden. Så hvis nogen har nogen erfaringer omkring dette vil jeg gerne høre dem.
Hilsen Steen, Herning
Steen Andersen, Herning (21-11-2008) 
Svar:
Hvorfor har du ikke bare købt en dør med samme mål, som den gamle?
;, ; (21-11-2008) 
Svar:
Det kræver nok noget ekspertise at udføre den slags.
Du kan spare en del ved at lave det selv, men det kan også blive meget dyrt.
Få en murer du har tillid til, til at udføre den opgave.
Det lønner sig i det lange løb.
HCJ, Odense (26-11-2008) 

Nyt hus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Er der nogen her som kan hjælpe mig med at finde en arkitekt på sjælland som tegner huse i "gammel stil". Altså et godt murermestervilla på en moderne måde,- ikke noget med et kedeligt fladt parcelhus til os.... :) ??

Hilsen Jens K. Lavs
Jens, køge (20-11-2008) 
Svar:
Det kan Asger fra Høng.

Prøv at ringe til ham, meget behagelig mand at arbejde med.

http://www.degulesider.dk


Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (22-11-2008) 
Svar:
Prøver lige igen med nyt link.

http://www.degulesider.dk

Ellers bare søg Asger Bergo Friss på De Gule Sider, så dukker han op.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (22-11-2008) 
Svar:
Hej Jens K. Lavs.

Jeg er uddannet arkitekt fra Kunstakademiets Arkitektskole og har i gennem de sidste mange år udelukkende beskæftiget mig med det man kunne kalde "klassisk arkitektur", hvilket jeg tror og fornemmer er det du mener med gammel stil.

Jeg vil dog gerne understrege at det ikke dermed er et gammelt-dags hus, når det gælder indretning, boformer eller når det gælder bæredygtighed og materialer.

Du skal være hjertlig velkommen til at skrive til mig på nedenstående mail-adresse.


Hilsen Arkitekten

arkitekthjaelp@ofir.dk




Arkitekten, .- (22-11-2008) 
Svar:
Hej på dig, Arkitekten.
Ikke fordi jeg på nogen måde tror at at der noget pjat med dig.
Men du bør ikke "gemme dig" bag en email adresse.
På med navn og postadresse - tak.
Karsten Poulsen, Mariager (23-11-2008) 
Svar:
Hej Karsten og andre.

Jo, det kan du så vidt godt have ret i,- det med navn og by....., det har jeg bare ikke lige tænkt over skulle give tanker til uærlighed..... :).

Hilsen Henrik Nielsen, Arkitekten fra København K.


Arkitekten, København K. (24-11-2008) 

Hardieplank som udbygning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal til at starte en udbygning men vi har i sidst øjeblik lavet om på hele projektet, gik fra at mure dethel op til at lave et træskelet og beklæde dette med hardiplank. I sort til et rødstens hus med sort skiffer på taget.
Ville gerne vide om nogle havde billeder af lign. projekt og igen om der er nogen der kan anbefale gode håndværkere i Haderslev som er godt kendt med hardiplank.
Kan lige nævne at vi har selvfølgelig kigget på begge typer af fibercement planker Hardiplank og ivarplank, det må under ingen omstændigheder være ivarplank til vores hus. Selvom den kunne vi købe lidt billigere.

Håber at nogle har billeder vi kan se, og hører fra håndværkere.

Thomas Sørensen, acent_ab@yahoo.om (19-11-2008) 

Tilbygning af garage Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg har en garage der ligger i skel 8x3,5
Jeg er lidt i tvivl om hvad der kan lade sig gøre, mit ønske er
udbygge den med yderligere 6x8 meter
Så en samlet bliver ca 72m3

Højde i skel forbliver uforandret.
Kan dette lade sig gøre og skal der beregnes på disse tal.

vh
Jesper Olsen






























































































































































































jesper olsen, ølstykke (18-11-2008) 
Svar:
For det første, så skal du søge byggetilladelse når arealet
efter tilbygning overstiger 50m2.

For det andet må længden skel max. være 12 mtr


bb, horsens (18-11-2008) 
Svar:
For det 3. er der ingen grund til at bruge så meget plads til sådant et lille spørgsmål.
hans C. Andersen, Hitrshals (18-11-2008) 
Svar:
Jeg tror ikke bb har ret. Hvis du påtænker at udvide din carport med blot
1m2. skal du søge byggetilladelse og hvis den så også ligger i skel kommer der en nabohøring oveni. Gældende for Rudersdal Kommune.
Per M., 2950 Vedbæk (19-11-2008) 
Svar:
En bygning der ligger nærmere skel end 2,5 m må ikke være større end 50m2, også selv om det kun er en enkelt lille m2 af bygningen der ligger indenfor de 2,5m.
Hvis du vil bygge 72m2 skal der søges dispensation. Og der er kommunen der bestemmer, uanset om naboerne mener det er en god ide eller ej.
G. Nielsen, Hornslet (19-11-2008) 
Svar:
Du må jo tro hvad du vil!

Reglerne er her

Stk. 1 Følgende byggearbejder kan udføres efter anmeldelse til kommunalbestyrelsen:

1) Garager, carporte, udhuse, drivhuse, overdækkede terrasser og lignende bygninger samt teknikhuse til elektroniske kommunikationsnet eller tjenester på højst 50 m².

2) Tilbygninger til garager, carporte, udhuse, drivhuse, overdækkede terrasser og lignende bygninger samt til teknikhuse til elektroniske kommunikationsnet eller tjenester, når arealet efter tilbygningen højst er 50 m².


Er man over de 50m2, som spørgeren jo er her, SÅ skal der byggetilladelse.

Forhold i skel er normalt bestemt af lokalplan.

Ellers som her

Stk. 1 Følgende bygninger skal overholde bestemmelserne i kap. 2.7.2 og 2.7.3 og bygningerne kan opføres i eller nærmere vej, sti og skel end 2,5 m:

1) Garager og carporte.

2) Overdækkede terrasser, som ikke er hævet over terræn.

3) Drivhuse, skure og lignende mindre bygninger til udhusformål.

4) Lagertanke for fyringsolie og lignende installationer, som er nødvendige til selve bygningens drift.

5) Teknikhuse til elektroniske kommunikationsnet eller tjenester.
(2.7.6, stk. 1) Bestemmelsen omfatter bygninger til udhusformål, herunder fyrrum, samt lagertanke for fyringsolie og lignende installationer, som er nødvendige til selve bygningens drift og andre udhusbygninger, der normalt vil kunne opføres som fritliggende bygninger.

Bestemmelsen omfatter ikke bygninger, der anvendes til beboelse, køkken, WC og bad.

Stk. 2 Opføres bygningen nærmere vej, sti og skel end 2,5 m skal betingelserne i nr. 1-4 være opfyldt:

1) Ingen del af bygningens ydervægge eller tag, inklusiv eventuel brandkam, må inden for en afstand af 2,5 m fra skel være højere end 2,5 m over terræn eller det for bygningen fastsatte niveauplan.

2) De sider, der vender mod skel, må ikke have en større samlet længde end 12,0 m. Kun bygningernes længste side mod skel medregnes.

3) Der må ikke udføres vinduer, døre eller lignende åbninger imod skel.

4) Tagvand skal holdes inde på egen grund.





bb, horsens (19-11-2008) 

flytbart hus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået tilbudt at få et Jeppesen hus flyttet ud på min kolonihave grund. Det er ca. 45 kvm. Manden jeg køber det af siger det bliver sat på sokkelsten, som bliver gravet lidt ned. Han mener ikke det er nødvendigt at grave ned i 90 cm, fordi jorden på grunden er hård og leret.
Kan jeg være tryg ved det?

Til selve huset er der lave to tilbygninger (inkl i de 45 kvm), hvor gulvet i dag er støbt.
Det vil sige de bliver flyttet uden gulv.
Manden har tilbudt mig at lave gulvet for en merpris. Men den ene tilbygning indeholder toliet og bruseniche. Er det her fint nok at han bare lægger trægulv, og jeg så selv efterfølgende lægger vinyl på? Eller er der regler om at gulvet skal være støbt i badeværelser og skråne i afløbsretning?

Huset er som sagt bare et kolonihavehus som jeg skal bruge i sommer halvåret.
Stine Jensen, København (18-11-2008) 
Svar:
ang. dybde på sokkel er det ikke de 90 centimeter der giver dig en solid og bæredygtig sokkel. Så hvis det er god, fugtig ler jord skal det nok bære. MEN hvis det ikke bliver gravet længere ned vil frosten få jorden til at arbejde og dette vil rokke ved soklen og hele huset. Så de 90 centimeter gør altså, at frosten ikke kommer under sokkel niveau og derved rykker på huset.
GDS'er, Sønderborg (18-11-2008) 
Svar:
Et Jepsen hus af træ kan nok tåle at stå på "et par blokke"
(Men ikke oven på muldjorden, jo, der skal graves ned til "uberørt" grund.
Men projektet forekommer mig lidt luftigt.
Efter hjemmesiden at dømme er der tale om bjælkehuse, som måske kan punktfunderes.
Du kan måske kontakte Jepsen om flytningen.
Der gælder ifølge bygningsreglementet kun to krav til kolonihavehuse:
Detteher:
For kolonihavehuse, der i øvrigt er tilladt, og hvis størrelse og placering er fastlagt i en lokalplan, byplanvedtægt eller tinglyst deklaration godkendt af en offentlig myndighed, gælder alene bestemmelserne om ildsteder, skorstene og vand- og afløbsinstallationer i kap. 8.
Og dennerher: 0,0. Der er frit slav for gulve i badeværelser, du må endda undlade gulvet - og loftet. (Men skal der være gulv er det nok bedst at lave det rigtigt)

http://www.msh-huse.dk
http://www.ebst.dk


Karl B, Søhøjlandet (18-11-2008) 
Svar:
Tak for kommentarer og råd - det gjorde mig lidt klogere. Det er jo lidt af en jungle, når man ikke ha haft med byggeri at gøre før.
Jeg har besluttet mig til at stole på manden og se hvad der sker ... og få skrevet ind i kontrakten at han komme og justere, hvis det synker ...
Stine, København (20-11-2008) 

ændring af køkken Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Ved opsætning af nyt køkken har vi fjernet en væg.
Må der være adgang fra køkken til badeværelse?
Lene Bach, Sorø (18-11-2008) 
Svar:
Tidligere måtte der ikke være udgang til badeværelse.

Men er vist lavet om for et par år siden.

Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (18-11-2008) 
Svar:
Det må der gerne, og sådan har det været i flere år, meen
det fremmer jo ikke ligefrem appetitten, hvis der sidder
en og puster grise, lige på den anden side af døren :-), og
da især ikke, hvis reglementets krav om en 100cm2 luftspalte
under døren er opfyldt!

bb, horsens (18-11-2008) 
Svar:
Mors brune, klumpede millionbøf serveres mens farmand sidder og prutter.. Den holder altså ikke :o)
GDS'er, Sønderborg (18-11-2008) 
Svar:
Hold op med jeres fisefornemme fis.
Det har været "lovligt" altid, i fritidshuse og siden 1985 i helårsboliger.
Hvad der kommer godt ind skal skidt ud.

Gårdsanger, Okum (18-11-2008) 

Flytning af kloak Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi påtænker at bygge til. Problemet er at vi vil skulle bygge ovenpå de eksisterende brønddæksler. Er dette muligt?
line olesen, Branderup (11-11-2008) 
Svar:
Muligt er det måske nok.
Men det vil aldrig kunne godkendes.
Kloaken skal omlægges og det job skal udføres af en auteriseret kloakmester.
Jørgen Nielsen, Næstved (11-11-2008) 
Svar:
Hej Line Olesen.

Den skal helt klart flyttes uden for den nye bygnings-del. Det vil som allerede omtalt ikke blive godkendt og det er der en god grund til, men det behøver altså ikke at koste alverden at flytte ensådan brønd.

Hilsen, Arkitekten.

arkitekthjaelp@ofir.dk


Arkitekten, ,. (12-11-2008) 
Svar:
til arkietekten
det koster nok lidt mindre end at spørge en arkitekt.!!!
der må ikke være brønde under bygningen,rense og inspektionsbrønde skal være LET tilgængelige, hvis det er en tagbrønd så skal du huske at den skal renses mindst en gang i kvartalet. derfor ingen skjulte brønde under bygningsdelen.
med hensyn til pris så er der mange forskellige faktore der spiller ind,dybdte,pladsforhold,funderingsnorm. mv.
kloakmester Hans Kingo, www.rasgo.dk (13-11-2008) 
Svar:
Hej Kloakmester.

Jeg ved ikke hvad du henviser til, " .... nok lidt mindre end at spørge en arkitekt". Hvor vil du hen med det ?.

Når jeg skriver at det ikke behøver at koste alverden, så er det selvfølgelig set i forhold til et samlet byggeprojekt,- og at man ikke skal lade sine bygge-drømme standse af en brønd.

Hilsen Arkitekten


Arkitekten, ,. (13-11-2008) 

gammel garage Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa har købt et hus med 70 kvm garage som er bygget på huset,der er ingen bbr på garagen og det skal jeg så have lavet.Har prøvet selv at tegne den men det er ikke godt nok til kommunen,er der nogen som ved hvem man skal have fat i til at hjælpe med at lave tegninger og søge om tilladelse?? der er også et toilet,gang og vaske rum.Nogen der ved hvor gammelt det skal være før der ikke skal søges??


Carsten, viborg (06-11-2008) 
Svar:
Hej

Du skal ringe til en arkitekt.

Hilsen Lars
lars, odder (06-11-2008) 
Svar:
Hvis du er lidt smart spørger du kommunen hvilken arkitekt der er god til den slags opgaver.
Sagsbehandleren har nok en fætter''s nabo der kan klare den lille sag.
Arki Joe, Langå (06-11-2008) 
Svar:
en person der kan tegne i målestok er udmærket.har selv været igennem møllen.men det er nok værre når man skal have lovliggjordt eksiterende byggeri.kender du ikke murermester eller formand??ellers er det arkitekt eller bygningskunstruktør du skal have fat i
hilsen vagn
esben, hårby (07-11-2008) 
Svar:
Hejsa vi har fået fat i en arkitekt som har arbejdet hos kommunen i teknisk forvaltning og han mener det er godkendt inden jul :-) tak for alle de gode svar

M.v.h. Carsten
Carsten, Viborg (13-11-2008) 

Her vises 337-361 indlæg ud af 2402.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »