» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 1321-1345 indlæg ud af 3131.   « Forrige 25       Næste 25 »

Kapillarbrydende lag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Jeg har lige støbt et gulv i min kælder (kælderen er tør). Grundet forskellige omstændigheder blev gulvets opbygning som følger.:
-jord
-et par cm grus
-isolering (den hårde type)
-støbelag
-kokkus tæppe

Mit spørgsmål er så om jeg i virkeligheden har gjort det godt nok?!
Jeg har jo ikke et direkte kapillarbrydende lag!!

Hvad mener I, får jeg nu kæmpe problemer fremover??
Peter, stenløse (16-06-2007) 
Svar:
den kapillarbrydende effekt er til stede i isoleringen, hvis det er polystyren og minimum 150mm tykt lag
fisherprice, konstruktions_ingenioer@hotmail.com (16-06-2007) 
Svar:
Det er ikke polystyren men isover hårde isolering som man også anvender til isolering af udvendige murer.
Peter, stenløse (16-06-2007) 
Svar:
Hvis du har muldjord under gruset+har brugt
isover facadeisolering, ja, så får du problemer!
bb, horsens (18-06-2007) 


Brandsikring af gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Jeg har købt 100 M2 loftsrum over min lejlighed og skal i den forbindelse etablere beboelse. Loft beboelsen har en sådan størrelse at den kommer til at gå ind over underboen. Derfor skal det brænsikres. Pladerne kommer til at ligge imellem det gamle trægulv som udgør gulvet nu og så det nye trægulv som skal ligge over brandsikringen. Under det gamle trægulv ligger der beton.

Hvilke plader anbefales det at bruge til brandsikringen? Her tænker jeg også på de lovmæssige krav til tykkelse.

Hilsen
Patrick
Patrick Kelly, København N (14-06-2007) 
Svar:
2 lag gips = bd 60 det skulle være nok
o, roskilde (14-06-2007) 

Terasse over garasse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne lave en teresse oven på min muret garage. Garagen er 8x9M. Man hvilken matrialer skal jeg bruge for at gøre mit "Garase tag" tæt. Teresse gulvet har jeg forstillet mig at det kunne være træ planker
Flemming Fønsskov, Broballe. Nordborg (13-06-2007) 
Svar:
Du kan tætne dit garagetag men en fugtmenbran/tagpap men du kan ikke lave det selv.
Der skal påsvejses en tagpap som kan tåle at der udlægges opklodsende strøer og træplanker på på det.
Du bør kontakte den lokale papdækker - eller en langt fra - det gør ingen forskel.
hpox, Århus (14-06-2007) 
Svar:
... og strøerne opklodser man på brikker af egnet tagpap, så strøerne ikke bekadiger tagpappen. Og laver så høj en opklodsning at vand og smuds uhindret kan passere under støerne, så disse ikke samler skidtet sammen nedenunder. Og gulvet SKRUER man selvfølgelig fast i selve strøerne med A4 rustfrie skruer, som ikke er for lange. Så kan man nemt fjerne et brædt, HVIS det bliver nødvendigt.

Rigtig god fornøjelse med projektet.


G. Gearløs, Billund (14-06-2007) 

Udligningsforbindelse i baderum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Skal en metallisk gulvafløbsrist- og ramme udligningsforbindes når der er udligningsforbundet armeringsjern i gulvet i en brusekabine. Rist og ramme har ikke forbindelse til armeringsjernet. Røret fra afløbsristen er plast.
Erik Priess, Tilst (13-06-2007) 
Svar:
Nej det er der ikke krav om.
giraffen, kbh (13-06-2007) 

isolering af tagetage/loftsrum og montering af dampspærre Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har fået isoleret og monteret dampspærre og gipsplader på de skrå vægge på øverste etage.
Dampspærren er åben for neden - dvs. at hvis man stikker hånden ind bag parketgulvet, kan man få hånden op bag dampspærren!
Burde den ikke lukkes ved det oprindelige gulv?
Tømrermesteren siger, at han ikke kan lukke den, og at eneste mulighed er et føre den ned på 1. sal, hvilket vil betyde, at alle vægge her skal brækkes ned!
Er det korrekt?
Birgitte, søborg (11-06-2007) 
Svar:
Hej
Jeg har været igennem det samme. Tømreren hos mig "afsluttede" også dampspærren over gulvet på 1.sal, dvs. at der er hul ind under dampsspærren. Det endte med et større advokat slagsmål og afslag i prisen.

Den korrekte måde kan ses på tegninger på
www.rockwool.dk
www.godetage.dk
og i bygningsregelementet
Kort kan det siges at dampsspærren skal trækkes ned mellem spærfødderne og tætnes mod rem/bagmur, således at fugten fra stueplan ikke kommer op under gulvet på 1.sal og derfra ud i tagkonstruktionen.

Jeg var "heldig" - jeg står selv for gulv/indvendig beklædning, så jeg kan stadig komme til at sætte plader ned mellem spærfødderne og tætne. Er gulvet lagt og væggene lavet, bliver det nok meget besværligt og dyrt.
Jesper, Lyngby (11-06-2007) 
Svar:
hej Jesper
har du mere præcise linkt end dem, du skriver her? Jeg orker ikke at lede mere.
vil du maile mig navnet på det firma, der lavede det dårlige arbejde hos jer? Vores er et lyngbyfirma, så gad vide om det er det samme!

min mail adr. er birgitte.jorgensen@webspeed.dk
birgitte, søborg (11-06-2007) 
Svar:
Hej
Jeg sender dig en mail.
Nej, det var ikke et Lyngby firma.
Jesper, Lyngby (12-06-2007) 

Tvivlsom loesning paa gulvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.

Jeg er lige flyttet ind i et nybyggeri, hvor man i mit sovevaerelse paa 17 kvm har valgt en meget sjusket loesning paa gulvvarme. Jeg er meget i tvivl om det kommer til at fungere godt nok, saa derfor vil jeg gerne spoerge i dette forum om jeres holdning.

Her er hvad de har gjort:
-Et tyndt lag granulat som isolering
-Alu-pex roer er derefter lagt ud med en afstand der svinger fra 8cm - 40cm
-et ca 3cm lag Knaus FE 25 gulvmasse der lige daekker roer.
- et tyndt lag Knaus 415 som udretning (max 1cm tykt.
- et lyddaempende taeppe
- Moland aske parket som svoemmende gylv ovenpaa dette.

For at udligne varmen bedre paastaar de, at en varmefordeligsplade er lagt direkte paa gulvet. Jeg ved at dette ikke er rigtigt og jeg mener heller ikke at man bruger varmefordelingsplader paa stoebt gulv men kun paa flamingo.

Da jeg ikke har stor teknisk viden om gulvarme kan jeg kun tro paa forskellige anvisninger. Eks. staar der i Knaus manualen at man skal have et min 35mm lag ovenpaa roer for at fordele varmen og roer skal ligge med jaevn afstand fra hinanden.

Er der nogle med erfaring der vil kommentere paa den valgte loesning?
Claus, KBH (08-06-2007) 
Svar:
Det lyder som om at håndværkerne har haft lidt travlt. Opbygning af gulve med gulvvarme kan fortages på mange forskellige måder, din lyder helt forkert. Du bør kontakte en uvildig som kan hjælpe dig med problemet.
Peter, Frederiksværk (10-06-2007) 

gulvvarme på betongulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal til at lave gulvvarme i mit hus fra 1975 og vil helst ikke til at bryde gulvet op,der er 100mm betongulv på 130 kvm.Hvis jeg ligger gulvvarme plader(spunplader med udfræsninger til 16mm pex)med en alufolie under og varmefordelingsplader over vil folien så ikke forhindre varmen i at forsvinder ud i betonen? Jeg har kun 50mm isolering under betonen? jeg regner med at skulle have klinker på.
HJ, Hv sande (07-06-2007) 
Svar:
Dit projekt må stærkt frarådes. Du indbygger træ (spånplade) mellem klinker og beton med aluminiumsplader til varmefordeling. Folien er ikke varmestandsende. Du får en kæmpe varmeregning, men behøver ikke at rydde sne omkring huset.
Betonen skal fjernes. Der skal lægges 25 cm polystyrénplader, 150 x 150 x 6 mm armeringsnet til også at binde varmeslangerne på. Der støbes ca 8 cm beton med et selvnivelerende flydemørtel over og klinker lagt i fliseklæber.
JV, Kgs. Lyngby (07-06-2007) 
Svar:
er der ikke en der har en løsning, kan man ikke på nogen måde undgå varmen i at trække ned?
HJ, HV Sande (04-07-2007) 
Svar:
Desværre, naturlovene gælder - også i Hvide Sande
NBJ, 8450 (13-07-2007) 

dampspærre - korrekt montering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi har fået skiftet tag (se evt. tidligere spm. fra 0606) undertaget er diffusionsåbent og der er afstand mellem isolering og undertag. Mit spørgsmål: der er jo tale om et hus med rejsning - tidligere var der et gl. understrøget tag og isoleringen fra luftsrummet lå i gulvet. nu sidder isoleringen oppe under rejsningen. Men den del af taget, der sidder længere nede - altså tidligere og nu ikke over loftsrummet men bag gipsplader i værelserne...her er der ikke sat dampspærre op. Er dette normalt? Taget var jo taget af, og i princippet skulle man jo bare have fjernet den gl. isolering, etableret dampspærre og herefter lagt isoleringen på igen. Dampspærren øverst oppe er ikke "lukket af" ved gulvet i loftsrummet,den er bare løs inde bag gipspladen, hvor den ender. Er dette normalt?
Birgitte, søborg (06-06-2007) 
Svar:
kan det forenkles lidt... jeg fatter ikke helt hvad du mener... ;)
Peter Haslebo, Frederiksberg (07-06-2007) 
Svar:
det jeg mener er, om den gl. isolering burde have været fjernet og at der burde have været etableret dampspærre i skunken (på 1. sal). P.t. er der kun etableret dampspærre på 2. sal, hvor der er nyisoleret.

birgitte, søborg (07-06-2007) 
Svar:
DEt er ikke til at sige hvad der burde have være gjort.
Men. Hvis der isoleret og beklædt med gips i tagfladen/skråvæggene, så burde der have været monteret en dampspærre.
Såfremt loftværelserne er opvarmede i vinterhalvåret er der næsten garanti for råd og svamp og der er tæt på dødsstraf for den slags udeladelser.
I bør ubetinget opsætte en dampspærre og dække den med et enkelt lag gips.

hpox, Århus (08-06-2007) 

rækkefølge? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvad er mon mest hensigtsmæssig - at slibe gulve før jeg filter og maler gulve og lofter? Lige nu er gulvene belagte med gamle gulvtæpper, hvilket har været rart under spartelarbejdet.
Tonny, Års (06-06-2007) 
Svar:
jeg ville helt sikkert gøre gulvene færdige først, så du ikke får slibestøv op og ned ad væggene.
til gengæld ville jeg være meget omhyggelig med at tape gulvpappet fast til panelerne hele vejen rundt.
vær i øvrigt opmærksom på, hvor længe gulvet skal hærde efter slibning og efterbehandling. der skal gerne kunne komme luft til, mens det hærder.
det er alt i alt nemmere at støvsuge gulvet end væggene, når arbejdet er færdigt. pas endelig på ikke at få vand/fugt på gulvet, mens det hærder.
mvh
www.gladekunder.dk
chr, kbh (06-06-2007) 
Svar:
vil mine spartlede vægge så ikke få brug for en rengøring inden jeg opsætter filt?
Tonny, Års (06-06-2007) 
Svar:
nej, men støv dem gerne af med en kost eller fugtig svamp langs kanterne. den smule støv, der måtte sidde tilbage bliver limet fast med forankringsgrunderen og den efterfølgende lim.
mvh
www.gladekunder.dk
chr, kbh (07-06-2007) 
Svar:
Jeg må nok sige, at jeg ville vælge en anden rækkefølge. Det er som regel rart, at loft og vægge er færdige først.
I dit tilfælde vil jeg vælge at vente så længe som muligt med gulvet: gør loftet færdigt og filt + fyld væggene. Derefter slibe + behandle gulvet og blot feje væggene med en kost, inden de males. Med en rulle malerpap langs væggene og en god kvalitet malerrulle kan det sagtens lade sig gøre at male uden at komme maling på gulvet.
Du kan selvfølgelig også afdække hele gulvet, men fordelen ved denne rækkeølge er, at dit tæppe fungerer som afdækning til næsten alt arbejdet, og afdækningen efter gulvbehandling skal kun ligge i nogle timer, hvorefter der kan komme luft til hærdningsprocessen.
Steen, Aalborg (07-06-2007) 

elektrisk gulvvarme lægges direkte i fliseklæber Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Kan jeg lægge elektrisk gulvvarme,ved at lægge gulvvarmemåtterne på gulvet, hælde fleksibel fliseklæber på og så lægge fliser direkte ovenpå; eller skal måtterne først lægges i beton / tørre og så derefter først fliserne??
Klaus Wittmann, Kruså (06-06-2007) 
Svar:
Det mest normale er at rende nettet over med selvniveulerende gulvspartel først, noget nemmere og billigere løsning.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (06-06-2007) 
Svar:
Inden man laver sådan et nummer, skal man lige tænke på hvor dårligt at gulvet er isoleret.
Og så tænke på om man har råd til den dyre elregning der vil komme når der er tændt for varmen :-)
ksj, Brenderup (07-06-2007) 
Svar:
Man kan godt lægge fliseklæb direkte i måtten samtidig med at fliserne lægges, med jeg anbefaler at udlægge selvnivellerende masse først, da du derved får en meget jævn overflade til fliselægningen. Det bliver mere kompliceret at køre fliseklæb direkte på med tandspartel henover el-kablerne i varmemåtten. Det vil tage længere tid at få fliserne til at ligge plant. Jeg vil bide mig selv i knæene, hvis jeg kom til at beskadige kablerne med spartlen, så de skal helt klart pakkes ind i selvniv. masse først.
Det selvnivellerende masse skal ikke bruge lang hærdningstid, og udlægningen er hurtig, så jeg holder på, at det er givet godt ud.
Ahh, Frederiksberg (11-07-2007) 

der kommer vand op gennem fugerene.. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg har netop lavet min kælder i stand, alt er blevet lavet...
nu er problemet bare at der kommer vand op gennem fugen, som en lille vandpyt, jeg kan tøre det op... og 3 dage efter er vandpytten tilbage. det er kun et sted i den ellers fine/nye kælder problemet er.... der er et lille hul i fugen, der hvor vandet kommer op..... så nu er spørgsmålet: skal jeg "stoppe" hullet" og håbe det ikke kommer igen... eller skal jeg fjerne de 3-4 fliser der støder op til hullet i fugen, og se hvad der sker nedenunder..... -og hvor kommer vandet fra..
lige et par info :
-der var ikke varme i kælderen før renoveringen, det er der nu.
-det lille hul i fugen, er noget der er kommet... var der ikke da gulvet var lagt.
-før renoveringen, så beton gulvet fint og tørt ud... så der blev planet ud, og lagt klinker.....


mvh
claus s.


claus s., odense (05-06-2007) 
Svar:
Jeg forstår at det er en fuge i gulvet, men du kommer til at forklare lidt mere.
Hvor er fugen?
Hvad er formålet med den?
Er der gulvvarme?
Osv.



hpox, Århus (05-06-2007) 
Svar:
-det er fugen mellem fliserene... når man har lagt alle fliser, så fuger man over dem.... (det er muligt jeg ikke bruger det rigtige ord for det.) -og de er i en af disse mange fuger der er et lille hul....

-så formålet med fugen, er at holde fast på fliserene/gulvet

-der er ingen gulvvarme, men nye readiatore i hele kæleren

det er en villa fra år 1930.
huset ligger på en skråning ned til en skov, så når det regner løber der en del vand forbi huset.. derfor har vi i samme omgang fået drenet huset. (er lavet af et firma), så det skulle være i orden....
claus s, odense (05-06-2007) 
Svar:
Det lyder ikke helt godt.
Såfremt det er en almindelig fuge imellem nogle gulvfliser kan den ikke holde indtrængende vand ude.
Det er ikke helt nemt at gætte på hvad der kan være galt.
Det kan jo være et utæt vandrør eller varmerør.
Der kan også være noget galt med omfangsdrænet, selv om det ikke er særlig sandsynligt.
I bør kontakte VVS-firmaet og evt. påstå at deres rør er utætte.
Kan I iøvrigt konstaterer en sammenhæng mellem regnvejrsperioder og vandpytten?
hpox, Århus (05-06-2007) 
Svar:
jeg har snakket med VVS, de mener ikke der løber nogle rør under gulvet... da alt vand kommer ind over gulv højde.

regnvejr/vandpyt.... jeg skal holde øje med det...

men jeg har boet i huset i 4 år.... og der har aldrig været vand på gulvet før.... bare et tørt cement gulv.... en ok tør kælder (uden varme)
claus s, odense (05-06-2007) 
Svar:
Kældern har hele tiden været tørt, siger du. Fint. Forændringer? Nyt gulv. Gør ikke noget. Varme. Nå? Det er vist nok tale om at du fik lagt gulvvarme i i slanger som fungerer med vand. (Ingen El-varme). Fejlen er indtil videre nødt til at ligge dette sted. Dit varmeslange er punkterede. Bank gulvet op dette sted, få det lavet. Af vvs-manden eller dem, hvor har støbt gulvet. En af dem har punkterede varmeslangen.
Günter Veverca, København N (07-06-2007) 
Svar:
-der er ikke gulvvarme...!!!

vi købte huset for 4 år siden, der stod kælderen helt rå.
med beton gulve.... vi har så lagt fliser oven på dette beton gulv.... så det er underligt hvor vandet kommer fra..?

men ingen tvivl om det kommer nedefra....?!...

claus s, odense (07-06-2007) 

Hvor længe skal betongulvet tørre? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg skal til at støbe 100 m.m beton ovenpå 220 m.m styrolit (plexrør gulvvarme). Der skal flydende trægulv på (junckers skibsplank). Gulvet er under tag.

Hvor længe skal beton'en tørre, før gulvet kan lægges?

Må jeg tilslutte gulvvarmen for at få beton'en affugtet hurtigere?
Peter Bay-Nielsen, Nivå (04-06-2007) 
Svar:
Min. 21 dage før du starter din gulvvarme.

Betonen skal være tør, men alt efter hvad du ligger oven på , er det lidt svært at sige, er det klinker så et par dage med gulvvarmen på, så skulle det være klart.

Hvis det er med trægulv direkte på betonen, så skal du vente til det er tørret helt ud, dvs. hvis du feks. ligger et stykke plastic på gulvet, skulle der gerne ikke ophobe sig fugt under det, når det har lagt et par dage.
Koluda Byg, Gørlev ( Vestsjælland ) (04-06-2007) 
Svar:
Hej Peter
Jeg vil anbefale du betaler dig fra at få taget en fugtprøve når der er gået ca. 6 uger, henvend dig hos et proff. gulvfirma, de kan helt sikkert hjælpe dig.
hvilke produkt fra Junkers drejer det sig om? Lamel eller massivt? træsort?
jesper, odense (04-06-2007) 
Svar:
Tak for hurtige svar.

Jeg lægger Junckers skibsplank massiv eg 20,5 mm

Hilsen Peter
Peter Bay-Nielsen, Nivå (04-06-2007) 

Varm skunk Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at indrette 1. sal til værelser. Huset er med understryget tegltag. Jeg påtænker at lave et "undertag" af masonit placeret på trykimprægnerede lister 50mm under lægterne. Spærrerne påfores med 250mm spærtræ, isoleres med 300mm Rockwoll, derefter forskalling pr. 300mm, dampspærre og 2 lag gips. Overstående udføres også i skunken - altså en varm skunk.

Skal dampspærren følge med ud i skunken og hvor og hvordan skal den i givet fald afsluttes? Spærfoden er jo isoleret og ydervæggen derfor ikke tilgængelig. Denne model vil desuden give en masse samlinger ved hver skunkstolpe.

En anden mulighed er at lade dampspærren følge skunkstolpe og væg ned til gulv, men kræver det så ikke at der laves dampspærre i gulvet, så den er tæt hele vejen rundt? Hvad gør jeg ved skunklemme, som vil bryde dampspærren?
Finn Jacobsen, Slagelse (04-06-2007) 
Svar:
Det undertag lyder som en rigtig dårlig ide.
Du skal have taget understrøget på en måde så det holder tæt i de næste 50 år eller hvor længe tagstenene nu kan holde.

Dampspærren skal monteres på den varme side af isoleringen og principielt afsluttes på hvor tapetet starter - på den underliggende etage.
Prøv at kikke lidt på vedhæftede link og andre eksempler på Rockwools hjemmeside, mht. hvordan dampspærren kan monteres.
Monter dampspærren umiddelbart under isoleringen, så er dit skunklemsproblem løst.
hpox, Århus (04-06-2007) 
Svar:
http://www.rwsc.dk
hpox, Århus (04-06-2007) 
Svar:
Taget er understrøget med mørtel og bliver selvfølgelig repareret inden opsætning af masonit. Formålet med masoniten er, hvis noget understrygning falder af så skal taget ikke overstryges.

I forhold til dampspærre: Betyder det noget at placere en dampspærre i gulvet? Så dampspærren omslutter hele rummet.

Finn Jacobsen, Slagelse (06-06-2007) 
Svar:
Jamen hvid der falder understrygning af, så er taget jo utæt. Såfremt utætheden er over et spær vil der jo alligevel løbe vand ned i isoleringen.
Dampspærren har ingen betydning såfremt rummene på begge sider er opvarmede.
hpox, Århus (06-06-2007) 

Isolering i gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har en gård med staldbygninger til. I den ene har der været kostald og der har vi taget gulvet op, nu vil vi gerne vide hvor meget isolering der skal i og hvilken? Vi har tænkt os at lave en lejlighed.
Pia Frederiksen, Nordfyn, Bogense (03-06-2007) 
Svar:
I skal starte med at søge byggetilladelse og til det skal i måske bruge en arkitekt og hun ved hvor meget isolering der skal i gulvet.
hpox, Århus (03-06-2007) 
Svar:
Hvis der skal laves gulvvarme ender i på >300 mm.
Men følg hpox'' råd.
ksj, Brenderup (06-06-2007) 

Pex rør og samling Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at bygge hus og har til min skræk opdaget at vvs manden har lavet to samlinger på gulvvarme slangerne i badeværelset, gulvet bliver et støbt gulv med fliser, han har brugt 2 stk 90 grader kobber bøjninger, det bliver jo umuligt engang at skifte slangerne
Peter Århus, Århus (01-06-2007) 
Svar:
Det går nok, er det ikke messing vinkler.der er ingen krav for skjulte samlinger på centralvarme
Peter, Frederiksund (01-06-2007) 
Svar:
Hej.

Hvis du har direkte fjernvarme i dine gulvvarmeslanger må der ikke laves samlinger.
Hvis du har et lukket anlæg er samlingerne lovlige og uden betydning.
Peter, Frederiksværk (03-06-2007) 
Svar:
Hvordan kan det være uden betydning at have en skjult/indstøbt samling i et betongulv!!!!?. Der er da, alt andet lige, langt større risiko for en kommende utæthed ved en samling, end på en glat slange.
TS, Århus (04-06-2007) 
Svar:
Der er jo ikke det store tryk på din centralvarme.

Men der må ikke være samlinger såfremt du er direkte tilsluttet fjernvarmen. Men hvis du har egen veksler er det ikke noget problem.
René, Smørum (04-06-2007) 
Svar:
Teknologisk institut har fortaget nogle prøver som viser at slangen IKKE bliver forringet af en samling. Deres anbefaling er så godt som lovstof. Denne anbefaling følges af alle "kloge hoveder" på området.
Peter, Frederiksværk (04-06-2007) 
Svar:
Jeg har da den fornødne respekt for de foretagne prøver. Men de har garanteret ikke taget højde for f.eks. mindre, ikke synlige, støbefejl i messing-vinklerne, som på sigt kan udvikle sig til egentlige revner.
Jeg har personligt konstateret at en
messing-vinkel (eller dens omløber) revnede helt umotiveret, et sted hvor den ikke på nogen måde har været rørt ved i adskillige år.
Så jeg må fastholde ovenstående vedr. "uden betydning" og "alt andet lige".
TS, Århus (15-06-2007) 
Svar:
da der er tale om central varme anlæg - og derved - begrænset mængde vand, samt tryk betyder det ikke noget med de skjulte samlinger. De FLESTE vvs´ere ville dog nok vælge at omlægge kredsen, hvis de fra starten under selve byggeriet er klar over den er utæt, eller beskadiget. Der er jo en garanti der skal indfries hvis det ikke holder!

Daniel - www.damica-vvs.dk, uvelse (31-07-2007) 

midlertidig væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi bor til leje og har behov for en midlertidig væg i stuen. Indtil børnene flytter hjemme fra.
Den må ikke være fast på gulvet (ødelægge det) da det er nylagt sidste år.
Hvad kan vi gøre, forslag ønskes. da vi har stort behov for denne ekstra væg.

rie Jensen, havndal (01-06-2007) 
Svar:
Træ lægter i spæn og spunplade på.
Andreas, Jebjerg (01-06-2007) 
Svar:
I laver en ramme og et skelet af lægter, hvor afstanden mellem de lodrette lægter er ca. 50 cm. Lægterne skrues fast i vægge og loft, men ikke i gulvet.
Spånplade er sikkert stærkere, men jeg ville nu alligevel vælge gipsplader på begge sider (evt. 2 lag) og fylde mellemrummet ud med glasuld. Herefter armering i samlinger, spartling og tapet.
Gipspladerne er stærke, når de er sat op, og de er langt billigere end spånplader.
Steen, Aalborg (03-06-2007) 

Aut. garageport er utæt i siderne Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vores garageport er utæt i siderne. Når jeg ser ud, indefra kan jeg se lys i siderne. Det bevirker at når det regner og samtidig blæser fra en bestemt side, kommer der vand ind. Jeg har tænkt på at rille et galvaniseret fladjern ned i gulvet der hvor tætningslisten fra porten rammer, men er ikke helt sikker på om det er den rigtige løsning. Er der nonge som har erfaring med det eller et godt råd?
Klaus, Hjørring (31-05-2007) 
Svar:
Et godt råd kunne være at du fortalte om det var en rulle- skyde- vippe- folde- eller hængslet port. Træ, stål eller aluminium og om der står et navn på en fabrikant på din port.
hpox, Århus (31-05-2007) 
Svar:
Ja glemte lige den lille detalje :o)
Det er en ledhejseport i aluminium som er isoleret. På porten står der Stanley.
Klaus, Hjørring (01-06-2007) 
Svar:
Jeg kender nu ikke så hulens meget til den slags porte.
Men måske er der nogle gummilister der er slidte oder so was. Den har vel ikke altid været utæt.
Der er vist ikke noget der hedder Stanley Porte, men prøv at kontakte et portfirma, måske Crawford, måske kender de fabrikatet.
hpox, Århus (01-06-2007) 
Svar:
Der mangler en udvendig dækskinne med pakning. Har der aldrig været nogen?
Stanley var vist en engelsk port - partivare.
Det bedste du kan gøre, er at ringe til en selvstændig portmontør. De kender trickene.
gunna quistbo, karlslunde (02-06-2007) 
Svar:
I bunden af porten er der en sort gummiliste som tætner mod bunden. Det er kun i hjørnerne det er galt med at der kommer vand ind.
Klaus, Hjørring (02-06-2007) 
Svar:
Der må improviseres.
Der kunne måske monteres noget halvhårdt gummi, med popnitter, som forhindrer vandindtrængen.
hpox, Århus (02-06-2007) 
Svar:
Ja det kunne være en mulighed. Troede ellers at det med fladjernet blev brugt meget for at lave en ekstra vandnæse.
Klaus, Hjørring (03-06-2007) 
Svar:
Joe, men en rille med en skinne kan måske ikke holde til overkørsel.
Så hellere en vinkel af en slags som kan fastgøres med en masse skruer + plugs ned i betonnen. Husk at fuge anlægsfladen.
hpox, Århus (03-06-2007) 

Pris på dræning? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal ha´ lagt dræn rundt om vores hus, som er fra 1944. Huset har kælder, som ligger under terræn og der er lyskasser. Kældervæggene samt gulvet er fugtige. Mit spørgsmål går på følgende;

- Hvor langt skal der graves ned?
- Hvad er bedst; At smøre tjære på
ydervæggene, eller få "bobleplast" på?
- Hvad vil en ca. pris være ved en
autoriseret?
- Er der nogen der kan anbefales i Sønderjylland?

Håber der er nogen, der kan hjælpe. På forhånd tak.
Martin, Haderslev (27-05-2007) 
Svar:
Husk endeligt at isolere, nu når der alligevel skal graves op.
hpox, Århus (27-05-2007) 

gulvvarme og klinkegulv på første sal Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Vi står og skal til at etabler nyt bad på første sal og mit spørgsmål er hvordan laver man den bedste løsning med vandbårne gulvvarme og klinkegulv?
Gulvet skal bygges op på strøer.
Ønsker ikke at bruge svalehale.
På forhånd tak.

mads, sakskøbing (26-05-2007) 
Svar:
Hej Mads.
Og gulvtykkelsen må helst ikke overstige 30mm og hvad med med gulvarmeslangerne, har du en særlige ønsker med hensyn til fabrikat og farve?
hpox, Århus (26-05-2007) 

Lægning af gulvspånplader Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej!
Nej....men det er fordi at du ikke har set mit gulv.Det gynger voldsomt,det er hamrende skævt,og så knirker det forfærdeligt.Undergulvet er lavet af "pindebrænde"-måske fordi at huset er bygget i 1944.
L.Evaldsen, Gentofte (26-05-2007) 
Svar:
Ok-ja.
Jeg tror du skal have en fagmand til at vurdere "gyngnings-udslaget" for helt præcis at vurdere "opretningsmulighederne"
hpox, Århus (26-05-2007) 

Gulvet på badeværelset Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil have nyt gulv i badeværelset.. Og der skal lægges gulvvarme i.. Det gamle gulv er et terazzogulv fra 60èrne! Hvad skal jeg være opmærksom på?? Hvor langt skal jeg ned? Hvad skal der lægges bagefter?? Osv 0sv
David, Padborg (26-05-2007) 

nybyggeri- prisniveau Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi står og skal til at bygge vores drømmehus. har netop fået de færdige tegninger hos arkitekten, og det er blevet lidt størrer end forventet, men det går nu nok, men vi er meget usikre på hvad prisleje vi er i. huset er på 175 kvm og garagen, som er bygget sammen med huset er på 111. det at murer huset skal vi selv stå for, og det bliver godt 350.000, men hvad med resten, hvad skal man regne med at "råhuset" koster at bygge,med alt det der hører til, dog uden køkken og gulve
h. larsen, 9440 (24-05-2007) 
Svar:
Hej H. Larsen, 9440

Ja, det må du nok spørge om !.

Hvad siger arkitekten som har tegnet huset ?, - han eller hun må da have en fornemmelse af, hvilke prisleje huset som han har tegnet ligger i.

Hvis arkitekten har lavet et godt stykke arbejde i tegninger og beskrivelse, så gå til en entreprenør og spørg om en pris.

mvh. Arkitekten

arkitekthjaelp@ofir.dk


Arkitekten, ,. (25-05-2007) 
Svar:
Hvis en arkitekt kan tegne et hus skal hun osse være istand til at fortælle hvad det koster.
Afhænig af detaljeringsgrad skal der rammes inden for max. +/- 10% af tilbudssummene.
hpox, Århus (25-05-2007) 

Lægning af gulvspånplader Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej!
Jeg kunne godt tænke mig helt at fjerne mit gamle gyngende stuegulv,og lægge et nyt af gulvspånplader.Jeg kan se(jeg har fjernet loft i kælderen under)at det eksisterende gulv består af "lægter" lagt direkte ovenpå de bærende bjælker(uden opklodsning) med 55-60 cm imellem bjælkerne,og et tynd lag parket til slut.Hvordan erstatter jeg det med gulvspån-skal der lægges strøer først-for det er der vel næppe plads til?I de tilstødende rum er der plankegulve.
L.Evaldsen, Gentofte (24-05-2007) 
Svar:
Det du kalder lægter er nok strøer og de er muligvis for af for lille dimension.
Prøv at kaste et blik på nedenstående link;

http://www.novopan.dk

Af skemaet STRØDIMENSIONER og OPKLODSNINGSAFSTAND, (= med bjælkeafstand) fremgår det at at en 50x50mm strø skal opklodses pr. 60cm, dvs. bjælkeafstanden c/c må også max være 60cm.
Ligeså må bjælkeafstanden for en 75x75mm strø max. være 100cm.
Det skal siges at fastskruning af strøer til bjælkerne gør strøerne mere stive end når samme strøer opklodses - på klodser.
Eventuelt skal du bruge kraftigere strøer eller måske kan der ilægges flere - strøer.

Men det hele hjælper jo ikke noget hvis det er bjælkelaget der er for kleint. Så det må du også finde ud af.

hpox, Århus (24-05-2007) 

Fast glasplade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at lave nyt badeværelse og i det skal der i brusehjørnet være en fast glasplade med en stang til forhæng. Stang og plade har jeg,+ en aluskinne til væggen, men hvilke håndværkere monterer den slags, så den bliver der ? Og skal den hvile på gulvet eller "svæve" ?
Lene, Slagelse (23-05-2007) 
Svar:
Normalt montere de det dem man køber det af. Ellers gør man det selv.
Mange håndværkere vil ikke monterer når de ikke får lov at tjene på materialerne også.
Men fortvivl ikke du ender nok med at finde en der vil alligevel.

ksj, Brenderup (24-05-2007) 
Svar:
Du skal have fat i en glarmester eller en tømrer der vil arbejde med glas
Andreas, Jebjerg (25-05-2007) 
Svar:
Jeg købte en glasplade hos glarmesteren og bliktuden har monteret den!
René, Smørum (04-06-2007) 

Male trægulve hvide Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,

Jeg skal male trægulve hvide på 1 sal. Gulvene er i masivt kirsebær træ der var lakeret så overfladen var glat. Jeg har nu slebet gulvet således at malingen kan få bedre fat. Spørgsmålet er, hvilken type maling skal man anvende for at få så godt et resultat som muligt
morten, københavn (23-05-2007) 
Svar:
Hej Morten.

Regle nr et er, at man altid (!!!) vasker før man sliber. Det håber jeg lidt du har gjort? Ellers er der risiko for, at du har slebet snavs o. lign ned i underlaget.

1. For en sikkerheds skyld, bør du rengøre meget grundigt med malerrens/grundrens og gerne med en slibesvamp - blandt andet fra 3M. Eftervasks med rent vand.

2. Jeg går ud fra, at du har slebet ned til bart træ, og derfor vil der være risiko for misfarvning fra træet. Derfor grundes med en hæftegrunder. Om du kan nøjes med een gang eller om der skal males flere gange, må den spærrende effekt vise.

3. Påfør så en vandig gulvmaling 2 til 3 gange i den ønskede farve.

Alternativt findes der gulvmalinger som er på alkyd eller urethan (oliemaling) og som vil spærre så meget, at du ikke behøver den spærrende grunder, men stanken fra opløsningsmidlet - terpentin - er så langvarrig og så voldsom fra så stor en flade, at jeg aldrig ville betænke mig mht det vandige alternativ.
Slidstyrken på det vandige produkt er nok en anelse ringere, men det opvejes til fulde, dels mht lugten, dels mht til genhandlingen som er nemmere!

Når du er færdig med at male, anvend da tykt gulvpap de steder I skal gå, en 14 dages tid. Så skåner I gulvet og malingen mens den hærder op!
Frank Larsen, København (24-05-2007) 

Her vises 1321-1345 indlæg ud af 3131.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »