» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 1321-1345 indlæg ud af 3122.   « Forrige 25       Næste 25 »

elektrisk gulvvarme lægges direkte i fliseklæber Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan jeg lægge elektrisk gulvvarme,ved at lægge gulvvarmemåtterne på gulvet, hælde fleksibel fliseklæber på og så lægge fliser direkte ovenpå; eller skal måtterne først lægges i beton / tørre og så derefter først fliserne??
Klaus Wittmann, Kruså (06-06-2007) 
Svar:
Det mest normale er at rende nettet over med selvniveulerende gulvspartel først, noget nemmere og billigere løsning.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (06-06-2007) 
Svar:
Inden man laver sådan et nummer, skal man lige tænke på hvor dårligt at gulvet er isoleret.
Og så tænke på om man har råd til den dyre elregning der vil komme når der er tændt for varmen :-)
ksj, Brenderup (07-06-2007) 
Svar:
Man kan godt lægge fliseklæb direkte i måtten samtidig med at fliserne lægges, med jeg anbefaler at udlægge selvnivellerende masse først, da du derved får en meget jævn overflade til fliselægningen. Det bliver mere kompliceret at køre fliseklæb direkte på med tandspartel henover el-kablerne i varmemåtten. Det vil tage længere tid at få fliserne til at ligge plant. Jeg vil bide mig selv i knæene, hvis jeg kom til at beskadige kablerne med spartlen, så de skal helt klart pakkes ind i selvniv. masse først.
Det selvnivellerende masse skal ikke bruge lang hærdningstid, og udlægningen er hurtig, så jeg holder på, at det er givet godt ud.
Ahh, Frederiksberg (11-07-2007) 


der kommer vand op gennem fugerene.. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har netop lavet min kælder i stand, alt er blevet lavet...
nu er problemet bare at der kommer vand op gennem fugen, som en lille vandpyt, jeg kan tøre det op... og 3 dage efter er vandpytten tilbage. det er kun et sted i den ellers fine/nye kælder problemet er.... der er et lille hul i fugen, der hvor vandet kommer op..... så nu er spørgsmålet: skal jeg "stoppe" hullet" og håbe det ikke kommer igen... eller skal jeg fjerne de 3-4 fliser der støder op til hullet i fugen, og se hvad der sker nedenunder..... -og hvor kommer vandet fra..
lige et par info :
-der var ikke varme i kælderen før renoveringen, det er der nu.
-det lille hul i fugen, er noget der er kommet... var der ikke da gulvet var lagt.
-før renoveringen, så beton gulvet fint og tørt ud... så der blev planet ud, og lagt klinker.....


mvh
claus s.


claus s., odense (05-06-2007) 
Svar:
Jeg forstår at det er en fuge i gulvet, men du kommer til at forklare lidt mere.
Hvor er fugen?
Hvad er formålet med den?
Er der gulvvarme?
Osv.



hpox, Århus (05-06-2007) 
Svar:
-det er fugen mellem fliserene... når man har lagt alle fliser, så fuger man over dem.... (det er muligt jeg ikke bruger det rigtige ord for det.) -og de er i en af disse mange fuger der er et lille hul....

-så formålet med fugen, er at holde fast på fliserene/gulvet

-der er ingen gulvvarme, men nye readiatore i hele kæleren

det er en villa fra år 1930.
huset ligger på en skråning ned til en skov, så når det regner løber der en del vand forbi huset.. derfor har vi i samme omgang fået drenet huset. (er lavet af et firma), så det skulle være i orden....
claus s, odense (05-06-2007) 
Svar:
Det lyder ikke helt godt.
Såfremt det er en almindelig fuge imellem nogle gulvfliser kan den ikke holde indtrængende vand ude.
Det er ikke helt nemt at gætte på hvad der kan være galt.
Det kan jo være et utæt vandrør eller varmerør.
Der kan også være noget galt med omfangsdrænet, selv om det ikke er særlig sandsynligt.
I bør kontakte VVS-firmaet og evt. påstå at deres rør er utætte.
Kan I iøvrigt konstaterer en sammenhæng mellem regnvejrsperioder og vandpytten?
hpox, Århus (05-06-2007) 
Svar:
jeg har snakket med VVS, de mener ikke der løber nogle rør under gulvet... da alt vand kommer ind over gulv højde.

regnvejr/vandpyt.... jeg skal holde øje med det...

men jeg har boet i huset i 4 år.... og der har aldrig været vand på gulvet før.... bare et tørt cement gulv.... en ok tør kælder (uden varme)
claus s, odense (05-06-2007) 
Svar:
Kældern har hele tiden været tørt, siger du. Fint. Forændringer? Nyt gulv. Gør ikke noget. Varme. Nå? Det er vist nok tale om at du fik lagt gulvvarme i i slanger som fungerer med vand. (Ingen El-varme). Fejlen er indtil videre nødt til at ligge dette sted. Dit varmeslange er punkterede. Bank gulvet op dette sted, få det lavet. Af vvs-manden eller dem, hvor har støbt gulvet. En af dem har punkterede varmeslangen.
Günter Veverca, København N (07-06-2007) 
Svar:
-der er ikke gulvvarme...!!!

vi købte huset for 4 år siden, der stod kælderen helt rå.
med beton gulve.... vi har så lagt fliser oven på dette beton gulv.... så det er underligt hvor vandet kommer fra..?

men ingen tvivl om det kommer nedefra....?!...

claus s, odense (07-06-2007) 

Hvor længe skal betongulvet tørre? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg skal til at støbe 100 m.m beton ovenpå 220 m.m styrolit (plexrør gulvvarme). Der skal flydende trægulv på (junckers skibsplank). Gulvet er under tag.

Hvor længe skal beton'en tørre, før gulvet kan lægges?

Må jeg tilslutte gulvvarmen for at få beton'en affugtet hurtigere?
Peter Bay-Nielsen, Nivå (04-06-2007) 
Svar:
Min. 21 dage før du starter din gulvvarme.

Betonen skal være tør, men alt efter hvad du ligger oven på , er det lidt svært at sige, er det klinker så et par dage med gulvvarmen på, så skulle det være klart.

Hvis det er med trægulv direkte på betonen, så skal du vente til det er tørret helt ud, dvs. hvis du feks. ligger et stykke plastic på gulvet, skulle der gerne ikke ophobe sig fugt under det, når det har lagt et par dage.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (04-06-2007) 
Svar:
Hej Peter
Jeg vil anbefale du betaler dig fra at få taget en fugtprøve når der er gået ca. 6 uger, henvend dig hos et proff. gulvfirma, de kan helt sikkert hjælpe dig.
hvilke produkt fra Junkers drejer det sig om? Lamel eller massivt? træsort?
jesper, odense (04-06-2007) 
Svar:
Tak for hurtige svar.

Jeg lægger Junckers skibsplank massiv eg 20,5 mm

Hilsen Peter
Peter Bay-Nielsen, Nivå (04-06-2007) 

Varm skunk Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at indrette 1. sal til værelser. Huset er med understryget tegltag. Jeg påtænker at lave et "undertag" af masonit placeret på trykimprægnerede lister 50mm under lægterne. Spærrerne påfores med 250mm spærtræ, isoleres med 300mm Rockwoll, derefter forskalling pr. 300mm, dampspærre og 2 lag gips. Overstående udføres også i skunken - altså en varm skunk.

Skal dampspærren følge med ud i skunken og hvor og hvordan skal den i givet fald afsluttes? Spærfoden er jo isoleret og ydervæggen derfor ikke tilgængelig. Denne model vil desuden give en masse samlinger ved hver skunkstolpe.

En anden mulighed er at lade dampspærren følge skunkstolpe og væg ned til gulv, men kræver det så ikke at der laves dampspærre i gulvet, så den er tæt hele vejen rundt? Hvad gør jeg ved skunklemme, som vil bryde dampspærren?
Finn Jacobsen, Slagelse (04-06-2007) 
Svar:
Det undertag lyder som en rigtig dårlig ide.
Du skal have taget understrøget på en måde så det holder tæt i de næste 50 år eller hvor længe tagstenene nu kan holde.

Dampspærren skal monteres på den varme side af isoleringen og principielt afsluttes på hvor tapetet starter - på den underliggende etage.
Prøv at kikke lidt på vedhæftede link og andre eksempler på Rockwools hjemmeside, mht. hvordan dampspærren kan monteres.
Monter dampspærren umiddelbart under isoleringen, så er dit skunklemsproblem løst.
hpox, Århus (04-06-2007) 
Svar:
http://www.rwsc.dk
hpox, Århus (04-06-2007) 
Svar:
Taget er understrøget med mørtel og bliver selvfølgelig repareret inden opsætning af masonit. Formålet med masoniten er, hvis noget understrygning falder af så skal taget ikke overstryges.

I forhold til dampspærre: Betyder det noget at placere en dampspærre i gulvet? Så dampspærren omslutter hele rummet.

Finn Jacobsen, Slagelse (06-06-2007) 
Svar:
Jamen hvid der falder understrygning af, så er taget jo utæt. Såfremt utætheden er over et spær vil der jo alligevel løbe vand ned i isoleringen.
Dampspærren har ingen betydning såfremt rummene på begge sider er opvarmede.
hpox, Århus (06-06-2007) 

Isolering i gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har en gård med staldbygninger til. I den ene har der været kostald og der har vi taget gulvet op, nu vil vi gerne vide hvor meget isolering der skal i og hvilken? Vi har tænkt os at lave en lejlighed.
Pia Frederiksen, Nordfyn, Bogense (03-06-2007) 
Svar:
I skal starte med at søge byggetilladelse og til det skal i måske bruge en arkitekt og hun ved hvor meget isolering der skal i gulvet.
hpox, Århus (03-06-2007) 
Svar:
Hvis der skal laves gulvvarme ender i på >300 mm.
Men følg hpox'' råd.
ksj, Brenderup (06-06-2007) 

Pex rør og samling Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at bygge hus og har til min skræk opdaget at vvs manden har lavet to samlinger på gulvvarme slangerne i badeværelset, gulvet bliver et støbt gulv med fliser, han har brugt 2 stk 90 grader kobber bøjninger, det bliver jo umuligt engang at skifte slangerne
Peter Århus, Århus (01-06-2007) 
Svar:
Det går nok, er det ikke messing vinkler.der er ingen krav for skjulte samlinger på centralvarme
Peter, Frederiksund (01-06-2007) 
Svar:
Hej.

Hvis du har direkte fjernvarme i dine gulvvarmeslanger må der ikke laves samlinger.
Hvis du har et lukket anlæg er samlingerne lovlige og uden betydning.
Peter, Frederiksværk (03-06-2007) 
Svar:
Hvordan kan det være uden betydning at have en skjult/indstøbt samling i et betongulv!!!!?. Der er da, alt andet lige, langt større risiko for en kommende utæthed ved en samling, end på en glat slange.
TS, Århus (04-06-2007) 
Svar:
Der er jo ikke det store tryk på din centralvarme.

Men der må ikke være samlinger såfremt du er direkte tilsluttet fjernvarmen. Men hvis du har egen veksler er det ikke noget problem.
René, Smørum (04-06-2007) 
Svar:
Teknologisk institut har fortaget nogle prøver som viser at slangen IKKE bliver forringet af en samling. Deres anbefaling er så godt som lovstof. Denne anbefaling følges af alle "kloge hoveder" på området.
Peter, Frederiksværk (04-06-2007) 
Svar:
Jeg har da den fornødne respekt for de foretagne prøver. Men de har garanteret ikke taget højde for f.eks. mindre, ikke synlige, støbefejl i messing-vinklerne, som på sigt kan udvikle sig til egentlige revner.
Jeg har personligt konstateret at en
messing-vinkel (eller dens omløber) revnede helt umotiveret, et sted hvor den ikke på nogen måde har været rørt ved i adskillige år.
Så jeg må fastholde ovenstående vedr. "uden betydning" og "alt andet lige".
TS, Århus (15-06-2007) 
Svar:
da der er tale om central varme anlæg - og derved - begrænset mængde vand, samt tryk betyder det ikke noget med de skjulte samlinger. De FLESTE vvs´ere ville dog nok vælge at omlægge kredsen, hvis de fra starten under selve byggeriet er klar over den er utæt, eller beskadiget. Der er jo en garanti der skal indfries hvis det ikke holder!

Daniel - www.damica-vvs.dk, uvelse (31-07-2007) 

midlertidig væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi bor til leje og har behov for en midlertidig væg i stuen. Indtil børnene flytter hjemme fra.
Den må ikke være fast på gulvet (ødelægge det) da det er nylagt sidste år.
Hvad kan vi gøre, forslag ønskes. da vi har stort behov for denne ekstra væg.

rie Jensen, havndal (01-06-2007) 
Svar:
Træ lægter i spæn og spunplade på.
Andreas, Jebjerg (01-06-2007) 
Svar:
I laver en ramme og et skelet af lægter, hvor afstanden mellem de lodrette lægter er ca. 50 cm. Lægterne skrues fast i vægge og loft, men ikke i gulvet.
Spånplade er sikkert stærkere, men jeg ville nu alligevel vælge gipsplader på begge sider (evt. 2 lag) og fylde mellemrummet ud med glasuld. Herefter armering i samlinger, spartling og tapet.
Gipspladerne er stærke, når de er sat op, og de er langt billigere end spånplader.
Steen, Aalborg (03-06-2007) 

Aut. garageport er utæt i siderne Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vores garageport er utæt i siderne. Når jeg ser ud, indefra kan jeg se lys i siderne. Det bevirker at når det regner og samtidig blæser fra en bestemt side, kommer der vand ind. Jeg har tænkt på at rille et galvaniseret fladjern ned i gulvet der hvor tætningslisten fra porten rammer, men er ikke helt sikker på om det er den rigtige løsning. Er der nonge som har erfaring med det eller et godt råd?
Klaus, Hjørring (31-05-2007) 
Svar:
Et godt råd kunne være at du fortalte om det var en rulle- skyde- vippe- folde- eller hængslet port. Træ, stål eller aluminium og om der står et navn på en fabrikant på din port.
hpox, Århus (31-05-2007) 
Svar:
Ja glemte lige den lille detalje :o)
Det er en ledhejseport i aluminium som er isoleret. På porten står der Stanley.
Klaus, Hjørring (01-06-2007) 
Svar:
Jeg kender nu ikke så hulens meget til den slags porte.
Men måske er der nogle gummilister der er slidte oder so was. Den har vel ikke altid været utæt.
Der er vist ikke noget der hedder Stanley Porte, men prøv at kontakte et portfirma, måske Crawford, måske kender de fabrikatet.
hpox, Århus (01-06-2007) 
Svar:
Der mangler en udvendig dækskinne med pakning. Har der aldrig været nogen?
Stanley var vist en engelsk port - partivare.
Det bedste du kan gøre, er at ringe til en selvstændig portmontør. De kender trickene.
gunna quistbo, karlslunde (02-06-2007) 
Svar:
I bunden af porten er der en sort gummiliste som tætner mod bunden. Det er kun i hjørnerne det er galt med at der kommer vand ind.
Klaus, Hjørring (02-06-2007) 
Svar:
Der må improviseres.
Der kunne måske monteres noget halvhårdt gummi, med popnitter, som forhindrer vandindtrængen.
hpox, Århus (02-06-2007) 
Svar:
Ja det kunne være en mulighed. Troede ellers at det med fladjernet blev brugt meget for at lave en ekstra vandnæse.
Klaus, Hjørring (03-06-2007) 
Svar:
Joe, men en rille med en skinne kan måske ikke holde til overkørsel.
Så hellere en vinkel af en slags som kan fastgøres med en masse skruer + plugs ned i betonnen. Husk at fuge anlægsfladen.
hpox, Århus (03-06-2007) 

Pris på dræning? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal ha´ lagt dræn rundt om vores hus, som er fra 1944. Huset har kælder, som ligger under terræn og der er lyskasser. Kældervæggene samt gulvet er fugtige. Mit spørgsmål går på følgende;

- Hvor langt skal der graves ned?
- Hvad er bedst; At smøre tjære på
ydervæggene, eller få "bobleplast" på?
- Hvad vil en ca. pris være ved en
autoriseret?
- Er der nogen der kan anbefales i Sønderjylland?

Håber der er nogen, der kan hjælpe. På forhånd tak.
Martin, Haderslev (27-05-2007) 
Svar:
Husk endeligt at isolere, nu når der alligevel skal graves op.
hpox, Århus (27-05-2007) 

gulvvarme og klinkegulv på første sal Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Vi står og skal til at etabler nyt bad på første sal og mit spørgsmål er hvordan laver man den bedste løsning med vandbårne gulvvarme og klinkegulv?
Gulvet skal bygges op på strøer.
Ønsker ikke at bruge svalehale.
På forhånd tak.

mads, sakskøbing (26-05-2007) 
Svar:
Hej Mads.
Og gulvtykkelsen må helst ikke overstige 30mm og hvad med med gulvarmeslangerne, har du en særlige ønsker med hensyn til fabrikat og farve?
hpox, Århus (26-05-2007) 

Lægning af gulvspånplader Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej!
Nej....men det er fordi at du ikke har set mit gulv.Det gynger voldsomt,det er hamrende skævt,og så knirker det forfærdeligt.Undergulvet er lavet af "pindebrænde"-måske fordi at huset er bygget i 1944.
L.Evaldsen, Gentofte (26-05-2007) 
Svar:
Ok-ja.
Jeg tror du skal have en fagmand til at vurdere "gyngnings-udslaget" for helt præcis at vurdere "opretningsmulighederne"
hpox, Århus (26-05-2007) 

Gulvet på badeværelset Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil have nyt gulv i badeværelset.. Og der skal lægges gulvvarme i.. Det gamle gulv er et terazzogulv fra 60èrne! Hvad skal jeg være opmærksom på?? Hvor langt skal jeg ned? Hvad skal der lægges bagefter?? Osv 0sv
David, Padborg (26-05-2007) 

nybyggeri- prisniveau Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi står og skal til at bygge vores drømmehus. har netop fået de færdige tegninger hos arkitekten, og det er blevet lidt størrer end forventet, men det går nu nok, men vi er meget usikre på hvad prisleje vi er i. huset er på 175 kvm og garagen, som er bygget sammen med huset er på 111. det at murer huset skal vi selv stå for, og det bliver godt 350.000, men hvad med resten, hvad skal man regne med at "råhuset" koster at bygge,med alt det der hører til, dog uden køkken og gulve
h. larsen, 9440 (24-05-2007) 
Svar:
Hej H. Larsen, 9440

Ja, det må du nok spørge om !.

Hvad siger arkitekten som har tegnet huset ?, - han eller hun må da have en fornemmelse af, hvilke prisleje huset som han har tegnet ligger i.

Hvis arkitekten har lavet et godt stykke arbejde i tegninger og beskrivelse, så gå til en entreprenør og spørg om en pris.

mvh. Arkitekten

arkitekthjaelp@ofir.dk


Arkitekten, ,. (25-05-2007) 
Svar:
Hvis en arkitekt kan tegne et hus skal hun osse være istand til at fortælle hvad det koster.
Afhænig af detaljeringsgrad skal der rammes inden for max. +/- 10% af tilbudssummene.
hpox, Århus (25-05-2007) 

Lægning af gulvspånplader Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej!
Jeg kunne godt tænke mig helt at fjerne mit gamle gyngende stuegulv,og lægge et nyt af gulvspånplader.Jeg kan se(jeg har fjernet loft i kælderen under)at det eksisterende gulv består af "lægter" lagt direkte ovenpå de bærende bjælker(uden opklodsning) med 55-60 cm imellem bjælkerne,og et tynd lag parket til slut.Hvordan erstatter jeg det med gulvspån-skal der lægges strøer først-for det er der vel næppe plads til?I de tilstødende rum er der plankegulve.
L.Evaldsen, Gentofte (24-05-2007) 
Svar:
Det du kalder lægter er nok strøer og de er muligvis for af for lille dimension.
Prøv at kaste et blik på nedenstående link;

http://www.novopan.dk

Af skemaet STRØDIMENSIONER og OPKLODSNINGSAFSTAND, (= med bjælkeafstand) fremgår det at at en 50x50mm strø skal opklodses pr. 60cm, dvs. bjælkeafstanden c/c må også max være 60cm.
Ligeså må bjælkeafstanden for en 75x75mm strø max. være 100cm.
Det skal siges at fastskruning af strøer til bjælkerne gør strøerne mere stive end når samme strøer opklodses - på klodser.
Eventuelt skal du bruge kraftigere strøer eller måske kan der ilægges flere - strøer.

Men det hele hjælper jo ikke noget hvis det er bjælkelaget der er for kleint. Så det må du også finde ud af.

hpox, Århus (24-05-2007) 

Fast glasplade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at lave nyt badeværelse og i det skal der i brusehjørnet være en fast glasplade med en stang til forhæng. Stang og plade har jeg,+ en aluskinne til væggen, men hvilke håndværkere monterer den slags, så den bliver der ? Og skal den hvile på gulvet eller "svæve" ?
Lene, Slagelse (23-05-2007) 
Svar:
Normalt montere de det dem man køber det af. Ellers gør man det selv.
Mange håndværkere vil ikke monterer når de ikke får lov at tjene på materialerne også.
Men fortvivl ikke du ender nok med at finde en der vil alligevel.

ksj, Brenderup (24-05-2007) 
Svar:
Du skal have fat i en glarmester eller en tømrer der vil arbejde med glas
Andreas, Jebjerg (25-05-2007) 
Svar:
Jeg købte en glasplade hos glarmesteren og bliktuden har monteret den!
René, Smørum (04-06-2007) 

Male trægulve hvide Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Jeg skal male trægulve hvide på 1 sal. Gulvene er i masivt kirsebær træ der var lakeret så overfladen var glat. Jeg har nu slebet gulvet således at malingen kan få bedre fat. Spørgsmålet er, hvilken type maling skal man anvende for at få så godt et resultat som muligt
morten, københavn (23-05-2007) 
Svar:
Hej Morten.

Regle nr et er, at man altid (!!!) vasker før man sliber. Det håber jeg lidt du har gjort? Ellers er der risiko for, at du har slebet snavs o. lign ned i underlaget.

1. For en sikkerheds skyld, bør du rengøre meget grundigt med malerrens/grundrens og gerne med en slibesvamp - blandt andet fra 3M. Eftervasks med rent vand.

2. Jeg går ud fra, at du har slebet ned til bart træ, og derfor vil der være risiko for misfarvning fra træet. Derfor grundes med en hæftegrunder. Om du kan nøjes med een gang eller om der skal males flere gange, må den spærrende effekt vise.

3. Påfør så en vandig gulvmaling 2 til 3 gange i den ønskede farve.

Alternativt findes der gulvmalinger som er på alkyd eller urethan (oliemaling) og som vil spærre så meget, at du ikke behøver den spærrende grunder, men stanken fra opløsningsmidlet - terpentin - er så langvarrig og så voldsom fra så stor en flade, at jeg aldrig ville betænke mig mht det vandige alternativ.
Slidstyrken på det vandige produkt er nok en anelse ringere, men det opvejes til fulde, dels mht lugten, dels mht til genhandlingen som er nemmere!

Når du er færdig med at male, anvend da tykt gulvpap de steder I skal gå, en 14 dages tid. Så skåner I gulvet og malingen mens den hærder op!
Frank Larsen, København (24-05-2007) 

nedsænkning af gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
jeg er ved og lave badeværelse på 1. sal og vil lave gulvet med svalehaleplader og støbt gulv. Dette resultere i en niveauforskel fra det andet gulv.
kan jeg nedsænke gulvet, reducere tykkelsen på spærene under gulvet fra 250mm til evt. 200mm ? spærafstand er 500mm ???
N.B.Kristensen, Ringkøbing (22-05-2007) 
Svar:
Du kan muligvis godt skære af spærrene som hedder bjælker, fordi spændvidden formodentlig er rimeligt kort i sådant et bette rum. Men det kræver at du fortæller hvor brede bjælkerne er og altså osse hvor lange.
hpox, Århus (23-05-2007) 
Svar:
Hej
bjælkerne er 250x45mm og spændvidden er 3,5m mellem understøtningen, men nedsænkningen skal kun ske over 2,5m, der er skunk på den sidste meter
N.B.Kristensen, Ringkøbing (23-05-2007) 
Svar:
Det går nok ikke, hovedsageligt fordi gulvet ville blive alt for "slasket" Selv hvis du lagde alm. gulvspånplader med tæppe er den lige på kanten.
Jeg kan ikke lige huske hvor tykt betonlaget på svalehalepladerne skal være, men bjælkelaget skal forstærkes.

Der kan lægges ekstra bjælker imellem de eksisterende, om nødvendigt stålbjælker.

Der skal regnes lidt på sagen.


hpox, Århus (23-05-2007) 

Revne i terrazzo gulv på badeværelset Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fundet frem til at der er en revne i terazzogulvet på mit badeværelse.
Desuden har en byggesagkyndig fundet frem til at der er kommet fugt nedenunder. Jeg bor i en lejlighed og hos underboen ses lidt fugt i et af hjørnerne på loftet.
Mit spørgsmål er om hvor meget det koster og hvad skal man have lavet i en sådan situation. Har boede i lejligheden i 2½ år. Kan man får noget via forsikring eller tidl. ejer. Er ret stresset over situationen.
Ikram, København (22-05-2007) 
Svar:
Terrazzo kan ikke repareres når det først er revnet. (Dvs. det kan repares med fugemasse, men...)
Det skal hugges op og lægges om. Eller der skal lægges fliser i stedet.
hpox, Århus (23-05-2007) 

Isolering af gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et paracelhus fra 1962, hvori der er utroligt fodkoldt. Gulvet er af træ, med 50mm. isolering. Og ca. 275mm. ingenting ned til et såkaldt klapgulv. Vi skal til at lægge nyt trægulv, men hvordan isolere vi bedst ? Hvordan med damspær ?
HBS, Vissenbjerg (22-05-2007) 
Svar:
I kan vælge at isolere som krybekælderdæk, (selv om der ikke er megen plads).
Se her;
http://www.rockwool.dk

Eller fjerne træbjælkerne og lave et terrændæk.
Som her;
http://www.thermisol.dk

Terrændæk kan laves på mange andre måder, også med betondæk og trægulv på strøer.
hpox, Århus (22-05-2007) 
Svar:
Nu kan jeg ikke læse, om det er stueplan eller etageadskillelses-gulvet. Hvis det er mellem stue og 1. sal - så check at der er ikke kan suse blæst ind via etageadskillelsen ved taget. En isolering,der ikke er i vindtæt lag, hjælper ikke meget.
Mette, Virum (26-05-2007) 

lugt fra kloak - regler om rør til udluft Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I efteråret 2004 fik vi over forsikringen repareret en rørskade i badeværelset. Det betød, at der blev lagt helt nye kloakrør i badeværelset. Kloakmesteren sagde også, at vi skulle have et udluftsrør koblet til kloaken ifm. toilettet. Det er et 50 mm plastrør, som blev ført op på loftet, men ikke ud gennem taget.
Nu døjer vi med lugt fra røret hvor det går i gulvet. Hvad kan jeg gøre ved det?

Efter vi hørte krattelyde fra røret, satte jeg en "prop" i røret oppe på loftet. Det var en eller anden 45 mm ting, hvor man også kan åbne og lukke for luftgennemstrømningen.

Jeg har fået at vide, at røret ikke må ende op på loftet, men skal føres ud gennem taget. Passer det og gjaldt det også i 2004? Kloakmesteren siger, at han bare skulle føre det op på loftet og så måtte en tømrer ordne resten.

Jeg har spurgt mit forsikringsselskab om den evt. færdiggørelse af røret ikke hørte med til udbedrelsen af rørskaden, men det mener de ikke.
Thomas Hansen, Klarup (21-05-2007) 
Svar:
Udluftningen SKAL føres over tag. Kloakmesteren burde have adviseret en tømrermester eller forsikringsselskabet når han nu ikke selv havde lyst til at lave taggennemføringen.
I skal have lavet den taggennemføring. Og det hører stensikkert ind under rørskaden. Betal evt. selv osse om det koster et par tusinde eller tre.
hpox, Århus (21-05-2007) 
Svar:
Kloakmanden fører udluftningen over gulv, vvs-installatøren fører røret fra gulv til over tag. Dette er ved lov. Ingen andre end ovenstående må udfører det pågældende arbejde.
Peter, Frederiksværk (23-05-2007) 
Svar:
Du skal købe en 50mm duco ventit. sæt den i muffen den er lovlig til sådanne løsninger.
Lindholm VVS, KBH (23-05-2007) 

Isolering af gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at bygge et redskabsskur som skal isoleres. Loft og vægge er jeg ikke så bekymret for. Det som "driller" er gulvet. Konstruktionen er bygget på punktfundament, og jeg havde tænkt mig at gulvet skal være af herregårdsfliser. Men hvordan laver jeg denne konstruktion, når gulvet også skal isoleres? Kan jeg lægge fliserne ud direkte på nogle Terrænbats?
Lars Schmidt, Horsens (21-05-2007) 
Svar:
Terrænbats eller sundolit ja, men hvorfor isolere gulvet?

Er jo ikke nødvendigt for at holde det frostfrit.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (21-05-2007) 
Svar:
Af egen personlig erfaring ved jeg at når man isolerer loft og gulv i et sådant redskabsrum og undlader ventilation, skal man være omhyggelig med gulvet. Der er nemlig tilbøjelighed for fugtoptrængen fra jorden og man skal derfor huske det kappilarbrydende lag på min. 15cm og osse gerne en fugtmembran et sted under belægningen.

hpox, Århus (21-05-2007) 

Lak, på lud og voksbehandlede gulve Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej -

Jeg bor i en andelslejlighed med trægulve som er lud og voksbehandlede - de bliver vasket i en hvidpikmenteret sæbe. Nu er det sådan at jeg syntes de er rigtig svære at holde pæne, specielt når jeg har en datter på 2 år -
Så jeg vil høre om jeg kan vaske dem, og så putte lak på, så overfladen bliver nemmere at vedligeholde, eller skal jeg have gulvene slebet først ?

Hvis du skulle have et andet løsningsforslag, der gør gulvene nemmere at vedligeholde, hører jeg også gerne det -


mvh.

Martin Andersen
Martin Vibholm Andersen, Frederiksberg (19-05-2007) 
Svar:
overfladen er mættet med voks og sæberester. derfor skal den slibes for at du kan give den en anden behandling. der er groft sagt tre behandlinger:sæbe,olie eller lakering. som du ved skal en sæbe/voksbehandling vedligeholdes næsten dagligt - især med børn eller husdyr.
olien skal vedligeholdes 2-4 gange årligt. det foregår ved påføring af ny olie(-pleje) over hele gulvet. det giver selvsagt også en del arbejde i tidens løb.
En lakering(3-4 lag er optimalt) kræver til gengæld ingen vedligeholdelse overhovedet udover den almindelige rengøring. det holder 5-10 år og er derfor det, jeg altid anbefaler, når man netop ønsker et pænt gulv, som er nemt at holde pænt. hvis du stadig vil have et hvidligt gulv, skal det have en hvidpigmenteret grundlak i bunden.

mvh www.gladekunder.dk
chr, kbh (19-05-2007) 

Understøbning af fundament Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Jeg vil gerne udgrave min kælder for at isolere og lægge gulvvarme. Det eksisterende gulvbetonlag ligger i niveau med det nederste af mursoklen. Jeg vil gerne isolere med 260 mm. Det nye betonlag kommer derfor op i niveau med det gamle.
Er det nødvendigt at understøbe fundamentet? Kan betonlaget på gulvet ikke fungere som en slags fundament?
MVh
Daniel



Daniel Hofmann, Charlottenlund (19-05-2007) 
Svar:
Ja, fundamentet skal understøbes og det er absolut ikke gør-det-selv arbejde.
hpox, Århus (20-05-2007) 

knirkende gulve Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et hus fra 1930'erne med plankegulve i stuerne. Desværre knirker gulvet en del, og vi har ladet os fortælle, at det ikke er selve plankerne, men derimod de strøer, der ligger underneden, der knirker (eller noget i den stil). Vi har hørt noget om, at man evt. kan sprøjte en slags skum ind under gulvet, som kan afhjælpe problemet.

Er der nogen, der kender til dette, eller som kan tilbyde andre råd..?

MVH Lotte
Lotte, Aalborg (17-05-2007) 
Svar:
Det er en del af fornøjelsen ved at bo i et gammelt hus.
Det kan være svært at afgøre hvor knirkeriet stammer fra, men hvis gulvet gynger enkelte steder, når I hopper på det er det opklodsningen under strøerne, den er gal med.
Det kan evt. udbedres med specielle strø-fastgørelses-eksplasions-bolte som jeg kun kender af omtale og som bruges fra oversiden af gulvet.
Pas på med at bruge skum, det har ingen bæreevne.
hpox, Århus (17-05-2007) 
Svar:
Gulvjack

http://www.unifast.dk
bb, horsens (18-05-2007) 

"Gamle" klinker i nyt køkken Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej!
Jeg glæder mig bare sådan til mit nye køkken skal op. super flot! Og det passer rigtig godt til mine gamle klinker der ligger på gulvet i forvejen. Der er bare lige det, at køkkenet skal stå på en anden måde, så jeg står i den kedelige situation, -jeg mangler klinker til resten af gulvet:-( Klinkerne er lyse (hvide/lysegrå), str. 20x20 cm. hedder: Mono ceram faenza, made in Italy, og er købt for ca. 8 år siden). Hvis nogen kunne fortælle mig, hvem der evt. har "gamle" klinker til salg, vil jeg være meget glad.

På forhånd Tak!
Lone, Slagelse (16-05-2007) 
Svar:
faenza(la faenza) lyder som en italiensk flisefabrikant, som jeg ved at www.byensflisecenter.dk handler med. prøv at spørg dem.
mvh
www.gladekunder.dk
chr, kbh (19-05-2007) 

Her vises 1321-1345 indlæg ud af 3122.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »