» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 1321-1345 indlæg ud af 3082.   « Forrige 25       Næste 25 »

Kender du dette parketgulv fra 50'erne? 25 (?) mm tykt, 57 mm bred stav, lyst, fer-not samling i 8 (?) mm dybde Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et parketgulv fra 50'erne. 57 mm bred stav, ca. 700 mm mellem synlige sømninger. De få steder jeg kan komme til fornemmer jeg det er 25 mm tykt, har en fer-not 8 mm under overfladen. Gulvet er lyst som birk de steder vi har vasket ugentligt. Oprindeligt bonet. Enkelte steder har gulvet rejst sig 2 mm. Jeg tænker på en slibning og lakkering.

Kan jeg regne med gulvet er massivt? Kan træsorten være bøg?
Lars Wengel, Kbh (30-04-2007) 
Svar:
Parketgulv med synlige sømninger?
Jeg gætter på at det er 22mm endenotede parketbrædder, bøg eller eventuelt ask og formodentlig massivt.
Du kan undersøge tykkelse og kvalitet ved at bore et lille hul og holde øje med borestøvet. Hvis det skifter farve er det lamminerede brædder.
hpox, Århus (30-04-2007) 
Svar:
Det er ganske givet Junckers 22 mm bøgeparket. Tilbage fra den tid var brædderne sammensat af stave på 56-57 mm. Idag er de lidt bredere.
Thomas, Algestrup (02-05-2007) 


Ny dør mellem rum med 2 cm niveauforskel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
Jeg vil sætte en flot dobbeltdør op mellem stue og køkken. Problemet er "bare" at køkkengulvet er ca. 2 cm højere end i stuen. Dørene skal åbne ind i køkenet (hvor gulvet jo er højere opppe). Nogen gode idéer til hvad jeg gøre? Hvis jeg bare sætter det medfølgende (til dobbeldøren)dørtrin på køkkengulvet, og klodser det op ind mod stuen vil der med dørtrin (som er 2 cm) og niveauforskel blive et trin på i alt 4 cm. og er det ikke lige i overkanten, selmom der sættes en kæmpe fejeliste på?
Dertil skal siges at gulvene mellem køkken og stue støder ikke direkte op til hinanden, der er et mellemrum på 8 cm., da der der stod en mur før. I mellemrummet er der en bjælke, som de to gulve hviler på.
Michael, Rødovre (30-04-2007) 
Svar:
Det virker lidt forkert med det bundstykke.
Væk med det, (om muligt). Dernæst sænker du dørkarmen så meget at der kun er ca 5mm fra dørplade til køkkengulv.
Til slut lægger du en liste på 2x mindst 8cm fra køkken gulvet ind over stuegulvet. Måske egetræ.
hpox, Århus (30-04-2007) 
Svar:
Mange tak. Tror måske endda jeg så kan save bundstykket til, og fjerne det flade stykke døren skulle køre henover, således jeg kun har det "høje" stykke af bundstykket tilbage. Dermed udgør bundstykket så de 2x mindst 8 cm.
Michael, Rødovre (01-05-2007) 

kolonihavehus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej jeg overvejer at få lavet en tilbygning på mit jeppesens hus hvor gulvene skal passe sammen og en ydervæg skal fjernes.der må ikke støbes. hvad ligger km2 prisen på alt incl.
sille, østerbro (29-04-2007) 
Svar:
I omegnen af op til ca. 20.000.000.000. pr. kvadratkilometer
k. Vadrat, Kilometer (30-04-2007) 
Svar:
Ja rigtigt nok, men det må værer +M
p. sørensen, Hals (28-12-2007) 

støbt fundament - kuldebro Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg planlægger at støbe gulv i vores badeværelse. Der er krybekælder nu. For at bryde kuldebroen mellem betonlaget og ydermuren regner jeg med at lægge 2cm flamingo. Men hvordan afsluttes mellem betongulvet og isoleringen? Hvis man støber betongulvet så det ligger højere end isoleringen, vil der jo dannes en kuldebro, men hvis man lægger den lavere (eller i samme højde) som isoleringen får man så vidt jeg kan se et problem med lægge fliser i overgangen mellem gulv og væg. Hvad gør man?
Sbg, Skanderborg (29-04-2007) 
Svar:
Hvis indervæggen ikke er isoleret, kan man ikke undgå en kuldebro. De to cm kan sagtens bære en flise.
HCJ, Odense (30-04-2007) 

Efterisolering - af gulv i bad Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal støbe (60 mm) nyt gulv med ameringsnet og vandvarme i et 7 m2 bad - i en villa fra 1907. Gulvet skal støbes ovenpå det eksisterende betonguvl med underliggende kælder. Jeg vil gerne efterisolere gulvet (adskille varmetabet mellem det ekstisterende og nyt betongulv), men har ikke meget højde at give af. Hvordan gør jeg? Kan jeg støbe ovenpå f.eks. 15 mm polystyren (famingo) gulvplader?
Mikkel Trym Andersen, København (29-04-2007) 
Svar:
Et gulv/betondæk med varmeslanger på kun 60mm. Det kan du ikke støbe ovenpå blød isolering. Dækket vil revne.
Men du skal jo også sænke gulvet 2cm i forhold til de tilstødende rum, Der skal være fald og nok også nedkant ved bruseområde.
Jeg foreslår at du ruhugger det eksistererende betondæk og udlægger armering og slanger. Enten støber du så, incl. afretning m/ fald og glitning til færdig overflade. Eller du støber til ca. ½ cm under færdig højde og finafretter siden med super-duper-mørtel.
Det er svært at støbe badeværelsesgulv, med armering, slanger, afløb, fald, højder samt eventuelle tilskure og ingen øl før man er færdig. Derfor er det bedst at dele op i 2 etaper.

hpox, Århus (01-05-2007) 
Svar:
Tak for svaret... Jeg per den bløde polystyren isolering mellem det gl. og nye gulv. Hvis jeg støber et nyt dæk på 80-100 mm, vil det så (stadig) ikke være en god ide at isolere mellem de to dæk? Findes der nogle gode (hårde) produkter. Jeg har fundet 3 mm Selitac gulvplader - men er usikker. Hvad mener du/I?
Mikkel, København (02-05-2007) 
Svar:
Ja & nej. Du kan godt bruge polystyren, men det skal være den rette type, rette hårdhed.
Som måske kan være svær at finde i 15-20mm tykkelse,
Men det armerede beton dæk tykkelse må ikke være under 80mm tykkelse og gerne 100mm tykt. Dertil skal lægges evt. afretningslag.
Jeg kender ikke de pågældende plader, men det er under alle omstændigheder godt med selv en tynd isolering. (Du får en såkaldt overgangsmodstand)
hpox, Århus (03-05-2007) 

Trappetrin Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Gulvtæppe er fjernet, trinene er afmonteret og tømren har slebet trinene fine og glatte. Massiv eg trin. Jeg har læst om trægulve, der er hvidolieret og derefter matlakeret. Kan jeg give trinene den behandling og hvad købes til formålet.
B. Nielsen, Brovst (28-04-2007) 
Svar:
Hej B. Nielsen
Smag og behag er selvfølgelig forskellige, men du har nu noget af det fineste træ der findes, og som Christian den 4 plantede!
Hvorfor dog hvid oliere det?
Det kan iøvrigt ikke, men man kan give det noget beise også lakere det! Men Lakken gulner hurtigt samt den hvide overflade du drømmer om, bliver ændret visuelt af den klare lak og er nok ikke så pæn som du havde forstillet dig!
Endvidre forslår jeg at du finder et stykke massivt egetræ og laver en prøve!
Egetræ har en meget kraftig træsyre, så jeg har mødt nogle gulvmænd som ikke vil lave disse behandlinger på egetræ!
Evt. kontakt en erfaren gulvsliber, de fortæller gerne hvad der kan gå galt!
MVH. Lars Frey, Malinghandel.dk

www.malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (07-05-2007) 
Svar:
Tak for svar L.F. Du har mødt nogle gulvmænd, som ikke vil lave disse behandlinger på egetræ. Hvilken behandling kunne de anbefale til trinene af massiv egetræ? Mvh. Bente Nielsen
B. Nielsen, Brovst (10-05-2007) 

holdbarhed på malede gulve? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal til at renovere vores 80 2m bolig i 3 plan. Jeg synes det er super flot med hvidmalede gulve. Er der nogen som har erfaring med om det holder, og hvad maling som er mest slidstærk.
Pia Brandt, virum (27-04-2007) 
Svar:
Hejsa. Har erfaring med at det ikke holder så godt. Vi malede ca vi flyttede ind og kom til at skubbe nogle af de tunge møbler på plads og det blev straffet hårdt. Har også hørt fra andre at det bliver hurtigt slidt, især hvor der er megen gennemfart.Man kan godt få speciel slidstærkt maling til netop gulve men slipper ikk for kedelige mærker hvis noget bliver skubbet henover gulvet.
lena greve, odense s (28-04-2007) 
Svar:
Hej Pia.

Hvad er træsorten og typen af gulv?
Der findes bløde og hårde malinger til formålet, og det er mindst lige så holdbart som lak eller olier!
MVH. Lars Frey, Malinghandel.dk

www.malinghandel.dk

Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (07-05-2007) 
Svar:
Hej Lars

Jeg har junckers bøgeparket. Vil der ikke altid komme slidgange der hvor man går?

VH pia
Pia Brandt, virum (07-05-2007) 
Svar:
Hej Pia!
Hvis man har hund, eller man tit har udendørs fodtøj på indendørs, har høje hæle på og lign. det er der ingen trægulve der kan li, og man kan se ridser og hårde stød mod overfladen tydeligere end hvis man havde anvendt et klart produkt. Det kan man ikke komme uden om, men vedligeholdelsen er måske nemmerer end hvis du skal ha høvlet og olieret eller lakeret gulvet hver 4 år, så vil jeg tro du kan vaske og let slibe det og male 1 gang hver 2 år!
Ergo. slidbaner ses tydeligerer pga. den heldækkende overflade!, men er ikke mere udsat end en gulvlak er! Hvis du maler det, anbefaler jeg dig at bruge en Gulvmaling til færdigfarve på dit bøgegulv! og en alkydhæftegrunder som grunder! Husk at gulvet skal være slebet rent for lak eller olie!! Og være støvsuget godt og grundigt inden malerbehandlinger!
MVH. Lars Frey, Malinghandel.dk

www.malinghandel.dk

Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (10-05-2007) 

Elopvarmet Vandbaseret gulvvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har i huset et gulvvarme anlæg, som med elektricitet varmer vand op til en lille cirkulær rød tryktank. Vi har boet i huset i 6 år nu, og jeg har en fornemmelse af at trykket er forsvundet fra tanken (der sidder et manometer på der viser 0, og varmelegemet slå rfra hele tiden nu, og gulvet er koldt). Jeg kender ikke dybere til systemet, men kan se en fatning hvor jeg nok kan sætte nyt tryk på tanken. Er der nogen der kender til disse anlæg ud fra min sparsomme beskrivelse, og kan fortælle mig:
1) Er det simpelt vand fra hanen der skal på ?
2) Kan jeg selv gøre det ?
3) Er det naturligt at der skal nyt tryk på efter nogle år ?

Morten Terstrup, Knardrup, Stenløse (27-04-2007) 
Svar:
så er det vist også snart på tide at få efterfyldt med noget alm postevand hvis dit manometer viser o bar, du skal jævnligt tjekke dit tryk ikke hvert 6 år. der sidder en ventil hvor du kan skrue haveslangen på og efterfylde, hvor den sidder er svært at sige men den burde være synlig. måske din pumpe er brændt af hvis den har kørt uden vand, husk at lufte systemet ud
hugo, kbh (27-04-2007) 
Svar:
Tak skal du have. Det hjalp vist. Jeg har prøvet at fylde op til 3 bar nogle gange nu, men det bliver ved med at falde til <1, men pumpen kører, og vandet varmer op. Har du nogen anelse om hvilket tryk der bør være på et sådant anlæg ? Der er en ventil på tryktanken som jeg trykkede på efter første påfyldning, og en masse luft kom ud. Ved de senere fyldninger kommer der ikke mere luft ud når jeg trykker på ventilen. Kan der stadigvæk være luft i systemet jeg skal have ud på anden vis ?

Morten Terstrup, Knardrup, Stenløse (27-04-2007) 
Svar:
Hvis dit hus er et et-plans hus, behøver du blot 1-1,5 bar. Hvis du har 1. sal skal du op på 2 bar, for at løfte vandet op. Husk at udlufte din gulvvarme også, der må sidde en udl.ventil ved termostaten. At trykket falder til 1 bar KAN være en utæthed, med mindre der sidder en overtryksventil, men så ville du have vand på gulvet
steen, haderslev (29-04-2007) 
Svar:
Den lille cirkulære røde tank er en ekspansionsbeholder som der SKAL være luft i. Deraf udtrykket "ekspansionsbeholder". Den ventil der er på ekspansionsbeholderen er beregnet til at pumpe luft IND i ekspansionsbeholderen med. Denne skal IKKE luftes ud. Ekspansionsbeholderen indeholder en gummibold a´la en fodbold og adskiller den fugtige og den tørre side af ekspansionsbeholderen. Jævnfør almen fysik så lader væsker sig ikke sammentrykke i modsætning til gas- og luftarter, som jo netop har den egenskab at de kan sammentrykkes. Netop det svage tryk i den luftfyldte bold i ekspansionsbeholderen er med til at trykket kan holdes oppe i selve dit varmesystem. Så nu må du have fyldt lidt luft på den tørre side af ekspansionsbeholderen. Den tørre side af ekspansionsbeholderen er IKKE beregnet til at skulle udluftes. Og hvis du kan få vand ud gennem den ventil så kan du med det samme ringe til VVSéren og få fat i en ny ekspansionsbeholder, da den så er afgået ved døden!!!!! Vi er enige om at den ventil du omtaler på ekspansionsbeholderen minder uhyggeligt meget om een bils dækventil - ikke? Din VVSér kan sikkert også oplyse dig om hvor stort tryk der skal være i ekspansionsbeholderen når der ikke er vandtryk på... Ikke noget med 10 bar eller lignende eksplosionsfremmende trykstørrelser!!!

Håber at ovenstående gjorde dig en anelse klogere på området, samt at det har lært dig at holde "snitterne" fra den ventil i fremtiden

God fornøjelse...

G. Gearløs, Billund (30-04-2007) 
Svar:
Fy for pokker. Jeg havde det lidt på fornemmelsen, da der kom rigtigt meget luft ud. PT fungerer gulvvarmen som den ''skal'', men jeg ved ikke om der er kommet vand i ekspansionstanken, og hvordan jeg pumper luft i den igen. Måske jeg kan tage ned på den lokal benzintank og låne en mobil autopumpe ?
Godtnok mange hjælpsomme mennesker der er derude. Tak skal du også have ''Georg''.
Morten Terstrup, Kandrup, Stenløse (30-04-2007) 
Svar:
Der SKAL være vand i ekspansionbeholdern, men ikke ret meget og kun på den fugtige side. Lån en ganske almindelig huskompressor og så et dækoppumpningsaggregat. Men få lige at vide hvor meget tryk der skal pumpes i og bemærk om det er BAR / ATM eller PSI, som er trykangivelsen.
Det skulle da gerne være sådan at vi kan hjælpe hinanden. Andet vil da være afskyeligt. Men på et eller andet tidspunkt kommer der vel også en hjælpsomhedsafgift eller lignende for at få nogle grunker i statskassen...
Fremtiden er usikker - DET er helt SIKKERT...!

Held og lykke med det videre forløb.

(Underligt som folk TROR man hedder Georg, bare fordi der står G.) :-)
G. Gearløs, Billund (30-04-2007) 

Muglugt i hus. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
Vi har et murstenshus hvor der er en muglugt, umiddelbart kan den ikke lugtes når man færdes i huset, men lugten hænger i tøjet når man er udenfor huset. Hvad kan det skyldes. Jeg er selv inde på om det kan skyldes svamp under gulvet, men hvordan undersøger man om det er tilfældet. Vi lufter ud, så det bør ikke være indeklimaet der er noget galt med.
Charlotte Andersen, Køge (26-04-2007) 
Svar:
Prøv at undersøge din vaskemaskine eller tørretumbler
gunna quistbo, karlslunde (26-04-2007) 
Svar:
Hvis du har gammle gulv varme rør, kan disse blive utætte med tiden! det behøves kun at være meget lidt!
Endvidre, tjek om køkken, bryggers og baderum har deres egen rørføring og taghætte, så det ikke bare cirkulere rundt i rumne!
Tjek dit dampspær!
Tjek evt. om der er eller har været et genvækst anlæg! hvis man slukker for disse kan det skabe store fugt problemer!
Det var lige hvad jeg kunne byde på!, men jeg er nok ikke den mest kompetente!
MVH. Lars Frey, Malinghandel.dk

www.malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (26-04-2007) 
Svar:
Er der skimmel eller svamp at se nogen steder? Bag skabe f.eks. Er der hulrums isoleret mellem yder og inder mur. Dette danner condens som igen kan være medvirkende til dannelse af skimmel & svampe angreb.

Mvh. Henrik
Henrik, Århus (06-05-2007) 

Gulvvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vedr. varme i gulv. Vi har i dag et klinkegulv (kirketegl) med el-varme under. Fugerne i gulvet er ca. 1,5 cm. bredde - og vi har hørt, at nogle firmaer har specialiceret sig i at fræse sådanne fuger ud, så man kan lægge anden varme (slanger) ned i fugerne - til erstatning af el-varmen. Er der nogen der kender til firmaer eller nogen, som har erfaring med et sådan projekt??
LRC, 4500 (25-04-2007) 

Maks belastning af parketgulv? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Goddag..

Jeg bor på 1 sal i et gammelt lejligheds kompleks. Vi har forholdsvis nye parketgulve.

Mit spørgsmål er så hvor stor en belastning sådan et gulv kan klare. Det skal bare være sådan ca.

Jeg skal nemlig snart have mig et 150 kg tungt skab som fylder under 1 kvadratmeter og jeg vil være helt sikker på at dette ikke er farligt eller lign. Skabet vil blive placeret i et hjørne af mit rum helt op mod væggen.

Mange tak..
Tobias, Frederiksberg (24-04-2007) 
Svar:
hvis du nu stod og kyssede din kæreste i hjørnet. Tror du så, at gulvet ville give efter?
jan pedersen, fredericia (24-04-2007) 
Svar:
Hvis nu Tobias istedet kysser sin nabos kærste, kan gulvet holde til det?
hpox, Århus (24-04-2007) 
Svar:
jeg forsøgte at være morsom, men ak!!
Hvad jeg mente var, at to-tre menneskers vægt udgør faktisk dit skabs vægt - og ingen ville vel være bange for at befinde sig i nærheden af hinanden på et trægulv?
jan pedersen, fredericia (25-04-2007) 
Svar:
Mange tak for svarene.. :)
Dejligt med lidt humor indblandet :D
Tobias, Frederiksberg (25-04-2007) 

Behandling af nyt betongulv i værksted.... Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Jeg har en forespørgsel på hvilket produkt jeg skal give et betongulv i et værksted.Gulvet er støbt sidste sommer og er derfor hærdet helt op. Gulvet skal være resistent overfor olie og benzin, samt lettere trafik.
Skal man vælge polyeuruthan eller epoxy baseret gulvmaling, eller en helt anden ?
MVH
Carsten.
Carsten, Jyllinge (22-04-2007) 
Svar:
Hej Jeg ville helt klart vælge en epoxy maling. En så kaldt 2 lags belægning hvor der først primes og drysses 03/06mm ovntørret kvartssand i og der efter slibes let med sandpapir og males med en feks. Sika 261 eller en LKR 800 base
MGJ, Galten (23-04-2007) 
Svar:
Hej Carsten!
Vandig Epoxy maling! LKR er et rigtigt godt produkt og det er sika også! Disse professionelle Epoxy, hærder hurtigt op og er meget temperatur styret!
Jeg vil anbefale dig at spartle dit gulv med en solid flydespartel, og primer det med epoxy primer og spartler epoxyen på, hvilket giver et 100% glat gulv som nok er glat men nemt at gøre rent!!!

Med venlig hilsen
Lars Frey, malinghandel.dk

www.malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (23-04-2007) 
Svar:
Hej.
Tak for jeres svar. Jeg behandler det med vandig epoxymaling. Polyeuruthsn er ikke at foretrække når der kan forekomme olie og kemikaliespild. Regner med at give det 3 lag så det er ordentligt dækket.
MVH
Carsten.
Carsten, Jyllinge (29-04-2007) 

Lenolium Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er i gang med at ligge lenolium ude i min gang der er et afløb hvordan skal det værer efter reglerne? jeg tænker her hvordan skal det tættes omkring afløbet(rist) og skal der fuges rundt langa lægene i den gang det er ikke et våde rum men man skal jo kunne vaske gulvet
Anette, Stoholm (20-04-2007) 
Svar:
Er afløbet rundt eller firkantet?
& er du sikker på at det linoleum & ikke vinyl
jesper, odense (20-04-2007) 

Lavt vandtryk og manglende varmt vand Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har lige overtaget et gammelt hus men har en del problemer i badeværelset på 1. sal- renoveret i 70'erne at dømme efter fliserne ;-)..
Der er 2 håndvaske og både badekar og bruser. Især i bruser og bad er vandtrykket så svagt at det tager meeeget langt tid at vaske hår. Vandet er heller ikke særlig varmt - man kan sagtens skrue helt op for det varme uden at brænde sig. Der udover virker gulvvarmen kun sporadisk selvom røret ned i gulvet er varmt. Der er oliefyr i huset. Der er ikke noget problem med vandtrykket i underetagen. Er der nogen der har et bud på hvad der er galt?
Jette, Hillerød (20-04-2007) 
Svar:
Hej Jette!
Manglende tryk kan skyldes flere ting, bla. Sammenklamte rør, hvis vandet er ført i kobberrør så er det slet ikke usansynligt. Har du tjekket om der sider filtre, som fks. på enden af en vandhane? Hvis det er tilstoppet, kan det lukke næsten helt for vandet og i modsætning til sammenklemte rør er det noget du sagtens selv kan ordne.
Vandtemperaturen kan du justere på ved fyret, få en kyndig til at hjælpe dig med det.
Benny, Thy (22-04-2007) 
Svar:
hvis det er fra 70´erne er det nok ganske alm. tilkalkning. den manglende varme kan skyldes manglede tryk på anlægget?

Daniel - www.damica-vvs.dk, uvelse (31-07-2007) 

Kan jeg male mine olierede trægulve? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg bor i en gammel lejlighed med trægulve. For 3-4 år siden olierede jeg dem selv. De er nu ikke længere så flotte og jeg trænger til forandring. Kan jeg male mine trægulve, og hvordan skal jeg forholde mig til olien? Hvilket forarbejde skal jeg foretage ? og er der en speciel maling jeg skal bruge ?
Mette Jakobsen, København Ø (19-04-2007) 
Svar:
Hej Mette.
Nu ved jeg ikke om du har vedligeholdt gulvet med plejeolie i vaske vandet, men når et olieret gulv bliver meget mat og gråligt, er der nok ikke så meget olie tilbage!
Denne behandling gælder kun bløde træsorter (fyrretræ, bøg, Ask), Har man eksotisk træ, skal man grunde 2 gange med alkyd hæfte grunder!
udgangs punkt for behandlinger af træsort er fyrretræ!
Vask dine gulve i Grov rens eller grundrengøring, brug en ryste pudser til at mat slibe overfladen (evt. lej en gulvpolerings maskine med noget sandpapir, vis det er muligt), afstøv da gulvet, malerbehandle gulvet med alkyd hæftegrunder (den er meget kraftig, men holder), påfør 2 gang Acryl gulvmaling!
Ønsker du mere glans på dine gulve, kan du godt benytte en Acrylemalie glans 30-80!
Håber at det dækker dit spørgsmål!!
Med venlig hilsen
Lars Frey, Malinghandel.dk

www.malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (23-04-2007) 

Klinker på træplader Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har lige overtaget et hus, hvor gulvene i stuen og køkken alrum består af træplader på strøer + henholdsvis gulvtæppe eller linolium. Vi vil så gerne have klinker i køkken alrum og trægulve i stuen! Men er det muligt at lægge klinker på træplader og samtidig få et holdbart resultat?
Jens Balling Jacobsen, Vejle (19-04-2007) 
Svar:
Klonker på strøer og træplader er en absolut nødløsning.
I jeres tilfælde har I mulighed for ekstraisolering, gulvarme og klinker. Benyt jer af muligheden.
hpox, Århus (19-04-2007) 
Svar:
Det er ikke kun det at de er kolde at gå på, men også om man kan undgå at klinkerne knækker? Jeg har hørt at det skulle kunne lade sig at gøre...men jeg vil bare gerne have det bekræftet! Træplader er jo ikke lige så stabilt som beton!

Hvis man en dag ønsker at fjerne klinkerne igen, er det så lige til...eller?
Jens Balling Jacobsen, jensballing@gmail.com (19-04-2007) 
Svar:
Alt kan lade sig gøre.

Man kan, oven på gulvbrædder, udlægge en vandfast krydsfinerplade, derpå en gipsfiberplade og slutteligt fliser.
Gulvet bliver mindst 5cm højere end før.

Men i dit tilfælde, hvor der er et betondæk at starte på, vil ovenstående være en fuldkommen fornuftsstridig løsning


hpox, Århus (20-04-2007) 

Korkgulvet sidder utrolig godt fast! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa, jeg er i gang med at renovere en leglighed som har nogle vægge jeg har revet ned samt et køkken, der er et beton gulv under gulv tæpperne, men ud i køkknet er der et kork gulv som bare er umuligt at få af betonen, er der ikke et eller andet middel eller en teknik som gør det nemmere??
inuk k, nuuk, grønland (19-04-2007) 
Svar:
Hvad skal der ovenpå??
jesper, odense (20-04-2007) 

Maling af garagegulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har lige rettet mit garage betongulv af
med Ardex k15, og vi nu gerne have gulvet malet.
Hvad er bedst ? Epoxymaling ?
Hvad koster sådan noget maling ?
Hvordan gør man, skal der primes osv. ?

Torben, 8700 Horsens (19-04-2007) 
Svar:
Jeg tror at du først skal spørge om Ardex k15 er velegnet til efterfølgende malerbehandling, herunder epoxymaling.
Men epoxy er et fantastisk materiale, også som gulvmaling. Synd at det er så giftigt at bruge.
hpox, Århus (19-04-2007) 
Svar:
K15 Beton spartelmasse, er yderst velegnet til alle gulvmalingstyper, dog skal man være opmærksom på behovet for primer til epoxy, Plast gulvmaling behøves ikke grunder, men tåler ikke batterisyre og bremsevæsker!!!!
Med venlig hilsen
Lars Frey, Malinghandel.dk

www.malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (23-04-2007) 

mug på væggen Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej
I forlængelse af min garage er der et såkaldt hobbyrum. Det er uopvarmet. Der står godt nok en el radiator, men det er jo hundedyrt. Jeg bruger kun rummet til opbevaring af maling, haveredskaber m.m. Her i løbet af vinteren er der så kommet mug på den ene væg. Mørke pletter.. jeg tror faktisk heller ikke gulvet er isoleret. . Har boet her i 3 år. Der er sat et vindue i den anden væg, men det kan ikke åbnes. Og døren er en gammel utæt trædør. Jeg er absolut ingen handywoman. Men et godt råd ville ikke være at foragte. Jeg tror de der skulle sælge huset har malet det godt inden jeg overtog. Alt var nemlig nymalet.
karin, aabenraa (17-04-2007) 
Svar:
Der kommer mug fordi vækstbetingelserne er til stede.
I dit tilfælde er det nok for fugtigt, selv om der ikke er isoleret. Havde hytten været endnu mere utæt, var det måske ikke sket.

Der er ikke grund til videre bekymring, medmindre taget er utæt eller træværket iøvrigt virker fugtigt. Du kan evt. fjerne muggen med noget mugfjerningshaløj. Rodalon hedder det vist..........
hpox, Århus (17-04-2007) 
Svar:
hvis det virkelig kan gøre det...det vil jeg da straks afprøve...
men det er ikke træværk...det er tapet. Og garagen er bygget af mursten.
Og gulvet er ujævn vinyl...meget smukt :(
men tak for råd.

karin, aabenraa (17-04-2007) 
Svar:
Det der skal til er ventilation. Og når hobbyrummet ikke er opvarmet er det vel ikke noget problem at etablere godt med gennemtræk.
hpox, Århus (18-04-2007) 
Svar:
Du skal fjerne tapetet. Og derefter vaske med rodalon, som efterhånden fås selv i Netto. Herefter skal det virke og derefter vaskes vaggen igen med vand. Så skal det hele tørre og så kan du male eller sætte nyt tapet op.
Det er vigtig at være grundig.
Hansen, Glostrup (18-04-2007) 

Fjerne puds fra plankegulve Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har fjernet tæpper fra plankegulve for at reetablere de originale gulve. Der er dog lagt et lag puds ud på de gamle planker. Ikke meget, blot 4-5 mm., men det sidder djævelsk godt fast.
Hvordan fjernes det nemmest? Kan man slibe det af med en gulvsliber med grove korn og så skifte til finere korn, når man når ned til træet?
Kristian Lysgaard, Roskilde (16-04-2007) 
Svar:
Hvis det er puds burde det ikke sidde så godt fast endda. Slå på det med hammer eller brug en spade, så burde det gå løs.

Men mom det ikke snare er noget spartelmasse eller lim, (sejt materiale). Og det kan være næsten umuligt at gå af uden at ødelægge brædderne.
En gulvslibemaskine er en god mulighed, men hvad med det spartelmasse der sidder i sprækkerne mellem brædderne?

Det kan godt blive et halvstort og bøvlet arbejde at få et flot gulv ud af anstrængelserne. Forsøg jer evt. først i "det berømte usyynlige højrne"

Alternativet er nye gulvbrædder.

hpox, Århus (16-04-2007) 

Lunken Gulvvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har i f.m. etablering af badeværelse på 1.sal, fået installeret gulvvarme af autoriseret VVS installatør. Huset er fra 1922.

Det er over 2 mdr siden at vandet blev tilsuttet, og vores problem er at gulvet kun lige akkurat opnår en lunken temperatur, og meget uens over gulvet. Vi har siden tilslutningen dagligt luftet varm vandskredsløbet ud (ventileret), og har dagligt lukket lidt luft ud af systemet på den måde.
Dette har hjulpet lidt, men ikke til at gulvet føles varmt. VVS installatøren har afmonteret termostaten, så der er konstant gennemstrømning.
Rørene der går forbi termostaten føles meget varme, men varmen forplanter sig altså ikke i gulvet. Det er ikke muligt at fornemme varme som 'striber' (som man ville kunne forvente, hvis beton laget over rørene var for tyndt) Betonlaget er ca. 3-4 cm. + 1 cm fliser over og ca. 4 cm under rørene. og ca. 50 mm isolering under betonlaget. Herunder er der ca. 25-40 cm luft indtil loftslaget begynder i etagen nedenunder. Loftet nedenunder er isoleret med 200 mm isolering.

Der er endvidere tilkoblet en håndklædetørrer på samme kreds som gulvvarmen (tilkoblet i parallel til gulvvarmen), og den virker upåklageligt.

Ved samme lejlighed fik vi istandsat det eksisterende badeværelse i stueetagen, og fik også installeret gulvvarme her. Dette har virket upåklageligt, trods en meget kold kælder.

Jeg har følgende spørgsmål:

Hvordan kan det være at gulvet ikke opnår en højere temperatur når rørene der kommer op til termostaten og når håndklædetørren virker meget varme?

Hvordan kan det være at gulvet bliver uens opvarmet?

VVS'eren havde en teori om at der kunne forsvinde varme i etageadskillelsen. Kan det passe med den givne isolering, både direkte under betonlag og isolering af loftet nedenunder?

Håber i kan hjælpe os


Claus Rasmussen, Slagelse (15-04-2007) 
Svar:
Jeg har haft en ligende sag hvor kunden havede "glemt" at isolere etageadskillelsen, det er aldrig kommet til at kører ordenligt. Loftet i kælderen er dejligt varmt, bare ikke gulvet ovenpå.
Jeg er ked af at sige det, men 50mm isolering under slangerne er slet ikke nok, eneste mulighed er at isolere mere nedefra oppe i de 25-40cm hulrum.
Peter, Frederiksværk (17-04-2007) 
Svar:
Tror nu ikke på at der er noget galt med isoleringen. Ja 50 mm er ikke meget men her burde det nu nok kunne række. (der var jo også lige hulrum og yderligere isolering.

En gulvvarmeinstallation skal jo faktisk ikke føles varm hvis huset eller er isoleret ordentligt.
Termostaten vil da sørge for at gulvet er 24-25°C hvilket er nok til at varme rummet op til 21-22°C.
Et gulv der er 25°C føles ikke særlig varmt.
At gulvet har forskellig temperatur har noget at gøre med hvodan rørene er lagt ud, og hvor tæt de ligger.
ksj, Brenderup (24-04-2007) 
Svar:
Det skulle vel aldrig være 1-strengs anlæg der kører til 1 salen, dette vil give flow gennem håndklædetørren men der vil være forstor modstand i gulvvarmeslangen, dette viser sig ved at kun de første meter at gulvvarmeslangen på fremløbssiden vil være varm.
kim, nexø (24-04-2007) 
Svar:
Til Kim, Nexø
Kan du ikke forklare mig hvad der menes med enstrengs anlæg...hvordan laver man det så tostrengs?
Marie, ,., (27-06-2007) 

Ujævnt spånpladegulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa, jeg bor i en ældre lejlighed og er i færd med at renovere det ene rum. I dette rum er der spånpladegulv med ca 100cm mellem strøerne og linolium ovenpå. Spånpladen der er anvendt er åbenbart ikke stærk nok da der ihvertfald er det fald på ca 3-5 mm visse steder på gulvet.

Jeg ønsker at lægge et tyndt laminatgulv ovenpå, men vil først ha gulvet nogenlunde jævnt.
Jeg overvejer blot at lægge en spånplade ovenpå, trindæmpning og derefter laminaten. For at det hele ikke skal blive for højt ift. døren og omgivende rum påtænker jeg at spånpladen kun skal være 13mm.

Har nogen kommentarer eller alternative foreslag til dette?
Rune Larsen, Malmö (14-04-2007) 
Svar:
hvis du gør dette så er du sikker på at det går galt igen..
tror det eneste rigitge ville være at fjerne den ekstisterende plade og forstærke konstruktionen med ekstra strøer. Er dette ikke muligt skal du nok anvende en voldsom tyk krydsfiner plade min. 22 mmm.
Men hiv da fat i en tømrer der kan kigge det igennem med dig. de par timer han koster er hurtigt tjent hjem ved at lave det rigitgt første gang. God arbejdslyst.
Martin Nilsson, holbæk (15-04-2007) 
Svar:
Max. 600mm afstand mellem bjælkerne når det er gulvspånplader , den rigtige løsning ville være at pille pladerne op, ligge mellem strør også plader eller færdigt gulv på igen.

Alternativt og nok den nemmeste løsning fjerne gulvet og ligge et billigt undergulv i feks. 32 mm gran, også ligge dig laminatgulv ovenpå.
Koluda Byg, Gørlev Vestsjælland (15-04-2007) 

Fliser på fliser, forhøje afløb. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi bor i lejlidhed og er ved at renovere badeværelse.
Vi vil af praktiske årsager lægge de nye fliser oven på de gamle på gulvet.

Hvordan gør vi mht. at forhøje afløbet og vådrumssikring ved afløbet?
Peter, Valby (14-04-2007) 
Svar:
Hej Peter.

afløbet skal forhøjes med en forhøjelsesramme (spørg i dit lokale byggemarked, de kender den)
de eksisterende klinker skal renses grundigt i en grundrens ( den til at fjerne fugeslam) og der skal påføres hæftegrunder, ny gulvspartel og så vil jeg anbefale dig at vådrumssikre på ny. Da der har været problemer ( især i mindre vådrum ) med fugt der binder sig i spartelen.
Dette stiller imdilertid lidt større krav til byggehøjde, så jeg vil stadig mene at fjerne de gamle fliser må være den bedste løsning.

Håber det hjælper.
Sakarias, Roskilde (16-04-2007) 

vandskade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej
i mit sommerhus er der kommet en vandskade. men det er et hus fra 1969 og jeg har hørt at man dengang støbte rørene direkte nid i cementen? altså fundamentet. i så fald bliver man vel nød til at brække gulvet op.
peter andersen, hillerød (12-04-2007) 
Svar:
Hvilke rør er det ?
Man kunne måske overveje at lægge nogle nye.
Per M., 2950 Vedbæk (12-04-2007) 

hvide blanke trægulve? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne male mine trægulve hvide, men med så meget glans som muligt, så det nærmest ligner højglans. Men hvilken maling er bedst og skal jeg bruge lak efterfølgende, eller findes der en maling med så høj glans?
Desuden er det vigtigt det er slidstærkt og jeg ved ikke om lak er det.
Med Venlig Hilsen
Merete-København
Merete Slyngborg, Kbh N (11-04-2007) 
Svar:
Hej Merethe!
Nu ved jeg ikke om det er et lakeret gulv eller hva?
Men du bør give det en hæfte grunder som kan suge og hæfte på trægulvet.
Skal du ha gulvmalinger, ender de fleste på glans 50, maling på alkyd kan man komme op i glans 80 (det lugter meget, mal kode 3-2).
Hvis man grunder og maler gulvet, og vil have klar lak uden på skal man vide at det hurtigt vil gulne, og den hvide farve man har malet med er ikke helt den samme, når lakken kommer på!
Jeg vil anbefale Følgende.
- 1 gang afvaskning.
- 1 gang Alkyd Hæftegrunder (meget slidstærk bund)
- 2 gange gulvmaling prima-floor fra B&J
Gulvmalingen er meget robust, og man bør ikke give det acryl emalier, da de er for bløde!
Håber at det er svar nok!
Med venlig hilsen
Lars Frey, Malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (12-04-2007) 
Svar:
Hej Igen Merethe!
Hvis du har et Fyrretræsgulv, er det en blød træsort, så du kan godt bruge den der hedder Paridan glans 40,50,80 fra B&J, men du skal stadig bruge Hæftegrunder!!!
www.Malinghandel.dk
Med venlig hilsen
Lars Frey, Malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (12-04-2007) 

Her vises 1321-1345 indlæg ud af 3082.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »