Stil spørgsmål ? »  Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 937-961 indlæg ud af 3099.   « Forrige 25       Næste 25 »

Synlige spær - dækning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har fået lavet et dejligt køkkenalrum med loft til kip. Spærrene er synlige og de er bare så grimme. Vi har inddraget en del af del gamle køkken hvor vi har afdækket de gamle spær (som er bjælker).
Nu er spørgsmålet om man kan købe en eller anden kappe til at sætte omkring de nye spær så de bliver pænere og kommer til at ligne de gamle spær.
Håber nogle kan hjælpe eller der er gode ideer.
Hilsen Lis
Lis Grøntved, Snertinge (28-10-2008) 
Svar:
Påforing med udhulede bjælker - som er et pokkers arbejde - eller påforing med falske 3-fløjede bjælker, sammmensat af 3 brædder / spærtræ, giver en absolut tålelig løsning at se på.

God fornøjelse...

G. Gearløs, Billund (28-10-2008) 
Svar:
Som en riktig arkitekt vil sige - og det gør han så: Hvad der ikke kan skjules skal fremhæves. Mal spærene i en gedigen pang-kulør. Osse kaldet kontrast- eller ding-dongfarve)
Arki-Olsen, Bregne Rød (=Ding-dong) (28-10-2008) 



Spots i etageadskillelsen Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Vi har et nybyggethus, med en fuldt integreret 1. sal.
I etageadskillelsen imellem stueetagen og 1. sal har vi spots som ikke er indkapslet af egentlige "dåser", men blot har en hætte på som ifølge installatøren er fuldt lovlige. Denne hætte er på ingen måde lufttæt og der kan nemt sive luft/fugt fra stueetagen op i isoleringen.

Mit spørgsmål går nu ikke så meget på om disse spots er lovlige, men mere om fugten fra eksempelvis badeværelset ikke vil arbejde sig op igennem disse spots og så lægge sig i etage adskillelsen som har 200 MM isolering. Når så fugten ligger her, vil den så over tid ikke danne skimmelsvamp?



Torben, Nordborg (27-10-2008) 
Svar:
Jo
M.Thomsen, Horsens (27-10-2008) 
Svar:
Vil det sige hele gulvet på 1. salen skal rives op igen, for så at få lagt de korrekte safeboxes i?

jeg tænker bare på alle de "gamle" huse fra før man havde så meget fokus på skimmelsvamp, de havde da ikke safebokses omkring lampeudtag eller lignende. Er de så fyldt op med skimmelsvamp?
Torben, Nordborg (27-10-2008) 
Svar:
Nej.
Der er ingen grund til at tro at fugten skulle hobe sig op i etageadskillelsen.
1. For det første er badeværelset i dit nybyggede hus godt udluftet.
2. For det andet vil fugt fordele sig i hele huset og ikke kun i isoleringen. Derved vil det almindelige luftskifte "justere" fugtmængden i huset.
3. Man kan iøvrigt sige at såfremt der er mange indbyggede spots, som vist er ret varme, hæves temperaturen i etageadskillelsen, hvilket fremmer udtørringen.

4. Derimod kan man spørge hvorfor der er 200mm isolering i etageadskillelsen. Af brandhensyn er 100mm nok, så vidt jeg husker. (Men sådan er der så meget)
Ret Skal, Være Rimeligt (27-10-2008) 
Svar:
hvis der er opvarmet i dit integrerede 1. sal er temperaturen stort set ens gennem hele adskillelsen - derfor ingen kondens
ts, esb (27-10-2008) 
Svar:
Opsæt nye spots med F-hat godkendelsen og vupti så er den ged barberet. Mere er der da ikke i det. Fri for at tænke i safeboxe og lignende klodset materiel.

God fornøjelse.

G. Gearløs, Billund (28-10-2008) 
Svar:
Jo...

Og det mener jeg altså stadig ;-)

Fugtteorien er:
Lige netop det fakta at lyskilderne bliver meget varme, gør at den relative luftfugtighed i denne lokalt meget varme luft kan blive MEGET høj. Hvis der således i konstruktionen bagved er tilgang af varm fugtig luft der fortættes når lamperne slukkes (og der iøvrigt er f.eks. 10 grader i etagedækket) så kan enhver med respekt for fugtskader og indeklima se at der er oplagte ricisi for skimmeldannelse i etagedækket.

Om man skal blive hysterisk rød i hovedet af riskoen, er jo et temperamentsspørgsmål.
Men spørgsmålet lød om der vil dannes skimmel i etagedækket... Og det vil der! Det er det jeg mener med mit "Jo".

Om det er et stort problem er så en anden sag, og set i lyset af at det er op mod opvarmet areal så er det selvsagt ikke så stort et problem som hvis det var imod uopvarmet loftsrum.

M.Thomsen, Horsens (29-10-2008) 
Svar:
Jeg har normalt megen respekt for dine svar Thomsen, men dette er et fejlskud.
Hvis vi siger at temperaturen i spotsene er f.eks. 60 grader er det klart at der kan være en masse fugt i luften, men den relative fugtighed kan trods alt kun blive 100%.
Det handler ikke om relativ, men om faktisk luftfugtighed. Hvis der i konstruktionen, som du foreslår er 10 grader varmt, er X-gram vand pr. m3 luft, ja så er den jævnt fordelt i konstruktionen. Den "fiser" jo ikke hen til den 60gr. varme spot. Den ophober sig ikke i det varmeste område.
Som alting her i tilværelsen så jævner det sig, faktisk og relativ fugtighed, temperatur og forhåbentlig aktiekurser.
Men om du kan sandsynliggøre din teori, ja såååee.
Ret Skal, Være U-Rimeligt (29-10-2008) 
Svar:
Hehe - jo

"Sansynlighedsteorien" er:
Faktisk høj luftfugtighed i et vådrum(derfor hedder det jo et vådrum) kontra et tørt trædæk mod opvarmet normalt opholdsareal vil uværeligt give et damptryk mod det tørre areal/etagedæk. Og derfor vil der kunne ophobe sig fugt og dermed skimmel i det tørre koldere etagedæk når der er direkte hul fra det fugtige højere opvarmede vådrum.
Teorien med den øgede varme fra spotsene kan måske bøjes, men RF hænger jo sammen med temperaturen - der jo vil være meget højere lige præcist omkring hullet til etagedækket.
Men måske DTI eller DTU kan lave et 1:1 scale forsøg - sammen med noget reflektiv isolering omkring spotsene ;-)

M.Thomsen, Horsens (30-10-2008) 
Svar:
Lad os nu ikke vække Reflektive Sune.
Vi kommer nok ikke videre, men det må være den faktiske fugtighed det handler om. Ved den samme faktiske fugtmængde er det jo temperaturen der afgør størrelsen/højden af den relative fugtighed. En slags teoretisk regneenhed faktisk.
Men ud over DTI og DTU bør vi osse sætte DGI igang. (DGI = Dansk Gastronomisk Institut eller Danmarks Gymnastik og Idrætsforeninger, vælg selv)
Ret &, Uret (30-10-2008) 
Svar:
Tak, tror jeg nok :-)

jeg vælger at konkludere følgende.
Der er en chance for at der kan sive en smule fugt op ved de 4 spots vi har i badet, men da udluftningen i badeværelset er efter forskrifterne, vil fugten nok hellere den vej. Jeg vil "trække" et spot ud af loftet for at se efter om der eventelt har ophobet sig fugt, hvis ikke, gør jeg ikke mere i denne sag...

Men nok engnang tak for svarene.

Torben, Nordborg (30-10-2008) 
Svar:
Selv tak.
Og aha, Thomsen, du mener der kan opstå en slags skorstenseffekt?
Og der kan opstå kondens lidt på samme måde som i en skorsten. (Løbesod)
Tja, tjo, rent teoretisk.
Men ved afbrænding opstår der jo ofte store mængder vand ligesom røgtemperaturen er flere hundrede grader.
Jeg holder fast i mit synspunkt, det faktiske fugtindhold skal være langt højere.

Rigtig konklusion Torben. Og hvis du skulle finde noget mistænkeligt må du absolut melde tilbage.
R &, U (30-10-2008) 
Svar:
ja

;-)
M.Thomsen, Horsens (30-10-2008) 

Lydvæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:

vi har et 40m2 stort rum som vi vil dele op 3 rum.

hvad er best, opbygning= gips-træ-isolering-gips
-"- fibergips-træ-isolering-gips
evt. med o,20mm plastik bag en af pl.
mille-molly, sønderjylland (27-10-2008) 
Svar:
For at dæmpe lyd, skal der tunge materialer til, så gipd er helt fint. Hvilket materiale der så er tungest må de kunne fortælle dig der hvor du køber det. Men at sætte dampspærre (din 0,2 mm plastik) gør intet for lyden, men gør der imod at din vand damp ikke kan trænge igennem. Så når du skriver du deler et rum op, skal du ikke sætte den op, forudsat der er lige varmt i begge rum.
GDS'er, Sønderborg (27-10-2008) 

Simpel blænding af dør. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en dør som jeg gerne vil blænde på en simpel og ikke alt for avanceret måde. Den skal blændes uden at fjerne selve dørkammen, idet det skal være nemt at afblænde den igen. Nogen idéer til hvordan dette kan lade sig gøre?
Peter Wind, København Ø (23-10-2008) 
Svar:
Den mest simple måde at blænde døren på er med et lagen og 4 tegnestifter som du sætter fast på gerigten. Hvis du vil have en mere avanceret løsning kan du erstatte tegnestifter og lagen med søm og spånplade. Princippet er det samme. God arbejdslyst
Skaldetvære, pæntellernemt (24-10-2008) 

Spartling af gips Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er det nødvendigt med papir i samlingerne hvis man afslutter med glasfibervæv?
Jesper, Lyngby (23-10-2008) 
Svar:
Ja
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (23-10-2008) 
Svar:
OK, så må jeg jo købe lidt papir - det kan ikke være dyrt?
Jesper, Lyngby (23-10-2008) 
Svar:
nej. køb det på www.malershoppen.dk
j.j., Sunds (24-10-2008) 



ny indervæg i kælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have lavet ny indervæg i min fugtige kælder(hus fra 1900). Jeg har hørt at jeg skal bygge det op af et stål skellet som er fastgjort i gulv og loft men ikke "rører" den gamle væg( for at undgå at fugten "vandrer"). Derefter isolereing mellem skelletet, damspærre ,9mm krydsfiner og til sidst 1 lag alm gips. Er dette korrekt?? Vil der ikke være mulighed at der kommer f eks skimmesvamp når jeg nu lukker den fugtige væg inde?
martin, ringe (22-10-2008) 
Svar:
En fugtig kælder er slet ikke velegnet til til indvendig isolering.
(For nu at sige det kort)
Det hedder omfangsdræn og udvendig isolering.
Eller eventuelt først en indvendig vandtætning.
http://www.vandex.dk
Kurt C, Næstved (22-10-2008) 
Svar:
Det er rigtigt at det kan være farligt at "spærre" fugten inde. Men hvis du beslutter dig for at gøre det alligevel, syntes jeg som det mindste du skal sørge for noget ventilation i det kommende hulrum og evt. kælderrummene i form af ventiler som er boret igennem soklen af dit hus, som kan fjerne dele af fugten

Mvh. Thorsten
www.thybohandel.dk
Thorsten, Thisted (22-10-2008) 
Svar:
for 2-3 år tilbage var der et bolig program på tv-2 vor man renv. en meget fugtig kælder. idet tilfælde fjernde man det gamle gulv,ny solkel (10cm)2cm fra den fugtige væg således at fugten havde fri til undergrunden, derefter lavede man en ny væg af 10cm gasbeton, hvis du ikke vil fjerne hele gulvet kan du ta 20-30cmhele vejen

m.v.h.peter (millemolly)
millemolly, Sønderjylland (05-11-2008) 

Behandling af blotlagte bjælker Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Har netop lavet loft til kip med en hems. Der er blotlagte hanebånd og de er meget tørre. Skal de behandles for råd og svamp? Hvad er bedst at behandle dem med? Den afsluttende overfladebehandling skal være transparant.
JL, Odense (21-10-2008) 
Svar:
Hvis de er tørre, og nu endda ligger indendørs , virker det lidt åndssvagt af beskytte dem mod råd og svamp.

Giv dem en gang linolie , rustikolie , hvidpigmenteret olie eller hvad i syntes om.

Slib dem evt. engang med excentersliberen først, så de får et ensartet overflade først, giver et flottere resultat.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (21-10-2008) 
Svar:
Lige en sidebemærkning, er det gamle hanebånd af en ordentlig dimension?
eller er det fabriksspær med en tykkelse på 45mm?

Hvis der er fabriksspær, så skal hanebåndende beklædes aht. brandbeskyttelse.
bb, horsens (21-10-2008) 
Svar:
Det er gamle hanebånd der måler 115x130, så det er vel ikke nødvendigt at pakke dem ind.
JL, Odense (21-10-2008) 
Svar:
Nej
bb, horsens (22-10-2008) 

vådrums loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Bliver ludbehandlede profilbrædder grimme hvis de bliver brugt på et lille badeværelse (3kvm) og kan de tåle vand sprøjt og fugt?????
Hansi, herstedvester (20-10-2008) 
Svar:
Ja de bliver i hvert fald ikke kønnere hvis der sprøjtes vand på dem...
Der er normalt ingen problemer med at montere profillofter i vådrum.
M.Thomsen, Horsens (20-10-2008) 
Svar:
du gør klogt i, at matlakere dem før opsætning. Kondensdråber vil med tiden midfarve dem i pletter.
gunna quistbo, karlslunde (22-10-2008) 
Svar:
Gunna: vi har disse misfarvninger i pletter. Vi har altid udsugningen kørende under badning, og et godt stykke tid bagefter. Er det rigtigt at der kan opstår kondensdråber alligevel?.
M.A.H., Holbæk (23-10-2008) 

Tjære på mursten? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

vi har købt et hus fra 1943. Der var bløde masonitplader på indersiden af alle vægge, der vender ud mod hhv. have og vej. Dem har vi pillet ned, og kan nu se murstenene. Men vi har så opdaget at væggene er behandlet med noget sort, som jeg tror er tjære. Kan det være rigtigt?

Det er et hus med dobbelt murstensvæg, og der er hulmursisoleret. Kan vi bare spartle op med cement eller lignende, eller vil det ikke binde på tjæren? Vil det give bedre isolering at få sat gipsplader på væggene i stedet for?

Tak for alle svar!
Kim, Vangede (20-10-2008) 
Svar:
Tjæren skal af tror jeg.
Det kan ikke anbefales at pudse ovenpå et gummiagtigt lag tjære/fugelim eller hvad det nu er. Det vil ikke arbejde ens, og pudset vil sansynligvis falde af.
Noget andet er at tjærelaget virker som en dampspærre, og at I i tilfælde af at ville montere gips ikke må isolere indefra uden først at fjerne tjæren fra muren. I må heller ikke montere isolering, ekstra dampspærre og gips uden først at fjerne tjærelaget.

M.Thomsen, Horsens (20-10-2008) 
Svar:
vores gamle hus fra 1903 havde den samme beklædning indvendigt. I 1977 pudsede vi alle indervægge op og der er aldrig faldet noget ned - ej heller "blomster" eller lugt.
karl anker, fredericia (20-10-2008) 
Svar:
Vent nu lige lidt!
I siger at I kan se murstenene. Vil det sige at der ikke er pudset på indvendige sider af murene mod haven og vejen?
Hvad så mod de 2 resterende vægge?
Har de "bløde masoniteplader" været klæpet på i den sorte substans, eller sømmet på?
Det kan godt være at det er tjære, men i såfald en særlig slags. Almindelig tjære villle man vel ikke bruge indendørs. Det ville jo lugte skrækkeligt i flere år efter. Eller hvad?
Hvis det er tjære på puds tror jeg at en behandling med spærregrunder er nok.


Peter jensen, Åbyhøj (20-10-2008) 
Svar:
Hos os var der et lag tjære på rå væg. Derefter påsømmet tjærpap. Så et listeskelet med bød masonite. Vi pillede af ind til tjæren som var aldeles hård og lugtfri og pudsede op, efter at have fræset nye el-rør ind i bagvæggen.
karl Anker, Fredericia (20-10-2008) 
Svar:
Hej igen

tak for alle svarene.

Ja vi kan se murstene igennem det sorte, som væggene er behandlet med. Så der er ikke pudset op indvendigt - i hvert fald ikke på alle vægge.

De resterende vægge er pudset op normalt, og der har vi bare fjernet tapet fra. Så finspartler vi dem og sætter filt op. Det er intet problem.

De bløde masonitplader (cellutex?) har været sømmet på et skelet af træ, som har været banket ind i murstenene.

Vi overvejer kraftigt at grovspartle og derefter finspartle på de vægge, der er behandlet med det sorte (som jeg tror er tjære).
Kim, Vangede (21-10-2008) 
Svar:
Det er tjære, den er ikke gummiagtig men mere glasagtig og oprindelig smurt på for at holde fugten ude. den behøver ikke komme af men puds binder ikke på den. tjæren kan svummes med fliseklæber, tørre helt og kan så pudses. Iøvrigt behøver den heller ikke fjernes ved indvendig isolering hvis man overholder kravet om opsætning af dampspærre indenfor den nye isolering.
Mikael Holst, Amager (21-10-2008) 
Svar:
Ja, der er nok ingen problemer med den mur.
Hvis I er til det lidt rå look så nøjes med at udspartle hullerne, grovslibe og male.
Så har I en Newyorkervæg - i Vangede.
Peter J, Åbyhøj (22-10-2008) 
Svar:
Sludder Mikael, Amager. Der må ikke være dobbelt dampspærre i en konstruktion!
Derfor skriver jeg at der ikke må monteres ny dampspærre på den varme side af en eventuel ny isolering uden at tjærelaget fjernes.
Men det lader ikke til at være tilfældet at der skal efterisoleres.
M.Thomsen, Horsens (22-10-2008) 

loftpanel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan man evt bruge de loftpaneler som sælges i silvan,bauhaus og jem&fix som loft i et lille badeværelse.
Tænker mere på om de kan tåle våd og evt vandsprøjt????
Kan også alm ludbehandlede loftbrædder som købes disse steder bruges i sådan et lille vådrum??????
kenneth, fløng (17-10-2008) 
Svar:
Hvorfor spørger du ikke eksperten i Silvan eller Jem og fix om det ?
m, dk (18-10-2008) 
Svar:
Paneler købt i "slige" butikker tåler kun tørre vandsprøjt!


:-), :-) (19-10-2008) 

Vådrumsloft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa jeg er ved at lave mit badeværelse og ville hører om der evt fandtes et loft,måske i form at nogle panelsystem eller lign. i stedet for at bruge vådrums gipsplader.
Kunne evt være lidt a la profil brædder men som tåler at være i et vådrum.
skal lige siges at mit badeværelse er ikke så stort,små 7kvm
kenneth, fløng (17-10-2008) 
Svar:
Det skal også siges at profilbrædder og almindelige gipslader udmærket tåler at være loft i et vådrum. Loftet er nemlig hverken våd- eller fugtigzone. Og intet regulativ forhindre at disse udmærkede materialer anvendes.

http://www.lip.dk
Zone, 37A (17-10-2008) 
Svar:
og der findes mange gode malinger nu om dage. Også til panelolofter, som man evt. ønsker malet med dækkende (hvid) farve....


:-),, Jylland (24-10-2008) 

badværsel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej jeg er ved at lave badeværsel fra 1974 om min væge er maler med en eller anden slags rug maling hvordan får jeg det nemmest af. mvh t. weber
thomas weber, havndal (16-10-2008) 
Svar:
Du må meget gerne anvende almindelig gipsplader eller profilbrædder på dit vådrumsloft.
Loftet er nemlig ikke våd- eller fugtigzone.
http://www.lip.dk

Zone, Tørihalsen (17-10-2008) 
Svar:
Nå, forkert nummer.

Men mon det ikke er såkaldt appelsinskals-maling eller tapet.
Du kan fjerne det med en rystepudser.
Men måske kan du bare lade det sidde, alt afhænig af hvad der skal ovenpå, jo.
Zone 2, Ølgod (17-10-2008) 

Gynge i betonloft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg skal hænge en sansegynge op i et betonloft, gyngen kan bære 100 kg, men kan loftet klare det? Jeg har købt nogle gynge kroge i Bauhause 12 x 140 mm , samt ekspasionsplug i samme størrelse, men jeg pludselig blevet i tvivl om det vil kunne holde?
Håber i kan hjælpe, snarest da mine børn meget gerne vil have gyngen op.
Peter Veddum, Højbjerg (16-10-2008) 
Svar:
Et betonloft kan sagtens klare 100 kg træk - hvis krogen monteres korrekt. Hvis du har hul-dæk, ville jeg nok montere to kroge og så samle dem i en ring 20 cm under loftet.
M.Thomsen, Horsens (16-10-2008) 
Svar:
Hvis krogens gevind passer til pluggen og pluggen til det borede huls diameter så er det betonnens styrke der er afgørende. Og den skal være ringe hvis den ikke holder til en 14mm montering.
Men du laver en lille test.
Monter den første gyngekrog. Bind en bid reb i og et bræt/rør på tværs. Hvis du vejer 75 kg hopper du lidt på brædtet. Forsigtigt!!!

Gyngerne &, Karrusellen (16-10-2008) 
Svar:
140mm M12 bolt bliver der skrevet. Og et huldæk er jo ikke 140mm... Så passer tingene jo muligvis ikke sammen ;-)
M.Thomsen, Horsens (16-10-2008) 
Svar:
En af os skal have pudset brillerne - snarest.
Hvor har du det huldæk fra?. Eller har du inside-information?
Ihvertfald: Et simpelt 8x90mm rørsøm holder regningsmæssigt 100kg i 25MN beton. Så mon ikke plastpluggen fra Bauhavse holder mindst det dobbelte. Pr stk.
Øjvind Øjeboldsen, Skamlingsbanken (16-10-2008) 
Svar:
Hehe, nu bruger jeg ikke briller og hvis jeg gjorde - så er det jo nok derfor (uanset)!
Jeg skriver jo også at HVIS der er huldæk(som det oftest er i etageboligbyggerier f.eks.) så skal man tage højde herfor.

God Week-end - og gyngetur !

H V I S skrev jeg... Kan desværre ikke vælge store bogstaver i svaret her ;-)
M.Thomsen, Horsens (17-10-2008) 
Svar:
Til jer alle der er kommet med gode råd til mig. TAK FOR JERES HJÆLP:-)
Jeg har hængt gyngen op, jeg ved ikke om der var hul-dæk eller ej, i hvert fald hænger gyngen fint.
Peter Veddum, Højbjerg (17-10-2008) 

Støjdæmpning af loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
Vi har bygget nyt hus, hvor der er højt til loftet. For undgå støj eller efterklang i rummet, mente vi det var fordelagtig at få et træloft. Der er dog alligevel en del støj i rummet. Kan man evt. behandle træloftet med noget som kan give en støjabsorberende effekt?

På forhånd tak.

Mvh
Thomas
Thomas, Munkebo (15-10-2008) 
Svar:
I Jeres tilfælde ville jeg nok primært kikke på materialer til vægfladerne, fremfor loftet da det jo er et træloft i har valgt.
F.eks. Troldtekt ( http://www.troldtekt.dk ) laver nogle fine lydabsorberende vægplader der er udført som malerier.
Ecophon ( http://www.ecophon.dk ) har også nogle gode produkter. Alternativt kan man bygge hele felter op af lydgips eller lydbafler for at komme problemet til livs.

Der kan ved fritliggende énfamiliehuse og sommerhuse - underligt nok - ikke stilles krav fra bygningsmyndighederne til at det eftervises ved konkrete lydmålinger når bygningen er færdig. Det hænger måske sammen med at det ofte er bygherren/brugerne selv der vælger materialer i de høje rum.

Der er dog et blødt formuleret krav i bygningsreglementet der siger at "brugerne skal sikres tilfredsstillende lydforhold"...

M.Thomsen, Horsens (16-10-2008) 
Svar:
Det er mig forunderligt, at slutbrugerne til et parcelhus ikke sætter sig
nok ind tingene, førend de underskriver en kontrakt med et byggefirma!

De "højt til loftet" bygninger hører ikke hjemme i almindelige parcelhuse; idet rumfanget i disse huse ganske enkelt ikke er stort nok!

Der er jo ikke plads til tunge og fyldige møbler, store malerier, partielle
tæpper, kompakte gardiner etc.

At der ikke stilles direkte krav i BR-08 er også mig en gåde.
bb, horsens (19-10-2008) 

Dampspærre - hvordan monteres den? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fjernet et gammelt pudset loft og har nu kun forskallingsbrædder på loftet. Ovenover er et koldt loftrum, så jeg går ud fra der skal monteres dampspærre.

Det nye loft skal bestå af to lag gipsplader. Er det korrekt, at dampspærren med fordel monteres mellem de to lag gipsplader?.

I så fald vil jeg gerne have et godt råd til hvordan jeg - efter at have monteret første lag gips - får monteret dampspærren. Hvordan får jeg den til at hænge fast på første lag gipspladeloft?.

Et andet spørgsmål: Når jeg skal monteret loftet - er der så forskel på hvordan pladerne monteres?. Jeg tænker på om pladerne skal monteres på langs af synsretningen når man står i døren, eller om samplingerne skal gå på tværs?. Mere af hensyn til evt. synlige samlinger, efter spartling osv.
Viktor, Tølløse (14-10-2008) 
Svar:
Der skal monteres en dampspærre, ikke fordi loftrummet er koldt, men fordi du formodentlig vil isolerer efterfølgende.
Jeg ved ikke hvordan man fastgør dampspærren på det første lag gips. Men det har heller ingen praktisk betydning, du kan lige så godt sætte dampspærren op på forskallingsbrædderne. Du kan bruge hæfteklammer, alle samlinger og klammer tapes og der fuges til omgivende bygningsdele.
Alt hvad der hedder spartling osv. ser du her: http://gds.knaufdanogips.dk

(Du skal være opmærksom på om dine forskallingsbrædder er lige tykke og om loftet bliver jævnt. Det kan muligvis være nødvendig at grovspartle/afrette første gipspladelag inden 2. lag monteres)
gipsgebis, Greve (14-10-2008) 
Svar:
Der skal ikke spartles på 1.lag gips, det vil være spildt arbejde for det er ikke synligt når det andet lag gips monteres alligevel. Forskallingen skal være ens og lige(+/- 2mm per 60cm), ellers skal den laves om!

Dampspærren fastgøres nemmest på forskallingen direkte med kramper. Husk at tætne omkring el-udtag og andre gennembrydninger samt i samlinger(ganske som Gipsgebis skriver).


M.Thomsen, Horsens (15-10-2008) 
Svar:
2 lag gips, er dampspærren så nødvendig?
uden, spærre (16-10-2008) 
Svar:
Ja. (Hvorfor skulle den ikke være det?)

Gipsgebis, x2 (16-10-2008) 
Svar:
loft forskalles pr 300 mm
ju, Holbæk (18-10-2008) 

maxit Deitermann SP Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvor kan man købe maxit Deitermann SP.jeg bor i esbjerg og hvad koster sådan en sæk ( 25kg )
jens thomsen, esbjerg (13-10-2008) 
Svar:
Alle tømmerhandler i sønder- og vestjylland, vælg selv.
Spørg efter pris sammested.
Sti, Finder (13-10-2008) 

Blænding af dør - som skal kunne bruges på anden side? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, vi har købt en lille lejlighed med tre døre fra soveværelset. En til entre og en til hver af de to stuer.
Da vi syntes at tre døre lige er i overkanten vil vi gerne blænde dem.

Hvordan gør vi det?

Den ene dør er i en væg i en af stuerne som vi har tænkt at bruge til TV-stue og væggen skal gerne kunne bære en hylde. Selv hylden er godt tung i det.
Hvordan gør vi det ?
Asger Laursen, København SV (10-10-2008) 
Svar:
Ud med dørens karme samt gerichter, ny træskeletvæg med krydsfinérplade + gips, spartling og evt. væv på som de øvrige vægge.

Men vil du bibeholde døren i ??? Så kan du måske montere krydsfinérpladen mod en træramme monteret i dørhullet op mod gerichten og evt. afslutte med en gipsplade.
M.Thomsen, Horsens (10-10-2008) 

Træ fodpaneler Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der en standard højde for fodpaneler i gamle lejligheder? Hvis ja, hvor høje skal de være.
Nikolaj G., kbh ø (09-10-2008) 
Svar:
Mig igen. Er der et sted på nettet hvor man kan købe paneler? Tak.

Nikolaj G., kbh ø (09-10-2008) 
Svar:
Kommer jo an på hvad der sidder.

Men normalt er det mindst 91 mm almue , hvis det skal holde den gamle stil.

Ikke på nettet er alt for dyrt med fragt osv.. en tur ned i din lokale trælast.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (09-10-2008) 
Svar:
www.kbhlistefabrik.dk

Her findes alt !
M.Thomsen, Horsens (10-10-2008) 

ulovligt eller bare sjusk ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi har købt et hus bygget i 1971. Sidste år blev det ved en skade konstateret at planke-gulvet (fyrretræ) på 1.sal bestod af "planker" på 15 mm i tykkelse mens der var 60 cm mellem strøerne.
Er det i strid med nogen bestemmelse eller reglement idag ? Eller i 1971 ?
Kan dette forhold betegnes som en K1 i tilstandsrapporten? Eller er det en væsentlig forringelse af husets værdi?

Ifølge tegninger på huset (hentet i kommunen) skulle der være 1/2 Wayerhauser krydsfiner, hvilket der IKKE er. Er dette en væsentlig mangel ?
Bjarne Kolding, Vipperød (08-10-2008) 
Svar:
Det er i givet fald en mangel der hører byggesagen til, og da det er en skjult fejl skal den nødvendigvis ikke nævnes i tilstandsrapporten.
Det er den så alligevel blevet, fordi der enten er kommenteret noget fra sælgers side eller den bygningssagkyndige har mærket en unormal stor nedbøjning på gulvet.
Det er ikke en "væsentlig fejl", idet der ikke er de store følgevirkninger andet end lidt gyngen på gulvet.
Jeg tvivler du få noget ud af en evt. ejerskifteforsikring, idet forholdet jo er nævnt i tilstandsrapporten.
M.Thomsen, Horsens (09-10-2008) 

Fjernelse af gammel lak Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har et næsten hundred år gammelt lakeret trægulv som jeg gerne vil ha slebet af. Men når jeg sliber på det klumper lakken bare sammen og brænder sig fast i sandpapiret med det samme. Er der nogen der har nogle gode idéer til hvad jeg skal gøre. Vil helst undgå lakfjerner, da det er noget giftigt noget.

Poul, viborg (06-10-2008) 
Svar:
Du skal bruge specielt sandpapir til lak, meget groft i starten (korn 40 eller 60)
Hold gulvet fugtigt med lampeolie, så brænder lakken ikke så let fast.
Hvad bruger du til at slibe med? du bliver aldrig færdig uden en rigtig gulvsliber, men den er svær at styre.
Aksel, Hørning (06-10-2008) 
Svar:
Gulvafsliberns ynglings opgave... fernis. (joke)

Korn 40 - 60 kommer du ingen vejne med.

Du skal bruge en valsesliber (kan være svær at styrer for nye) brug en korn 24, derefter 36, 40, 60, 80, 100.

Problemet med fernis som du selv nævner er at det bare klumper sammen, og ødelægger dit slibepapir. Derfor den grove korn 24.


Kim Emanuelsen (Gulvafsliber/ Montør), Aalborg (22-10-2008) 

Gipslofter og elendig akustik- hjælp Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Håber på lidt kvalificeret hjælp herinde nu...
Vi har ca. 4,5 m til loftet i vores ellers fine nye hus, vandskurede vægge, klinkegulve... og ja, det giver en ganske forfærdelig akustik. Hvis man står med ryggen til i den anden ende af køkkenet el. bare få skridt derfra, flyder det hele ud så man kan høre en masse støj og rungen. Jeg har forgæves googlet efter akustiklofter til eftermontering, og tænkte om nogen herinde har en genial ide til at gøre noget? Tak for hjælp - alle råd modtages med glæde.
PS: Skulle der være nogen herinde som tænker på at skrive "det burde vi have vidst" kan jeg kun svare ja, men jeg blev nedstemt!!!
Tina, Silkeborg (06-10-2008) 
Svar:
Rockfon Sonar limet på gipsloftet, eller (bedre) Rockfon Sonar
opsat på forskallingsunderlag.

Areal svarende til 60 % af gulvarealet er nok.

Ikke nogen billig løsning, men det virker. Ulempen er at man må
affinde sig med et feltopdelt loft.

Alternativet er at rive det eksist. gipsloft ned, og opsætte et
nyt gipsloft med indbyggede felter af akustik gipsplade.
bb, horsens (06-10-2008) 
Svar:
brug søgefunktionen - "akustik"

det korte svar er: Ud med det minimalistiske look - ind med tykke tæpper og tunge gardiner - suppler evt. med gobeliner.
jf, jf (06-10-2008) 
Svar:
jf''s svar vil virke, så start med at lægge nogle tæpper ud, hænge noget "stort og blødt" op på væggen, læg dyner over overskabe osv, for at få en fornemmelse for hvor meget I kan reducere klangen. Men jeg vil tro at det ikke vil være nok. Den eneste rigtige løsning er BB''s eller tilsvarende produkter fordi Jeres loft sikkert er så stor en del af de hårde flader i rummet at en del af støjen allerede starter når lyden rammer loftet.

Selv har vi troldtekt, det virker! Vær ikke bange for at det "hvide rene look" forsvinder uanset hvilken løsning det bliver. Rent faktisk er det fedt at have noget som bryder de rene linjer. Og det er kun nybyggere som hele tiden går og kigger op i loftet :-)

Snak med rockfon, troldtekt, gyproc m.fl. Eller stik hovedet forbi en arkitekt eller byggemarked og få dem til at nævne mulighederne.
Jan, Silkeborg (06-10-2008) 
Svar:
Tak for svarene, vi vil undersøge rockfon i første omgang, hvis det er noget der kan påsættes eksisterende lofter. Det med tæpperne har vi prøvet - vi købte de tykkeste (og dyreste for den sags skyld hrmpff) tæpper vi kunne få fat i og håbede også på at det virkede som ved et trylleslag, men det gjorde det desværre ikke. Det med at hive lofterne ned, der kender jeg min mand godtnok til at vide at ventetiden er horribel lang, så den duer ikke. Ja, vi skulle nok have tænkt troldtekt, det har vi tidligere haft.

Jeg har også hørt om nogle billedrammer, som skulle hjælpe på akustikken, men har ikke kunnet finde frem til det.

Flere muligheder modtages gerne.
Tina, Silkeborg (07-10-2008) 
Svar:
echofon er billiger end rockfon
ju, Holbæk (18-10-2008) 

dampspærre på badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvor skal dampspærren være nå man skal have vådrumsgips og profil loft og der er en første sal på ?
vibeke, borup (04-10-2008) 
Svar:
Der skal ingen dampspærre være.
Dampspærre opsættes i forbindelse med varmeisolering hvor der er forskellig temperatur, f.eks. udendørs og inden-ditto.
Såfremt vådrummet ventileres efter forskrifterne vil det være det "tørreste" rum i hele boligen.
Vægge og lofter vil være istand til at optage og afgive fugt i. forb. med vandpjaskeaktiviteter.
Gå Glad, I Bad (04-10-2008) 

Isolering af krybekælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et gammelt hus fra 1913 og ønsker at isolere krybekælderen, men med en højde på ca. 40 cm er det næsten umuligt at isolere på normalt vis. Tænke om det ikke ville kunne svaret sig at blæse isolering ind, og hvad det koster, om nogen har nogen adr. på fimaer. Eller om det er noget man kan gøre selv. Mht. til dampspærre lægger jeg det bare ovenpå da jeg alligevel skal have nyt gulv på.
Vh Poul
Poul, 8800 viborg (04-10-2008) 
Svar:
Det kan godt lade sig gøre, rent teoretisk, men risikoen for fugt og svamp og råd er alt for stor.
Der må iøvrigt ikke være organisk materiale, (træ), på den forkerte side af dampspærren - i en gulvkonstruktion.
Et forsikringsselskab vil formodentlig ikke forsikre gulvet.

Peter Bonde, Sæby (04-10-2008) 
Svar:
Er der nogen der har andre forslag, eller slipper jeg ikke for at brække gulvet op?
poul, viborg (04-10-2008) 
Svar:
Det kan godt fungere hvis kælderen er tør og har fast bund. Der må dog - som Peter skriver - ikke være dampspære hvis der indgår organiske materialer i konstruktionen.
I de tilfælde hvor det går galt, er hvor der er for høj jordfugt i krybekælderen. Det er derfor essensielt om det er 100% tørt i din krybekælder, selvom du lukker af for udeventilerne efter en evt. opfyldning med isolering.

Som det er skrevet, vil forsikringen sikkert ikke godkende at man hopper over hvor gærdet er lavest, og de vil naturligvis påtale alle tilfælde hvor der er den mindste anledning til at fraskrive sig ansvaret. Sådan fungerer det nu engang.
M.Thomsen, Horsens (05-10-2008) 
Svar:
Og med god grund.
En krybekælder, oprindeligt fra 1905, næsten som ovenstående, bortset fra at en slank ungersvend lige akkurat kunne mave sig rundt.
Den blev isoleret, efter bogen, med dampspærre og vindspærre, det nødvendige antal ventilationshuller osv.
Det var i 1978. Der har været jævnlige inspektioner i kælderen, dog ikke de sidste 3 år.
Men sidst i august 2008 "faldt ejeren på det nærmeste gennem gulvet". Det er efterfølgende konstateret omfattende angreb af hussvamp. 100m2 bjælkelag med det hele, (til 1 meter over gulv som det hedder) at udskifte.
Der er ikke fundet tegn på fejl eller manglende vedligeholdelse. Eneste plausible forklaring er langsom stigende fugtophobning.
Som et kuriosum kan nævnes at svampen, (medens forsikringsselskabet undersøger og tænker) har fortæret en meter fodliste i hver retning.

Og hvad kan vi så lære af det.
Isolerede krybekælderkonstruktioner er noget l...!
Og hvis man ikke kan slippe for dem skal der installeres alarmer og fugtmålingsudstyr


Søren Poulsen, Viby (06-10-2008) 
Svar:
Enig, det kan let gå meget galt(fugt og svamp samt dårligt indeklima) men også gå rigtigt godt(energibesparelse og øget komfort i huset).
Kort sagt der er øget risiko ved efterisolering af krybekælder, og bare dette forhold gør at forsikringerne bakker bagud - næsten uanset hvad.

Risikoen kan dog minimeres ved at lave noget indledende undersøgelse af fugtforhold i krybekælderen inden efterisoleringsmetoden vælges.
Det kan anbefales at indbygge fugtrondeller, og kontrolles disse 2-4 gange årligt med temperatur og relativ fugtindhold, kan man nå at reagere med øget ventilation eller opbrydning af gulvet inden man får hussvamp/skimmel/indeklimaproblemer. Risikoen er derfor minimeret en del.
Jeg har selv ovennævnte installeret i min krybekælder, der er med støbt betongulv og fyldt op med polystyrenkugler.
Den har det fint her på 10.år, med RF på mellem 17 og 20 nede i bjælkelaget.
M.Thomsen, Horsens (06-10-2008) 
Svar:
Ja, det er sådanne tiltag der skal til. Overvågning af fugtforholdene og en plan for hvad man gør når fugtprocenten stiger, (og kurserne falder)
Og der skal faktisk handles hurtigt.
Ovennævnte husejer kravlede rundt på gulvet i forb. med noget TV-installation i begyndelsen af juni måned - uden at bemærke uregelmæssigheder. 3 mdr. senere træder han igennem gulvbrædderne.
Det er hurtig grovæder, den hussvamp.

Nok om det. Men til skræk og advarsel
Søren Poulsen, Viby (06-10-2008) 

Kældervægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået bygget en kælder i min have. Kælderen er bygget op af fundablokke, og er blevet påført fugtspærre på ydersiden. Indvendigt vil jeg pudse væggene op, men mit spørgsmål går på om jeg skal lade betonen ånde og afslutte med et lag silikatmaling, eller om det kan lade sig gøre at "lukke fugten ude" ved også indvendigt at behandle hele kælderen med fugtspærre og evt. vådrumsmaling.
Holst, Ballerup (04-10-2008) 
Svar:
Hvis fugten skal "lukkes ude" skal det helst ske fra ydersiden.
Med en fugtspærre som du har gjort. Og so forhåbentlig er udført omhyggeligt og er tæt.
Du kan godt fugtisolerer yderligere ved at behandle indvendigt med et cementbaseret fugtstandsende produkt, fra f.eks. Vandex, inden pudslaget.
Men det er jo lidt tosset at fugtisolere dobbelt - og ej gratis.
Når man taler om at materialer "ånder" betyder det bare at de kan optage og afgive fugt.
Når man overfladebehandler med vådrumsmaling forhindres fugt, der produceres i rummet, i at trænge ind i væggen.
Du bør male din væg med en diffusionsåben maling, som ikke nødvendigvis behøver at være silikatmaling.





Franco Kulic, Horsens (04-10-2008) 

Vådrumsmembran i kælder? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har lige fået støbt et nyt betongulv i vores kælder - vi skal efterfølgende have lagt fliser, men jeg overvejer om der bør laves en vådrumsmembran inden vi lægger fliser. Hvad er erfaringen med det?

Hvor længe bør man lade et betongulv (tykkelse 3-7 cm ovenpå gammelt gulv) tørre, inden der lægges vådrumsmembran?


Olav Larsen, Birkerød (03-10-2008) 
Svar:
Hvis ikke det er et badeværelse, så er der ingen grund til vådrumsmembran.

Den kan dog etableres så snart betonen er tør.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (03-10-2008) 

Her vises 937-961 indlæg ud af 3099.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »