Stil spørgsmål ? »  Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 937-961 indlæg ud af 3113.   « Forrige 25       Næste 25 »

Lim/Gummihud på gasbeton Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en væg som er tidligere tapetseret og nu skal jeg have den rengjort til opsætning af glasvæv.

Det er ikke noget problem at få den gamle hessian af, men gasbetonen er forbehandlet med noget lim/gummihud som jeg gerne skulle have af før jeg pudser den op med sandspartel.

lim/gummihuden er til at trække af der hvor den er lagt på i et tykt lag, men hvor det er tyndt er det ikke til at få af.

Har prøvet at spraye vand på, men så bliver "limen" skør og kan slet ikke trækkes af.

Findes der nogen "nem" måde at få dette af på, så jeg kan komme igang med at pudse væggen op ?




Hightower DK, Smørum (11-11-2008) 



er shellak bæredygtigt Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er shellak en bæredygtig lak
B. Thorup, Hørsholm (10-11-2008) 
Svar:
Nej, men det er effektivt til formålet.
,, , (11-11-2008) 

Loft. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har købt et nyt hus, i denne forbindelse har jeg følgende spørgsmål. Carport & udhus, der skal loftet males hvidt.Hvis det viser sig at entrepenøren maler underbeklædningen. Ville man kalde det et loft? Vi forstår at når der tales om loft, er det noget af en del af et hus der kan udskiftes. Uden at man piller hele taget ned eller hvad?
John Møller Jensen, 6990 Ulfborg (10-11-2008) 
Svar:
Prøv lige igen.
Er maleren kommet for skade at male udhænget, (i stedet for loftet inde i carporten/udhuset)?
Spørger Jeg, Så Om (10-11-2008) 
Svar:
Jeg prøver igen. I vores garage og udhus der vil maleren male loftet. Hvad er et loft? Er det et der er monteret efter at tag er lagt på. Eller maler man bare underbeklædningen? - og kalder det et loft
John Møller Jensen, ulfborg (10-11-2008) 
Svar:
Altså.
1. Undersiden af en tagbeklædning er ikke et loft som sådan. I bygningsmæssig forstand.
2. Underbeklædning er ikke et loft, men normalt noget beklædning, f.eks. brædder, opsat på undersiden af tagudhænget.
3. Loftet i en carport er udført af en beklædning, f.eks. brædder, som IKKE kaldes underbeklædning.
Det er nok ikke sådan helt konsekvent hvad en sådan beklædning kaldes.
På en overdækning/(tag over) af en terrasse kaldes det stadigvæk underbeklædning.
Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår hvad det er din maler vil og ikke vil - male. Men du skal skelnes mellem underbeklædning og loftbeklædning. Og der må være en maler-beskrivelse et sted. Hvad står der?
Om ikke andet så må forfatteren til denne vide hvad der skal males hvor.

Spørger J, Så Om (10-11-2008) 

Sammenbladning af bjælke Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg har fjernet et stor udtjent skorsten i mit hus fra 1860, nu er det bare sådan at en af loftbjælkerne hvilede ca. 10cm ind i skorstenen på begge sider og så forbundet med et gennemgående stykke fladjern gennem skorstenen for at forbinde enderne ,nu har jeg brug for at indskyde et stykke bjælke svarende til den fjernede skorstens bredde, stumpen jeg skal sætte ind er ca. 70cm og bliver støttet på midten af en ny halvstens mur.
Er der nogle gode ideer til hvordan man kan gøre det? istemning af fladjern på begge sider af bjælken eller?
Klaus, Gelsted (09-11-2008) 
Svar:
SÅ er vi ovre i gedigent håndværk!! Du skal koble de 2 bjælkeender sammen
med et mellemstykke, sammenføjet til bjælke-enderne med en "fransk lås!"


ps: bliv i samme tråd

bb, horsens (09-11-2008) 
Svar:
Et simpelt blad kan gøre det.

(Det er fysisk fuldstændigt umuligt at indsætte et stykke træ med "Fransk Lås" i begge ender. Med mindre du skiller huset ad!!!)
Benny Jensen, Silkeborg (10-11-2008) 
Svar:
Tak for svar, ja jeg kan godt se at jeg ikke umiddelbart kan bruge fransk lås uden at ihvertfald en af enderne er løs, så jeg bliver nødt til at lave noget knap så elegant. Når bjælken er 6 * 8 tommer så skal bladet vel nærmest være 16 tommer langt, eller er der nogle regler for det?
Klaus, Gelsted (10-11-2008) 
Svar:
Hvis dit tømmer er 8" højt(tykt) skal dybden være 4" og bladets længde skal være En-En-Kvart til 1½ * 6"(bredden). Altså et sted mellem 187,5 og 225 mm. (Ca.naturligvis), ;o). Der bores en bolt igennem, lodret.

Men alt det besvær er jo kun nødvendigt hvid din "Skorstensbjælke" er synlig. Er den skjult brugr du et på lasker/(halvtømmer). Meget nemmere og bedre.
Benny Jensen, Silkeborg (10-11-2008) 
Svar:
Bjælken er synlig, så jeg laver en sammenbladning med en dybde på 4" og en længde på 8".
Tak for svar
Klaus, Gelsted (11-11-2008) 

Opbygning af indvendig mur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Vi har erhvervet et gammelt hus fra 1860.
Vi har nu fjernet gulvet i rum på 6M * 6M, det gamle gulv var rådnet op (træ direkte på jord). Vi skal nu have sat en skillerumsvæg op direkte fra jord til loft.
Vi har tænkt at grave ud og sætte to lag fundablokke 50*20*15 og støbe ud imellem blokkene, et lag murpap og så mure op med LECA-blokke 49*19*10 til loft.
Lyder det helt forkert?
Gulvene laves som flydende med flamingo og gulvplanker uden gulvvarme.
Venlig hilsen Klaus




Klaus Madsen, Gelsted (09-11-2008) 
Svar:
Det lyder meget rigtigt.
Det afgørende er at jorden er bæredygtig og må gerne være uberørt.
(Det nytter ikke noget at byfgge på gamle gummistøvler ogandet affald, herunder køkkenmøddinger)
Lidt om Leca her: http://www.leca.dk
Lasse Hansen, Skagen (09-11-2008) 
Svar:
Uden at kende forholdende direkte ved dit hus, så vil jeg tro at fundamentet
består af syltsten og ikke andet?

Her skal du være ekstremt varsom med at grave ud, førend du har kontaktet
en sagkyndig på området! (Og det er ikke prisbilligt!); men alternativet
kan snart vise sig, at være dyre!

Der er noget, der tyder på at grundvandsforholdende har ændret sig, siden
trægulvene er rådnet, (hvis det da er det de er?)

Den skillevæg, du ønsker at sææte op, skal den være bærende?


bb, horsens (09-11-2008) 
Svar:
Ganske rigtigt, huset står på syltsten og er med bindingsværk mod nord og grundmuret med støbt sokkel mod syd (huset er ikke født sådan, men omlavet med grundmur mod syd i 1932 i stedet for bindingsværk)fodrem mod nord har jeg udskiftet med nyt gammelt fejlfrit bindingsværk og imuret tavlene med den rigtige type mørtel uden cement.
Den mur jeg ønsker at opmure skal stå lige midt i huset med loftbjælkerne på tværs så den er bærende (loftrum er ikke udnyttet).

Huset er blevet bygget om mange gange i dette rum, men ved at jeg har ryddet rummet helt og understøttet bjælkerne med soldater, står rummet klart til at blive opført som det oprindeligt var i 1860. Jeg har dog besluttet mig for ikke at bruge Leca, men istedet mure med rigtige mursten og så pudse bagefter, da muren så bliver som de øvrige mure i huset og mere korrekt i forhold til husets historie synes jeg.

Jeg er klar over at jorden skal være bæredygtig, og må stampe den godt. Men jeg synes alligevel at fundablokke der kun er 150mm brede må påvirke jorden med et meget højt tryk pr. arealenhed....er det en fordel at vælge en bredere blok så der er noget mere at fordele trykket på f.eks 50*20*19 eller er det alligevel at være for forsigtig?
Klaus, Gelsted (09-11-2008) 
Svar:
Ganske rigtigt, huset står på syltsten og er med bindingsværk mod nord og grundmuret med støbt sokkel mod syd (huset er ikke født sådan, men omlavet med grundmur mod syd i 1932 i stedet for bindingsværk)fodrem mod nord har jeg udskiftet med nyt gammelt fejlfrit bindingsværk og imuret tavlene med den rigtige type mørtel uden cement.
Den mur jeg ønsker at opmure skal stå lige midt i huset med loftbjælkerne på tværs så den er bærende (loftrum er ikke udnyttet).

Huset er blevet bygget om mange gange i dette rum, men ved at jeg har ryddet rummet helt og understøttet bjælkerne med soldater, står rummet klart til at blive opført som det oprindeligt var i 1860. Jeg har dog besluttet mig for ikke at bruge Leca, men istedet mure med rigtige mursten og så pudse bagefter, da muren så bliver som de øvrige mure i huset og mere korrekt i forhold til husets historie synes jeg.

Jeg er klar over at jorden skal være bæredygtig, og må stampe den godt. Men jeg synes alligevel at fundablokke der kun er 150mm brede må påvirke jorden med et meget højt tryk pr. arealenhed....er det en fordel at vælge en bredere blok så der er noget mere at fordele trykket på f.eks 50*20*19 eller er det alligevel at være for forsigtig?
Klaus, Gelsted (09-11-2008) 
Svar:
Problemet er ikke fundamentet til skillevæggen, det behøver såmænd kun være
20x30 cm i profil, såfremt undergrunden er ok.!

Dér, hvor jeg ser udfordringen er, hvor du ønsker at udgrave for isolering
i gulvet, der skal du være varsom med, hvor tæt du kommer på, ISÆR syltstens-fundamentet!!
bb, horsens (09-11-2008) 
Svar:
Jeg kommer helt ud til syltstenene, men de er meget store, og jeg kommer slet ikke ned til bunden af dem. Så jeg er egentlig ikke så bekymret for dem, iøvrigt graver jeg kun 25 cm. af fra oversiden af gammelt gulv, jeg ved godt der er noget med at man skal/bør lægge 300mm isolering tyk beton o.s.v. jeg nøjes med at lægge 200mm isolering på et tyndt lag afrettet sand og så gulvbrædderne ovenpå isoleringen svømmende. for netop ikke at skulle grave længere ned end højst nødvendigt af hensyn til syltfunderingen.

Klaus, Gelsted (10-11-2008) 
Svar:
Løsningen er ok, husk bare at polystyrenpladerne skal være min. kval. S-150


bb, horsens (10-11-2008) 
Svar:
Tak for gode svar.
Venlig hilsen Klaus
Klaus, Gelsted (10-11-2008) 



behandling af fliser Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Vi har fået lagt nogle lyse travertin fliser , købt i Bauhaus,som viser sig at være utrolig upraktiske. De er grove i overfladen og tager imod ALT !
er der noget man kan smøre på dem / dække dem med så de bliver nemmere at holde?
Hilsen Bente
Bente Schmidt, 8800 Viborg (08-11-2008) 
Svar:
pergo
folmer, aabenraa (08-11-2008) 
Svar:
Fliserne skal jo vedligeholdes.
Søg på Gooogle på "trevertin Vedligeholdelse" så kommer der massevis af sider.
Start her: http://www.odsherred-fliser.dk
De kan vist også pudses jævne med en rystepudser, fliserne.
Gianluca Travertino, Svogerslev (08-11-2008) 
Svar:
Fliserne skal aldeles ikke slibes - det er stort set umuligt og noget vrøvl. Du kan derimod overfladebehandle dem bl.a. med voks, som kan købes i byggemarkedet.
Thomas, Kbh (08-11-2008) 
Svar:
Selvfølgelig er det ikke noget vrøvl.
Travertin er vist kalksten og så blødt som fyrretræ. Om det er nødvendigt vides ikke, men det er intet problem at bearbejde marmor og lign. med (almindeligt) pudsegrej.
G Travertino, Svigerindeslev (08-11-2008) 

inddækning af kvist eller karnap i stråtag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I vores nyindkøbte hus med stråtag er der på 1. sal 3 kviste/karnapper med buede vinduer. Den tidl. ejer har med meget ringe resultat forsøgt at at inddække disse med små stykker gips og masonit. Dette giver et meget ujævnt resultat. Vores ønske er et flot resultat med en høj smuk buet inddækning. Er der nogen der har viden om hvordan og med hvilke materialer man laver dette?
Lise Gram, Bregnerød (06-11-2008) 
Svar:
Når det er indvendig hedder det tilsætninger eller paneler oder so was.

Men det kan laves i gipsplade som krummes i den rette diameter.
Men det kræver at den bagvedliggende forskalling er rimeligt præcis.
Tidligere kunne Danogops leverer den slags efter ordre.
Det hedder idag Knauf, spørg dem; http://knaufdanogips.dk
Men ellers kan det jo pudses op, måske på gammeldags vis, eller sprøjtepuds og afretning efter skabeloner.


Pusser Jensen, Grenå (07-11-2008) 
Svar:
Man kan få MDF plader der er har udfræset riller på bagsiden, hvilket gør at de kan bukkes temmelig meget. Jeg vil tro at disse plader ville passe udemærket til jobbet her.
Ibchristian, Kbh N (07-11-2008) 
Svar:
Nu er der lige den hage ved rillet MDF, at det ikke er godkendt
klasse 2 beklædning, og som sådan ikke kan anvendes
i dette tilfælde.

Brug i stedet 2 lag 6 mm gipsplade, læs her

http://byggesystemer.knaufdanogips.dk
bb, horsens (07-11-2008) 
Svar:
Tak for alle svarene på mit spørgsmål. Det lyder ikke til at være det lettest i denne verden at lave, men da håndværkerne også er i tvivl er det rart at få lidt baggrundsviden.
Lise Gram, Bregnerød (08-11-2008) 

sildeben eg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej jeg er på kig efter et massivt egetræs gulv som skal ligge i sildebens mønter. Er der nogle der kender til steder hvor det akn købes i god kvalitet til en fornuftig pris? (ca. 35m2)
Hvordan med at ligge varme under såden et når det nu bliver fuldlimet? Det bliver på en 22mm spånplade på et bjælkelag med kælder under.
martin, ringe (06-11-2008) 
Svar:
Der er ikke sammenhæng i dine ønsker. Parket i god kvalitet udlagt i sildebensmønster er overhovedet ikke fornuftig i pris.
Men start her;http://www.horningfloor.dk/
Hans Juliussen, Greve (06-11-2008) 
Svar:
prøv haro parket
m, dk (07-11-2008) 
Svar:
Her et "click-system"

http://dk.parador.de
bb, horsens (08-11-2008) 

Et rum med kun ydermur Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej ..
Jeg har lige fået bygget et lille rum til min carport . Og dette rum er helt færdig med bygning undtaget mur . Rummet er på ( 2 x 2,5 2M )og muren er kun ydermur. og det bliver godt nok for koldt om vinteren .
Spørgsmål er om jeg kan lave en indemur med spånplader eller noget lignende bare ikke mur plus at der kan være isolering ind imellem så det bliver nogle lunde varmt . hvor bredde må isolerning mindst være så der ikke opstå fugt problemer fremover ? og hvilke slags materiale skal der bruges ?


På forhånd TAK


S Y, århus (06-11-2008) 
Svar:
Der bliver altså ikke varmere af at der bliver isoleret.
Du skal have f.eks. en el-radiator opstillet.
Mht. isolering så forstår jeg at du har en ½stens væg, (11cm tyk).Der kan du skrue 45x95 mm regler på væggen, lodret pr.40cm med 16mm spånplader, (Husk dampspærre). Der må gerne være 3mm fuge mellem spånpladerne, eftersom de måske vokser lidt som tiden går.
Du bør iøvrigt også isolere loftet, evt på samme måde. Og osse gulvet.
The Skurmann, Egå (06-11-2008) 
Svar:
Ja det er således "en ommer" hvis der skal varmes op i lokalet, for så skal der søges byggetilladelse og arealet tillagges beboelsesarealet - og gældende regler om energiberegninger skal overholdes.

Hvis du derimod blot vil isolere dit rum for at undgå kondens og meget svingende temperaturer(bruges typisk i uopvarmede garager med værktøjsopbevaring), er det OK med ovenstående beskrivelse(dog uden dampspærren).
M.Thomsen, Horsens (06-11-2008) 
Svar:
Nu klapper vi lige galophesten, Thomsen

Et haveskur bliver ikke til boligareal fordi man isolerer og opvarmer det.
Hvad med vinduer, rumhøjde, areal og alle de andre krav der stilles til "bolig"

Jeg skal undlade yderligere mopning - i denne omgang
The Skurmann, Egå (06-11-2008) 
Svar:
Sorry min formuleringsfejl, det skal medregnes i "beboelsesbygningens bebyggede areal" ifølge BBR-og ikke boligareal. Men der skal anmeldes/byggetilladelse til projektet, da det dels indeholder funktionsændring samt evt. opvamning.


Og ingen mobning, liiige denne gang - så da ;-)
Ordkløveren fra, Horsens (06-11-2008) 
Svar:
Jeg synes jeg har fået det fornuftige svar af jer begge specialt mest af skurmann . derfor vil jeg gerne sige et stort TAK til begge . jeg lukker spm med denne meddelelse
S Y, Århus (06-11-2008) 
Svar:
Nej, altså.
Et skur i haven er et haveskur uanset om det er isoleret eller ej. Og om det er opvarmet eller ej.
Og der sker ingen anvendelsændring af skuret fordi du isolerer og opvarmer det.
Der skal heller ikke søges byggetilladelse - eller noget.
Skuret bliver jo heller ikke til et mikro-bryggeri fordi du stiller et par kasser øl derind. Ligesom en swimmingpool er svømmepøl uanset om der er vand i - eller ej.

The Skurmann, Egå (06-11-2008) 
Svar:
Hvad/hvem definerer om et skur er et skur eller det er en separat bolig-del?.
M.M., Herning (07-11-2008) 
Svar:
Må man virkelig uden anmeldelse opføre et opvarmet skur/bygning i haven sålænge det ikke er til beboelsesformål?
Indrømmet, jeg kan ikke se noget i BR-08 lovgivningen der forbyder det.
Med de strikse energiregler vi heldigvis har fået ifm. nybyggeri, undrer det mig meget hvis det skulle være tilfældet.

M.Thomsen, Horsens (07-11-2008) 
Svar:
Definitionen på en bolig er at den overholder bla. bygningsreglementets krav. Til f.eks. gulvareal, lofthøjde, vinduesareal, redningsåbninger og dørbredder. Og meget andet.
Overholdes disse krav ikke er det ikke en bolig og mennesker må ej bo der.

The Skurmann, Egå (07-11-2008) 

Terrase med skibsfuge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et tagpaptag hvor jeg ønsker at lægge ituaba terrassebrædder på 5 cm høje strør med en skibsfuge imellem kan man det og skal der evt. laves ventilation
kent jensen, Fredericia (04-11-2008) 
Svar:
Hvorfor pokker vil du have en fuge? Hvad vil du gøre med regnvandet? Og fugen kan vel ikke undgå at blive grim med tiden.

Tror slet ikke det kan lade sig gøre. Normalt anbefaler man at hårdtræ ligges med en afstand på 8-10 mm så der er plads til at træet kan arbejde. Jeg synes du skal gøre dette, og så bruge dit tag til opsamling af regnvand.
Jan, Silkeborg (04-11-2008) 
Svar:
Regnvandet skal kunne løve væk, som hidtil?
Klåge Åke, Uppsala (04-11-2008) 
Svar:
Hej Kent.
Hørning Parket laver Ipè terrasseplank med gummifuge.
Se evt. www.horningfloor.dk

God fornøjelse.
Gulvgrossisten.dk, Aalborg (05-11-2008) 
Svar:
Siden hvornår, min gode Gulvgrossisten.dk, Aalborg.
Det fremgår ikke af deres hjemmeside af denne dags dato.
Terrassebræddermedgummifugekontrolnten, Lem (05-11-2008) 
Svar:
Kære kontroller.
Se under referencer - her vises dette, du kan også kontakte Hørning Parket.

God jagt.
Gulvgrossisten, Aalborg (06-11-2008) 

Tørretid på ny beton før vådrumsmembran Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej !

Jeg har netop støbt nyt betongulv i badeværelset i mit sommerhus.
Det ligger på 40 cm lecanødder, hvor på der ligger 10 cm. støbelag
og ca. 5 cm. klaplag. Hvor lang tid skal det stå og tørre, inden jeg
kan smøre min vådrumsmembran på og dernæst lægge fliser ?

For hvis jeg gør det for tidligt, kan betonen vel ikke komme af med
fugten eller hvordan ?

VH, Andreas
Andreas, Helsingør (03-11-2008) 
Svar:
Korrekt, vent helst 14 dage eller mere hvis du kan. Husk ikke at tænde for gulvvarmen for tidligt, da det vil udtørre betonen for hurtigt med risiko for revnedannelser.
M.Thomsen, Horsens (03-11-2008) 
Svar:
Beton tørrer ikke, det hærdner.
Hvilket vil sige at det ikke skal af med fugten, tværtimod, der forbruges vand under hærdningsprocessen.
Ofte vander man beton for at sikre en optimal hærdeproces,
Hvornår der må smøres vådrumsmembran på, står vel på bøtten/posen.
Beton I, Hovedet (03-11-2008) 
Svar:
Ho-ho Godt svar, "læs brugsanvisningen" Men...

Tørrer/hærder/bliver hård/kan gås på/bliver grå/bruger vand . . . kald det hvad du vil "Beton-i-hovedet"/"Besserwisser"/"Hovedet-i-beton", men du formidler lidt en idé om at beton direkte bruger og suger vand til sig og "tager på i vægt" ifm udtørring/hærdning...? Og at jo mere vand des bedre osv...

Vandindholdet sikrer langsom og ensartet udtø...øhhh hærdning uden revner.

Man risikerer at vådrumsmembranen og fliselimen ikke hæfter ordentligt hvis betonen er for våd og varm - og under hærdning ;-)
Derfor anbefaler de fleste limproducenter 4-8 ugers afhærdning inden limning, men 2-3 uger går nok også.






M.Thomsen, Horsens (03-11-2008) 
Svar:
Jeg vil nøjes med at ryste på betonhovedet og anbefale dig et lynkursus i hærdeteknologi.
Må jeg foreslå Dansk Konstruktions- & Betoninstitut hvor du i første klasse lærer om v/c tal og i sidste om den bagvedliggende teori for Høkasse-kalorimetribegrebet.
Beton I, Hovedet (03-11-2008) 
Svar:
Jeg vil nøjes med at ryste på betonhovedet og anbefale dig et lynkursus i hærdeteknologi.
Må jeg foreslå Dansk Konstruktions- & Betoninstitut hvor du i første klasse lærer om v/c tal og i sidste om den bagvedliggende teori for Høkasse-kalorimetribegrebet.
Beton I, Hovedet (03-11-2008) 
Svar:
Floskler min ven...
Lad nu være med at gøre tingene mere vanskelige og end de er. v/c forholdet er vigtigt for betonens styrke, men både for meget og for lidt betyder afvigelse fra en max styrke. Det ændrer dog overhovedet ikke ved spørsmålet som blev stillet.
Er du uenig, må du komme med bedre dok. end hovedrysten.
Du fordrejer vist spørgerens spørgsmål. Må jeg henvise dig til et kursus i konstruktiv kommunikation f.eks. : http://www.aakanden.dk
M.Thomsen, Horsens (03-11-2008) 
Svar:
Betingelsen for god kommunikation er bla. at der anvendes benævnelser og ordvalg som i videst muligt omfang er forståeligt for alle.
Indimellem er det jo svært nok at forstå både spørgsmål og svar.
Altså: Vasketøj tørrer og beton hærder.
Iøvrigt er du kun min ven hvis du er enig i ovenstående.
B. I, H. (04-11-2008) 
Svar:
Enig. Og nu er de 2 dage af de 2 ugers tørretid...øhh hærdningsperiode jo gået ... ;-)
M.Thomsen, Horsens (04-11-2008) 
Svar:
Tak for alle svar. Det er ok at blive hængt til
"hærdning", når man bruger forkerte termer.

Jeg må hellere lade gulvet stå et par uger som anbefalet, før jeg påfører
membranen. Og så yderligere et par uger før jeg lægger fliser.
Så er jeg vel på den sikre side.
Der er så meget andet jeg skal ha'' lavet i det hus,
at jeg sagtens kan bruge hærdningstiden på noget andet.
Igen tak for hjælpen.

Andreas
Andreas, Helsingør (04-11-2008) 

Fugt i kælder! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
For 3 år siden fik jeg drænet rundt om huset pga. meget fugtig kælder. Blot 2 år senere begyndte væggene igen at blive sorte og pudset blev meget blødt og faldt af. Jeg fik en fagmand til at grave op og checke drænet, og han konstaterede at der ikke var hul i drænet og han ikke vidste hvorfor min kælder var fugtig.
Er der nogle der har et bud på hvad der kan være galt? Jeg har hørt om et produkt der hedder vandex, som bruges til vandtætning af beton. Er der nogle der har erfaringer med det?
Bettina, Odense (28-10-2008) 
Svar:
Blev der ved samme lejlighed udført afrensning af kældervæggen, samt
udført berapning, asfaltering og opsat udvendig isolering med drænplader?
bb, horsens (28-10-2008) 
Svar:
Jammen hvis der ikke var hul i drænet er det jo klart at det ikke virker. Ha-ha.
Vandex har 50års erfaring med deres produkter, (ca.) Og det virker, hvis vandtrykket ikke er alt for stort.
http://www.vandex.dk
Ring og få en snak med dem.

Men som GG siger det er tosset, eller dårlig rådgivning, at tætningen ikke er sket udefra. Når der nu var gravet op.

Finn Nielsen, Århus (28-10-2008) 
Svar:
Ja, der blev opsat udvendig isolering med drænplader og afrensning af kældervægge. Desuden blev samtlige kældervægge pudset op igen. Der blev ikke asfalteret men lagt fliser og faldet er rigigt. Jeg aner ikke hvad berapning er, så det kan jeg ikke rigtig svare på!!
Men der er altså sket tætning udefra...og selvfølgelig virker drænet korrekt, jeg formulerede vist spørgsmålet forkert.

Jeg tror jeg vil henvende mig til Vandex og høre nærmere.
Bettina, Odense (29-10-2008) 
Svar:
Ja, det lyder da godtnok lidt mystisk.
Med mindre altså at du udlufter den kælder alt for lidt. Eller du har vaskeri eller anden fugtproducerende virksomked i kælderen.
Hvor meget lufter du ud???
Finn Nielsen, Århus (29-10-2008) 
Svar:
vandex er vejen frem, jeg er pt ved at renovere en kælder med det.
de rum der har fået hele turen ser fine og tørre ud mens dem der ikke har fået behandling endnu bærer tydeligt præg af at vi har fået store mængder vand det sidste stykke tid
mureren, odense (30-10-2008) 
Svar:
vandex er vejen frem, jeg er pt ved at renovere en kælder med det.
de rum der har fået hele turen ser fine og tørre ud mens dem der ikke har fået behandling endnu bærer tydeligt præg af at vi har fået store mængder vand det sidste stykke tid
mureren, odense (30-10-2008) 
Svar:
vandex er vejen frem, jeg er pt ved at renovere en kælder med det.
de rum der har fået hele turen ser fine og tørre ud mens dem der ikke har fået behandling endnu bærer tydeligt præg af at vi har fået store mængder vand det sidste stykke tid
mureren, odense (30-10-2008) 
Svar:
Godtnok Odense.
Men hvis nu fugten skylles manglende udluftning, eller hajakvarium i kælderen eller anden "ej udefra kommende fugtophobning", så hjælper Vandex jo ikke.
Snarer tværtom, kan man sige.
Finn Nielsen, Århus (30-10-2008) 
Svar:
beklager de mange svar efter hinanden men den ville ikke sende, men det kan jeg se at den alligevel fik klaret.

helt korrekt Finn Århus udluftning af kælderen er meget vigtigt.
Da i sidste gang renoverede kælder blev der så brugt mørtel på væggene eller kun grus/cement?
mureren, odense (30-10-2008) 
Svar:
Vi lufter ud hver dag, og jeg mener mureren brugte mørtel. Forleden dag fjernede vi en masse løs puds og nu er der kommet sådan nogle hvide svampe ud fra væggen. Det ser altså mærkeligt ud...
Bettina, Odense (30-10-2008) 
Svar:
Du skal ha´dem her ud og kigge på det

http://www.goritas.dk
bb, horsens (31-10-2008) 
Svar:
PS: meld til din bygningsforsikring, at du mener at have en svampeskade.
bb, horsens (31-10-2008) 
Svar:
Hvis der er brugt mørtel, så er det den første smutter, mørtel hører ikke hjemme ifb.med den slags renovering.
Det du kalder for svamp kan meget vel være salt blomster, de kommer pga. fugtighed i væggen, men hvis i er i tvivl om det er sådan nogle skal i kontakte et firma som kan besigtige det for jer.
Hvilken slut overflade har i brugt, er det maling, kalk? det kan nemlig også have stor betydning på hvordan resultatet bliver i det lange løb.
mureren, odense (31-10-2008) 

Cementslør på klinker! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har netop overtaget "nyt" hus og i kælderen er der lagt et klinkegulv. Men der sidder rester af gammel cementslør som den tidligere ejer tilsyneladende har glemt at vaske af.
Hvordan får jeg dette renset af på den bedste og hurtigste måde? Jeg har forsøgt med div. kalkfjernerprodukter, men dette tager meget meget lang tid.
Måske I derude er bekendt med et produkt der gør det nemmere.
Brian, Ribe (28-10-2008) 
Svar:
Hvis det er almindeligt slør efter fugemassen, så kan dette fjernes
med eddikkesyre fortyndet 1:10, jeg går udfra at det er glaserede klinker.
bb, horsens (28-10-2008) 
Svar:
Selv om det er forbudt.
Saltsyre, evt. den type der er til indendørs brug.
Lange gummihansker, ansigtsskærm/briller.
Saltsyren fortyndes kun 1:5 eller mindre. Småbørn, husdyr og kvinder sendes bort.
Ned på alle fire.
Og så rengør du hver evig eneste flise. Med en klud dyppet i syren - UDEN at komme ud på fugen. (Det er der slammet lommer fra)
Er fliserne ikke rene efter første tur giver du dem en omgang mere.
Til sidst skyller og tørrer du adskilleig gange med vand.

Nu inden forargelsens bølge rejser sig så er der bare at sige at det virker. Har selv "gjort rent" efter en klovn af en murer på den måde. 8m2 køkkengulv på 6 timer.

Eddikesyre 1:10 er hvad vi kalder mundskyllevand her på egnen - til børn!

Gerhard Swnsenbasker, Kærgård (28-10-2008) 
Svar:
Jeg har forsøgt med eddikesyre og det kan også lade sig gøre, men det tager stadig lang tid. Fliserne er meget rustikke.
Saltsyre ved jeg ikke lige rigtig om jeg har mod på. Jeg har desværre 24 m2 gulv så jeg kan godt se at det kommer til at tage meget lang tid.
Brian, Ribe (29-10-2008) 
Svar:
Med så stort et areal må det jo gerne være lidt rationelt.
Cement er hovedsageligt kalk og alle kalkfjerningsmidler virker i større eller mindre omfang.
Hvis det det ikke lige var for lugten kan du sagtens anvende eddikesyre lige fra flasken, (32%). Det er langsomt virkende.
Der findes sikkert massevis af "mirakelmidler", men prøv evt. at søge på "grå slør" eller "Cementslør"
Jeg har fundet et produkt fra Mira, som er et seriøst firma. Noget klinkepleje-med-syre-halløjsa specielt til formålet. Om det virker bedre end eddikesyre vides ikke. Snak evt. med dem først.
http://www.mira-byggeprodukter.dk
Gerhard S, Kærgård (29-10-2008) 
Svar:
Du kører ned til nærmeste maskinudlejning, der lejer du en maskine til at bone,slibe og polere gulve med.
Til den kan man få en skuresvamp, den skader ikke gulvet, det er nemt osv.
så er det bare på med en gang eddikesyre og så henover med maskinen
mureren, odense (30-10-2008) 
Svar:
Tak for alle svarene. Det sidste svar lyder bestemt som det nemmeste...tak
Brian, Ribe (30-10-2008) 
Svar:
Jeg stod i en lignende situation, de tidligere ejere havde været lidt hurtige med at sætte vaskemaskine/tørretumbler op, og da jeg ville flytte dem, så jeg at der var fugeslør på væggen bag dem.

Jeg tog en grøn skuresvamp og prøvede lidt med vand, senere med eddikesyre, indtil min nabe sagde at jeg skulle vente til det var tørt og bruge en tør skuresvamp.
Vupti så var problemet væk :o)
(det skal lige nævnes at det var blanke mosaiksten)

Held og lykke.
Henrik., Taastrup (31-10-2008) 

Egeparket går løst Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej til jer..
Vi er lige flyttet ind i et rækkehus og efter vi er begynt at varme op.
er nogle af stavene i vores parketten gået løst og rejser sig lidt.
gulvet er blevet ludbehandlet og 3 gange lak.
er der nogen der kan fortælle hvad man kan gøre ved det. vil jo nødig skulle skifte det ud.. Vi har undersøgt om vi skulle have et læk, men det eneste vand der løber der er centralvarme og det er tæt.
Jimmy Foldager, smørum (28-10-2008) 
Svar:
Jeg forstår det sådan at det er selve stavene der vipper op med et hjørne el lign.
Hvis det er lamelparket, f.eks. 22mm på strøer, kan det være fordi gulvet er blevet høvlet ned for mange gange. (Et lamelparket-bræt består vistnok som oftest af 3 lag. Det er nærmest en krydsfiner)
Kun det øverste lag er er "ædeltræ" måske kun 7mm tykt. Hvis det så er høvlet ne nogle gange er det måske kun 4mm tykt og har tendens til at slippe underlaget.
Det kan nok godt repareres - med lidt fingersnilde. Måske ved at bore 1-2 mm huller og pumpe snedkerlim, med en injektionssprøjte, ned under den løse stav.
Læg noget tungt på staven(!), ja, en brosten jo.
Hvis det er massivt gulv duer ovenstående ikke.
G. Ulvdemontør, Glyngøre M.F. (28-10-2008) 
Svar:
Tak for dit svar
det er som du siger et 22mm gulv i planker bygget op i stave. og jeg tror det er muligt at gøre som du skriver med en sprøjte. Der er nu en 5-6mm tilbage af øverste lag
Jimmy Foldager, smørum (28-10-2008) 

Synlige spær - dækning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har fået lavet et dejligt køkkenalrum med loft til kip. Spærrene er synlige og de er bare så grimme. Vi har inddraget en del af del gamle køkken hvor vi har afdækket de gamle spær (som er bjælker).
Nu er spørgsmålet om man kan købe en eller anden kappe til at sætte omkring de nye spær så de bliver pænere og kommer til at ligne de gamle spær.
Håber nogle kan hjælpe eller der er gode ideer.
Hilsen Lis
Lis Grøntved, Snertinge (28-10-2008) 
Svar:
Påforing med udhulede bjælker - som er et pokkers arbejde - eller påforing med falske 3-fløjede bjælker, sammmensat af 3 brædder / spærtræ, giver en absolut tålelig løsning at se på.

God fornøjelse...

G. Gearløs, Billund (28-10-2008) 
Svar:
Som en riktig arkitekt vil sige - og det gør han så: Hvad der ikke kan skjules skal fremhæves. Mal spærene i en gedigen pang-kulør. Osse kaldet kontrast- eller ding-dongfarve)
Arki-Olsen, Bregne Rød (=Ding-dong) (28-10-2008) 

Spots i etageadskillelsen Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Vi har et nybyggethus, med en fuldt integreret 1. sal.
I etageadskillelsen imellem stueetagen og 1. sal har vi spots som ikke er indkapslet af egentlige "dåser", men blot har en hætte på som ifølge installatøren er fuldt lovlige. Denne hætte er på ingen måde lufttæt og der kan nemt sive luft/fugt fra stueetagen op i isoleringen.

Mit spørgsmål går nu ikke så meget på om disse spots er lovlige, men mere om fugten fra eksempelvis badeværelset ikke vil arbejde sig op igennem disse spots og så lægge sig i etage adskillelsen som har 200 MM isolering. Når så fugten ligger her, vil den så over tid ikke danne skimmelsvamp?



Torben, Nordborg (27-10-2008) 
Svar:
Jo
M.Thomsen, Horsens (27-10-2008) 
Svar:
Vil det sige hele gulvet på 1. salen skal rives op igen, for så at få lagt de korrekte safeboxes i?

jeg tænker bare på alle de "gamle" huse fra før man havde så meget fokus på skimmelsvamp, de havde da ikke safebokses omkring lampeudtag eller lignende. Er de så fyldt op med skimmelsvamp?
Torben, Nordborg (27-10-2008) 
Svar:
Nej.
Der er ingen grund til at tro at fugten skulle hobe sig op i etageadskillelsen.
1. For det første er badeværelset i dit nybyggede hus godt udluftet.
2. For det andet vil fugt fordele sig i hele huset og ikke kun i isoleringen. Derved vil det almindelige luftskifte "justere" fugtmængden i huset.
3. Man kan iøvrigt sige at såfremt der er mange indbyggede spots, som vist er ret varme, hæves temperaturen i etageadskillelsen, hvilket fremmer udtørringen.

4. Derimod kan man spørge hvorfor der er 200mm isolering i etageadskillelsen. Af brandhensyn er 100mm nok, så vidt jeg husker. (Men sådan er der så meget)
Ret Skal, Være Rimeligt (27-10-2008) 
Svar:
hvis der er opvarmet i dit integrerede 1. sal er temperaturen stort set ens gennem hele adskillelsen - derfor ingen kondens
ts, esb (27-10-2008) 
Svar:
Opsæt nye spots med F-hat godkendelsen og vupti så er den ged barberet. Mere er der da ikke i det. Fri for at tænke i safeboxe og lignende klodset materiel.

God fornøjelse.

G. Gearløs, Billund (28-10-2008) 
Svar:
Jo...

Og det mener jeg altså stadig ;-)

Fugtteorien er:
Lige netop det fakta at lyskilderne bliver meget varme, gør at den relative luftfugtighed i denne lokalt meget varme luft kan blive MEGET høj. Hvis der således i konstruktionen bagved er tilgang af varm fugtig luft der fortættes når lamperne slukkes (og der iøvrigt er f.eks. 10 grader i etagedækket) så kan enhver med respekt for fugtskader og indeklima se at der er oplagte ricisi for skimmeldannelse i etagedækket.

Om man skal blive hysterisk rød i hovedet af riskoen, er jo et temperamentsspørgsmål.
Men spørgsmålet lød om der vil dannes skimmel i etagedækket... Og det vil der! Det er det jeg mener med mit "Jo".

Om det er et stort problem er så en anden sag, og set i lyset af at det er op mod opvarmet areal så er det selvsagt ikke så stort et problem som hvis det var imod uopvarmet loftsrum.

M.Thomsen, Horsens (29-10-2008) 
Svar:
Jeg har normalt megen respekt for dine svar Thomsen, men dette er et fejlskud.
Hvis vi siger at temperaturen i spotsene er f.eks. 60 grader er det klart at der kan være en masse fugt i luften, men den relative fugtighed kan trods alt kun blive 100%.
Det handler ikke om relativ, men om faktisk luftfugtighed. Hvis der i konstruktionen, som du foreslår er 10 grader varmt, er X-gram vand pr. m3 luft, ja så er den jævnt fordelt i konstruktionen. Den "fiser" jo ikke hen til den 60gr. varme spot. Den ophober sig ikke i det varmeste område.
Som alting her i tilværelsen så jævner det sig, faktisk og relativ fugtighed, temperatur og forhåbentlig aktiekurser.
Men om du kan sandsynliggøre din teori, ja såååee.
Ret Skal, Være U-Rimeligt (29-10-2008) 
Svar:
Hehe - jo

"Sansynlighedsteorien" er:
Faktisk høj luftfugtighed i et vådrum(derfor hedder det jo et vådrum) kontra et tørt trædæk mod opvarmet normalt opholdsareal vil uværeligt give et damptryk mod det tørre areal/etagedæk. Og derfor vil der kunne ophobe sig fugt og dermed skimmel i det tørre koldere etagedæk når der er direkte hul fra det fugtige højere opvarmede vådrum.
Teorien med den øgede varme fra spotsene kan måske bøjes, men RF hænger jo sammen med temperaturen - der jo vil være meget højere lige præcist omkring hullet til etagedækket.
Men måske DTI eller DTU kan lave et 1:1 scale forsøg - sammen med noget reflektiv isolering omkring spotsene ;-)

M.Thomsen, Horsens (30-10-2008) 
Svar:
Lad os nu ikke vække Reflektive Sune.
Vi kommer nok ikke videre, men det må være den faktiske fugtighed det handler om. Ved den samme faktiske fugtmængde er det jo temperaturen der afgør størrelsen/højden af den relative fugtighed. En slags teoretisk regneenhed faktisk.
Men ud over DTI og DTU bør vi osse sætte DGI igang. (DGI = Dansk Gastronomisk Institut eller Danmarks Gymnastik og Idrætsforeninger, vælg selv)
Ret &, Uret (30-10-2008) 
Svar:
Tak, tror jeg nok :-)

jeg vælger at konkludere følgende.
Der er en chance for at der kan sive en smule fugt op ved de 4 spots vi har i badet, men da udluftningen i badeværelset er efter forskrifterne, vil fugten nok hellere den vej. Jeg vil "trække" et spot ud af loftet for at se efter om der eventelt har ophobet sig fugt, hvis ikke, gør jeg ikke mere i denne sag...

Men nok engnang tak for svarene.

Torben, Nordborg (30-10-2008) 
Svar:
Selv tak.
Og aha, Thomsen, du mener der kan opstå en slags skorstenseffekt?
Og der kan opstå kondens lidt på samme måde som i en skorsten. (Løbesod)
Tja, tjo, rent teoretisk.
Men ved afbrænding opstår der jo ofte store mængder vand ligesom røgtemperaturen er flere hundrede grader.
Jeg holder fast i mit synspunkt, det faktiske fugtindhold skal være langt højere.

Rigtig konklusion Torben. Og hvis du skulle finde noget mistænkeligt må du absolut melde tilbage.
R &, U (30-10-2008) 
Svar:
ja

;-)
M.Thomsen, Horsens (30-10-2008) 

Lydvæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:

vi har et 40m2 stort rum som vi vil dele op 3 rum.

hvad er best, opbygning= gips-træ-isolering-gips
-"- fibergips-træ-isolering-gips
evt. med o,20mm plastik bag en af pl.
mille-molly, sønderjylland (27-10-2008) 
Svar:
For at dæmpe lyd, skal der tunge materialer til, så gipd er helt fint. Hvilket materiale der så er tungest må de kunne fortælle dig der hvor du køber det. Men at sætte dampspærre (din 0,2 mm plastik) gør intet for lyden, men gør der imod at din vand damp ikke kan trænge igennem. Så når du skriver du deler et rum op, skal du ikke sætte den op, forudsat der er lige varmt i begge rum.
GDS'er, Sønderborg (27-10-2008) 

Simpel blænding af dør. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en dør som jeg gerne vil blænde på en simpel og ikke alt for avanceret måde. Den skal blændes uden at fjerne selve dørkammen, idet det skal være nemt at afblænde den igen. Nogen idéer til hvordan dette kan lade sig gøre?
Peter Wind, København Ø (23-10-2008) 
Svar:
Den mest simple måde at blænde døren på er med et lagen og 4 tegnestifter som du sætter fast på gerigten. Hvis du vil have en mere avanceret løsning kan du erstatte tegnestifter og lagen med søm og spånplade. Princippet er det samme. God arbejdslyst
Skaldetvære, pæntellernemt (24-10-2008) 

Spartling af gips Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er det nødvendigt med papir i samlingerne hvis man afslutter med glasfibervæv?
Jesper, Lyngby (23-10-2008) 
Svar:
Ja
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (23-10-2008) 
Svar:
OK, så må jeg jo købe lidt papir - det kan ikke være dyrt?
Jesper, Lyngby (23-10-2008) 
Svar:
nej. køb det på www.malershoppen.dk
j.j., Sunds (24-10-2008) 

ny indervæg i kælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have lavet ny indervæg i min fugtige kælder(hus fra 1900). Jeg har hørt at jeg skal bygge det op af et stål skellet som er fastgjort i gulv og loft men ikke "rører" den gamle væg( for at undgå at fugten "vandrer"). Derefter isolereing mellem skelletet, damspærre ,9mm krydsfiner og til sidst 1 lag alm gips. Er dette korrekt?? Vil der ikke være mulighed at der kommer f eks skimmesvamp når jeg nu lukker den fugtige væg inde?
martin, ringe (22-10-2008) 
Svar:
En fugtig kælder er slet ikke velegnet til til indvendig isolering.
(For nu at sige det kort)
Det hedder omfangsdræn og udvendig isolering.
Eller eventuelt først en indvendig vandtætning.
http://www.vandex.dk
Kurt C, Næstved (22-10-2008) 
Svar:
Det er rigtigt at det kan være farligt at "spærre" fugten inde. Men hvis du beslutter dig for at gøre det alligevel, syntes jeg som det mindste du skal sørge for noget ventilation i det kommende hulrum og evt. kælderrummene i form af ventiler som er boret igennem soklen af dit hus, som kan fjerne dele af fugten

Mvh. Thorsten
www.thybohandel.dk
Thorsten, Thisted (22-10-2008) 
Svar:
for 2-3 år tilbage var der et bolig program på tv-2 vor man renv. en meget fugtig kælder. idet tilfælde fjernde man det gamle gulv,ny solkel (10cm)2cm fra den fugtige væg således at fugten havde fri til undergrunden, derefter lavede man en ny væg af 10cm gasbeton, hvis du ikke vil fjerne hele gulvet kan du ta 20-30cmhele vejen

m.v.h.peter (millemolly)
millemolly, Sønderjylland (05-11-2008) 

Behandling af blotlagte bjælker Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Har netop lavet loft til kip med en hems. Der er blotlagte hanebånd og de er meget tørre. Skal de behandles for råd og svamp? Hvad er bedst at behandle dem med? Den afsluttende overfladebehandling skal være transparant.
JL, Odense (21-10-2008) 
Svar:
Hvis de er tørre, og nu endda ligger indendørs , virker det lidt åndssvagt af beskytte dem mod råd og svamp.

Giv dem en gang linolie , rustikolie , hvidpigmenteret olie eller hvad i syntes om.

Slib dem evt. engang med excentersliberen først, så de får et ensartet overflade først, giver et flottere resultat.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (21-10-2008) 
Svar:
Lige en sidebemærkning, er det gamle hanebånd af en ordentlig dimension?
eller er det fabriksspær med en tykkelse på 45mm?

Hvis der er fabriksspær, så skal hanebåndende beklædes aht. brandbeskyttelse.
bb, horsens (21-10-2008) 
Svar:
Det er gamle hanebånd der måler 115x130, så det er vel ikke nødvendigt at pakke dem ind.
JL, Odense (21-10-2008) 
Svar:
Nej
bb, horsens (22-10-2008) 

vådrums loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Bliver ludbehandlede profilbrædder grimme hvis de bliver brugt på et lille badeværelse (3kvm) og kan de tåle vand sprøjt og fugt?????
Hansi, herstedvester (20-10-2008) 
Svar:
Ja de bliver i hvert fald ikke kønnere hvis der sprøjtes vand på dem...
Der er normalt ingen problemer med at montere profillofter i vådrum.
M.Thomsen, Horsens (20-10-2008) 
Svar:
du gør klogt i, at matlakere dem før opsætning. Kondensdråber vil med tiden midfarve dem i pletter.
gunna quistbo, karlslunde (22-10-2008) 
Svar:
Gunna: vi har disse misfarvninger i pletter. Vi har altid udsugningen kørende under badning, og et godt stykke tid bagefter. Er det rigtigt at der kan opstår kondensdråber alligevel?.
M.A.H., Holbæk (23-10-2008) 

Tjære på mursten? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

vi har købt et hus fra 1943. Der var bløde masonitplader på indersiden af alle vægge, der vender ud mod hhv. have og vej. Dem har vi pillet ned, og kan nu se murstenene. Men vi har så opdaget at væggene er behandlet med noget sort, som jeg tror er tjære. Kan det være rigtigt?

Det er et hus med dobbelt murstensvæg, og der er hulmursisoleret. Kan vi bare spartle op med cement eller lignende, eller vil det ikke binde på tjæren? Vil det give bedre isolering at få sat gipsplader på væggene i stedet for?

Tak for alle svar!
Kim, Vangede (20-10-2008) 
Svar:
Tjæren skal af tror jeg.
Det kan ikke anbefales at pudse ovenpå et gummiagtigt lag tjære/fugelim eller hvad det nu er. Det vil ikke arbejde ens, og pudset vil sansynligvis falde af.
Noget andet er at tjærelaget virker som en dampspærre, og at I i tilfælde af at ville montere gips ikke må isolere indefra uden først at fjerne tjæren fra muren. I må heller ikke montere isolering, ekstra dampspærre og gips uden først at fjerne tjærelaget.

M.Thomsen, Horsens (20-10-2008) 
Svar:
vores gamle hus fra 1903 havde den samme beklædning indvendigt. I 1977 pudsede vi alle indervægge op og der er aldrig faldet noget ned - ej heller "blomster" eller lugt.
karl anker, fredericia (20-10-2008) 
Svar:
Vent nu lige lidt!
I siger at I kan se murstenene. Vil det sige at der ikke er pudset på indvendige sider af murene mod haven og vejen?
Hvad så mod de 2 resterende vægge?
Har de "bløde masoniteplader" været klæpet på i den sorte substans, eller sømmet på?
Det kan godt være at det er tjære, men i såfald en særlig slags. Almindelig tjære villle man vel ikke bruge indendørs. Det ville jo lugte skrækkeligt i flere år efter. Eller hvad?
Hvis det er tjære på puds tror jeg at en behandling med spærregrunder er nok.


Peter jensen, Åbyhøj (20-10-2008) 
Svar:
Hos os var der et lag tjære på rå væg. Derefter påsømmet tjærpap. Så et listeskelet med bød masonite. Vi pillede af ind til tjæren som var aldeles hård og lugtfri og pudsede op, efter at have fræset nye el-rør ind i bagvæggen.
karl Anker, Fredericia (20-10-2008) 
Svar:
Hej igen

tak for alle svarene.

Ja vi kan se murstene igennem det sorte, som væggene er behandlet med. Så der er ikke pudset op indvendigt - i hvert fald ikke på alle vægge.

De resterende vægge er pudset op normalt, og der har vi bare fjernet tapet fra. Så finspartler vi dem og sætter filt op. Det er intet problem.

De bløde masonitplader (cellutex?) har været sømmet på et skelet af træ, som har været banket ind i murstenene.

Vi overvejer kraftigt at grovspartle og derefter finspartle på de vægge, der er behandlet med det sorte (som jeg tror er tjære).
Kim, Vangede (21-10-2008) 
Svar:
Det er tjære, den er ikke gummiagtig men mere glasagtig og oprindelig smurt på for at holde fugten ude. den behøver ikke komme af men puds binder ikke på den. tjæren kan svummes med fliseklæber, tørre helt og kan så pudses. Iøvrigt behøver den heller ikke fjernes ved indvendig isolering hvis man overholder kravet om opsætning af dampspærre indenfor den nye isolering.
Mikael Holst, Amager (21-10-2008) 
Svar:
Ja, der er nok ingen problemer med den mur.
Hvis I er til det lidt rå look så nøjes med at udspartle hullerne, grovslibe og male.
Så har I en Newyorkervæg - i Vangede.
Peter J, Åbyhøj (22-10-2008) 
Svar:
Sludder Mikael, Amager. Der må ikke være dobbelt dampspærre i en konstruktion!
Derfor skriver jeg at der ikke må monteres ny dampspærre på den varme side af en eventuel ny isolering uden at tjærelaget fjernes.
Men det lader ikke til at være tilfældet at der skal efterisoleres.
M.Thomsen, Horsens (22-10-2008) 

loftpanel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan man evt bruge de loftpaneler som sælges i silvan,bauhaus og jem&fix som loft i et lille badeværelse.
Tænker mere på om de kan tåle våd og evt vandsprøjt????
Kan også alm ludbehandlede loftbrædder som købes disse steder bruges i sådan et lille vådrum??????
kenneth, fløng (17-10-2008) 
Svar:
Hvorfor spørger du ikke eksperten i Silvan eller Jem og fix om det ?
m, dk (18-10-2008) 
Svar:
Paneler købt i "slige" butikker tåler kun tørre vandsprøjt!


:-), :-) (19-10-2008) 

Vådrumsloft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa jeg er ved at lave mit badeværelse og ville hører om der evt fandtes et loft,måske i form at nogle panelsystem eller lign. i stedet for at bruge vådrums gipsplader.
Kunne evt være lidt a la profil brædder men som tåler at være i et vådrum.
skal lige siges at mit badeværelse er ikke så stort,små 7kvm
kenneth, fløng (17-10-2008) 
Svar:
Det skal også siges at profilbrædder og almindelige gipslader udmærket tåler at være loft i et vådrum. Loftet er nemlig hverken våd- eller fugtigzone. Og intet regulativ forhindre at disse udmærkede materialer anvendes.

http://www.lip.dk
Zone, 37A (17-10-2008) 
Svar:
og der findes mange gode malinger nu om dage. Også til panelolofter, som man evt. ønsker malet med dækkende (hvid) farve....


:-),, Jylland (24-10-2008) 

Her vises 937-961 indlæg ud af 3113.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »