Stil spørgsmål ? »  Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 937-961 indlæg ud af 3150.   « Forrige 25       Næste 25 »

Sisal Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan med et sisal gulvtæppe i en gang om det skal limes....Venlig Hilsen Susanne
Susanne Østergaard, Silkeborg (27-12-2008) 
Svar:
Ja, sisal bliver altid lagt fuldlimet.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (27-12-2008) 



Spartling Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg holder på at sprtle mine gips plader og i samlinger spartler jeg først, derefter kommer papireret på, jeg er meget opmærksom på at det er tæt og der ikke er luft, når det er tørt sliber jeg fint i kanten og så får det anden gang sprartel, alligevel bobler mit papir. Være søde og hjælp mig, hvad kan jeg gøre??
Rie Goksøyr, Vemmelev (26-12-2008) 
Svar:
Hvis du følger vedhæftede anvisninger fra Knauff skal det det nok gå godt.
(Men iøvrigt ved jeg ikke hvad der er galt)
http://gds.knaufdanogips.dk/xpdf/lette-skillevaegge_2-0_www.pdf
Gert Cruse, Kliplev (26-12-2008) 

Røgspor på væggene? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg døjer med nogle røgspor med væggene, som jeg ikke aner, hvordan man får skrubbet af igen, hvis den slags i det hele taget er muligt?
Shadan, Grenaa (25-12-2008) 
Svar:
Brug grundrens, læs hvordan på flasken.
Glædelig Jul, & Godt Nytår (25-12-2008) 

vådrums gipsplader på trævæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et sommerhus hvor der er træ over alt.

også ude på badeværelset. mit spørgsmål er om man kan sætte vådrums gipsplader direkte op på en trævæg. evt med monteringslim og bagefter spartle alle samlinger og male pladerne med vådrums maling

eller er der en anden metodt til opsætning

Håber der er nogle der kan svarer

M.v.h
Johnny
JOhnny Larsen, Frederiksværk (21-12-2008) 
Svar:
Start med at skrue trævæggen efter, så kan pladerne bagefter skrues direkte på trævæggen, så længe det kun skal males.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (21-12-2008) 
Svar:
Start med at købe-/låne denne her

http://www.traeinfo.dk/page.asp?objectid=322&dataowner=datakilde_productcatalogue&dataaction=show&dataflowid=&datasamepage=false&datafunctionstype=sp_productcatalogue_getProductList&datasourceid=tbl_productcatalogue_vare&zcs=2&dataactionitem=88


bb, horsens (21-12-2008) 
Svar:
Du er godt klar over det er Træ 55 ( Udvendig beklædning ) du linker til bb ?
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (21-12-2008) 
Svar:
Du skal ha tunet din PC, Koluda.
(Eller der er en fejl - ca. 60cm fra skærmen)
Træ 53, Træ i vådrum

Bill, Gates (21-12-2008) 
Svar:
Næ, når jeg tjekker linket, så er det træ 53, træ i vådrum??

Træ 55 udgives da først i januar?
bb, horsens (21-12-2008) 
Svar:
Ups, der kom lige en useriøs kommentar imellem!!
bb, horsens (21-12-2008) 
Svar:
Ja, linket er godt nok.
Skulle bare reloade siden, så kom jeg til Træ 53.

Ellers første gang jeg loader siden, lander jeg på forsiden med reklame for Træ 55 som først udkommer i Januar ja...;)
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (21-12-2008) 
Svar:
Tø-hø, Koluda, det kan da godt være I for den 5 min. før os, her i det
mørke "Jylland" :-)
bb, horsens (21-12-2008) 
Svar:
For øvrigt vil Træ 55 skabe en masse debat, mht. ventilering/ikke ventilering
af træ-facader, den tid den glæde :-)

bb, horsens (21-12-2008) 
Svar:
Ja, der skal nok blive lidt ballade over det..;)
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (22-12-2008) 

Bjælkelag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej allesammen . Jeg er igang med at læse op til Eksamen om bjælkelag og har virkelig søgt mange steder for at finde svarene på mine spørgsmål, men her kommer de.

Hvor stammer Bjælkelag fra?
Hvornår begyndte man at bruge Bjælkelag og hvornår sluttede det?

Håber nogen kan hjælpe.
Takker herfra :)
AA, Emdrup (17-12-2008) 
Svar:
Det skal du ikke regne med, bjælkelag startede dengang Cro-magnum fandt
ud af at fælde træer, og efterfølgeren homo-sapiens er fortsat i samme gænge,
og således der stadig er træer, ja så bruger man stadig bjælkelag :-)
homo, alliens (17-12-2008) 
Svar:
Ja okay, det hjalp da en smule på det .
Ja, er bevist om at man stadig bruger bjælkelag, men har du nogen anelse om hvornår man ca. begyndte at bruge Beton frem for bjælkelag?
Ellers tak:)
AA, Emdrup (17-12-2008) 
Svar:
Det mest kendte betondæk er kuplen i Pantheon Templet i Rom, den er opført
ca. år 140 efter vor tidsregning, men de gamle romer brugte jo også en form
for beton til deres ækvadukter, for ca. 2000 år siden. Flere af dem er stadig i brug. Heri Danmark begyndte vi at bruge beton i midten af 1800 tallet.
homo, alliens (17-12-2008) 
Svar:
Mange tak for din hjælp, kunne ikke have fået et bedre svar på mit spørgsmål end dine, tak for det:)

M.v.h herfra :)
AA, Emdrup (17-12-2008) 
Svar:
Pantheon Templet har absolut intet med et bjælkelag at gøre.
Pantheon er en opmuret uarmeret kuglestruktur som heller ikke i statisk henseende har noget at gøre med et armeret udstøbt betondæk her i Danevang.
Jeg er klar over at bygværket, i Rom, anses som foløberen til nutidens betonkonstruktioner.
Beton, I Hovedet (18-12-2008) 



Isolering/Efterisolering af ydermur med flamingo og gipsvæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg ville høre om der er nogen der ved om det har været lovligt at isolerer/efterisolerer en ydervæg i en etage ejendom med flamingoplader forskallining og gipsplader..?
Bygningen er fra 1968..

Hvis det har været lovligt.. hvor kan jeg så skaffe dokumentation på det?
Brian, Randers (09-12-2008) 
Svar:
Som Kaluda skriver; Alt var lovligt i 1968 - og det var tider!

Men måske står der noget om dit problem her: http://www.ebst.dk/br08.dk/Tidligerebygningsreglementer
Ringo Stjernesen, 67, Penny Lane (09-12-2008) 

Isoleringstykkelse??? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er pt. i gang med at renovere førstesalen på mit hus, der er af ældre dato. Mit problem består í, at jeg skal have isoleringstykkelsen i skrålofterne til at passe. Jeg har på nuværende tidspunkt 170 mm isolering mellem spærrene. I følge "den lille lune" fra Rockwool skal jeg op på 260 mm. Hvis jeg efterisolerer med 95 mm går det jo fint op. MEN så er der jo lige dampspærrens placering. Den må max. ligge 1/3 inde i isoleringen...
Jeg har overvejet at påfore spærrene 45 mm lister, isolere mellem dem og så montere dampspærren. Herefter kunne jeg så igen forskalle med 45 mm lister og endnu en omgang 45 mm isolering og slutte med profilbrædder eller gipsplader.
MEN det virker nu lidt omstændigt...
Andre gode forslag???

CL
CL, Årre (09-12-2008) 
Svar:
Placer dampspærren inden du monterer gipsplader. Sørg for at tætne omkring eventuelle el-udtag(som du sansynligvis ikke har mange af i skråvæggene).
M.Thomsen, Horsens (09-12-2008) 
Svar:
Påfor 95 mm reglar.
Dampspærre
Høvlet forskalling
Gips

Sådan ville jeg have lavet det, det er jo sikkert begrænset hvad du har af strøm i de vægge, og det kan altså godt placeres mellem de 22 mm forskalling så længe de ikke er ud for et spær.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (09-12-2008) 
Svar:
Til Koluda. Hvorfor smider man forskalling på inden gips? Er det kun hvis man ikke har sin "firkant" af befæstigelse af gips plade inden under dampspærre?
GDS'er, Sønderborg (10-12-2008) 
Svar:
Forskallingen er i stedet for de 45 x 45 forskalling som han selv skrev.

Nemmere at styre på en forskalling når man smider gipsen op, og hvis der er ikke er noget videre eludtag på skråvæggene , har det ingen betydning om de sidste 45mm ligger på den varme side af damspærren.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (10-12-2008) 
Svar:
Jeg siger tak for svar :o)
GDS'er, Sønderborg (11-12-2008) 

OSB-plader som underlag for gipsloft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I forbindelse med ombygningen af mit hus har flere efterhånden spurgt om, hvorfor jeg ikke bruger at sætte et lag OSB-plader op som første lag på vægge og lofter efterfulgt af et lag gipsplader i stedet for 2 lag gips. Fidusen skulle bl.a. være, at gipspladelaget skulle være meget lettere at montere og at man efterfølgende har nemmere ved at hænge ting op i væggen. Er der noget om fidusen? Er det lovligt og hvad med fugt og brandsikring?

CL
CL, Årre (09-12-2008) 
Svar:
Fugt- og brandteknisk er der ingen problemer i dit forslag. Husk alligevel at forskalle, ellers vil pladerne hænge.
M.Thomsen, Horsens (09-12-2008) 
Svar:
Hvor tunge ting har du da tænkt dig at hænge op ?

Expandet roset holder 40kg pr. plugs i et lag gips og over 100kg ved 2 lag, så normalt rigeligt til det man skal hænge op.

Jeg ville smide 2 lag gips på, besværligt at montere de plader, og faktisk ikke rigtigt noget fidus i det, med mindre der skal mange tunge ting op at hænge.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (09-12-2008) 

Lacadæk og dampspærre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har gravet kælder under min udestue. Dækket er 20 cm lecadækelementer. Det er planen at lægge tagpap på lecadækket for at gøre dækket vandtæt, så udestuen kan stå åben, også hvis der skulle komme regn.
Nu er problemet bare, at jeg derved også får en dampspærre (tagpap er jo tæt) over lacadækket og dermed på den kolde side af lecadækket der jo er isolerende. Det giver kondens i lacadækket.
Hvordan løser jeg dette problem ? Findes der en damptæt maling man kan give lecadækket på undersiden ? eller skal jeg have mere isolering over tagpap ? hvis ja, hvormeget ?
Poul Møller Petersen, Holbæk (07-12-2008) 
Svar:
Det er mere en udfordring.
Dit Lecadæk kan sikres med en fugtmenbran.
Der findes diffusionsåbne, som denneher;
http://www.icopal.dk/upload/Products/BA57DD67EDA27706C125726E00344E11/Icopal%20Kombidug%2005052007%20-%20datablad%20nr%2088.pdf

Der vil jo kun opstå damptryk såfremt din kælder er opvarmet og din udestue ikke er.
Endvidere skal kælderen ventileres således at evt. fugtindtrængen gennem kældervægge og -gulv fjernes fra rummet.
Jeg tror ikke meget på maling, men der kan monteres plastdampspærre og gips.

Det skal siges at de fleste fugtmembraner er absolut damptætte og at jeg ikke præcist ved om ovennævnte er velegnet i dit tilfælde.
Du bør under alle omstændigheder kontakte et erfarentfirma.

Og endeligt forstår jeg ikke helt at du ikke kan nøjes med at gøre gulvet i udestuen vandtæt.

Lasse Karlsen, Åbyhøj (07-12-2008) 

tæppe tape Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvordan fjerner jeg tæppe tape fra et lakeret træ gulv.
mia, glumsø (06-12-2008) 
Svar:
sæbespånevand - v a r m t
gunna quistbo, karlslunde (06-12-2008) 
Svar:
Ellers er renset benzin ret effektivt, når gulvet nu er lakkeret. Det skal dog ikke bruges på ubehandlede gulve.
Thomas, Sjælland (06-12-2008) 

strøer gøres døde? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en lektieopgave hvor der står i at strøerne skal gøres døde, det handler om at lægge trægulv i en nybyggeri. Er der en der ved hvad det betyder at gøre strøer døde?
Carolin, Varde (03-12-2008) 
Svar:
En god strø er en død strø.
Che Gevara, Sydamerika (03-12-2008) 
Svar:
Har aldrig hørt det udtryk før.
Måske mener de at fiksere dem, det gøres ved at skure en liste eller bræt på tværs af strøerne, så de fikseres fast mellem væggene, og holder den indbyrdes afstand.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (03-12-2008) 
Svar:
I nutiden bruger man udelukkende laminerede strøer i nybyggeri, men det
kan man vel også kalde "at gøre strøerne døde"? :-). Jeg går ikke udfra at
opgaven lyder på et idrætsgulv.


bb, horsens (03-12-2008) 
Svar:
Har aldrig hørt det udtryk før.
Det må være en tryk- eller stavefejl.
Mon ikke der skulle stå: "...at strøerne skal males røde"

Ha-ha & ha.
Julemanden, Hamselv (03-12-2008) 
Svar:
Skrid din klaphat! "julemand"

begrebet forekommer heri

http://www.hfb.dk/pdf-txt/byggesag/Listebyg.pdf

det har sikkert noget med lyd at gøre.

Det undrer mig lidt, at "Træinformation" (Tidligere TOP) på et nyligt
afholdt seminar/tema-dag, om netop trægulve, ikke overhovedet nævnte
noget som helst om dette begreb? Det vil jeg da lige kontakte dem om!

Det er da vigtigt at håndværkerne er klar på de enkelte punkter i et
sådant tilsynsskema.


bb, horsens (03-12-2008) 
Svar:
Det var dog en slem arrogant og storsnudet tiltaleform du anvender derhenne i Horsens. Og så i den søde juletid.
Du aner jo overhovedet ikke hvad udtrykket betyder, vel bb.
Find ud af det først inden du klaphatter nogen som helst.

Julemanden, Ikke Horsens (03-12-2008) 
Svar:
Var det dig der lagde ud med dette?

>En god strø er en død strø.
Che Gevara, Sydamerika (03-12-2008)<

og ville måske have stavet det "Che Guevara"

http://www.1960erne.dk/veche.php

og derefter kopierer du første linie fra næste indlæg.

>Har aldrig hørt det udtryk før.<

og kommer så med noget fuldstændig irrelavant sludder

>Det må være en tryk- eller stavefejl.
Mon ikke der skulle stå: "...at strøerne skal males røde<

Ha-ha & ha.

Julemanden, Hamselv (03-12-2008)

For øvrigt siger "Julemanden" Ho, ho, :-)

Defination på klaphat? her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Klaphat

det kan du jo så tolke, som du vil :-)

Kom med et konkret svar til spørgeren i stedet for !!














bb, horsens (03-12-2008) 
Svar:
Men det er jo dig der påstår at kende svaret bb.
Hulemanden, Stambordet 17 Eydes (04-12-2008) 
Svar:
Når man udlægger strøer, må der ikke forefindes "klang" i træet, når man slår på det med en hammer. Kan forekomme hvis træet er defekt, underlaget ikke er rettet af under strøen eller forkert afretning.
birthe berg, stevns (04-12-2008) 
Svar:
Det kan vel ikke være det snit man lægger over mellemunderstøttelser.
HCJ, Odense (04-12-2008) 
Svar:
Til julemanden og BB:

http://www.videnskab.dk/composite-1491.htm?utm_medium=nyhedsbrev


Tommy, Terndrup (04-12-2008) 
Svar:
Jamen du har da til dels ret, Tommy.

Jeg bliver bare "hamrene irriteret" over så åbentlyse dumme kommentarer,
til et givet spørgsmål, jvf. mit tidligere svar.

F.eks. "En god strø er en død strø." Hva´fa.... er det for et svar?

Men ok, hvis det er standarden så fint med mig!




bb, horsens (04-12-2008) 
Svar:
Du har slet ikke ret Tommy.

Der vil altid ske en udvikling i sproget, og hermed ordvalget, som nogle kan lide og andre ikke.
Der findes ikke rigtigt og forkert sprogbrug. Der findes det sprog der tales/anvendes. Som man kan lide eller ej.

Derfor er en artikel fra en tilfældig sprogforsker ikke særlig interessant.

Nå, men vi kan vel dårligt lukke sagen endnu, sålænge ingen har fortalt hvad en død strø er!!!
Hjulemanden, Beringsøen (04-12-2008) 

Efterisolering af loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået isolering mit gamle loft - fjernet lerindskud og lagt ny 300mm isolering - i 2 lag !.
Problemet er at den såkaldte autoriserede Isolatør har lagt samlingerne på batts'ne lige over hinanden og IKKE forskudt som leverandøren anbefaler.
Kan jeg forlange at han lægger batts'ne om således at samlinger er forskudt for derigennem at undgå kuldebrodannelse ??
Er man ikke som autoriseret Isolatør forpligtet til at følge de anbefalinger producenter angiver ??
Jeppe Müller, Brønshøj (02-12-2008) 
Svar:
Du kan godt forlange arbejdet udført korrekt.
Og korrekt udført arbejde er såvidt muligt med forskudte samlinger over lagene for at minimere kuldebro-risikoen.
Hvorvidt han så vil efterkomme dit krav er så en anden sag, men hvis han er aut.rockwool-isolatør kan du evt. gå gennem Rockwool og hvis han er aut. papiruldsisolatør gå gennem papiruldsfabrikanten.
M.Thomsen, Horsens (02-12-2008) 
Svar:
Hej

Jeg håber ikke du har betalt endnu, da du så har muligheden for at holde pengene tilbage indtil arbejdet er udført korrekt.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (03-12-2008) 
Svar:
Tak for jeres hidtidige svar :-)
Jeg har ikke betalt endnu, da han yderligere er trådt ned igennem mit pudsede loft ved et uheld og der kører en forsikringssag på dette. Dette er selvfølgelig det der kan ske ved et hændeligt uheld, men alene hér koster det mig 2500 i selvrisiko ( som han dog kommer til at betale for )Der har ikke været nogen problemer med ham ang. dette.
Problemet med samlingerne på mit isolerede loft er vel at der fra Isover ikke er andet et anbefalinger...det er måske ikke en betingelse/ktav for korrekt udførelse ?? På den anden side på man vel formode at en autoriseret følger producentens anbefalinger ??
Men kan jeg bruge det i "retten" ??

mvh
Jeppe

Jeppe Müller, Brønshøj (03-12-2008) 
Svar:
Det er vel hans forsikring som skal dække det ?
t, homas (03-12-2008) 

Nedhængt loft??? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvis afstanden mellem det nye og det gamle loft således overstiger 40mm, er der tale om et nedhængt loft, og der bliver stillet krav om hindring af brandspredning i hulrummet samt loftsbeklædningens brandsikkerhed.

Er der tale om et nedhængt loft, hvis man fjerner det gamle loft mellem stue og 1. sal - påforer 45 mm trælister,isolerer med 45 mm rockwool og opsætter nyt profilbræddeloft?

Med venlig hilsen
CL
Claus Larsen, Årre (02-12-2008) 
Svar:
Næ, så er det blot et forsænket efterisoleret loft. Du skal dog stadig have el-udtag flyttet ned af elektrikeren.
M.Thomsen, Horsens (02-12-2008) 
Svar:
Hej

Jeg er enig med M. Thomsen, da jeg går ud fra at der er tale om et alm. parcelhus.

Der må være max 40 mm hulrum bag en 13 mm gipsplade, og max 25 mm hulrum bag en 15 /16 mm rustikbeklædning, for at disse beklædninger opfylder brandkravene til klasse 2 beklædning.

Der er mange der glemmer dette, også i nybyggede huse, og det giver store problemer efterfølgende, når disse fejlmonteringer fanges i en kontrol.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (03-12-2008) 
Svar:
I mit 2 år gamle hus er der ca. 38 mm (2 stk 3/4" ikkehøvlet) over rustikbrædderne (i øvrigt bygget efter reglerne som de var i 2005). Kan jeg få noget som helst positivt ud af at brokke mig til byggefirmaet, som har stået for alt?. Kan jeg komme i en knibe ved en evt. forsikrings-sag, eller hvad er det for nogle problemer der kan opstå ved en kontrol.?
M.P., Århus (03-12-2008) 
Svar:
Der er tilsyneladende udført en såkaldt krydsforskalling, og det er altså
ikke lovligt, når det gælder underlag for 15mm profilbrædder, med mindre
hulrummet er udfyldt med isolering. Jeg ser ofte løsningen projekteret,
endda fra anerkendte arkitekter!! og de burde da vide bedre!.

Du KAN i værste fald miste erstatning, f.eks i forbindelse med en brand, og
det efterfølgende konstateres at kravene ikke er opfyldt.

Ved et evt. hussalg, vil du min. få en K-3, men det ved orla fra danskbygnings-
undersøgelse- meget mere om.






bb, horsens (03-12-2008) 
Svar:
Det lyder sgu ikke godt. Der må jo være en mening med de max 25mm, og dermed bor jeg så i et nyt hus med forhøjet brand(sprednings)-risiko, og en K3 der truer, FINT!.
Hvis man ser bort fra den fysiske risiko, er der et økonomisk ansvar, som kun kan ligge hos byggefirmaet. Udsigten til nedtagning af 150 m2 loft osv. er ikke tiltalende. Men hvis jeg tager fat i sagen, og det ender med en slags forlig uden lovliggørelse, så har jeg jo offentliggjort at jeg ved der er noget galt, og bliver vel så "medskyldig" set med forsikringsbriller.
Hvad pokker gør jeg?. Og hvad har andre gjort i samme situation?.
M.P., Århus (04-12-2008) 
Svar:
Der er mange huse, hvor konstruktionen er ligedan, og det skyldes i bund og
grund uvidenhed! Oprindeligt måtte der slet ikke være hulrum bag 15mm profil-
brædder, men brandprøver har vist, at max. 25mm uventileret hulrum ikke
betyder noget, såfremt profileringskravene er opfyldt. (Det profilerede
areal må max. udgøre 125% af den plane flade, incl. evt. afspændingsspor
på bagsiden af brædderne, og ingen steder må tykkelsen være under 9 mm, vederlaget i fér/not samlingen skal også være min. 9 mm)

Summa summarum, der er rent faktisk ikke ret mange profilbræddelofter, der
i yderste konsekvens overholder kravene til kl. 2 beklædning.

bb, horsens (04-12-2008) 
Svar:
Ok.
Er der nogen der ved om jeg får en K3 i en tilstandsrapport? (hvis det bliver opdaget, hvilket det vel typisk ikke gør).
Er der nogen der kender til besvær i en konkret forsikringssag med ovenstående problem?.
M.P., Århus (05-12-2008) 
Svar:
Konstruktionen bliver jo ikke mere lovlig af, om det bliver opdaget eller ej?

Du skriver at byggefirmaet har stået for alt. Det tolker jeg, som at pågældende
firma har været total-entreprenør på projektet, og dermed har udarbejdet myndighedsprojekt og detailprojekt incl. ingeniør, indhentet byggetilladelse, samt har opført byggeriet? eller hvad? Hvis det er tilfældet, så har firmaet
et problem!






bb, horsens (05-12-2008) 
Svar:
Hej

Fejlen med for meget hulrum bag rustikbrædder/gips blive sikkert udført p.g.a. uvidenhed i mange tilfælde, men uvidenhed fritager jo som bekendt ingen for ansvar.

Man kan så undre sig over, hvorfor der møder så få håndværkere/teknikere op på diverse kurser/møder hvor der oplyses om disse ting.

Hvis jeg bliver bedt om at lave en bygningsgennemgang på et nyt hus, er det jo jo noget af det første jeg kontrollerer, ligesom den manglende fastgørelse af murede gavle til spærkonstruktionen, forsænkning af badeværelsesgulvet, vådrumssikring bag badekar/spa og fald på gulv herunder.
Vi mennesker er jo sådan indrettet, at vi umiddelbart vælger den nemme løsning først, men selvfølgelig går man jo mere i dybden senere.

Fejlen med for meget hulrum bag rustikbrædder/gips vil sjældent blive konstateret i forbindelse med udarbejdelsen af en tilstandsrapport, da den bygningssagkyndige ikke må løfte på isoleringen (det er så et destruktivt indgreb i konstruktonerne), men det må jo så være en sag for ejerskiftforsikringen.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (06-12-2008) 
Svar:
Til bb: Ja, byggefirmaet har været totalentreprenør på projektet, med alt hvad det indebærer.
Og nej, det bliver jo ikke lovligt af at være uopdaget. Det jeg frygter er processen med nedtagning af lister + loft + dampspærre + 2 lag brædder + div. el-dåser + udluftningskanaler, hertil kommer glasuldsstøv overalt, diskussionen om skrammer på vægge og karme, reetablering af det hele, og manglende omhu fordi de selv skal betale gildet. Alt sammen i et beboet hus!.
Og det lyder jo som om de fleste huse med listelofter har samme fejl, eller måske har lofterne vendt parallelt med spærene, dvs. ”forkert” (og det kunne så også blive byggefirmaets løsning til mig hvis jeg insisterer på lovliggørelse).
Jeg er stærk modstander af at man negligerer krav fordi det er rationelt, men i dette tilfælde er jeg nødt til at tænke praktisk.
Hvis jeg vælger ikke at sige noget til nogen, så sender jeg aben videre til næste ejer af huset, og byggefirmaet har ikke leveret mig det jeg har betalt for, og de fortsætter med at lave ulovlige lofter. Super!.

Til DBU: Ved du hvad er der gjort efterfølgende i de tilfælde hvor du har noteret denne type fejl?.
M.P., Århus (08-12-2008) 

Gipsplader Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad er der forskel på de billige plader i silvan 120x240 til 50kr i forhold til de stark plader 120x240 til 120 kr pladen, er det noget med de ikke er godkent dem fra silvan, men hvad er de ikke godkendt til, jeg skal til at beklæde min 1,sal både sider til kip og indervægge, håber der nogle her der ved lidt om det, på forhåndtak..
carsten, Karlslunde (29-11-2008) 
Svar:
Det bero´er jo helt på, hvilke krav der stilles til konstruktionen, hvilket
materiale der vælges. Det vil være for omfattende at beskrive reglementerne
her. Mht. til gips så læs på producenternes web-site.

www.gyproc.dk

http://www.knaufdanogips.dk/

Ellers her
http://www.ebst.dk/

bb, horsens (29-11-2008) 
Svar:
Det har jeg læst,og det var heller ikke hvad jeg spurgte om, der står jo ikke hvad der er foreskel på silvan plader den billige og den dyre fra stark. Det er en ny 1.sal så det skal bare være efter byg.reg.
carsten, Karlslunde (29-11-2008) 
Svar:
Det må silvan da vide ?
t, homas (29-11-2008) 
Svar:
Nej, det ved de ikke noget om, selvom de render rundt med "Rygmærker" (Rådgiver)


bb, horsens (29-11-2008) 
Svar:
Såvidt jeg ved handler Silvan kun med Knauf Danogips plader og derfor er de henrivende ligeglade med discountpladerne.
Men hvis du skal bruge til en hel overetage indhenter du tilbud hos f.eks Stark på plader, isolering regler og hele svineriet, så kommer priserne ned på Silvan niveau.
Med hensyn til godkendelser har det med brandmodstandsevne at gøre.
Såfremt gipspladerne skal indgå i en konstruktion hvortil der stilles brandkrav, skal de være godkendte dertil. Din konstruktion skal være BD30 og derfor skal pladerne være godkendte til formålet.
Der er f.eks ikke brandkrav til en skillevæg.
Det skal siges at nogle af discountpladerne også er "brandkonstruktionsgodkendte"
Ovenstående er i nogen grad efter hukommelsen og der tages forbehold for fejl og mangler samt promille.
Gunnar Carlsen, Skævinge (29-11-2008) 
Svar:
Nej det er rigtigt de ved ikke en skid i silvan, de er der bare for at sige til kunder "ligger det ikke derhenne har vi det ikke"
Árghhhhh
Peter, Stævns (30-11-2008) 
Svar:
Man må godt bruge GDS-gips på skråvægge etc.

Det eneste sted man IKKE må bruge GDS-gips er, hvor der kræves MK-godkendelse
af konstruktionen. F.eks. vådrum, lejlighedsskel, bærende skillevægge/etagedæk,
hvortil der stille BS-krav.

En BD-30 konstruktion kræver kun fastholdt isolering + 1 lag klasse 2 beklædning, og det overholder GDS´en fint, i lighed med f.eks. profilbrædder.

At GDS-pladen så er væsentligt ringere mht. fiberindhold, tolerancer, kartonoverflade etc., er jo så en anden snak.!:-)




bb, horsens (30-11-2008) 
Svar:
Jamen der er da gode "GDS-plader" allevegne, som absolut ikke koster 120kr/plade. Led og man skal finde !
Der findes Danogips 120 eller 90x240 plader i fin fin kvalitet til priser der er omkring 50kr/plade. Set hos f.eks. Jem&Fix...
120 brede plader er GDS-plader da håndværkere af arbejdsmiljøhensyn ikke bruger disse, men er gået over til de lettere 90ér plader.
M.Thomsen, Horsens (30-11-2008) 
Svar:
Har fundet ud af at de er godkendt klasse 1, det står der i deres nye tilbudsavis, det må man regne med og det er Knauf Danogips
Peter, Karlslunde (01-12-2008) 
Svar:
Nej - Og Ja.
Hvis det er en Knauf mærket 13 GDS-1 er den ikke godkendt til konstruktioner hvortil der kræves MK-godkendelse.

Men det kan jo også være ligegyldigt for din loftetage kræver ikke MK-godkendelse.
Alt ifølge bb''s udlægning af teksten.
Se her; http://byggesystemer.knaufdanogips.dk/xpdf/produktdatablad_gds.pdf
Bent Yding, Kragballe (02-12-2008) 

hulmursisolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har et gammelt stråtægt hus fra 1920 med hulmur uden bindingsværk
i ca 1970 blevder blæst legasten (ærter) ind i alle hulmure er den isolering ok idag
niels nielsen, præstø (29-11-2008) 
Svar:
Nej, isoleringen lever ikke op til nutidige krav, og det ville det
hellere gøre med indblæst rockwool/polystyrenkugler etc.

Jeg vil tro hulrummet max. er 70mm (sandsynligvis mindre), og det vil
fyldt ud med leca gi´ en u-værdi på ca. 0,9-1,0, hvis ikke der er sket sammen-
synkninger (kan konstateres ved termo-fotografering), det tilsvarende tal
for mineraluld/polystyren vil gi´en u-værdi ca. 0,6-0,7, såvidt jeg husker.

Tallene må tages med et vist forbehold, idet jeg skal søge i mine gamle
arkiver, for at finde de nøjagtige værdier.

Det må jo så bero på en økonomisk vurdering om, hvorvidt du vil udskifte
hulmursisoleringen (det kan godt lade sig gøre), eller om det ikke er
mere rentabelt at sætte ind andre steder? F.eks omkring tæthedsplanet
ved og i døre/vinduer/loft. Eller, hvis forholdende tillader det, opsætte
en forsatsvæg indvendig.
bb, horsens (29-11-2008) 

opsætning af gipsplader Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:

jeg skal til at sætte gipsplader op,
mine forskallingbræder er opsat lodrette, mit spørgsmål er om jeg kan sætte gipspladerne så de ligger vandrette, eller skal de også opsættes lodret.
michael, ulbjerg (26-11-2008) 
Svar:
Også lodret.
Samlingerne skal være understøttede, se her;

http://gds.knaufdanogips.dk/xpdf/lette-skillevaegge_2-0_www.pdf
Gips, Gebis (26-11-2008) 
Svar:
ok den er jeg med på, nu skal jeg til at beklæde en skråvæg, hvor jeg bruger en gipsplde 90 x 240, selv om jeg sætter gispladerne op lodrete, vil der blive en lodret samling som ikke er understøttet er det okay, når forskalling er med en afstand på 45 cm.
michael, ulbjerg (27-11-2008) 
Svar:
Ved 1 lag gips på loft og skråvægge, der skal du forskalle med en c/c afstand
på 30 cm, uanset om du monterer pladerne på tværs af, eller parallelt med
underlaget. Idet du allerede har opsat forskallingen, så du nødt til opsætte
2 pladelag. Læs mere her

http://byggesystemer.knaufdanogips.dk/system/ceilings/cl_cladding/clc_direct.html

Har du ikke søgt råd på trælasten, inden du gik igang?


bb, horsens (27-11-2008) 
Svar:
Hov, jeg læser lige, at du siger du vil få lodrette samlinger, der ikke
er understøttet, hvis du sætter pladerne op parallelt med underlaget?

Du har da vel ikke sat forskallingen op med 45 cm afstand imellem brædderne?


bb, horsens (27-11-2008) 
Svar:
NEJ.

Eller noget mere forskalling.

Hvis der er skunk skal der også være understøtning i "Knækket"

Se mere her;http://gds.knaufdanogips.dk/xpdf/gds-4-0_udnyt-tageetagen_web.pdf

Når bb og undertegnede kommer på inspektion vil vi ikke se hverken fusk eller klamp Huggeri .o)
Gips, Gebis (27-11-2008) 
Svar:
Nu vil jeg ikke "lige" sættes i hartcorn med Gips, gebis!

Jeg forsøger at spørge ind til, hvorfor det er gået galt! I dette tilfælde
tyder det på dårlig rådgivning, fra forhandlerside måské?


bb, horsens (27-11-2008) 
Svar:
min fremgangsmåde, minder om den vejledning fra knaufdanogips.
forskellen er, at jeg har opsat 2x2 lægter efter dampæren og isoleret med 45mm, og derefter forskaling lodret. bare jeg kunne sende et billed.

jeg kom så i tvivl om, hvordan gipsplader skal vende,og med hvilken afstand forskalling skal være.

jeres svar.
fortæller mig at gipsplader skal opsættes lodret, og forskalling med en cc afstand på 45 cm, det må være sådan jeg skal gøre det.


michael, ulbjerg (27-11-2008) 
Svar:
Når det gælder skråvægge kan du vælge at opsætte pladerne lodret eller vandret.
Uanset hvad skal længdesamlingerne være understøttede.
Hvis du kun montere et lag gips må c/c afstanden max. være 300mm.
Hvis du monterer 2 lag gips må c/c afstanden være 450mm.
Så dit problem er løst hvis du monterer 2 lag gips lodret og dine 2x2 lægter sidder præcist. Og du forskyder de lodrette samlinger.

Se Her; http://gds.knaufdanogips.dk/xpdf/gds-4-0_udnyt-tageetagen_web.pdf
Gips, Gebis (28-11-2008) 

profilbræder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal sætte loft op i en stue der måler 6x4 meter. Vinduerne ligger på den væg der er 6 meter hvad vej skal jeg sætte profilbræderne.På den lange led eller den korte led
Brian, Stenlille (26-11-2008) 
Svar:
Vinduer sidder .o)
Du skal vende loftbrædderne samme vej som gulvbrædderne.
Hvis det er et parcelhus skal de monteres i husets længderetning
Hvis det er en lejlighed så på rummets lange led.
Hvis dit hus er trekantet har du et problem.
Montør Pallesen, Pihlmark (26-11-2008) 

Støbt sokkel til vaskesøjle Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Havde overvejet at bygge sokkel til vaskesøjle i multiplade men flere forhold gør nu, at jeg overvejer at støbe en sokkel i beton i stedet. Jeg har INGEN erfaringer med at støbe, men jeg har regnet mig frem til at volumen af soklen bliver ca. 70 liter, hvis soklen er 15 cm høj. Det svarer vel ca. til 7 sække beton? Spørgsmålet er; kan man støbe sådan en klump af én gang, hvad skal man bruge og hvornår må jeg sætte vaskemaskinen op på soklen (skal der gå 24-28 døgn som nogen skriver?). Soklen skal støbes på et malet betongulv i kælderen. Bortset fra at fjerne malingen skal der så gøres andet for at forbedre vedhæftningen?
Mvh

Claus
Claus Mikkelsen, Espergærde (26-11-2008) 
Svar:
Hvis du bare skal lave en 15cm høj sokkel, uden andet, så er langt det
nemmeste at lave den af 15 cm lecablokke, lagt på fladen og limet til
betongulvet med multi-pladelim. Efterfølgende pudser du blokkene med
cement-puds. Nemt og hurtigt, ingen problemer med støbeform.
bb, horsens (26-11-2008) 
Svar:
Hej Bb

Tak for forslaget, det lyder umiddelbart besnærende, men da soklen skal placeres umiddelbart opad et gulvafløb er der fald i 2 retninger og dermed en del tilpasning af blokkene - bla. derfor tænkte jeg at det ville være nemmere at støbe. Det er vel ikke så nemt at tilpasse blokkene og få dem til at ligge stabilt og i vage, på et ujævnt underlag - eller????

Mvh

Claus
Claus Mikkelsen, Espergærde (27-11-2008) 
Svar:
Skrab malingen af, prime området med betonklæber, lav en blanding af
vasket sand og cement i forholdet 1:4, og henmur blokkene i det.

Du skal højest bruge en spandfuld, blandingen skal være lidt mere flydende
end jordfugtig, overskydende materiale afskærer du med spandeskeen, langs
blokkene. Husk at forvande blokkene.
bb, horsens (27-11-2008) 

fibergipsplader Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hele vores nyopførte hus er bygget med træskelet ig fibergipsplader. Malerne er færdige og vi er flyttet ind. Nu revner alle hjørnerne hvor gipsen er samlet. Hvad skal vi gøre? Og hvem har lavet fejl?



















Niels Simonsen, tørring 7160 (26-11-2008) 
Svar:
Nok fordi det stadig tørrer ud så.
Skal fuges efter i hjørnerne , også overmales fugen igen.

Fejl og fejl, sådan er det desværre med et "træhus" træ arbejder.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (26-11-2008) 
Svar:
Fejlen er egentlig at byggefirmaet (hvis der er et sådant) ikke har advaret dig om at det er en naturlig konsekvens, hvis du vælger gips/træ.
F.U., Geom (27-11-2008) 
Svar:
Vi blev ikke informeret om disse skavanker. Jeg er selv bygherren, og tømreren som byggede huset, kendte heller ikke til resultatet. Malerne nøjedes med at fuge samlingerne . Ingen armeringsbånd nogen steder. Jeg foreslog dem at bruge det ; men de havde fået at vide at det ikke var nødvendigt.
Niels, Tørring (27-11-2008) 
Svar:
Er monteringsanvisningen for fibergips fulgt?

http://www.fermacell.dk/html/den/dk/fermacell_download_info_popup.php?language_id=13&countries_id=13&service_attachments_links_id=2871


bb, horsens (27-11-2008) 
Svar:
ja, tømreren har fulgt monteringsvejledning.! Men efter et besøg i dag af en fagmand fra fibergipsfabrikanten, viser det sig , at maleren ikke var bevidst om, at der skulle bruges helt specielt monteringsmateriale . Nu skal tapeten fjernes i hjørnerne og de revnede fuger kradses ud , nye samlinger laves og så skulle problemet være løst. Tak for interessen omkring dette emne.
niels simonsen, tørring (29-11-2008) 

Fugt under dampspærren i loftet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I sommers opsatte jeg nye lofter i to opholdsrum og på vores badeværelse. Dette er udført med en dampspærre øverst og med to lag gipsplader i forbandt. Desuden er kanterne ved væggen forseglet med malerakryl og loftet er efterfølgende malet i tre lag (på glasfilt). Da jeg nu synes, at det er på høje tid at få isoleret oven på de nye lofter, kan jeg desværre konstatere at der et fugt under dampsærren flere steder, værst er det dog over badeværelset. Der har ikke været isoleret før og de seneste kolde dage har naturligvis givet gode betingelser for at varm luft kan kondensere på dampspærrens kolder flade. Men hvad er konsekvensen af at der er fugt mellem dampspærren og gipspladerne? Vil det føre til råd og svamp? Jeg forstår ikke helt hvordan dampen er trængt igennem, da jeg mener at have lukket ret grundigt af ved fugning og maling, men det er ikke destop mindre tilfældet. Hvis det er et problem med fugt mellem dampspærren og gipspladerne, ville jeg sådan set vurdere, at det var en bedre løsning at undlade dampspærren. Det er vel trods alt bedre, at dampen til dels har mulighed for at fortsætte op igennem isoleringen (der er god ventilation på vores loft), dog med risiko for at noget vil føre til fugtskader i isoleringen. Jeg håber at der er nogen som har nogle gode input til sagen. På forhånd tak.
Thomas Sørensen, Solrød Strand (25-11-2008) 
Svar:
Du siger det næsten selv, Thomas.
Dit eksempel er et lærestykke i sammenhængen mellem varmeisolering og dampspærre.
Grunden til at der dannes kondens MELLEM gipsplader og dampspærre, altså på den varme side af dampspærren er netop den manglende isolering.
Gipsplader og maling er ikke dampdiffusionstætte, hvad de heller ikke skal være. Varm luft, som kan indeholde meget vand, trækker opad indtil det møder den kolde dampspærre og kondenserer.
Det er præcist det samme fænomen du ser når der dug på indvendig side af en enkeltlagsrude - også i bilen iøvrigt.
Du skal såmænd bare se at få isoleret de lofter. Kondensen vil igen blive til damp når temperaturen under dampspærren hæves.
Men du skal måske lige tjække om du har passende ventilation i vådrummet.
Frank Jensen, Lystrup (25-11-2008) 
Svar:
Hej Frank
Tak for dit hurtige svar. Det er hermed taget til efterretning.
Thomas Hvalsø Sørensen, Solrød Strand (27-11-2008) 

Aftrækskanaler Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej ... jeg er ved at sætte nyt rustikloft op i hele huset som er fra 1995.
Jeg ser nu at i badeværelse - køkken - baggang ved aftrækskanaler er store skjolder efter kondens på det gamle loft. Hvordan undgår jeg at det samme vil ske med det nye loft ? Kanalerne er sort plastik med flamingo omkring.
Hvordan laves den idelle overgang mellem kanal og loft ?
Kaj Nielsen, Odense (25-11-2008) 
Svar:
med et overgangsstykke mellem kanal og klap.
Se evt hos Duka
ts, esb (25-11-2008) 
Svar:
Der skal mere til.
Hvis der er et tagrum hvor rørene er isolerede så skal de måske isoleres noget mere.
Er det direkte ud gennem tagfladen i en tagventil, så findes der isoleringsindsatse til tagventilerne.
Overgange til nye lofter finder du i Byggemarked/tømmerhandel - eller her;

http://www.dukaventilation.dk/

Frank Jensen, Lystrup (25-11-2008) 

Skimmelsvamp Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan der opstå skimmelsvamp i en mur? Hvilken farve har det evt.?
Da nny, Hedensted (24-11-2008) 
Svar:
Ja, oftest sort
bb, horsens (24-11-2008) 

Brandhæmning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der en der kan fortælle mig hvad man fylder op med rundt om hanebåndene i en isoleret gipsvæg, skal det være noget specielt brandhæmmende eller kan man bare bruge almindelig byggesilicone.


Erik Nielsen, Kalvehave (23-11-2008) 
Svar:
Almindelig.
Det er jo hanebåndene der er det brandbare!
Kalle L, Hørby (23-11-2008) 
Svar:
brug acrylfuge, silicone er ikke til at male på
sa, od (23-11-2008) 
Svar:
I "Klamphuggerne" på DR1 forleden fremgik det fra en fagperson at der skal anvendes en speciel fuge-masse, med en hvis modstandsdygtighed over brand.
Hensigten er at brand ikke skal kunne udbredes gennem sprækken efter at have brændt/smeltet fugemassen væk.
I.L.D., Ogvand (24-11-2008) 
Svar:
Branddrøj fugemasse eller brandskum.

Det var vist brandskum de brugte i klamphuggerne.


Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (24-11-2008) 
Svar:
Ja, men det kommer jo an på om det er en brandklacificeret væg - eller ej. BD30 f.eks. Men der må vel ikke gå træværk helt igennem en BD30 væg.
En almindelig skillevæg er der ingen krav til.
Kalle L, Hørby (24-11-2008) 

Mursten eller gips Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Til bb
Jeg har talt med Rockfon´s konsulent, som fortalte at loftet jeg er interesseret er blevet brugt på Hotel Hedegården i Vejle. Jeg har nu set det og synes noget bedre om det end Troldtekt.

Indvendige vægge i min tilbygning var først aftalt til at være rå murstensvægge. Det ændrede jeg til gips, fordi jeg havde mest tiltro til dette produkt af hensyn til lyden. Rummet skal bruges til flygelmusik og optagelse. Rockfon´s konsulent mener det vil være bedre med murstensvæg end med gibs, så nu er jeg igen i tvivl. Jeg kan sagtens nå at ændre det, så er spørgsmålet skal jeg det. Jeg synes rå mustensvæg er langt flottere end en gipsvæg, men hvad med akustikken, som jeg ønsker skal være mest "død".


Bjarne E. Nielsen, Vejle (21-11-2008) 
Svar:
Helt klart mursten, jo tungere materiale, jo bedre dæmpning af lydgennemgang.

Men nu skal du passe på, ikke at blande lyddæmpning og akustikregulering
sammen. I en murstensvæg kan der f.eks. indmures felter af akustiksten, det
vil forhindre "tilbagekast" af lyden, ligeledes kan man gøre noget tilsvarende
med en gipsvæg. Og så er en murstensvæg i sig selv jo så rustik pga. stenens
form samt fugerne, at lyden vil spredes og derved dæmpes.


bb, horsens (21-11-2008) 

Troldtekt contra Rockfon Sonar Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Det ville være dejligt at kunne se et loft med Rockfon Sonar. Findes det mon i Vejle området?

Hvis loftet er på ca. 25-30 m2 (grundareal er 21,5 m2) hvor stor mon prisforskellen vil være på et Rockfon Sonar loft og et loft af Troldtekt, incl. forskellen i arbejdsløn hvis f.eks. der tager længere tid at sætte et Rockfon Sonar loft op.

Bjarne E. Nielsen, Vejle (21-11-2008) 
Svar:
Prøv at kontakte Rockfon´s konsulent

Fritjof Madsen
Mobil 24 28 95 28

Han kan muligvis hjælpe med nogle referancer.

Prisen har jeg tidligere indikeret for dig, den er muligvis lidt
højere, da mængden jo ikke er ret stor, men det kan du få oplyst
ved din lokale trælast.
bb, horsens (21-11-2008) 
Svar:
Mht prisforskellen er det bare at spørge den håndværker som skal give tilbuddet. Men umiddelbart er lønforskellen minimal. Vælg det du synes om.
Jan, Danmark (21-11-2008) 

Her vises 937-961 indlæg ud af 3150.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »