» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 1321-1345 indlæg ud af 3145.   « Forrige 25       Næste 25 »

Svampe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg købte for 1½ år siden et hus hvor det viste sig at der er svampe i taget og nu er har jeg opdaget at der er svampe i væggene og måske gulvet. Hvordan får jeg svar og løst problemet
Jesper Domino Isaksen, Esbjerg Ø (26-06-2007) 
Svar:
Læs din ejerskifteforsikringspolice.
hpox, Århus (26-06-2007) 


Knirkende trægulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi lagde for et ½ år siden et svømmende Tarkett parketgulv (eg, 15mm) i vores køkken. Underlaget er beton, som er helt plant, og ovenpå det lagde vi støj- og støddæmpende skumunderlag. Gulvet er et såkaldt clickgulv, og det lå i rummet, hvor det skulle lægges i 14 dage før montering. Der er luft langs kanterne så gulvet kan arbejde, så alt skulle være i den skønneste orden, men gulvet knirker voldsomt, når man går henover det. Er der andre, der oplever noget lignende eller som måske har et godt råd?
Nielsen, Korsør (26-06-2007) 
Svar:
det er meget normalt, at et clickgulv knirker/piber,det kan afhjælpes ved at have en konstant relativ luftfugtighed på mellem
30 & 60% se link
http://www.tarkett-floors.com/floors/site/da-dk/document/7217/download.asp
jesper, odense (26-06-2007) 
Svar:
Selvom det ikke kan ændres på dit nuværende Tarkett-gulv, bør man vælge et brædt, hvor der er smurt voks på den ene side af clik anordningen. Det minimerer risikoen for knirk, da det ikke ligger og arbejder træ mod træ.
Anders, Nyborg (29-06-2007) 
Svar:
Hvis du er sikker på at undergulvet overholder +/- 2 mm på 2 meter tollerancen,
knirker et Tarkett gulv IKKE. Hvis knirke lyden er et knak nu og da er det ok men knirker det megt for hvert skridt skal du
henvende dig til din forhandler, der så ser på det hvis de er seriøse..
Erik, Esbjerg (17-07-2007) 
Svar:
Vi lagde i juni 2006, 77m2 Tarkett Ask Natur, Combiloc Salsa, - fordelt på 3 rum. Gulvet er lagt på beton/gulvarme det er rettet af: +/- 2mm. På betonen er lagt Tarkett Tarkoflex 3mm underlag, tapet sammen efter foreskrifterne. Gulvet knirker voldsomt meget, når man går på det.
Hans Brun., Ølstykke (17-07-2007) 
Svar:
Vi har et Pergoplankegulv ( 1 år gl. kalket eg ) som knirker. Pergo siger, det er fordi det ligger på et skumunderlag og ikke på et 0,2 mm plast. Jeg må indrømme at gulvet giver sig lidt når man træder på det og det skyldes nok skumunderlaget.
John Jensen, Odense (18-08-2007) 

Bagfald i vådrum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
1) Vores nye badeværelse har en muret bruseniche med sænket gulv (1-2 cm) og korrekt fald 1-2% mod uin-drain. Endvidere har vi et badekar.
Problemet er at der er bagfald på gulvet i rummet, således at vand fra badekar, håndvaske eller en vandskade vil løbe væk fra den uni-drain der er i brusenichen (der er ikke andre afløb i rummet). Er det korrekt i henhold til SBI 200 ???
2) Skal der være afløb i teknikrum, ja eller nej, jævnfær spørgsmål dateret 25-09-2006 fra Thomas Udbye. Vi har nemlig ikke noget afløb i vores teknikrum, der er placeret i garagen, så en større vandskade vil nog løbe ud ved portene ??.
Rune Ottesen, Årslev på Fyn (pt. Den Haag Holland (26-06-2007) 
Svar:
Der skal være min 2% fald under badekar og selvfølgelig mod afløb, resten af gulvet udenfor bruseniche må gerne afleveres vandret, men absolut ikke med bagfald.


www.danskbygningsundersøgelse.dk, Jebjerg (27-06-2007) 
Svar:
Hej

Jeg kom til at trykke for tidligt på knappen!

Hvis der er sikkerhedsventiler ( både varmtvand og varmeanlæg) eller lignende overløb på dine installationer, skal de være ført til kloak eller til gulv i nærheden af gulvrist.

Er der gulvafløb i teknikrummet, er det et vådrum og skal vådrumsikres.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, Jebjerg (27-06-2007) 

Installation af gulvafløb Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg bor i en ældre lejlighed, hvor der idag ikke er gulvafløb og vådrumsisoleret på toilettet. Jeg ønsker derfor dette etableret. Er det nødvendigt at inddrage underboen eller kan man blot hæve gulvet således at installationerne kan føres mellem loft og gulv?
Lasse, Kbh. N (25-06-2007) 
Svar:
Hej Lasse!
Hvis man ønsker at lave vådrumssikring kræver det ikke at man skal underrette underboen, men hvis der skal laves et helt nyt gulvafløb, vil installationen blive for høj i selve badeværelset at man ikke kan undgå at skulle i kontakt med underboen, for at lave en ny afløbsinstallation. mvh

topvvs.dk, Præstø (25-06-2007) 

aftagning af voks på voksbehandlet stuegulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har for 10 år siden fået voksbehandlet mit stuegulv. Dette er nu gråt og trist og meget plette, derfor vil jeg gerne have voksen af og sæbemætte mit gulv. Gulvet er en bøgeparket masiv
jette poulsen, nyborg (25-06-2007) 
Svar:
vask gulvet i Trærens,derefter skal du genoliere, når det så er sagt skal du huske at pleje dit gulv, 1- 2 gange om året
jesper, odense (26-06-2007) 
Svar:
Hej Jette.

Jeg er ked af at måtte fortælle, at du bliver nødt til at slibe dit gulv ned til rent træ, inden du foretager en ny overfladebehandling. Du kan ikke fjerne alt voks med hverken trærens eller gulvrens. Det kan kun gøres mekanisk ved at slibe gulvet. Da det er et bøgeparket, bør du ikke sæbebehandle det, da det er en behandling der kræver et stort vandforbrug. Sådan en behandling er bedst egnet til bløde træsorter, f.eks. fyrretræ.

Du bør istedet lakere eller oliere dit gulv, når det er blevet slebet. Du kan få gode råd ved at ringe til Junckers som jo er specialister i både gulve og overfladebehandling. Det har jeg selv haft meget glæde af.
Peter, Agedrup (29-06-2007) 

trægulv der knirker Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået lagt et nyt trægulv i stuen af en tømre her i foråret. Der er dog et sted hvor trægulvet knirker, når man går over det. Må et helt nylagt trægulv godt knirke? eller skal jeg kontakte tømreren og få ham til at lave det?
Flemming, Herning (24-06-2007) 
Svar:
Det afhænger af flere ting.
Var træet tørt da det blev lagt?
Er der luft nok ud til væggene, så gulvet har plads til at udvide sig. Det har jo været meget fugtigt i foråret.
Hvilket gulv er der tale om ? Et gulv sømmet til strøer bør ikke knirke, hvis opklodsningen er korrekt.
Er der lagt nye strøer, eller genbrugte man bare de gamle?

Petersen, Nivå (24-06-2007) 
Svar:
hvilke slags gulv er der tale om ?
svømmende eller ?
jesper, odense (24-06-2007) 

Fjerne fodpaneler? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er i øjeblikket ved at ordne væggene i min entre (spartle, filt og male). Jeg vil gerne på et senere tidspunkt også have lagt nyt gulv. Ved lægning af nyt gulv, skal fodpanelerne jo af. Jeg vil derfor høre, om det allerede ved spartling af væggene m.m. vil være en god ide at fjerne fodpaneler, sådan at man kommer helt ned til gulvet med spartling og det hele. På denne måde undgår man måske at der kommer en kant som man fortryder når man evt. skal opsætte nye paneler?? Er der nogle af jer der vil foreslå at tage fodpaneler af nu når væggene skal ordnes?
Michala, Søborg (23-06-2007) 
Svar:
Nogle gange skal man bare løse problemerne i den rækkefølge de opstår.
Måske er de nye fodlister en ½ cm højere end de gamle.

hpox, Århus (23-06-2007) 

Opretning af betongulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

I mit bryggers ligger et gammelt betongulv, som har et lidt vildt fald. Rummet er 2,5m bredt og 6m langt. På de 6m falder gulvet 20cm.

Det skal jeg have rettet op og efterfølgende lagt fliser på.

Vil ikke bruge gulvspartel og lign, men bare almindelig beton blandet i betonblanderen.

Hvad blandingsforhold skal jeg bruge og hvad er min og max lagtykkelser? Skal jeg bruge armering "i den dybe ende"?

Må jeg lave en rund forskalning omkring afløbet og støbe omkring det, eller skal det hugges op og lægges om?

Allan, Lolland (22-06-2007) 
Svar:
Det er en rigtig svær støbning eftersom der er stor risiko for revner.
Du bør ikke lave en betontykkelse på mindre end 8cm. Om nødvendigt bør du hugge gulvet op "i den tynde ende"
Det allerbedste vil være at støbe af to gange. Først den dybe ende og dernæst et lag min. 8 cm tykt, men gerne tykkere.
Der skal ilægges revnearmering i det øverste betonlag, Net Tentor 6mm ca. 200x200mm eller noget i den retning.
Du kan faktisk nøjes med stabilgrus i underste lag, men ellers støbemix 1:10.
Til det rigtige dæk 1 del cement til 4 dele støbemix- ca.
Det er vigtigt at det rigtige betondæk "ligger løst", dvs ikke er sammenstøbt med underlaget.
hpox, Århus (22-06-2007) 
Svar:
jeg skal ige forstå spørgsmålet rigtigt,
er det meningen du vil fjerne faldet?
jesper, odense (23-06-2007) 
Svar:
Afløbet skal hugges op og erstattes med et nyt, af en autoriseret.

Jeg forstår ikke HPOXs påstand om at de to bwtonlag ikke må støbes sammen, jeg ville hugge 2-3 cm af i den højeste del, renhugge resten, og så støbe som almideligt klaplag med armering og derefter støbe slidlag.


Aksel, Hørning (24-06-2007) 
Svar:
Tak for jeres svar, og ja det er meningen gulvet skal rettes helt op.

Tænkte nok der var delte meninger om hvordan det bør laves. Tror jeg hugger lidt af den høje del og støber som normalt.

Men skal vist have set på det afløb først.



Allan, Lolland (25-06-2007) 
Svar:
Dækket skal helst udføres som foreslået af undertegnede.
Og det skal det for at minimere risikoen for revnedannelser.
Et dæk af uensartet tykkelse "arbejder" forskelligt, afhænig af betontykkelsen. Allerede under afhærdningen er der en omend beskeden risiko for revnedannelse.
Beton udvider og trækker sig sammen afhænig af temperatur og fugtighed. Derved opstår spændinger i betonnen som kan foranledige revnedannelse. Såfremt pladen er af uensartet tykkelse og der måske kun er revnearmering i oversiden er risikoen for revner overhængende.
Det er bla. derfor at dæk i f.eks. badeværelser helst skal udføres med det nødvendige fald i betonnen, således at slidlaget kan udføres i ensartet tykkelse. I modsat fald vil slidlaget ofte revne og fliserne med det.
Det er naturligvis muligt at ovennævnte dæk kan støbes i et hug - uden problemer. Men jeg kan ærligtalt ikke se nogen særlig grund til at gøre det.
hpox, Århus (25-06-2007) 

Hævning af gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I vores hus har tidligere ejer opført en tilbygning i forskudt niveau (ca. 70-80cm), nu vil vi gerne hæve gulvet så det får samme niveau som resten af huset.

Tilbygningen har støbt betongulv med ilagt vandrør for gulvvarme, vi vil afblænde vandrørene og lægge dem ”døde”.

Første og nemmeste løsning: Fylde hulrummet med 300mm flamingo for ekstra isolering mod eksisterende terrændæk, luft for resten, hænge nogle nye gulvspær op med beslag på væggene, og lægge ny gulvvarme, og nyt trægulv her over. Kan man det? Eller skal der være ventilation i dette hulrum, lige som i en krybekælder?

Anden løsning er, at vi fylder op med stabilgrus (ca. 300mm), 300mm flamingo og støber på ny med 100mm beton ilagt gulvvarmeslanger, og der på ny trægulv.

Hvilken løsning bliver den bedste?
Marianne, Brøndby (22-06-2007) 
Svar:
Anden løsning er klart den bedste, og sikkert også den billigst af dem.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (22-06-2007) 
Svar:
Uanset hvad bør der slås huller i det gamle terrændæk så evt. vand/fugt kan komme væk igen
fisherprice, konstruktions_ingenioer@hotmail.com (30-06-2007) 

Fuge i gulvet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have afhøvlet gulve, og i den anledning skal der "lappes" lidt fuge i hullerne der er opstået mellem plankerne. Skal dette gøres før eller efter afhøvlingen? Det ville sikkert give det bedste resultat hvis man kom ny fuge i over det hele - men er det besværligt? det er meget let at tage det gamle op.

Johnni Ulrich Jacobsen, København N (22-06-2007) 
Svar:
Er du sikker på at det er fuge der imellem dine gulvbrædder. Er det ikke gammelt lak og skidt? Hvis det er lak og skidt vil det med tiden alt sammen blive løst. Hvis du vil fuge, skal alt skift og lak fjernes, evt. med en overfræser, og så kan gulvet fuges.Jeg tror det er et stort arbejde.

Ole, Tåstrup (22-06-2007) 

Isolering af gammelt hus på sokkeler Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej jeg har kigget på at købe et gammel hel års havehus som skal sætte i stand, mit problem er at huset står på sokkeler og jeg er meget i tvil om man kan isolere det i gulvet, så jeg til sidst også kan ligge gulv varme ind der..... nogle der kan hjælpe med et svar ????
Nick, københavn s (20-06-2007) 
Svar:
Hvis du kan komme ind under huset for at isolere, samtidig med at der er ventilation under huset kan det godt lade sig gøre.
(Krybekælder-konstruktion)

hpox, Århus (20-06-2007) 
Svar:
Har kun ca 20cm for bunden af huset til jorden, så kan ikke rigtig kommer under det ud over når jeg river gulvet op også prøver at komme ind den vej fra.
Nick, København (21-06-2007) 
Svar:
Hvis der kun er 20 cm er der heller ikke plads til isoleringen. Ved gulvvarme skal der være 350mm, vistnok.
Du bliver nok nødt til at brække gulvet op og lave et rigtigt terrændæk. Eller du kan løfte hele huset med donktrafte - nemlig.

hpox, Århus (21-06-2007) 
Svar:
På http://bedrebyg.dk her de en masse gode artikler om emnet :)
Tim, Kirke hyllinge (03-10-2014) 

Ide til gulv på udhusloft? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er i gang med at opsætte spær (fra spærfabrik) på mit udhus/carport. Over parkeringsarealet skal der være opbevaringsloft (ca. 35 m2). Taget er med 45 grader hældning (og vingetegl) og der er derfor fuld ståhøjde i midten af tagrummet. Jeg vil gerne have et gulv over hele arealet - der er 1m mellem spærrene.
Er der nogen der har en god ide til hvordan det laves uden at koste en herregård? Gulvet må gerne samtidigt afstive loftfladen.
Thomas, Faxe (19-06-2007) 
Svar:
Spånplader på lægter.
hpox, Århus (19-06-2007) 
Svar:
jeg ville foretrække 22 mm oliehærdet krydsfinerplader direkte på spærene. Herved "låser" du spærene og får en perfekt skivevirkning.
L. Petersen, Solrød (19-06-2007) 
Svar:
Det lyder jo besnærende med kun ét materiale. Men er 22 mm nok til at man kan gå på det uden at nedbøjn ingen er væsentlig?
Thomas, Faxe (19-06-2007) 
Svar:
Oliehærdet koster en herregård!

Men 25mm gulvbrædder, evt med småfejl, koster kun ca. 100,- kr./m2 incl moms. Og der er ikke meget spild.
hpox, Århus (20-06-2007) 
Svar:
25 mm gulvbrædder med småfejl kan du få for en meget rimelig penge, spørg i det lokale byggemarked om de har noget, evt. en rest. Personligt ville jeg nok foretrække en osb-plade, men begge er er godt bud. Nedbøjning behøver du ikke være så nervøs for, bare det ikke er flere tons du slæber derop, højst sandsynligt har du en spærafstand på mellem 60 og 90 cm, så der er ingen problemer. Dog bør du sørge for rigelig ventilering af rummet.
;-), , (20-06-2007) 

nyt gulv på sand Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have lagt nyt gulv i køkkenet. Det eksisterende gulv består af et noget ujævnt beton gulv hvorpå der er lagt sand. Så er der lagt dampspærre, spånplade og linolium. Problemet er at jeg vil have lamelparket på og så bliver gulvet for højt i forhold til stuen. Disse to gulve går ud i et. så kunne man jo nemt foreslå at tage noget af sandet af men der ligger vandrør. Jeg forestiller mig at man måske kunne lægge strøer på sandet som flugter med rørene i højden... er dette muligt? Andre foreslag modtages med kyshånd :)
vibeke, randers (18-06-2007) 
Svar:
Du kan skovle alt sandet ud og klodse strøerne op på det ujævne beton. Så bliver der også plads til isolering.
hpox, Århus (19-06-2007) 

Sikring af kælderafløb Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi ahr en kælder hvor der med mellemrum stiger regnvand op igennem afløbet.
Der er etableret en vandlås med en bold.
Er det muligt at 'afproppe' afløbet med en form for afdækning der boltes ned i gulvet med en gummiring imellem?
Kan der købes en fornuftig løsning?
Vi har ikke brug for afløbet, men ønsker heller ikke at sløjfe det permanent.
Maria, Silkeborg (17-06-2007) 
Svar:
Der findes nok ikke noget på markedet - bortset fra autonatiske vandlukker, som kræver lidt vedligeholdelse.

Men I kan få klippet en rustfri stålplade med en 4-8 huller i passende overstørrelse og pålim noget tætningsgummi.
Gør godt fast.
Der kan være ganske mange kræfter på spil - hundrede kilo tunge gadebrøndæksler letter ofte ved opstuvning.


hpox, Århus (17-06-2007) 
Svar:
I kan sætte en højvandslukke i. Eller heller sagt en kloakmester. Jeres vandlås med bold er en gammeldags højvandslukke, som nok ikke rigtig fungerer mere.
Günter Veverca, København N (18-06-2007) 
Svar:
der findes en ikke automatisk løsning med et lukkesystem, man selv skal slå til når man ved der er fare for opstigning.
alternativt kan den automatiske højvandslukker udskiftes med en ny. Dette kræver ikke at afløbet bliver brækket op af gulvet, som den manuelle eller ville kræve.
Daniel - www.damica-vvs.dk, uvelse (31-07-2007) 

Kapillarbrydende lag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Jeg har lige støbt et gulv i min kælder (kælderen er tør). Grundet forskellige omstændigheder blev gulvets opbygning som følger.:
-jord
-et par cm grus
-isolering (den hårde type)
-støbelag
-kokkus tæppe

Mit spørgsmål er så om jeg i virkeligheden har gjort det godt nok?!
Jeg har jo ikke et direkte kapillarbrydende lag!!

Hvad mener I, får jeg nu kæmpe problemer fremover??
Peter, stenløse (16-06-2007) 
Svar:
den kapillarbrydende effekt er til stede i isoleringen, hvis det er polystyren og minimum 150mm tykt lag
fisherprice, konstruktions_ingenioer@hotmail.com (16-06-2007) 
Svar:
Det er ikke polystyren men isover hårde isolering som man også anvender til isolering af udvendige murer.
Peter, stenløse (16-06-2007) 
Svar:
Hvis du har muldjord under gruset+har brugt
isover facadeisolering, ja, så får du problemer!
bb, horsens (18-06-2007) 

Brandsikring af gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Jeg har købt 100 M2 loftsrum over min lejlighed og skal i den forbindelse etablere beboelse. Loft beboelsen har en sådan størrelse at den kommer til at gå ind over underboen. Derfor skal det brænsikres. Pladerne kommer til at ligge imellem det gamle trægulv som udgør gulvet nu og så det nye trægulv som skal ligge over brandsikringen. Under det gamle trægulv ligger der beton.

Hvilke plader anbefales det at bruge til brandsikringen? Her tænker jeg også på de lovmæssige krav til tykkelse.

Hilsen
Patrick
Patrick Kelly, København N (14-06-2007) 
Svar:
2 lag gips = bd 60 det skulle være nok
o, roskilde (14-06-2007) 

Terasse over garasse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne lave en teresse oven på min muret garage. Garagen er 8x9M. Man hvilken matrialer skal jeg bruge for at gøre mit "Garase tag" tæt. Teresse gulvet har jeg forstillet mig at det kunne være træ planker
Flemming Fønsskov, Broballe. Nordborg (13-06-2007) 
Svar:
Du kan tætne dit garagetag men en fugtmenbran/tagpap men du kan ikke lave det selv.
Der skal påsvejses en tagpap som kan tåle at der udlægges opklodsende strøer og træplanker på på det.
Du bør kontakte den lokale papdækker - eller en langt fra - det gør ingen forskel.
hpox, Århus (14-06-2007) 
Svar:
... og strøerne opklodser man på brikker af egnet tagpap, så strøerne ikke bekadiger tagpappen. Og laver så høj en opklodsning at vand og smuds uhindret kan passere under støerne, så disse ikke samler skidtet sammen nedenunder. Og gulvet SKRUER man selvfølgelig fast i selve strøerne med A4 rustfrie skruer, som ikke er for lange. Så kan man nemt fjerne et brædt, HVIS det bliver nødvendigt.

Rigtig god fornøjelse med projektet.


G. Gearløs, Billund (14-06-2007) 

Udligningsforbindelse i baderum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Skal en metallisk gulvafløbsrist- og ramme udligningsforbindes når der er udligningsforbundet armeringsjern i gulvet i en brusekabine. Rist og ramme har ikke forbindelse til armeringsjernet. Røret fra afløbsristen er plast.
Erik Priess, Tilst (13-06-2007) 
Svar:
Nej det er der ikke krav om.
giraffen, kbh (13-06-2007) 

isolering af tagetage/loftsrum og montering af dampspærre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har fået isoleret og monteret dampspærre og gipsplader på de skrå vægge på øverste etage.
Dampspærren er åben for neden - dvs. at hvis man stikker hånden ind bag parketgulvet, kan man få hånden op bag dampspærren!
Burde den ikke lukkes ved det oprindelige gulv?
Tømrermesteren siger, at han ikke kan lukke den, og at eneste mulighed er et føre den ned på 1. sal, hvilket vil betyde, at alle vægge her skal brækkes ned!
Er det korrekt?
Birgitte, søborg (11-06-2007) 
Svar:
Hej
Jeg har været igennem det samme. Tømreren hos mig "afsluttede" også dampspærren over gulvet på 1.sal, dvs. at der er hul ind under dampsspærren. Det endte med et større advokat slagsmål og afslag i prisen.

Den korrekte måde kan ses på tegninger på
www.rockwool.dk
www.godetage.dk
og i bygningsregelementet
Kort kan det siges at dampsspærren skal trækkes ned mellem spærfødderne og tætnes mod rem/bagmur, således at fugten fra stueplan ikke kommer op under gulvet på 1.sal og derfra ud i tagkonstruktionen.

Jeg var "heldig" - jeg står selv for gulv/indvendig beklædning, så jeg kan stadig komme til at sætte plader ned mellem spærfødderne og tætne. Er gulvet lagt og væggene lavet, bliver det nok meget besværligt og dyrt.
Jesper, Lyngby (11-06-2007) 
Svar:
hej Jesper
har du mere præcise linkt end dem, du skriver her? Jeg orker ikke at lede mere.
vil du maile mig navnet på det firma, der lavede det dårlige arbejde hos jer? Vores er et lyngbyfirma, så gad vide om det er det samme!

min mail adr. er birgitte.jorgensen@webspeed.dk
birgitte, søborg (11-06-2007) 
Svar:
Hej
Jeg sender dig en mail.
Nej, det var ikke et Lyngby firma.
Jesper, Lyngby (12-06-2007) 

Tvivlsom loesning paa gulvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.

Jeg er lige flyttet ind i et nybyggeri, hvor man i mit sovevaerelse paa 17 kvm har valgt en meget sjusket loesning paa gulvvarme. Jeg er meget i tvivl om det kommer til at fungere godt nok, saa derfor vil jeg gerne spoerge i dette forum om jeres holdning.

Her er hvad de har gjort:
-Et tyndt lag granulat som isolering
-Alu-pex roer er derefter lagt ud med en afstand der svinger fra 8cm - 40cm
-et ca 3cm lag Knaus FE 25 gulvmasse der lige daekker roer.
- et tyndt lag Knaus 415 som udretning (max 1cm tykt.
- et lyddaempende taeppe
- Moland aske parket som svoemmende gylv ovenpaa dette.

For at udligne varmen bedre paastaar de, at en varmefordeligsplade er lagt direkte paa gulvet. Jeg ved at dette ikke er rigtigt og jeg mener heller ikke at man bruger varmefordelingsplader paa stoebt gulv men kun paa flamingo.

Da jeg ikke har stor teknisk viden om gulvarme kan jeg kun tro paa forskellige anvisninger. Eks. staar der i Knaus manualen at man skal have et min 35mm lag ovenpaa roer for at fordele varmen og roer skal ligge med jaevn afstand fra hinanden.

Er der nogle med erfaring der vil kommentere paa den valgte loesning?
Claus, KBH (08-06-2007) 
Svar:
Det lyder som om at håndværkerne har haft lidt travlt. Opbygning af gulve med gulvvarme kan fortages på mange forskellige måder, din lyder helt forkert. Du bør kontakte en uvildig som kan hjælpe dig med problemet.
Peter, Frederiksværk (10-06-2007) 

gulvvarme på betongulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal til at lave gulvvarme i mit hus fra 1975 og vil helst ikke til at bryde gulvet op,der er 100mm betongulv på 130 kvm.Hvis jeg ligger gulvvarme plader(spunplader med udfræsninger til 16mm pex)med en alufolie under og varmefordelingsplader over vil folien så ikke forhindre varmen i at forsvinder ud i betonen? Jeg har kun 50mm isolering under betonen? jeg regner med at skulle have klinker på.
HJ, Hv sande (07-06-2007) 
Svar:
Dit projekt må stærkt frarådes. Du indbygger træ (spånplade) mellem klinker og beton med aluminiumsplader til varmefordeling. Folien er ikke varmestandsende. Du får en kæmpe varmeregning, men behøver ikke at rydde sne omkring huset.
Betonen skal fjernes. Der skal lægges 25 cm polystyrénplader, 150 x 150 x 6 mm armeringsnet til også at binde varmeslangerne på. Der støbes ca 8 cm beton med et selvnivelerende flydemørtel over og klinker lagt i fliseklæber.
JV, Kgs. Lyngby (07-06-2007) 
Svar:
er der ikke en der har en løsning, kan man ikke på nogen måde undgå varmen i at trække ned?
HJ, HV Sande (04-07-2007) 
Svar:
Desværre, naturlovene gælder - også i Hvide Sande
NBJ, 8450 (13-07-2007) 

dampspærre - korrekt montering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi har fået skiftet tag (se evt. tidligere spm. fra 0606) undertaget er diffusionsåbent og der er afstand mellem isolering og undertag. Mit spørgsmål: der er jo tale om et hus med rejsning - tidligere var der et gl. understrøget tag og isoleringen fra luftsrummet lå i gulvet. nu sidder isoleringen oppe under rejsningen. Men den del af taget, der sidder længere nede - altså tidligere og nu ikke over loftsrummet men bag gipsplader i værelserne...her er der ikke sat dampspærre op. Er dette normalt? Taget var jo taget af, og i princippet skulle man jo bare have fjernet den gl. isolering, etableret dampspærre og herefter lagt isoleringen på igen. Dampspærren øverst oppe er ikke "lukket af" ved gulvet i loftsrummet,den er bare løs inde bag gipspladen, hvor den ender. Er dette normalt?
Birgitte, søborg (06-06-2007) 
Svar:
kan det forenkles lidt... jeg fatter ikke helt hvad du mener... ;)
Peter Haslebo, Frederiksberg (07-06-2007) 
Svar:
det jeg mener er, om den gl. isolering burde have været fjernet og at der burde have været etableret dampspærre i skunken (på 1. sal). P.t. er der kun etableret dampspærre på 2. sal, hvor der er nyisoleret.

birgitte, søborg (07-06-2007) 
Svar:
DEt er ikke til at sige hvad der burde have være gjort.
Men. Hvis der isoleret og beklædt med gips i tagfladen/skråvæggene, så burde der have været monteret en dampspærre.
Såfremt loftværelserne er opvarmede i vinterhalvåret er der næsten garanti for råd og svamp og der er tæt på dødsstraf for den slags udeladelser.
I bør ubetinget opsætte en dampspærre og dække den med et enkelt lag gips.

hpox, Århus (08-06-2007) 

rækkefølge? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad er mon mest hensigtsmæssig - at slibe gulve før jeg filter og maler gulve og lofter? Lige nu er gulvene belagte med gamle gulvtæpper, hvilket har været rart under spartelarbejdet.
Tonny, Års (06-06-2007) 
Svar:
jeg ville helt sikkert gøre gulvene færdige først, så du ikke får slibestøv op og ned ad væggene.
til gengæld ville jeg være meget omhyggelig med at tape gulvpappet fast til panelerne hele vejen rundt.
vær i øvrigt opmærksom på, hvor længe gulvet skal hærde efter slibning og efterbehandling. der skal gerne kunne komme luft til, mens det hærder.
det er alt i alt nemmere at støvsuge gulvet end væggene, når arbejdet er færdigt. pas endelig på ikke at få vand/fugt på gulvet, mens det hærder.
mvh
www.gladekunder.dk
chr, kbh (06-06-2007) 
Svar:
vil mine spartlede vægge så ikke få brug for en rengøring inden jeg opsætter filt?
Tonny, Års (06-06-2007) 
Svar:
nej, men støv dem gerne af med en kost eller fugtig svamp langs kanterne. den smule støv, der måtte sidde tilbage bliver limet fast med forankringsgrunderen og den efterfølgende lim.
mvh
www.gladekunder.dk
chr, kbh (07-06-2007) 
Svar:
Jeg må nok sige, at jeg ville vælge en anden rækkefølge. Det er som regel rart, at loft og vægge er færdige først.
I dit tilfælde vil jeg vælge at vente så længe som muligt med gulvet: gør loftet færdigt og filt + fyld væggene. Derefter slibe + behandle gulvet og blot feje væggene med en kost, inden de males. Med en rulle malerpap langs væggene og en god kvalitet malerrulle kan det sagtens lade sig gøre at male uden at komme maling på gulvet.
Du kan selvfølgelig også afdække hele gulvet, men fordelen ved denne rækkeølge er, at dit tæppe fungerer som afdækning til næsten alt arbejdet, og afdækningen efter gulvbehandling skal kun ligge i nogle timer, hvorefter der kan komme luft til hærdningsprocessen.
Steen, Aalborg (07-06-2007) 

elektrisk gulvvarme lægges direkte i fliseklæber Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan jeg lægge elektrisk gulvvarme,ved at lægge gulvvarmemåtterne på gulvet, hælde fleksibel fliseklæber på og så lægge fliser direkte ovenpå; eller skal måtterne først lægges i beton / tørre og så derefter først fliserne??
Klaus Wittmann, Kruså (06-06-2007) 
Svar:
Det mest normale er at rende nettet over med selvniveulerende gulvspartel først, noget nemmere og billigere løsning.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (06-06-2007) 
Svar:
Inden man laver sådan et nummer, skal man lige tænke på hvor dårligt at gulvet er isoleret.
Og så tænke på om man har råd til den dyre elregning der vil komme når der er tændt for varmen :-)
ksj, Brenderup (07-06-2007) 
Svar:
Man kan godt lægge fliseklæb direkte i måtten samtidig med at fliserne lægges, med jeg anbefaler at udlægge selvnivellerende masse først, da du derved får en meget jævn overflade til fliselægningen. Det bliver mere kompliceret at køre fliseklæb direkte på med tandspartel henover el-kablerne i varmemåtten. Det vil tage længere tid at få fliserne til at ligge plant. Jeg vil bide mig selv i knæene, hvis jeg kom til at beskadige kablerne med spartlen, så de skal helt klart pakkes ind i selvniv. masse først.
Det selvnivellerende masse skal ikke bruge lang hærdningstid, og udlægningen er hurtig, så jeg holder på, at det er givet godt ud.
Ahh, Frederiksberg (11-07-2007) 

der kommer vand op gennem fugerene.. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har netop lavet min kælder i stand, alt er blevet lavet...
nu er problemet bare at der kommer vand op gennem fugen, som en lille vandpyt, jeg kan tøre det op... og 3 dage efter er vandpytten tilbage. det er kun et sted i den ellers fine/nye kælder problemet er.... der er et lille hul i fugen, der hvor vandet kommer op..... så nu er spørgsmålet: skal jeg "stoppe" hullet" og håbe det ikke kommer igen... eller skal jeg fjerne de 3-4 fliser der støder op til hullet i fugen, og se hvad der sker nedenunder..... -og hvor kommer vandet fra..
lige et par info :
-der var ikke varme i kælderen før renoveringen, det er der nu.
-det lille hul i fugen, er noget der er kommet... var der ikke da gulvet var lagt.
-før renoveringen, så beton gulvet fint og tørt ud... så der blev planet ud, og lagt klinker.....


mvh
claus s.


claus s., odense (05-06-2007) 
Svar:
Jeg forstår at det er en fuge i gulvet, men du kommer til at forklare lidt mere.
Hvor er fugen?
Hvad er formålet med den?
Er der gulvvarme?
Osv.



hpox, Århus (05-06-2007) 
Svar:
-det er fugen mellem fliserene... når man har lagt alle fliser, så fuger man over dem.... (det er muligt jeg ikke bruger det rigtige ord for det.) -og de er i en af disse mange fuger der er et lille hul....

-så formålet med fugen, er at holde fast på fliserene/gulvet

-der er ingen gulvvarme, men nye readiatore i hele kæleren

det er en villa fra år 1930.
huset ligger på en skråning ned til en skov, så når det regner løber der en del vand forbi huset.. derfor har vi i samme omgang fået drenet huset. (er lavet af et firma), så det skulle være i orden....
claus s, odense (05-06-2007) 
Svar:
Det lyder ikke helt godt.
Såfremt det er en almindelig fuge imellem nogle gulvfliser kan den ikke holde indtrængende vand ude.
Det er ikke helt nemt at gætte på hvad der kan være galt.
Det kan jo være et utæt vandrør eller varmerør.
Der kan også være noget galt med omfangsdrænet, selv om det ikke er særlig sandsynligt.
I bør kontakte VVS-firmaet og evt. påstå at deres rør er utætte.
Kan I iøvrigt konstaterer en sammenhæng mellem regnvejrsperioder og vandpytten?
hpox, Århus (05-06-2007) 
Svar:
jeg har snakket med VVS, de mener ikke der løber nogle rør under gulvet... da alt vand kommer ind over gulv højde.

regnvejr/vandpyt.... jeg skal holde øje med det...

men jeg har boet i huset i 4 år.... og der har aldrig været vand på gulvet før.... bare et tørt cement gulv.... en ok tør kælder (uden varme)
claus s, odense (05-06-2007) 
Svar:
Kældern har hele tiden været tørt, siger du. Fint. Forændringer? Nyt gulv. Gør ikke noget. Varme. Nå? Det er vist nok tale om at du fik lagt gulvvarme i i slanger som fungerer med vand. (Ingen El-varme). Fejlen er indtil videre nødt til at ligge dette sted. Dit varmeslange er punkterede. Bank gulvet op dette sted, få det lavet. Af vvs-manden eller dem, hvor har støbt gulvet. En af dem har punkterede varmeslangen.
Günter Veverca, København N (07-06-2007) 
Svar:
-der er ikke gulvvarme...!!!

vi købte huset for 4 år siden, der stod kælderen helt rå.
med beton gulve.... vi har så lagt fliser oven på dette beton gulv.... så det er underligt hvor vandet kommer fra..?

men ingen tvivl om det kommer nedefra....?!...

claus s, odense (07-06-2007) 

Her vises 1321-1345 indlæg ud af 3145.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »