Stil spørgsmål ? »  Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 745-769 indlæg ud af 4011.   « Forrige 25       Næste 25 »

opsætning af spejl! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej jeg er lige blevet færdig med mit badeværelse og mangler da kun at sætte mit nye spejl op, der sidder i forevejen et gammelt indmuret spejl!

mit spørgsmål er således : kan jeg godt sætte mit nye spejl fast ved at sætte det ovenpå det gamle og ovenpå fliserne? (det skal lige siges at det er en del større end det som sidder der nu, så det kommer også til at skulle sidde ovenpå en del af fliserne) !

Mvh Benner!
benjamin, helsinge (10-03-2010) 
Svar:
Ork ja.
Du sætter blot sømmen godt ud i hjørnertne?
Torben Jensen, Esbjerg (11-03-2010) 
Svar:
okay den forstod jeg ikke helt da jeg er rimelig amatør :) kan du evt forklare det trin for trin?
benjamin, helsinge (11-03-2010) 
Svar:
Det var en morsomhed.
Jeg vil ikke afvise at spejlet kan limes på med noget lim-halløj.
Men det gamle spejl og fliserne er jo nok noget ujævnt og der vil være større eller mindre hulrum bag det nye spejl.
Hvorfor ikke bare smadre og fjerne det gamle spejl. med samt fliserne. (Dæk med plastfolie inden knusning). Sparle/pudse til jævn flade og opklæbe det nye spejl.
(Spejle der indmures skal være specielt beregnet til formålet)
Søren Rasmussen, Horsens (12-03-2010) 



SKAL man give adgang til sin private ejerlejlighed? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Min overbo skal have nyt badeværrelse og gulv. Det betyder at der skal bankes hul ned gennem mit badeværrelses loft. Efterfølgende skal der mures omkring et rør i mit badeværrelses loft og males på mit badeværrelse loft. Jeg får jo intet ud af overboens private projekt andet end besvær og at jeg ikke kan benytte mit badeværrelse imens. Det har intet med ejendommens nedfaldsstammer at gøre ej heller reparation i ejendommens regi osv. Det er et rent privat projekt for overboen.

Er jeg FORPLIGTET til at sige JA og give adgang til min ejerlejlighed ?
Henrik, Vanløse (09-03-2010) 
Svar:
Jå, næsten 100% sikkert.
Bygningsreglementet indeholder en bestemmelse om benyttelse af nabogrund; http://www.ebst.dk/br08.dk/br07_01_id2015/0/54
Finn J, Nørre Snede (09-03-2010) 
Svar:
Ja jeg mener også det står i BR08.
Men syntes heller ikke man kan være så egoistisk og nægte sin overbo adgang hvis han ønsker at renovere sit badeværelse bare fordi det ikke er akut!
Det kunne jo være du selv fik lyst til at modernisere dit eget en dag og så ville du selv blive ked af du ikke kunne få adgang til din underbo.

Med godt naboskab kommer man længst ellers skulle man ikke flytte i lejlighed.

Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (09-03-2010) 
Svar:
Mange tak for svarene. Overboen har også fået lov og er allerede igang. Da overboen tidligere har banket et jernrør (til ledninger) direkte ned gennem mit loft i gangen (da han ikke gad at trække det op) er tilliden dog ikke helt så stor. Men bortset fra det har jeg endnu et spørgsmål:

SPØRGSMÅL:
Når der er muret til i hullet igen i mit badeværrelses loft og der skal males, kan jeg så kræve at hele mit loft plus vægge males for overboens regning?
Ny maling kan aldrig ramme den gamle farve helt og ej heller min blågrønne farve.
Mit loft plus vægge har samme farve og farven går "direkte over i hinanden". Jeg ønsker fortsat at mit loft og vægge skal have samme farve trods overboens private projekt. Ellers skal jeg jo selv bruge tid og penge på at få farven ens i loft og vægge pga. et projekt hos overboen som jeg intet har med at gøre.
Henrik, Vanløse (09-03-2010) 
Svar:
Ja du skal holdes skadesløs og ikke stilles dårligere end før projektet blev startet op. Men der er naturligvis grænser, for du får nok ikke nyt trægulv i stuen fordi der kom lidt støv ned i revnerne fra pudsen i badeværelset.
Maleren lever, godt (09-03-2010) 

Centralvarme i Parcelhus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har købt parcelhus med Vaillan EcoTech exclusive med udeføler til centralvarme.
Mit spørgsmål er : Når nu gaskedlen styrer fremføringstemperaturen afhængig af vejret uden for, skal alle radiatorer så stå 5 (helt åbent) på termostaterne?
Det er et etstrenget system, hvor der også er gulvvarme enkeltesteder med trådløs termostater.
Casper Køhl, Humlebæk (08-03-2010) 
Svar:
Termostaterne skal stå på det trin der passer til dit varmebehov.
giraffen, kbh (08-03-2010) 

Temprature Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Spørgsmål:
Hvor høje temprature kan pel og pem rør tåle til ved 6 bar, spørgsmålet gældere også tilhørende samlinger?
John, Hemmet (08-03-2010) 
Svar:
Ingen af delene må bruges til varmt vand. Kun koldt vand.


Torben VVS`er, Solrød (08-03-2010) 
Svar:
Tak for svaret :-). Men det var ikke helt det jeg spurgte om, er der nogle der kender svaret
John, Hemmet (08-03-2010) 
Svar:
Det kan godt være at du ikke kan lide det svar du får men torben har ret når han skriver intet varmt vand i PEL og PEM rør.

Så den temperatur der kan oplyses er 10 grader som er den temp koldt vand oftes har
vvs joe, kbh (09-03-2010) 

Varmt Vand Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal renovere mit badeværelse.
I den forbindelse skal den gamle elvandvarmer fra 1978 udskiftes. Der er en 35 l Metro med el-varmelegme.
Mit hus er elopvarmet, ej 400 Volt og der er ikke mulighed for fjernvarme.
Jeg vil have større kapacitet, mindst 60 l.
Men hvad skal jeg vælge? En almindelig 60 l vandvarmer eller er en gennemstrømningsvandvarmer, begge for el. Ellder er der alternativer.
(Bortset fra kolde brusebade i tide og især utide :o])
Peter Hansen, Risskov (06-03-2010) 
Svar:
110L varmtvandsbeholder 400V... Det har du helt sikkert, inde fra nettet.
Elvand, Varmer city (06-03-2010) 
Svar:
Har jeg det? Så er det kraftinstallation jeg ikke har.
Hvorfor en 110 l varmtvandsbeholder? Og ikke en gennemstrømningsditto?.
Peter hansen, Risskov (06-03-2010) 
Svar:
Prøv at tjekke din elmåler - her kan du typisk se om du har 230 eller 400 V inde.
giraffen, kbh (07-03-2010) 
Svar:
Tak for det Giraf.
På mit målerskab står: 3x380/220 V, 10 (40) A, 3 Faser 4 Leder.
Og et kik i sikringsskabet åbenbarer sikringsgrupper for varme, komfur og vandvarmer+gulvvarme, alle med 3 sikringer m/ max. 10 A.
Mon ikke det betyder at der er 3x230 installeret?
Kunne der osse laves 400 Volt hvis jeg ville.

Og så var der lige vandforsyningen. Hvilke muligheder er der?
Peter Hansen, Risskov (07-03-2010) 
Svar:
Metro vandvarmere kan typisk køre enten 230 V eller 400 V (2 faser) på samme varmelegeme. Opvarmningshastigheden øges ved 400 V tilslutning.

Så du burde kunne anskaffe dig en ny og større vandvarmer som typisk har samme el-data, blot større volumen. Men tjek det lige på Metros hjemmeside.
giraffen, kbh (07-03-2010) 
Svar:
Tak for det Giraf. Men vi er ikke færdig endnu. :o)

Det var mit indtryk at en gennemstrømningsvandvarmer alt i alt var den mest økonomiske løsning. Men det er måske ikke rigtigt?

Peter Hansen, Risskov (07-03-2010) 
Svar:
Det er korrekt. Men en gennemstrømningsvandvarmer der kan levere til flere tappesteder (inkl bad) kræver 3x35 A - det vil kræve ændring af din elinstallation - hvis du overhovedet har 35 A foran huset. Du kan let læse mere på metros hjemmeside.
giraffen, kbh (08-03-2010) 
Svar:
OK. Dejligt med kompetente svar.
Peter Hansen, Riusskov (08-03-2010) 
Svar:
En gennemstrømningsvandvarmer er ikke generelt mere økonomisk end en varmtvandsbeholder.
Etablering, drift og vedligeholdelse andrager stort set det samme.
Men gennemstrømningsvandvarmeren har den væsentlige fordel, at den fylder meget mindre
Jakob Rasmussen, Tommerup (11-03-2010) 
Svar:
Jaså.
Men ehvis en varmtvandsbeholder f.eks indeholder 120 l vand skal det jo i prasksis holdes på ca. 50 gr. året rundt. Særligt i sommerhalvåret er der jo ikke brug for den varme som beholderen afgiver til omgivelserne.
I fyringssæssonnen er varmetabet fra beholderen ikke det store problem idet den medvirker til rumopvarmningen.
Har jeg ret i? :o)
Peter Hansen, Risskov (12-03-2010) 



Temperatur fra vandvarmer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har en Danfoss Redan gennemstrømningsvandvarmer, monteret sidste efterår.

Jeg synes det er svært at holde en passende brugsvandstemperatur, det virker som om den er afhængig af fjernvarmens indløbstemperetur. I begyndelsen af januar blev vandet pludselig meget varmt, indløbsvandet var 72 gr. nu er indløbet 64 gr. og brugsvandet er for koldt.

Jeg har fået at vide at brugsvandet helst ikke må komme over 50 gr. for at undgå tilkalkning.

Er temperaturen ikke termostatreguleret som den var på den gamle varmvandsbeholder?
Aksel, Hørning (04-03-2010) 
Svar:
En Danfoss Redan gennemstrømningsvandvarmer er trykstyret.
Der sidder også en AVTB termostat på primærsiden, som kan bruges til justering af temperaturen i stikledningen.

Temperatursvingninger kan også være fordi gennemstrømningsvandvarmeren kræver mere flow end stikledningen kan levere. En gennemstrømningsvandvarmer kan kræve måske 10 gange mere flow end en varmtvandsbeholder.
Hørning Fjernvarme anbefaler at bruge varmtvandsbeholder og angiver direkte at der er områder hvor gennemstrømningsvandvarmere ikke er tilladt.
Jakob Rasmussen, Tommerup (04-03-2010) 
Svar:
Må erkende at jeg ikke var helt opdateret på Danfoss Redan´s produktprogram.
Aksel du bliver nød til at skrive helt præcist hvad for en gennemstrømningsvandvarder der er monteret ?
Er det en Akva Lux eller en Akva Therm ?

Bemærk også at ihvertfald Akva Therm anbefales at være monteret inde over trykdifferensventilen (eller kan der netop komme pendlinger i temperaturen), hvor den gamle varmtvandsbeholder nok har været monteret uden for trykdifferensventilen.

Jakob Rasmussen, Tommerup (04-03-2010) 
Svar:
Det er en Akva Lux vandvarmer, den er leveret af Hørning Fjernvarme, og er monteret før trykreduktion.

Temperaturen er ikke afhængig af forbruget, men er tydeligt lavere end da fjernvarmevander var 72 gr.

VVSeren sagde at AVTB ventilens formål er at virke som omløb om sommeren for at undgå for lang ventetid på varmt vand.
Aksel, Hørning (04-03-2010) 
Svar:
Hej Aksel

Så skulle alt egentlig være i bedste orden.
Jeg kan ihvertfald ikke via internettet komme med flere bud.
Kontakt evt. din vvs-installatør
Jakob Rasmussen, Tommerup (04-03-2010) 
Svar:
Du mener altså at det er normalt at man skal justere på trykventilen hver gang varmeværket ændrer fremløbstemperaturen?
Aksel, Hørning (04-03-2010) 
Svar:
Nej da. Selvfølgelig skal veksleren kunne producere varmt vand med en stabil temperatur.
Men forøvrigt kan fjernvarmeværket ikke styre temperaturen i din stikledning. Og jeg vil næsten garantere for at der også i leveringsbetingelserne står en mindste temperatur i hovedledningen.
Temperaturen i stikledningen svinger selvfølgelig også pga. temperaturen i hovedledningen, men også pga. forbruget i stikledningen.
Prøv at kontakte Danfoss Redan. Du har jo tidligere skrevet om problemer med din veksler, måske er forholdene slet ikke til at montere en gennemstrømningsvandvarmer og så skal varmeværket jo have den direkte tilbage i hovedet igen.
Jakob Rasmussen, Tommerup (05-03-2010) 

sauna Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.

er der folk, som har selv bygge en sauna helt fra bunden, ved at selv skaffe alle materialer? vil gerne bygge en efter min egne ønsker... og valg af materialer. findes der en tegning/vejledning trin for trin hvordan man kan bygge en selv????
Søren Visholm, Amager (03-03-2010) 
Svar:
Ja dete gør der faktisk, Træ-info´s håndbog Træ 53, træ i vådrum.
Kan købes her

http://www.traeinfo.dk/
bb, horsens (03-03-2010) 

vvs instalation Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej håber at der er nogen som kan hjælpe mig.
Jeg har bygget nyt hus og vvs ern har lavet alt instalation med vand , træpiller og solfanger, men jeg har på fornæmmeren at det ikke er skruet rigtigt sammen og derfor ville jeg gerne have en uvildig vurdering fra nogen.
Er her nogen som kan fortælle mig om der findes en instans som man kan bede om en sådan vurdering.
På forhånd tak
PP, Ebeltoft (02-03-2010) 

Opkant Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan man støbe opkant til fundament for vægge i bruseniche efter at betongulvet er hærdet?
Niels, Kbh (28-02-2010) 
Svar:
Hej

Hvis gulvet er nystøbt kan du ved at vådte vedhæftnings fladen med vand, sagtens støbe en opkant.
Er gulvet støbt og gået på, skal du prime kontakt fladerne inden du støbe din opkant.

Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (28-02-2010) 
Svar:
Ikke helt rigtigt.
Beton har stort set ingen klæbeevne og skal der udføres en vandtæt samling skal overfladen rugøres og primes.
Hvis opkanten forventes udsat for mekanisk påvirkning, slag og spark, bør der ibores strittere og ilægges armering, evt. rustfrit.
Benno Birkeballe, horsens (28-02-2010) 

Montering af brusevæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne have monteret en glasvæg i mit bad. Monteringen vil jeg lave med glasklemmer i gulv og på væg.

Hvordan sikre man sig bedst muligt at der ikke kan trænge vand ned i de huller man borer i fliserne for at fastgøre glasklemmerne?
Palle Nielsen, København Ø (26-02-2010) 
Svar:
Bør man vælge glasklemmer i stål frem for Zink til montage .. nogen indspark?
Palle Nielsen, København Ø (26-02-2010) 
Svar:
Du påfører lidt silikone på kontaktfladen inden du monterer klemmen. Overskydende materiale skæres bort efter hærdning.
Rustfrit stål. Fordi prisforskellen kun er 25 kr pr stk.
Jørgen Knudsen, Beder (26-02-2010) 

Fjernvarmeinstallation Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

vi er de heldige ejer af et gammelt hus, hvor der er fjernvarme. Varmeinstallationen er dog MEGET gammel og tager en del plads i bryggerset, hvorfor vi er ved at finde ud af hvordan vi løser dette og har brug for lidt råd i den forbindelse, og har fundet 2 alternativer.

1. Nyt fjernvarmeanlæg med varmvandbeholder
2. Nyt fjernvarmeanlæg med gennemstrømsvandvarmer (fordel fylder mindre)

Jeg har søgt meget rundt på nette for at finde ud af hvad der er af prisforskel (umiddelbart på de 2 løsninger i indkøbet, men synes ikek at kunne finde rundt i det - vi skal bruge dette til at lave et budgetoverslag, da vi ved samme lejlighed skal have ombygget vort bryggers) - Kan i svare på dette?

Endvidere har vi overvejet en løsning hvor vi kan sætte en af de 2 ovennævnte muligheder op i vort redskabsskur, men er ikke klar over om dette er forsvarligt, da der kommer frost i skuret? - Kan anlægget holde til det, og vil økonomien i brug blive væsentligt forringet i så fald?

Håber i kan hjælpe.

Mvh
Lasse Nielsen
Lasse Nielsen, Vejle (26-02-2010) 
Svar:
Hej Lasse

Du bliver nød til at kontakte fjernvarmeværket. Vejle Fjernvarme foreskrivet så vidt jeg kan se at gennemstrømningsvandvarmere IKKE må anvendes uden separat tilladelse.
Når du ikke har kunnet finde noget på nettet om prisforskel på en løsning med gennemstrømningsvandvarmer kontra varmtvandsbeholder, så er det sikkert fordi der stort set ikke er forskel på indkøb, drift og vedligeholdelse.
Den eneste forskel er at gennemstrømningsvandvarmeren fylder mindre. Men til gengæld kræver den også større flow, når den kører. Derfor kan de fleste fjernvarmeværker ikke garantere for funktionen af en gennemstrømningsvandvarmer.
Kontakt dit fjernvarmeværk og kontakt derefter en vvs-installatør
Jakob Rasmussen, tommerup (26-02-2010) 
Svar:
Tak for Svar - jeg har talt med dem og de er ikke tilhænger afløsning nummer 2, dog uden klart at fobyde dette - de har nogle forbehold.

Med hensyn til at kontakte en VVS''er, så gør jeg dette på et senere tidspunkt i processen, da jeg har fundet ud af at det er lovligt at gøre det meste af arbejde selv, pånær tilslutning af vand, som jeg naturligvis vil lade en VVS''er gøre.


Er der nogen der havde erfaring med at placere en fjernvarmeunit og evt. varmvandbeholder i et rum, hvor der kommer frost?



Mvh
Lasse
Lasse Nielsen, Vejle (28-02-2010) 
Svar:
Hej Lasse

Så lang tid anlægget er i drift, så er der ikke umiddelbart nogen problemer med at placere anlægget i et rum hvor der kan komme frost.
Er du sikker på at fjernvarmeselskabet ikke i deres leveringsbestemmelser kræver at installationsarbejde skal laves af Aut. vvs-installatør - også på varmedelen.
Autorisationen gælder ganske vist "kun" gas, vand og sanitet" men der er ofte krav om det alligevel fra fjernvarmeværket.
Jakob Rasmussen, Tommerup (28-02-2010) 
Svar:
Hej Jacob,

Tak for dit svar.

jeg talte med dem i fredags, hvor de fortalte mig at jeg gerne selv måtte sætte det op, blot ikke tilslutte vandet - og her er der angiveligt også tale om fjernvarme vandet. Inden jeg går igang vil jeg lige have det pr. skrift fra dem, så jeg er helt sikker på ikke at komme i klemme.

Kan se ud fra de priser på anlæg man kan købe til som privatmand er væsentligt lavere end de priser en VVS''er tager for sine anlæg, grundet en markant fortjeneste på varene. Endvidere er deres priser for opsætning, i hvert fald dem jeg har talt med indtil videre, været meget ublu, hvorfor jeg selv vil begive mig i kast med det.

Mvh
Lasse
Lasse Nielsen, Vejle (28-02-2010) 
Svar:
Hej Lasse

Jamen så god arbejdslyst. Det kan nu godt være en fordel en gang imellem at lade vvs´eren levere det hele og montere det.
Et afskrækkende eksempel har jeg lige fra i dag, hvor en vvs installatør blev bedt om at montere en håndklædetørrer, som en privat person selv havde købt på internettet fra Tyskland.
Desværrre var håndklædetørreren af aluminium. Og da aluminium som bekendt ikke så godt tåler for surt eller for basisk vand, så kan den ikke monteres i et system med direkte fjernvarme, fordi fjernvarmevand ofte har en PH-værdi om kring 9,5.
I dette tilfælde var vvs installatøren heldigvis vågen, og nægtede at montere håndklædetørreren.
Håndklædetørren kunne ikke returneres.
Så det blev uden tvivl et halvdyrt gør det selv projekt.
Jakob Rasmussen, Tommerup (02-03-2010) 

Radiatorventiler, der piber Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg bor i et gammelt hus med et varmeanlæg, der oprindeligt er bygget til fjernvarme og med gammeldags, kraftige rør. Senere er der kommet naturgas, og senest har vi fået nyt badeværelse. I den forbindelse blev en del af de gamle tykke rør skiftet ud med nye, tynde rør.

Lige siden har vi haft problemer om vinteren, især i kolde perioder og især om natten, med at ventilerne i nogle af radiatorerne piber meget højt og længe. Man kan nogle gange klare det ved at dreje på termostaten på den radiator, man lige sidder ved, men ofte må man hen til den radiator, der piber, og lige give termostaten et drej for at få piberiet til at holde op. Det kommer dog meget ofte hurtigt igen, hvilket selvfølgelig er meget irriterende.

VVS-manden har prøvet at montere et eller andet forbindelsesrør mellem to ledinger nede ved varmeanlægget, sikkert for at give med noget trykudligning, men det har stort set ikke hjulpet. Hvad gør jeg?
Michael Schrøder, Horsens (24-02-2010) 
Svar:
Der kunne være tale om at trykfaldet over ventilen ved bestemte indstillinger genererer en form for resonans.
Trykudligning kunne ske med en trykdifferensregulator, og på sådan en "svend" sidder der et kapillarrør eller impulsledning, som kunne være det du beskriver.
Men der jo sikket også på dit anlæg en cirkulationpumpe. Måske kan den reguleres til et andet tryktrin og dermed ændre driftsforholdene for radiatorventilerne.
Ellers er der jo altid mulighed for at montere en anden type ventiler, som bedre kan regulere inden for det givne trykområde.
Men helt ærligt - alt det burde din vvs-installatør da have forklaret dig, og have helt styr på
Jakob Rasmussen, Tommerup (25-02-2010) 

Sprunget vandrør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vores vandrør er blevet utæt i en skjult samling der er indstøbt i eller under et betongulv. Vi kan ikke se noget vand nogen steder i eller udenfor huset, men kan se måleren kører og høre at det suser i rørene selvom der ikke tappes vand.Vi har lukket for hovedhanen så der ikke render mere vand ud. Det er gamle jernrør der kommer op af gulvene til håndvaske og toilet men plastrør der går ind til huset ude fra den ca. 10 år gamle målerbrønd. Der er derfor en samling et eller andet sted fra plastrøret til jernrørerne men den kan vi ikke finde da den er skjult eller nedgravet. Måtte man det for 10 år siden? Huset er fra 1880 og vandrørerne i huset er nok fra 1950 men brønden altså relativt ny fra år 2000.

Og skal vi evt. vælge at sløjfe alle jernrørene der jo er indstøbte og få lavet nye indvendige rørføringer i plastrør. Hvad mener i er løsningen?
Hans Thomsen, Juelsminde (23-02-2010) 
Svar:
Du kan med fordel overveje pexrør i tomrør placeret f.eks. i fodpaneler og fordelt via fordelerarrangement, men du kan også få det lavet i rustfrie stålrør eller kobberrør som synlig løsning. Det er dog VVS arbejde og ikke GDS.

Omkring lovligheden af tilslutningen mellem plast/stålrør kan jeg ikke hjælpe.
M.Thomsen, Horsens (24-02-2010) 

Obligatorisk med ballofix Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Jeg bor i et etagebyggeri fra 70 `erne hvor der ikke er monteret ballofix (ventil) således at jeg bl.a. ikke selv kan skifte pakning i vandhane mv. - men bliver nødt til at få afdelingens vvs mand til det (som kan lukke for hovedhanen) - mod betaling selfølgelig. Mit spørgsmål går på om jeg kan kræve en sådan installeret, da det dels er irriterende jeg ikke selv kan foretage disse småting men også at jeg ikke kan lukke for vandet såfremt vandhanen skulle gå i stykket..
claus, Kbh (22-02-2010) 
Svar:
Hej

Jeg syntes helt sikkert du skal få monteret afspærrings ventiler på dine installationer hvor muligt, men hvis lejligheden er andel eller ejer lejlighed er det dit ansvar og dig der skal afholde udgifterne til at få monteret disse, da det ikke er foreningens byrde at vedligeholde og modernisere de stiklednings installationer der måtte findes. Dvs alle vandrette installationer skal du selv vedligeholde, hvor imod foreningen skal afholde vedligeholdelsen af alle lodrette installationer.

Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (22-02-2010) 
Svar:
Jeg er umiddelbart enig med Christian Hegner.

I vores ejerforening skiller grænsen mellem foreningens installationer og individuelle ejeres installationer ved afgreningen. Det er altså ejers ansvar at montere Ballofix mv. Det er muligt at jeres vedtægter siger noget andet, men det er normalt at foreningen vedligeholder de lodrette rør og ejerne de vandrette.
ML, Kbh Ø (26-02-2010) 

Isolering af rør - den pæne løsning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Vi bor en gammel ejendom med en masse varmerør, der løber frit i rummet, og vi er nu i gang med at isolere dem.

Vi har brugt skum-rørskåle og har malet dem hvide, men malingen skaller af, hvis de bliver stødt af f.eks. en støvsuger.

Jeg overvejer, hvordan vi nemmest får en pæn og holdbar løsning? Der er _mange_ rør, som skal pakkes ind - så jo nemmere jo bedre!

vh Søren

Søren, København (21-02-2010) 
Svar:
Jeg har været pedel på en gammel skole, hvor rørene var pakket ind i noget jeg tror er hessian - dog med rockwool under. Det var skåret i ca. 10 cm. strimler, og så viklet om røret - som man ville sætte tape på et cykelstyr. Der var sikkert brugt tapetklister. Det giver et lidt ru og støvet udseende. Men måske kunne man gøre det samme med fx. glasfilt - det var da forsøget værd - og hvis det limer på sig selv i overlapningerne, så gør det nok ikke så meget at det ikke hænger ordentligt fast på skumisoleringen.
Martin, Grenaa (22-02-2010) 
Svar:
Eks. pedelen har fuldstændig ret! Du kan bruge noget læred som du montere med alm. tapetklister og vikler omkring rørskålene. Det var som vi gjorde i gamle dage inden de nye isolerings systemmer som armaflex etc. kom på markedet.
Derefter kan du sagtens male din isolering.

Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (22-02-2010) 
Svar:
Hvorfor isolere dem, det er gratis varme !!!. ?
JB, Kolding (25-02-2010) 
Svar:
Eks-pedel og Hegner: Tak for de gode råd.

Lærredsløsningen kender jeg godt - men den er lidt old school, og tager også lang tid med alle de rør (to lejligheder a  310 m2 og en a  100).
Glasfilt-løsningen vil jeg da lige prøve af. Så melder jeg tilbage om det er noget der virker.

Og JB: Vi har et et-strenget varmesystem i ejendommen, hvor 1. salen kampsveder og 3. sal fryser, hvis ikke rørene er isoleret. Og vi betaler oven i købet selv gildet. Og jorden koger med alt det kul, vi fyrer af. Find selv på flere grunde! ;-)



Søren, Kbh (26-02-2010) 

Gasrør der ikke bruge i etage ejendom Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at lave nyt køkken og vil ikke længere gør brug af bygas.

Vi er 4 lejligheder i min side af opgangen, hvor kun min underbo på 1. sal bruger gas. Min overbo på 3. sal og 4. sal bruger ikke gas.

Må disse rør godt stå ubrugte på 2, 3 og 4. sal er burde de ikke proppes enten hos mig ved gulvet på 2. sal eller i loftet hos min underbo på 1. sal?

Jeg tænker mere på at der er en risiko(godt nok lille) ved at have et sådan rør stående til ingen nytte.
Palle Nielsen, København Ø (17-02-2010) 
Svar:
Jeg byggede køkken om for nogle år siden, der var også gasrør der ikke var i brug. vvs montøren som var tilkaldt i andet ærinde proppede dem af lige efter sidste forbrugssted, det krævede loven sagde han. tog kun ganske få minutter og lettede det videre monteringsarbejde meget, så det synes jeg du skal få ordnet.
AK krarup, København (17-02-2010) 
Svar:
Tak for svaret .. jeg har spurgt 2 vvs''ere og de siger det samme som du skriver. Københavns energi siger dog noget andet - så ved ikke helt hvad jeg skal tro efterhånden. Men virker efterhånden som om københavns energi maler deres egen kage og giver ukorrekte oplysninger!?
Palle Nielsen, København Ø (17-02-2010) 
Svar:
Meler deres egen kage ;-) .. nogen der har nogle indput inden jeg ringer til københavns energi igen??
Palle Nielsen, København Ø (17-02-2010) 
Svar:
Det er god praksis at lade strengen stå - så har efterfølgere mulighed for at genetablere gas uden store omkostninger og besvær med adgang til øvrige lejligheder.
giraffen, kbh (18-02-2010) 
Svar:
Om Københavns energi giver ukorrekte oplysninger skal jeg ikke kunne sige noget om, men det er alid leverandøren som i dette tilfælde er Københavns energi der bestemmer over deres forsyningsledninger.

Så du bliver desvære nødt til, at gører som Københavns energi siger at du skal :o(
vvs joe, kbh (18-02-2010) 
Svar:
Ok jeg takker for indputs ... og vil nok forsøge at ligge stigestregen ind til væggen i stedet for og på den måde at få lidt mere plads til højskabene.

Nogen der har en ide om hvad jeg kan forvente at betale for en sådan operation når det er stigestrengen der skal flyttes ind til væggen?

Altså lave 1 knæk på stigestrengen ved gulvet og loftet.
Palle Nielsen, København Ø (19-02-2010) 
Svar:
Jeg ville helt sikkert afproppe dem lige efter sidste installations sted.
Hvis i som ejere bliver enige om at i ikke ønsker bygas i jeres lejligheder kan Kbh energi ikke påtvinge jer.
Du får langt flere problemmer med at ligge dem ind i væggen da der er meget strenge regler for gas, omkring føringsveje, afstand fra vægge og hvilke bæringer der benyttes etc

Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (19-02-2010) 
Svar:
Jeg har lagt røret ind til væggen - da min overbo engang måske gerne vil have gas ... !! Dermed er man ikke i sin gode ret til at kappe stigestrengen. Latterlige regler hvis du spørger mig - men sådan er det jo.

Men for den nysgerige kostede det 5t kr for arbejdsløn og materialer. Virker som en ok pris når man tager alt i betragtning.


Palle Nielsen, København Ø (26-02-2010) 
Svar:
Din ovenbo er fornuftigt! Gaskomfur er det eneste rigtige.

Er det virkelig KE, der ejer stigestrengene? Jeg ville tro det var ejer-/andelsforeningen.

Husk at du normalt skal have ejers tilladelse (KE/bestyrelsen) til at ændre på stigestrenge.
ML, Kbh Ø (26-02-2010) 

Dryppe vandhane i køkken når der bruger et varmbad? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Vor huset er bygget for 2 år siden og alle vandhaner er selvfølgeligt også nye, derfor tror jeg ikke om vandhane er utæt og drypper når vi tage et varmbad.
Vore varmvand forsynes af et naturgasanlæg ude ved redskabrum.Vores problem er når der bruges varmvand i badeværelser så efter et par minut begynder vandhane ude ved køkkenet at dryppe og kun den, men ikke andre vandhane. Den drypper kun ca 2 -3 minuuter og så stoppe den. Kan det være en utæt pakning eller et eller andet overtrykt ude ved varmvandsbeholder? Og hvad skal man gør ved det hvis det skyldes overtrykt? Varmvandsanlægget er også meget nyt og jeg tror at vvs manden har monteretalt hvad det skulle være.
Lars K, Lunderskov (16-02-2010) 
Svar:
Når der er brugt varmt vand vil vandet i varmtvandsbeholderen udvide sig under opvarmning. Der kan være 2 grunde til at hanen drypper:

1. Installatøren har glemt at montere en sikkerhedsventil ved varmtvandsbeholderen. Denne sikre at trykket i den samlede installation ikke overstiger 10bar. Hvis denne er glemt vil vandet presse sig ud det svageste sted, i dette tilfælde vandhanen. Denne mulighed er nok ikke så sansynlig. I såfald er installatøren ihvertfald et kvaj.

2. Pakningen på den pågældende hane kan kun lige nøjagtig lukke tæt ved normalt vandtryk (3-4bar). Når vandet så varmes op kan den ikke holde tæt når trykket i installationen stiger op imod 10 bar.

Løsning: Tjek der er monteret sikkerhedsventil. Udskift pakningen i vandhanen.
Peter, Frederiksværk (17-02-2010) 

Fald på faldstamme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal lave nyt bad og toilet på 1. sal. Det medfører at faldstammen skal løbe i det forsænkede køkkenloft i stueetagen. Der er ca. 2,5m inden den møder den lodrette faldstamme. Hvor stort et fald skal der være? Loftet er forsænket ca. 30 cm.
Frank Sternberg, Sorø (16-02-2010) 
Svar:
Ca. 2cm fald pr. meter, men der må gerne være mere.
Arbejdet skal udføres af en aut. VVS-installatør.
bent Olesen, Knudshoved (16-02-2010) 
Svar:
Jeg vil helt klart anbefale dig at lave væsentlig mere fald end 2cm pr meter.
Da du har toilet afledning, vil jeg mene du skal lave faldet min 20 cm på de 2,5m hvis eller pladsen tillader det.
Toilet papir resikere ikke komme med ud påde 2cm fald.

Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (19-02-2010) 

Probelmer med radiator og radiator-stift Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et par kolde radiatorer, hvor den lille messingstift ikke selv popper ud.
Stiften sidder ikke fast - tværtimod; jeg kan nemt trække den ud og skubbe den ind med fingrene.

Tænker det måske er fjederen, som er røget?
Hvordan løser jeg problemet?
Majbritt, Næstved (14-02-2010) 
Svar:
Du er næsten inde ved sagens kerne Majbritt. Der er ingen fjeder, men pumpe eller vandtrykket der skubber ventilpakningen og stiften ud.
Du skal lige sikre dig at dine termostater er af mærket Danfoss, ellers gælder denne vejledning IKKE. Omkring ”stiften” sidder der en 6 kantet omløber, som du løsner og afmontere (mod uret).

Det du skal have klar, er et par klude du ikke har tænkt du vil bruge igen til pæn, en lille skål / tallerken, noget syrefri- eller madolie, en ”Tingest” såsom en strikkepind, hæklenål, stiften fra en billig kuglepen, på størrelse eller mindre end ”stiften”, (Ikke en nål eller noget skarpt).
Når omløberen afmonteres giver det en lille skvat vand, du stikker ”Tingesten” ind i ventilpakningens hul, nokker og drejer til den hopper op / ud og lukker helt for dryppet. Inden du monterer igen, giver du omløberens stift et par dråber olie fra bagsiden, og skubber den frem og tilbage, tag den ikke ud. For at holde dine sjældent brugte ventiler i form, skal du mindst en gang månedlig, åbne ventilen helt op, et ½ - 1/1 minut, så du kan mærke der er gennemstrømning. PØJ – PØJ med dit projekt.
MVH Flemming

Flemming Greve, Gl. Alling Mølle (14-02-2010) 
Svar:
Hej

Jeg er ikke tryk ved at man stikker strikkepinde ind i ventilsædet på en termostat ventil. Mit råd vil være at du ligge et lille stykke træ eller plastik på nålen og derefter trykker nålen så langt ind du kan. Der efter tager du en lille hammer og slår forsigtigt på træet eller plastikken så nålen slår ventilsædet løst inde i radiatorventilen.Dette kan mærkes når nålen igen fjedres tilbage og derved får du ikke ridset, bukket eller knækket noget inde i ventilen.
Held og lykke med det.

Med venlig hilsen
Christian Hegner
www.alternativvarme.dk
Christian Hegner, Greve (14-02-2010) 

Forhøjningsringe i afløbe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.

Vi har et badeværelse som er renoveret i 2002, hvor der i gulvafløbet er brugt forhøjningsringe, da det nuværende afløb ikke har været langt nok. Er dette en lovlig metode eller skulle hele afløbet i gulvet været skiftet??

Det skal siges at vi bor i ejerlighed.
Anne Snedker, Århus (13-02-2010) 
Svar:
Man må gerne bruge forhøjeslringe forudsat at de passer til det afløb som skal "forhøjes"
Forhøjelsesringen skal lede vandet fra den riste-krave der er indmuret i fliserne og ned i det eksisterende gulvafløb. Sammenbygningen mellem forhøjelsesringen og eks. gulvafløb skal være vandtæt.
Der må altså ikke være synligt beton/mørtel i alløbet. Medmindre det er behandlet på særlig vis, med f.eks. eposymaling eller lign.
Rolf Holdt, varde (13-02-2010) 
Svar:
Hvordan finder man ud af om de passer sammen med afløbet?? Hvis sammenbygningen ikke er tæt, kan det vel tyde på at de ikke passer sammen??
Anne Snedker, Århus (13-02-2010) 
Svar:
Det ved jeg egentlig ikke.
Forhøjelsringen skal virke som en slags trakt som leder vandet ned i den oprindelige afløbsskål.
Men hvis afløbet stopper cvil der jo stå vand i afløbsskålen - over vandlåsen - og derved kan fugt/vand trænge bagom tragten og evt. ind i gulvkonstruktionen.
Jeg vil mene at det tilfælde kan imødegås ved at sørge for at afsøbet ikke stopper og evt ved at fuge med passende modstandsdygtig fugemasse i en evt. sprække mellem "tragten og den eksisterende afløbsskål.
Det kan nok lade sig gøre med noget fugemasse, en fugepistol, en spartel og samtlige 10 fingre.
Rolf Holdt, Varde. (13-02-2010) 
Svar:
Hej

Altså hvis man skal være helt korrekt skal forhøjningsringen være godkendt til sammenbygning med afløbsskålen og gulvristen, og så vidt jeg ved er der kun et firma der har et sådant system.
Der må så endda max monteres to forhøjningsringe og der skal klæbes med en speciel fugemasse mellem disse.

Man kan ikke redde situationen med epoxy, fugemasse, gummihud eller andet, da der kun er en måde at lave tingene på.

Som beskikket bygningssagkyndig må man ikke acceptere ovennævnte nødløsninger, og hvis de forefindes gives karakteren K3, i forbindelse med udarbejdelse af en tilstandsrapport.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (13-02-2010) 

Placering af 75 mm vakuum ventil Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal grundet utæt inddækning i forbindelse med afløbs udluftning gennem tag, have sat en 75 mm vakuum ventil monteret i et frostsikret rum, hvor langt over gulvet skal denne placeres? Påstanden går på 1800 mm. over gulv!
De 50 mm vakuum ventiler der er placeret, umiddelbart over gulvet.
Opgaven påbegyndes først når sneen på taget er væk.
Flemming Greve, Silkeborg (13-02-2010) 
Svar:
Først og fremmest er det allerbedste bare at tætne inddækningen/taggennemføringen og levere vacuumventilen tilbage.
En vakuumventil er indrettet således at den kun kan suge luft ind, (selv om det kan ska at den osse slipper overtryk ud, hvis membranen bliver gammel og stiv), og der er ingen krav om afstande over gulvhøjde. At rummet skal være frostfrit har muligvis at gøre med at membranen ikke virker optmalt i frosrvejr.
Alle de bekymringer slipper du for ved at føre udluftningen O.T.
Niels Kjeldsen, Søby (13-02-2010) 
Svar:
Hej.
Niels har helt ret i at du bør levere den ventil tilbage. og få løst problemet med utætheden i inddækningen. udluftning over tag er den eneste rigtige løsning.
en vakumventil er en dårlig løsning som aldrig skulle være opfundet.
mvh
www.aveaentreprise.dk
Daniel, Kalundborg (13-02-2010) 
Svar:
Fuldstændig enig!!

Jeg ser jævnligt at utætte vacumventiler giver fugtskader som svamp & råd i skunke o.l.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (13-02-2010) 

vvs & letteskillevæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.

Jeg vil gerne høre om folks erfaring og input ang. installationer i letteskillevæg.

Jeg overvejer at bygge et hus hvor de indvendige væge alle er lette.


Niels L, Brande (11-02-2010) 
Svar:
Der er mange fordele ved lette indervægge.

Mindre arbejde for maleren.
Væsentligt mindre arbejde med EL og VVS installationer
Hurtigere opsat i forhold til mursten/basbeton
Bedre isolerende hvis der selvfølgelig benyttes isolering i væggene.

http://www.koludabyg.dk/kompetencer/vaegge-lofter-gulv;side/gipsvaegge
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (11-02-2010) 

helårsvand i kolonihave Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har sat en 60 l vandvarmer op i badeværelse, og skal have tilsluttet
toilet bruser håndvask og varmt og koldt vand i køkken, plastikrør bøjelige,
er det godt? kan jeg gøre det i frostvejr? jeg har kvalifiseret medhjælp,
venligst j.d.
john dollas, hvidovre (11-02-2010) 
Svar:
ja da, det lyder smadder godt, har du tænkt på vinteraftapninger?
børge, himmellunden (11-02-2010) 
Svar:
ja det er i orden, jeg var bare usikker ang frosten
john dollas, hvidovre (11-02-2010) 

1. gangs køber Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej vi er 1. gangs ejer af en ældre villa fra 1970. da vi købte huset i 2005 var der et gæstetoilet og et bad med et toilet. nu hvor vi gerne vil sælge huset har ejendommægler sagt at vores hus er i følge BBR kun udstyret med 1 toilet og vi skal sørge for at melde det til kommunen.

vi er noget overrasket over dette og ved ikke hvordan og hvorledes vi skal forholde os til det. kan I hjælpe med råd og vejleding. tak tine güld
tine güld, horsens (11-02-2010) 
Svar:
I burde sådan set ikke være overraskede idet det er husejerens forpligtigelse at sikre at bbr-oplysnungerne er korrekte.
Det ekstra toilet er der ikke noget galt i, bortset fra at det ikke er anmeldt til BBR-registret,
Så det gør I bare.
(Der er en beskeden risiko for at kloarkarbejdet ikke er registreret hos kommunen, men det får næppe nogen betydning).
Det hævdes iøvrigt at det er de færeste bygninger der er korrekt registreret i BBR-registret.
Torben Jensen, Greve (11-02-2010) 
Svar:
vi fand også ud af at vores udhus heller ikke er registeret rigtigt. det er meget større end det er opgivet. ved du hvordan man melder det til kommunen, og hvad er konsekvenser?

1000 tak for hjælp
tine güld, horsens (12-02-2010) 
Svar:
Start her: http://www.bbr.dk/

Mht udhuset så kommer det an på hvor gammelt skuret er og hvor meget for stort osv., og om det iøvrigt er lovligt påført. (Bortset fra manglende tilladelse, jo)
Det er jo heller ikke særligt snedigt at opmåle sit skur lige før man vil sælge huset.
Jeg ville nok glemme det udhus og bare meddele køber at huset ikke ikke er korrekt opgivet i BBR-registret.
Torben Jensen, Greve (13-02-2010) 

køleflader Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Er her en der kan forklare mig hvorfor man anvender blandesløjfer i forbindelse med køleflader. Jeg ved hvorfor det bruges ved ex strålevarm, gulvvarme m.m. Umiddelbart fortæler det mig at, sløjfen ved køling har medsatte effekt som ved varme - altså hæve temp. Fortæl mig lige historien vedr. dette :o)
K. Christensen, Hobro (10-02-2010) 
Svar:
Formålet med at have en blandesløjfe er at man derved opnår et konstant vandflow igennem kølefladen. Omvendt er det ventilen der bestemmer vandflowet.
Jensen, Kbh (10-02-2010) 

Her vises 745-769 indlæg ud af 4011.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »