» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 1321-1345 indlæg ud af 3052.   « Forrige 25       Næste 25 »

fyrtræs plankegulv med fer og not Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej
skruer man gulvet i fer eller not?
Peter, Ruds-vedby (05-04-2007) 
Svar:
Hej

Man skruer ned igennem noten med montaflex skruer (bor evt. for).

Læs TRÆ 41 fra Træbranchens Oplysningsråd (TOP),som er bibelen vedrørende trægulve.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, Jebjerg (05-04-2007) 
Svar:
Det er nu altså feren du skruer i
sa, odense (06-04-2007) 
Svar:
Når jeg læser disse svar, kommer jeg til at tænke på, at jeg ofte støder på fagfolk, der bytter lidt rundt på betydningen af fer og not. Jeg plejer gerne at give dem denne huskeregel: Feren, det er manden. Noten, det er konen :-)

/SEB
Sebsen, Herning (06-04-2007) 
Svar:
Hej

Jeg beklager meget jeg sov i timen (havde for travlt til at læse korrektur)det er selvfølgelig feren der skrues ned igennem.

Det opdager du selvfølegelig når du læser TRÆ 41 :-)

www.danskbygningsundersøgelse.dk, Jebjerg (06-04-2007) 


Rødalger (?) Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I en nyere bruseniche med granit på gulvet og glaserede fliser på væggene oplever jeg den relativ hurtig fremvækst af noget jeg tror hedder rødalger. Når det er "opblødt" efter en bad, er det en orange/rød slimet masse som delvist kan skrabes af med en negle eller skuresvamp.

Hvordan kan denne misfarvning fjenres?
Er der noget produkt som er særligt egnet hertil? - og hvad gør jeg i acrylfugerne mellem væg og gulv.. disse er særligt angrebet da disse jo er særligt udsatte for fugt i timerne efter bad.
SS Divison Nord, Aalborg (03-04-2007) 

Gulvisolering havestue Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Jeg skal i gang med at bygge en havestue. Der skal ikke varmekilder i. Der bliver støbt sokkel. Jeg har tænkt på at isolere gulvet med leca klinker. Men er det den bedste/billigste løsning? Vil helst ikke til at støbe gulv. Der skal planker på gulvet.
Taget bliver en tagpap/glas løsning. Facade mod syd er glas, alle andre er (ydre)mur.
Kenneth Knudsen, Ikast (03-04-2007) 
Svar:
Hvis der godt må blive frostgrader i din havestue er der jo ingen grnd til at isolere overhovedet.

Hvad havde du tængt dig som gulv?
Eller vil du "trampe rundt" i 20-30 cm Leca.
hpox, Århus (03-04-2007) 
Svar:
1: Der må ikke blive frostgrader.
2: Jeg har regnet med noget plankegulv på strøer der hviler på nogle betonsøjler. Altså noget terrasseplankegulv.
Kenneth Knudsen, Ikast (05-04-2007) 
Svar:
Nå, på den måde.

Men hvis der ingen varmekilde er i rummet vil det jo på et eller andet tidspunkt blive minusgrader.

Men gulvet.
Du kan vælge at bruge Leca som du selv foreslår. I stedet for betonsøjler kan du opmure understøtninger af Leca blokke. (Piller el. "vægge") Lagtykkelse ca. 35 cm.

Du kan også vælge "Flamingo" plader. Tykkelsen skal være ca. 22cm. (Vistnok)

http://www.thermisol.dk
hpox, Århus (05-04-2007) 
Svar:
Hej
Går selv og overvejer en udestue, men jag her valgt at isolere og støbe og vil gøre det på denne måde 20m2 koster i matrialer under 10.000 kr. fandt det her http://www.isover.se og her er en kortbeskrivelse inkl. billeder http://www.santex.dk
Kim Christensen, Hedehusene (06-04-2007) 

Fald på gulvet i baderum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Davs

Er der nogen der ved hvor meget fald der skal være på gulvet i et baderum?

Og om der i det hele taget er regler om f.eks. hvor langt nede afløbsristen skal sidde i forhold til dørtrinnet?
Jeanette Bjørnlund, Valby (02-04-2007) 
Svar:
Hej

Gulvet skal forsænkes 2 cm ved adgangsdør eller der skal være 3 cm fald til gulvafløb fra adgangsdør (se BY & Bygs anvisning 200 om bassinvirkning).

Mange byggefirmaer springer let og elegant hen over dette på grund af at det er meget nemmere at støbe det hele ud i et med flydebeton.

Hvis man sælger et nyopført hus med denne fejl står man til en K3 karakter, da der er risiko for at vand fra badeværelset løber ud i de andre rum som evt. har trægulve.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, jebjerg (03-04-2007) 
Svar:
Til "Jebjerg".
Gælder de 2 cm også hvis man ikke har afløb i selve rummets gulv, men kun inde i brusekabinen, hvor der er en 7 cm høj adskillelse ud til rummet?. Der er også badekar, med indbygget overløbshul.
Huset er bygget udfra regelsættet før 01-04-2006.
MP, Silkeborg (03-04-2007) 

Klinker på klinker - på gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, jeg bor i et etagebyggeri fra først i 70'erne, og har et badeværelse med gamle mozaik-klinker (hedder de vist, de er sort/grå-melerede, 5x10 cm og ujævn men blank overflade) liggende på gulvet (ikke i bruse-nichen, da den er seperat). Fugerne er meget grimme og afrensning er forsøgt uden det store held. Optegning med en fugepen har jeg overvejet, men føler ikke det er en god løsning.

Jeg ønsker ikke at brække det hele op, da det bliver for omfattende, men jeg har fået at vide, at det skulle kunne lade sig gøre at lægge nye fliser på de gamle. Det eksisterende gulv er ikke skadet med revner o.lign.

Der er et firkantet gulvafløb som jeg tror gulvet hælder lidt ned imod (det skal det vel gøre...?).

Spørgsmålet er hvordan det skal gribes an?

Bliver det ikke svært at trække fliseklæb på de eksisterende fliser, medmindre jeg først spartler ujævnhederne ud? De eksisterende fliser er "ruflede" i overfladen og fugerne er jo også fordybninger som spartlen måske hænger i...? Men selv-nivilerende spartelmasse duer vel ikke når jeg har hældning imod et gulvafløb?

Der skal nok ligges omkring 7-8 m2 fliser.

Jeg er ikke så håndværker-agtig, så alle gode råd og idéer velkommes!!!

Tak for hjælpen.
Nicolaj Rasmussen, Vejlby / Århus (02-04-2007) 
Svar:
Hej Nicolai

Vi har lavet tilsvarende badeværelsegulv for nogle år siden. Vi smurte først fliseklæber på de eksisterende fliser med en tandspartel. Derefter brugte vi nivilerende spartelmasse for at få et jævnt gulv. Og til sidst påførte vi igen fliseklæber med en tandspartel, hvorefter vi lagde fliserne. Om det er den rigtige måde at gøre det på, ved jeg ikke, men vi fik et kanon godt resultat ud af det. Vi har også bruseniche, men der hælder gulvet mod afløb. Har du afløb i gulvet, skal du vist nok påføre en gummimembran (det er lidt i stil med tykt lim og kan påføres med en malerrulle) inden du lægger fliserne.Det må du hellere tjekke med en fagkyndig. God fornøjelse.
Carsten, Rødekro (02-04-2007) 
Svar:
Hej og tak for svaret!

Jeg har fundet ud af, at nogle er fliserne er "skrukke", dvs. det lyder hult når man banker på dem, men de sidder ikke løse (men det er måske kun fordi fugen holder dem på plads). De skal vel bankes op inden jeg begynder, eller hva? Måske bør jeg alligevel banke alle fliserne af, selvom der jo så skal spartles og vådrumsbeskyttes. Eller kan man nøjes med at banke de løse op og fylde op?
Nicolaj, Vejlby (04-04-2007) 

manglende gulv under skabe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
efter at have fjernet et klædeskab i et værelse konstaterer jeg at der mangler ca 1,5 m2 trægulv underskabet, fordelt på 3 huller, af ca 0.5 m2. Gulvet er et Junckers 22 mm 2-stavs bøge parket, lagt på strøer (600 mm). Kan man reparere sådan et gulv ? Hvem skal man henvende sig til ? Vil Det være en dyr omgang ?
Alex, Odder (01-04-2007) 
Svar:
Det billigste vil nok være at sætte skabet tilbage igen!!!

Javist kan det repareres.
Der skal brækkes såmeget gulv op at der kan lægges nye brædder i fuld længde. Jeg mener at brædderne samles med "Flyvstød".
Tag en stump bræt med hen i tømmerhandlen og få pris og råd.


hpox, Århus (01-04-2007) 
Svar:
Tjek på nettet, der er masser af firmaer der lever af, at sælge alt fra gamle nedrevne huse. Du får aldrig noget nyt gulv til at falde sammen i farven, med det gamle.
Det kan være svært nok alligevel, medmindre du sliber hele gulvet bagefter renoveringen.
Tom, Rønne (15-11-2007) 

Maling før slibning? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej - vi skal i gang med at hive tapet ned, slibe vægge op, sætte glasfilt og op male i hele huset. Samtidig skal vi have afslebet vore plankegulve. Hvilken rækkefølge skal vi gøre det i - og hvorfor?
På forhånd tak for hjælpen
Tine, Lyngby (30-03-2007) 
Svar:
Hej Tine.
Lav alt malerarbejde indtil imangler at male sidste gang vægfarve, lad så gulvmanden slibe, derefter sætter i fodpaneler op, fuger mellem væg og træ,og maler færdig :-)

MVH Lars Frey, Malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (30-03-2007) 

betongulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi har lige lagt gulvvarmerør med beton ovenpå rørene i vores nye hus, nedadtil er der isoleret med skærver og flamingo. Vi må desværre konstatere at gulvet skal være højere, der bliver en afstand fra rørene til toppen af betonen på 16-18 cm og derefter kommer klinker, har det noget at sige??? positivt eller negativt.
nicole, roskilde (29-03-2007) 
Svar:
Negativt:
Fra I lukker op for varmen og til rummet er varmt vil der gå laaang tid.
I praksis kan I ikke regulere temperaturen.

hpox, Århus (29-03-2007) 
Svar:
Har I prøvet at klage til håndværkerne ?
Erik, Silkeborg (30-03-2007) 
Svar:
Det er rigtigt at det tager lidt længere tid før gulver bliver varmt, vi har selv omkring 18 cm beton under vores laminat gulv. Vores erfaring er at gulvet holder længere på varmen når først betonpladen er varm og vi har ingen problemer med at styre temperaturen. De jord & beton mænd vi har snakket med både før og efter siger faktisk at 15-20 cm. beton giver den bedste varme fordeling over hele pladen, hvor imod en 10 cm plade virker mere i stråler lige op og kan give mage så kaldte hot-spots.
Kennet, fuglebjerg (30-03-2007) 
Svar:
Ifølge Uponor (Wirsbo) bør der maks. være 9 cm beton over gulvvarmeslangerne.
Erik, Silkeborg (30-03-2007) 
Svar:
5-10cm beton over slangerne er den korrekte tykkelse, når der er for meget beton over slangerne holder betonen ganske rigtigt på varmen, men dette kan man jo absolut ikke kalde god regulering, tværtimod.
Alle anerkendte gulvvarme producenter anbefaler ml. 5-10cm beton.
Peter, Frederiksværk (30-03-2007) 
Svar:
hvorfor skal der mere beton på? er det sunket?
giraffen, kbh (30-03-2007) 

Efterisolering af garagegulv.... Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er igang med at ombygge min garage således at den kun skal bruges som hobbyrum. Nu ser jeg gerne at dette rum bliver frostfrit og jeg havde da også planlagt at isolere væggene indvendigt og og isolere loftet...ingen problemer her. Men jeg er i tvivl om horledes jeg skal forholde mig til garagegulvet..Jeg formoder at man har støbt det eksisterende gulv direkte oven på jorden hvilket i sig selv ikke give nogen syndelig isolering. Jeg havde forestillet mig at udlægge 200mm termisol plader i bunden, 10mm flamingo langs siderne imod væggene og derefter et armeringsnet som jeg klodser op ca. 20mm og afslutte 100-150 mm beton.
Er dette en farbar vej...og er det ting jeg skal være opmærksom på m.h.t. fugt eller andet?
Michael, Jægerspris (28-03-2007) 
Svar:
Ikke noget problem, du skal dog være opmærksom på, at hvis du vil sikre at det bliver frostfrit, så skal du have en eller anden form for varmekilde.
bb, horsens (28-03-2007) 

dampspærre under plankegulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Skal dampspærren placeres direkte under plankegulvet eller under bjælkelaget?
Jeg er ved at indrette en gammel landbrugsbygning, hvor der skal være værksted nedenunder(stueplan)ikke altid opvarmet, som loft er der det gamle træbjælkelag som isoleres med 200 mm rockwool, på loftet skal der være møderum som skal opvarmes, konstruktionen er: forskallingsbrædder, brandtråd, isolering,plankegulv men hvor skal dampspærren placeres?
bjørn Drachmann, fredensborg (28-03-2007) 
Svar:
Direkte under plankerne, altså oven på bjælkerne.
Thomas, Algestrup (28-03-2007) 
Svar:
Jeg tror ikke svaret er entydigt, selv ville jeg spørge hos Icopal.
Martin, Glostrup (28-03-2007) 
Svar:
En dampspærre skal ALTID placeres på den varme side af isoleringen og så TÆT SOM MULIGT på overfladebeklædningen.

Hvis man holder sig det for øje, kommer man sjællent galt afsted.

Der er visse undtagelser.

I herværende tilfælde skal dampspærren helt klart ligge ovenpå bjælkerne og under gulvplankerne.
hpox, Århus (28-03-2007) 
Svar:
Jeg vil være bekymret for den fugt, altså som sommerkondens, der kommer fra den underliggende garage, i tilfælde af at møderummet står uopvarmet en tid. Hvis dette er udelukket er placeringen af dampspærre klar : dampspærre på den varme side af isoleringen. Alternativt at benytte en fugtsugende dampspærre (hygrodiode)
Martin, Glostrup (29-03-2007) 
Svar:
Jeg har ikke tidligere hørt begrebet sommerkondens.
Det er samme problematik som hævdes at gøre sig gældende ved dampspærre og sommerhuse.
Det er efter min mening skudt langt over målet. I sommerhalvåret er temperaturene så høje og fugtmængden så lille at de er uden betydning for fugtophobning i isoleringen.

hpox, Århus (29-03-2007) 
Svar:
"Sommerkondens" forståes som når den normalt varme side bliver den kolde, eks.vis. hvis et isoleret rum står koldere end omgivelserne. Derved kan fugt kondensere på dampspærren. "Hygrodiode" er nok skudt over målet i dette tilfælde og jeg vil sluttelig erindre om at sikre en god ventilation i alle tilfælde.
Martin, Glostrup (01-04-2007) 

Terrazzogulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg står for at skulle slibe terrazzo gulvet i mit badeværelse, og jeg ønsker til dette råd om hvordan dette gøres nemmest.

Jeg overvejer de der lamelskiver til vinkelsliberen, eller slibepudder til excentersliberen.

Eller skal man lade vær og griber knoglen og finde en professionel terrazzosliber??.

Peter Haslebo, Frb. (28-03-2007) 
Svar:
Mit terazzo-gulv var meget kalket, da jeg flyttede ind. Jeg fik det pænt ved at vådslibe det. Altså excentersliber med ''vådslibe-papir'', slibe i vand tilsat grundrens. Jeg det også en ordentlig omgang marmorrens. Og til sidst stenolie, som afviser kalken. (Indimellem giver jeg marmorrens og efterfølgende olie for at holde kalk nede, da vandet i kbh er meget hårdt.)
Det ville jeg prøve inden de professionelle. :-)
Damen., Kbh. (17-04-2007) 

Er vores gulv olie eller lak-behandlet? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, Vi er meget i tvivl om vores gulve er matlak eller oliebehandlede. Er der en måde at afgøre det på?
Lisbet, Frederiksberg (24-03-2007) 
Svar:
Smør lidt olie på et lille område, hvis det er oliebehandlet vil det se nyt ud, hvis det er lakbehandlet suger det ikke ind i træet der derfor vil se uændret ud.
Mikael Holst, Amager (21-10-2008) 

85 cm. mellem gulv"bjælker" - hvad gør jeg? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi ønsker nyt parketgulv i vores hus fra 1955. Det er et hus med kælder.Parketgulvet i stueetagen (22mm. stavparket fra Junckers) er sømmet ned i bjælkerne, som ligger med en afstand af 85 cm. fra midte til midte af bjælkerne. Jeg har læst mig til, at det nuværende gulv er underdimensioneret da der ved den store afstand mellem bjælkerne kræves min. 30 mm. tykkelse.
Findes der gulvspånplader der er 30mm. tykke (har i så fald aldring hørt om dem) og hvis ikke, findes der så andre løsninger?. Vi har kig på nogle 14 mm. lamelparket.
Per, Gislinge (23-03-2007) 
Svar:
Der findes 30mm spånplader, men ikke i "gulvformat". I fivet fald kan de måske tildannes.
Men 14 + 30 = 22mm tykkere gulv end tidligere. Er det godt? Indadgående døre vil ikke kunne åbnes, f.eks.

Hvis du valgte at lægge 28mm alm. nåletræsgulvbrædder ville de 85cm bjælkeafstand give et glimrende og stift gulv.
Jeg foreslår at du leder efter et gulv, som passer til bjælkeafstanden - og ikke omvendt.
hpox, Århus (24-03-2007) 

Male gulve hvide Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan man male gulve, der er lakerede i forvejen? Hvilken maling skal man bruge?

Findes der en smart måde at reparere de store revner, der hvor fer og not er gået i stykker?
lene wissing, København (23-03-2007) 
Svar:
Hej Lene!
Vask med grundrens, vask efter med rent vand!
Slib gulvet med fint sandpapir til mat overflade!
1 gang alkydhæftegrund.
2 gange gulvmaling vandig
Vær opmærksom på at træ gir sig, og maling kan krakelere i fugerne!!!!!!!!!!!
Beøg evt. malinghandel.dk

mvh Lars Frey, www.malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (29-03-2007) 

Voldsom radiatorbanken!! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg har et stort problem med mit radiatorsystem i mit hus. Når, gasfyret starter, begynder det at banke fra rør/radiatorer. Det er nu så voldsomt, så det rent faktisk kan vække en om natten! Jeg har luftet systemet godt ud og har også haft det komplet aftapet for vand. Jeg har hørt rigtig mange bud på pumper, gamle rør, for kraftig varme grundet gasfyr, hvilket rørerne ikke er dimensioneret til, rør der sidder i klemme osv. Er der nogen der har et bud på en mulig løsning/fejlsøgning? Mit problem er at alle rør ligger under gulvet, så jeg vil helst ikke rive gulvet op, før jeg er sikker på at det nu også er det.

Jeg håber der er nogen, der kan hjælpe, da jeg er RIGTIG træt af denne larm!!

VH
Thomas
Thomas, Skovlunde (21-03-2007) 
Svar:
Hej Thomas.
Jeg har i en overgang haft det samme proplem. 1) Vi har central sttyring med en natsænkning. 2) Vihar radiatortermostater på alle radiatorer. Det er faktisk lidt modvirkende. Men når samtlige termostater er lukkede fordi rumtemp. er høj nok - men natsænkningstermostaten skifter kalder den på varme. Da termostaterne er lukkede kan der ikke komme omløb og derfor ''koger'' vandet lige omkring fyret. Samme situation nor vandet skulle varmes. Afklaring - Der findes en omløbsventil der kan monteres under fyret. Ca 1700 kr. + mont. (Junkers) Man kan også tænde fuldt for en radiator, eller lave en omløbsforbindelse ( u. ventil) et sted fjernt fra fyret. Den er jo så altid varm! Vi tog omløbsventilen = 0 støj mere.
Torben Seitzberg, Humlebæk (22-03-2007) 
Svar:
Jeg har valgt at sætte lidt blus på gulvvarmen i badeværelset. Den er hos mig kun styret af en ventil.
ksj, Brenderup (22-03-2007) 
Svar:
Vi oplevede i efteråret også bankeproblemer. Fik besøg af en VVS-mand, som hældte lidt sulfo i systemet (skulle efter sigende modvirke bobledannelse, som gav lydene) - og har ikke haft problemet siden.
Jeg ved ikke, om det også kan løse jeres problem, men det er da et billigt forsøg.
JBL, Taastrup (25-04-2007) 

KAN NOGEN HJÆLPE HER ??????? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej jeg er ved at renovere badeværelse og skal have etableret et nyt afløb til håndvasken. Hvad er midstemål på rørene når de skal støbes ned i gulvet og er der ellers gode råd ifm dette ? desuden skal der tilsluttes et unidrain gulvafløb (Unidrain 1301 Udløbshus 32mm u/Vandlås), er det nok med 32mm når bruseren kører på fuld drøn og kan det give problemer når det er uden vandlås ? der er ikke plads til et alm. udløbshus da der er en masse rør i vejen. Afløbene tilsluttes direkte til 75mm kloak/afløb hvor der står vand i bunden så her må der jo også være en "vandlås"
Per
per, odense (19-03-2007) 
Svar:
Alt det der burde kloakmesteren jo kunne hjælpe dig med :-)
Ksj, Brenderup (19-03-2007) 
Svar:
Er også selv igang med badeværelset. Fik at vide af mine håndværkere at gulvafløbene SKAL være med (integreret) vandlås. Øvrige afløb skulle jeg sørge for at køre frem i størst mulige dimension. Så jeg kører 110ér afløbet så langt frem som muligt og derefter ned i et 50ér rør i væggen. mindst 2 promilles fald overalt.
Ved ikke om de har ret, men man bør da kunne stole på de autoriserede...


G. Gearløs, Bilund (19-03-2007) 
Svar:
vandlåsen skal være let tilgængelig.

og der burdes kunne lave så du kan få et unidrænet til at være der, evt. med en anden model.

alle rør under gulv skal minimum være 110
og det ved din kloakmester, for det er ikke gør det selv arbejde.

og til det andet svar. 2 promile er overhovedet ikke nok.
J,S,, ved vejen (19-03-2007) 
Svar:
per, odense

Det fremgår af dit spørgsmål at du ikke har nogen videre, om nogen, forstand på kloakarbejde.
Kloakarb. "i jord" skal udføres af autoriseret kloakmester. Og arbejdet ovenover skal udføres af aut. VVS-installatør.
hpox, Århus (19-03-2007) 
Svar:
Hej
mange tak for de gode svar. Jeg etablerer Unidrainafløbet direkte til kloakafløbet, og lægger 40 mm pp-rør i væg og gulv til håndvaskafløb

Per
Per, Odense (20-03-2007) 
Svar:
Gearløs
Stol aldrig på en autoriseret, der siger 2 promilles fald på spildevand. 20 promille er det korrekte.
mm, kbh (20-03-2007) 
Svar:
Okay mm, så laver vi da bare 2%, så passer pengene. Har nok været søvnig da han sagde det. Lyder også mere sandsynligt...

Sorry - seems to be the hardest word - but...

Selv den bedste kan jo tage fejl - en sjælden gang.


G. Gearløs, Billund (21-03-2007) 

Afløb Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej jeg er ved at renovere badeværelse og skal have etableret et nyt afløb til håndvasken. Hvad er midstemål på rørene når de skal støbes ned i gulvet og er der ellers gode råd ifm dette ? desuden skal der tilsluttes et unidrain gulvafløb (Unidrain 1301 Udløbshus 32mm u/Vandlås), er det nok med 32mm når bruseren kører på fuld drøn og kan det give problemer når det er uden vandlås ? der er ikke plads til et alm. udløbshus da der er en masse rør i vejen. Afløbene tilsluttes direkte til 75mm kloak/afløb hvor der står vand i bunden så her må der jo også være en "vandlås"
Per

Per, Odense (18-03-2007) 
Svar:
32mm det fås ikke mindre,men 5omm er det optimale... den med vandlåsen har du nok misforstået.. der plejer/er somregegel altid en vandlås medmindre du har købt et uden. findes ikke i 32mm gulvafløb,, uden vandlås
werner, kbh (19-03-2007) 
Svar:
Hej
men hvad er reglerne på dette område, unidrainet er uden vandlås, dvs det må da være lovligt hvis det sælges uden en vandlås ?? Afstanden til kloakrør ca. 20 cm. så jeg er ikke så bange for de 32mm
Per
Per, Odense (20-03-2007) 
Svar:
unidrain kan fåes med vandlås til at sætte inden i unidrain består af følgende: ramme og rist (husk at tage højde for flisetykkelse) afløbshus og afløbsskål hertil kommer en vandlås
alle delene kan købes hverfor sig du kan også få mere info på unidrain.dk
kloakmester hans kingo, odense (23-04-2007) 

Hjælp -Røg fra underboen Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa
Vi er et ungt par der lige er flyttet i en lejet lejlighed. Vi venter barn om 6 uger, hvorfor vi er ret frustrerede over vores problem.

Under lejligheden ligger en kiosk. Der bliver røget og larmet massivt, især fra baglokalet.
Vi har forsøgt at lukke alle huller og sprækker med fugemasse. Dvs. vi har lukket mellem væg og gulv under fjelisterne, og ved alle sprækker omkring træværket.

Desværre har vi ikke fået bugt med problemet, og det virker somom røgen kommer op gennem gulvet nu.

Er der nogen der har et bud på hvordan det kan afhjælpes? Hvad kan der gøres nedefra? Tror udlejer er indstillet på at hjælpe, men vi ved det ikke!

Mange hilsner og på forhånd tak
Line, København N (18-03-2007) 
Svar:
Tak for svar hpox... Dejligt med seriøse løsningsforslag, tak tak...
Line, København N (19-03-2007) 
Svar:
Har I fundet en løsning? vi står i nøjagtig samme problem, vores nye underbo ryger som en skorsten og det lugter afsindigt i vores stue. Vi har lagt en acryl fuge langs alle paneler, men det har ikke hjulpet.Vi er blevet anbefalet at lukke med skum der hvor rørerne fra varmeapperaterne går op, da det er det eneste sted hvor der er direkte gennemgang. Ellers er vi blevet anbefalet at rive gulvet op og lægge plastik - og så lægge helt nyt gulv.. puh.... men vi ved sgu ikke.. det er super frustrerende - det lader ikke rigtig til at nogen ved noget....
Janne, Vesterbro, Kbh (15-05-2007) 
Svar:
Jeg er også nysgerrig for at høre hvilken løsning I fandt. Vi har samme problem.

Birgitte, Århus (05-09-2008) 

loftdåse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har et loftgulv af 32mm troldtex,med
100mm isolering oven på.
Under loftgulvet er 50mm isolering og rustikloft.
Kan jeg få en loftdåse der kan monteres oven på loftgulv og nå igenem til rustikloft
da loftgulvet ikke kan tages op.
Må jeg sætte 2 pl dåser sammen ???




ib knudsen, ringkøbing (18-03-2007) 
Svar:
Der findes forlænger/tilpasningsstykker til PL-dåser
Elektrikeren, ELSTRØM (18-03-2007) 
Svar:
Skær et hul ca 40x40 cm i gulvet med en stiksav eller en rundsav herefter kan du komme ned til det nuværende loft og få lavet en rigtig og lovlig installation af din elektrikker dette er ikke GDS arbejde Når elarbejdet er færdig kan "pladestykket" hvile på 2 nye brædder som skrues fast på tværs af hullet

Til elektrikeren , ELSTRØM husk at lampeudtag skal fastgøres til pl dåsen dvs max 70 mm skruer ifølge producent man kan alså ikke placere så mange forlænger over på hinanden.
Bent, Fyn (18-03-2007) 
Svar:
Bent det ved jeg godt!!
Elektrikeren, ELSTRØM (18-03-2007) 
Svar:
Hey. Jeg mangler maskinskruer på 70mm; hos LP har de kun LK''s der ikke er længere end 60mm. Ved nogen af jer to sidste ''indlæggere'', hvor man kan købe 70mm maskinskruer henne?
Lennart Bertelsen, Frb C (18-03-2007) 
Svar:
4mm i diameter forstås - så de passer til PL-dåsen...
Lennart Bertelsen, Frb C (18-03-2007) 
Svar:
Hos Carl F
Elektrikren, ELSTRØM (18-03-2007) 

Kantisolering og udvendig drænplader Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Alle.
Jeg sidder og er ved at tegne et snit til udbygning af mit sommerhus. Jeg er kommet i tvivl om der skal kant/randisolering i kældergulvet, der er ikke gulvvarme i? Når man laver kælderfundamentet, skal det så laves så bredt at den udvendige isolering og drænplade kan stå på fundamentet?
thomas christensen, Frederiksværk (17-03-2007) 

Skal der støbes under nyt trægulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg bor i et hus fra 1938 med gammle trægulve (KOLDE)
Skal man støbe for at isolere/lægge nyt med gulv-varme,(varme i plex rør)
Jesper Lisbjerg mortensen, Kastrup (16-03-2007) 
Svar:
Ikke nødvendigvis, det kan også laves som bjælkegulv , med varmefordelingsplader hvis man ønsker gulvvarme, men er en dyrere løsning.
Koluda Byg, Gørlev Vestsjælland (17-03-2007) 
Svar:
Kig på denne side www.wirsbo.dk
Raahauge, Kgs Lyngby (17-03-2007) 

Isolering og brandsikkerhed Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg bor i etagebolig hvor jeg har 2. og 3. salen over hinanden. Ejendommen er helt traditionelt etagebyggeri fra 1904, dvs med lerindskud lagt på noter i den bærende konsntruktion. Jeg påtænker at fjerne lerindskuddet og erstatte det med 200 mm isolering. Nogen har fortalt mig at det er ulovligt at fjerne indskuddet af brandtekniske grunde. Er dette rigtigt?
Endvidere vil jeg udlægge vandbåren gulvvarme over isoleringen i alu-varmefodelende plader. Ovenover det hele 30 mm fyrretræsgulv. Lyder dette helt forkert?
Jeg vil endvidere have vendt mine gulvbrædder mine gulvbrædder så gulvet løber på den lange led (og langs med de bærende bjælker. Til dette formål har jeg købt 40x39 mm kertostrøer som udlægges for hver 45 cm. Dermed havner gulvvarmen 40 mm under guldvbrædderne. Min håndværker siger selv at dette skulle være OK - men hvad mener I?
Peter Aarslev, København Ø (16-03-2007) 
Svar:
Du må godt fjerne lerindskudet, men det skal erstattea af fastholdt isoleringsmateriale. Således at brandmodstandsevnen ikke svækkes. Jeg mener at en etageadskillelse som din skal være BD-60.
Prøv at spørge hos den tekniske forvaltning.
hpox, Århus (16-03-2007) 
Svar:
Du kan måske udskifte lerindskudet med mineraluld.

http://rw.rockwool.dk
hpox, Århus (16-03-2007) 
Svar:
Afstanden fra gulvvarmerør til gulv er for stor. Kig på www.wirsbo.dk. De har nogle gode tegninger af det.
Raahauge, Kgs Lyngby (17-03-2007) 

5 cm revne i vinylgulv, hvad gør jeg? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har tabt en dåse på gulvet og nu er der en revne i det, kan man lave det eller er der ikke noget at gøre, hjælp mig?????
Bente Erbs, Aabenraa (14-03-2007) 

Reparering af Gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan kan man fjerne små ridser fra Goldbach EDB-gulve med gummibelægning??
Tom, Slagelse (13-03-2007) 

Bærende væg konstruktion Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I forbindelse med en lettere enovering, skal der tegl i stedet for bølgeeternit på taget. Huset har ingen bærende vægge nu.
Vil derfor støtte det med en bærende væg. Da renoveringen samtidigt indebærer at jeg har fjernet trægulvet er jeg som forventet stødt på et beton gulv.

Mit spørgsmål er derfor:
Kan jeg bruge den beton som underlag for en bærende væg, dvs bygge den op med en rækkeg fundablokke og derefter 10cm letbetonsten?

Hilsen
Lasse
Lasse petersen, Tåstrup (12-03-2007) 
Svar:
Kontakt bygningsingeniør for beregning mm.
ksj, Brenderup (12-03-2007) 
Svar:
Jeg må indrømme at jeg ikke er helt med. Hvis huset ikke har nogen bærende vægge, hvad holder så taget? Søjler?

Ja, væggen kan MÅSKE stå direkte på betonen, men det kræver en nærmere kontrol. en hvorfor ikke hugge gulvt op og støbe en fundament?
fisherprice, konstruktions_ingenioer@hotmail.com (12-03-2007) 
Svar:
Du har forhåbentlig et par enkelte vægge der er bærende??
hvis der er gitterspær skal de kontrolleres med den ny understøtning - eventuelt forstærkes.
Der kan være meget mærkeligt under betongulvet - derfor kan der ikke siges noget før gulvet er gravet op.noget om det
ts, esbjerg (12-03-2007) 
Svar:
Tak til jer alle for svarene.

Jeg vil alliere mig med en bygningsingeniør, for at få lavet det rigtigt, 1. gang...
Lasse petersen, Tåstrup (13-03-2007) 

Her vises 1321-1345 indlæg ud af 3052.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »