Stil spørgsmål ? »  Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 937-961 indlæg ud af 3052.   « Forrige 25       Næste 25 »

Fornyelse af "egeparket"loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi påtænker at få gjort noget ved vores stueloft fra 1972, der dengang var høj-este mode, nemlig en slags "egeparket"-elementer på 20 x 180 cm.
Det er vist nok ikke mere højeste mode, så hvordan gør vi loftet tidssvarende?
Skal vi male den? I givet fald med hvad? Eller er der andre gode idéer?
B H Ejsing, Esbjerg N (14-09-2008) 
Svar:
Jeg ville smide et klassik hvidt Vibopan eller Huntonit loft op direkte på det gamle.

Så får du et flot nyt lyst loft, og er nemt at gå til.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (14-09-2008) 
Svar:
Det er nu nemtnok at male.
En loftvask,
1 x påføring Spærregrunder
2 x Loftmaling

Find ud af om egeparketten er egefiner eller plastfolie - på gipsplade.

Peter Plys, Herning (14-09-2008) 



Timberman Askeparket Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et ask prime lock and go lamelparket fra Timberman som har sluppet i samtlige samlinger pga produktionsfejl hos Timberman. Vi har ikke gulvvarme! Er der nogen der ved om det hjælper at slibe gulvet ned og genoliere det??
Vi har fået et tilsvarende gulv skiftet en gang af Timberman, så denne gang vil de ikke høre tale om fejl fra deres side.
annette søgaard, kolding (10-09-2008) 
Svar:
Har i husket dampspærre under gulvet hvis der er beton neden under ?

Uanset hvad skal i henvende jer til jeres trælast og lade dem afgøre hvad i skal. Men det lyder godt nok mærkeligt at gulvet skulle være med fejl 2 gange
m, dk (11-09-2008) 

sand til en strand i haven Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvor meget sand skal jeg bestille til min lille strand i haven på 20m2 og hvor højt skal sandlaget være?
jette jakobsen, 8883 Gjern (10-09-2008) 
Svar:
jeg ville bestille en 6-8 kbm. så er sandlaget mellem 30-40 cm tykt og der skal jo være lidt tykkelse at bore træerne ned i og hvor lille Anton kan svinge sin skovl.
L. Petersen, Solrød (10-09-2008) 

manglende trin mellem to rum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi har fået lagt 2 lejligheder sammen. Der hvor der er lavet en åbning mellem de 2 lejligheder er der nu et hul i gulvet. Kan man støbe det hul med cement? er det ligetil og hvordan gør man det?

når det er støbt har vi planlagt at føre nyt parketgulv henover.
Lotte, Vanløse (08-09-2008) 
Svar:
Hvis gulvene ellers er i nogenlunde samme højde, så lægger du bare et eller flere brædder på tværs mellem gulvene, ingen grund til at støbe under gulvene, hellere fylder rummet med noget isolering.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (08-09-2008) 

manglende trin mellem rum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi har fået lagt 2 lejligheder sammen. Der hvor der er lavet en åbning mellem de 2 lejligheder er der nu et hul i gulvet. Kan man støbe det hul med cement? er det ligetil og hvordan gør man det?
Lotte, vanæ (08-09-2008) 



Etageadskillelse ! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej !
Vores hus er meget lydt, især via etageadskillelsen.Vi efterisolerer og påtænker at sætte nyt loft (gips ?). Men kan vi gøre noget på gulvene (membran eler lignende ?)Hvordan kan vi nedbringe støjgenerne fra 1. sal i forbndelse med vores renovering ?
Familien Nygaard, Thisted (01-09-2008) 
Svar:
tæpper på gulvet
ingen træsko på første sal
lydloft, måske
tæppe jensen, Nexø (01-09-2008) 
Svar:
Hej

Sæt evt. 2 - 3 lag gips op som loft med 10 mm elastisk fuge langs alle vægge.

100 mm Rockwool i etageadskillelsen fastholdet med tråd eller forskalling pr 30 cm (brandkrav).

Evt et lag gulvgips på 1. sal og evt. trindæmpning under trægulve.

Husk hvis der kan komme luft igennem kan der også komme lyd, men der jo også trinstøj at tage hensyn til.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (02-09-2008) 

Vådrum - vægbeklædning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej !
vi skal igang med at renovere Badet på 1. sal. nuværende beklædning er vandfast krydsfiner Må vi sæte 1 lag vådrumsgips oer dette eler skal vi have det ned og sætte 2 lag gips op ?
Familien Nygaard, Thisted (01-09-2008) 
Svar:
Smid 2 lag vådrumsgips på, så er i klar til vådrumsmembran og fliser.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (01-09-2008) 

Må spånplade bruges til vægge på 1. sal i stedet for gipsplader Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har hørt, at det ikke er lovligt brandteknisk at bruge spånplader til vægge på 1. sal i stedet for gipsplader. Eksempelvis til skunkvægge eller som vægge til rumadskillelse. I givet fald, er det så ny lovgivning og hvornår er det så gældende fra.
Jan, Aalborg (29-08-2008) 
Svar:
Spånplader må gerne bruges og er godkendte.
Brug 12mm plader på understøtninger pr 300mm.
P. Flink, Ugerløse (29-08-2008) 

Trælisteloft i andelsbolig i hus med 3 etager. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har overtaget en andelsbolig hvor lofterne er beklædt med trælister under mineraluld. Mon det er lovligt brandtekniskt? Hvad skal der til for at gøre lofterne lovlige?
Lars, København (28-08-2008) 
Svar:
Kan ikke lovliggøres. Fjernes.
Søren G., Horsens (30-08-2008) 

Polystyren over sænket loft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har opdaget at den tidligere ejer har "isoleret" med polystyren/flamingo over et nedsænket træloft. Er dette lovligt, her tænker jeg brandsikringsmæssigt.
C. Sunesen, Nørresundby (28-08-2008) 
Svar:
Nej, er det ikke.
Flamingo skal være indstøbt.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (28-08-2008) 
Svar:
OK - tak for hjælpen.
C. Sunesen, Nørresundby (29-08-2008) 

Opbygning af ny skillevæg med dørhul Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil lave en skillevæg opbygget af 70 mm stålprofil med 2 lag gips på hver side.
Jeg vil gerne planlægge dørhullet. Hvor meget skal lysningen være til en 80 cm dør? 81?

Jesper, Lyngby (27-08-2008) 
Svar:
En "80er" dør har et udvendigt karmmål
på 789x2089mm så hvis du laver et hulmål
på 810x2110mm er det nok.
bb, horsens (28-08-2008) 
Svar:
Mange tak for hjælpen. Er der forresten nogle "standarder" for hvilken dør størrelse man bør vælge. Jeg har en 70 er dør i mit badeværelse og den er klart for lille synes jeg. Derfor havde jeg egentligt tænkt mig en 80er dør, men skal man helelre vælge så stor som muligt? (Det er til et værelse på en 1.sal)
Jesper, Lyngby (28-08-2008) 
Svar:
Rigtigt.
Vælg en 90er hvor karmmålet er 889x2089mm.
Spf, hanstholm (28-08-2008) 
Svar:
Nøgleordet er "handicap".
Ikke sådan at forstå at du skal TÆNKE som en handicappet, men tænk over hvordan en handicappet kan færdes mindst muligt hindret... Store døre og færrest mulige trin, trapper o.l. hindringer.

God fornøjelse...

G. Gearløs, Billund (01-09-2008) 

afslibning af bjælkelag i loftet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er ved at lave værelse og vil gerne have loftet så man kan se bjælkelaget men de er ikke for kønne så jeg ville gerne slibe dem af eller noget andet så de bliver pæne igen.
Heidi Mørch, Kjellerup (26-08-2008) 

Ny gipsvæg m. radiator på ydermur. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Halløj. Så er jeg tilbage med et nyt spørgsmål. Pga. fremtidigt nyt køkkens placering skal en radiator flyttes ned på endevæggen som er en hulmursisoleret ydermur (inkl. dør til have). Da der alligevel var nogle synlige rør(mange)har jeg valgt at bygge en ny væg 120 mm. ud fra den gamle, så radiatoren bliver sat i afmålt "hak" hvor man så evt. kan sætte en radiatorskjuler på. Jeg har sat lægter og forskalling op på væg og omkring "hullet" som er 120 x 90 (radiator er 110 x 60). Planen er gips, men jeg bliver nu meget i tvivl vedr. evt. varmetab fra radiator gennem væggen. Skal jeg bare klø på med isolering og gips, eller kan jeg på en eller anden måde forstærke/tætne konstruktionen så varmen ikke fiser lige ind i væggen og bliver der?

Og når nu jeg er ved det hvad er så bedst, at pudse gipsen - uden på fx. lip-klæber, eller bruge en pudslignende maling?

Håber jeg gør mig forståelig. På forhånd tak.

Vh.
Sara
Sara, Bøhlandet (23-08-2008) 
Svar:
Jeg forstår det sådan at radiatoren bliver fastgjort direkte på eksisterende væg. Og at radiatoren er så tynd at den ikke "stikker udenfor" din nye 120mm forsatsvæg.

Luften skal kunne cirkulerer omkring radiatoren, særligt op/ned kan man sige. Det er luften der overfører varmen fra radiatoren til rummet.
"Kold" luft langs gulvet trækkes mod radiatoren og "varm" luft stiger fra radiatoren op mod loftet.
Således vejledt går vi videre.
Uanset højden på din radiator forekommer det mig vel lidt med kun 10-15cm afstand mellem hulside og radiator.
I hvert fald i højden bør afstanden mindst fordobles.
Det har måske ikke den store betydning, men alt andet lige så gavner en radiatorskjuler ikke luftcirkulationen omkring radiatoren.
Eller sagt på en anden måde. Når en radiator ind- og ombygges er den ikke istand til at afgive varmen så godt som hvis den hang frit på væggen, eller endnu bedre under et vindue.
Mht. varmetab gennem ydermuren så er det klart at jo højere vemperatur i radiatoren, (pga. den ringere luftcirkulation) jo større varmetab gennem muren.
Men når din ydermur er isoleret har det nok ikke den store betydning.

Ja, således gøres en kort historie lang.
Spørg bare igen.

hpox, Århus (23-08-2008) 
Svar:
Hej Hpox.
Mange tak for dit svar. Spørgsmålet er helt rigtigt forstået mht. ophæng på eksisterende mur.
Ak ja, jeg forstår hvad du mener mht. cirkulationen og pladsen - må se omjeg kan give lidt mere plads. Jeg tror heller ikke at der er nævneværdigt varmetab ignm. ydermur idet den nyligt er hulmursisoleret (isover). Jeg tænker mere på den nye væg i gips - lyder måske lidt dumt, men altså at den varme luft evt. ligesom samler sig inden i den. Tænker sådan lidt georg gearløs-agtigt om jeg fx. overhovedet skal isolere den og istedet fx. lave huller fra toppen af radiatorhuller og andre steder i den nye væg så der er luftcirkelation bag hele væggen... Eller fx. lave et lille udluftningssystem med nogle rør, eller om jeg netop skal tætne komstruktionen så meget som muligt for at luften ikke slipper derind (kun varmen) udfra det princip at varm luft så vil søge ud i rummet. Altså ren fysik (som ikke er min stærke side). Et vist varmetab er uundgåeligt, men hvordan mindsker jeg det mest muligt. Regner iøvrigt ikke med at jeg skal bruge dampspærre idet ydermur er pudset.

Oh, som jeg dog bryder min lille hjerne. Jeg syntes bare ikke jeg kan finde nogen instruktioner nogen steder.

Håber du/I bærer over med mig.

Vh.
Sara

Sara, Bøhlandet (24-08-2008) 
Svar:
Altså.
Den nye væg, (en forsatsvæg kaldet), opbygges af lodrette regler, der fyldes isolering i og der SKAL opsættes en dampspærre. Den bukkes ind i radiator-nichen, (lidt på samme måde som tapet. Dampspærren skal være tæt, tapes i samlingerne og fuges/klæbes til omgivende bygningsdele. (Osse til ydervæggen inde i radiatornichen)
Endeligt gips og malerarbejde.
Varmen forsvinder ikke ind i forsatsvæggen, du bør ikke undlade isolering i væggen og slet ikke undlade dampspærre.

Se her; http://www.rockwool.dk
hpox, Århus (24-08-2008) 
Svar:
Hvad med lidt - bare en lille smule - "refleksiv isolering" bag radiatoren ;-)
M.Thomsen, Horsens (25-08-2008) 
Svar:
Fin ide der, Thomsen.
Men kun på halvdelen af arealet. Halvdelen med refleksiv isolering og resten med 200mm mineraluld.
Et fuldskala forsøg kaldes det.
En lastvogn med måleudstyr og civilingeniører, og en enkelt bygningskonstruktør til at holde projektet på sporet, stilles op udenfor huset og om en 5 – 7 år ved vi hvilket materiale der er bedst.

hpox, Århus (25-08-2008) 
Svar:
Så skal der en 100mm aluminiumsvæg mellem de to isoleringstyper før det kan bruges i en sers CE-mærkning tror jeg.
Mon vi kan finde en sponsor til opgaven ???

PS: Sara, tag ikke disse sidste indlæg til dig i dit projekt. Det er mere en teoretisk udvikling i anden sammenhæng vi drøfter videre på...
M.Thomsen, Horsens (25-08-2008) 
Svar:
Sponsor!
Det tvivler jeg stærkt på. Det hævdes at topcheferne hos både Rockwool og Isover allerede så småt er ved at pakke sammen. En kamp på varmeisolering mod et vidunderprodukt som "Refleksiv Isolering" kan simpelt hen ikke vindes.
(Et produkt som Aluskærm, kent fra både kuponhæfter og Bilkaaviser, blæser alt af markedet)

hpox, Århus (25-08-2008) 
Svar:
Nu tænkte jeg heller ikke på "de to store", men mere på "den ene" store i verden...
Men seriøst, det kunne da godt bruges i ½m2 ruller bag en radiator, eller hvad?
M.Thomsen, Horsens og omegn (25-08-2008) 
Svar:
Tak for dit svar, og pædagogiske forklaring:-) Bruger nok de 100mm isoverbats jeg har liggende. Grunden til at jeg tænkte minus dampspærre er fordi væggen efterfølgende fuges og pudses! Men okay, så må jeg jo ud og købe plastik. Eller bedre, ringe til min storebror!

Endnu engang tak.

Vh.
Sara
Sara, Bøhlandet (26-08-2008) 
Svar:
Kunne forresten godt finde på at sætte et stykke reflektiv isolering bag radiatoren. Har ikke set det pågældende produkt, men det har vel stadig en slags "sølvpapir" forside som reflekterer varmen?

Vh.
Sara
Sara, Bøhlandet (26-08-2008) 
Svar:
Ja, jeg tror(i teorien i hvert fald) det er OK at bruge bag en radiator pga. aludelen samt den begrænsede tykkelse.

PS: Hindenburg, det var da ham kejseren i 20''erne før "malermesteren" kom forbi, ikke? ;-)
M.Thomsen, Horsens (26-08-2008) 
Svar:
Så lad gå da.
Men hvor vil du købe en bid på ca. 1x1,5m?
Faktisk burde Sune Christensen fra Aluthermo sende dig en bid ganske gratis.
Når man tænker på hvor meget bøvl vi har med ham!!!
hpox, Århus (26-08-2008) 
Svar:
Nu har webmaster så slettet den første del af mit seneste indlæg, hvor jeg ellers så rørende beskriver hvorledes forsøget med reflektiv isolering med alu-væg og 200 mm rockwoll udviklede sig. Hvem i verden som kunne finde det anstødeligt er mig en gåde...
Sara, Bøhlandet (27-08-2008) 

Minimums lofthøjde. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Laver nyt badværelse, og fjernet en badstue.
Elektriker på besøg og vi bestemmer også og fjerne de gamle loftbrædderi i det øvrige bad.Han kommer med en bemerkning:" husk at min.lofthøjde skal være 230cm med hensyn til brandregulativet" Er dette rigtig? Jeg har 227cm fra ferdig gulv til loft.
K. Rude, 2791 Dragør (22-08-2008) 
Svar:
Det er ikke rigigt - overhovedet.
Rumhøjden har ikke noget med brand at gøre og kravet om 230cm gælder udelukkende beboelsrum og køkken.
I et badeværelse er der intet krav.
hpox, Århus (22-08-2008) 
Svar:
Dette er der krav om min 220 cm.
tømrer, herning (05-09-2008) 

Nyt fyrretræ skal ligne gammelt ubehandlet? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej!
Jeg vil lukke en dør i min gang.
Problem:
Vægge er beklædt med "gamle" ubehandlede fyrretræsbrædder. Hvorledes får jeg de nye brædder som placeres i døråbningen til at ligne de gamle?

Hilsen fra Ilona
Ilona Katarina Liljander, Allingåbro (21-08-2008) 
Svar:
Det gør du heller ikke.
Du udskifter alle brædder på væggen, hvor døren sad, med nye, som du evt. behandler.
Nye brædder koster ikke alverden.
Så har du en væg med nye brædder og måske nogle vægge med gamle brædder, ja.
Du kan osse vælge at male alle brædder i samme kulør.


hpox, Århus (21-08-2008) 

tørt mørtel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
der er tørt mørtel på vores klinker, efter der er blevet pudset vægge op. hvordan får jeg det nemmest af ?
lene frøsig, væggerløse (20-08-2008) 
Svar:
Mekanisk afrensning evt. suppleret med en let/svag afsyring(Pas på fugerne).

M.Thomsen, Horsens (21-08-2008) 

Kan man "imprægnere" helt nye fuger og klinker? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal snart flytte ind et helt nyt hus, med

- nye badeværelses-fliser, klinker og fuger
- nye køkken/alrums-klinker og fuger

Kan jeg på nogen måde "imprægnere" eller behandle fuger og fliser, således de er mere modstandsdygtige, overfor kalk, snavs, fugt m.v.?
Jan, Odense (19-08-2008) 
Svar:
Dette måske?

http://www.nanocover.dk
bb, horsens (19-08-2008) 
Svar:
Alfix flise & fugeforsejler
Hos Garant 66159935
jesper, odense (19-08-2008) 
Svar:
Alfix flise & fugeforsejler
Hos Garant 66159935
jesper, odense (19-08-2008) 
Svar:
Ring til et af de firmaer der afrenser graffti, de kan behandle gulvet!
evt. all-remove
tømrer, herning (05-09-2008) 

Klinker som er afsyret Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har lagt mørke fliser i vores nye køkken. Fugen har vi valgt ligeledes at lave sort. Problemet jeg søger et svar på er at fugerne af en eller anden årsag har lysnet sig, og derved er de ikke sorte som vi i første omgang ønskede os. Vi har brugt fliserens efter forskrifterne, dog kan det godt ske fliserens har siddet på for længe inden det blev vasket af med sæbevand! Hva kan vi gøre og hva kan det skyldes?
Peter wenzel, skive (19-08-2008) 

slidlag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvor hurtigt kan man lægge slidlagsbeton ( ca. 3 -4 cm oven på støbt råbeton (ca. 10 cm. Jeg mener man kan lægge det dagen efter
hans pedersen, ølstykke (18-08-2008) 
Svar:
du kan sagtens støbe slidlag oven på klaplaget dagen efter.. husk at svumme underlaget med betonklæber for bedre vedhæftning.. hilsen mureren
henrik, hjørring (18-08-2008) 
Svar:
Dagen efter er fint.
Egentlig burde den slags fremgå af Ålborg Portlands hjemmeside, men det gør det ikke.
http://www.aalborg-portland.dk
Hvis du lige vil ringe og skælde dem lidt ud!
hpox, Århus (18-08-2008) 

Revner i betondæk på altan Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I tilstandsrapporten er der skrevet:
"Revne i betondæk tætnes forskriftsmæssigt for at hindre fugtskade i dækket".
Hvordan udfører jeg arbejdet forskriftsmæssigt, alternativt hvor kan jeg finde en beskrivelse af disse forskrifter??
Keld Jacobsen, Odense (17-08-2008) 
Svar:
Med forskriftsmæssigt menes at der findes standardmetoder til udbedring af den slags skader. (Kan være ophugning, primning af armering og lukning med specialmørtel)
Det er næppe GDS arbejde og udføres normalt af betonrenoveringsfirmaer.
Firmaer som Vandex, Sika og Rockidan leverer materialer til den type arbejder.
http://www.vandex.dk
hpox, Århus (17-08-2008) 
Svar:
ned til stark fk byggematerialer de har alle de relevante brochure. der er en udemærket en fra sika der beskriver fremgangsmåden trin for trin
mureren, odense (17-08-2008) 

Klinker i forhenværende stue i etageejendom Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I forbindelse med sammenlægning af 2 andelslejligheder bliver en del af den gamle stue med parketgulv til køkken.
Vi vil gerne have klinker i køkkenet.

Må man pille det gamle parket gulv op og lægge klinker. Det er en andelslejlighed, 1 sal, fra 1957.

Der bliver en niveau forskel mellem betondækket (når parketgulvet er væk) og det nuværende støbte køkkengulv på ca. 15 cm. Hvad er det lovligt at isolere med og hvor tykt et lag skal der lægges inden man støber beton over og lægger klinker.
Tanken er der skal være et trin, så køkkenet ligger oppe på en "ø".
novice-gulvstøber, københavn (13-08-2008) 
Svar:
Ja, det må du godt.
Men altså. Hvorfor vil du varmeisolere?
(Er det for at slippe for al den gratisvarme du får fra underboen?)
Men det kan være en god ide at udlægge et lag isolering, (dog ikke langs de frie kanter) dels for at redusere vægten af betonnen og dels for at lydisolere.
Et sådan dæk skal være min. 80mm tykt, der skal revnearmering i og hvis det rettes omhyggeligt af, kan der ligges klinker på det, direkte.
hpox, Århus (13-08-2008) 
Svar:
Men rumhøjden skal stadig være min. 250cm.
hpox, Århus (13-08-2008) 

Montering i jerndrager Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
jeg har fået fjernet en væg i forb. med at vi laver nyt køkken - vi åbner til stuen. Der er monteret en jerndrager hvor væggen var. Desværre er det centreret over hvor vores køkken-ø skal placeres og hvor vi havde planer om at placere pendler i loftet (centreret).

Er der nogen som har en ide til hvordan vi klarer

A) montering i drager (bore?)
B) pendler som måske monteres med to snore på hver side af drager ...

andet ?

Mvh
Jan
Jan, Lyngby (12-08-2008) 
Svar:
Du kan jo inddække din jerndrager med krydsfinérplader og skrue dine pendler op i disse.
M.Thomsen, Horsens (13-08-2008) 

Dækparket Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvad er dækparket
Erik Bormlund, Odense (12-08-2008) 
Svar:
Mit bud er at der menes et parketgulv lagt som dækket på et skib. Altså teaktræsplanker fuget med tjæreimprægneret hamp (som på moderne vis er erstattet med gummifuge).
Martin, Glostrup (12-08-2008) 
Svar:
Nej dækparket, er bare et parketgulv som lægges oven på et eksisterende gulv. Typisk et 14mm gulv eller tyndere
m, dk (12-08-2008) 

Saltpeter udtræk på indvendige vægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:

Vi flyttede i vores nybygget hus sidste efterår.
I januar i år opdagede vi imidlertid at der flere steder er kommet saltpeter udtræk på indvendige vægge. Vi råd førte os med en byggesagkyndig. Vi lavede firkantede felter af plastik og tapede det til dagen efter var vægge meget fugtig hvor der var opsat plastik? Samtidig har vi oplevet fugt/kondens på vinduer 3-4 cm (fra ramme og op), især når det er fugtig og koldt udenfor, vi har ikke genvex men luftventiler i alle vinduer, og de står altid åbne, vi lufter gerne ud 1-2 gange om dagen (morgen og eftermiddag)
Vi har lige haft syn og skøn i juni måned! Og har netop modtaget rapporten, hvor han ud fra de fugtmålinger der blev taget i juni md. Ikke kunne konstateres fugt i vægge eller andet. Men det er jo klart når vi havde nærmest tørke i maj og juni!
Hvornår er det bedst og måle fugt i et hus, om sommeren eller når problemet opstår altså om efteråret nå det er fugtigt og regner mere?
Mvh
De meget for tvivlede nybyggere

SB, Herning (06-08-2008) 
Svar:
Jeg går ud fra at I selv har betalt for den byggesagyndiges indsats.
Hvad er vedkommendes konklusion - og råd?
Er der andre tegn på for megen fugt. Dører der ikke kan lukkes, buler i gulve eller lofter.
Er bygningen blevet udtørret overhovedet. Varmekanoner el. lign.?
hpox, Århus (06-08-2008) 
Svar:
Hej
Tak for dit svar!
Vi har selv betalt en sagkyndig som har gennemgået huset!
Syn- og skønsmanden er jo udpeget af retten, og det er ham som er kommet med en rapport. Og han siger der er opfugtet vægge og at vi bare skal lade huset imprægneres?? Også selvom vandet som evt. trænger ind, ikke kan komme ud gennem udluftningerne forneden i muren?
Nej der er ikke tegn på andre fugt skader!
Nej huset er blevet muret op i høj solskind (Facader) og sagkyndig, maler og murer har sagt at huset er fuldstændig tørt

Sagkyndigs råd er at vi skal have undersøgt hul murer etc. og evt. få muret facader op igen og skiftet isolering.
SB, Herning (07-08-2008) 
Svar:
Det lyder mig noget rodet.
Syns- og skønsmandens rapport er en indstilling til retten.
HVIS han kommer med forslag er det retten der skal afgøre om de er brugbare og hvem der skal betale.
Jeres egne sagkyndige har vel osse lavet en rapport eller nedskrevet nogle konklusioner?
Der er ikke andet at sige end at murværket ikke er vandtæt og det skal det heller ikke være - normalt. Hvis der kommer vand ind i hulmuren trækker det ud igennem de nederste fuger.
Men når nu sagen er nået helt til retten er der jo ikke andet at gøre end at vente på afgørelsen. Min eller andres mening her på siden gør ingen forskel i den forbindelse.
hpox, Århus (07-08-2008) 
Svar:
Undskyld. Jeg overså sidste afsnit i dit svar.
Men stadigvæk, I må afvente rettens afgørelse eller indgå forlig.
hpox, Århus (07-08-2008) 

udvidelse af koekken Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg skal til at udvide mit koekken, tager et stykke af bryggers. problemet er at der er et gulvafloeb. kan det bare afdaekkes?
skal der ikke vaere gulvafloeb i bryggers?
joergen, silkeborg (05-08-2008) 
Svar:
Det er klart at anbefale at have gulvafløb i bryggers. Jeg kan ikke se et problem i at der er et gulvafløb?

M.Thomsen, Horsens (05-08-2008) 
Svar:
Hej

Jeg tro M Thomsen misforstår spørgsmålet.

Hvis bryggersgulvafløbet skal afblændes, fordi køkkenet udvides hen over det, skal der en aut. kloakmester til og gulvet sandsynligvis hugges op i et vist omfang.

Problemet med blændrør (ubenyttede klakrør) er at de er gode gemmesteder for rotter.

Hvis der er vaskemaskine m.m. i dit kommende bryggers kan det klart anbefales at der er et gulvafløb.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (05-08-2008) 
Svar:
hej, det er som dbu. siger. dog vil jeg stadig ha vaskemaskine tilkoblet afloebet, det er kun den aabne rist jeg vil blaende af. er der lovkrav om gulv afloeb i bryggers?
joergen, silkeborg (05-08-2008) 
Svar:
Hvorfor må der ikke være et gulvafløb i køkkenet???
Spørge Jørgensen, Herlev (05-08-2008) 
Svar:
hvis et gulvafløb skal sløjfes, skal det fyldes med beton - af en fagmand.
kaj uwe, aabenraa (05-08-2008) 
Svar:
Hej

Du må ikke have en vaskemaskine der er tilsluttet et afløb i et andet rum, og slet ikke et afdækket.

Jeg er faktisk ikke sikker på, at der er krav om gulvafløb i et bryggers, men det er tilrådeligt.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (06-08-2008) 
Svar:
Hej igen
Ja, jeg misforstod noget.
Der er ikke et egentligt krav om gulvafløb i BR-08, men der står at der skal udføres afløb på en sådan måde og i sådant omfang, at der ikke sker skadelig oversvømmelse.
DS for afløb stiller krav om afløb fra lokaler med tilløb af spildevand, hvilket en vaskemaskine må siges at gøre hvis afløbet skal være permanent fra en vaskemaskine.
Det er derfor tilrådeligt at etablere GA i bryggerset/vaskerummet.
Kan du ikke bare forlænge afløbsrøret ud til det nye bryggersgulv, og lave nyt afløb her?
M.Thomsen, Horsens (07-08-2008) 

Her vises 937-961 indlæg ud af 3052.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »