» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 1321-1345 indlæg ud af 3101.   « Forrige 25       Næste 25 »

Lak, på lud og voksbehandlede gulve Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej -

Jeg bor i en andelslejlighed med trægulve som er lud og voksbehandlede - de bliver vasket i en hvidpikmenteret sæbe. Nu er det sådan at jeg syntes de er rigtig svære at holde pæne, specielt når jeg har en datter på 2 år -
Så jeg vil høre om jeg kan vaske dem, og så putte lak på, så overfladen bliver nemmere at vedligeholde, eller skal jeg have gulvene slebet først ?

Hvis du skulle have et andet løsningsforslag, der gør gulvene nemmere at vedligeholde, hører jeg også gerne det -


mvh.

Martin Andersen
Martin Vibholm Andersen, Frederiksberg (19-05-2007) 
Svar:
overfladen er mættet med voks og sæberester. derfor skal den slibes for at du kan give den en anden behandling. der er groft sagt tre behandlinger:sæbe,olie eller lakering. som du ved skal en sæbe/voksbehandling vedligeholdes næsten dagligt - især med børn eller husdyr.
olien skal vedligeholdes 2-4 gange årligt. det foregår ved påføring af ny olie(-pleje) over hele gulvet. det giver selvsagt også en del arbejde i tidens løb.
En lakering(3-4 lag er optimalt) kræver til gengæld ingen vedligeholdelse overhovedet udover den almindelige rengøring. det holder 5-10 år og er derfor det, jeg altid anbefaler, når man netop ønsker et pænt gulv, som er nemt at holde pænt. hvis du stadig vil have et hvidligt gulv, skal det have en hvidpigmenteret grundlak i bunden.

mvh www.gladekunder.dk
chr, kbh (19-05-2007) 


Understøbning af fundament Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Jeg vil gerne udgrave min kælder for at isolere og lægge gulvvarme. Det eksisterende gulvbetonlag ligger i niveau med det nederste af mursoklen. Jeg vil gerne isolere med 260 mm. Det nye betonlag kommer derfor op i niveau med det gamle.
Er det nødvendigt at understøbe fundamentet? Kan betonlaget på gulvet ikke fungere som en slags fundament?
MVh
Daniel



Daniel Hofmann, Charlottenlund (19-05-2007) 
Svar:
Ja, fundamentet skal understøbes og det er absolut ikke gør-det-selv arbejde.
hpox, Århus (20-05-2007) 

knirkende gulve Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et hus fra 1930'erne med plankegulve i stuerne. Desværre knirker gulvet en del, og vi har ladet os fortælle, at det ikke er selve plankerne, men derimod de strøer, der ligger underneden, der knirker (eller noget i den stil). Vi har hørt noget om, at man evt. kan sprøjte en slags skum ind under gulvet, som kan afhjælpe problemet.

Er der nogen, der kender til dette, eller som kan tilbyde andre råd..?

MVH Lotte
Lotte, Aalborg (17-05-2007) 
Svar:
Det er en del af fornøjelsen ved at bo i et gammelt hus.
Det kan være svært at afgøre hvor knirkeriet stammer fra, men hvis gulvet gynger enkelte steder, når I hopper på det er det opklodsningen under strøerne, den er gal med.
Det kan evt. udbedres med specielle strø-fastgørelses-eksplasions-bolte som jeg kun kender af omtale og som bruges fra oversiden af gulvet.
Pas på med at bruge skum, det har ingen bæreevne.
hpox, Århus (17-05-2007) 
Svar:
Gulvjack

http://www.unifast.dk
bb, horsens (18-05-2007) 

"Gamle" klinker i nyt køkken Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej!
Jeg glæder mig bare sådan til mit nye køkken skal op. super flot! Og det passer rigtig godt til mine gamle klinker der ligger på gulvet i forvejen. Der er bare lige det, at køkkenet skal stå på en anden måde, så jeg står i den kedelige situation, -jeg mangler klinker til resten af gulvet:-( Klinkerne er lyse (hvide/lysegrå), str. 20x20 cm. hedder: Mono ceram faenza, made in Italy, og er købt for ca. 8 år siden). Hvis nogen kunne fortælle mig, hvem der evt. har "gamle" klinker til salg, vil jeg være meget glad.

På forhånd Tak!
Lone, Slagelse (16-05-2007) 
Svar:
faenza(la faenza) lyder som en italiensk flisefabrikant, som jeg ved at www.byensflisecenter.dk handler med. prøv at spørg dem.
mvh
www.gladekunder.dk
chr, kbh (19-05-2007) 

Gulvkonstruktion Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal til at støbe min krybekælder til og vil i den forbindelse havde klinker på i en del af huset. Jeg skal have trægulve på 32 m2 af huset og havde tænkt mig, at lægge dem svømmende.

Er jeg ude på et skråplan og burde jeg i virkeligheden lave to niveauer beton og så lave trægulve på strøer.

Jeg har spurgt flere, hvordan opbygningen af konstruktionen skal laves. Jeg vil gøre følgende, men er i tvivl om placering af dampspærre.

1. 15 cm vasket grus
2. 30 cm styrolit eller lign.
3. rionet, gulvvarme og 10-12 cm beton.

+ 20 mm kantisolering.

Der på klinker og trægulve.

Jeg har spurgt flere og alle kommer med forskellige svar på om der skal lægge en dampspærre og hvor den skal lægge. En mener, at den skal ligge på det stampede grus. En anden mener at den skal ligge oven på styrolitten. En tredje mener at den helt skal undlades

Dog er alle enige om, at der skal være en dampspærre oven på betonen, hvor der skal være trægulv.

Er der forskel på beton og hvor længe går der før jeg kan start med at lave trægulve/ klinker.

Er det en mure eller et gulvfirma der udfører en sådan opgave.

En lang historie og mange spørgsmål. Håber der sidder nogle derude som ved noget om dette. På forhånd TAK!
Morten Brogaard, Odense (16-05-2007) 
Svar:
Hvis jeg skulle bestemme ville jeg lægge gulv på strøer, men det er nok lidt en smagssag. (Men hvad med gulvarme?)

Der er ingen grund til at bruge vasket grus. Du skal bruge grus til afretning, men lagtykkelsen er uden betydning.
Jeg kan ikke huske hvor meget isolering der skal være, men smid så meget i som der er plads til. (Der er ikke noget der tyder på at opvarmning bliver billigere.

Dampspærre.
På et "nyudstøbt" betondæk skal "dampspærren" ligge direkte ovenpå betonpladen. Også selv om der eventuelt isoleres imellem strøerne.

Dampspærren skal under ingen omstændigheder lægges på gruset og skal ikke bruges ved klinkegulvene.

Ja, der er forskel på beton, men din betonleverandør ved hvad du skal bruge.

Klinkegulve + evt. slidlag kan påbegyndes et par dage efter udstøbning.
Trægulvene kan måske påbegyndes efter et par uger eller 3, men det af fugtighedsforholdene i rummet.

Du skal nok finde et passende murefirma. Men indhent priser nogle steder.

hpox, Århus (16-05-2007) 
Svar:
Ud over, at der skal ligge en dampspærre mellem betongulvet og det svømmende gulv, skal der så også ligge en oven på flamingoen (sundolit) eller skal det undlades.

Der hvor vi skal have klinker, er det så rigtigt forstået, at der overhovedet ikke skal en dampspærre i konstruktionen?
Morten Brogaard, Odense (17-05-2007) 
Svar:
Nixen. Der må kun være et stk dampspærre i en konstruktion.
Altså en dampspærre oven på betonpladen hvor der udlægges trægulve og ingen dampspærre hvor der udlægges gulvklinker.
Sidstnævnte fordi der ikke er fugtfølsomme materialer i konstruktionen.
hpox, Århus (17-05-2007) 

Betongulv, slidlag og vådrumsmembran Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal støbe gulv i badeværelset og vil høre hvor lang tid skal jeg vente fra jeg har støbt betongulvet til jeg kan lave slidlaget. Og fra slidlaget til jeg kan begynde på vådrumsmembranen?
Stefan, Skanderborg (16-05-2007) 
Svar:
Hej det råd jeg har fået og brugt er at du tager et stort stykke plastic og ligger på gulvet f.eks natten over og så må der helst ikke være vand (kondens) før du går videre. Du kan selvfølgelig også få en fugtmåler på men det andet har jeg brugt
Tømren, Assens (17-05-2007) 

hæve gulvet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi vil gerne hæve/lave nyt gulv i et lille værelse der 40 cm lavere end stuen, der er klinker på gulvet, og profilbrædder på væggene. vi ønsker at hæve gulvet 40 cm, men er i tvivl hvad vi fylder i det hulrum der vil dannes, vi skal have lagt et laminat gulv på, og regner med at kunne lave en ramme med understøtning,og derpå lægge spånplader, og så laminatgulv.
Håber på et hurtigt svar, på forhånd tak.
Margit
Margit Pedersen, København S (16-05-2007) 
Svar:
Mineraluld ville være udmærket. Det dæmper for trommelyd.
Jesper, Svendborg (16-05-2007) 
Svar:
Udlæg Sundolitt S250 i den tykkelse som der er plads til, herpå en dampspærre. Det hele afsluttes med minimum 20 mm trægulv.
Michael, Frederiksværk (16-05-2007) 

Fjernelse af spartelmasse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Nogen gode råd om fjernelse af spartelmasse? Det drejer sig om et plankegulv, fyrretræ, hvor der tidl. har været linoleum og under det spartelmasse.
Gulvet skal nu slibes og ludbehandles!
Gudrun, Hillerød (15-05-2007) 

Hvordan fjerner jeg lim og filt på betongulv? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Der er ingen synlige fugtpletter i kælderen, men der lugter af kælder :-( Jeg har netop fjernet vinylgulvbelægningen, som var klistret fast på filt direkte på betongulvet. Flere steder observeres fugtige områder på gulvet under den aftagne vinyl. Nu ønsker jeg at pålægge et trægulv, men har svære problemer med at få filten af...den er ingenlunde hel, men krøller voldsom og er ujævn. Kan jeg slibe på betonen eller skal jeg igang med spartel???? (der er 31 m2)
Helene Henriksen, Stenløse (10-05-2007) 
Svar:
Hej Helene!

Jeg tror at en tapet afdamper ville være god, selb om det kan lyde sjovt! Menden kan opløse limen eller klisteren alt afhængig af hvad de har brugt!
Evt. en Allway tapet skraber eller en "strimmer" også fra Allway!
Den filt du taler om er underlagsfilt, og jeg kunne sagtens forestille mig at det sad rigtigt godt fast! Gulvmændende har en "tæppehøvler" eller en "tæppestrimmer". Det er en maskine der skær sig frem!
Held og lykke!
MVH. Lars Frey, Malinghandel.dk

www.malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (10-05-2007) 

Efterisolering af eksisterende trægulve. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg står i lidt af et dillema. Jeg vil virkelig gerne have isoleret under plankegulvene i mit hus fra 1922. Men helt ærligt, så har jeg overhovedet ikke lyst til, at brække disse fantastik flotte gulve op. Jeg har været nødsaget til, at lave et enkelt lille hul pga. noget rørføring til en radiator, og kan derfor se, at der er ca. 40-45 cm. fra underside gulv og ned til sandet, som i mit tilfælde ligger her. Kan man blæse noget isolerende materiale ind, istedet for, at skulle "starte forfra"....her tænker jeg naturligvis også på udgiften til nye gulve, som er meget, meget sur, da gulvene pt. er i perfekt stand.
MSR, 7160 (10-05-2007) 
Svar:
Isover har et produkt, Flakes, som de under visse forudsætninger kan blæse ind i en krybekælder.

http://www.isover.dk
hpox, Århus (11-05-2007) 
Svar:
Hej hpox

Jeg tror ikke man får en seriøs isolatør til at blæse en krybekælder fuld af granulat, da man derved fjerner ventilationsmulighederne.

Det bør i så tlfælde udløse en K3 (eller lignende) i tilstandsrapporten ved salg.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, Jebjerg (13-05-2007) 
Svar:
Du skal være opmærksom på om der er et klaplag (betonlag) eller bare jord/sand.
Det kan få uoverskuelige konsekvenser at blæse isolering ned i en krybekælder hvor der ikke er et klaplag. Forsikringsselskaberne vil ikke forsikre dit hus mod råd og svamp.
Jacob, Randers (13-05-2007) 
Svar:
Jeg synes sådan set heller ikke det er nogen særlig god ide.
Men Isover har produhtet på programmet. Men forudsætningerne er måske så skrappe at det kun sjældent kan lade sig gøre.
Og det er jo rigtigt som spørgeren er inde på - det er en nem løsning og billig - hvis det dur.
Spørgeren bør kontakte Isover direkte.
hpox, Århus (13-05-2007) 

Gulv i badeværelse Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har hørt at det ikke er så godt at have forskelle i tykkelsen af et slidlag, men jeg havde overvejet at lave fald i slidlaget. Det vil give en tykkelse af slidlaget på 3 cm i den ene ende af rummet og ca. 5 cm i den anden (svarende til 0,5%). Det er i gulvet udenfor brusenichen så det burde være ok iflg. by og byg 200. Er der nogen problemer i at lave det på den måde?
hansen, Århus (09-05-2007) 
Svar:
Det er rigtigt at slidlaget helst bør være af nogenlunde samme tykkelse overalt. Men hvis du sørger for god vedhæftning mellem beton og slidlag går det an med 3 til 5 cm.
hpox, Århus (09-05-2007) 

Cement under flydespartel? (nybegynder) Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fjernet nogle vægge og har nu nogle bredde fuger i betongulvet på et par centimeters dybde og ca. 10cm bredde. Jeg skal have lagt flydespartel udover det hele inden, der lægges trægulv. Skal jeg helst fylde disse huller ud med cement inden flydespartlen? Hvis det er tilfældet er jeg i besiddelse af noget rapid cement. Hvilket forhold skal det blandes i? Sten og sand får jeg vel i byggemarkeder.
Jacob Jacobsen, Silkeborg (08-05-2007) 
Svar:
Ja, dem bør du fylde op med cementmørtel. Flydespartel er nemlig temmelig dyrt.
Jeg går ud fra at grunden til de 2cm dybe fuger er fordi der på det øvrige gulv er et pudslag eller lign.

Du kan blande i forholdet 1 del(skovlfuld) cement til 5 dele(skovlfulde) sand. (Ingen sten, tak).
Du skal vande fugerne inden udmuring, således at vandet ikke suges ud af din cementmørtel.
hpox, Århus (08-05-2007) 
Svar:
Mange tak for det hurtige svar.
Ja det øvrige gulv er betongulv, og fugerne er der kun fordi den tidligere væg gik et par centimeter ned i gulvet.
Du kan blande i forholdet 1 del(skovlfuld) cement til 5 dele(skovlfulde) sand?? Dumt sprøgsmål, men skal der ikke vand i? Hvis jeg blander rapid cement og sand i det beskrevne forhold, får jeg vel en fuldstændig tør pulverblanding? Vande gugerne inden udmuring? Kan du forklare lidt nærmere?
Undskyld jeg spørger så dumt, men som sagt har jeg aldrig prøvet det før.
Jacob Jacobsen, Silkeborg (09-05-2007) 
Svar:
Hva'' er det man siger. Der findes ingen dumme spørgsmål, men kun dumme svar, meeen... Ha-ha.

Ja der skal vand i, ellers virker det ikke. Vandet går i kemisk forbindelse med cementen og gør at din blanding af sand, cement og vand hærder op til en hård masse.
Du blander først sand og cement i en spand og tilføjer så meget vand at du får en grødagtig masse.
Forinden har du vandet fugerne. Du pjasker godt med vand i fugerne, med en fejekost eller kalkkost eller stor pensel eller lign.
Når du udlægger din cementmørtel må der ikke være blank vand i fugen, men fugen skal have opsuget vandet, være fugtig, være opfugtet som det kaldes.
Hvis du ikke vander fugen inden udlægning af mørtel, vil den gamle mørtel og beton, som udgør fugen, suge vand fra den nye mørtel. Derved bliver der ingen eller en dårlig vedhæftning ("sammenlimning") mellem den nye og gamle puds/beton.

Du spørger bare igen hvis der er uklarheder.
hpox, Århus (09-05-2007) 

Glasvæv i badeværelset Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at få lavet nyt badeværelse på 1. sal og har i den forbindelse 2 spørgsmål:I brusekabinen (vådzonen) har jeg ønske om at føre fliser op i 1,80 og så glasvæv det sidste stykke op til loftet. Er dette lovligt (Hele væggen bliver selvfølgelig forsynet med vådrumsmembran)
Jeg får lagt vinyl på gulvet som føres 10 cm op af væggen. Er der en god ide til en pæn overgang mellem glasvæv og vinyl?
Bering, Hjørring (07-05-2007) 
Svar:
Hej Berring fra Hjørring!
Beck & Jørgensen, havde det danske markets eneste godkendt vådrums program til malerbehandlinger i Vådrum, men da det gik hen og blev et lov krav, med fliser op i 1,80 m, kunne de fleste leverandør leve op til maling der er tæt ved vådrumzonen! Det du har tænkt dig er fuldt ud lovligt!
Om man kan lave en pæn overgang mellem vinyl og væv, vil jeg sige sagtens til!
Du skal bare spartle ud over vinylen med vådrums spartlemassen, det samme gør du med vævet. efterfølgende laver du en lige kant med tape mellem gulv vinylen og vævet, og maler det med grunder og 2 gange glans 25, fjern tapen, også skulle du have en pæn lige malet kant samt en fungerende afleder af vandet, der løber ud over vinylen.
Jeg håber at du forstår svaret!
MVH. Lars Frey, Malinghandel.dk

www.malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (07-05-2007) 
Svar:
Tak for det hurtige svar.
Bering, Hjørring (07-05-2007) 
Svar:
Hej Lars.

Jeg ved ikke om jeg forstår det.

Påstår du at det er et lovkrav at føre fliser op til 180 cm?
giraffen, kbh (08-05-2007) 
Svar:
Fliser skal helt til loft i våd-zonen.


bb, horsens (09-05-2007) 
Svar:
Ja, så er jeg jo faktisk ikke blevet ret meget klogere :-)
Det undre mig dog, at jeg i det ene katalog efter det andet, kan se brusekabiner hvor fliserne IKKE går helt til loftet!
Bering, Hjørring (09-05-2007) 
Svar:
Hvor står det beskrevet at der overhovedet skal anvendes fliser og i så fald helt til loft?

Fx skal vådrumsmembran ikke nødvendigvis føres helt til loft.
giraffen, kbh (09-05-2007) 
Svar:
Jo hvis det er i vådrums zoner!!!!!
MVH. Lars Frey, Malinghandel.dk

www.malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (10-05-2007) 
Svar:
By og Byg Avisning 200, Vådrum.

Uddrag: Vådzonen på vægge går helt til loft. I særligt høje rum kan området over normal lofthøjde, dvs. 2,3 m, dog betragtes som fugtig zone.

Til Lars og bb:

Hvor står det beskrevet at der overhovedet skal anvendes fliser og i så fald helt til loft?
giraffen, kbh (10-05-2007) 

installering af vaskemaskine Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har fået nyt køkken og i den forbindelse ny vaskemaskine. Vaskemaskinen blev sat i til sidst og slangen der fører op til afløbet er blevet ført langs gulvet bag soklen. Men jeg kan se i diverse vejl. at slangen skal hæves min. 60cm. fra gulvet. Det tror jeg ikke min er, da skabe og bordplade var monteret inden jeg fik vaskemaskinen. Hvad sker det hvis den ligger på gulvet i stedet?
anne lund, vejle (07-05-2007) 
Svar:
Slangens afløb skal hæves 60 cm for at forhindre "hævertvirkning", altså at vandet bliver ved med at løbe ud, efter at pumpen er færdig med at pumpe vand ud. Ellers ville det nye vand, maskinen tager ind kunne risikere at blive suget ud igen. Det er ikke så afgørende hvor langt, der er til afløbet, blot skal afløbsslangen kunne tage luft ind, når pumpen er færdig med at pumpe.
Steen Hansen, Arentsminde (07-05-2007) 
Svar:
Mon ikke slangen er ført til vandlåsen under køkkenvasken og dermed ca. 60 over gulv?
Ellers hænger du bare slangen lidt højere op under vasken...
giraffen, kbh (08-05-2007) 

Hvor maget isolering i gulv?? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej
Vi skal til at bygge nyt hus.
I huset skal der være gulvvarme over alt og isoleringen er flamingo.
Hvor meget skal der min. være i gulvet?
300 mm
600 mm?
el..?
Har det noget at sige med resten af huset - eks. vinduer, lofter til kip osv. Har hørt det har lidt at gøre med energiberegningen?

Søren, Vodskov (06-05-2007) 
Svar:
Min. 300mm , men har du større energitab andre steder i huset, kan der også bruges mere isolering i gulvet, men da den ikke er lige så effektiv som feks. på loftet og i væggene, ville det være en dyr løsning af isolere mere i gulvet.
Koluda Byg, Gørlev Vestsjælland (06-05-2007) 
Svar:
Hej

Der nogle minimumskrav som skal opfyldes, men hvis alle konstruktioner kun opfylder minimumskravene, kan energibehovsberegningen ikke hænge sammen i sidste ende.

Normalt anvender man 300 mm polystyren under gulvvarme, men prøv at se på Sundolits funderingssystem.

Man skal dog passe på når man får udført energibehovsberegningen, da jeg jævnligt ser at de er lavet udelukkende for at få en byggetilladelse, og så når jeg kommer for at lave energimærket ved afslutningen af byggeriet, hænger det ikke sammen, måske fordi man har undladt at regne cirkulation på det varme vand med, eller har anvendt andre vinduer end der var regnet fra starten.

Det er især et af de store landsdækkende ingeniørfirmaer der er storsynder her.

Jeg kan udføre din energibehovsberegning når du kommer så langt, eller i modsat fald energimærket og tæthedsprøvningen, men ikke både energibehovsberegning og energimærkning, da dette ikke er tilladt.



www.danskbygningsundersøgelse.dk, Jebjerg (07-05-2007) 
Svar:
300 millimeter er overkill - man skal holde sig under en u-værdi på 0,13, hvilket godt kan klares med 250 Polystyren, der er dog forskel på firmaernes lambda værdier, og nogle gange kræver de lidt mere, men det kommer også an på hvor meget det kapilarbrydende lag er.
Jakob, Valby (08-05-2007) 
Svar:
Man kan ikke sige helt nøjagtigt, hvor meget isolering du skal have i gulvet.
Da det hele kommer an på om du overholder energirammen for nybyg. Man kan ikke længre sige at der er en U-værdi, for hver bygningsdel der skal overholdes. Men det er det samlede energibehov for bygningen det kommer an på.
Hvis du er i tvivl om noget eller får behov for at få lavet en beregning af energirammen så er du velkommen til at kontakte mig.

Med venlig hilsen

MB-energikonsulent
Mads Bergholdt
WWW.MB-energikonsulent.dk
Mads Bergholdt, Randers (10-05-2007) 

Isolering under flydende gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I mit hus er der betondæk hvor der lægges der flydende gulv, afstand fra betondækket er 300 mm.
Hvad tyk isolering tilrådes der lagt, jeg er blevet fortalt af den tømmer der skal lægge gulvet af der kun skal ligge 100 mm, det underer mig jeg ville tro at 200 mm ville være bedre.

Otto Johannsson, 2980 Kokkedal (06-05-2007) 
Svar:
Hvis der kun udlægges 100mm så bliver gulvet da alt for lavt?

Der skal lægges så meget isolering som der er plads til - simpelt hen.
hpox, Århus (06-05-2007) 

urinlugt fra toilet Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Selv om vi rengører toilettet indvendigt, udvendigt samt gulvet under, lugter det stadigt af urin. hvad gør vi.
Curd werner bahrt, 2770 kastrup (05-05-2007) 
Svar:
Tisser hos naboen
Morten, DK (05-05-2007) 
Svar:
prøv at kontrolere den multiquick der sidder mellem gulvet og toilettet,det kan være den der er utæt,tjek også toilettet for eventuelle revner
kloakmester hans kingo, odense (06-05-2007) 

Fald på afløb? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne have flyttet rundt på køkken og stue.
Kan bare ikke finde nogen information om hvor meget fald der skal være på afløbet fra køkkenvasken? Eller er det kun fra toilettet der skal være fald på?
Har en kælder nedenunder med direkte afløb i gulvet. Ville det kunne bruges, eller skal jeg koble det på resten af ejendommens afløb, som ligger endnu længere væk fra det, forhåbentlige, fremtidige køkken.
Dan, Bagsværd (03-05-2007) 
Svar:
hvis afløbet skal gå ned i kælderen er det et job for din aut. vvs mester.
skal der laves noget under dit kældergulv er det et job for en aut. kloakmester.


det er ikke gør det selv arbejde.
jakob s, ved vejen (03-05-2007) 
Svar:
hej du skal kontakte din lokale vvs''er da det er autorisert arbejde der skal laves,altså NIX PILLE
hans kingo, odense (03-05-2007) 
Svar:
Mig igen.
Det ved jeg godt. Heller ikke noget jeg havde tænkt mig.
Men hvordan køkkenet skal se ud afhænger kraftigt af hvordan faldet er, og vil påvirke rummet i kælderen.
Gider ikke have en autoriseret håndværker ud inden jeg ved hvor vasken skal være :)
Dan, Bagsværd (04-05-2007) 
Svar:
hvis du regner med 20 promille pr.m så er alle krav opfyldt
kloakmester hans kingo, odense (06-05-2007) 
Svar:
Det er de nu også hvis du regner med 20 promille pr. 2 meter.
P, Rørbæk (07-05-2007) 
Svar:
Med så svag en hældning på kan jeg få køkkenet som jeg vil have det.
Bestiller en VVS''er i dag.
Tak for svarene :)
Dan, Bagsværd (07-05-2007) 

Nedkant i bruseniche Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg søger et praktisk råd.

I vores nye badeværelse skal vi have støbt gulv med gulvvarme. Oven på isoleringen (og gulvvarmen) støber jeg med lava-beton (fra Unicon). Brusenichen bliver placeret i et hjørne af badeværelset, og jeg vil gerne have en nedkant til brusenichen. Men jeg er i tvivl om hvordan man etablerer denne nedkant. Kan man gøre det samtidig med at man støber gulvet? Eller er man nødt til at støbe over to omgange, med første lag i niveau med brusenichens gulv og andet lag i niveau med resten af gulvet?

Håber meget på hjælp.

Anders, Århus (30-04-2007) 
Svar:
vi har tidligere haft succes med at støbe gulvet i den højde det skal have og lave en palde til der er busenichens størrelse og lægge i så får du nedgangen ... altså støbe bruser først lægge palden støbe videre
pips, nordborg (30-04-2007) 
Svar:
Hej

Jeg ville støbe en 8 cm grovbeton og så lave resten i et 4 cm slidlag.

Hvis man ikke bruger flydebeton kan det godt lade sig gøre at sænke grovbetonen i hjørnet med brusenichen så der bliver plads til at lave forsænkningen i slidlaget.

Efter min mening hører flydebeton ikke hjemme i et badeværelse, da der ikke kan etableres det korrekte fald.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, Jebjerg (01-05-2007) 
Svar:
Tak for jeres svar.
Må jeg høre jeres vurdering på følgende reviderede fremgangsmåde.
Hvis jeg først støber med grovbeton - retter af med 1-2% fald mod den ende af badeværelset hvor brusenichen står (rummet er 2mx4m). Når det er tørret tilstrækkeligt op støber jeg slidlaget på 4 cm og laver nedkanten vha. en skabelon af træ der placeres i hjørnet. Efter slidlaget er tørret op støber jeg faldet inde i brusenichen.
Er det ok, eller er det for omstændigt med tre støbetrin?
Anders, Århus (01-05-2007) 
Svar:
Hej

Det lyder OK bare du støber grovbetonen i et stykke så du ikke får støbeskel.

Du behøver ikke fald på gulvet udenfor brusenichen men det er en god ide.

Husk evt. opkant ved adgangsdør jvf. By & Bygs Anvisning 200 (bassinvirkning side 21).


www.danskbygningsundersøgelse.dk, Jebjerg (02-05-2007) 

Kender du dette parketgulv fra 50'erne? 25 (?) mm tykt, 57 mm bred stav, lyst, fer-not samling i 8 (?) mm dybde Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har et parketgulv fra 50'erne. 57 mm bred stav, ca. 700 mm mellem synlige sømninger. De få steder jeg kan komme til fornemmer jeg det er 25 mm tykt, har en fer-not 8 mm under overfladen. Gulvet er lyst som birk de steder vi har vasket ugentligt. Oprindeligt bonet. Enkelte steder har gulvet rejst sig 2 mm. Jeg tænker på en slibning og lakkering.

Kan jeg regne med gulvet er massivt? Kan træsorten være bøg?
Lars Wengel, Kbh (30-04-2007) 
Svar:
Parketgulv med synlige sømninger?
Jeg gætter på at det er 22mm endenotede parketbrædder, bøg eller eventuelt ask og formodentlig massivt.
Du kan undersøge tykkelse og kvalitet ved at bore et lille hul og holde øje med borestøvet. Hvis det skifter farve er det lamminerede brædder.
hpox, Århus (30-04-2007) 
Svar:
Det er ganske givet Junckers 22 mm bøgeparket. Tilbage fra den tid var brædderne sammensat af stave på 56-57 mm. Idag er de lidt bredere.
Thomas, Algestrup (02-05-2007) 

Ny dør mellem rum med 2 cm niveauforskel Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej,
Jeg vil sætte en flot dobbeltdør op mellem stue og køkken. Problemet er "bare" at køkkengulvet er ca. 2 cm højere end i stuen. Dørene skal åbne ind i køkenet (hvor gulvet jo er højere opppe). Nogen gode idéer til hvad jeg gøre? Hvis jeg bare sætter det medfølgende (til dobbeldøren)dørtrin på køkkengulvet, og klodser det op ind mod stuen vil der med dørtrin (som er 2 cm) og niveauforskel blive et trin på i alt 4 cm. og er det ikke lige i overkanten, selmom der sættes en kæmpe fejeliste på?
Dertil skal siges at gulvene mellem køkken og stue støder ikke direkte op til hinanden, der er et mellemrum på 8 cm., da der der stod en mur før. I mellemrummet er der en bjælke, som de to gulve hviler på.
Michael, Rødovre (30-04-2007) 
Svar:
Det virker lidt forkert med det bundstykke.
Væk med det, (om muligt). Dernæst sænker du dørkarmen så meget at der kun er ca 5mm fra dørplade til køkkengulv.
Til slut lægger du en liste på 2x mindst 8cm fra køkken gulvet ind over stuegulvet. Måske egetræ.
hpox, Århus (30-04-2007) 
Svar:
Mange tak. Tror måske endda jeg så kan save bundstykket til, og fjerne det flade stykke døren skulle køre henover, således jeg kun har det "høje" stykke af bundstykket tilbage. Dermed udgør bundstykket så de 2x mindst 8 cm.
Michael, Rødovre (01-05-2007) 

kolonihavehus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej jeg overvejer at få lavet en tilbygning på mit jeppesens hus hvor gulvene skal passe sammen og en ydervæg skal fjernes.der må ikke støbes. hvad ligger km2 prisen på alt incl.
sille, østerbro (29-04-2007) 
Svar:
I omegnen af op til ca. 20.000.000.000. pr. kvadratkilometer
k. Vadrat, Kilometer (30-04-2007) 
Svar:
Ja rigtigt nok, men det må værer +M
p. sørensen, Hals (28-12-2007) 

støbt fundament - kuldebro Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg planlægger at støbe gulv i vores badeværelse. Der er krybekælder nu. For at bryde kuldebroen mellem betonlaget og ydermuren regner jeg med at lægge 2cm flamingo. Men hvordan afsluttes mellem betongulvet og isoleringen? Hvis man støber betongulvet så det ligger højere end isoleringen, vil der jo dannes en kuldebro, men hvis man lægger den lavere (eller i samme højde) som isoleringen får man så vidt jeg kan se et problem med lægge fliser i overgangen mellem gulv og væg. Hvad gør man?
Sbg, Skanderborg (29-04-2007) 
Svar:
Hvis indervæggen ikke er isoleret, kan man ikke undgå en kuldebro. De to cm kan sagtens bære en flise.
HCJ, Odense (30-04-2007) 

Efterisolering - af gulv i bad Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal støbe (60 mm) nyt gulv med ameringsnet og vandvarme i et 7 m2 bad - i en villa fra 1907. Gulvet skal støbes ovenpå det eksisterende betonguvl med underliggende kælder. Jeg vil gerne efterisolere gulvet (adskille varmetabet mellem det ekstisterende og nyt betongulv), men har ikke meget højde at give af. Hvordan gør jeg? Kan jeg støbe ovenpå f.eks. 15 mm polystyren (famingo) gulvplader?
Mikkel Trym Andersen, København (29-04-2007) 
Svar:
Et gulv/betondæk med varmeslanger på kun 60mm. Det kan du ikke støbe ovenpå blød isolering. Dækket vil revne.
Men du skal jo også sænke gulvet 2cm i forhold til de tilstødende rum, Der skal være fald og nok også nedkant ved bruseområde.
Jeg foreslår at du ruhugger det eksistererende betondæk og udlægger armering og slanger. Enten støber du så, incl. afretning m/ fald og glitning til færdig overflade. Eller du støber til ca. ½ cm under færdig højde og finafretter siden med super-duper-mørtel.
Det er svært at støbe badeværelsesgulv, med armering, slanger, afløb, fald, højder samt eventuelle tilskure og ingen øl før man er færdig. Derfor er det bedst at dele op i 2 etaper.

hpox, Århus (01-05-2007) 
Svar:
Tak for svaret... Jeg per den bløde polystyren isolering mellem det gl. og nye gulv. Hvis jeg støber et nyt dæk på 80-100 mm, vil det så (stadig) ikke være en god ide at isolere mellem de to dæk? Findes der nogle gode (hårde) produkter. Jeg har fundet 3 mm Selitac gulvplader - men er usikker. Hvad mener du/I?
Mikkel, København (02-05-2007) 
Svar:
Ja & nej. Du kan godt bruge polystyren, men det skal være den rette type, rette hårdhed.
Som måske kan være svær at finde i 15-20mm tykkelse,
Men det armerede beton dæk tykkelse må ikke være under 80mm tykkelse og gerne 100mm tykt. Dertil skal lægges evt. afretningslag.
Jeg kender ikke de pågældende plader, men det er under alle omstændigheder godt med selv en tynd isolering. (Du får en såkaldt overgangsmodstand)
hpox, Århus (03-05-2007) 

Trappetrin Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Gulvtæppe er fjernet, trinene er afmonteret og tømren har slebet trinene fine og glatte. Massiv eg trin. Jeg har læst om trægulve, der er hvidolieret og derefter matlakeret. Kan jeg give trinene den behandling og hvad købes til formålet.
B. Nielsen, Brovst (28-04-2007) 
Svar:
Hej B. Nielsen
Smag og behag er selvfølgelig forskellige, men du har nu noget af det fineste træ der findes, og som Christian den 4 plantede!
Hvorfor dog hvid oliere det?
Det kan iøvrigt ikke, men man kan give det noget beise også lakere det! Men Lakken gulner hurtigt samt den hvide overflade du drømmer om, bliver ændret visuelt af den klare lak og er nok ikke så pæn som du havde forstillet dig!
Endvidre forslår jeg at du finder et stykke massivt egetræ og laver en prøve!
Egetræ har en meget kraftig træsyre, så jeg har mødt nogle gulvmænd som ikke vil lave disse behandlinger på egetræ!
Evt. kontakt en erfaren gulvsliber, de fortæller gerne hvad der kan gå galt!
MVH. Lars Frey, Malinghandel.dk

www.malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (07-05-2007) 
Svar:
Tak for svar L.F. Du har mødt nogle gulvmænd, som ikke vil lave disse behandlinger på egetræ. Hvilken behandling kunne de anbefale til trinene af massiv egetræ? Mvh. Bente Nielsen
B. Nielsen, Brovst (10-05-2007) 

Her vises 1321-1345 indlæg ud af 3101.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »