» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 1321-1345 indlæg ud af 3158.   « Forrige 25       Næste 25 »

egetræsplankegulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I følge Faxe træs information, skal plankerne fuldlimes på mit betongulv med underliggende varmerør. Hvordan skal jeg lægge et lyddæmpende og fugtspærende underlag? Kan jeg lime det på, og derefter lime gulvet ovenpå?

Hvilket underlag bør jeg vælge?
René Mangurten, Nykøbing Sj. (02-07-2007) 
Svar:
for det første skal dit betongulv være plant
+/- 2mm på en 2 mtr. retteskinne,
det lyddæmpende og fugtspærende underlag opnår du ved hjælp af limen, den du skal bruge hedder Parkett elastic & bliver fremstillet af Casco, du skal bruge ca et kg lim pr. m2 den påføres med en limrive som pga.tandstørrelsen afgiver den korrekte mængde lim.
god arbejdslyst
jesper, odense (04-07-2007) 
Svar:
hej Jesper
Tak for dit svar. Limen har jeg også andet sted fået anbefalet, så den er nok ok. Et ekstra underlag er jeg også blevet anbefalet, men er limen nok, foretrækker jeg det.
René, Nyk. Sj. (04-07-2007) 
Svar:
hvad er det for et ekstra underlag du vil ligge under?
jesper, odense (04-07-2007) 
Svar:
Jeg er blevet anbefalet gulvkork, som er korkgranulat på en tynd gummiplade.
René, Nyk.Sj. (05-07-2007) 
Svar:
Den løsning er da alternativ,det er normalt
noget man bruger under et svømmende gulv,
jeg ville helt klart kun bruge lim, du skal iøvrigt være opmærksom på at limen skal hærde ca 1 uge inden du giver det olie.
jesper, odense (05-07-2007) 


nyt planke ovenpå gammelt trægulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Vi overvejer at ligge et nyt plankegulv oven på det eksistrende fyrretræs gulv da dette går ind under nogle af væggene + vi har en trappe.
Gulvet er ikke 100% plant.
Kan man bare skrå skrue det ned i det gamle gulv??
k.l, hobro (02-07-2007) 
Svar:
Måske.
Men det kommer an på hvilket fabrikat og type I vælger.


hpox, Århus (02-07-2007) 

Gulvvarme og gipsvæg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne sætte en skillevæg (gipsvæg) og en dør op i et rum, hvor der er gulvvarme. Kan lægter og dørtrin sættes op uden at der bores i gulvet
Niels Reimer, Tilst (02-07-2007) 
Svar:
Mon ikke der kan findes en løsning med limning!.
B, Aby (04-07-2007) 
Svar:
PU skum
gunna quistbo, karlslunde (04-07-2007) 

Parketgulv oven på gl parket liggende på lecaærter Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vor søn og svigerdatter har købt et Müresjöhus, der er bygget i 1964.
Gulvene er beton belagt med ca. 7 cm lecaærter. Egeparketgulvene er lagt direkte på lecaærterne og ligger ujævnt, og giver sig visse steder.Egestavene løsner sig visse steder ( Stavene ca. 0,5 tykke, 2-3 cm brede og 15-20 cm lange ,og er limet på noget, der ligner en "tremmebung" i lange.
længder.

Kan vi lægge et nyt clickgulv direkte oven på gulvet? Skal der evt. lægges gulvplader først? i givet fald hvor tykke skal de være? Hvis man lægger et bræt på 2 m over.
gulvet kan der maks blive 0,5-1,0 cm luft mellem gulv og bræt.

Hvar i andre gode ideer.

På forhånd tak for svaret

MVH


PETER BORG KRISTENSEN, espergærde (02-07-2007) 
Svar:
I kan nok ikke lægge click-gulv. Dertil skal underlaget være meget jævnt.

Ud med det gamle gulv samt lecaen. Ind med Rockwool Gulvplade og/eller Gulvrenoveringsplade.
Om nødvendigt må betongulvet rettes op.

http://www.rockwool.dk/sw37405.asp
hpox, Århus (02-07-2007) 
Svar:
I skal fjerne det hele også Leca beton. Fjern og afret så meget at det kan lade sig gøre at udlægge minimum 150 mm Sundolitt type s250. Efter udlægningen af Sundolitt pladerne placeres en fugtspærre herpå. Det hele afsluttes med minimu et 20 mm trægulv.
http://www.sundolitt.dk/default.asp?menu=707
Michael, Frederiksværk (03-07-2007) 

Gulvvarme i trægulv over krybekælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et ege stavparketgulv, som jeg gerne vil beholde. Gulvet ligger på strør og bjælker og under det er der en krybekælder med en højde på 120cm. Der er isoleret mellem bjælkerne.
Jeg skal have nye vinduer og vil i den forbindelse gerne af med den store radiator.
Er det muligt at eftermontere gulvvarme nedefra fx ved at skrue nogle varmefordelerplader op i strørene.
Kan varmen blive fordelt?
Jacob Mortensen, Viborg (02-07-2007) 
Svar:
Alt kan jo lade sig gøre, men det er jo ikke sikkert at de eksisterende gulve har godt af "nedenfrakommende" varme.
Den nemme løsning, når du nu har fået mere energi-effektive ruder, at smide den gamle radiator ud og installere en mindre.
Brug de sparrede penge til mere isolering, evt. i loftet.
hpox, Århus (02-07-2007) 

Rense linoleumsgulv for maling Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Jeg overtager et lokale, hvor ca. 30m2 af gulvet er fyldt med malingklatter, efter en kunstmaler.
Kan man slibe det af? Eller hvad kan man gøre? Der er sandsynligvis tale om både akryl- og alkydklatter.
Elisabeth, København (02-07-2007) 
Svar:
Jeg tror du ødelægger gulvet ved,at forsøge at fjerne klatterne, selvfølgelig
er der flere muligheder, du kan afrense gulvet og derefter male det en egnet gulvmaling, hvilket er en billigere løsning end et nyt gulv.

Bent Tranholm ( pensioneret gulvmand, 7323 Give (21-04-2010) 

Mistanke om ustabilt fundament! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vil gerne bryde ca. 1/3 af mit årgang 1970 hus´ betongulv op for at etablere gulvvarme og bedre isolering. Jeg kan se at betongulvet på 1.salen havde sat sig en del ud mod ydermurene og i.flg. flere naboer er området med blød undergrund.
Vil man kunne risikere stor fundamentsætning når man bryder gulvet op?
Hvem skulle man i givet fald kontakte for at få fundament og undergrund vurderet?
Karsten Lindgaard, Odense (01-07-2007) 
Svar:
Du burde måske bruge pengene på at reparer særningsskader først.
I hvertfald. Hvis der revner i dæk og murværk bør du få hytten undersøgt. Eventuelt få et tilbud på reparation fra en lokal muremester eller en inspektion af en bygningsingeniør. Sidstnævnte koster nok et par tusinde eller 4.
hpox, Århus (01-07-2007) 

Ophugning af betongulv... Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej!

Vi har kig på et et-plans hus hvor der pt. er elvarme. Vi har dog - hvis vi køber huset - planer om at lave vandbåren gulvvarme i hele huset. Huset er på 140kvm og fra 1979. Da jeg regner med at man IKKE bruger hammer/mejsel til en opgave af denne størrelse, hvad er så fremgangsmåden? Er det bare at bide i det sure æble og leje minigraver - transportbånd - nedbrydnigshammer osv. eller er der en anden løsning. Det nye gulv vil blive med sandpude i nødvendigt omfang, 300mm isolering og ca. 120mm betongulv. Men er der nogen der ved hvordan man typisk lavede betongulv i den periode - og hvad med skillevæggene. Har de ofte eget fundament, eller står de ovenpå betongulvet? Kort sagt: Er der nogen der har lyst til at dele erfaringer med lign projekter, og hvor er det man undervuredere omfanget?
Mikkel Bræmer, Århus (30-06-2007) 
Svar:
Hej

Allerførst skal det undersøges om skillerummene har deres eget fundament, som du selv er inde på, og har de ikke det mener jeg i må kontakte en bygningsingeniør, som så kan hjælpe jer videre, da flere af skillerummene sikkert indgår i bygningens stabilitet.

Nu er det ikke en absolut livsnødvendighed med gulvvarme, selv om man er ved at tro det, men der kan etableres centralvarme som radiatorløsning væsentligt billigere, men så får man jo selvfølgelig ikke efterisoleret gulvet.



www.danskbygningsundersøgelse.dk, Jebjerg (30-06-2007) 
Svar:
Hej

Jeg er netop i gang med at renovere badeværelset, som er på 10 m2, i mit nykøbte hus fra 1980.

Mine skillevægge (gasbeton) står på eget fundament, så betongulvene et afgrænset til de enkelte rum. Det viste sig, at der i badeværelset var sat fliser op på væggene før slidlaget blev støbt!? Hvorfor det? Lige nu har jeg fjernet ca 20 cm beton med plasticgulvvarme rør og rionet og derefter nogle få cm sammenpresset rockwool. Under isoleringen er der endnu mere beton. Er det det man kalder klaplaget!? Jeg ville godt ha'' været længere nede, men jeg orker næsten ikke mere beton. Jeg har ca. 27 cm op til overkanten af slidlaget. Er det nok til isolering og gulvvarme? Er der nogen der har en idé om hvad der er nede under det her andet lag beton?
Jesper Gissel, Ryde (18-09-2007) 
Svar:
Hej Mikkel.

jeg står foran den samme opgave. Dog kun for at udskifte mørke, kedelige klinker med nogle mere venlige lyse, men der skal stadig fliser af og bankes i beton.

Har du kastet dig over projektet, og hvordan gik det i så fald?
Søren Holm, Odense (26-10-2007) 

Dampspærre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Når man ligger dampspærre under et træ gulv til krybekælder. Hvis man så vil ligge et vinyl gulv på sender. hvad skeder der med trægulvet, da man jo få dobbelt dampspærre
Bernt Svendsen, Maribo (30-06-2007) 
Svar:
Hej

Det er et af de spørgsmål der er trælse :-)

Problemstillingen er den samme som lette ydervægge i badeværelser hvor vådrumsbehandlinger & tætte malerbehandlinger udgør dampspærren.

I badeværelser plejer jeg at anbefale at lade dampspærren løbe 10 - 20 cm ind i konstruktionen og så lade vådrumssikringen klare det resten af vejen.

I dit tilfælde kunne man gøre det samme, men der opstår bare et problem den dag vinylen evt. bliver fjernet, så jeg ville løbe risikoen med en dobbelt dampspærre, da fugtpåvirkningen ikke er så stor som i badeværelset, men der må under alle omstændigheder ikke komme fugtig luft ned i krybekælderen.

Personlig har jeg ikke mødt problemer med den "dobbelte dampspærre" som her.


www.danskbygningsundersøgelse.dk, Jebjerg (30-06-2007) 
Svar:
Hej Bernt
Jeg har selv lige isoleret krybekælderen under mit plankegulv i stuen, og jeg har med vilje udeladt en dampspærre. Jeg var simpelthen bange for at få lukket fugt eller kondens inde i konstruktionen. Der har ikke tidligere ligget en spærre, og alt træ har kunnet ånde. Hvorfor er en dampspærre så pludselig nødvendig nu?
Jeg vil anbefale at undlade spærren, så evt. fugtig luft kan komme væk fra konstruktionen.
Kig evt. på Rockwools hjemmeside vedr. isolering.
Steen, Aalborg (02-07-2007) 
Svar:
Hej Steen, Aalborg

Det er en meget dårlig rådgivning du giver her, og det er en fejl du skal rette snarest i din konstruktion, da fugten nu vil vandre ned gennem gulvkonstruktionen i en kælder der er blevet koldere ved at du har isoleret så der komme mindre spildvarme.

Sidst jeg var impliceret i en skade på grund af en manglende dampspærre over krybekælder, mener jeg det landede på en skade til ca. 165.000,- kr. da der var angrebet af ægte hussvamp.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, jebjerg (02-07-2007) 

mini gulvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg skal til at ha gulvarme i min stue og kokken køknet har pt beton gulv uden varme, dtte gulv er på niveau med stue gulvet og det skal det blive ved med at være.
gulvarmen i stuen bliver varmepfordelings plader da gulvet er på støer. men hvad gøre jeg i køknet nåre jeg ikke vil havde el varme.jeg har høret at der skulle findes et varme system hvor der er tynde slanger med vand der er på et net "som el" der kan ligge helt op i overfladen kender du noget til det. eller findes der nogle slanger der kun der 10 mm som så ikke skal rilles mere ind feks 3 cm ned i gulvet køkknet er på ca 6 m2
frank hansen, 6000 kolding (27-06-2007) 
Svar:
kig på www.megatherm-magneta.dk de har en varmemåtte f.eks vvs. nr. 339590038

De har også et andet system med 10 mm alupex.

Mvh

Klaus
www.spotvvs.dk, Greve (28-06-2007) 
Svar:
Hvordan får du så isoleret dit gulv?
ksj, Brenderup (28-06-2007) 
Svar:
Man slipper vel aldrig for at isolere under gulvet lige meget hvad. Altså hvis man vil undgå varmespild.
Peter, Korsør (28-06-2007) 
Svar:
Uponor har et glimrende system. Der er ligeledes godt illustrationer og forklaringer på deres hjemmeside
Bjørn Christensen, Rebild (01-07-2007) 

Skimmelsvamp Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I vores træhus (tidligere kolonihavehus ca 60 år gl.) er der opstået skimmelsvamp på en væg ved gulvpanelet bag en reol. Formentlig pga en fugtskade fra et nedløbsrør.Vi vil nu have skiftet gipsvæggene og gulvet i den del af huset (ca 30 m2), samt have fjernet et indbygget skab. Det er ikke sikkert der er mere svamp eller fugt, men vi vil sikre os godt indeklima og bedre isolering. Hvad skal vi være obs på når vi vælger isolering? Vi har mus.
Vi opvarmer den del af huset med elvarme, men er blevet anbefalet at installere en varmepumpe for at spare el, affugte og rense luften. Den anden del af huset opvarmes med brændeovn. Vores børn reagerer på den dårlige luft ved at hoste og have kløende øjne. Hvad synes I om valget af varmepumpe? På forhånd tak!
liva, KBH (27-06-2007) 
Svar:
Affugte gør du kun når du køler. Så en affugter var måske bedre.
Til sådan et hus er en varmepumpe fabrikat IVT Nordic det eneste rigtig valg, men den er dyr.
www.naturvarme.dk
Kølemanden, Juelsminde (27-07-2007) 
Svar:
Hvis huset ikke er så stort, kan den nye model Panasonic E9EKEB også være egnet. Den kommer nu i en 10° version ligesom IVT''en. Den har en anelse mindre ydelse, men er noget billigere.
Kølemanden, Vejle (03-08-2007) 

Gulv på 1. sal Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Bræddegulvet på vores 1. sal knirker og er grimt. Det er lagt på bjælkerne, som der er 160 cm. imellem. Under brædderne (3 cm. tykke) er det 4 cm. frirum ned til stueloftet (også træ). Hvordan kan jeg nemmest og billigst lægge et nyt trægulv og samtidigt få isoleret mellem de to etager?
Thyge, Grundfør (27-06-2007) 
Svar:
Med 160 cm mellem loftbjælkerne skal gulvbrædderne nok være næsten dobbelt så tykke.
Dvs. de skal fremstilles specielt til formålet.
Et job for;
http://www.nkskovservice.dk/
...son indimellem optræder på denne side.

Der er plads til 40 mm isolering som i såfald skal brandtelknisk fastholdes. Hvilket gøres ved at fastsømme 2 mm jerntråd pr 300 mm, umidelbart ovenover loftbeklædningen.
Der er ikke noget isoleringskrav for lyd, varme eller brand, eftersom dit hus nok er ret gammelt. (Men brandisolering er altid godt - husk røgalarm)

hpox, Århus (27-06-2007) 

Gulvvarme i garage Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har en garage hvor gulvet er 10cm beton som er helt plan. Det skal derfor et lag beton mere på for at få hældning udad. Jeg har tænkt mig at lægge PEX-rør ovenpå rionettet til gulvarme. Ved udgangen er tykkelsen ovenpå PEX-røret ca 2 cm, er det ok????
tt, kbh (27-06-2007) 
Svar:
Nej, det er alt for lidt, betonnen vil knuses.
Kørefliser er 6-8-10 cm tykke og er af en bedre betonkvalitet end du kan opnå.
Gulvarme i et garagegulv lyder meget eksklusivt - hvad med en radiator eller 2.
hpox, Århus (27-06-2007) 
Svar:
Hvis du vil lave noget så vildt som gulvvarme i din garage så gør det lige ordentligt.
Op med det eksisterende beton og i med et fornuftigt lag isolering, og så kan du lave et ordentligt lag beton som kan holde til at blive kørt på.
Du kunne overveje gulvvarme i drivhus og fuglehus i samme omgang :-)

Hvis det bare er for at holde det frostfrit kan en radiator sikkert gøre det.
ksj, Brenderup (28-06-2007) 
Svar:
Tak for svarene. Der er isolering under betonlaget. Det nye lag er ca 6,5 cm ved udkørslen og ca 14cm inde i bunden af garagen. Garagen er sammenbygget med huset, derfor skal det være eksklusivt, det skal også fungere som et lille værksted. For at rionettet ikke skal ligge helt ned på det eksisterende lag løftes det 2cm ved udkørslen og 4cm længere inde. Når PEX-røret så ligger på rionettet er der ca 2 cm betong oven over pex-rørene. Det bliver benyttet beton 30 (B30), mon ikke det holder???
tt, kbh (29-06-2007) 

Svampe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg købte for 1½ år siden et hus hvor det viste sig at der er svampe i taget og nu er har jeg opdaget at der er svampe i væggene og måske gulvet. Hvordan får jeg svar og løst problemet
Jesper Domino Isaksen, Esbjerg Ø (26-06-2007) 
Svar:
Læs din ejerskifteforsikringspolice.
hpox, Århus (26-06-2007) 

Knirkende trægulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi lagde for et ½ år siden et svømmende Tarkett parketgulv (eg, 15mm) i vores køkken. Underlaget er beton, som er helt plant, og ovenpå det lagde vi støj- og støddæmpende skumunderlag. Gulvet er et såkaldt clickgulv, og det lå i rummet, hvor det skulle lægges i 14 dage før montering. Der er luft langs kanterne så gulvet kan arbejde, så alt skulle være i den skønneste orden, men gulvet knirker voldsomt, når man går henover det. Er der andre, der oplever noget lignende eller som måske har et godt råd?
Nielsen, Korsør (26-06-2007) 
Svar:
det er meget normalt, at et clickgulv knirker/piber,det kan afhjælpes ved at have en konstant relativ luftfugtighed på mellem
30 & 60% se link
http://www.tarkett-floors.com/floors/site/da-dk/document/7217/download.asp
jesper, odense (26-06-2007) 
Svar:
Selvom det ikke kan ændres på dit nuværende Tarkett-gulv, bør man vælge et brædt, hvor der er smurt voks på den ene side af clik anordningen. Det minimerer risikoen for knirk, da det ikke ligger og arbejder træ mod træ.
Anders, Nyborg (29-06-2007) 
Svar:
Hvis du er sikker på at undergulvet overholder +/- 2 mm på 2 meter tollerancen,
knirker et Tarkett gulv IKKE. Hvis knirke lyden er et knak nu og da er det ok men knirker det megt for hvert skridt skal du
henvende dig til din forhandler, der så ser på det hvis de er seriøse..
Erik, Esbjerg (17-07-2007) 
Svar:
Vi lagde i juni 2006, 77m2 Tarkett Ask Natur, Combiloc Salsa, - fordelt på 3 rum. Gulvet er lagt på beton/gulvarme det er rettet af: +/- 2mm. På betonen er lagt Tarkett Tarkoflex 3mm underlag, tapet sammen efter foreskrifterne. Gulvet knirker voldsomt meget, når man går på det.
Hans Brun., Ølstykke (17-07-2007) 
Svar:
Vi har et Pergoplankegulv ( 1 år gl. kalket eg ) som knirker. Pergo siger, det er fordi det ligger på et skumunderlag og ikke på et 0,2 mm plast. Jeg må indrømme at gulvet giver sig lidt når man træder på det og det skyldes nok skumunderlaget.
John Jensen, Odense (18-08-2007) 

Bagfald i vådrum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
1) Vores nye badeværelse har en muret bruseniche med sænket gulv (1-2 cm) og korrekt fald 1-2% mod uin-drain. Endvidere har vi et badekar.
Problemet er at der er bagfald på gulvet i rummet, således at vand fra badekar, håndvaske eller en vandskade vil løbe væk fra den uni-drain der er i brusenichen (der er ikke andre afløb i rummet). Er det korrekt i henhold til SBI 200 ???
2) Skal der være afløb i teknikrum, ja eller nej, jævnfær spørgsmål dateret 25-09-2006 fra Thomas Udbye. Vi har nemlig ikke noget afløb i vores teknikrum, der er placeret i garagen, så en større vandskade vil nog løbe ud ved portene ??.
Rune Ottesen, Årslev på Fyn (pt. Den Haag Holland (26-06-2007) 
Svar:
Der skal være min 2% fald under badekar og selvfølgelig mod afløb, resten af gulvet udenfor bruseniche må gerne afleveres vandret, men absolut ikke med bagfald.


www.danskbygningsundersøgelse.dk, Jebjerg (27-06-2007) 
Svar:
Hej

Jeg kom til at trykke for tidligt på knappen!

Hvis der er sikkerhedsventiler ( både varmtvand og varmeanlæg) eller lignende overløb på dine installationer, skal de være ført til kloak eller til gulv i nærheden af gulvrist.

Er der gulvafløb i teknikrummet, er det et vådrum og skal vådrumsikres.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, Jebjerg (27-06-2007) 

Installation af gulvafløb Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg bor i en ældre lejlighed, hvor der idag ikke er gulvafløb og vådrumsisoleret på toilettet. Jeg ønsker derfor dette etableret. Er det nødvendigt at inddrage underboen eller kan man blot hæve gulvet således at installationerne kan føres mellem loft og gulv?
Lasse, Kbh. N (25-06-2007) 
Svar:
Hej Lasse!
Hvis man ønsker at lave vådrumssikring kræver det ikke at man skal underrette underboen, men hvis der skal laves et helt nyt gulvafløb, vil installationen blive for høj i selve badeværelset at man ikke kan undgå at skulle i kontakt med underboen, for at lave en ny afløbsinstallation. mvh

topvvs.dk, Præstø (25-06-2007) 

aftagning af voks på voksbehandlet stuegulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har for 10 år siden fået voksbehandlet mit stuegulv. Dette er nu gråt og trist og meget plette, derfor vil jeg gerne have voksen af og sæbemætte mit gulv. Gulvet er en bøgeparket masiv
jette poulsen, nyborg (25-06-2007) 
Svar:
vask gulvet i Trærens,derefter skal du genoliere, når det så er sagt skal du huske at pleje dit gulv, 1- 2 gange om året
jesper, odense (26-06-2007) 
Svar:
Hej Jette.

Jeg er ked af at måtte fortælle, at du bliver nødt til at slibe dit gulv ned til rent træ, inden du foretager en ny overfladebehandling. Du kan ikke fjerne alt voks med hverken trærens eller gulvrens. Det kan kun gøres mekanisk ved at slibe gulvet. Da det er et bøgeparket, bør du ikke sæbebehandle det, da det er en behandling der kræver et stort vandforbrug. Sådan en behandling er bedst egnet til bløde træsorter, f.eks. fyrretræ.

Du bør istedet lakere eller oliere dit gulv, når det er blevet slebet. Du kan få gode råd ved at ringe til Junckers som jo er specialister i både gulve og overfladebehandling. Det har jeg selv haft meget glæde af.
Peter, Agedrup (29-06-2007) 

trægulv der knirker Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået lagt et nyt trægulv i stuen af en tømre her i foråret. Der er dog et sted hvor trægulvet knirker, når man går over det. Må et helt nylagt trægulv godt knirke? eller skal jeg kontakte tømreren og få ham til at lave det?
Flemming, Herning (24-06-2007) 
Svar:
Det afhænger af flere ting.
Var træet tørt da det blev lagt?
Er der luft nok ud til væggene, så gulvet har plads til at udvide sig. Det har jo været meget fugtigt i foråret.
Hvilket gulv er der tale om ? Et gulv sømmet til strøer bør ikke knirke, hvis opklodsningen er korrekt.
Er der lagt nye strøer, eller genbrugte man bare de gamle?

Petersen, Nivå (24-06-2007) 
Svar:
hvilke slags gulv er der tale om ?
svømmende eller ?
jesper, odense (24-06-2007) 

Fjerne fodpaneler? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er i øjeblikket ved at ordne væggene i min entre (spartle, filt og male). Jeg vil gerne på et senere tidspunkt også have lagt nyt gulv. Ved lægning af nyt gulv, skal fodpanelerne jo af. Jeg vil derfor høre, om det allerede ved spartling af væggene m.m. vil være en god ide at fjerne fodpaneler, sådan at man kommer helt ned til gulvet med spartling og det hele. På denne måde undgår man måske at der kommer en kant som man fortryder når man evt. skal opsætte nye paneler?? Er der nogle af jer der vil foreslå at tage fodpaneler af nu når væggene skal ordnes?
Michala, Søborg (23-06-2007) 
Svar:
Nogle gange skal man bare løse problemerne i den rækkefølge de opstår.
Måske er de nye fodlister en ½ cm højere end de gamle.

hpox, Århus (23-06-2007) 

Opretning af betongulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

I mit bryggers ligger et gammelt betongulv, som har et lidt vildt fald. Rummet er 2,5m bredt og 6m langt. På de 6m falder gulvet 20cm.

Det skal jeg have rettet op og efterfølgende lagt fliser på.

Vil ikke bruge gulvspartel og lign, men bare almindelig beton blandet i betonblanderen.

Hvad blandingsforhold skal jeg bruge og hvad er min og max lagtykkelser? Skal jeg bruge armering "i den dybe ende"?

Må jeg lave en rund forskalning omkring afløbet og støbe omkring det, eller skal det hugges op og lægges om?

Allan, Lolland (22-06-2007) 
Svar:
Det er en rigtig svær støbning eftersom der er stor risiko for revner.
Du bør ikke lave en betontykkelse på mindre end 8cm. Om nødvendigt bør du hugge gulvet op "i den tynde ende"
Det allerbedste vil være at støbe af to gange. Først den dybe ende og dernæst et lag min. 8 cm tykt, men gerne tykkere.
Der skal ilægges revnearmering i det øverste betonlag, Net Tentor 6mm ca. 200x200mm eller noget i den retning.
Du kan faktisk nøjes med stabilgrus i underste lag, men ellers støbemix 1:10.
Til det rigtige dæk 1 del cement til 4 dele støbemix- ca.
Det er vigtigt at det rigtige betondæk "ligger løst", dvs ikke er sammenstøbt med underlaget.
hpox, Århus (22-06-2007) 
Svar:
jeg skal ige forstå spørgsmålet rigtigt,
er det meningen du vil fjerne faldet?
jesper, odense (23-06-2007) 
Svar:
Afløbet skal hugges op og erstattes med et nyt, af en autoriseret.

Jeg forstår ikke HPOXs påstand om at de to bwtonlag ikke må støbes sammen, jeg ville hugge 2-3 cm af i den højeste del, renhugge resten, og så støbe som almideligt klaplag med armering og derefter støbe slidlag.


Aksel, Hørning (24-06-2007) 
Svar:
Tak for jeres svar, og ja det er meningen gulvet skal rettes helt op.

Tænkte nok der var delte meninger om hvordan det bør laves. Tror jeg hugger lidt af den høje del og støber som normalt.

Men skal vist have set på det afløb først.



Allan, Lolland (25-06-2007) 
Svar:
Dækket skal helst udføres som foreslået af undertegnede.
Og det skal det for at minimere risikoen for revnedannelser.
Et dæk af uensartet tykkelse "arbejder" forskelligt, afhænig af betontykkelsen. Allerede under afhærdningen er der en omend beskeden risiko for revnedannelse.
Beton udvider og trækker sig sammen afhænig af temperatur og fugtighed. Derved opstår spændinger i betonnen som kan foranledige revnedannelse. Såfremt pladen er af uensartet tykkelse og der måske kun er revnearmering i oversiden er risikoen for revner overhængende.
Det er bla. derfor at dæk i f.eks. badeværelser helst skal udføres med det nødvendige fald i betonnen, således at slidlaget kan udføres i ensartet tykkelse. I modsat fald vil slidlaget ofte revne og fliserne med det.
Det er naturligvis muligt at ovennævnte dæk kan støbes i et hug - uden problemer. Men jeg kan ærligtalt ikke se nogen særlig grund til at gøre det.
hpox, Århus (25-06-2007) 

Hævning af gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I vores hus har tidligere ejer opført en tilbygning i forskudt niveau (ca. 70-80cm), nu vil vi gerne hæve gulvet så det får samme niveau som resten af huset.

Tilbygningen har støbt betongulv med ilagt vandrør for gulvvarme, vi vil afblænde vandrørene og lægge dem ”døde”.

Første og nemmeste løsning: Fylde hulrummet med 300mm flamingo for ekstra isolering mod eksisterende terrændæk, luft for resten, hænge nogle nye gulvspær op med beslag på væggene, og lægge ny gulvvarme, og nyt trægulv her over. Kan man det? Eller skal der være ventilation i dette hulrum, lige som i en krybekælder?

Anden løsning er, at vi fylder op med stabilgrus (ca. 300mm), 300mm flamingo og støber på ny med 100mm beton ilagt gulvvarmeslanger, og der på ny trægulv.

Hvilken løsning bliver den bedste?
Marianne, Brøndby (22-06-2007) 
Svar:
Anden løsning er klart den bedste, og sikkert også den billigst af dem.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (22-06-2007) 
Svar:
Uanset hvad bør der slås huller i det gamle terrændæk så evt. vand/fugt kan komme væk igen
fisherprice, konstruktions_ingenioer@hotmail.com (30-06-2007) 

Fuge i gulvet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have afhøvlet gulve, og i den anledning skal der "lappes" lidt fuge i hullerne der er opstået mellem plankerne. Skal dette gøres før eller efter afhøvlingen? Det ville sikkert give det bedste resultat hvis man kom ny fuge i over det hele - men er det besværligt? det er meget let at tage det gamle op.

Johnni Ulrich Jacobsen, København N (22-06-2007) 
Svar:
Er du sikker på at det er fuge der imellem dine gulvbrædder. Er det ikke gammelt lak og skidt? Hvis det er lak og skidt vil det med tiden alt sammen blive løst. Hvis du vil fuge, skal alt skift og lak fjernes, evt. med en overfræser, og så kan gulvet fuges.Jeg tror det er et stort arbejde.

Ole, Tåstrup (22-06-2007) 

Isolering af gammelt hus på sokkeler Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej jeg har kigget på at købe et gammel hel års havehus som skal sætte i stand, mit problem er at huset står på sokkeler og jeg er meget i tvil om man kan isolere det i gulvet, så jeg til sidst også kan ligge gulv varme ind der..... nogle der kan hjælpe med et svar ????
Nick, københavn s (20-06-2007) 
Svar:
Hvis du kan komme ind under huset for at isolere, samtidig med at der er ventilation under huset kan det godt lade sig gøre.
(Krybekælder-konstruktion)

hpox, Århus (20-06-2007) 
Svar:
Har kun ca 20cm for bunden af huset til jorden, så kan ikke rigtig kommer under det ud over når jeg river gulvet op også prøver at komme ind den vej fra.
Nick, København (21-06-2007) 
Svar:
Hvis der kun er 20 cm er der heller ikke plads til isoleringen. Ved gulvvarme skal der være 350mm, vistnok.
Du bliver nok nødt til at brække gulvet op og lave et rigtigt terrændæk. Eller du kan løfte hele huset med donktrafte - nemlig.

hpox, Århus (21-06-2007) 
Svar:
På http://bedrebyg.dk her de en masse gode artikler om emnet :)
Tim, Kirke hyllinge (03-10-2014) 

Ide til gulv på udhusloft? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er i gang med at opsætte spær (fra spærfabrik) på mit udhus/carport. Over parkeringsarealet skal der være opbevaringsloft (ca. 35 m2). Taget er med 45 grader hældning (og vingetegl) og der er derfor fuld ståhøjde i midten af tagrummet. Jeg vil gerne have et gulv over hele arealet - der er 1m mellem spærrene.
Er der nogen der har en god ide til hvordan det laves uden at koste en herregård? Gulvet må gerne samtidigt afstive loftfladen.
Thomas, Faxe (19-06-2007) 
Svar:
Spånplader på lægter.
hpox, Århus (19-06-2007) 
Svar:
jeg ville foretrække 22 mm oliehærdet krydsfinerplader direkte på spærene. Herved "låser" du spærene og får en perfekt skivevirkning.
L. Petersen, Solrød (19-06-2007) 
Svar:
Det lyder jo besnærende med kun ét materiale. Men er 22 mm nok til at man kan gå på det uden at nedbøjn ingen er væsentlig?
Thomas, Faxe (19-06-2007) 
Svar:
Oliehærdet koster en herregård!

Men 25mm gulvbrædder, evt med småfejl, koster kun ca. 100,- kr./m2 incl moms. Og der er ikke meget spild.
hpox, Århus (20-06-2007) 
Svar:
25 mm gulvbrædder med småfejl kan du få for en meget rimelig penge, spørg i det lokale byggemarked om de har noget, evt. en rest. Personligt ville jeg nok foretrække en osb-plade, men begge er er godt bud. Nedbøjning behøver du ikke være så nervøs for, bare det ikke er flere tons du slæber derop, højst sandsynligt har du en spærafstand på mellem 60 og 90 cm, så der er ingen problemer. Dog bør du sørge for rigelig ventilering af rummet.
;-), , (20-06-2007) 

Her vises 1321-1345 indlæg ud af 3158.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »