Byggeri.dkMaling Guiden

« Tilbage Artikel

Ny farvehandlerkæde på vej ind i Danmark

Det dansk marked for malervarer er benhårdt, men et svensk firma prøver alligevel at mase sig ind.

Af Michael Rughede

Liwa Färg fra Malmø er stille og roligt ved at vinde fodfæste på det danske marked. Det sker uden de store armbevægelser og i et behersket tempo. Foreløbig er der etableret et Liwa Colour Center på franchise-basis i fire sjællandske provinsbyer.

- Vi betragter Skåne og Sjælland som vores naturlige hjemmemarked, og vi vil udbygge vores tilstedeværelse i Danmark, men det skal ske gradvist og i et roligt tempo, siger direktør Jerry Ljungquist fra Liwa Färg i Malmø.

Firmaet producerer årligt to millioner liter maling på egen fabrik og er på det svenske marked anerkendt for sine kvalitetsprodukter, som det har solgt i over 70 år til det professionelle marked. 

For 5-6 år siden gik Liwa Färg ind på konsumentmarkedet og er i dag repræsenteret på det danske marked gennem Colour Centrene i Nakskov, Næstved, Nykøbing Falster og Maribo og hos 15 sjællandske farvehandlere. På sigt er ambitionen at blive landsdækkende.

Netto’ernes Netto
I Danmark har Liwa Färg allieret sig med Preben Petersen, der etablerede PP Mester Maling tilbage i 1981, om udvikling af et koncept til det danske marked.

- I Liwa-konceptet skærer vi helt ned på udgifterne til markedsføringen, så vi gør forhandlerne i stand til at sælge produkterne 30-35% billigere end en sammenlignelig kvalitet. Udgifter til tv-reklamer er væk, og vil forbrugerne have farvekort og rørepinde, betaler de også selvstændigt for det. Forretningerne skal være en slags Netto’ernes Netto, siger Preben Petersen om forretningsideen, hvor kvaliteten er i orden, men hvor markedsføringsudgifterne samtidigt er barberet helt væk. 

- Der er i disse år en stadig vækst på GDS-markedet for malervarer, men også en hård konkurrence, så vi har valgt at kunne levere til hele markedet – både dyre kvalitetsprodukter og det prisbillige alternativ, siger Preben Petersen, der dog ikke vil levere forbrugerne en skrabet oplevelse. 

- Vi lægger stor vægt på, at forbrugerne i Liwa-forretningerne skal kunne få den bedste rådgivning om produkter og arbejdsmetoder og samtidig hente inspiration til malearbejdet i hjemmet. Vi har derfor gjort meget ud af at lave programmer for butikkerne, siger Preben Petersen, der med dette koncept udfordrer hele paletten af konkurrenter lige fra Sadolin og Flügger til Beckmann, Røverkøb og det lokale byggemarked.

Svensk maling sælger
Ifølge Preben Petersen er det nordiske marked for maling specielt ved, at der er et par helt store producenter og en stor underskov af småproducenter i Norden. 

Producenterne er meget tæt på markedet, og rigtig globalisering er ikke et tema på grund af de relativt høje transportomkostninger på færdig maling. Alligevel kan man spørge, hvorfor det overhovedet skulle være interessant at gå over sundet efter maling, hvis der er så mange danske producenter?

- Der er mange danskere, som godt kan lide de svenske malingtyper. Danskerne er mere vant til en mat maling, hvor svenskerne typisk bruger glans 7-8. Men det giver også en robust maling, som er slidstærk på væggene og ideel til f.eks. børnefamilier, siger Preben Petersen, der heller ikke modsiges af salgserfaringerne fra forretningerne.

- De fire Colour Centre går faktisk rigtig godt. På 2-3 år er det lykkedes for butikkerne at etablere sig som solide forretninger med gode omsætningstal, siger Preben Petersen, der forventer, at antallet af forretninger vil vokse i takt med, at flere branchefolk for øjnene op for Liwa-konceptet.

- Vi har 2-3 seriøse franchise-emner på vej indenfor det kommende år, men det kan jo også pludselig gå stærkt. Vi reklamerer ikke for os selv overfor branchen, men vi har fået stor opmærksomhed via mund til mund-metoden – f.eks. er alle de ansatte i butikkerne kommet fra andre farvehandlere efter at have hørt om os, siger Preben Petersen, der tror, at en del af succesen for konceptet ligger i den frihed, som den enkelte franchise-forretning har. 

- Vi giver ikke tilskud til en farvemaskine eller bruger store penge på marketingbudgetterne for samtidig at binde forretningerne til at markedsføre en række maleartikler. Det må forretningerne klare selv. Vi sælger kun malingen, og til gengæld giver vi forretningerne friheden til selv at være gode købmænd og tjene på deres maleartikler, siger Preben Petersen.