» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 1321-1345 indlæg ud af 3068.   « Forrige 25       Næste 25 »

Kan jeg male mine olierede trægulve? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg bor i en gammel lejlighed med trægulve. For 3-4 år siden olierede jeg dem selv. De er nu ikke længere så flotte og jeg trænger til forandring. Kan jeg male mine trægulve, og hvordan skal jeg forholde mig til olien? Hvilket forarbejde skal jeg foretage ? og er der en speciel maling jeg skal bruge ?
Mette Jakobsen, København Ø (19-04-2007) 
Svar:
Hej Mette.
Nu ved jeg ikke om du har vedligeholdt gulvet med plejeolie i vaske vandet, men når et olieret gulv bliver meget mat og gråligt, er der nok ikke så meget olie tilbage!
Denne behandling gælder kun bløde træsorter (fyrretræ, bøg, Ask), Har man eksotisk træ, skal man grunde 2 gange med alkyd hæfte grunder!
udgangs punkt for behandlinger af træsort er fyrretræ!
Vask dine gulve i Grov rens eller grundrengøring, brug en ryste pudser til at mat slibe overfladen (evt. lej en gulvpolerings maskine med noget sandpapir, vis det er muligt), afstøv da gulvet, malerbehandle gulvet med alkyd hæftegrunder (den er meget kraftig, men holder), påfør 2 gang Acryl gulvmaling!
Ønsker du mere glans på dine gulve, kan du godt benytte en Acrylemalie glans 30-80!
Håber at det dækker dit spørgsmål!!
Med venlig hilsen
Lars Frey, Malinghandel.dk

www.malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (23-04-2007) 


Klinker på træplader Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har lige overtaget et hus, hvor gulvene i stuen og køkken alrum består af træplader på strøer + henholdsvis gulvtæppe eller linolium. Vi vil så gerne have klinker i køkken alrum og trægulve i stuen! Men er det muligt at lægge klinker på træplader og samtidig få et holdbart resultat?
Jens Balling Jacobsen, Vejle (19-04-2007) 
Svar:
Klonker på strøer og træplader er en absolut nødløsning.
I jeres tilfælde har I mulighed for ekstraisolering, gulvarme og klinker. Benyt jer af muligheden.
hpox, Århus (19-04-2007) 
Svar:
Det er ikke kun det at de er kolde at gå på, men også om man kan undgå at klinkerne knækker? Jeg har hørt at det skulle kunne lade sig at gøre...men jeg vil bare gerne have det bekræftet! Træplader er jo ikke lige så stabilt som beton!

Hvis man en dag ønsker at fjerne klinkerne igen, er det så lige til...eller?
Jens Balling Jacobsen, jensballing@gmail.com (19-04-2007) 
Svar:
Alt kan lade sig gøre.

Man kan, oven på gulvbrædder, udlægge en vandfast krydsfinerplade, derpå en gipsfiberplade og slutteligt fliser.
Gulvet bliver mindst 5cm højere end før.

Men i dit tilfælde, hvor der er et betondæk at starte på, vil ovenstående være en fuldkommen fornuftsstridig løsning


hpox, Århus (20-04-2007) 

Korkgulvet sidder utrolig godt fast! Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa, jeg er i gang med at renovere en leglighed som har nogle vægge jeg har revet ned samt et køkken, der er et beton gulv under gulv tæpperne, men ud i køkknet er der et kork gulv som bare er umuligt at få af betonen, er der ikke et eller andet middel eller en teknik som gør det nemmere??
inuk k, nuuk, grønland (19-04-2007) 
Svar:
Hvad skal der ovenpå??
jesper, odense (20-04-2007) 

Maling af garagegulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har lige rettet mit garage betongulv af
med Ardex k15, og vi nu gerne have gulvet malet.
Hvad er bedst ? Epoxymaling ?
Hvad koster sådan noget maling ?
Hvordan gør man, skal der primes osv. ?

Torben, 8700 Horsens (19-04-2007) 
Svar:
Jeg tror at du først skal spørge om Ardex k15 er velegnet til efterfølgende malerbehandling, herunder epoxymaling.
Men epoxy er et fantastisk materiale, også som gulvmaling. Synd at det er så giftigt at bruge.
hpox, Århus (19-04-2007) 
Svar:
K15 Beton spartelmasse, er yderst velegnet til alle gulvmalingstyper, dog skal man være opmærksom på behovet for primer til epoxy, Plast gulvmaling behøves ikke grunder, men tåler ikke batterisyre og bremsevæsker!!!!
Med venlig hilsen
Lars Frey, Malinghandel.dk

www.malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (23-04-2007) 

mug på væggen Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej
I forlængelse af min garage er der et såkaldt hobbyrum. Det er uopvarmet. Der står godt nok en el radiator, men det er jo hundedyrt. Jeg bruger kun rummet til opbevaring af maling, haveredskaber m.m. Her i løbet af vinteren er der så kommet mug på den ene væg. Mørke pletter.. jeg tror faktisk heller ikke gulvet er isoleret. . Har boet her i 3 år. Der er sat et vindue i den anden væg, men det kan ikke åbnes. Og døren er en gammel utæt trædør. Jeg er absolut ingen handywoman. Men et godt råd ville ikke være at foragte. Jeg tror de der skulle sælge huset har malet det godt inden jeg overtog. Alt var nemlig nymalet.
karin, aabenraa (17-04-2007) 
Svar:
Der kommer mug fordi vækstbetingelserne er til stede.
I dit tilfælde er det nok for fugtigt, selv om der ikke er isoleret. Havde hytten været endnu mere utæt, var det måske ikke sket.

Der er ikke grund til videre bekymring, medmindre taget er utæt eller træværket iøvrigt virker fugtigt. Du kan evt. fjerne muggen med noget mugfjerningshaløj. Rodalon hedder det vist..........
hpox, Århus (17-04-2007) 
Svar:
hvis det virkelig kan gøre det...det vil jeg da straks afprøve...
men det er ikke træværk...det er tapet. Og garagen er bygget af mursten.
Og gulvet er ujævn vinyl...meget smukt :(
men tak for råd.

karin, aabenraa (17-04-2007) 
Svar:
Det der skal til er ventilation. Og når hobbyrummet ikke er opvarmet er det vel ikke noget problem at etablere godt med gennemtræk.
hpox, Århus (18-04-2007) 
Svar:
Du skal fjerne tapetet. Og derefter vaske med rodalon, som efterhånden fås selv i Netto. Herefter skal det virke og derefter vaskes vaggen igen med vand. Så skal det hele tørre og så kan du male eller sætte nyt tapet op.
Det er vigtig at være grundig.
Hansen, Glostrup (18-04-2007) 

Fjerne puds fra plankegulve Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har fjernet tæpper fra plankegulve for at reetablere de originale gulve. Der er dog lagt et lag puds ud på de gamle planker. Ikke meget, blot 4-5 mm., men det sidder djævelsk godt fast.
Hvordan fjernes det nemmest? Kan man slibe det af med en gulvsliber med grove korn og så skifte til finere korn, når man når ned til træet?
Kristian Lysgaard, Roskilde (16-04-2007) 
Svar:
Hvis det er puds burde det ikke sidde så godt fast endda. Slå på det med hammer eller brug en spade, så burde det gå løs.

Men mom det ikke snare er noget spartelmasse eller lim, (sejt materiale). Og det kan være næsten umuligt at gå af uden at ødelægge brædderne.
En gulvslibemaskine er en god mulighed, men hvad med det spartelmasse der sidder i sprækkerne mellem brædderne?

Det kan godt blive et halvstort og bøvlet arbejde at få et flot gulv ud af anstrængelserne. Forsøg jer evt. først i "det berømte usyynlige højrne"

Alternativet er nye gulvbrædder.

hpox, Århus (16-04-2007) 

Lunken Gulvvarme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har i f.m. etablering af badeværelse på 1.sal, fået installeret gulvvarme af autoriseret VVS installatør. Huset er fra 1922.

Det er over 2 mdr siden at vandet blev tilsuttet, og vores problem er at gulvet kun lige akkurat opnår en lunken temperatur, og meget uens over gulvet. Vi har siden tilslutningen dagligt luftet varm vandskredsløbet ud (ventileret), og har dagligt lukket lidt luft ud af systemet på den måde.
Dette har hjulpet lidt, men ikke til at gulvet føles varmt. VVS installatøren har afmonteret termostaten, så der er konstant gennemstrømning.
Rørene der går forbi termostaten føles meget varme, men varmen forplanter sig altså ikke i gulvet. Det er ikke muligt at fornemme varme som 'striber' (som man ville kunne forvente, hvis beton laget over rørene var for tyndt) Betonlaget er ca. 3-4 cm. + 1 cm fliser over og ca. 4 cm under rørene. og ca. 50 mm isolering under betonlaget. Herunder er der ca. 25-40 cm luft indtil loftslaget begynder i etagen nedenunder. Loftet nedenunder er isoleret med 200 mm isolering.

Der er endvidere tilkoblet en håndklædetørrer på samme kreds som gulvvarmen (tilkoblet i parallel til gulvvarmen), og den virker upåklageligt.

Ved samme lejlighed fik vi istandsat det eksisterende badeværelse i stueetagen, og fik også installeret gulvvarme her. Dette har virket upåklageligt, trods en meget kold kælder.

Jeg har følgende spørgsmål:

Hvordan kan det være at gulvet ikke opnår en højere temperatur når rørene der kommer op til termostaten og når håndklædetørren virker meget varme?

Hvordan kan det være at gulvet bliver uens opvarmet?

VVS'eren havde en teori om at der kunne forsvinde varme i etageadskillelsen. Kan det passe med den givne isolering, både direkte under betonlag og isolering af loftet nedenunder?

Håber i kan hjælpe os


Claus Rasmussen, Slagelse (15-04-2007) 
Svar:
Jeg har haft en ligende sag hvor kunden havede "glemt" at isolere etageadskillelsen, det er aldrig kommet til at kører ordenligt. Loftet i kælderen er dejligt varmt, bare ikke gulvet ovenpå.
Jeg er ked af at sige det, men 50mm isolering under slangerne er slet ikke nok, eneste mulighed er at isolere mere nedefra oppe i de 25-40cm hulrum.
Peter, Frederiksværk (17-04-2007) 
Svar:
Tror nu ikke på at der er noget galt med isoleringen. Ja 50 mm er ikke meget men her burde det nu nok kunne række. (der var jo også lige hulrum og yderligere isolering.

En gulvvarmeinstallation skal jo faktisk ikke føles varm hvis huset eller er isoleret ordentligt.
Termostaten vil da sørge for at gulvet er 24-25°C hvilket er nok til at varme rummet op til 21-22°C.
Et gulv der er 25°C føles ikke særlig varmt.
At gulvet har forskellig temperatur har noget at gøre med hvodan rørene er lagt ud, og hvor tæt de ligger.
ksj, Brenderup (24-04-2007) 
Svar:
Det skulle vel aldrig være 1-strengs anlæg der kører til 1 salen, dette vil give flow gennem håndklædetørren men der vil være forstor modstand i gulvvarmeslangen, dette viser sig ved at kun de første meter at gulvvarmeslangen på fremløbssiden vil være varm.
kim, nexø (24-04-2007) 
Svar:
Til Kim, Nexø
Kan du ikke forklare mig hvad der menes med enstrengs anlæg...hvordan laver man det så tostrengs?
Marie, ,., (27-06-2007) 

Ujævnt spånpladegulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa, jeg bor i en ældre lejlighed og er i færd med at renovere det ene rum. I dette rum er der spånpladegulv med ca 100cm mellem strøerne og linolium ovenpå. Spånpladen der er anvendt er åbenbart ikke stærk nok da der ihvertfald er det fald på ca 3-5 mm visse steder på gulvet.

Jeg ønsker at lægge et tyndt laminatgulv ovenpå, men vil først ha gulvet nogenlunde jævnt.
Jeg overvejer blot at lægge en spånplade ovenpå, trindæmpning og derefter laminaten. For at det hele ikke skal blive for højt ift. døren og omgivende rum påtænker jeg at spånpladen kun skal være 13mm.

Har nogen kommentarer eller alternative foreslag til dette?
Rune Larsen, Malmö (14-04-2007) 
Svar:
hvis du gør dette så er du sikker på at det går galt igen..
tror det eneste rigitge ville være at fjerne den ekstisterende plade og forstærke konstruktionen med ekstra strøer. Er dette ikke muligt skal du nok anvende en voldsom tyk krydsfiner plade min. 22 mmm.
Men hiv da fat i en tømrer der kan kigge det igennem med dig. de par timer han koster er hurtigt tjent hjem ved at lave det rigitgt første gang. God arbejdslyst.
Martin Nilsson, holbæk (15-04-2007) 
Svar:
Max. 600mm afstand mellem bjælkerne når det er gulvspånplader , den rigtige løsning ville være at pille pladerne op, ligge mellem strør også plader eller færdigt gulv på igen.

Alternativt og nok den nemmeste løsning fjerne gulvet og ligge et billigt undergulv i feks. 32 mm gran, også ligge dig laminatgulv ovenpå.
Koluda Byg, Gørlev Vestsjælland (15-04-2007) 

Fliser på fliser, forhøje afløb. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi bor i lejlidhed og er ved at renovere badeværelse.
Vi vil af praktiske årsager lægge de nye fliser oven på de gamle på gulvet.

Hvordan gør vi mht. at forhøje afløbet og vådrumssikring ved afløbet?
Peter, Valby (14-04-2007) 
Svar:
Hej Peter.

afløbet skal forhøjes med en forhøjelsesramme (spørg i dit lokale byggemarked, de kender den)
de eksisterende klinker skal renses grundigt i en grundrens ( den til at fjerne fugeslam) og der skal påføres hæftegrunder, ny gulvspartel og så vil jeg anbefale dig at vådrumssikre på ny. Da der har været problemer ( især i mindre vådrum ) med fugt der binder sig i spartelen.
Dette stiller imdilertid lidt større krav til byggehøjde, så jeg vil stadig mene at fjerne de gamle fliser må være den bedste løsning.

Håber det hjælper.
Sakarias, Roskilde (16-04-2007) 

vandskade Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej
i mit sommerhus er der kommet en vandskade. men det er et hus fra 1969 og jeg har hørt at man dengang støbte rørene direkte nid i cementen? altså fundamentet. i så fald bliver man vel nød til at brække gulvet op.
peter andersen, hillerød (12-04-2007) 
Svar:
Hvilke rør er det ?
Man kunne måske overveje at lægge nogle nye.
Per M., 2950 Vedbæk (12-04-2007) 

hvide blanke trægulve? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg vil gerne male mine trægulve hvide, men med så meget glans som muligt, så det nærmest ligner højglans. Men hvilken maling er bedst og skal jeg bruge lak efterfølgende, eller findes der en maling med så høj glans?
Desuden er det vigtigt det er slidstærkt og jeg ved ikke om lak er det.
Med Venlig Hilsen
Merete-København
Merete Slyngborg, Kbh N (11-04-2007) 
Svar:
Hej Merethe!
Nu ved jeg ikke om det er et lakeret gulv eller hva?
Men du bør give det en hæfte grunder som kan suge og hæfte på trægulvet.
Skal du ha gulvmalinger, ender de fleste på glans 50, maling på alkyd kan man komme op i glans 80 (det lugter meget, mal kode 3-2).
Hvis man grunder og maler gulvet, og vil have klar lak uden på skal man vide at det hurtigt vil gulne, og den hvide farve man har malet med er ikke helt den samme, når lakken kommer på!
Jeg vil anbefale Følgende.
- 1 gang afvaskning.
- 1 gang Alkyd Hæftegrunder (meget slidstærk bund)
- 2 gange gulvmaling prima-floor fra B&J
Gulvmalingen er meget robust, og man bør ikke give det acryl emalier, da de er for bløde!
Håber at det er svar nok!
Med venlig hilsen
Lars Frey, Malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (12-04-2007) 
Svar:
Hej Igen Merethe!
Hvis du har et Fyrretræsgulv, er det en blød træsort, så du kan godt bruge den der hedder Paridan glans 40,50,80 fra B&J, men du skal stadig bruge Hæftegrunder!!!
www.Malinghandel.dk
Med venlig hilsen
Lars Frey, Malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (12-04-2007) 

tæppe på betongulv i kælder Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har for ca. 1,5 år siden støbt nyt beton gul i min kælder (opbygget: lecasten, 150mm Thermisol, ca. 100 mm beton, kantisolering for kuldebro i siden ud mod kældervæg). Som jeg efterfølgende forstået... skulle jeg nok haft et membran før betonen. Spørsmål: Kan jeg nu lægge et tæppe ovenpå betongulvet? Havde tænkt et limet sisaltæppe. Eller skal betongulvet først primes eller lignende først? Kælderen og gulvet er ikke fugtigt, men der skal vel alligevel være en slags "åbning" så gulvet kan "ånde"
MA, København (11-04-2007) 
Svar:
Prøv at ligge noget plastik ud på gulvet en uges tid og se om der kommer fugt.
ksj, Brenderup (12-04-2007) 
Svar:
Tak, KSJ, det skal jeg gøre. Men hvad så om der kommer fugt under plasten? Hvad har jeg så for muligheder?
MA, København (12-04-2007) 

vådrumsbehandling Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Skal der våsrumsbehandling på væggene i badet? Min murer siger at det behøves ikke kun på gulvet??
helene Walther, dyssegård (09-04-2007) 
Svar:
brug en anden murer!!!!!
se link
http://www.alfix.dk
jesper, odense (09-04-2007) 
Svar:
på dine vægge i badeværelset skal der ikke vådrumsbehandling på udover de 10 cm rundt langs med gulvet men de vægge der sidder i det man kalder vådzonen (omkring bruseren)
skal der vådrum på.
MEN hvis det er på et gl. badeværelse som i bare skifter fliser og klinker på behøver i faktisk slet ikke at gøre det, men det kan nu kun anbefales.
smr, Odense (13-04-2007) 

Kan man male/bejse et olieret egeparketgulv? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi har i vores køkken et olieret egeparketgulv som ikke er det mest praktiske i det rum. Vi er nu i gang med, at lave køkkenet om og ville i den forbindelse enten gerne male det, eller bejse det med en evt lak over. Er dette muligt når gulvet er olieret?
Michael, Tølløse (08-04-2007) 
Svar:
der er ikke meget at gøre gulvet skal slibes helt ned for at bejdse og en lak vil sikker heller ikke hænge fast bare ved en alm. afrensning med grundrens. men junckers har en plejeolie hvor gulvet blot skal vaskes med en grundrens og tøres fugtig med olien så kan det bruges allerede efter 20 min. det virker også til bordplader.
jakob, randers (09-04-2007) 
Svar:
Gulvet skal slibes ned, og grundes med 2 gange hæftegrunder, og 2 gange gulvmaling eller acrylemalie glans 30-80!
At beise det og lakere det efterfølgende, kan sagtens lade sig gøre, men slib det ned først!
mvh. Lars Frey, Malinghandel.dk

www.malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (23-04-2007) 

Opstigende grundvand ved etablering af sokkel/nyt betongulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg bor i et ældre hus og er gået i gang med at grave ud, da jeg gerne vil have gulvvarme og isoleret gulvet i kælderen.
Derfor har jeg optaget eksisterende betongulv og gravet ca. 30 cm jord/sand af. Sokklen har jeg været nødt til at understøbe med ca. 30 cm. Efter at have fjernet betongulv og begyndt afgravning samt støbning af sokkel er der begyndt at komme opstigende grundvand. Det er ikke så meget, men jorden er blevet blød og i et hjørne er der en del vand. Jeg har gravet et lille hul og kan hver dag fjerne 6-10 liter vand. Problemet er, at jeg endnu ikke har støbt fundamentet, der hvor der er mest vand, da det er ret mudret. Det vil være uklogt at støbe i noget halvmudder !!
Hvad kan jeg gøre for at fjerne det opstigende grundvand, så jeg kan støbe og hvad skal jeg evt. gøre, når det nye betongulv skal lægges. Havde tænkt mig flamingoplader ca. 30 cm. rivenet og pvc-rør med fjernvarme. Skal der lægges noget fugtafvisningende i bunden? skal der ligges sand - hvordan gøre jeg det bedst??
Det skal lige nævnes, at der er udvendt omfangsdræn, som skulle tage det værste.

Hilsen
Marlene Nielsen
marleneshave@hotmail.com
Marlene Nielsen marleneshave@hotmail.com, Viborg (08-04-2007) 
Svar:
Man kan sænke grundvandsstanden ved hjælp af et såkaldt sugespidsanlæg - men det er dyrt at have kørende.
Men du skal have fat i en fagmand, måske en muremester eller entreprenør eller lign. praktiker. Ring og spørg omkring.


hpox, Århus (08-04-2007) 
Svar:
du kan afhjælpe problemet med opstigende grundvand ved at lave et omfangsdræn.hvis du mener det er nødvendigt kan du lave indstiksdræn det er stykker af drænslange som går ind under isoleringen med forbindelse til omfangsdrænet,med hensyn til isoleringen vil jeg anbefale dig at bruge styrolit da det regnes som kabilarbrydene lag.
er dette for teknisk eller uoverskuligt så kontakt din lokale aut.kloakmester
PS. DET ER AUT. ARBEJDE NIX PILLE
kloakmester hans kingo, odense (26-04-2007) 

trægulv på altan Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi skal have lagt et trægulv på vores altan.
Det er betongulv.
Vi vil blot hører et nemt og godt forslag til at lægge gulvet.

Hilsen
Sanne
Susanne Quist, hvidovre (07-04-2007) 
Svar:
Et nemt forslag til trægulv?

Jeg foreslår, trægulvet bliver lavet i to løse sektioner. Lav dem i fx høvlet lærketræ - ikke trykimprægneret træ! Giv brædderne noget vandskyende olie eller vejrbestandig lak.

Alt efter hvor store sektionerne skal være, starter I med mindst to tværstykker. En afstand på 60-80 cm er passende. Brædderne skrues fast med rustfri skruer (kaldes Climate, stålskruer ...) Afstanden mellem brædderne skal være 8-10 mm, så der er plads til at de kan udvide sig, når de bliver fugtige.

Nu er det jo ikke givet, at altangulvet er helt plan. Så må I skrue noget under tværstykkerne, så sektionerne ligger vandrette og uden at vippe.

Bliv nu ikke fristet til, at lægge gulvet fast eller brædderne helt sammen. Det går ikke på en altan.

/SEB
Sebsen, Herning (09-04-2007) 

fyrtræs plankegulv med fer og not Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej
skruer man gulvet i fer eller not?
Peter, Ruds-vedby (05-04-2007) 
Svar:
Hej

Man skruer ned igennem noten med montaflex skruer (bor evt. for).

Læs TRÆ 41 fra Træbranchens Oplysningsråd (TOP),som er bibelen vedrørende trægulve.

www.danskbygningsundersøgelse.dk, Jebjerg (05-04-2007) 
Svar:
Det er nu altså feren du skruer i
sa, odense (06-04-2007) 
Svar:
Når jeg læser disse svar, kommer jeg til at tænke på, at jeg ofte støder på fagfolk, der bytter lidt rundt på betydningen af fer og not. Jeg plejer gerne at give dem denne huskeregel: Feren, det er manden. Noten, det er konen :-)

/SEB
Sebsen, Herning (06-04-2007) 
Svar:
Hej

Jeg beklager meget jeg sov i timen (havde for travlt til at læse korrektur)det er selvfølgelig feren der skrues ned igennem.

Det opdager du selvfølegelig når du læser TRÆ 41 :-)

www.danskbygningsundersøgelse.dk, Jebjerg (06-04-2007) 

Rødalger (?) Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
I en nyere bruseniche med granit på gulvet og glaserede fliser på væggene oplever jeg den relativ hurtig fremvækst af noget jeg tror hedder rødalger. Når det er "opblødt" efter en bad, er det en orange/rød slimet masse som delvist kan skrabes af med en negle eller skuresvamp.

Hvordan kan denne misfarvning fjenres?
Er der noget produkt som er særligt egnet hertil? - og hvad gør jeg i acrylfugerne mellem væg og gulv.. disse er særligt angrebet da disse jo er særligt udsatte for fugt i timerne efter bad.
SS Divison Nord, Aalborg (03-04-2007) 

Gulvisolering havestue Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej.
Jeg skal i gang med at bygge en havestue. Der skal ikke varmekilder i. Der bliver støbt sokkel. Jeg har tænkt på at isolere gulvet med leca klinker. Men er det den bedste/billigste løsning? Vil helst ikke til at støbe gulv. Der skal planker på gulvet.
Taget bliver en tagpap/glas løsning. Facade mod syd er glas, alle andre er (ydre)mur.
Kenneth Knudsen, Ikast (03-04-2007) 
Svar:
Hvis der godt må blive frostgrader i din havestue er der jo ingen grnd til at isolere overhovedet.

Hvad havde du tængt dig som gulv?
Eller vil du "trampe rundt" i 20-30 cm Leca.
hpox, Århus (03-04-2007) 
Svar:
1: Der må ikke blive frostgrader.
2: Jeg har regnet med noget plankegulv på strøer der hviler på nogle betonsøjler. Altså noget terrasseplankegulv.
Kenneth Knudsen, Ikast (05-04-2007) 
Svar:
Nå, på den måde.

Men hvis der ingen varmekilde er i rummet vil det jo på et eller andet tidspunkt blive minusgrader.

Men gulvet.
Du kan vælge at bruge Leca som du selv foreslår. I stedet for betonsøjler kan du opmure understøtninger af Leca blokke. (Piller el. "vægge") Lagtykkelse ca. 35 cm.

Du kan også vælge "Flamingo" plader. Tykkelsen skal være ca. 22cm. (Vistnok)

http://www.thermisol.dk
hpox, Århus (05-04-2007) 
Svar:
Hej
Går selv og overvejer en udestue, men jag her valgt at isolere og støbe og vil gøre det på denne måde 20m2 koster i matrialer under 10.000 kr. fandt det her http://www.isover.se og her er en kortbeskrivelse inkl. billeder http://www.santex.dk
Kim Christensen, Hedehusene (06-04-2007) 

Fald på gulvet i baderum Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Davs

Er der nogen der ved hvor meget fald der skal være på gulvet i et baderum?

Og om der i det hele taget er regler om f.eks. hvor langt nede afløbsristen skal sidde i forhold til dørtrinnet?
Jeanette Bjørnlund, Valby (02-04-2007) 
Svar:
Hej

Gulvet skal forsænkes 2 cm ved adgangsdør eller der skal være 3 cm fald til gulvafløb fra adgangsdør (se BY & Bygs anvisning 200 om bassinvirkning).

Mange byggefirmaer springer let og elegant hen over dette på grund af at det er meget nemmere at støbe det hele ud i et med flydebeton.

Hvis man sælger et nyopført hus med denne fejl står man til en K3 karakter, da der er risiko for at vand fra badeværelset løber ud i de andre rum som evt. har trægulve.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, jebjerg (03-04-2007) 
Svar:
Til "Jebjerg".
Gælder de 2 cm også hvis man ikke har afløb i selve rummets gulv, men kun inde i brusekabinen, hvor der er en 7 cm høj adskillelse ud til rummet?. Der er også badekar, med indbygget overløbshul.
Huset er bygget udfra regelsættet før 01-04-2006.
MP, Silkeborg (03-04-2007) 

Klinker på klinker - på gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej, jeg bor i et etagebyggeri fra først i 70'erne, og har et badeværelse med gamle mozaik-klinker (hedder de vist, de er sort/grå-melerede, 5x10 cm og ujævn men blank overflade) liggende på gulvet (ikke i bruse-nichen, da den er seperat). Fugerne er meget grimme og afrensning er forsøgt uden det store held. Optegning med en fugepen har jeg overvejet, men føler ikke det er en god løsning.

Jeg ønsker ikke at brække det hele op, da det bliver for omfattende, men jeg har fået at vide, at det skulle kunne lade sig gøre at lægge nye fliser på de gamle. Det eksisterende gulv er ikke skadet med revner o.lign.

Der er et firkantet gulvafløb som jeg tror gulvet hælder lidt ned imod (det skal det vel gøre...?).

Spørgsmålet er hvordan det skal gribes an?

Bliver det ikke svært at trække fliseklæb på de eksisterende fliser, medmindre jeg først spartler ujævnhederne ud? De eksisterende fliser er "ruflede" i overfladen og fugerne er jo også fordybninger som spartlen måske hænger i...? Men selv-nivilerende spartelmasse duer vel ikke når jeg har hældning imod et gulvafløb?

Der skal nok ligges omkring 7-8 m2 fliser.

Jeg er ikke så håndværker-agtig, så alle gode råd og idéer velkommes!!!

Tak for hjælpen.
Nicolaj Rasmussen, Vejlby / Århus (02-04-2007) 
Svar:
Hej Nicolai

Vi har lavet tilsvarende badeværelsegulv for nogle år siden. Vi smurte først fliseklæber på de eksisterende fliser med en tandspartel. Derefter brugte vi nivilerende spartelmasse for at få et jævnt gulv. Og til sidst påførte vi igen fliseklæber med en tandspartel, hvorefter vi lagde fliserne. Om det er den rigtige måde at gøre det på, ved jeg ikke, men vi fik et kanon godt resultat ud af det. Vi har også bruseniche, men der hælder gulvet mod afløb. Har du afløb i gulvet, skal du vist nok påføre en gummimembran (det er lidt i stil med tykt lim og kan påføres med en malerrulle) inden du lægger fliserne.Det må du hellere tjekke med en fagkyndig. God fornøjelse.
Carsten, Rødekro (02-04-2007) 
Svar:
Hej og tak for svaret!

Jeg har fundet ud af, at nogle er fliserne er "skrukke", dvs. det lyder hult når man banker på dem, men de sidder ikke løse (men det er måske kun fordi fugen holder dem på plads). De skal vel bankes op inden jeg begynder, eller hva? Måske bør jeg alligevel banke alle fliserne af, selvom der jo så skal spartles og vådrumsbeskyttes. Eller kan man nøjes med at banke de løse op og fylde op?
Nicolaj, Vejlby (04-04-2007) 

manglende gulv under skabe Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
efter at have fjernet et klædeskab i et værelse konstaterer jeg at der mangler ca 1,5 m2 trægulv underskabet, fordelt på 3 huller, af ca 0.5 m2. Gulvet er et Junckers 22 mm 2-stavs bøge parket, lagt på strøer (600 mm). Kan man reparere sådan et gulv ? Hvem skal man henvende sig til ? Vil Det være en dyr omgang ?
Alex, Odder (01-04-2007) 
Svar:
Det billigste vil nok være at sætte skabet tilbage igen!!!

Javist kan det repareres.
Der skal brækkes såmeget gulv op at der kan lægges nye brædder i fuld længde. Jeg mener at brædderne samles med "Flyvstød".
Tag en stump bræt med hen i tømmerhandlen og få pris og råd.


hpox, Århus (01-04-2007) 
Svar:
Tjek på nettet, der er masser af firmaer der lever af, at sælge alt fra gamle nedrevne huse. Du får aldrig noget nyt gulv til at falde sammen i farven, med det gamle.
Det kan være svært nok alligevel, medmindre du sliber hele gulvet bagefter renoveringen.
Tom, Rønne (15-11-2007) 

Maling før slibning? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej - vi skal i gang med at hive tapet ned, slibe vægge op, sætte glasfilt og op male i hele huset. Samtidig skal vi have afslebet vore plankegulve. Hvilken rækkefølge skal vi gøre det i - og hvorfor?
På forhånd tak for hjælpen
Tine, Lyngby (30-03-2007) 
Svar:
Hej Tine.
Lav alt malerarbejde indtil imangler at male sidste gang vægfarve, lad så gulvmanden slibe, derefter sætter i fodpaneler op, fuger mellem væg og træ,og maler færdig :-)

MVH Lars Frey, Malinghandel.dk
Lars Frey, Malinghandel.dk, St. Salby (30-03-2007) 

betongulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
vi har lige lagt gulvvarmerør med beton ovenpå rørene i vores nye hus, nedadtil er der isoleret med skærver og flamingo. Vi må desværre konstatere at gulvet skal være højere, der bliver en afstand fra rørene til toppen af betonen på 16-18 cm og derefter kommer klinker, har det noget at sige??? positivt eller negativt.
nicole, roskilde (29-03-2007) 
Svar:
Negativt:
Fra I lukker op for varmen og til rummet er varmt vil der gå laaang tid.
I praksis kan I ikke regulere temperaturen.

hpox, Århus (29-03-2007) 
Svar:
Har I prøvet at klage til håndværkerne ?
Erik, Silkeborg (30-03-2007) 
Svar:
Det er rigtigt at det tager lidt længere tid før gulver bliver varmt, vi har selv omkring 18 cm beton under vores laminat gulv. Vores erfaring er at gulvet holder længere på varmen når først betonpladen er varm og vi har ingen problemer med at styre temperaturen. De jord & beton mænd vi har snakket med både før og efter siger faktisk at 15-20 cm. beton giver den bedste varme fordeling over hele pladen, hvor imod en 10 cm plade virker mere i stråler lige op og kan give mage så kaldte hot-spots.
Kennet, fuglebjerg (30-03-2007) 
Svar:
Ifølge Uponor (Wirsbo) bør der maks. være 9 cm beton over gulvvarmeslangerne.
Erik, Silkeborg (30-03-2007) 
Svar:
5-10cm beton over slangerne er den korrekte tykkelse, når der er for meget beton over slangerne holder betonen ganske rigtigt på varmen, men dette kan man jo absolut ikke kalde god regulering, tværtimod.
Alle anerkendte gulvvarme producenter anbefaler ml. 5-10cm beton.
Peter, Frederiksværk (30-03-2007) 
Svar:
hvorfor skal der mere beton på? er det sunket?
giraffen, kbh (30-03-2007) 

Efterisolering af garagegulv.... Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er igang med at ombygge min garage således at den kun skal bruges som hobbyrum. Nu ser jeg gerne at dette rum bliver frostfrit og jeg havde da også planlagt at isolere væggene indvendigt og og isolere loftet...ingen problemer her. Men jeg er i tvivl om horledes jeg skal forholde mig til garagegulvet..Jeg formoder at man har støbt det eksisterende gulv direkte oven på jorden hvilket i sig selv ikke give nogen syndelig isolering. Jeg havde forestillet mig at udlægge 200mm termisol plader i bunden, 10mm flamingo langs siderne imod væggene og derefter et armeringsnet som jeg klodser op ca. 20mm og afslutte 100-150 mm beton.
Er dette en farbar vej...og er det ting jeg skal være opmærksom på m.h.t. fugt eller andet?
Michael, Jægerspris (28-03-2007) 
Svar:
Ikke noget problem, du skal dog være opmærksom på, at hvis du vil sikre at det bliver frostfrit, så skal du have en eller anden form for varmekilde.
bb, horsens (28-03-2007) 

Her vises 1321-1345 indlæg ud af 3068.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »