Stil spørgsmål ? »  Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 2065-2089 indlæg ud af 2662.   « Forrige 25       Næste 25 »

Onduline tag til beboelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har for nylig købt et parcelhus med onduline tag. En af mine venner har siden sagt at det ikke var godkendt til beboelse, kan det være rigtigt?
Og hvad skal jeg i så fald gøre?
Kenneth, København (09-02-2004) 
Svar:
Hej Kenneth
Mig bekendt er Onduline-tagplader ikke noget godkendt materiale til tagbelægning på byggeri der er andet end et udhus o.lign. Onduline-tagplader er såkaldte "bløde" plader der sømmes (eller skrues) fast til lægterne. De er fremstillet af et cellulose/bitumen materiale og mig bekendt brænder de ganske lystigt når ilden får fat i dem.
Ifølge Bygningsreglement for Småhuse BR98-S, stilles der krav om at tagbelægninger skal vare godkendt som KLASSE T materialer - brandmæssigt egnet produkt.
Da du har købt dit hus fornylig, er der vel udført en husbesigtigelsesrapport og det er via den (og en advokat) du skal gå videre med dit problem. Hvis det ulovlige tagprodukt ikke er nævnt i rapporten, er der en der har et problem!
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (14-02-2004) 



revner i rem Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har konstateret en del revner i vores synlige gulvbjælker mellem stue og 1ste sal, de går på langs i træet. Skyldes det bare at træet er blevet tørt og slår sig? Ligeledes forefindes der revner i kipremmen som er 200x300. Ingen sætnings spor er ellers at finde. PS, de har altid været der (5 år)
Jan, Gentofte (07-02-2004) 
Svar:
Ja det skyldes almindelig udtøring, det kaldes vindridser og er meget almindeligt specielt når træet ikke har lagret længe nok inden skæres og bruges vilket er helt normalt.Det har ingen betydning for styrken i træet såfremt de ikke er gennemgående fra ende til ende og så skal de være meget store for at forringe brudstyrken
Torbjørn, Brovst (07-02-2004) 

Bordeaux-farvet stål-tag?? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal til at have nyt tag og det bliver stål men nu er vi så på jagt efter den rigtige farve. Er der nogen der ved om der er en producent der leverer i farven Bordeaux??
K. Rasmussen, Horbelev (06-02-2004) 

Tagrender i kobber? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have nye tagrender opsat og overvejer de forskellige muligheder. Er der nogle der har erfaring med kvaliteten af de systemer der findes på markedet? Kobberkompagniet sælger "online" tagrender til opsætning (skal loddes) eller Zinco tagrender hvor der benyttes gummifuge til samlingerne(bitumen-masse? Hvor længe kan bitumenklæberen holde? bliver den ikke nedbrudt af solen?
..og hvad med dimensionen? Er 0,7mm tilstrækkeligt til at det kan holde i hundrede år?
Håber der er en der kan hjælpe!
Tak.
michael madsen, København (05-02-2004) 
Svar:
tjek Lindab.dk
servicemanden, nordsjælland (09-02-2004) 
Svar:
En Loddet samling holder længer en fuget eller gummisamling tænk bare på din vand haner og de pakninger der er i dem skifter man tit
En plade tykelse på 0,7mm bør være nok
Freddy Mortensen, Ringsted (25-03-2004) 

Larm fra ståltag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi overvejer nyt tag og har set det svar der bliver givet om larm fra ståltag. Hvis det gamle tag er bevaret vil man så stadig kunne høre regnen. Vores loft følger kip.
john, randers (05-02-2004) 
Svar:
Jo, du kan høre regnen slå på taget gennem begge tage. Det er ikke slemt, og man vænner sig meget hurtigt til lyden :-)
Ståltagsejeren, Storkøbenhavn (17-10-2004) 



opbygning af tag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er flg. opbygning ok efter Jeres viden /erfaring eller har I evt. kommentarer:

Nyt Tag på ny udnyttet tagetage:
Vingetagsten på lægter, afstandslægter, huntonit undertag, 5 cm ventilation (fra udhæng til kip)til isolering, dampspærre, forskalling og gips.

er undertaget Ok!

på forhånd tak!
Bo, birkerød (04-02-2004) 
Svar:
J.før. bygningsrelementet, skal der fra lægter til undertag være lister på 25mm, så undertag, luft 5 cm og fremdeles alt skal ventileres i Kip. ved sternfod en 500del af tagets areal.V.H. WWW.billnikolajsen.dk
B.Nikolajsen, Give (05-02-2004) 

Regler for græstørvetag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvilke regler er der for græstørvetag? Her mener jeg hældning, tykkelse, materialer, spær o.s.v. Materialerne skal så vidt muligt være naturlige. Hvis det er muligt vil jeg gerne have links/adresser til steder, hvor jeg kan finde grundlag for jeres besvarelse.
Conny Black, Esbjerg (04-02-2004) 
Svar:
Regler for græstørvtage.

Prøv at se nedenstående artikel. Herfra kan du linke videre til litteratur og anvisninger om emnet, samt leverandører.

http://www.dr.dk
Jettie Nielsen, Egernsund (08-02-2004) 

Kalmar tag/sten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg ser på et hus som har hvad sælger kalder et Kalmar tag/sten. Hvem forhandler dette tag? Det kommer lys ind ved samlingerne i de 4 hjørner. Skal der kunne det? Huset er fra 1996.
Frank W. Jensen,, Køge (02-02-2004) 

Utæt karnap Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
HJÆLP, jeg har et gammelt hus med en karnap i stuen , hvor der er en balkon ovenover.
Når det regner drypper det ned fra loftet.
Jeg har forsøgsvis belagt bulvet på balkonen med glasfiber, men lige lidt har det hjulpet. Jeg har haft pillet gipspladerne ned indvendigt, og her kan jeg se at det drypper ned igennem furerne på murstenene som balkonens gulv er bygget af.
Hvad er løsningen: zink, tagpap, træ, eller simpelthen nedlægge balkonen, og få bygget et zingtag med fald ovenover ?



Ole, Haderslev (31-01-2004) 
Svar:
Du kan få svejst 2 lag membrane fra Icopal ovenpå, derefter kan du lægge et lag beton evt. fliser. sørg for at der laves ordentlige inddækninger op af evt. mur og husk fodblik mod tagrende. Dette har jeg lavet en del gange med det ønskede resultat.
servicemanden, nordsjælland (04-02-2004) 
Svar:
fodblik mod tagrende.?? .Mener du at gulvets afslutning ind mod husmuren, skal afsluttes med en aluliste a.la. løskant-profilet fra ICOPAL.
Ole, Haderslev (04-02-2004) 
Svar:
prøv disse link der er nogle detaljer

fodblik ved evt. tagrende:
http://www.icopal.dk

mur inddæknings løsning:
http://www.icopal.dk

hvis du ikke har tagrende, men indvendigt nedløb:
http://www.icopal.dk

hvis du kigger på icopal.dk så led under parkeringsdæk
servicemanden, n (05-02-2004) 

øregas og kondensproblemer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har pålagt mit hus et stålpladetag vistnok af mærket lindab. Tagheldning er 30 grader og der er 15 cm luft fra isolering til underkant og med udluftning i værandet spærfeldt der er ingen undertag da de skulle være behandledt (med noget!!!).Spørgsmålet er så skal jeg hive hele dynen af eller kan man feks lægge græs på og derved modvirke den direkte frost på pladen det må vel også isolere lidt ud af.
Torbjørn Bendsen, Brovst (31-01-2004) 

Imprægnering af betonteglsten? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et hus fra 1975 med B&C betontagsten. Taget ligger godt med god og tæt understrygning, uden løse sten m.m. Alligevel bliver mine lægter temmelig våde i regnvejr, fordi selve betontagstenene suger regnvandet. Tagstenene bliver simpelthen våde på undersiden. Som et alternativ til at udskifte taget tænker jeg på at imprægnere teglene med vandafvisende produkter til murværk, betonvægge m.m. Er der nogen der har erfaring med en sådan løsning? Hvilke produkter kan anbefales?
Claus Berner, Stenløse (26-01-2004) 
Svar:
Jeg er selv i tagbranchen og anbefaler ikke at behandle overfladen af betonsten med noget andet end evt. maling.
Det lyder til at du samler en form for kondens, hvilket i mange tilfælde kan klares med udluftningshætter for rumudluftning.
Torben, Greve (31-01-2004) 
Svar:
Jeg har samme problem. Efter et længere varende regnvejr er nogle (mange) sten våde på undersiden, og lægterne er våde. Jeg tror ikke på kondensproblematikken. Stenene er efter min opfattelse nedbrudte så de bliver gennembrudt
Poul O, Birkerød (13-04-2004) 

Hvilken tegl skal jeg vælge ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har set et tag i sortglaceret vingetegl, hvor farverne changerer mellem sort og nuancer i grå / blå. Det giver et flot "spil" i taget. Jeg har dog haft svært ved at finde producent / leverandør og dermed pris. Gode råd modtages med tak.
Arne, Holte (26-01-2004) 
Svar:
Prøv at kigge hos Lafarge / Dansk tag, de har mange belgiske tegl at vælge imellem og der findes vist også det du søger
Henrik, Kbh (31-01-2004) 

betontegl Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen der ved hvilken fabrikat betontegl der anvendes til Lind og Risør-typehuse
Ib Jensen, slagelse (25-01-2004) 
Svar:
Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener at det er DanFlok.
Peter JK, Hørve (25-01-2004) 
Svar:
Det er individuelt hvad kunden vælger og det er alm. B&C eller deres DanFlock
Selv foretrækker jeg alm. B&C grundet undertag, hvilket DanFlock er produceret til ikke at behøve.
Thomas, Greve (31-01-2004) 

ventilation og undertag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvilken løsning af ventilation og undertag ville I anbefale at benytte i forbindelse med udnyttelse af tagetage/og efterfølgende nyt tag af vingetegl.
Skråvæggene(til kip) bliver opbygget med gips, dampspærre og isolering som føres til tagfoden(varm skunk.)
Mellem spærene langs tagfoden har man i sin tid muret op, så der ikke kan komme ventilation fra udhænget!!.

På forhånd tak

toni, birkerød (22-01-2004) 
Svar:
Brug masonite undertag det blafrer ikke stormvejr og er samtidig med til at afstive tagkonstruktionen.
Øverst laver Du en ventilationsspalte og forneden montere Du nogle ventilationsstudse.
På trælasten kan Du få en brochure over noget som hedder Huntonit-undertag, hvor det hele er beskrevet.
Jyden, (25-01-2004) 
Svar:
Du skal bruge en difissionsåben undertag for man skal have 70 mm luft til isolering, tagfoden laves med en 19 mm tagkrydsfiner, tagfodsblik til tagrenden. "husk snestop" den monteres under krydsfiner så der er ventilation ved tagfod og i kip så er det lavet korrekt.
Tømrer, Nørrebro (26-01-2004) 
Svar:
Det er korrekt hvad tømrer skriver
Vælg f.eks. Divoroll.
Det fremgår ikke klart, at tømrer mener, at man ikke behøver de 70 mm luft, hvis man vælger et difussionsåbent undertag
Tømeren, Greve (31-01-2004) 

indvendige tagrender Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg har et hus med indvendige tagrender, som desværre er revnet nogle steder
Da taget ikke står til udskiftning er jeg ikke vild med at skulle skifte til udvendige tagrender, men vil gerne have dem jeg har skiftet / fornyet
Findes der nogen ca pris på den slags arbejde??

per, Thisted (19-01-2004) 
Svar:
Hej

Indvendige/skjulte tagrender er en udmærket konstruktion hvis det elleres er lavet rigtigt med en "kasserende" i zink, og ikke en konstruktion hvor der er lagt en pvc rende op på spærene.
Ulempen fremkommer først når man ikke får vedligeholdt sin konstruktion og utæthederne opfugter trækonstruktionen.
Prisen er ikke nem men jeg har tidligere haft projekter hvor renoveringsprisen har lagt omkring 300 kr. pr m.
www. tømrermesteren.com, Jebjerg (20-01-2004) 
Svar:
Jeg vil til hver en tid fraråde, indvendige tagrender, fordi de aldrig bliver vedligeholdt folk vil gerne men når det ikke lige og så har vi balladen, nej udvendige så man kan se når det løber over pg om der er kommet revner i renden osv. :-)
servicemanden, nordsjælland (22-01-2004) 

Løbende vand Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en arkitektvilla fra 1979. Gavlmurene består af røde sten, afsluttet med en zinkmurkrone hvorpå der er lagt betonelementer (40x40 cm.) Hældningen er 30 grader.
Mit problem er, at på nordgavlen samles vandet fra betonelementerne sig og løber ud over gavlen det samme sted, hvilket betyder der konstant er en våd skjold. Hvad kan jeg gøre?

Murkronen kan ikke holde gavlen fri for vand. Jeg overvejer om jeg kan lægge nogle skinner diagonalt på betonelementerne ind mod taget med en meter mellemrum?
Carsten, Terndrup (14-01-2004) 
Svar:
Hej Carsten

Løsningen med nævnte skinner vil jeg betegne som en klaring - et tiltag der her og nu vil vil kunne bedre dit fysiske fugtproblem, men visuelt vil være skæmmende og uacceptabelt.

Problemer i fobindelse med murkroner er en udbredt "bygningssygdom". Fugtophobninger i de ovenliggende murfacader vil på sigt kunne medføre fare for frostskader, idet disse områder aldrig vil nyde gavn af den (udtørrende) indefra kommende varmeafgivelse tilsvarende de underliggende facadepartier.

Udladningen (afstanden fra mur til zink-drypkant) er ofte for lille og beskytter herved ikke murværket i tilstrækkelig grad. Mine erfaringer går på, at nævnte udladning mindst bør være 40 mm, så regnvandet ikke tilføres de samme partielle områder hver gang det har regnet.

Jeg vil anse blikkenslageren for at være din redningsmand.
Afhængig af zinkens placering og udformning vil disse zink-bakker - som ofte er zink-løskanter afdækket med pap - kunne udskiftes og etableres med den for opgaven krævede udladning.
Afklipning af eksisterende udkragede ombukningskanter på zinken for efterfølgende at nitte nye zink-løskanter på, har i enkelte situationer været en anvendelig løsningsmodel.

En mere radikal ændring / forbedring kunne - alt afhængig af opgaven - eventuelt være at etablere en total indklædning af betonafdækningen med zink.
Forpatineret zink-klædning - en iltningsproces af materialet fra fabrikken - vil måske være en brugbar og gedin løsning. Zinken med synlige samlinger (false) med en mat dybgrå overflade vil ofte kunne bidrage til en harmonsk opfattelse af bygningen som helhed.
Ivan Bloch Harpsøe (arkitekt), Assens (15-01-2004) 

Kondens/Fugt på undertag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har lige fået bygget hus i 2 plan med et lille loft. På loftet har vi efter byggeriets færdiggørelse konstateret fugt/kondens, som har gjort lægter/spær fugtige.

Undertaget skulle tilsyneladende (jf. "salgsgas") være selvudluftende, men vi har bedt bygherre om at sætte udlufningskanaler i, som også er anbefalet.

Problemet er, at der stadig er fugt/kondens på, som drykker ned på isoleringen og dermed giver os bekymringer om det er skadeligt for byggeriet, såvel spær/lægter/loft? Kan der gøres noget for at undgå problemet? (vi vil gerne have ting op på loftet uden at de bliver våde)
Torben, Kolding (10-01-2004) 
Svar:
Hej der er flere ting der kan gøre sig gældende i jeres tilfælde:

I skriver at det er nybygget, så er der altid en del byggefugt der skal ud, og et diffusionsåbent undertag kan kun transportere en meget begrænset fugtmængde væk.
Samtidig er der en luftfugtighed på næsten 100% lige for tiden og det vil sige der er ingen tør luft til at optage fugten og den ventilationsluft der slipper ind under undertaget indeholder en stor fugtmængde og bliver ikke opvarmet p.g.a. jeres gode isolering.
Hvis konstruktionen iøvrigt er udført efter forskrifterne burde problemet forsvinde til foråret og ikke komme igen.
www. tømrermesteren.com, Jebjerg (10-01-2004) 
Svar:
Hej igen

Jeg har tidligere med held etableret en elblæser der ventilerede til det fri og også en enkelt gang etableret varme i tagrummet for at få tørret ud i lange fugtige vinterperioder uden sol.
I disse tilfælde har jeg aldrig senere hørt om problemer.
www. tømrermesteren.com, Jebjerg (10-01-2004) 
Svar:
Mange tak for svaret.
Er der noget jeg så skal gøre ved spær/lægter for at beskytte dem mod fugten. Der hænger fugt på dem i et par milimeters lag forskellige steder. Skader det eller vil det hele til foråret?
Torben, Kolding (11-01-2004) 
Svar:
Hej

Der er altid en risiko men lidt sol og blæst kunne gøre underværker på sådant et problem.
Jeg ville nok tage chancen og se tiden lidt an, men jeg har dog i et enkelt tilfælde set at der kunne ske fugtindtrængen i selve huset, og der kan ske udvikling af skimmelsvampe, så hold godt øje med tingenes udvikling.
www. tømrermesteren.com, Jebjerg (11-01-2004) 
Svar:
Hej Torben
Det lyder som om det er en slags typehus, hvor du ikke selv har haft den helt store indflydelse på materialevalg eller konstruktionsmetoder, og måske heller ikke har haft nogen form for tilsyn med arbejdet udover firmaets egen repræsentant - og det er jo ikke nogen sikring af at arbejdet er udført rigtigt.
Jeg har i min egenskab af arkitekt selv en gang været engageret af en beboerforening i et andelsboligbyggeri til at foretage en grundig mangelgennemgang samt medvirke ved afleveringsforretningen til beboerne, til entreprenørens store vrede. Hvert eneste hus blev grundigt gennemgået og det var rystende at se hvad der var udført af fejlkonstruktioner samt decideret byggesjusk, især omkring dampspærre, isolering og udluftning/ventilation af tagkonstruktion. Behøver jeg at sige at husene blev opført af et af landets største entreprenører på dette område!!!
Jeg vil råde dig til at tage fat i en byggesagkyndig, arkitekt eller ingeniør, og få ham til at gennemgå din tagkonstruktion (samt måske andre ting) for fejl og mangler. Du har sikkert været igennem mangelgennemgangen, men det hindrer dig ikke i stadig at kunne påvise fejl og mangler. Du må have mulighed for såvel en 1 års og en 5 års gennemgang idet din entreprenør har et 5 årigt ansvar for byggeriet.
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (11-01-2004) 
Svar:
Jeg vil sige mange tak for jeres svar.

Jeg tror, at vi vil se tiden an og tage problematikken op, når de sidste flytter ind og vores beboerforening til marts, så vi kan være fælles om det og dermed få en fælles syn & skøn foretaget.
Torben, Kolding (12-01-2004) 
Svar:
Det er også en mulighed at få installeret en affugter, den varmer og tørrer... du kan evt. leje en for at se om det virker.
vi producerer selv UNI-DRY affugtere, men der er også en del andre produkter på markedet.
HSM A/S, Hadsten (20-02-2004) 

Garagetag som terrasse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil bygge en garage, hvor taget skal have så lille hældning som muligt.
Garagen bygges ud fra en betonvæg.
Taget skal udføres, så det også kan bruges som terrasse, helst med sand og fliser ovenpå. Jeg har spær/tømmer, som jeg regner med at kunne bruge.

Jens Bohnsen, Horsens (13-12-2003) 
Svar:
- Og hvad er så spørgsmålet?
Michael, Aalborg (17-12-2003) 
Svar:
Ja jeg går ud fra at ? er hvilket underlag der skal under fliserne.
Du skal på brædderne lægge et lag base 511 derefter lægger du et til 2 lag membrane og så et beskyttelseslag
lad en prof. gøre det!!!!!!
servicemanden, nordsjælland (05-01-2004) 

Placering af tagrender? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal til at montere tagrender på et nybyggeri, nu er jeg så kommet i tvivl om i hvilken afstand fra kanten af tagstenen skal jeg placere tagrenden? hvorstor bør afstanden være fra vægen og ud til tagrenden?
Der er tale om zinktagrender i størrelse 11 og dobbelt falsede tagsten.
J.S.Ørum, (10-12-2003) 
Svar:
En gylden regel er at "Nederste tagsten = midt af rende"
Afstand fra væggen og ud i tagrende kommer an på udhænggets bredde.
CEJ, HOLBÆK (17-12-2003) 

"fugning! af tegsten Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at lave en carport med tilhørende isoleret værksted. Jeg har fået et par paller med Benders betonsten, og har brug for at få af vide, hvordan jeg sikre at det ikke kan fyge ind mellem tagstenene. Findes der en form for fugebånd eller lign. ?
Kim, København (09-12-2003) 
Svar:
Hej Kim
Der skal ikke lægges fugebånd imellem stenene, når der er tale om de svenske Benders betontagsten. Hvis du vil sikre dit tag imod evt. fygesne, må du udføre et undertag der kan optage evt. utætheder og kondensdryp fra dit tag. Der ligger en meget udførlig anvisning på lægning af Benders tagsten på www.bmc-danmark.com
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (10-12-2003) 

tagpap - et eller to-lags? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad forstås ved 2-lags tagpap. Skal det lægges 2 gange eller det produktet i sig selv 2-lags? Top 400 P - er det så 1-lags eller 2-lags?
Christian Svane, Haslev (06-12-2003) 
Svar:
Hej Christian
Ved et tag med en 2-lags tagpapdækning skal der forstås, at der ligger 2 lag tagpap på taget. Det er altid 2 forskellige typer tagpap: en underpap eller basepap der klæbes til trædækningen (brædder eller specielle krydsfinérplader) og fuldsvejses på overlæggene. Dernæst lægges der en overpap eller toppap som har en overside der er bestrøet med fine sten. Denne overpap fuldsvejses på det underste lag.
Icopal Top 400 P er udelukkende beregnet som overpap. Den kan bruges alene, hvis der er tale om et tag med kun 1 lag tagpap eller den bruges som overpap/toppap sammen en en underpap/basepap.
Prøv at se på www.icopal.dk

Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (08-12-2003) 
Svar:
1 lagsløsning bruges i princippet kun ved renovering, dvs. 1 lag tagpap ovenpå gl. tagpaptag. I de tilfælde bruges en Mono 550 P fra Icopal eller en PF/A 5000 SBS M fra Phønix. En Top 400 anbefales ikke til en 1 lags løsning, da det vil give dampbuler med skade til følge, desuden skal man holde nøje øje med brandregler for det er ikke lige meget hvilket underlag man bruger de forskellige typer tagpap på. Derudover er der retningslinjer for underlag f.eks kan en Top 400 kun lægges på bræddeunderlag hvis der ligger et lag 411 under på nye tage ved renovering skal der lægges en Base 450 P først på gl. tagpaptag
servicemanden, nordsjælland (05-01-2004) 

Glaspyramide tag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan det lade sig gøre at lave et pyramidetag i glas på ca. 4x5 m, dvs. i hele huset bredde. Vi har fladt tag (built up). Hvad vil det ca. koste?
Jimmi, Værløse (15-11-2003) 
Svar:
Ja - det kan godt lade sig gøre
MEN DET ER MEGET DYRT !!
jeg har engang lavet et sådan tag. og mener at det kom til at koste 55.000 Kr
CEJ, HOLBÆK (17-12-2003) 

Inddragelse af tagrum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi bor i et ældre murermesterhus opført i 1929, som for en række år siden fik lagt nyt tag - betontagsten lagt i en sort fugemasse og uden undertag - taghældningen er ca 50 grader. Vi har aldrig fået vand eller sne ind på loftet. Tagfladen er på ca. 100 m2 med i alt 14 udluftningshætter samt udluftning under tagrygningsstenene. Taget har valmede gavle.

Vi ønsker nu at inddrage loftet over 1. salen til hems og pulterrum.

Vi vil gerne have kommentarer til en påtænkt løsning:

På undersiden af taglægterne skruer vi lægter lodret på, således at der skabes en lodret luftspalte på 25 mm. På disse nye lægter sømmes vindtæt tagpap. Alt sammen imellem nuværende spær. Herefter opsættes 200 mm Rockwoll, 25 mm forskalningsbrædder, dampspærre samt 13 mm gipsplade. Alt sammen kan gulv til kip.

Et tillægsspørgsmål, hvordan "forlænges" spærene, således at der bliver plads til de 200 mm isolering ?
Ole, Aalborg (11-11-2003) 
Svar:
Ingen råd !

Jeg har da heldigvis fundet ud af at vi blot skal skrue forskalningsbrædder på siderne af spærene, således at der bliver plads til isoleringen.

Jeg håber da stadig er der er nogle som har kommentarer til mit løsningsforslag.
Ole, Aalborg (15-11-2003) 
Svar:
Hej Ole
Her er lidt inspiration: http://www.danogips.dk
Lars Andersen, Odense (17-11-2003) 

Fra fladt tag til Tag med rejsning Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Er der nogen der har erfaring med at lave rejsning på et hus med fladt tag (buildt-up)
Priser, produkter osv.. alt ...
Thomas Hansen, odense C. (10-11-2003) 
Svar:
Du kan opbygge et fald i rockwool "hardrock" og udlægge tagpap, det vil sige du laver dit tag om til et varmt tag. Dette vil du kunne opnå 15 års garanti på.
jens, rødovre (11-11-2003) 

Mosrensning af tegltag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har hørt at mosproblemer kan løses ved montering af en kobbertråd på tagrygningen. Når det regner, skulle der blive frigjort kobber, som løber ned over tagfladen og dræber mosbegroning.

Er der mon nogen der har erfaringer med dette ?

På forhånd tak for svar!




Erik Værbak, København (09-11-2003) 
Svar:
Kobbertråd duer ikke. Det vil kun forhindre mosbegroningen dér hvor vandet løber ned af tagfladen - i stiber. Brug en stiv børste en gang i mellem - du bør anvende en tagstige af dem der knækker over rygningen og gør det i fugtigt vejr når mossen er løs.
Henning B., Faaborg (09-11-2003) 
Svar:
Hej Erik
Se også svarene længere nede i rækken - nr. 7 og ca. nr. 24.
Arkitekt Thorsten Rasmussen, Hellebæk (09-11-2003) 
Svar:
Man kan bruge Rodalon udendørs til at rense taget, bland efter foreskriften på dunken og sprøjt det ud på taget med en havesprøjte og vejr og vind ordner resten
Kjeld Christensen, Aalborg (16-11-2003) 

Her vises 2065-2089 indlæg ud af 2662.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »