Stil spørgsmål ? »  Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 745-769 indlæg ud af 3972.   « Forrige 25       Næste 25 »

Tilbageløbsventil Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa
Jeg kunne godt tænke mig at tilkoble min varmtvandbeholder til samme udgang på
fyret som ekspansionsbeh. Må jeg sætte en tilbageløbsventil på til ekspansion.
Ronald
Ronald, Ålestrup (26-01-2010) 
Svar:
Spørgsmålet ikke forstået
,, , (27-01-2010) 
Svar:
hvis det er en contraventil du mener, så ville det nok være temmelig dumt og farligt.
ilmer, kbh (27-01-2010) 



fjernvarme larm !!!!!!!! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej ..
Vi døjer rigtig meget med støj på vores fjernvarme... Dvs. at især om aften er det som om at hele vores hus sumre, ved lav lydfrekvens. Men når først man har fået den på hovedet er den ikke til at slippe af med igen. Og det resultere i både manglende søvn og hovedpine. Vores hus er 130 kvm. og opvarmet med fjernvarme. Og brændeovn ( Mest for hyggens skyld ) Vi har både mont. fremløb, og returløbs termostater på samtlige radiatore... Vi har i forsøg på at komme problemet til livs fået monteret en trykdifferns. på vores varmeveksler.... Hvilket desværre har hjulpet det helt store.
Håber der er nogen der kan hjælpe...
Michael Grøn, Silkeborg (25-01-2010) 
Svar:
Hej
Når i har monteret en trykdifferens, så går jeg ud fra at i har et direkte fjernvarmeanlæg.
Det normale ville her være at lade radiatoranlægget være omfattet af trykdifferencen, men at lade en gennemstrømningsvandvarmer (varmeveksler) sidde uden for trykdifferencen.
Jeg går ud fra at der har været fejlsøgt på anlægget ?
Hvilken indvirkning har det f.eks. når i lukker hovedhanerne ?
Kan der spores forskel ved forskellig indstilling eller afspærring af enkeltkomponenter f.eks. en radiator ?

Hvis i allerede har haft en vvs-installatør til at kigge på anlægget, så prøv evt. at ringe til det lokale fjernvarmeværk. De har måske nogen gode ideer eller vil evt. måske være villige til at kigge forbi.
Jakob Rasmussen, Tommerup (25-01-2010) 
Svar:
Det kunne evt. være resonans fra jeres cirkulationspumpe, prøv evt. at skrue lidt op for hastigheden på denne, der næsten sikker på at det løser problemet.
;-), , (26-01-2010) 
Svar:
Vi har samme problem med støj. Vi er koblet direkte på værket, uden cirkulationspumpe. Hvis vi lukker for hovedhanen holder larmen op. Det kommer ca. en gang hver halve time, og det er ikke hver dag, men meget i perioder.
Har du fået løst dit problem, for så hører jeg meget gerne om, hvad du har gjort?
Jette, Odense (17-03-2010) 

lamper i badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Et spørgsmål, inden vi udskrifter lamper i badeværelset.

Skal el til badeværelseslampe f.eks. over spejl være indfræset i væggen, eller er det lovligt at trække en ledning bag spejlet el. lignende??
piafriis, smørum (23-01-2010) 
Svar:
Det er ikke lovligt nogen af delene, da der skal autoritation for at må rode i faste el-installationer.
Forøvrigt er det nok heller ikke det rigtige forum at spørge om den slags.
Jens, Haderslev (29-01-2010) 

Varmepumper Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I et nyt hus fra 2002 med elvarme og et Nilan VP18 varmegenvindingsanlæg har vores montør, der servicerer anlægget en gang om året, foreslået at vi skal få monteret en luft/luft varmepumpe i stuen.Er dette en god ide eller kan de to varmesystemer genere hinanden? Varmepumpen i stuen er vel heller ikke helt støjfri og vil man kunne mærke at den blæser? Er meget i tvivl hvad man skal.
Larsen, Gl. Kalvehave (21-01-2010) 
Svar:
Du vil kunne høre din luft/luft varmepumpe.
Både kompressoren i udedelen og indblæsningsenheden i stuen.
Desuden kan du naturligvis mærke den strømmende luft.

En lille biting er at med "blæservarme" så hvivles støvet meget mere op, så du skal nok regne med at tørre støv af nogle flere gange.
Jakob Rasmussen, Tommerup (22-01-2010) 
Svar:
Jeg kan ikke se noget støvproblem, idet dit Nilan ventilationsanlæg har filter på der renser luften, det samme har foriøvrigt varmepumpen også. Der er ingen tvivl om at du med fordel kan investere i en varmepumpe, der vil reducere dit elforbrug til opvarmning med ca. 1/3. Men du skal være opmærksom på at du jo også bruger el til ventilationsanlægget og belysning med mere, som jo ikke ændres af at du installere en varmepumpe. Det er vigtigt at du får dimisioneret din varmepumpe rigtigt i forhold til dit opvarmningsbehov for at få den optimale besparelse ud af det. Det er også vigtigt at få en pumpe med converter der automatisk tænder og slukker efter behov og kan holde en konstant temeperatur i din stue. Med hensyn til støj er den meget begrænset, og selvfølgelig mkan man registrere en luftstrømning, men det kan du også med ventilationsanlægget. Vi har f.eks. en Midea Castle 5,1 kw der kan opvarme op til 130 m2 bolig til en pris af kr. 14.900,- incl. moms. Den virker ved temperaturer ned til -20 grader celsius og er i energiklasse A+
Du skal være opmærksom på at du kan sagtens få billigere varmepumper, såkaldte "kinesere" der ikke virker så snart man kommer på minus grader udetemp. og som ikke er med konverter teknik. Du er velkommen til at kontakte os for et gratis konsulentbesøg hvor vi kan beregne dit behov og din besparelse på varmeregningen. Du kan se mere om dine muligheder på http://www.Nr1-Byg.dk



Anders Mikkelsen / Nr1 Byg, 8520 Lystrup (24-01-2010) 
Svar:
nr1-byg.
Hvordan kan du fraråde man køber de såkaldte "kinesere" når dine egne produkter alle sammen er "kinesere"??? det gav ikke lige mening. http://www.mideaaircon.com
Men du har ret, man bør ikke købe den slags.

Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (25-01-2010) 
Svar:
Ho ho ho....''

En kineservarmepumpesælger, der i øvrigt har STJÅLET navnet "Danmarkspumpen".

Danmarkspumpen er et registreret varemærke ejet af Kinnan. At man reklamerer med en kinesisk varmepumpe og kalder den "Danmarkspumpen" er således ulovligt.

Prøv med Jydepumpen (snydepumpen), som er Klimakompagniets pang-dang han anvender når han skal sælge sine parallelt importerede pumper, han henter i sydeuropa (beregnet for drift dernede og ikke i Norden).
Sælger kun mærkevarer, Vejle (31-03-2010) 
Svar:
Henleder lige Kinnan''s opmærksomhed på NR1-Byg''s tyveri.

Så NR1 Byg hører nok fra Kinnan''s advokat indenfor de næste par dage!
Sælger kun mærkevarer, Vejle (31-03-2010) 

Er det her ågerpriser? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg havde en VVS´er ude hos mig for at tilslutte en opvaskemaskine. Regningen lyder nu på godt 4500kr inkl. moms hvilket jeg syns er helt overdreven. Jeg tvivler også på at alle de ting var nødvendige der blev lavet.

Men se lige materialepriser (per stk uden moms)

Vinkel G 3/4 52kr 1 Stk
Tee G. 3/4 59,50kr 1 Stk
Nipp.Muff G. 3/4 - 1/2 34,50kr 2 Stk
Vinkel 3/4 Mess.Muf/ 126kr 2 Stk
Tee 3/4 Mess. 151kr 1 Stk
Br.Nipp 3/4- 1/2 Mess. 85kr 2 Stk
Hjælpe / Pakmaterialer mv. 80kr 1 Stk
Water Block Vandsikr. 3/4 305kr 1 Stk (sagde han ikke måtte installere uden denne her fætter)
ABA Slangebinder 26-38mm 37kr 1 Stk
Dykrør 1.1/4 x 200mm 283kr 1 Stk
Vaskemaskinehane 250kr 2 Stk
Anmeldelse til myndighederne 200kr 1 Stk
Svendetimer 370kr 3 Stk
Overenskomstmæssigt tillæg 40kr 3 Stk
Servicevogn pr. time 50kr 3 Stk
Miljøtillæg 49,89 1 Stk

På forhånd tak!
sur_kunde, Kbh (20-01-2010) 
Svar:
Hej

Ja....
Ham har du ikke været heldig med.
Din VVS mand har ikke holdt sig tilbage da han skrev regningen.
Han har lagt min 50% oven i prisen på materialer og derudover får han højst sansynligt gode rabatter i forvejen.
Derfor altid en god ide at få et overslag på arbejdet inden du bestiller arbejdet. Dette burde kunne gøres over telefonen, ude af ha set opgaver af den slags.

Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (20-01-2010) 
Svar:
Hej!

Et spørgsmål: Var det en "nyinstallation", eller var det en ombytter?

Hvad delen dækker en "Anmeldelse til myndigheder" over i denne sammenhæng? Mig bekendt kræver myndighederne da ikke at få kendtskab til om man har opvasker - Eller er det mig der er galt på den?

Det ligner desværre at du godt og grundigt er blevet taget ved næsen....

Michael, Silkeborg (20-01-2010) 
Svar:
Klap nu lige hesten.
Det er rigtigt at materiale tilsyneladende er høje, 2 - 3 gange grosistens vejledende udsalgspris.
Men på en eller anden måde skal der jo betales for at have et passende lager med i håndværkerbilen.
Derimod synes jeg ikke timeprisen er ret høj, 370 + 5o kr. for bilen er da vist billigt i KBH. Eller hvad?
Kalle Granlund, Viby. (20-01-2010) 
Svar:
Du glemte lige Overenskomstmæssigt tillæg 40kr 3 Stk

Så det er faktisk 370 + 40 + 50,- + moms.

575,- i timen incl. moms hvilket stadig er prisen for en Aut. elektriker

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (20-01-2010) 
Svar:
Hej igen
Tak for jeres svar.
For at uddybe lidt:
Der var allerede en vaskemaskine tilsluttet under håndvasken og så skulle der en ekstra tilløb/afløb til. Installatøren mente at den tidligere installation ikke var lovmæssigt hvorfor han byttede rundt på nogle dele.
Han havde heller ikke alle dele med i bilen hvorfor han tog ud til grossisten i 1 time (derfor 3 timer tidsforbrug).
Jeg føler mig også virkelig taget bagfra. Men er der mulighed for at klage? Ankenævnet behandler ikke klager over priser.
sur_kunde, Kbh (21-01-2010) 
Svar:
Betal og glæd dig over at det hele virker - eller snak med manden om at du synes regningen er for høj, og se om han vil give sig lidt.
At hyre en ukendt håndværker til et stykke regningsarbejde uden forudgående overslag er en tillidssag.
Din håndværker har vurderet at du var en én-gangs kunde, og har derfor ikke givet rabat nogen steder.
M.Thomsen, Horsens (21-01-2010) 
Svar:
Der en ting der spirnger i øjene

Hvorfor er der monteret 2 Vaskemaskinehaner er der både koldt og varmt vand til maskinen ? i modsatte fald er det rigeligt med en Vaskemaskinehane.

Nu ved jeg jo ikke om det er sådan på din maskine men på de fleste opvaskemaskineslanger som følger med til maskinen er der monteret waterblock på slangen. Det er den "firkantede" plast dims der sider for enden af slange sammen med omløberen til vandtilslutningen.

Sider der sådan en på din slange er det ikke korrekt, at han som han har sagt at han skal montere waterblock.
Det skal man kun hvis den ikke sider på slangen.


vvs joe, kbh (21-01-2010) 



aftræk fra tørretrumbler Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I mit bryggers står der en tøttetrumbler der har aftræk ud i det fri. Med de frostgrader vi har for tiden sætter dampen sig imidlertid på murstensmuren, med det resultat at flager af mursten frostsprænges og falder af.

Der skal altså findes en løsning så vi undgår disse frostsprængninger.
Nils Dreyer, Ewaldsbakken 2A, 2900 Hellerup (20-01-2010) 
Svar:
1.: Køb en ny kondens-tørretumbler.
2.: Brug den ikke i frostvejr.
3.: Forlæng røret så det går længere væk fra muren.
4.: Evt. forsegl mursten.
5.: Lav nyt aftræk, evt. igennem taget.

Umiddelbart de løsninger som jeg lige kommer i tanke om, frit valg...
;-), , (20-01-2010) 

Betonvæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har fået muret en glat betonvæg som endevæg i vores brusekabine, lige nu står den rå og vi ved ikke hvad vi skal behandle den med. Hvad er bedst ? Husk det er inde i en brusekabine !

Hilsen
Harley
Harley Eskelund, Århus (14-01-2010) 
Svar:
Maling. Lak. Sokkeltjære. Glasfiber. Fliser. Klinker. Venyl. Spejlglas. Træbeklædning. Kobberplade. Marmorplade.
Der er nok af muligheder.
(Jow, der må gerne være træbeklædning i en bruseniche. Blot skal underlaget være i orden)
Jørn Østergaard, Ålborg (17-01-2010) 

Fjernvarmeanlæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har i et andet forum søgt råd vedr. min varmeinstallation, da jeg ikke har fået svar der vil jeg nu prøve om jeg har mere held med mig her.

Link til mit spørgsmål.
http://www.lav-det-selv.dk
Aksel, Hørning (14-01-2010) 
Svar:
Hej Aksel

Jeg kan se at du har en Danfoss Redan gennemstrømningsvandvarmer.
Det er en såkaldt trykstyret veksler. Termostatventilen (det hvide termostathoved der sidder under veksleren) styrer temperaturen på primærsiden af veksleren (altså reelt i stikledningen)
Selve reguleringen (den lille pal der sidder på siden) kan være svær at styre, men det kan måske også hænge sammen med beskrivelse af trykdifferencen.
Veksleren sidder vel ikke inden for tilslutningen af trykdifferencen ?
Trykdifferencen skal principielt stå lavest muligt, så her må du nok prøve dig lidt frem.
På dine radiatorventiler kan der, når du afmonterer termostathovedet sidde en lille ring (den såkaldte forindstilling) på den kan vandflovet "drosles) over ventilen. Prøv at stille den på 1 eller 2.

Jakob Rasmussen, Tommerup (14-01-2010) 
Svar:
Bare for en god ordens skyld så skriv dit spørgsmål i stedet for at give et link det er jo ikke alle der "gider" at skifte mellem to sider for at svarer på dit spørgsmål.

Dit problem med varmt vand tyder på, at din veksler er kalket til. Start med at få en vvs''er til at rense og udsyre veksleren.
Hjælper det ikke er det sandsynligvis reguleringsventilen der er i udu.

Dit varmeproblem kan skyldes at der er for højt flow i dit anlæg. Men flow mener jeg for høj hastighed på centralvarmevandet.
Alt for højt flow giver dårlig afkøling i radiatoren og der med dårlig udnyttelse af de kalorier (energi) vandet indeholder.

Den ene løsning kan godt være at stille lidt trykdiffrensen men det bør man ikke gøre, hvis man ikke ved præsist hvad TD''en skal indstilles til. Man risikere at forringe anlæget hvis den indstilles forkert.

En anden mulighed få monteret radiatorventiler med forindstilling for ad den vej at "dræbe" folwet i anlæget.

Du kan også forsøge med at få kigget på din cirkulationspumpe måske pumpen kører på en for høj hastighed.

Håber at mit svar hjælpe dig lidt på vej.




vvs joe, kbh (14-01-2010) 
Svar:
Tak for svarene, de bekræfter faktisk mine egne ideer.

Varmeveksleren er tilsluttet før trykdifferens.

Der er ingen cirkulationspumpe, det er et direkte fjernvarmeanlæg.

Varmeveksler og trykdifferensventil er nye, monteret i september, jeg har i dag ringet til VVSeren og bedt ham komme og se på det.

Jeg satte et link ind for at få billederne med, det er mere besværligt i dette forum, jeg ved egentlig godt at det er dårlig praksis.

Aksel, Hørning (15-01-2010) 
Svar:
Hej igen
VVS Joe er kommet med et par rigtig gode ideer. Det med at veksleren kunne være kalket til er også en ofte forekommende fejl. Men når du nu skriver at den kun er godt ½ år gammel, så er det jo næppe det.
Så vidt jeg kan se er din nye trykdifferens en Danfoss AVPL, der skal monteres på returrøret til fjernvarmen (strømningsretning er vist med en pil på ventilhuset)
Fra fabrikken side er den stillet lavest muligt (0,05 bar), men det kan godt være at den skal have ca. 10 omgange med unbrakoskruen i toppen (svarer til ca. 0,15 bar)
Men det skal den vvs-installatør der har monteret den naturligvis sørge for.
Ligesom han skal sørge for en ordentlig instruktion af dig i anlæggets drift.
Jakob Rasmussen, Tommerup (15-01-2010) 
Svar:
Hej igen igen
Glemte lige en ting.
Hvis du tidligere har haft varmtvandsbeholder, men nu har fået gennemstrømningsvandvarmer, så kan den svingende temperatur også skyldes at gennemstrømningsvandvarmeren simpelthen ikke kan få nok vand ud af fjernvarmestikledningen.
En gennemstrømningsvandvarmer kan trække op til 35 kW, hvor en varmtvandbeholder typisk kun trækker 3 kW i effekt.
Tag evt. en snak med dit fjernvarmeselskab. Det er ikke sikkert at ledningsnettet er dimensioneret til brug af gennemstrømningsvandvarmere.
Jakob Rasmussen, Tommerup (15-01-2010) 
Svar:
Problemet med det varme vand er ikke svingende temperatur, men at det er meget svært at indstille temperaturen.

Aksel, Hørning (15-01-2010) 
Svar:
VVSeren har været forbi, han sænkede trykket på reguleringsventilen, men mente ikke der er noget galt.

Jeg har prøvet at sætte en termoføler med log på returrøret, den viser at temperaturen nogle gange kommer op på 45 grader, men det meste af tiden er den omkring 26 gennemsnittet er ca 29, så med en indløbstemperatur på 72 grader er afkølingen i orden.

Jeg beklager at jeg har spildt jeres tid på noget som jeg opfattede som et problem.


Aksel, Hørning (16-01-2010) 

brusekabine Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej - lige et enkelt spørgsmål.Når man har en bruse kabine med fast sokkel kræves der også gulv afløb i den resterende del af gulvet ????
M v h
Hans Jørn Slothuus, 6300 Gråsten (14-01-2010) 
Svar:
Nej, men det er da altid en god idé.......hvis nu det andet løber over.
,, ;-) (14-01-2010) 
Svar:
Hej

Hvis der med fast sokkel menes opkant, så vand udenfor brusenichen ikke kan løbe derind, skal der være afløb på gulvet udenfor efter det nye bygningsreglement.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (15-01-2010) 

vådrumsregulativ Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har klinker på badeværelset lagt oven på terazzogulv. Flere af disse klinker er blevet ødelagte pga udskiftning af faldstammer og andre rør.
Vi påtænker at brække klinkerne af og få lagt nye klinker oven på terazzogulvet, men har hørt, at der nu til dags skal laves det der hedder en vådrumsmembran, er dette rigtigt og i givet fald, hvor kan man læse sig til dette og hvornår er det blev vedtaget.
Jørgensen, København (12-01-2010) 
Svar:
Hej Jørgensen

Der blev lovgivet omkring vådrumsikring i etagebyggeri i ca. 1990-1992.
Du kan her læse hvordan du skal udføre en vådrumsikring
http://www.lip.dk
og
http://www.lip.dk

God fornøjelse

Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (12-01-2010) 

PM ventil Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en utæt PM ventil, kan man skifte pakninger el. lign. i den, eller skal der en ny til?
Søren, Horsens (12-01-2010) 

( ballofixser på vand rør) Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har købt en lejlighed
er der en lov om at der skal være ( ballofixser på vandrør i køkken og bad.

med evnlig hilsen
Steen Svendsen
Steen Svendsen, Helsingør (11-01-2010) 
Svar:
Der er ikke lovgivet på det område, men der kan i mange tilfælde findes krav i ejendommens vedtægter, omkring at der skal være stilbare kontraventiler i køkken og badeværelser for montering af opvaskemaskiner og vaskemaskiner.
Så prøv at gennemlæse vedtægterne for ejendommen.

Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (12-01-2010) 

Metro 1200/11 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Vi har lige tilsluttet en ny Metro 1200/11 gennemstrømningsvandvarmer i en installation med et blandingsbatteri ved vasken og et blandingsbatteri i en bruseniche. Der er længst tilledning til brusenichen.

Det ser ud til at der OK forbindelse med varmt vand ved vasken, og kortvarigt varmt vand i brusenichen. Men efter ganske kort tid med varmt brusevand slår vandvarmeren fra.

Er der nogle kloge hoveder som har nogle gode tips til fejlfinding og afhjælpning?


Anders, Holte (10-01-2010) 
Svar:
Hej Anders

Denne vandvarmer er ikke velegnet til en bruseniche da den kun levere 6,3L i minuttet hvilket ikke er tilstrækkeligt med mindre du tager meget meget korte bade :-)
Der udover skal den forsynes med 3x400wolt hvilket jeg formoder du alerede har gjort.

Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (10-01-2010) 
Svar:
Hej!

Jeg har tidligere aflæst vores energimåler når konen går i bad. Der blev jeg overrasket over at det faktisk kræver ca. 20 KW for at varme vandet op i vores Redan gennemstrømningsvarmer for at kunne følge med til et brusebad. Når ungerne skal i bad og badekarret skal fyldes op - Ja så kræver det raktisk 35-40 KW.

Så jeg er bange for at det ikke er det rigtige grej der er monteret. Og jeg tvivler på at man kan få noget der kan følge med når det er el-opvarming.
Michael, Silkeborg (10-01-2010) 
Svar:
Den nævnte gennemstrømningsvandvarmer burde nu kunne bruges. Den skal benyttes "med omtanke" fordi den jo rigtigt nok slår fra, når vandet inde i den er en vis temperatur, så "knibes" den vil den slå fra, fordi den ikke kommer af med den varme den har dannet, altså "fuld knald på liggehanen" og knib lidt hvis det bliver for køligt.
kurt oskar, Allerød (13-01-2010) 

beskyttende film Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
på bade milliø fra Bauhaus, hvordan fjerner jeg nememst den, den er næsten umulig ar rykke af det går itu og sidder virkelig fast, og servise i Bauhaus er et total ukendet begreb
Knud Lund, Århus n (09-01-2010) 
Svar:
Prøv at opvarme filmen med en føntørre og træk derefter i filmen modsat monterings retningen. giver det noget mening? altså ikke trække det opfra materialet men langs materialet.

Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (10-01-2010) 

Ingen koldt vand på badeværelset Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I aftes var der pludselig ikke koldt vand i badeværelset. Når jeg følger vandrøret udefra, forgrener det sig og jeg kan se at der går to pex rør ned i gulvet, dette forklarer måske hvorfor der så stadig er koldt vand i køkken og bryggeres. Efter en telefonsnak med vvs-vagten, fik jeg rådet at åbne for vandhanen til for det kolde vand i badeværelset og på den måde lukke lun luft ind der ville optø evt. is i rørret. Det er prøvet med føntørrer blæsende ind i hanen, men intet sker:( Jeg synes dog ikke at at der burde være så koldt i vores gulv, der er 8 m fra installationen i bryggeres til badeværelset, og der er gulvvarme i halvdelen. Men huset er gammelt og bygget om i flere etaber af forskellige ejere, så intet er sikkert. Min frygt er at røret er sprunget et eller andet sted under gulvet. Vi har egen vandboring, og dermed intet afslørende vandur. Er det muligt at vandet ligefrem fosser ud under gulvet,så slet intet kan komme frem til vandhanen, det synes jeg nu ikke lyder helt sansynligt, det er jo formentlig indmuret i betonen under gulvet... så hvad er det så? Mandag kan vvsmanden komme, men han lød ikke i telefonen i dag som om der var en helt oplagt løsning. Kan man finde et evt hul uden at hakke hele gulvet op og følge røret? Er der mon nogle der har et godt forslag om hvori problemet kan ligge?
Bitten Weihrauch, Tørring (09-01-2010) 
Svar:
Hej
Jeg skal lige viden én ting... Ingen koldt vand! - hva med det varme? Har du tjekket at der ikke er nogen der har pillet ved ballofixen under vandhanen... Jeg ved det lyder lidt ha ha agtigt, men alle muligheder skal jo tjekkes inden, der kommen en fyr der vil have kr 400 i timen :o)
Jacob Jensen, Hobro (09-01-2010) 
Svar:
Hej Jacob
De der vvs-fyre koster 550 + moms i timen, og man bliver bonnet for min 2 timer i weekenden.... men skidt med det nu, for på mirakuløs vis er der nu pludselig vand igen:)Jeg aner ikke hvad der er sket, det eneste jeg har gjort er at kravle ned i brønden og slukket for pumpen i 5 min.. sådan lidt "tjek for utilsigtede ballofix-lukninger" agtigt forsøg. Nu sidder jeg undrende og tænker om det måske var snavs/en urenhed der er skubbet løs efter pumpen slukkede alt vand ind i huset. Sikke en dag, men tak for din respons, dejligt der en nogen "derude" P.S. der var varmt vand.
Hilsen Bitten, Tørring (09-01-2010) 

Reflektometer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Den anden dag skulle jeg vise fjernvarmeforsyningen hvor vores måler m.m. er på mit job. Fyren fra fjernvarmen skulle måle modstanden på den "tråd" som løber i isoleringen på varmerørne. Af ren nysgerrighed spurgte jeg hvad denne tråd skulle gøre godt for. Han snakkede om brug af reflektometer hvis der var brud på denne tråd osv. osv. men kunne egentlig ikke redegøre for formålet med denne "tråd".
Er der nogen der kan hjælpe mig med en forklaring? :o)


D. Kristensen, Aalborg (08-01-2010) 
Svar:
Der bliver (i nogle tilfælde)ført en ledning langs fjernvarmerørerne. Hertil kan tilsluttes et måleinstrument(reflektometer). Ved brud (fx overgravning)kan selskabet hurtigt konstatere hvor fejlen er. Måske viser jeres installation en fejl fordi denne ledning er defekt.
Henrik C, KBH S (08-01-2010) 
Svar:
Moderne fjernvarmerør er såkaldte præisolerede rør. Det vil sige rør der er isoleret med en skumisolering uden på selve medierøret og efterfølgende er der en PEH kappe uden på skummet.
Inde i skummet sidder der normalt 2 eller 4 tråde.
Der tale om et "fugtmeldesystem" hvor man med et impulsreflektometer kan måle på trådene og følge om der er kommet fugt i skumisoleringen.
Fugten kan komme både fra en utæthed i selve medierøret eller en utæthed i kappen omkring isoleringen.

Jakob Rasmussen, Tommerup (10-01-2010) 
Svar:
Hej

Mange tak for jeres svar... Dog lige én ting - hvorfor kommer fjernvarmen ud og tjekker dette? jeg mener et eller andet sted kan de da være lige glade med om vi har et defekt rør i vores "private" bygning, det er da ikke deres hovedpine :o) Jeg kan forstå hele proceduren ved "offentlige rørføringer"...
D. K., Aalborg (10-01-2010) 
Svar:
Hej igen

Det er fjernvarmeværkets ledninger helt frem til hovedhanerne, og de er normalt placeret inde i bygningen. Så mon ikke fjernvarmeværket har målt på trådene i rørene fra bygningen og ud til hovedledningen i vejen.
Jakob Rasmussen, Tommerup (10-01-2010) 

cirkulationspumpe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej
jeg har fjernvarme men syntes ikke mine radiatore er varme nok
kan min cirkulationspumpe være i stykker når der er varme på radiatorne
vinja hansen, københavn s (06-01-2010) 
Svar:
Jeg tror ikke det er din cirkulations pumpe der er i stykker.
Men du kan teste det ved at løsne og afmontere de store skrue der sidder i modten af pumpen. der vil komme en lille smule vand ud når du løsner den men ikke noget voldsomt. Derefter tager skrutrækkeren og stikker ind i hullet og derved rammer du siden af skovlhjulet og så kan du høre og mærke om pumpen kører. (intet farligt ved det)
Køre pumpen så prøv at udlufte radiatorene på den lille skrue der sidder i modsatte side end termostaten ind til der kommer vand ud og luk derefter den igen.

Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (06-01-2010) 
Svar:
tak for dit svar det vil jeg prøve
vinja hansen, københavn s (07-01-2010) 
Svar:
Der sidder ganske sikkert ikke en cirkulationspumpe på din varme til radiatorene, den pumpe du ser er ganske sikkert til cirkulation på dit varme brugsvand. Prøv som tidligere nævnt at udlufte dine radiatore. Hvis det ikke hjælper kan det være din trykdifference der står for lavt.
Carsten Hansen, Odense (08-01-2010) 
Svar:
Sluder og vrøvl carsten det er kun på direkte FV anlæg der ikke sider pumpe.
På indirekte anlæg sider der altid pumpe på sekundærsiden.
vvs joe, kbh (09-01-2010) 
Svar:
vvs joe, Vil det sige at i har indirekte FJV overalt i KBH?. For der er sku ikke nogen steder hvor der er FJV her på fyn der har pumpe på varmeanlæget med mindre der er tale om en blandekreds.
Carsten, Hansen (09-01-2010) 
Svar:
Hej

Jeg har selv haft problemet med et par radiatorer. Jeg løste problemet ved at skrue på termostatens FORINDSTILLINGSVENTILER. Nu ved jeg ikke om din termostat er med en sådan... MEN afmonter selve termostathovedet så du kommer ind til nålen. Lige efter nålen sidder der en "drejeskive" med nogle tal 1-7 og bogstavet N. Nu kan jeg kun tale for mig selv og min egen erfaring, men jeg drejede ganske lidt på denne skive (Ingen værktøj)ind til jeg hørte vandet suse i radiatoren og wupti, så blæste der varme igennem (Sæt en skruetrækker mod rad.røret og sæt øret til skruetrækker-håndtaget, så kan du nemmere høre det)... Jeg skal være ærlig at sige at jeg ikke er smed, men det virker stadig den dag i dag. Jeg kan forstille mig at man skal skrue forsigtigt og lidt af gangen, og tror ellers ikke at det er noget man skal pille ved, da det har en betydning for vandgennemstrømningen. Lad det blive en opfordring til en VVSér at fortælle lidt mere om dette :o)


Hjørring, John P (09-01-2010) 
Svar:
Hej
Min cirkulationspumpe sidder til det vand der går op til mine radiatorer og dem har jeg udluftet men det kan jo godt være at trykdifferencen står for lavt det vil jeg prøve at rette på
vinja hansen, københavn s (09-01-2010) 
Svar:
Ja det vil det Carsten
Med få undtagelser er der ikke ret mange FV leverandører i storkøbenhavn der tillader direkte FV anlæg.

Men uanset hvad så skriver vinja jo i første indlæg ikke noget om hvilken type anlæg de har og i indlæg nr.2 skriver vinja de har pumpe på sekundærsiden og dermed indirekte anlæg.
vvs joe, kbh (10-01-2010) 
Svar:
Hej Vinja

Inden du begynder at pille ved noget er der to ting du skal tjekke.

1. om der er varme på din veksler.
2. hvor stort trykforskellen er på frem og retur på fjv siden af dit anlæg.
der bør side et manometer på både frem og retur tæt på dine hovedhaner returen skal være lavere i trykket ca 0,2 til 0,4 bar.

Er de to ting i orden fejler din trykdifferencregulator ikke noget.
claus, hvidover (10-01-2010) 
Svar:
Jeg bliver lige nødtil at korrigere Carsten Hansen fra Odense.
Han får uden tvivl fjernvarme fra Fjernvarme FYn A/S, hvor 98% af alle installationer er udført som direkte anlæg. Det kan kun lade sig gøre fordi værket er god til at styre trykforholdene i nettet.
Værker med mere forskellige driftstryk (f.eks. også pga. store højdeforskellige inden for fjernvarmenettet) vil ofte have behov for at pålægge forbrugerne at lave inddirekte anlæg, hvor der så skal monteres en cirkulationspumpe. (på direkte anlæg er det jo værkets pumper der sørger for drivtrykket)
Forøvrigt er der da fjernvarmeværker på Fyn der bruger inddirekte anlæg, f.eks. Svendborg.
En af fordelene ved et direkte anlæg er at der ikke er et effekttab i veksleren. En ulempe kan være risikoen for større vandskader ved et rørbrud, idet varmeanlægget jo er i direkte forbindelse med fjernvarmenettet.
Fjernvarme Fyn A/S er vist forøvrigt et af de få fjernvarmeværker der heller ikke bruger vekslere i transmissionsnettet (25 bar). I stedet anvandes trykreduktionsventiler og hydroforer ved overgangen til distributionsnettet (6 bar). Det giver en lille effektbesparelse i forhold til vekslere og sikkert også en drifts- og vedligeholdelsesmæssig besparelse.
Jakob Rasmussen, Tommerup (10-01-2010) 

Brusekabine - rør i væg som forbinder armatur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har i en brusekabine i en lejlighed sat pyntefliser uden på brusevægge som før var beklædt med væv. Fliserne er opsat med vådrumsmembram. Problemet er at jeg har sat fliserne op uden at forlænge rør til amatur. Der var plads. Der er nogle af mine venner, der nu siger det er ulovligt. Man må ikke sætte fliser op uden at forlænge rørerne, da der ved utæthed så kan løbe vand ind under fliseren uden man kan se det. Kan det være rigtigt. Man kan komme ind til rørerne igennem et skab. DER vil komme vand ud i skabet, hvis der sker brud.
Hjælp - Tak.

kirsten Morstensen, 2100 (05-01-2010) 
Svar:
Hej Kirsten

Jeg tror ikke helt jeg forstår hvor problemmet ligger?
Hvis det er synlige eksempelvis galvaniseret rør der sidder i bæringer på væggen, skal disse naturligvis stadig sidde i bæringerne. Bæringerne må ikke sidde monteret på den den eksisterende væv væg hvor fliserne er skåret til uden om bæringerne. derved er det rigtig der kan indtrænge vand bag om fliserne og med følgeskader.

Er rørne derimod skjulte i væggene sidder der en indbygningsdåse i væggen og der skal du ha afmonteret bruse forskruningerne og montere 2 haneforlængere i en længde på svarende til flisen + fliseklæb som monteres i indbygningsdåsen. Derefter monteres bruseforskruningerne igen og derved kommer brusebatteriets omløbere fri af fliserne.

Derudover er det altid en rigtig god ide at fylde den roset der sidder på bruseforskruningerne ind mod væggen med silicone så vandet ikke kan løbe bagom rosetten og ind i væggen.

Håber et af overstående, giver svar på dit spørgsmål

Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (05-01-2010) 
Svar:
Mange tak. Det der er sket er at jeg har opsat fliser på eksisterende vægge i kabinen uden at nedtage blandingsbatteriet, hvorved et gevind ved blandingsbatteriet er delvis dækket af fliserne.
kirsten mortensen, 2100 (06-01-2010) 
Svar:
Hej Kirsten

Så er det du skal montere 2 haneforlængere i væggen, så vil du være ude over det problem.

Husk at fylde roset med silicone så vandet ikke trænger ind af hulet bag flisen.

God arbejdslyst.
Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (06-01-2010) 

Mest effektive radiatorer/lavkonvektorer? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fem lavkonvektorer, som har for lav effekt, og som jeg gerne vil udskifte. Det er Thor-konvektorer, og jeg kan se, at man kan få nogle i tilsvarende længder, der blot er bredere, så jeg går ud fra, at de er lette at udskifte.
Når jeg sammenligner Thor-konvektorerne med tilsvarende fra fx Rio, ser Rio'erne dog ud til at være væsentligt mere effektive. Er der nogen, der har erfaringer med disse - eller andre små - radiatorer? Umiddelbart har jeg svært ved at se, hvorfor der skulle være den store forskel.
Daniel, Holte (04-01-2010) 
Svar:
hej daniel
nu har jeg ikke kikket på de nævnte radiatore men ved at ca 70 % af varmen fra en radiator er konvektor varme ... altså den varme der stiger op fra radiatorens "ribber" ... de sidste 30 % er stråle varme altså det der udvindes fra fronten af radiatoren ... altså desto flere ribber desto bedre varme
casper, amager (05-01-2010) 

Tidsforbrug Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der regler for hvor overtid en håndværker må tage efter udførsel af vvs-arbejder?
Jeg fik en regning på 1500 kr i arbejdsløn for 45 min´s arbejde. De 45 min var fordelt på 15 min (1. gang) + 30 min (2. gang) da de ikke havde den fornødne reservedel og derfor måtte komme ad 2 omgange.
I stedet for 45 min beregnede de 1 times startgebyr + ½ time (for 1. gang) + 1 time (for 2. gang), dvs ialt 2½ time. Er det lovligt at tage så meget i overtid
Marit Kristiansen, Gladsaxe (04-01-2010) 
Svar:
Det er helt lovligt, om det så er rimeligt er en anden sag men:

1. jeg går ud fra, at din regning er inklusiv moms og derfor er den "rigtige" pris ikke 1500 kr men 1500 - 25% = 1175 kr. Da moms er noget alle skal betale
og momsen er jo ikke en indtægt for vvs''eren.

2. De fleste vvs''er tager en timepris på mellem 400kr - 500 kr + moms, så 1175kr for 2 1/2 times arbejde er ikke urimligt.

3. Du kan heller ikke lave dit regnestykke ud fra hvor lang tid vvs''eren rent faktisk er på din adresse, du skal også betale for den tid, han har brugt på at hente reservedele, altså kørselen frem og tilbage til vvs grosisten.

4. Derudover er det også ret normalt, at man betaler 75 kr pr time for servicevogn men da vvs''eren ikke havde de rettet reservedele i bilen kan du klage over din regning hvis dette er påført din regning med mindre han har brugt andre reservedele som han har hentet i bilen.

5. Udover de nævnte ting så skal man som regel også betale kørsel fra vvs''erens værksted og ud til ens adresse.

Det du bliver nødt til, at se på når du skal vurdere din regning er den faktiske tid han har brugt på opgaven og ikke "kun" den tid han brugte ude hos dig.

En anden ting er det er ikke ret mange vvs opgaver (hvis nogen) der kan klares på 45 min.


vvs joe, kbh (04-01-2010) 
Svar:
Hvis 1500 er incl. moms, er det 1200 eksl. moms, og lidt hovedregning giver så 480 pr. time (1200/2,5) eller 600 pr. time incl. moms.
Altså de 1500 er incl. moms = 125% d.v.s. (1500/125)*100
Men VVS-JOE, din udregning kunne skyldes at du evt. er med i forsøgsordningen for SKAT, den ordning hvor de ikke bruger moms og papirer.
Over, Regnemester, Lektor (04-01-2010) 
Svar:
Joe det er sikkert lovlig nok. Og man får ikke meget for pengene nu om dage.
Som jeg forstår regnestykket er der udført arbejde i 45 min og og 1 stk smedesvend har brugt 1 time og 45 i en stor tung og dyr håndværkerbil for at hente et stk. reservedel hos grosisten.
Det er fuldstændigt tåbeligt at en faglært smed skal lege chaufør i stedet for at passe sit arbejde.
Hvorfor har han ikke delem med i bilen eller bestiller den til levering på adressen og senere montering?
Kun i det tilfælde at kunden specifikt har "beordret" køreturen er det ok.
Andre brancher, bla. autobranchen får leveret dele fra "time til time" uden større problemer.

peter hansen, Solrød (04-01-2010) 
Svar:
Jeg gad godt vide hvilken VVS-montør der har en bil stor nok til at rumme alle reservedele. Selvfølgelig er det acceptabelt at hente disse dele, hvordan i himlens navn skulle det være muligt på forhånd at vide præcis hvilken del der er i stykker?

Det er absolut ingen urimelig regning du står overfor. Vær heller glad for at der er nogle som gad komme efter fyraften. Du vil jo også gerne have godt betalt hvis du selv blev bedt om at arbejde over.
Peter, Frederiksværk (05-01-2010) 
Svar:
Hvem siger at de arbejdede over Peter? Men ellers enig med dig og de øvrige. Men forstår godt frustrationen, men desværre lever vi et land hvor vi pga højt skattetryk skal give kassen for at klippe hinanden og hvor arbejdsløn er langt vigtigere end materialepris.
nn, nn (05-01-2010) 
Svar:
Godt så kære regnemester du har da helt ret i, at jeg trak for meget moms ud af beløbet,
jeg har brugt 25% i stedet for 20% som man jo gør, når man trækker moms ud af et beløb my bad :o)

Men i dit eget regnstykke for time løn kommer fren til 480kr + moms og det ligger jo fint inden for den
timeløns ramme jeg skrev på 400 - 500 kr i timen + moms ikk !

@Peter hansen

Jeg startede mit svar med følgende :

"Det er helt lovligt, om det så er rimeligt er en anden sag "
Jeg tager som udgangspunkt overhovedet ikke stilling til om regningen er rimlig kun til Marit''s spørgsmål
om det er lovligt og det er det jo.

Og du kan da sagtens mene som du skrev:

"Det er fuldstændigt tåbeligt at en faglært smed skal lege chaufør i stedet for at passe sit arbejde."

Og det har du da også ret i, men det er nu engang sådan det forgår i virkeligheden.
Du skal huske på, at kunden ved ikke, hvad der er galt med den / de installationer der skaber problemer
Kunden ved "kun" at han/hun har et problem.

Man kan sagtens komme ud for, at en kunde ringer fordi kunden mangler varme. Også kan det være ret svært at finde årsagen til,
at kunden mangler varme uden at køre ud til kunden
af mulige årsager kan f.eks nævnes følgende:

1. Defekt pakdåse i radiatorventil.

Her kan jo ikke bare sige så tager jeg nogle pakdåser med af flere årsager:

1.1 Der kan være tale om både et strengs eller to strengs ventiler.
1.2 Der Der kan være tale om enten 3/8", 1/2", 3/4" ventiler.
1.3 Der kan være tale om forskellige produkter f.eks Danfoss, TA og flere.

2. Defekt termostat

Her gør de samme ting sig gældende som for punkt 1

3. Defekt cirkulationspumpe

3.1 Der kan være tale om forskellige pumpeydelser.
3.2 Der kan være tale om forskellige størrelse på pumpeforskruninger.
3.3 Der kan være tale om forskellige produkter Grunfoss, Smedegård mm.

Alle disse ting kan man jo kun finde ud af ved at besøge kunden.

Du skriver også, at på bilværksteder kan man få leveret reservedele fra time til time det kan man ikke hos en VVS grosist.
Her må man selv ud til grosisten og hente delene HVIS de har dem på lager.
Jeg har selv masser af gange prøvet at køre til den nærmeste VVS grosist, hvor min mester har konto for at finde ud af
at de ikke har de stumper jeg skal bruge på lager.
og derfor må man vidre til den næste grosist som sagten kan ligge 5 - 10 km væk til trods for, at jeg arbejder i storkøbenhavn.

Du skriver også, at du syntes det er for dårligt, at vi ikke har de rette stumper med.
Til det kan jeg kun sige, at ud over de nævnte ting i mit eks. med manglede varme,
så er det ganske enkelt umuligt at, have alt hvad jeg kan få brug for
til en opgave med når jeg "kun" har en kassevogn tilrådighed.
Hvis det skulle kunne lade sig gøre skulle jeg mindst have en lastbil med anhænger tilrådighed.

Hvis du ikke vil tage mit ord for det så skulle du prøve at stikke hovedet ind hos en vvs grosist,
du vil med garanti blive overrasket over hvor mange forskellige reservedele der findes inden for VVS.


Lige tilsidst vi er for de fleste håndværkere vedkommene ikke ud på at snyde vores kunder, da det jo ikke er den bedste forretnings ide vel :o)
Men vi har nogle omkostninger der skal dækkes og der er som i alle andre brancher kun en til at betale og det er som bekendt kunden sådan er virkligheden !
vvs joe, kbh (05-01-2010) 
Svar:
Tak for alle svarene på mit spørgsmål.
Jeg synes nu lige jeg bliver nødt til at uddybe nogle ting og rydde nogle misforståelser af vejen:
Til vvs joe kbh:
Grunden til at opgaven kunne klares på 45 min var at jeg havde gjort det meste af arbejdet selv. Det var en indbygget vola-hane jeg havde skilt ad, men jeg kunne ikke skrue den sidste spænd-ring af. Derfor tog det så kort tid for ham den 1. gang og 2. gang skulle det hele bare samles.
Til Peter, Frederiksværk:
Arbejdet blev lavet indenfor normal arbejdstid (2 formiddage), så det skal de jo ikke have ekstra for.
Endnu engang tak for alle svarene
Marit Kristiansen, Gladsaxe (05-01-2010) 
Svar:
Hej Marit

Bare for at understrege min pointe så vil jeg lige gentage.

Jeg har som udgangspunkt overhovedet ikke taget stilling til om regningen er rimlig kun til dit spørgsmål om det er lovligt og det er det jo.
Jeg gav så nogle eksempler på ting og sager der måske kunne være årsag til, at din regning er som den er.

Men hvis du syntes, at din regning er for stor kan du jo klage til din vvs''er.
Men det går jeg ud fra, at du har gjort og sandsynligvis uden held siden du spørger her i forumet.

Men når du skriver, at dit Vola amatur er blevet lavet ad 2 omgange så har du jo nok betalt kørsel 2 gange og jeg vil tro, at det du kalder startgebyr på 1 time dækker over kørselen (2 gange en halv time).

Nu vil jeg ikke sige, at der ikke findes nogen vvs''er der bruger kvarte timer (dine 15 min) på deres fakturer, men jeg tvivler.
Vi gør det ihvert tilfælde ikke i det firma, hvor jeg er ansat vi beregner ud fra påbegyndte timer og mindst en halv time adgangen.
Med andre ord vi kan sagtens skrive en regning på 2 1/2 time men ikke en regning på 2 1/4 time.

Så derfor kan regnestykket godt se sådan her ud:

Startgebyr (2 gange kørsel) = 1 time
Første besøg (15 min) = 1/2 time
Andet besøg (45 min) = 1 time

I alt = 2 1/2 time

Subtotal : 2,5 t * timeløn 480 kr = 1200 kr
Moms : 1200 kr * 25% = 300 kr
Total : 1200 kr + 300 kr = 1500 kr

Så egentlig syntes jeg ikke, at prisen er helt ved siden af, men man kan jo altid diskutere om timeprisen er for høj.
Men den ligner nu meget godt de priser jeg kender til både fra min mester og andre som jeg har arbejdet for.



vvs joe, kbh (05-01-2010) 
Svar:
Det er naturligvis kontroversielt at påstå at tingene kan gøres mere rationelt.
Og det er soleklart at akutte tilfælde, ingen vand, ingen varme skal løses omgående og de nødvendige reservedele skal hentes inden dagen er omme.

Men så er der de IKKE akutte tilfælde.
Der hvor jeg kommer fra er det mester der køre i første omgang kører rundt til kunderne. Stiller ”diagnosen”, fastslår arbejdets omfang, giver om muligt en pris og aftaler tid for arbejdets udførelse. Også for små arbejder.
Den slags kaldes PLANLÆGNING. Tilsyneladende en ukendt disciplin for nogle af ovenstående.
Det er klart at mester ikke arbejder gratis. Han tjener primært sin løn ved at svendene laver det de er bedst til – og ikke tåger rundt i timevis efter stumper. At samme stumper fremsendes fra grossisten på billigst mulige vis og at de nødvendige materialer i videst muligt omfang findes i håndværkerbilerne. Og så efterlader han et godt indtryk af firmaet. Et firma med styr på tingene, nemlig.

Peter Hansen, Solrød (05-01-2010) 
Svar:
ok Peter siden du nu ønsker at fremstille "os andre" som irationelle og ustrukturede så fint med mig :o)

Det kan godt være en smule svært for min overmontør, at nå ud til alle kunder der ringer til os pga. Vi er i afdelingen 19 svende og 4 lærlinge.
I snit har alle svende 2-3 opgaver pr. dag, du syntes måsker at 2-3 opgaver pr svend er mange men vi har bl.a 7 svende der kører ejendomsservice og de kan sagtens have op til 8 små opgaver på en dag.

Men hvis vi nu bare holder os til 2 opgaver pr. dag pr svend og så ganger med 19 svende. Så vil man ved lidt hovedregning komme fren til, at min boss skulle nu 38 kunde besøg om dagen og det er vist ikke muligt eller hvad ?

Prøv dog at huske på at ikke alle vvs firmaer er ens, der finde både store firmaer med mange svende så vel som mellemstore samt små og lad dog være med at prøve på at forenkle alting.
vvs joe, kbh (06-01-2010) 
Svar:
Netop joe.
men det handler jo ikke om hvad der er svært eller nemt, men hvad opfattelse kunden får af den ydense og det firma der er bestildt.
Der hvor jeg vil hen er at det er uforståeligt at kunden vil betale for at en VVS-svend kører hen til grosisten og tilbage igen - uden at det er nødvendigt.
Og det er jo klart at hvis man kan organiserer sig så den svenden i bilen er i stand til at overtage overmontørens/mesters opgaver så er det vældig fint. Og hvil han kan nå 8 opgaver pr dag, ja så bruger han jo nok ikke megn tid på transport - (eller ture hen til grosisten).
Det korte af det lange er at det kan være svært for en kunde at forstå at der kommer en regning for 2½ timers arbejde, når kunden kun har set en smedesvend i 3 kvarter.
Som det jo tydeligt fremgår af det oprindelige spørgsmål.

Tak for denne gang.
Peter Hansen, Solrød (06-01-2010) 

Udluftning på badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en ventilatorudsugning i mit badeværelse - gennem ydervæg - og ud i det fri.
I ventilatorskakten er monteret en membran for at tage det værste vindindfald udefra. Det virker også fint for det meste - men jeg kan se at indimellem skaber vinden udefra et undertryk, som åbner membranen og stjæler varme ud af rummet.
Er der nogen, der er bekendt med bedre løsninger?
Larsen, Aakirkeby (04-01-2010) 
Svar:
Den membran du omtaler? er det et kontraventil spjæld der sidder på udblæsnings siden af vintilatoren? den skal selvfølgelig vende den rigtige vej.
Hvis det er den der åbner ved vindstød kan du med fordel også montere en af disse lamelriste i facaden der lukker til når ventilatoren ikke udblæser/kører

Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (04-01-2010) 
Svar:
Hej Christian
Ja membranen sidder på udblæsningssiden og er rigtigt monteret. Det er tilsyneladende når vinden stryger op ad facaden at der skabes et vacuum i skakten og membranen (siliconeflapper) åbner sig - helt på samme vis som når du starter ventilatoren.

Jeg har noteret mig den med lamelristen - Tak for det.
Larsen, Aakirkeby (06-01-2010) 

renovering af brusekabine Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Må jeg sætte fliser op i en brusekabine. Brusekabinen er med væv og jeg vil blot sætte fliserne op uden på vævet. Der er plads til bruseamatur uden at man behøver at forlænge. Er det et problem? Jeg håber meget på jeres hjælp. Tak

kirsten Mortensen, 2100 (04-01-2010) 
Svar:
Hej Kirsten

Det er lidt relevant om det er en eksisterende brusekabine eller ej.
Hvis det er en eksisterende brusekabine af nyere tid, er vægge lavet af ikke organiske materialer og du kan derfor godt benytte vægopbygningen som den er, men du skal sikre dig at der laves en vådrumsskring i kabinen både på gulv og vægge. Derefter skal du sikre dig at undelaget er i orden. dvs at puds, spartel og væv ikke er løst siddende nogle steder, da fliser kan elle vil løsrive sig fra vedhæftningen.
Er brusekabinen af ældre dato skal du nedtage alt på vægge og gulv i kabinen ind til underlaget, for der efter at lave kabinen til en vådzone jvf BR08. dette betyder også at du formentlig skal have skiftet gulvafløbet til et afløb med smøremembran hvis du bor i etage bolig.

Er det ikke et eksisterende brusekabine skal du ha kontroleret hvordan dine vægge og gulve er opbygget, hvorfor det kan være langt mere omfatne.

Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (04-01-2010) 
Svar:
Jeg ville helt sikkert fjerne det eksisterende væv og vådrumssikre væggen, det er ikke så besværligt og du er så sikker på det overholder div. regler - dog kun hvis der i forvejen er brus - ellers er det en helt anden sag.


Med venlig hilsen

Thomas
112.handyman@hotmail.com
Thomas, 2100 København Ø (04-01-2010) 

Rør til vandvarmer på loftet fryser til om vinteren. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg har en vandvarmer på mit loft lige over badeværelset. Når der er rigtigt koldt udenfor (-5 grader eller mere) så fryser noget til deroppe så jeg ikke kan tappe varmt vand om morgenen.

Jeg plejer at kravle op på loftet med en føntører og varme på det rør der fører koldt vand ind til vandvarmeren. Så plejer der at komme gang i det igen.

Der er isolering på røret. Men det er tilsyneladene ikke nok. Er der nogen der har et godt råd til hvordan dette løses?

Har overvejet at bygge en kasse rundt om varmeren som kunne isoleres. Så kunne man have hele den kasse varmet lidt op hele tiden med varmen nede fra. Men det er noget af et stykke arbejde.

Håber at der er nogen der kan komme med et godt råd eller to.

På forhånd mange tak.
Kim Christoffersen, Aalbæk (31-12-2009) 
Svar:
Hvor mange meter rør drejer det sig om... ?

Få monteret en varmetråd rundt om røret, som kun kører ved frostvejr.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (31-12-2009) 
Svar:
Problemet er at det kolde vand er stillestående når der ikke er forbrug. Det kan være vanskeligt at isolerer sig ud af problemet eftersom vandet har en "fremløbstemperatur" på måske kun 4 - 8 gr.
En termostatstyret varmetråd er udmærket. Men en mere "energiriktig" metode kan være at flytte koldtvandstilgangen så den forløber på den varme siden af isoleringen i "opvarmede lokaler"
Lars Christensen, Ribe (31-12-2009) 
Svar:
Tusind tak for svar.

Det drejer sig om max en halv meter slange. Så varmetråd er nok løsningen. Skal man have varmetråden inde i isoleringen af slangen. Eller skipper man helt isolering?
Kim Christoffersen, Aalbæk (01-01-2010) 
Svar:
Jep, man trække varmetråden indvendigt i rørskål isolering.

Dropper man isoleringen helt, så bliver det jo et noget større varmeforbrug...;)

http://www.koludabyg.dk

Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (01-01-2010) 
Svar:
Tusind tak :-)

Konen bliver nok glad for varmt vand om morgenen i længden hehe
Kim Christoffersen, Aalbæk (02-01-2010) 
Svar:
Var så lidt.

Ja, det har du sikkert ret i.

www.koluda-byg.com
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (02-01-2010) 
Svar:
Hej

Denne varme tråd hedder en eltris og kan fås i alle ønskede længder.
Dette produkt laves bla. af Danfoss under mærket DEVI.
En eltris som denne, forbruger ikke særlig meget strøm 10Watt pr meter og er en rigtig god løsning til dette.
Dertil kan man også få monteret en føler hvis man ikke selv vil holde øje med ude temperaturen eller den ikke skal køre hele året. Denne løsning koster i materialer ca 2500-3000kr.

Hvis du skal ha yderlig hjælp til at finde / købe denne kan du kontakte os

Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (04-01-2010) 
Svar:
El-trace (af engelsk: electrical tracing)
Henrik C, KBH S (05-01-2010) 

Træk under væghængt toilet. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået monteret et Duravit væghængt toilet, og har undret mig over, at der altid er så koldt på toilettet. Det viser sig nu, at det trækker ind med kold luft under toilettet. Hvad gør jeg?
Venlig hilsen Jeanette.
Jeanette Hagensen, holstebro (30-12-2009) 
Svar:
Du skal kontakte dem der har monteret dit toilet,
for det er ikke monteret korrekt, det skal være
helt tæt ved afløbet.
andreas, torshavn (02-01-2010) 
Svar:
Tak for svar Andreas.
Det er med skjult cisterne, så det er ikke ved afløbet, det trækker, men der er hul fra under toilettet ind til muren, så det er kulde fra muren, der trækker ind.

Jeanette Hagensen, holstebro (02-01-2010) 

Indbygning af cisterne i bagmur. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Vi er ved at renovere badeværelse og vil gerne have indmuret toiletcisternen i bagmuren (leca helvægselement). Vi ønsker at betjeningen skal sidde på den lodrette flade.

Er der nogen der har erfaringer med Geberit Sanbloc elementerne ?

Er der plads nok til servicering af cisternen ?

Er der forskel på pladsen til servicering på den høje og den lave model ?
Erik, Silkeborg (29-12-2009) 

Her vises 745-769 indlæg ud af 3972.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »