Stil spørgsmål ? »  Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 937-961 indlæg ud af 3131.   « Forrige 25       Næste 25 »

Fugt under dampspærren i loftet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I sommers opsatte jeg nye lofter i to opholdsrum og på vores badeværelse. Dette er udført med en dampspærre øverst og med to lag gipsplader i forbandt. Desuden er kanterne ved væggen forseglet med malerakryl og loftet er efterfølgende malet i tre lag (på glasfilt). Da jeg nu synes, at det er på høje tid at få isoleret oven på de nye lofter, kan jeg desværre konstatere at der et fugt under dampsærren flere steder, værst er det dog over badeværelset. Der har ikke været isoleret før og de seneste kolde dage har naturligvis givet gode betingelser for at varm luft kan kondensere på dampspærrens kolder flade. Men hvad er konsekvensen af at der er fugt mellem dampspærren og gipspladerne? Vil det føre til råd og svamp? Jeg forstår ikke helt hvordan dampen er trængt igennem, da jeg mener at have lukket ret grundigt af ved fugning og maling, men det er ikke destop mindre tilfældet. Hvis det er et problem med fugt mellem dampspærren og gipspladerne, ville jeg sådan set vurdere, at det var en bedre løsning at undlade dampspærren. Det er vel trods alt bedre, at dampen til dels har mulighed for at fortsætte op igennem isoleringen (der er god ventilation på vores loft), dog med risiko for at noget vil føre til fugtskader i isoleringen. Jeg håber at der er nogen som har nogle gode input til sagen. På forhånd tak.
Thomas Sørensen, Solrød Strand (25-11-2008) 
Svar:
Du siger det næsten selv, Thomas.
Dit eksempel er et lærestykke i sammenhængen mellem varmeisolering og dampspærre.
Grunden til at der dannes kondens MELLEM gipsplader og dampspærre, altså på den varme side af dampspærren er netop den manglende isolering.
Gipsplader og maling er ikke dampdiffusionstætte, hvad de heller ikke skal være. Varm luft, som kan indeholde meget vand, trækker opad indtil det møder den kolde dampspærre og kondenserer.
Det er præcist det samme fænomen du ser når der dug på indvendig side af en enkeltlagsrude - også i bilen iøvrigt.
Du skal såmænd bare se at få isoleret de lofter. Kondensen vil igen blive til damp når temperaturen under dampspærren hæves.
Men du skal måske lige tjække om du har passende ventilation i vådrummet.
Frank Jensen, Lystrup (25-11-2008) 
Svar:
Hej Frank
Tak for dit hurtige svar. Det er hermed taget til efterretning.
Thomas Hvalsø Sørensen, Solrød Strand (27-11-2008) 



Aftrækskanaler Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej ... jeg er ved at sætte nyt rustikloft op i hele huset som er fra 1995.
Jeg ser nu at i badeværelse - køkken - baggang ved aftrækskanaler er store skjolder efter kondens på det gamle loft. Hvordan undgår jeg at det samme vil ske med det nye loft ? Kanalerne er sort plastik med flamingo omkring.
Hvordan laves den idelle overgang mellem kanal og loft ?
Kaj Nielsen, Odense (25-11-2008) 
Svar:
med et overgangsstykke mellem kanal og klap.
Se evt hos Duka
ts, esb (25-11-2008) 
Svar:
Der skal mere til.
Hvis der er et tagrum hvor rørene er isolerede så skal de måske isoleres noget mere.
Er det direkte ud gennem tagfladen i en tagventil, så findes der isoleringsindsatse til tagventilerne.
Overgange til nye lofter finder du i Byggemarked/tømmerhandel - eller her;

http://www.dukaventilation.dk/

Frank Jensen, Lystrup (25-11-2008) 

Skimmelsvamp Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan der opstå skimmelsvamp i en mur? Hvilken farve har det evt.?
Da nny, Hedensted (24-11-2008) 
Svar:
Ja, oftest sort
bb, horsens (24-11-2008) 

Brandhæmning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der en der kan fortælle mig hvad man fylder op med rundt om hanebåndene i en isoleret gipsvæg, skal det være noget specielt brandhæmmende eller kan man bare bruge almindelig byggesilicone.


Erik Nielsen, Kalvehave (23-11-2008) 
Svar:
Almindelig.
Det er jo hanebåndene der er det brandbare!
Kalle L, Hørby (23-11-2008) 
Svar:
brug acrylfuge, silicone er ikke til at male på
sa, od (23-11-2008) 
Svar:
I "Klamphuggerne" på DR1 forleden fremgik det fra en fagperson at der skal anvendes en speciel fuge-masse, med en hvis modstandsdygtighed over brand.
Hensigten er at brand ikke skal kunne udbredes gennem sprækken efter at have brændt/smeltet fugemassen væk.
I.L.D., Ogvand (24-11-2008) 
Svar:
Branddrøj fugemasse eller brandskum.

Det var vist brandskum de brugte i klamphuggerne.


Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (24-11-2008) 
Svar:
Ja, men det kommer jo an på om det er en brandklacificeret væg - eller ej. BD30 f.eks. Men der må vel ikke gå træværk helt igennem en BD30 væg.
En almindelig skillevæg er der ingen krav til.
Kalle L, Hørby (24-11-2008) 

Mursten eller gips Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Til bb
Jeg har talt med Rockfon´s konsulent, som fortalte at loftet jeg er interesseret er blevet brugt på Hotel Hedegården i Vejle. Jeg har nu set det og synes noget bedre om det end Troldtekt.

Indvendige vægge i min tilbygning var først aftalt til at være rå murstensvægge. Det ændrede jeg til gips, fordi jeg havde mest tiltro til dette produkt af hensyn til lyden. Rummet skal bruges til flygelmusik og optagelse. Rockfon´s konsulent mener det vil være bedre med murstensvæg end med gibs, så nu er jeg igen i tvivl. Jeg kan sagtens nå at ændre det, så er spørgsmålet skal jeg det. Jeg synes rå mustensvæg er langt flottere end en gipsvæg, men hvad med akustikken, som jeg ønsker skal være mest "død".


Bjarne E. Nielsen, Vejle (21-11-2008) 
Svar:
Helt klart mursten, jo tungere materiale, jo bedre dæmpning af lydgennemgang.

Men nu skal du passe på, ikke at blande lyddæmpning og akustikregulering
sammen. I en murstensvæg kan der f.eks. indmures felter af akustiksten, det
vil forhindre "tilbagekast" af lyden, ligeledes kan man gøre noget tilsvarende
med en gipsvæg. Og så er en murstensvæg i sig selv jo så rustik pga. stenens
form samt fugerne, at lyden vil spredes og derved dæmpes.


bb, horsens (21-11-2008) 



Troldtekt contra Rockfon Sonar Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Det ville være dejligt at kunne se et loft med Rockfon Sonar. Findes det mon i Vejle området?

Hvis loftet er på ca. 25-30 m2 (grundareal er 21,5 m2) hvor stor mon prisforskellen vil være på et Rockfon Sonar loft og et loft af Troldtekt, incl. forskellen i arbejdsløn hvis f.eks. der tager længere tid at sætte et Rockfon Sonar loft op.

Bjarne E. Nielsen, Vejle (21-11-2008) 
Svar:
Prøv at kontakte Rockfon´s konsulent

Fritjof Madsen
Mobil 24 28 95 28

Han kan muligvis hjælpe med nogle referancer.

Prisen har jeg tidligere indikeret for dig, den er muligvis lidt
højere, da mængden jo ikke er ret stor, men det kan du få oplyst
ved din lokale trælast.
bb, horsens (21-11-2008) 
Svar:
Mht prisforskellen er det bare at spørge den håndværker som skal give tilbuddet. Men umiddelbart er lønforskellen minimal. Vælg det du synes om.
Jan, Danmark (21-11-2008) 

Troldtekt Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har bestilt følgende tilbygning (musikrum til flygel).

Rummet bliver indvendig 375 cm x 575 cm
Gulvet bliver ege parket på strøer.
Loft med træbeton plader (vist nok Troldtekt)
Døre og vinduer bliver med lydglas
Indervæggen laves som letkonstruktion(træ)med 2 lag gips.

Jeg synes nok at Troldtekt er noget rustikt. Findes der noget andet der har samme lydmæssige fordele, men som er noget "pænere"



Bjarne E. Nielsen, Vejle Ø (20-11-2008) 
Svar:
Troldtekt findes i mange varianter, til boligformål vil man nok
vælge en ekstrafin hvidmalet, den er ganske pæn.

Alternativet er Rockfon Sonar, som har endnu bedre akustiske egenskaber.

Hvis skillevæggen skal være lydreducerende i forhold til naborum, så skal
opbygge den med danogips MR-stolper 95mm med min. 2 lag gips på hver side,
eller endnu bedre 2 separatvægge med 10 mm afstand.

Se nærmere her

http://byggesystemer.knaufdanogips.dk/cgi-bin/types_base.cgi?Plade-%3Cbr%3Esystem=MR%20450&cgifunction=liste&dir=byggesystemer.knaufdanogips.dk/system/partitions/pt_walls&sti=system,partitions/pt_walls,i_ndex.html,publ
bb, horsens (21-11-2008) 
Svar:
Det ville være dejligt at kunne et loft med Rockfon Sonar. Findes det mon i Vejle området?

Hvis loftet er på ca. 25-30 m2 (grundareal er 21,5 m2) hvor stor mon prisforskellen vil være på et Rockfon Sonar loft og et loft af Troldtekt, incl. forskellen i arbejdsløn hvis f.eks. der tager længere tid at sætte et Rockfon Sonar loft op.
Bjarne E. Nielsen, Vejle (21-11-2008) 
Svar:
Rockfonen koster ca. 265,- kr/m2 + moms, Troldtekten ca. 150,- kr./m2 + moms.

Arbejdslønnen burde være ca. det samme, da montage-metoden stort set er ens.

Enhver velass. trælast (ikke jem & fusk, o.lign.) forhandler begge produkter,
og kan samtidig vejlede.
bb, horsens (21-11-2008) 

Gipsvæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil lægge et svømmende gulv med 250 mm flamingo med gulvvarme også 14mm trægulv bagefter. uden beton bruger thermisol eps 150. Mit spørgslmål er så væggen kan jeg bare skrue stål skelttet fast til gulvet med gipsplader på uden at skrue ned i varmeslangerne eller hvad??
Søren Larsen, ejby (20-11-2008) 
Svar:
Ja, det tror jeg egentlig godt du kan.
Men er 14mm trægulv godkendt, fra producenten, til udlægning direkte på flamingounderlag?
gert Jensen, Skanderborg (21-11-2008) 
Svar:
Hej

Dine skruer må jo bare ikke være længere end at de ikke når gennem parketten, så går det jo nok.

Når du sætter en skillevæg på et svømmende gulv er det jo ikke svømmende mere og bevægelsesfriheden i træet er jo forhindret og der kan opstå revnedannelser i gulvet.

Som Gert skriver, tror jeg ikke du må lægge 14 mm direkte på polystyrenunderlag, der plejer at skulle udlægges min. 12 mm gulvspånplade først, eller anvendes en 20 mm parket.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (21-11-2008) 
Svar:
Ja det må jeg gerne har lige snakket med thermisol det skal bare være flamingo gulvplader af typen EPS G150. Prøv at gå ind på www.thermisol.dk også kilk på rådgiver klik på brochere også kigge på poly gulv det skulle være et rigtigt godt produkt = ingen beton og nemt at arbejde med..

Søren Larsen, ejby (21-11-2008) 
Svar:
Jo-jo. Men hvis Thermisol ikke skulle være begejstret for deres eget produkt, hvem skulle så?
Det var nu mere hvad producenten af trægulvet mente, f.eks. Timberman eller Junckers.
Endvidere: 14mm "løst" udlagt trægulv ovenpå Flamingoplader er ikke et gulv, men mere en form for "isoleringsafdækning"
Næe du, beton, strøer og brædder skal der til, det duer!
Gert Jensen, Skanderborg (21-11-2008) 
Svar:
Hej Søren

Jeg overvejer selv at lægges thermisol''s gulv uden beton, så jeg ville høre om det kan anbefales, hvis du har fået det lavet.

Sune, Helsingør (31-07-2009) 

Klinker Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, vores næste projekt i huset er at lææge klinker i hele køkken-området.. Vi har fået to forskellige råd - håber måske I kan hjælpe. Et "gammelt" hus fra '36 er jo ikke helt lige. Rådene er: at lægge én række klinker langs den længste mur først og arbejde ud fra det. Andet råd er: at starte i midten og arbejde ud af. Huset er jo lidt skæv i vinklerne.. Hvordan skal vi gør? MvH
Sonja Karen Jensen, Bevtoft (20-11-2008) 
Svar:
Lægger diagonalt, måske?
bb, horsens (20-11-2008) 
Svar:
I skal lægge fliserne på en sådan måde at I får størst mulige klinker ved væggen. Hvilke normalt vil sige enten en fuge i midterlinien eller en klinkerække sammesteds.
Klinke + fuge udgør et modul. Tegn det op på gulvet.
Der må ikke forekomme 1-2 cm strimler langs nogle vægge.
Er I med.? :o)
Akkuratesse Joe, Hundested (21-11-2008) 
Svar:
Sildebensmønster er sagen.
Med frise-fliser langs vægge og inventar.
Silde, Salat (21-11-2008) 
Svar:
Diagonalt-lagte klinker er generelt ikke "godt". Det har hele tiden været et lettere primitivt forsøg på at pynte på gulvet, men det er ikke god stil, og er heldigvis blevet umoderne igen. Hvis rummet har en speciel facon, er det selvfølgeligt noget andet.
Spørg en arkitekt eller lign. om jeg har ret!.
Lige, Ud (21-11-2008) 
Svar:
Nu er det selvfølgelig ikke alle, der kan finde ud af at lægge
diagonalt, vel "Lige-ud" ? Det kan jo godt være jeg kender andre
arkitekter :-)! I hvertfald er det alfa og omega, at fliserne er
parallele med skabssoklerne, ja nu spørger du nok, hvordan gør det
med diagonalt lagte fliser, men det kan du jo så lige tænke over :-).

Tilskæringer sker så i begge tilfælde langs begrænsningerne.
bb, horsens (21-11-2008) 
Svar:
Hej allesammen. Tak for svarene. Blev jeg klogere..? hmm, lidt. Vi vil ikke lægge diagonalt. Og har målt lidt frem og tilbage. Vi starter fra midten af og arbejder ud til væggene hhv skabssoklerne. Såvidt vi har "prøvelagt", ser det ud til og det nok skal lykkes.
Hvis I har flere gode råd, endelig skrive.
Mvh
Sonja, Bevtoft (21-11-2008) 
Svar:
Med mindre I laver murede sokler til skabene, så skal klinkerne lægges
helt til ud væggene! Alt andet er sjusk!

Derfor er i nødt til at opstrege nogle tænkte rektangler/trekanter/kvardrater
på underlaget, og derefter tilskære langs begrænsningerne!



bb, horsens (22-11-2008) 
Svar:
Læg klinkerne med ca 30 grader forskudt. Så er der ingen vinkler der passer.

Anders, Kgs Lyngby (23-11-2008) 
Svar:
Mange tak for forslagene..
Mvh
Sonja, Bevtoft (23-11-2008) 

Højde på betonklaplag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har lige fået støbt betondæk til en ny tilbygning. Højden på det selvnivellerende betondæk ser ud til at være mindst 1 cm for højt.

Der er en del regn i luften og klaplaget er stadig meget vådt og flydende.

MIT SPØRGSMÅL: Kan man forvente at laget svinder lidt i højden eller har jeg et kæmpe problem ?????

Med ængstelige hilsner og på forhånd tak for infoen.
Benjamin M, Solrød (20-11-2008) 
Svar:
Det er nok for sent nu, men ring til betonbærket.
Selvnivelerende betondæk er der ikke noget der hedder.
Mener du at der er anvendt beton som ikke skal vibreres?
Klaplag er ikke det samme som betondæk som oftest.
Men det synker ikke.
Men skal det fjernes går du straks igang i morgen tidelig, så er det ikke så hårdt - endnu.
Betonbissen, Køge (20-11-2008) 

limtræsbjælke Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Stueloftet er begyndt at sveje.hvad dimension skal en bærende bjælke være for at bære mit loft i stuen på 5m.*5m.? der er 3 tværgående bjælker i loftet, disse bjælker er begyndt at sveje, første sal er fuldt udnyttet,de omtalte 3 bjælker påtænkes at boltes op i den ny bærende bjælke. Hvad er prisen på sådan en bjælke?

Helge Veflinge, Veflinge (19-11-2008) 
Svar:
Du tager dine mål med hen i tømmerhandlen, der har de en tabel mage til vedhæftede.
Men jeg forstår ikke helt hvordan du vil få plads til bjælken og var det ikke snedigere med en stålbjælke som formodentlig kan skjules i bjælkelaget?

http://www.lilleheden.dk/dk/dimensionering.asp?id=5
Søren Heden, Brabrand (19-11-2008) 

isolering af trævæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvordan isolerer, jeg trævægge i kolonihavehus
Lone, København (19-11-2008) 
Svar:
Du downloader "Den Lille Lune", eller henter et eksemplar i tømmerhandlen eller Silvan.
http://www.rockwool.dk/sw64303.asp
Rock Wollesen, Randers (19-11-2008) 

isolering af vægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et ejendom fra 1900 hvor jeg skal isolere. 2 af væggene er ydervægge en 3 er gammel bindingsværk hvor bjælkerne er godt fugtige. Vil isolere med flamingo også bygge en ny leca mur op. Hvor meget isolering skal jeg bruge og hvor tyk en leca blok??. Gulvet er der et fri rum på 22 cm hvor jeg vil isolere og støbe et beton gulv med gulv varme. Vil isolere med 15 cm flamingo og 6 cm beton også slutte af med træ gulv. Kan jeg dette???
Søren Larsen, ejby (18-11-2008) 
Svar:
Min. 300 mm isolering ved gulvvarme.
Og 8-10 cm beton ovenpå isoleringen.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (18-11-2008) 

Let skillevæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal lave en skillevæg i mit kontor, som let kan pilles ned igen ved fraflytning. Jeg synes en traditionel gipsvæg, som skal spartles, males m.v. er for "tungt" et projekt. Men jeg har set nogle vægge lavet i nogle skinne systemer med lette bats, hvor væggen og materialet nærmest minder om et system til nedhængte lofter som rockfon, ecophon o.l.

Nogen der ved hvad det er for en type, jeg taler om - og hvor et sådant system kan købes? På forhånd tak for hjælpen.
Lars Rasmussen, Næstved (17-11-2008) 
Svar:
Hej

Her er et link som var det første der dukkede op på Google

http://www.skov-industri.dk/index_73638_0_matador-vægge.html
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (18-11-2008) 

Evt dampspære i væg/lofter Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej!
Jeg skal til efterisolere i vores hus, de nuværende væge er gasbeton. Derfor vil jeg gerne lave en ekstra væg indvendig som jeg efterisolere med 100mm isolering og derefter gips! Men skal der nogle former for dampspære op til denne opgave? Jeg efterisolere også loftet og laver ny dampspære der, men skal den føres helt ned til gulvet når jeg laver trikset i vægen eller hvordam med det?
Jon, Holstebro (15-11-2008) 
Svar:
Yes my boys.
Når du går igang med en sådan opgave er det altid godt at orienterer sig lidt på relevandte hjemmesider.
Se her: http://www.rockwool.dk/sw101354.asp
Så forminskes bommert-risikoen nemlig væsentligt, skal jeg sige dig!!
Østjysk Efterisoleringsservice Gisp, Hjortshøj (15-11-2008) 
Svar:
Har kun hørt det løst fra nogle håndværkere der ikke mener den skal på hvis efter isolere gamle huse. Hva siger andre håndværkere til det??
GDS'er, Sønderborg (17-11-2008) 
Svar:
Inden på rockwool´s hjemmeside ser det ud til der skal, me jeg er stadig i tvivl, så blive endelig ved med st skrive jeres mening, jeg er lidt uvidende på dette felt, er jo bare elektriker!
Jon, Holstebro (17-11-2008) 
Svar:
Jammen det skal der.
Være en dampspærre. En 0,2mm pvc-folie + tape er fint.
Der siges meget sludder i dette land.
Men faktum er at varmeisolerig og dampspærre høre sammen som roser og torne samt sild og snaps.
Siden energikrisen i 1972 er der proppet oceaner af isolering ind i bygningerne her i landet. Der er osse lavet en hel masse bommerter og det er den erfaring man anvender her i 2008. (Hvor man så nok laver nogle nye fejl, men nok om det)
Altså. Isolering og dampspærre skal gennerelt altid anvendes sammen, uddtaget de få tilfælde hvor det ikke er nødvendigt/hensigtsmæssigt.

Østjysk Efterisolering, Hjortshøj (17-11-2008) 

SØM I LIGGENDE BRÆDDER Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hei,
vi har nettopp overtatt en fritidsbolig på Ahl i Ebeltoft. Huset har liggende brædder. Bræddene er festet med 2 stk søm i hver stolpe/stender, sømmen er satt 10-20 mm fra kanten på brædderne. I Norge dette ikke tillatt, der skal det kun brukes en søm i hver stender slik at brædderne fritt kan bevege seg i forhold til fuktinnholdet. Hva er reglene for dette i Danmark? Hvor finner vi slike regler?

Med vennlig hilsen
Henriette og Taale

Taale Arstad, Trondheim, Norge (15-11-2008) 
Svar:
Du er da rigtig kommet til udlandet!!!

I Danmark sømmer vi brædderne på som det passer os.
Der findes kun de håndværksmæssige regler, monteringsanvisningen fra producenten og den erfaring man har gjort sig gennem århundrede.
De fleste vandrette "not & fer" beklædninger sømmes med 2 søm.
Grunden til at man kun bruger 1 søm i Norge er simpelthen dovenskab. :o)

Hans Larsen, Egå (15-11-2008) 
Svar:
Hej

Det er rigtigt at der eksempelvist ved klinkbeklædning, kun anbefales at sømme med 1 søm 20-25 mm fra nederste kant i hvert brædt, så brædtet samtidig fastholder det underliggende brædt, og træet kan arbejde frit.

Jeg har dog selv et sommerhus med klinkbeklædning og 2 søm i hvert brædt, hvilket fungerer uden problemer.

For at finde anvisninger for dette, skal man nok ind over TOP (Træbranchens Oplysningsråd) eller Træinformation som det hedder i dag:

www.traeinfo.dk

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (17-11-2008) 

troldtekt loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan man male et troldtekt loft? Vil det påvirke akustikken? Er der nogen der har erfaring med dette?
Pia Dyekær, piadyekaer@hotmail.com (14-11-2008) 
Svar:
Ja, man kan godt male et Troldtekt loft.

Måske producenten ved noget om den sag: http://www.lhammerich.dk/Troldtekt/Forside
Kurt Jensen, Åbyhøj (14-11-2008) 
Svar:
Det kan du godt. Rent faktisk sælges pladerne fra producenten indfarvede i forskelllige farver. Det påvirker ikke akustikken. Men hør lige producenten om hvordan de anbefaler man maler dem. Jeg kunne forestille mig at det nemmeste vil være at spraye malingen på for at være sikker på at komme helt ind i alle revner og sprækker.
Jan, Danmark (15-11-2008) 

Reolen falder ned fra væggen! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen, der har et godt råd til, hvad man skal gøre, hvis man skal have en reol op på en murstensvæg, hvor risikoen for at ramme en fuge er stor? Skal man bruge specielle plugs, skruer eller ...???
Rikke, Odense (14-11-2008) 
Svar:
Du borer et nyt hul et andet sted på væggen,
eller
Du fydler spartelmasse i hullet og dernæst plastpluggen
eller
Du finder en større plug og skrue
eller
Du du propper 10 tandstikkere, (eller andet løsøre) ind i hullet, efterfuglt at pluggen
eller du hidkalder en fagmand/kvinde, men det er en nødløsning.

Det skal stramme, jo. Så går det fint.
Skruemontør Hansen, Badelandet 22 (16-11-2008) 
Svar:
Du skal bruge plugs behøves ikke være specielle, og noget fugemasse som kan hærde rigte godt. når du har boret dine huller så put det der fuge masse i selve hullerne og put der efter dine plugs vent til det tør ud og der efter sæt din reol op.
Peter Andersen, Grønland (17-11-2008) 
Svar:
Mange tak for svar.
Rikke, Odense (17-11-2008) 

Lim/Gummihud på gasbeton Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en væg som er tidligere tapetseret og nu skal jeg have den rengjort til opsætning af glasvæv.

Det er ikke noget problem at få den gamle hessian af, men gasbetonen er forbehandlet med noget lim/gummihud som jeg gerne skulle have af før jeg pudser den op med sandspartel.

lim/gummihuden er til at trække af der hvor den er lagt på i et tykt lag, men hvor det er tyndt er det ikke til at få af.

Har prøvet at spraye vand på, men så bliver "limen" skør og kan slet ikke trækkes af.

Findes der nogen "nem" måde at få dette af på, så jeg kan komme igang med at pudse væggen op ?




Hightower DK, Smørum (11-11-2008) 

er shellak bæredygtigt Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er shellak en bæredygtig lak
B. Thorup, Hørsholm (10-11-2008) 
Svar:
Nej, men det er effektivt til formålet.
,, , (11-11-2008) 

Loft. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har købt et nyt hus, i denne forbindelse har jeg følgende spørgsmål. Carport & udhus, der skal loftet males hvidt.Hvis det viser sig at entrepenøren maler underbeklædningen. Ville man kalde det et loft? Vi forstår at når der tales om loft, er det noget af en del af et hus der kan udskiftes. Uden at man piller hele taget ned eller hvad?
John Møller Jensen, 6990 Ulfborg (10-11-2008) 
Svar:
Prøv lige igen.
Er maleren kommet for skade at male udhænget, (i stedet for loftet inde i carporten/udhuset)?
Spørger Jeg, Så Om (10-11-2008) 
Svar:
Jeg prøver igen. I vores garage og udhus der vil maleren male loftet. Hvad er et loft? Er det et der er monteret efter at tag er lagt på. Eller maler man bare underbeklædningen? - og kalder det et loft
John Møller Jensen, ulfborg (10-11-2008) 
Svar:
Altså.
1. Undersiden af en tagbeklædning er ikke et loft som sådan. I bygningsmæssig forstand.
2. Underbeklædning er ikke et loft, men normalt noget beklædning, f.eks. brædder, opsat på undersiden af tagudhænget.
3. Loftet i en carport er udført af en beklædning, f.eks. brædder, som IKKE kaldes underbeklædning.
Det er nok ikke sådan helt konsekvent hvad en sådan beklædning kaldes.
På en overdækning/(tag over) af en terrasse kaldes det stadigvæk underbeklædning.
Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår hvad det er din maler vil og ikke vil - male. Men du skal skelnes mellem underbeklædning og loftbeklædning. Og der må være en maler-beskrivelse et sted. Hvad står der?
Om ikke andet så må forfatteren til denne vide hvad der skal males hvor.

Spørger J, Så Om (10-11-2008) 

Sammenbladning af bjælke Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg har fjernet et stor udtjent skorsten i mit hus fra 1860, nu er det bare sådan at en af loftbjælkerne hvilede ca. 10cm ind i skorstenen på begge sider og så forbundet med et gennemgående stykke fladjern gennem skorstenen for at forbinde enderne ,nu har jeg brug for at indskyde et stykke bjælke svarende til den fjernede skorstens bredde, stumpen jeg skal sætte ind er ca. 70cm og bliver støttet på midten af en ny halvstens mur.
Er der nogle gode ideer til hvordan man kan gøre det? istemning af fladjern på begge sider af bjælken eller?
Klaus, Gelsted (09-11-2008) 
Svar:
SÅ er vi ovre i gedigent håndværk!! Du skal koble de 2 bjælkeender sammen
med et mellemstykke, sammenføjet til bjælke-enderne med en "fransk lås!"


ps: bliv i samme tråd

bb, horsens (09-11-2008) 
Svar:
Et simpelt blad kan gøre det.

(Det er fysisk fuldstændigt umuligt at indsætte et stykke træ med "Fransk Lås" i begge ender. Med mindre du skiller huset ad!!!)
Benny Jensen, Silkeborg (10-11-2008) 
Svar:
Tak for svar, ja jeg kan godt se at jeg ikke umiddelbart kan bruge fransk lås uden at ihvertfald en af enderne er løs, så jeg bliver nødt til at lave noget knap så elegant. Når bjælken er 6 * 8 tommer så skal bladet vel nærmest være 16 tommer langt, eller er der nogle regler for det?
Klaus, Gelsted (10-11-2008) 
Svar:
Hvis dit tømmer er 8" højt(tykt) skal dybden være 4" og bladets længde skal være En-En-Kvart til 1½ * 6"(bredden). Altså et sted mellem 187,5 og 225 mm. (Ca.naturligvis), ;o). Der bores en bolt igennem, lodret.

Men alt det besvær er jo kun nødvendigt hvid din "Skorstensbjælke" er synlig. Er den skjult brugr du et på lasker/(halvtømmer). Meget nemmere og bedre.
Benny Jensen, Silkeborg (10-11-2008) 
Svar:
Bjælken er synlig, så jeg laver en sammenbladning med en dybde på 4" og en længde på 8".
Tak for svar
Klaus, Gelsted (11-11-2008) 

Opbygning af indvendig mur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Vi har erhvervet et gammelt hus fra 1860.
Vi har nu fjernet gulvet i rum på 6M * 6M, det gamle gulv var rådnet op (træ direkte på jord). Vi skal nu have sat en skillerumsvæg op direkte fra jord til loft.
Vi har tænkt at grave ud og sætte to lag fundablokke 50*20*15 og støbe ud imellem blokkene, et lag murpap og så mure op med LECA-blokke 49*19*10 til loft.
Lyder det helt forkert?
Gulvene laves som flydende med flamingo og gulvplanker uden gulvvarme.
Venlig hilsen Klaus




Klaus Madsen, Gelsted (09-11-2008) 
Svar:
Det lyder meget rigtigt.
Det afgørende er at jorden er bæredygtig og må gerne være uberørt.
(Det nytter ikke noget at byfgge på gamle gummistøvler ogandet affald, herunder køkkenmøddinger)
Lidt om Leca her: http://www.leca.dk/
Lasse Hansen, Skagen (09-11-2008) 
Svar:
Uden at kende forholdende direkte ved dit hus, så vil jeg tro at fundamentet
består af syltsten og ikke andet?

Her skal du være ekstremt varsom med at grave ud, førend du har kontaktet
en sagkyndig på området! (Og det er ikke prisbilligt!); men alternativet
kan snart vise sig, at være dyre!

Der er noget, der tyder på at grundvandsforholdende har ændret sig, siden
trægulvene er rådnet, (hvis det da er det de er?)

Den skillevæg, du ønsker at sææte op, skal den være bærende?


bb, horsens (09-11-2008) 
Svar:
Ganske rigtigt, huset står på syltsten og er med bindingsværk mod nord og grundmuret med støbt sokkel mod syd (huset er ikke født sådan, men omlavet med grundmur mod syd i 1932 i stedet for bindingsværk)fodrem mod nord har jeg udskiftet med nyt gammelt fejlfrit bindingsværk og imuret tavlene med den rigtige type mørtel uden cement.
Den mur jeg ønsker at opmure skal stå lige midt i huset med loftbjælkerne på tværs så den er bærende (loftrum er ikke udnyttet).

Huset er blevet bygget om mange gange i dette rum, men ved at jeg har ryddet rummet helt og understøttet bjælkerne med soldater, står rummet klart til at blive opført som det oprindeligt var i 1860. Jeg har dog besluttet mig for ikke at bruge Leca, men istedet mure med rigtige mursten og så pudse bagefter, da muren så bliver som de øvrige mure i huset og mere korrekt i forhold til husets historie synes jeg.

Jeg er klar over at jorden skal være bæredygtig, og må stampe den godt. Men jeg synes alligevel at fundablokke der kun er 150mm brede må påvirke jorden med et meget højt tryk pr. arealenhed....er det en fordel at vælge en bredere blok så der er noget mere at fordele trykket på f.eks 50*20*19 eller er det alligevel at være for forsigtig?
Klaus, Gelsted (09-11-2008) 
Svar:
Ganske rigtigt, huset står på syltsten og er med bindingsværk mod nord og grundmuret med støbt sokkel mod syd (huset er ikke født sådan, men omlavet med grundmur mod syd i 1932 i stedet for bindingsværk)fodrem mod nord har jeg udskiftet med nyt gammelt fejlfrit bindingsværk og imuret tavlene med den rigtige type mørtel uden cement.
Den mur jeg ønsker at opmure skal stå lige midt i huset med loftbjælkerne på tværs så den er bærende (loftrum er ikke udnyttet).

Huset er blevet bygget om mange gange i dette rum, men ved at jeg har ryddet rummet helt og understøttet bjælkerne med soldater, står rummet klart til at blive opført som det oprindeligt var i 1860. Jeg har dog besluttet mig for ikke at bruge Leca, men istedet mure med rigtige mursten og så pudse bagefter, da muren så bliver som de øvrige mure i huset og mere korrekt i forhold til husets historie synes jeg.

Jeg er klar over at jorden skal være bæredygtig, og må stampe den godt. Men jeg synes alligevel at fundablokke der kun er 150mm brede må påvirke jorden med et meget højt tryk pr. arealenhed....er det en fordel at vælge en bredere blok så der er noget mere at fordele trykket på f.eks 50*20*19 eller er det alligevel at være for forsigtig?
Klaus, Gelsted (09-11-2008) 
Svar:
Problemet er ikke fundamentet til skillevæggen, det behøver såmænd kun være
20x30 cm i profil, såfremt undergrunden er ok.!

Dér, hvor jeg ser udfordringen er, hvor du ønsker at udgrave for isolering
i gulvet, der skal du være varsom med, hvor tæt du kommer på, ISÆR syltstens-fundamentet!!
bb, horsens (09-11-2008) 
Svar:
Jeg kommer helt ud til syltstenene, men de er meget store, og jeg kommer slet ikke ned til bunden af dem. Så jeg er egentlig ikke så bekymret for dem, iøvrigt graver jeg kun 25 cm. af fra oversiden af gammelt gulv, jeg ved godt der er noget med at man skal/bør lægge 300mm isolering tyk beton o.s.v. jeg nøjes med at lægge 200mm isolering på et tyndt lag afrettet sand og så gulvbrædderne ovenpå isoleringen svømmende. for netop ikke at skulle grave længere ned end højst nødvendigt af hensyn til syltfunderingen.

Klaus, Gelsted (10-11-2008) 
Svar:
Løsningen er ok, husk bare at polystyrenpladerne skal være min. kval. S-150


bb, horsens (10-11-2008) 
Svar:
Tak for gode svar.
Venlig hilsen Klaus
Klaus, Gelsted (10-11-2008) 

behandling af fliser Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Vi har fået lagt nogle lyse travertin fliser , købt i Bauhaus,som viser sig at være utrolig upraktiske. De er grove i overfladen og tager imod ALT !
er der noget man kan smøre på dem / dække dem med så de bliver nemmere at holde?
Hilsen Bente
Bente Schmidt, 8800 Viborg (08-11-2008) 
Svar:
pergo
folmer, aabenraa (08-11-2008) 
Svar:
Fliserne skal jo vedligeholdes.
Søg på Gooogle på "trevertin Vedligeholdelse" så kommer der massevis af sider.
Start her: http://www.odsherred-fliser.dk/page.php/14/6.12
De kan vist også pudses jævne med en rystepudser, fliserne.
Gianluca Travertino, Svogerslev (08-11-2008) 
Svar:
Fliserne skal aldeles ikke slibes - det er stort set umuligt og noget vrøvl. Du kan derimod overfladebehandle dem bl.a. med voks, som kan købes i byggemarkedet.
Thomas, Kbh (08-11-2008) 
Svar:
Selvfølgelig er det ikke noget vrøvl.
Travertin er vist kalksten og så blødt som fyrretræ. Om det er nødvendigt vides ikke, men det er intet problem at bearbejde marmor og lign. med (almindeligt) pudsegrej.
G Travertino, Svigerindeslev (08-11-2008) 

inddækning af kvist eller karnap i stråtag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I vores nyindkøbte hus med stråtag er der på 1. sal 3 kviste/karnapper med buede vinduer. Den tidl. ejer har med meget ringe resultat forsøgt at at inddække disse med små stykker gips og masonit. Dette giver et meget ujævnt resultat. Vores ønske er et flot resultat med en høj smuk buet inddækning. Er der nogen der har viden om hvordan og med hvilke materialer man laver dette?
Lise Gram, Bregnerød (06-11-2008) 
Svar:
Når det er indvendig hedder det tilsætninger eller paneler oder so was.

Men det kan laves i gipsplade som krummes i den rette diameter.
Men det kræver at den bagvedliggende forskalling er rimeligt præcis.
Tidligere kunne Danogops leverer den slags efter ordre.
Det hedder idag Knauf, spørg dem; http://knaufdanogips.dk/index.html
Men ellers kan det jo pudses op, måske på gammeldags vis, eller sprøjtepuds og afretning efter skabeloner.


Pusser Jensen, Grenå (07-11-2008) 
Svar:
Man kan få MDF plader der er har udfræset riller på bagsiden, hvilket gør at de kan bukkes temmelig meget. Jeg vil tro at disse plader ville passe udemærket til jobbet her.
Ibchristian, Kbh N (07-11-2008) 
Svar:
Nu er der lige den hage ved rillet MDF, at det ikke er godkendt
klasse 2 beklædning, og som sådan ikke kan anvendes
i dette tilfælde.

Brug i stedet 2 lag 6 mm gipsplade, læs her

http://byggesystemer.knaufdanogips.dk/mounting/m_partition/p_curved_walls/index.html
bb, horsens (07-11-2008) 
Svar:
Tak for alle svarene på mit spørgsmål. Det lyder ikke til at være det lettest i denne verden at lave, men da håndværkerne også er i tvivl er det rart at få lidt baggrundsviden.
Lise Gram, Bregnerød (08-11-2008) 

Her vises 937-961 indlæg ud af 3131.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »