Stil spørgsmål ? »  Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 937-961 indlæg ud af 3075.   « Forrige 25       Næste 25 »

Vådrumsmembran i kælder? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har lige fået støbt et nyt betongulv i vores kælder - vi skal efterfølgende have lagt fliser, men jeg overvejer om der bør laves en vådrumsmembran inden vi lægger fliser. Hvad er erfaringen med det?

Hvor længe bør man lade et betongulv (tykkelse 3-7 cm ovenpå gammelt gulv) tørre, inden der lægges vådrumsmembran?


Olav Larsen, Birkerød (03-10-2008) 
Svar:
Hvis ikke det er et badeværelse, så er der ingen grund til vådrumsmembran.

Den kan dog etableres så snart betonen er tør.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (03-10-2008) 



Klinker Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Vi har lige haft 1. års eftersyn sammen med byggefirmaet. I den forbindelse vil jeg gerne have et råd omkring klinker.

Vores entré har en del klinker som i større eller mindre grad er skrukke. Byggefirmaet hævder, at er der min 60% vedhæfning, skiftes klinken ikke? Kan det være rigtigt?

Kan det også være rigtigt at man skal acceptere risikoen for synlig forskel i fugen hvor en klinke er blevet skiftet? Vi taler her om et MEGET synligt sted på gulvet, og et hus om kun er ET år gammel!

Hvordan forholder en tilstandsrapport sig ved skrukke fliser? Hvad anbefaler en sådan?
Benjamin, Smørum Nedre (03-10-2008) 
Svar:
Klinker er vist at betragte som tæpper, medmindre der er tale om vådrum hvor der er MK-krav til opbygningen. Derfor tror jeg ikke en tilstandsrapport vil nævne det i en entré. Andre der ved mere om dette?

Det kan ikke være rigtigt at gulvklinker blot skal have 60% vedhæftning!
De skal fuldspartles med klæbemasse, alt andet er et levn fra "de hurtige 60''ere og 70''ere". Men der var han måske også entreprenør?

Mørtelfuger er meget vanskelige at ramme 100% rigtig i farven i et 1 år gammelt gulv. Men efter tid vil man som oftest ikke kunne se forskellen så meget.
M.Thomsen, Horsens (03-10-2008) 
Svar:
Byggefirmaet hævder at "60% reglen" findes for at tage højde for svind/indtøring af klæbemasse. At det er denne proces frem for sløseri som giver skrukke klinker.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om andre har erfaringer med ovenstående. Er der præcedens for det?
Benjamin, Smørum Nedre (03-10-2008) 
Svar:
Jeg aner ikke om der findes en nedskrevet 60%-regel. Men de 60% med vedhæftning/bæreevne skal naturligvis være fordelt ud over hele klinken, ellers giver tallet ikke menig. Hvis en 30x30 cm klinke har vedhæftning på 30x18 cm er de 60% jo opfyldt, men klinken er skruk, og der er risiko for revner i klinken ved almindeligt forekommede brug.
Det giver derimod mening at tale om 60% hvis det er som følge af anvendelse af en tandspartel (tandsspartelbrug og 100% vedhæftning er "naturstridigt"), og klinken vil så ikke være skruk, og vil være fuldt bæredygtig .
Ovenstående er almindelig sund fornuft, og dit byggefirma ved det udemærket godt, men prøver at snakke udenom, på den sædvanlige skamløse måde.
Mht. fugefarve skal man selvfølgelig finde ud af hvilken fuge-farve der blev anvendt oprindeligt!. Du kan forlange at de gør sig umage ved skiftningen, men ikke at de skifter alle fuger pga. det med farveforskellen. Som Thomsen skriver bliver det bedre med tiden.
MS, Odense (03-10-2008) 
Svar:
Den 60% regel med svind lyder som noget sludder, da fliseklæb ikke svinder ret meget !
Som MS skriver kan det være at minimum 60% af fliseundersiden skal være med vedhæftning, men så må man også formode at de 60% skal være jævnt fordelt over hele flisen. Det må være et krav.

Kort sagt: De snakker udenom mht. skruk.

Fugefarven er en anden sag, men de skal - som MS nævner - gøre sig umage og anvende præcis samme fuge som det omkringliggende fugemateriale. Det kan du kræve, for ellers er det jo sjusk.
M.Thomsen, Horsens (03-10-2008) 
Svar:
Det kan nogengange være pinagtig at høre om den slags bevidst vildledning af privatkunder.
Ovennævnte entreprenør burde indkaldes til kammeratlig samtale i mesterforeningen.
Eller i den offentlige "Entreprenører Jeg Hader" gabestok.

Swendsen, Ganløse (03-10-2008) 
Svar:
LIP der leverer en stor del af fliseklæb i Danmark foreskriver at der påføres klæber så 80 - 100 % er dækket.
http://lip.dk
ts, esbjerg (03-10-2008) 
Svar:
hvis der er problemer med udtørring er det igen en fejl fra dit byggefirma, så det kan de ikke dække sig ind under. Ligesom deres 60% regel som er en gang fordrukken sludder.Ved udlægning af klinker hedder kravet mellem 80 og 100% dækning, men det betyder ikke at man kan undvære 20% fliseklæber.Det er som følgende.. Ved en klinke på 20x20 eller større bruger man en tandspartel mellem 8 og 12 mm når så klinken bliver lagt ned i klæben skal skal sporene fra tandspartlen udjævnes og det er her de 80% kommer ind dvs. min 80% af sporene er udjævnet helt.
Fuge: hvis der ellers er brugt en alm. fugemasse vil der nok komme en lille forskel i en periode men det varer ikke ved.
jeg har lavet mange fugerep.og mener ikke i skal være bange for det.
Det er bare at gå på dem. held og lykke
mureren, odense (03-10-2008) 

Loftlem. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Jeg vil bare høre om der er nogen krav på størrelsen på en loftlem i nybyggeri ?


Pia Nielsen, sorø (02-10-2008) 
Svar:
Ikke i Bygningsreglementet tror jeg.
Men det kan være at Arbejdstilsynet har nogle krav.
Så f.eks. skorstensfejen kan komme op på loftet uden at skulle trække maven ind.

S. Mil., Og Gråd (03-10-2008) 

Indvendig isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er ejere af et Johan Christensen typehus fra 1969. Vi tænker på at efterisolere loftet og bag radiatorerne. Er der nogen der ved hvordan, man kan isolere bag radiatorerne, da der er meget lidt plads? Vores fornemmelse er, at der er et utroligt varmetab, da der er træbeklædning yderst derefter asfaltpap og inderst træbeklædning.
Ove K, Taastrup (30-09-2008) 
Svar:
Reflektiv isolering ?
S.une er i, Bilka (30-09-2008) 
Svar:
Der skal jo være mindst en cm luft bag radiatorene, for at de virker ordentligt.
Tidligere fandtes særlige plader til formålet, men du kan måske anvende RockWools Pladebatt 10 eller gulvrenoveringsplade som starter allerede ved 15mm tykkelse. Pladerne skal nok overfladebehandles eller noget lign.
Det er lidt svævende om der bør dampspærre bag, eller evt. udenpå (radiator)isoleringen.
Det afhænger af eksisterende og kommende isoleringstykkelse.
Kurt K., Kjøvenhavn (30-09-2008) 

knækket flise i badeværelset Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Under nyt gulvlægning bestilt og udført af murerfirma til en ikke helt billig pris. Flækkede mureren en af de nederste klinker på væggen. Han undlod at fortælle os om det og reparerede det rimelig grimt med en udfyldning af mørtel. Vi fandt en klinke magen til og bad mureren om at sørge for at udskifte den. Til at starte med sagde han at det skulle han nok klare. Senere da jeg ringer for at rykke ham for det, siger han at han da godt kan komme ud og lave den, men hvis klinkerne sidder i spænd kan det være at han ødelægger 10 til 15 ekstra fliser. Og han vil jo ikke begynde at reparere hele væggen...
Det er selvfølgelig forståeligt nok, men er det ikke fair når man hyrer og betaler håndværkere for et stykke arbejde at det bliver udført pænt uden anden ødelæggelse som man selv skal stå med bagefter??? Vi har ikke betalt dem endnu, men hvad gør man i den situation? Skal vi bare se gennem fingre med det eller hvad kan man gøre? Nogle gode råd? Mvh. M.
Thomas, Brønshøj (29-09-2008) 
Svar:
Hvis han har smadret en klinke, må han også selv skifte den.
Uanset hvad så betal ikke hele beløbet før du er tilfreds med arbejdet.

Beløbet der tilbageholdes skal selvfølgelig tilsvare manglen.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (29-09-2008) 
Svar:
Det er som Koluda byg skriver kun en del af beløbet du skal tilbageholde ellers er det dig der er galt på den..
Fagligt: Din murer skal bare skære fugen ud først, så er der ikke længere noget der kan sidde i spænd og så kan han fjerne flisen uden de store problemer.
Som et alternativ kan i jo kontakte en anden murer og få en pris på udskiftning og derefter vende den med jeres murer. Det kan jo tænkes at han hellere vil trækkes det beløb end at lave arbejdet. Og hvis han så meget som ødelægger 1 flise under reperation så starter han bare forfra for egen regning..
held og lykke
mureren, odense (29-09-2008) 



armeret betondæk Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har en spændvidde på 5.30 mtr. mellem de to ydersokkler, dertil en langsgående "midtersokkel" 2.30 mtr. fra den ene ydersokkel.

Betonpladen = gulvet i stueetagen, skal således bæres af disse tre fundamenter. Belastningen på gulvet er begrænset til nogle få ikke bærende letbeton / porebetonvægge.

Jeg er i tvivl om jeg skal binde armeringen op p.g.a de 3. understøtningspunkter eller jeg kan klare det med rionet ?
Kan nogen foreslå en armeringsstørrelse og dæktykkelse ?
Palle Lrsen, ry (29-09-2008) 
Svar:
Er det et selvbærende dæk på terræn du laver, skal du binde armeringen op ved understøtningerne. T12 med 30mm dæklag?
Normalt laver man dog betondæk om terrændæk i stueplan med fundamener i jord.
M.Thomsen, Horsens (29-09-2008) 
Svar:
Mange tak -M. Thomsen fra horsens. Hvor stor afstand mellem ø12 kamstål og skal
de bukkes op ved yderfundamenter og midterfundament ( knækpåvirkning) eller kan jeg evt. ligge nogle kamstål på en meters længde i overbetonnen?. har du et bud på betontykkelse styrke 25.? ( Grunden til at dækket skal være selvbærende er blød jord)
P.Larsen, Ry (29-09-2008) 
Svar:
Du skal have en ingeniør til at regne på det, hvis du vil være sikker på det holder - også om 10 år. Det koster jo ikke ret meget at få lavet beregningerne med arb.tegninger.
Jeg ville bukke jernene ved fundamenterne, for ellers får du ikke trækket i hele pladens armering. Der skal muligvis krydsarmeres i andre lag også...?
M.Thomsen, Horsens (30-09-2008) 

mængde af cement -kg- til en kbm beton styrke 20. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvor mange kg. cement skal jeg bruge pr. kbm. til en styrke 20. 1-3-5 ?
Palle Larsen, ry (29-09-2008) 
Svar:
Kig her

http://www.aalborg-portland.dk
bb, horsens (29-09-2008) 
Svar:
Hov, du skal nok nærmere kigge på denne her

http://www.aalborg-portland.dk

her kan du vælge efter betonstyrke
bb, horsens (29-09-2008) 
Svar:
Alle gode gange 3 :-)

Klik på håndværker, åben mængdeberegneren her, så kan du vælge efter
betonstyrke.
bb, horsens (29-09-2008) 

Tagetagen Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Ved gennemgang af tagetagen konstaterer jeg, at der findes vandperler på undersiden af tagdugen og skimmeldannelse på spær og lægter. Hvad er årsagen hertil?
Mette, . (29-09-2008) 
Svar:
Der er sansynligvis ved en tidligere efterisolering, blevet tilstoppet luft åbninger og derfor er der utilstrækkeligt cirkulation af loftet. derfor kondenserer vandet.
Jesper Christensen, Fredericia (29-09-2008) 

Trappe gennem væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har en temmelig stejl trappe vi gerne vil skifte ud med en der har en mere fornuftig hældning.
Husets stueplan består af et stort rum delt ca. halvvejs af en måske bærende skillevæg mellem køkken og stue. Trappen befinder langs den ene gavl, og går fra sidevæg til den før omtalte skillevæg.
Spørgsmålet er så: Kan man føre trappen gennem den måske bærende mur? Og hvad koster det at få lavet sådan et hul?
Peter Martin, Hjørring (29-09-2008) 
Svar:
hullet koster ingenting, men det gør maskinerne, timerne, hammeren, trillebøren og affaldsbortkørsel samt ingeniørberegningerne og den risiko hvor firmaet påtager sig et ansvar som risikoen med at ting skal laves om...
vindueskigger, nederen (29-09-2008) 

regler om dampspærre i 1971 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Er der nogen som kender reglerne fra perioden omkring 1971, vedrørende placering af dampspærren i vægge? Jeg tænker på kold/varm side. Jeg kan ikke finde nogle gamle bygningsreglementer..
John, Århus (27-09-2008) 
Svar:
Du skal kikke her:
http://www.ebst.dkr
Lige På, EnStuds (27-09-2008) 
Svar:
Tusinde tak,det var lige det jeg søgte :)
John, Århus (28-09-2008) 

Vægpaneler i træ Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg skal lave et indbygget skab med skydedøre. Skydedørene skal være i valnød eller palisander. De skydedøre der findes på markedet er meget billige i udførelsen (folie), og jeg vil derfor selv lave en skydedør. Det skulle gerne se ud som væggen på dette billede www.kvik.com
Hvor finder sådanne plader i valnød, palisander eller lign.?
På forhånd tak

JL, Odense (27-09-2008) 
Svar:
Har du for eks. prøvet fagtelefonbogen, der står de i stribevis.
Prøv det selv, Snertinge (28-09-2008) 
Svar:
Tak for den kvikke bemærkning (dem er der efterhånden mange af herinde)! Jeg skulle måske være mere præcis: Er der nogen der har erfaring med gode firmaer der sælger til private, samt en ide om en cirka pris for en plade i god kvalitet?
Alt hvad jeg har kunnet opstøve på nettet er grosistvirksomheder, hvor priser ikke fremgår.
JL, Odense (28-09-2008) 
Svar:
Du kunne jo prøve at kontakte ham her

http://www.le-coc.dk
bb, horsens (29-09-2008) 

flamingo som dampspærre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har et gammelt hus fra 1913 og indervæggene er isoleret med flamingoplader, men jeg vil gerne insolerer yderligere med 100mm rockwool. Mit spørgsmål er om jeg skal tage flamingoen ned først eller bare isolere over og om jeg skal i såfald sætte dampspærre op på den varme side, som man normalt skal, eller jeg skal undlade for at fugten ikke bliver lukket inde mellem flaningoen og dampspærren???
poulti, viborg (26-09-2008) 
Svar:
Flamongopladerne skal ned, de er meget brandfarlige, det er ikke lovligt at bruge dem på vægge og lofter..
Aksel, Hørning (26-09-2008) 
Svar:
Det er slet ikke rigtigt. De skal være dækket af beklædning, 1 eller 2 lag gips. (Husker ikke helt kravene)
Derimod er der spørgsmålet om de skal fjernes af hensyn til fugt.
For det første skal den nye dampspærre anno 2008 være supertæt, tapede samlinger, fuger langs tilstødende bygningsdele. Den vil under alle omstændigheder være mere diffusionstæt end pladerne.
Hvorvidt eksisterende flamingoplader er dampdiffusionstætte ved jeg ikke. Men jeg tror det ikke, bla. fordi de nok ikke er særligt tykke.
Prøv evt. at kontakte nogle af de store leverandører på markedet.

Flaminco Club, Reberbahn (27-09-2008) 

Nyt træloft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej...

Jeg skal til at sætte nyt træloft op (Profilbrædder) men jeg er usikker på hvordan jeg skal starte med de første brædder, det skulle jo gerne blive lige og jeg er ikke sikker på at væggene er 100% lige.. Er der en nem måde jeg kan gøre dette på.
Jimmy Hansen, Randers (25-09-2008) 
Svar:
Pærenemt. Du starter medet lige brædt.
Du finder et lige bræt i stakken ved løfte brættet op i den en ende, med din venstre hånd, lukke venstre øje og kikke langs brættet. Derved ses nemt om brættet krummer eller hvad. Det kaldes at kikke brættet af.
Det kræver lidt øvelse.
Der er mange andre metoder, at bruge en snor, at holde brættet løst mod gulvet osv.
Kikkeren, Vejlby (25-09-2008) 
Svar:
Du kan også prøve at kontrollere vinklerne i rummet ved at tage diagonalmålene oppe i loftshøjden og sammenligne de to mål. Er forskellen stor er væggene skæve og ude af vinkel, og du kan prøve at planlægge loftsmontagen herefter.
M.Thomsen, Horsens (26-09-2008) 
Svar:
1. Rustiklofter monterer man l a n g s husets facade.
2. start inderst i rummet og arbejd ud mod vinduerne.
3. hvis dit krydsmål kun er få cm. ville jeg vente til sidste brædt skal op og så save på langs så et passer med væggen.
4. er differencen større, må du starte med et "skævt brædt" og slutte med et modsat skævt, så det udlignes.
5. hvis du ikke har købt endnu, så overvej rustkker med endenot, da det giver minimalt spild og du slipper for at rette alle enderne af.
go'' arbejdslyst
folmer, aabenraa (27-09-2008) 
Svar:
Sikke nogle forklaringer.
Hvis diagonalmålene i et rum er forskellige er det udtryk for at hjørnerne ikke er vinkelrettte. Hvilket er uden betydning såfremt længden af paralelle vægge er (nogenlunde) ens.
Det er klart ar såfremt rummet er 4 m langt i den ene side og 4,1 m i den anden skal brædderne være af tilsvarende forskellig længde.
Det er rigtigt at man kan evt. kileskære brædderne i begge sider af rummet. Men man skal måle på 5-8-10 stk sammensrykkede brædder for at få det præcise mål på kilen. Som også skal være af samme bredde i begge sider af rummet. Og de skal være mindst et halvt bræt brede.
Sådan skal det gøres.
Men jeg tror iøvrigt at spørgerens ? går på hvordan man sikre en lige og ret fuge mellem brædderne. Hvilket godtnok ikke har den store betydning, det kan nemlig ikke ses nedefra sofaen.

Skål Ib, Skuret (27-09-2008) 
Svar:
"Skål Ib", det er da højst relevant at måle vinkelretheden f.eks. ved hjælp af diagonalmålene. Det kommer da an på hvilke vægge og hvilken retning loftet monteres, ikke?
Tænk lige igen...;-)
Diagonalmål fastslår væggenes vinkler, og dermed også om der skal laves kileskårne lange brædder eller ej, hvis "kilen" opstår ved et langsgående bræt!
Det er vist det spørgeren efterlyser info om(som jeg læser det).

At måle væggenes længder hører naturligvis også med, men det gør de fleste helt uopfordret ifm. gulvlægning/loftsmontager. Derimod glemmer man næsten altid at tage diagonalmålene.

M.Thomsen, Horsens (29-09-2008) 
Svar:
- altså medmindre man monterer loftet "skævt" fra start, så er der self. ingen kile hvis alle 4 vægge ellers er præcist lige lange.
M.Thomsen, Horsens (29-09-2008) 

Renovering af vægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
Jeg skal have lavet mine vægge i min lejlighed, de er meget ujævne. Da det er en lejlighed jeg har købt er jeg ikke helt sikker på hvordan det er lavet. Mit bud vil være at der er tapet indenunder, men at der så er puttet en form for spartelmasse ud på væggen. Den er meget ujævn, og det vil jeg gerne have udliget. Mit spørgsmål er hvad er det bedste og hvad koster det at udligne en væg som dette. det skal siges det er skråvægge, så muligheden for at opsætte plander uden på er nok ikke muligt. jeg har ikke så meget fortsand på dette, men håber der er nogen som har et godt råd. Hvis I/du har en ide om hvor mange penge man skal sætte tilside vil dette også være en kæmpe hjælp :-)
Tak på forhånd.
Louise, Herning (24-09-2008) 
Svar:
hvis ma`n vidste hvor stor din lejlighed er?
Prøv et "usynligt sted at skrabe ind til fast bund med en spartel. Der er måske brugt trukturmaling, det kan fjernes med knofedt. Alternativ er gipsplader med spartling, grunding og væv. - dyrt!
a.v. ebbesen, brønshøj (24-09-2008) 
Svar:
Den er 69 kvm med skrå vægge. Hvis det er strukturmaling og jeg selv får "gravet" ind til den rigtige væg. Hvor meget tror du så ca det vil koste inkl. alt.
Louise, Herning (25-09-2008) 
Svar:
Det er meget svært at sige ud fra din beskrivelse. Det bedste er nok at få en malermester til at komme forbi og give dig et tilbud på opgaven.
Pedersen, København (25-09-2008) 

Gipsplader A1 eller GDS ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Er der nogen der kan gøre mig klogere på hvori forskellen på GDS og A1 gipsplader ligger - hvis man kigger på datablade på eks. Knauf-Danogips har de tilsyneladende samme styrke og egenskaber i øvrigt. Skal bruge dem til skråvægge mod spær....
Nikolaj, Rødding (23-09-2008) 
Svar:
A1 er kraftigere armeret, vejer 9 kg/m² GDS 8,5 desuden er GDS 120 cm brede, de må ikke bruges af proff. håndværkere max. 90 cm bred
sa, odense (23-09-2008) 

Isolering i lejet rækkehus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Bor til leje i et rækkehus uden isolering i hulmuren, under gulvet eller i loftet. det er meget koldt om vinteren og ekstremt varmt om sommeren. Bestyrelsen i afd. gider ikke gøre noget ved problemet.

Spørgsmålet er så: er det tilladt selv at isolere når man bor til leje?

:o)
qm, Kbh (20-09-2008) 
Svar:
Har du forhørt dig hos Udlejeren ?
Er jo op til ham.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (20-09-2008) 

Erfaring med damprenser Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal rense væggene ned i min bjælkehytte.
Indvendigt er de ubehandlede og efterhånden
ret beskidte. Er der nogen, der har erfaring med
at damprense ? (Altså ikke en højtryksrenser men en
damprenser til indendørs daglig brug).

Jeg har talt med en forhandler af Kärchers produkter,
og han siger, de er velegnede (men det skal han jo sige.)

Mit mål er at lave en gennemgående halvbrutal hovedrengøring, hvor
alt skidt blir' løsnet og fjernet og væggene måske en
grad lysere.

Efterfølgende kunne jeg behandle væggene med
sæbespåner, for at give dem lidt at arbejde med.

Er der nogen, der har erfaring med et lignende
projekt ?

VH, Andreas
Andreas, Helsingør (19-09-2008) 
Svar:
Sådan en fidus lejer du et par dage.
Eller du køber er liter grundrens og vasker ned for hånd.
Gunner Grundrens, Galten (19-09-2008) 

Fliseklæber Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Et simpelt spørgsmål?
Hvad er forskellen på almindelig fliseklæb og fleks fliseklæb?
Tak
anders, vonge (17-09-2008) 
Svar:
Forskellen er at den der hedder flex kan bruges hvor der er gulvvarme ( og for så vidt også udendørs til betonblokke i stensætninger) hvorimod den almindelige kun kan anvendes indendørs og på gulve uden gulvvarme(den er uflexibel).
M.Thomsen, Horsens (17-09-2008) 

Manglende undertag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et parcelhus fra 60'erne hvor der er lagt tegltag uden undertag. Der er anvendt teglsten med skumgummi fuger og disse er jo forlængst smuldret væk. Ved enkelte lejligheder kan der komme vand ind (blæst fra speciel retning. Jeg ville gerne undgå at lægge et nyt tag med undertag, da stenene stadig er ok.
Nogen forslag?.
Andersen, Odense (16-09-2008) 
Svar:
Tagstenene skal understryges/fuges igen.
Men du skal overveje om tagstenene er i så god stand at de kan holde 40 år mere.
Tage Tagmand, Odense (16-09-2008) 
Svar:
Det er sandsynligvis en romerfals k-21 tagsten, du har.

Du kan erhverve nye skumstrimler her

http://www.randerstegl.dk
bb, horsens (16-09-2008) 
Svar:
Nye skumstrimler må være et stort arbejde ?
Andersen, Odense (16-09-2008) 
Svar:
Jo, det er et større arbejde, men du spurgte ikke om det
skulle være nemt:-), fordelen er at dette kan du selv gøre.

bb, horsens (16-09-2008) 
Svar:
Hej her en konkret mulighed..
Overstrygning:
Til overstrygning anbefales en mørtel KC 35/65/650, altså en forholdsvis cementrig mørtel. Men da overstrygning vender direkte mod det sædvanligvis "trælse" vejr med sur regn etc., skal den jo også kunne modstå en del.

Understrygning:
Til understrygning anbefales enten en mørtel KKh 50/50/575 eller en mørtel KC 60/40/850.

Arkitekten, Nyborg (19-09-2008) 
Svar:
Altså, under- eller overstrygning med mørtel.
Her i 2008 må det da være et forlængst overstået fænomen.
Man oplægger et antal tegltagsten på træklægter og -spær og forbinder dem med et materiale som er ufleksibelt og ikke har nogen videre trækstyrke.
Metoden stammer fra dengang man havde råd til at have en murer gående en månedstid hvert andet år for at reparere understrygningen. Og en arbejdsmand til at opfeje nedfalden understrygning.
Mange af de gamle håndværksmetoder er glimrende med der er altså også en del som absolut ikke er.
Skal der understrygeas tegltage skal det gøtres med moderne fugematerialer.
Den Vrisne, Murer (19-09-2008) 

Opfriskning af mur af Nexøbrud Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har en stue med 2 vægge af store formentlig sandsten?) Nexøbrud. Farverne ser døde og triste ud, og vi vil gerne rense og opfriske væggene. Har prøvet at vaske dem med "Mira 7210-Ceramic Wash", uden større effekt.Er der nogen der har en ide til, hvordan man får glød og farve frem i stenene?
Bo Seffensen, Haslev (15-09-2008) 
Svar:
brintoverilte
kaj uwe, aabenraa (20-09-2008) 

Hvilken dimension træ til stålskinner Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvilken dimension træ bør jeg anvende til at forstærke en 120mm MR stolpe fra danogips? De går fra loft til gulv (det er i et rum med skråvægge, ca. 3 meter højt)
Jesper, Lyngby (15-09-2008) 
Svar:
Hvorfor bruger du ikke bare KR- eller FR-stolper?

Jeg har oplevet problemer med at, når man indlægger
en lægte i MR-stolpen, så "skræver" flangerne, når
man skruer lægten fast.
bb, horsens (16-09-2008) 
Svar:
Jeg har også købt KR stolper til en 70 mm væg, men ville spare lidt på 120 mm væggen. Jeg her noget 120 mm spærtræ liggende, det kunne jeg skære ned i bredden med en rundsav, så kan det kommer ind mellem flangerne, men fortsat være bredt nok til at stolpen ikke slår sig?

mvh
Jesper Yde
Jesper, Lyngby (16-09-2008) 
Svar:
Hvorfor vil du egentlig forstærke stolperne?
MR-120 er rigelig til en væg, der kun er 3mtr høj.
bb, horsens (17-09-2008) 
Svar:
Der skal laves et "dørhul" til 2 døre der står 45 grader på hinanden, trukket lidt tilbage "ind" i væggen, midt på væggen. Jeg havde tænkt mig lidt forstærkning ved overgang fra væg til "hul".
Selve "V"-et med døre i, laver jeg i 70 mm skinner/stolper. (Der er købt KR stolper til dørkarmene).


Jesper, Lyngby (17-09-2008) 
Svar:
Der er ingen grund til yderligere forstærkning, hvis
du bare følger danogips´s monteringsvejledning

http://byggesystemer.knaufdanogips.dk

Husk FRK beslag i top og bund af KR-stolperne
bb, horsens (18-09-2008) 
Svar:
Tak for rådet, men hvordan monterer jeg et FRK beslag i et skråloft?


Jesper, Lyngby (18-09-2008) 
Svar:
De fleste steder kan jeg montere i et fladt loft, men enkelte steder er det et skråloft.
Jesper, Lyngby (18-09-2008) 

Fliseklæb til garage? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej med jer.
Jeg skal igang med at have lagt klinker i min garage og undre mig over hvilken fliseklæb jeg skal bruge? Min gulv er helt rent beton og med gulvvarme i et nybygget hus fra 2007! Gulvvarmen er ikke tændt til dagligt men er beregnet til hvis garagen skal bruges bl.a. til gildesal osv. Jeg har ca 40 cm som stikker ud fra garageporten hvor der måske kunne opstå en kuldebro? Spiller det også ind på om det skal være flex eller ikke flex klæb, som jeg skal bruge? I det nye otto duborg byggemarked har de et produkt som hedder Prima! Bau & Fliesenkleber på tilbud, hvor det fremgår at den kan bruges til gulve med gulvvarme, men den er ikke flexible? Kan det bruges? På forhånd tak. Jacob
jacob, Børkop (15-09-2008) 
Svar:
Hvad taler mod at anvende den fleksible type?.
V. Frost, Revnerevt (16-09-2008) 

loftsbrædder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have nyt loft i vores stue og kunne godt tænke os et træloft med brede, ru brædder. Hvor finder vi dem?
Helle Strynø, Middelfart (15-09-2008) 
Svar:
Den nærmeste trælasthandel skaffer den slags.
Ru Stikk, Skjern (15-09-2008) 

Fornyelse af "egeparket"loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi påtænker at få gjort noget ved vores stueloft fra 1972, der dengang var høj-este mode, nemlig en slags "egeparket"-elementer på 20 x 180 cm.
Det er vist nok ikke mere højeste mode, så hvordan gør vi loftet tidssvarende?
Skal vi male den? I givet fald med hvad? Eller er der andre gode idéer?
B H Ejsing, Esbjerg N (14-09-2008) 
Svar:
Jeg ville smide et klassik hvidt Vibopan eller Huntonit loft op direkte på det gamle.

Så får du et flot nyt lyst loft, og er nemt at gå til.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (14-09-2008) 
Svar:
Det er nu nemtnok at male.
En loftvask,
1 x påføring Spærregrunder
2 x Loftmaling

Find ud af om egeparketten er egefiner eller plastfolie - på gipsplade.

Peter Plys, Herning (14-09-2008) 

Timberman Askeparket Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et ask prime lock and go lamelparket fra Timberman som har sluppet i samtlige samlinger pga produktionsfejl hos Timberman. Vi har ikke gulvvarme! Er der nogen der ved om det hjælper at slibe gulvet ned og genoliere det??
Vi har fået et tilsvarende gulv skiftet en gang af Timberman, så denne gang vil de ikke høre tale om fejl fra deres side.
annette søgaard, kolding (10-09-2008) 
Svar:
Har i husket dampspærre under gulvet hvis der er beton neden under ?

Uanset hvad skal i henvende jer til jeres trælast og lade dem afgøre hvad i skal. Men det lyder godt nok mærkeligt at gulvet skulle være med fejl 2 gange
m, dk (11-09-2008) 

Her vises 937-961 indlæg ud af 3075.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »