Stil spørgsmål ? »  Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 745-769 indlæg ud af 3931.   « Forrige 25       Næste 25 »

Afløb fra toilet - tæt på væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et toilet, som jeg vil nedlægge. Afløbet fra toilettet går gennem et bryggers (et halvt plan nede), hvor jeg vil lave et stort badeværelse. Men afløbsrøret går igennem gulvet i bryggerset cirka 1 cm fra væggen. Kan jeg installere et toilet der, uden at skulle flytte afløbet? Overvejer at lave en installationsvæg med hængetoilet. Det burde kunne løse problemet.

På forhånd tak
Kim, KBH (09-12-2009) 
Svar:
JA selfølelig kan du det .. god ARBEJDSLYST
torben vvseren, kbh (09-12-2009) 



Det "klikker" i vores varme system Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Efter at vi har udvidet vores varme system med gulv varme i et lille toilet er det begyndt at "klikke" højt i vores varme system. varme systeme er eftermonterede i et parcel hus som før var EL opvarmet og har fungerede upåklageligt indtil denne ændring. Det "Klikker" rigtig meget når udendørs temperaturen er lav men vi er ved at blive sindsyge over larmen
Tommy, Dragør (07-12-2009) 
Svar:
udluftning af systemet er det enkle svar (måske påfyldning af vand)
byggemand, bob (08-12-2009) 
Svar:
Ellers er det en rør der står og arbejder opad et andet materiale.

Måske en gennemføring ved en loft ???

www.koluda-byg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (08-12-2009) 

afkalkning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej hej.

Hvis man skal afkalke et brusehovede hvor der er sådan nogle gummi-dubber på kan man så bare godt ligge det i eddikesyre, eller alm eddike eller hvad er bedst. Det der gummi kan vel ikke tåle hvad som helst. ?


Mvh C.L.K
Claudia Lehrmann Kirkegaard, 5230 odense M (07-12-2009) 
Svar:
flydende renslet
jørgen, vejle (08-12-2009) 
Svar:
Hej

Bare som oplysning.
Gummidutterne er der for at de kan gnubbes så kalken netop ikke sætter sig fast. Engang imellem bør i gnubbe på disse dutter, så krakkelere kalken og bruseren er så god som ny.
Peter, Frederiksværk (11-12-2009) 

Varmefordelingsplader - etageadskillelse - isolering? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er ved at lave gulvvarme under laminatparketgulv, hvorfor der kommer varmefordelingsplader. Det er en etageadskillelse, og nede i denne har tømrer lagt ca 100 mm isolering.

Men fra isoleringen op til forskallingsbræderne, hvorimellem varmefordelingspladerne lægges er der p.t. ca 50-70 mm luft! Er det "håndværksmæssigt korrekt", eller hvordan skal det være? Jeg har kigget lidt på leverandørerne af varmeslanger etc; men desværre uden at finde noget autoritativt herom.

Trolle, Holte (05-12-2009) 
Svar:
Så længe varmen ikke kan trække ud i en kold skunk, er det korrekt lavet ja.

Der er kun krav til 100mm isolering i en etage adskillese, men man bør sikrer sig at varmen ikke trække ude i skunken.

http://www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (05-12-2009) 
Svar:
Der skal isoleres op til og understøtter af varmefordelingsplader
G. Jørgensen, Rødovre (26-12-2009) 

hængetoilet hænger skævt Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har fået ophængt et hængetoilet på et geberit stativ. det hænger ca 1cm ned i venstre side. hvorledes kan jeg rette det op?
karsten, lyngby (03-12-2009) 
Svar:
Du afmonterer toilet og stativ.
Fylder hullet i muren op med spartelmasse eller andet.
Monterer på korrekt placerede bolte.

Måske kan du skrue bolten i venstre side ud, løfte stativ og toilet til vandret og montere en lille vinkel + bolt under stativet.

Eller noget i den retning. Bolte og stativ er vel skjult.
Peter Høst, Slagelse (03-12-2009) 
Svar:
Det er jo ikke noget, du skal rette op. Det er jo VVS´seren, som har forestået montagen, der skal rette fejlen, ikke sandt?
realisten, danmark (05-12-2009) 
Svar:
Rolig rolig.
Boltene under toilettet kan løsnes lidt, derefter kan toilettet nemt rettes op.
Peter, Frederiksværk (11-12-2009) 



Skorsten som toilet-udluftningskanal? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg bor på øverste etage i en lejlighedsbygning fra 1883, og har netop købt loftsrummet, for at integrere en stor ”hems” i lejligheden. Midt i lejligheden er der en stor skorsten, placeret i forbindelse med badeværelset, som ikke bliver brugt længere. Jeg vil gerne have skorstenen fjernet, men ifølge min arkitekt er det ikke muligt pga. toiletterne. Ifølge ham løber udluftningsrøret fra toiletterne inde i skorstenen. Hvis man derfor ønsker at fjerne skorstenen og man dermed skal etablere nyt rør til toiletterne, er de nuværende regler åbenbart at hvert toilet i bygningen skal have et individuelt rør (og så vinder man jo meget lidt plads… i øvrigt vil det blive meget dyrt).

Min tvivl går på, om skorstenen virkelig bliver brugt som toilet-udluftningsrør. Der er et tyndere plastikrør lige ved siden af skorstenen, og så vidt jeg kan se, er det dette rør som sørger for udluftning til toiletterne. Man kan endvidere se, at skorstenen er direkte forbundet til dette plastikrør i min lejlighed (altså på etagen under loftet), og derfor bør skorstenen vel ikke have nogen funktion på loftet! På denne måde må det være muligt at bevare plastikrøret, som allerede er her, og dermed ikke etablere nye individuelle toilet-udluftningsrør, selvom skorstenen fjernes.
Jeg har desuden kigget ind i skorstenen via lemmen på loftet og der er ingen rør eller andet derinde.

Mit spørgsmål er, om nogen ved, hvordan det oftest forholder sig med gamle bygninger, skorstene og toilet udluftningskanaler? Om det lyder sandsynligt, at skorstenen kan fjernes uden en kompliceret ombygning af hvert enkelt toilets udluftnings-rør.

Det skal endvidere tilføjes, at arkitekten har lavet sin vurdering uden en fysisk undersøgelse af skorstenen.

Merete, København (03-12-2009) 
Svar:
Jeg tror at din arkitekt ikke kan forklare sig ordentligt.
Der er ingen tvivl om at han mener at der er indbygget et plastrør i skorstenen og at to toiletter naturligvis kan ventileres op gennem det samme rør.
Der er ikke noget problem i at nedbryde skorstenen og etablere en ny ventilationsløsning for toiletterne.
Per Jørgensen, Åbenrå (03-12-2009) 
Svar:
Afhængig af udførelsestidspunktet kan denne "skorsten" i virkeligheden være et antal aftrækskanaler sammenmuret og pudset så det ligner en skorsten.

Hvis du kan se murstensmønstret er det dog nok en rigtig skorsten...
giraffen, kbh (06-12-2009) 

radiatortermostat - Danfoss Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
termostaten virker ikke på en af vore radiatorer - hvordan afmonteres den?
henry Rasmussen, Bramming (02-12-2009) 
Svar:
Se nærmere her http://dk.varme.danfoss.com
?, ? (05-12-2009) 

Spartling af gips i vådrum FØR eller EFTER vådrumsmembran? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej! Vi er i gang med at bygge nyt badeværelse, og har i den forbindelse monteret vægge med 2 lag vådrumsgips efter de normale forskrifter. MEN, jeg kan ikke blive klog på, om gipsplader og skruehuller skal spartles med vådrumsspartel FØR eller EFTER at der er påført vådrums-membran. Kan nogen hjælpe mig?

Ved nogen også om det er lovligt (og med hvad) at pudse væggene omkring håndvask i stedet for at sætte fliser op. -Det skal jo stadig være godkendt til fugtzone/vådzone. (Vi sætter fliser op i bruser og omkring badekar, men vil gerne have pudsede vægge på resten). Har hørt noget om at fliseklæb blandet med et eller andet er lige så fugtsikkert som andet. Nogen erfaringer?
Dorthe, Langå (02-12-2009) 
Svar:
Der skal ikke laves noget som helst ved vasken bare puds og mal som du lyster, det er kun nødvendigt hvis der er monteret bruser sammen med vasken.
mureren, odense (02-12-2009) 
Svar:
Der skal spartles før vådrumsmembranen.

Og i fugtig zone som en håndvask uden bruser er, kan du godt pudse væggen.

www.1sal-renovering.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (02-12-2009) 
Svar:
Hvis du skal have din væg jævn/plan, er du nødt til at spartle med vådrumsspartel, efter du har påført vådrumsmembranen, da man ikke kan udføre en vådrumsmembran plan nok.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (04-12-2009) 

badværelseloft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Jeg bor i en boligforening da jeg flyttede ind var der malet loft og vægge. Kort tid efter begyndte loftet at skalle( krakelere) har spurgt to forsk. maler om årsagen. Fik at vide at der var brugt forkert maling da jeg sagde det til bolig inspektøren sagde han bare at deres maler brugte det rigtige maling. Nu har vi lige fået renoveret badværelser og malet af det samme malerfirma. Og problemet er ved at opstå igen. Jeg lufter meget ud og når der ikke er fyret er vinduet næsten hele tiden åbnet.der bliver også tørret op efter badning.Hvad tror I det kan være ? Venlig hilsen Birte
Birte Nielsen, Viby j (02-12-2009) 

Kondens ved aftræk i loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg har et rigtig stort problem med kondens ved loftudtrækkene i mine 2 badeværelser. Jeg har et hus med flat tag og aftræksrørne er i plast 10 gange 15 cm. Har jeg ikke isoleret dem ordenligt og kan man måske gøre noget andet? findes der et rør der er bedre til det? Jeg har lavet helt nye gipslofter og kan se skjolder på det allerede, ved ikke hvad jeg skal gøre ved problemet!

Håber at få noget hjælp
Hilsen Palle mollerup
Palle mollerup, 2765 Smørum (01-12-2009) 
Svar:
Er aftræksrørene isoleret på nogen måde ?

Hvis ikke, så ville jeg isolere dem med min. 30 mm isolering.

Det kan købes som ruller med folie på, og er rimeligt nemt at arbejde med.

www.1-sal.com
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (01-12-2009) 
Svar:
Du kan købe præisolerede rør og såkaldt kondensmuffer hos din lokale tømmerhandel.
Kondensmuffer forhindre at kondens breder sig ud i loftbeklædningen. Men evt. kondens vil dryppe fra klapventilen. Så vidt jeg ved.
Rasmus Wurtch, Knebel (01-12-2009) 
Svar:
Øhh, utrolig mange "link" du har, Koluda? Why?
bb, horsens (02-12-2009) 
Svar:
OT: Alle disse links er en del af min større plan for firmaets hjemmeside.
Også koster alle disse domæner ikke mange penge.

Men skal lige have alle disse links indekseret, før de rigtigt kan bruges til noget.

www.ny-1sal.dk


Men hvis det allerede er lavet, er så kan det efterisoleres med rørskål isolering, som jeg skrev længere oppe, så slipper du for at lave det hele om til preisolerede rørskåle.

www.ny-tagetage.dk

Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (02-12-2009) 
Svar:
Mon ikke I har overset en lille detalje!! Det kan da ikke udelukkes at der mangler kondensisolering, men det at du ser skjolder på lofterne tyder på at tilslutningen er forkert udført. Ved manglende kondensisolering ville jeg udelukkende forvente vand inde i selve ventilrøret, og ikke udenfor dette.
Lars Pedersen, Hjørring (02-12-2009) 
Svar:
Jeg mener at "klapventilen" normalt er monteret inden i røret. Derved opsamles den neddrivende kondens af klapventilens krave. Og ledes ud i den omgivende loftbeklædning.
Derfor kondensmuffen.
RW, Knebel (02-12-2009) 

Gaskomfur, ustabil flamme. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået nyt/gammelt gaskomfur(m.EL-ovn)(Gorenje K7766E-2).
Efter flytningen virker gasbrænderne på komfuret ikke rigtigt.Det ene blus kan slet ikke tændes, det 2. brænder ustabilt med en meget lille flamme, det 3. blus brænder næsten ok, og det sidste virker som det skal.
HVAD kan der være galt, og kan jeg måske selv ordne det?
Jan Hansen, København k (26-11-2009) 
Svar:
Det er sandsymligvis fordi der sidder forkerte dysser i komfuret.
Hvis det er det der er problemet kan du ikke fixe det selv.

Lige et par spørgsmål:

Har du bygas eller naturgas ?
Hvordan ser dysserne ud (sidder i mitten af gasblusset)?

Det du skal se efter er:

Er de små og sekskantede er de til naturgas
Ligner de en slags krone er de til bygas


claus, kbh (27-11-2009) 
Svar:
Komfuret var til flaskegas, og jeg bruger også flaskegas. Så den skulle være god nok!
Men dysserne er små og sekskantet. (ligner en maskinbolt)


Jan Hansen, København k (02-12-2009) 
Svar:
Det sidste jeg kan komme i tanke om uden at kunne måle trykene på komfuret er at regulatoren bag på komfuret skal indstilles.

Så du bliver nok nødt til at ringe efter en vvs''er
claus, kbh (03-12-2009) 
Svar:
Okay. Jeg finder mig en vvs''er.
TAK FOR HJÆLPEN, OG GO* JUL!
Jan Hansen, København k (04-12-2009) 

Radiatoer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej!

Jeg har lidt af et problem med hensyn til forståelsen af hvad min VVS mand fortæller mig.

Jeg har en nyere radiator fra 1988, Eu Standart, lang hvid, smal, et strenges system.
Min radiator i stuen hyler som vinden i en stålwire stigende det går i rørene gulvet gemmen parketgulvet man faktisk høre det i hele rækkhuset når fyret starter ved femtiden om morgenen forsætter op til omkring ni, herefter ophører det, Det ikke til at sove, jeg kan fjerne lyden ved at lukke ned for termostaten for en kort stund herefter starter det igen.

Jeg har fået at vide at der en bundventil i radiatoer som er slidt 20 år gammel og hele radiatoer skal skiftes. For den er en fast del af radiatoeren, men nu er er udmeldingen en anden at ventilen skal skiftets.

ER bundventilen en fast del af radiatoren?
ER der overhovedet en bundventil?
eller er det ventilen til termostat som skal skiftes?

Kan jeg få en forklaring?

Mvh,

Tonny, Roslev (24-11-2009) 
Svar:
tror du ikke at, det er en et-strengs returventil der er inbygget i radiatoren der snakkes om?
gert, hvidovre (25-11-2009) 
Svar:
din nyere radiator er altså 20 gl. Den nye koster ikke en herregård og kan skiftes på ganske kort tid.
gunna quistbo, karlslunde (25-11-2009) 
Svar:
http://www.lav-det-selv.dk

Det er måske for højt tryk fra cirkulationspumpen.
Børge Henningsen, Gentofte (28-12-2009) 

lugt af kloak Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har givet mit badeværelsegulv klinkeolie og mit toilet står på en boton/cement sokkel den har jeg også giver olie. pludselig lugter det af kloak henne ved falstammen, skyldes det min olie eller er problemet et andet? før var det ingen dårlig lugt? håber virkelig at i kan hjælpe mig snarest ellers skal jeg have fat på min udlejer og jeg er dybt bekymret for om jeg har gjort noget forkert
p.risbank, vester skerninge (17-11-2009) 

frostsikring/optøning af PEM-rør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har en ødegård i Sverige og har indtil nu ikke brugt vandet om vinteren, da det fryser på et kort stykke på 2 meter hvor PEM-røret ikke er i frostsikker dybde på grund af klippe. Kan man benytte DEVI varmesystem (omvikling af slangen med selvregulerende varmekabel)til at tø isproppen op på det stykke - eller virker det kun når man har konstant el-tilslutning.?
niels jørgensen, herlev (16-11-2009) 
Svar:
Nej du skal ikke regne med at varmekablet kan optø vandrøret.
Jeg har prøvet med byggevandsinstallationer.
Jakob Rasmussen, Tommerup (19-11-2009) 

varmtvandshanen larmer og løber sig selv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har 2 badeværelser med ialt 3 håndvaske. I den ene vask begynder vamtvandshanen at løbe enten af sig selv, eller hvis vi bruger varmt vand i en af de 2 andre vaske eller i brusekabinen.det banker og larmer i rørene , indimellem kan det larme ude i rørene før vandet begynder at løbe.
jeg har vola armaturer fra ca 1988, de har fungeret perfekt indtil jeg fik skiftet pakning i omtalte hane(var begyndt at dryppe)for 2 år siden, siden er det gået helt galt, selv om natten begynder den at larme og løbe, har haft 2 vvs firmaer til at se på det, de kan ikke finde ud af hvad det er ,de har aldrig set noget lignende før(der er siden skiftet pakninger et par gange uden held)
pia hardrup, herlufmagle (16-11-2009) 
Svar:
det er fordi at, når du tapper varmt vand så udvider pakningen sig ( dårlig kvalitet pakning) og når den varme hane er afkølet inkl, pakning trækker denne sig sammen og så begynder det at dryppe......
kurt, ballerup (17-11-2009) 
Svar:
tak for dit svar
det kan ikke være det, i vola armaturer er der keramiske pakninger, så det er jo et lukket system og de er skiftet et par gange, hanen begynder jo også lige så tit at løbe af sig selv, selv om vi ikke tapper vand. meget mærkeligt
pia, herlufmagle (17-11-2009) 
Svar:
selv i keramiske indsatser sidder der traditionelle o-ringe der kan være mørnet eller af dårlig kvalitet, (hvad er et lukket system?)
kurt, ballerup (20-11-2009) 

Hvad skal naboen tåle i beboelsesejendom? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er i gang med at renovere badeværelse. Vi vil gerne ændre på rørføringen, men underboen vil ikke være med til at der ændres noget i hans loft! Gælder der nogen regler for hvad man skal tåle hvis man bor i en beboelsesejendom. Man kan vil ikke modsætte sig hvad som helst?
Torben olsen, København (15-11-2009) 
Svar:
Jeg mener faktisk godt han kan modsætte sig jeres byggeri. I så fald skal i udbedre de skader I medfører på hans loft, for underboen kan jo ikke gøres økonomisk ansvarlig fordi I vil bygge om. Sagt på en anden måde. Fordi I vil lave om, skal andre ikke have en udgift hertil.
GDS'er, Sønderborg (15-11-2009) 
Svar:
Hvis ikke der forringes noget for underboen, kan han ikke modsætte sig arbejdet. Han skal i fornødent omfang give adgang til at arbejdet kan foretages. Loftet skal selvfølgelig reetableres for din regning.

Der findes tidligere sager omkring dette, så praksis bør være ret klar her.
nn, nn (15-11-2009) 
Svar:
Det kommer da helt an på om det er en andelsboligforening eller en ejerforening. I en andelsboligforening kan du med bestyrelsens hjælp "tvinge" en underbo til at acceptere du ændrer installationer - mod selvfølgelig at reetablere loftet. I en ejerforening kan underbo faktisk godt modsætte sig sådanne ændringer, medmindre det er direkte ændringer på stigestrenge og faldstammer, da disse altid er fælleseje af ejerforeningen.
MEN ligegyldig hvad, så er det altid at tilråde at man finder en løsning i fælleskab. Husk på I skal stadig holde hinanden ud som naboer bagefter
AA, Kbh (15-11-2009) 
Svar:
"Vi er i gang med at renovere badeværelse."

Skal det forstås således, at I har påbegyndt renoveringen bare lige uden videre?
bb, horsens (16-11-2009) 

Afsætning til koldt/varmt vand + afløb håndvask Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der idag noget regelsæt for hvad der er standard kotyme vedr. mål + afstand når det drejer sig om skjult afsætning af koldt/varmt vand + afløb til håndvask i badeværelse?. Ved rundspøring er jeg endt op med, at man typisk monterer koldt/varmt vand i højde 64 cm og afløb i højde 60 cm. Er dette den mest gængse måde når vi taler om et totalt nyetablering af badeværelse?

Jeg ser frem til at høre fra jer.

Med venlig hilsen
Mette
Mette Dam, København (14-11-2009) 
Svar:
Efter veludført kontrolmåling kan det konstateres at ved min vask i baderummet er vandtilslutning 56 cm over gulv og afløb 48 cm over ditto.
Jeg vil mene at det bare skal handle om at tilslutningsrørene til vandhanen kan nå og at afløbet ikke sigger for højt.
Knud Rasmussen, Grenå (14-11-2009) 
Svar:
Hej Knud,

Tak for svar! Min problematik ligger i, at min VVS har valgt at placere afløbet i højde 30 fra gulv, men korrekt 64 cm til vand. Dette indebærer at min forholdsvise dyre indkøbte vandlås ikke kan bruges. Da mit badeværelse er mindre end 2 M2 var hele ideen at, at alle monteringer skulle være praktiske idet man bader i hele rummet. Derfor er toilettet også vægophængt. Grundet at min VVS''er endnu ikke har besvaret hvad der ligger til grund for valg af 30 cm afsætning af afløb, håbede jeg via dette medie at få en autoriseret VVS''ers udtalelse af hvad der er standard så vidt det muligt. I mit tilfælde var det 100% muligt.
Mette Dam, København (15-11-2009) 
Svar:
Hej mette

Standard er som følger:

Afløb i væg = 50 cm over færdigt gulv

Ballofix / nilhaner til vand 60 cm over færdigt gulv

Afvigelser bør ikke overstige 5 cm
Claus, kbh (15-11-2009) 
Svar:
Hej Mette

Det er bare så typisk, der mangler virkelig en eller anden form, for overbygning på den der"autorisation", for VVS´er. Ikke dermed sagt, de ikke er dygtige håndværkere, for det er de, MEN lidt mere forståelse for kundeønsker, kunne være ønskværdig. Du skal ligeledes tænke på, at du ryger lige i "Løvens hule", ved selv at indkøbe materiel til opgaven. Der kan du være 100% sikker på, at det du har valgt ikke du´r til noget som helst.
realisten, danmark (16-11-2009) 
Svar:
Hej realisten

Er som udgangspunkt enig med dig, men den der som skriver "en eller anden form, for overbygning på den der "autorisation", for VVS´er". Kan jeg ikke se, hvad det dog skulle være ?

Autorisation er netop en "garanti" for at GVS mesteren laver et ordentligt stykke arbejde, at det så ikke altid sker i den virkelige verden er en anden sag.
Det dog ikke altid GVS mesterens skyld, at noget går galt det kan jo være svende ansat der der ikke kan en rygende skid. Men det er altid GVS mesterens ansvar !

Hvad angår kundens egne indkøbte materialer har jeg flere gange set at mine kunder har købt noget billigt skidt som ikke er VA godkendt og så må vi ikke sætte skidet op netop pga Autorisationen.

Der ud over kommer en del af VVS''erens indtægter fra avance på materialer og uden denne avance er der rigtigt mange GVS mestere der bliver nød til at hæve deres timeløn.
Claus, kbh (17-11-2009) 
Svar:
Hej Claus
Har netop haft samme problematik med etablering af håndvask i nyt badeværelse. Og der er altså noget der ikke helt hænger sammen med disse standard mål du nævner. Jeg har en håndvask, der er 11cm høj og vil gerne montere en simpel vandlås fra Geberit, hvor det vandrette afløbsrør kan sidde i maks. 22cm under håndvasken. Det giver sammenlagt en maks. afstand fra vask overkant til afløbsrør på 33cm. Og med en standard placering af håndvasken med overkant 90cm over færdigt gulv betyder dette et "krav" til placering af afløb i væg på minimum 90-33 = 57 cm over færdigt gulv!?
Er der nogen speciel grund til at afløb placeres under haner i de nævnte standard mål?
Mvh.
Christian
Christian, Ishøj (17-11-2009) 
Svar:
hej christian
skal lige siges at nævnte mål er en tommelfinger regel ... og vaskens overkant er rent faktisk 85 cm fra gulv men hvad hjælper dette hvis dem der bor der er 1.2 meter høje eller for den sags skyld 2.3 m ??? ... eller hvad nu hvis muren "lige" laver gulvet 4 cm lavere...
det mn skal gøre er at lave målfaste tegninger og have valgt diverse sanitets genstande inden byggeriet går igang.
det må ikke ses som en sviner ... men det er nogen gange lidt svært hvis tingene ikke er 100 % afklaret inden start
casper, amager (05-01-2010) 

Afløb fra vaskemaskine Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er ved at få nyt gulv og nyt afløb i bryggers, hvor vaskemaskine er placeret. Hvad er den "mest korrekte måde" at lave afløb fra vaskemaskinen på?

Er det et afløb, hvori/hvortil der er indbygget afløb fra vaskemaskinen ELLER er det tilstrækkeligt at føre et rør hen til afløbet (og føre ned gennem risten)?

Jeg mener, at jeg engang har læst at afløbet skal ske til "lodret rør" af en halv meters penge - sikkert for at undgå at det sprøjter op igen, når vaskemaskinen fører vand ud. Men er der nogen formelle retningslinier herom (send da gerne link).

På forhånd mange tak
Trolle, Vangede (13-11-2009) 
Svar:
Afløbsforholdende for vaskemaskinen er normalvis beskrevet i installationsvejledningen for pågældende maskine.

Du havde da vel ikke tænkt dig, når nu I er i gang med at etablere nyt gulv etc., bare lade afløbsslangen ligge hen over gulvet, og så ned i risten?
?, ? (13-11-2009) 
Svar:
Den "meste korrekte måde" er at recirkulere vandet, altså genbruge vandet. I forb. med klimatopmødet i dec. i KBH. skal samtlige husholdninger med mere end 2 skolesøgende børn i Hovedstadsområdet på forsøgsbasis genbruge 80% af alt opvaskevand.
Ordningen bliver permanent for samtlige børnefamilier i DK fra 1. juli 2010.

Benny Bangholm, Roskilde (13-11-2009) 
Svar:
Den mest korrekte måde er, at få hhv. håndvask-afløb og afløb fra vaskemaskine i hvert sit rør til fælles gulvvandlås under gulvrist. Du bliver aldrig glad for et rør/slange ovenpå gulvet, slangen vil stå fyldt med snavset vand hele tiden.
gunna quistbo, karlslunde (16-11-2009) 

opsætning af badeværelsesmøble. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have opsat håndvask med underskab i badeværelse.
Hvad er normal højde for overfladen?

Marianne, Roskilde (12-11-2009) 
Svar:
Hej
Standard plejer at være 85 cm til overkant vask.
Paasch, Storvorde (13-11-2009) 

Skal opvaskemaskiner placeres tæt på faldstammen? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have opsat køkken og har besluttet mig for, at få det monteret på den diamentralt modsatte væg af hvor faldstammen er. Det kan godt lade sig gøre, at trække rør fra håndvask til faldstamme. Men jeg vil også gerne have en opvaskemaskine. Jeg har fået oplyst, at den skal stå i en afstand af 1,5m fra faldstammen - er dette sandt og kan man ikke omgås det? Hvorfor kan man ikke koble opvaskeren til det rør, der trækkes fra håndvask til faldstamme?
Sara, København N (12-11-2009) 
Svar:
Hvad så hvis man slet ikke har en faldstamme, hvad så. kan man så ikke få en vaskemaskine?
Prøv om du kan finde oplysninger, feks. her; http://www.wupti.com
Så vidt jeg ved pumper maskinen vandet og det er vel begrænset hvor langt der må være til afløbet.
Pelle Upgreen, Småland (12-11-2009) 
Svar:
Vås. Opvaskemaskinen tilsluttes på vaskens afløb, ergo ingen problemer i det. Om det så kan lade sig gøre at tilslutte vaskens afløb til en faldstamme i den anden ende af rummet, må komme an på en aut. VVS''ers bedømmelse.
Generalt må siges, at der er en grund til at vaskemaskiner og opvaskemaskiners afløbsslange har den længde de har. Pumperne i disse maskiner er konstruerede til at kunne pumpe vandet den længde. Forlænges afløbsslangerne er der risiko for at overbelaste maskinens punpe.
Køkkenkonsulenten, Kbh. (13-11-2009) 
Svar:
Og hvad så hvis opvaskemaskinen placeres i et rum uden vask - Klåge Åge Køkkenkonsulent.
Eller uden vandinstallation?
Kurt Kuller, Hanstholm. (13-11-2009) 
Svar:
@Kurt Kuller
Læs dog spørgsmålet inden du er dum-smart! Tumpe!
Køkkenkonsulenten, Kbh. (13-11-2009) 
Svar:
Det må være skræmmende for københavnerne at skulle købe køkken af en - Køkkenkonsulenten, Kbh. - som kalder en mulig fremtidig kunde en Tumpe.
Mon ikke du burde lære lidt af dine grebsfri overskabe – de har langt mere humor.

Verner Vestenvind, Det Ydre Nørrebro (14-11-2009) 
Svar:
@Verner Vestenvind. Tja men sådan er det nu engang. Man må jo håbe du aldrig bliver udsat for min person, hvis du mener mine råd er så forfærdelige.

Synes det er ærgeligt at dette forum efterhånden er total ødelagt af fjolser der, åbenbart som tidsfordriv, skal komme med tåbelige kommentarer og tage pis på folks spørgsmål.
Mener afgjort det burde være pligt at lade sig registrere for at kunne kommentere spørgsmål herinde. Tanken var jo oprindeligt at alm. folk skulle kunne få råd og tips fra folk der faktisk vidste hvad de rådgav om.
Køkkenkonsulenten, Kbh. (14-11-2009) 
Svar:
Og det nok grunden til at lav-det-selv.dk er så meget større end hva dette forum er. Synd, for engang kunne det blive rigtig stort.

GDS'er, Sønderborg (15-11-2009) 
Svar:
Ja, lav-det-selv.dk har en helt anden tone end dette forum, netop fordi man skal registere sig, er det nemmere at få udelukket de fjolser, der ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt.

www.lav-det-selv.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (15-11-2009) 

Utæt NIL hane Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har skiftet håndvaskarmaturer i badeværelset og haft lukket for vandtilførslen ved NIL-hanen. Efter at hanen igen er blevet åbnet, er hanen blevet en smule utæt. Det gælder uanset om hanen er helt åben eller står delvist åben. Jeg er lidt nervøs for at skrue hanen af, da tilgangen er lavet i kobberrør og ført gennem en skillevæg så jeg ikke kan lave modhold ved demontagen.
Er det muligt at skifte pakning eller lignende i en NIL hane? Andre forslag?
Carsten Christiansen, Kolding (12-11-2009) 
Svar:
Ring til VVS og betal den sjat det koster at få den skiftet. En utæt nil-ventil skal ikke repareres, den skal skiftes.
Peter, Frederiksværk (12-11-2009) 

rust i rør Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et 1/2" galvaniseret rør som er tilstoppet af rust inde i væggen.
Hvordan får jeg hul igennem på ny?
Det er det kolde vand til brusenichen. Det er stoppet ca 1 m. inde. Der er lidt luft i røret fordi vandet komprimerer luften efter at jeg har prøvet med kalkrustfjerner i røret.

På forhånd tak!

John B. Odder.
John Bloch, Odder (11-11-2009) 
Svar:
Hvis skidtet i rørne ikke kan skyldes ud med rent vand så er der kun en ting at gøre og det er at skifte røret
Claus, kbh (11-11-2009) 
Svar:
Hvis skidtet i rørne ikke kan skyldes ud med rent vand så er der kun en ting at gøre og det er at skifte røret
Claus, kbh (11-11-2009) 

vægmateriale bag oliefyr Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej jeg skal have monteret et oliefyr af kaloferie typen må det stå op af en skillevæg af krydsfiner eller skal det være gibs og hvor tyk skal materialet være hvor kan man finde det på nettet
J. Andersen, Tørring (08-11-2009) 
Svar:
Mener kun der er specielle krav til omkring røgrøret, burde fremgå af fyrets type, eller kan din skorstensfejer sikkert hjælpe dig med hvordan reglerne er.

http://www.koludabyg.dk

Tømrerfirmaet Koluda byg, Slagelse vestsjælland (08-11-2009) 

Vand forsvinder hurtigt fra vandlås Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Vi har et kælder afløb hvor der er sat kugle i for vandstop. Er i tvivl om hvilken vandlås der er i men det er vist gammelt støbejerns afløb. Afløbet har fungeret uden problemer i de snart 4 år vi har boet her, men så lige pludselig oplever vi at vandet forsvinder fra vandlåsen og luft og lugt kommer op. Når jeg fylder vand på kan det være væk på 6-10 timer. har prøvet at skylle ud i Toilettet på 1 sal mens jeg holdt øje med afløbet. Ingen skvulp eller klukken. Kan forstå at det kan blive suget ud i kraftigt blæsevejr men det forsvinder også i stille vejr.
Er der nogen som har lidt viden/kendskab på dette område.
Claus H. Jacobsen, Hjørring (08-11-2009) 
Svar:
Et støbejernsafløb nedgravet i jord holder jo ikke evigt, så mon ikke der blot er et hul i selve røret, hvorigennem vandet siver ud.
Erik F., Herlev (08-11-2009) 
Svar:
Kan godt være du har ret. Man undrer sig bare når der ikke før har været noget men som du skriver har det jo nok en begrænset levealder.
Tak for svar. Må nok have fat i vvsèren.
Claus H. Jacobsen, Hjørring (08-11-2009) 
Svar:
hej. det er set før at et gammelt støbejerns vandlås er revnet i bunden, hvor ved vandet stille og roligt har kunne rende/sive ud. så ring du til den lokale kloakmester. hvis du har udvidet rør skade forsikring kan du være heldig at forsikringsselvskabet vil dække omkostningerne. og er den ikke fuldtstændig belagt med rust indvendigt, er der mulighed for at de bare kan ligge en strømpe ind, og derved undgå at brække gulvet op.
tidl. kloakmand., Ved Vejen. (08-11-2009) 
Svar:
Tak for svar.
Claus H. Jacobsen, Hjørring (09-11-2009) 

Fyr, ustabilt Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Mit fyr starter ikke automatisk hver gang. dvs. det går ud 1-2 gange i døgnet. Hvad kan det skyldes?
ERLING SCHIØTZ, 2950 (06-11-2009) 
Svar:
Hvad er det for fyr ?

Olie - gas

http://www.koluda-byg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (06-11-2009) 
Svar:
Fyret heder vidst HS Tarm. Jeg kan ikke se nogen yderligere tybebetegnelse. Fyret er fra 1992 så vidt jeg ved.
På forhånd mange tak.
ERLING SCHIØTZ, 2950 (06-11-2009) 
Svar:
Det var mere om det er et gas eller olie fyr du har...?

http://www.tag-vinduer.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (07-11-2009) 
Svar:
Sorry, ja , det er et naturgasfyr.
ERLING SCHIØTZ, 2950 (07-11-2009) 
Svar:
Mon ikke der sidder en sensor eller photocelle der registeret at der er flamme, tror denne enten er def. eller smudset til.

http://www.koludabyg.dk

Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (07-11-2009) 
Svar:
Mange tak for dit svar.
God weekend
ERLING SCHIØTZ, 2950 (07-11-2009) 
Svar:
Du må endelig give dig i kast med at rode med din kedel selv, det kan være livsfarligt hvis du får lavet noget skidt !
Du kan risikere at din kedel laver kulilte hvis du laver noget skidt der går ud over forbrændingskvaliteten.

Der kan være mange grunde til at kedel går i stå og man kan ikke konkludere hvad problemet er uden at måle på kedlen. Af mulige årsager kan nævnes:

1. Fejl på ioniserings strøm
2. Tilstoppet vandlås i kondenafløb.
3. Udfald af kedeltermostat
4. Tilsmusset veksler
5. Skidt / forstoppelse i kedelaftræk
6. Fejl på klemrække
7. Defekt print
8. Fejl på tændelektrode

Dette er kun et eks. på mulige fejl der kan være flere andre.

Så ring efter en vvs''er med A certifikat og få lavet et service på din kedel.
Claus, kbh (11-11-2009) 

Her vises 745-769 indlæg ud af 3931.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »