Ny farvehandlerkæde på vej ind i Danmark - Maling Guiden - Byggeri.dk - Alt om maling

Byggeri.dkMaling Guiden

« TilbageArtikel

Ny farvehandlerkæde på vej ind i Danmark

Det dansk marked for malervarer er benhårdt, men et svensk firma prøver alligevel at mase sig ind.

Af Michael Rughede

Liwa Färg fra Malmø er stille og roligt ved at vinde fodfæste på det danske marked. Det sker uden de store armbevægelser og i et behersket tempo. Foreløbig er der etableret et Liwa Colour Center på franchise-basis i fire sjællandske provinsbyer.

- Vi betragter Skåne og Sjælland som vores naturlige hjemmemarked, og vi vil udbygge vores tilstedeværelse i Danmark, men det skal ske gradvist og i et roligt tempo, siger direktør Jerry Ljungquist fra Liwa Färg i Malmø.

Firmaet producerer årligt to millioner liter maling på egen fabrik og er på det svenske marked anerkendt for sine kvalitetsprodukter, som det har solgt i over 70 år til det professionelle marked. 

For 5-6 år siden gik Liwa Färg ind på konsumentmarkedet og er i dag repræsenteret på det danske marked gennem Colour Centrene i Nakskov, Næstved, Nykøbing Falster og Maribo og hos 15 sjællandske farvehandlere. På sigt er ambitionen at blive landsdækkende.

Netto’ernes Netto
I Danmark har Liwa Färg allieret sig med Preben Petersen, der etablerede PP Mester Maling tilbage i 1981, om udvikling af et koncept til det danske marked.

- I Liwa-konceptet skærer vi helt ned på udgifterne til markedsføringen, så vi gør forhandlerne i stand til at sælge produkterne 30-35% billigere end en sammenlignelig kvalitet. Udgifter til tv-reklamer er væk, og vil forbrugerne have farvekort og rørepinde, betaler de også selvstændigt for det. Forretningerne skal være en slags Netto’ernes Netto, siger Preben Petersen om forretningsideen, hvor kvaliteten er i orden, men hvor markedsføringsudgifterne samtidigt er barberet helt væk. 

- Der er i disse år en stadig vækst på GDS-markedet for malervarer, men også en hård konkurrence, så vi har valgt at kunne levere til hele markedet – både dyre kvalitetsprodukter og det prisbillige alternativ, siger Preben Petersen, der dog ikke vil levere forbrugerne en skrabet oplevelse. 

- Vi lægger stor vægt på, at forbrugerne i Liwa-forretningerne skal kunne få den bedste rådgivning om produkter og arbejdsmetoder og samtidig hente inspiration til malearbejdet i hjemmet. Vi har derfor gjort meget ud af at lave programmer for butikkerne, siger Preben Petersen, der med dette koncept udfordrer hele paletten af konkurrenter lige fra Sadolin og Flügger til Beckmann, Røverkøb og det lokale byggemarked.

Svensk maling sælger
Ifølge Preben Petersen er det nordiske marked for maling specielt ved, at der er et par helt store producenter og en stor underskov af småproducenter i Norden. 

Producenterne er meget tæt på markedet, og rigtig globalisering er ikke et tema på grund af de relativt høje transportomkostninger på færdig maling. Alligevel kan man spørge, hvorfor det overhovedet skulle være interessant at gå over sundet efter maling, hvis der er så mange danske producenter?

- Der er mange danskere, som godt kan lide de svenske malingtyper. Danskerne er mere vant til en mat maling, hvor svenskerne typisk bruger glans 7-8. Men det giver også en robust maling, som er slidstærk på væggene og ideel til f.eks. børnefamilier, siger Preben Petersen, der heller ikke modsiges af salgserfaringerne fra forretningerne.

- De fire Colour Centre går faktisk rigtig godt. På 2-3 år er det lykkedes for butikkerne at etablere sig som solide forretninger med gode omsætningstal, siger Preben Petersen, der forventer, at antallet af forretninger vil vokse i takt med, at flere branchefolk for øjnene op for Liwa-konceptet.

- Vi har 2-3 seriøse franchise-emner på vej indenfor det kommende år, men det kan jo også pludselig gå stærkt. Vi reklamerer ikke for os selv overfor branchen, men vi har fået stor opmærksomhed via mund til mund-metoden – f.eks. er alle de ansatte i butikkerne kommet fra andre farvehandlere efter at have hørt om os, siger Preben Petersen, der tror, at en del af succesen for konceptet ligger i den frihed, som den enkelte franchise-forretning har. 

- Vi giver ikke tilskud til en farvemaskine eller bruger store penge på marketingbudgetterne for samtidig at binde forretningerne til at markedsføre en række maleartikler. Det må forretningerne klare selv. Vi sælger kun malingen, og til gengæld giver vi forretningerne friheden til selv at være gode købmænd og tjene på deres maleartikler, siger Preben Petersen.

  • Malere efterlyser respekt

    Malere efterlyser respekt

    Ordentligt malearbejde kræver en rigtig maler og ikke mindst ordentlige arbejdsbetingelser. Danske Malermestre stiller skarpt på de betingelser, maleren får ...
  • Varebilens indretning matcher firmaet

    Varebilens indretning matcher firmaet

    For malervirksomheder gælder det om at indrette varebilen, så folkene hurtigt kan rykke ud med de helt rette løsninger til kunderne. Det mener malermester Ja...
  • Malermestre øjner bedre vækst

    Malermestre øjner bedre vækst

    Danske Malermestre ser positivt på flere af udspillene i regeringsgrundlaget. Især er en mulig forlængelse af Boligjobordningen særdeles velkommen blandt ma...
  • Malere øjner lys forude

    Malere øjner lys forude

    Indtjeningen pr. ansat i malerbranchen stiger for andet år i træk. Afkastet af den investerede kapital er generelt højt i malerbranchen sammenlignet med de ...
  • Det sidste slag om tilbudsloven

    Det sidste slag om tilbudsloven

    Overordnet vurderer Danske Malermestre, at Regeringens 2025 Plan planen vil være til gavn for dansk økonomi. Men godt gemt i et hjørne af planen er der en be...
  • Maling giver energibesparelser

    Maling giver energibesparelser

    Nye tekniske egenskaber betyder, at maling og overfladebehandling i stigende grad kan tænkes ind som en integreret del af bygningers klima- og energiegenskaber...
  • Malere frygter elevmangel

    Malere frygter elevmangel

    Trepartsaftalen på uddannelsesområdet om dimensionering af erhvervsuddannelserne kan ifølge Danske Malermestre udvikle sig til det store problem for malerfag...
  • Nordisk mester i farver

    Nordisk mester i farver

    Danmark har sikret sig det nordiske mesterskab for malere, som Danske Malermestre netop har afviklet i indkøbscentret Fields i Ørestad under overværelse af e...
  • Nordiske malerelever prøver kræfter

    Nordiske malerelever prøver kræfter

    Danske Malermestre afholder nordisk mesterskabskonkurrence sammen med de øvrige nordiske mesterorganisationer i det fælles regi "NMO" til afgørelse lørdag ...
  • Flügger i slagsmål med it-selskab

    Malervarekoncernen Flügger og it-selskabet Datacon strides i en retssag, der handler om leveringen af et it-system, som Flügger mener har ført til et markant fald i indtjeningen på grund af fejl o...
  • Leverandør af tagmaling går til gulvene

    Leverandør af tagmaling går til gulvene

    Promals anlæg i Holstebro til fremstilling af træbeskyttelse og maling skal fremover også bruges til andre produkter...
  • Ansætter ny CEO hurtigere end forventet

    Ansætter ny CEO hurtigere end forventet

    Ny mand på posten som CEO for Flügger er nuværende salgsdirektør Jimmi Mortensen, der har en fortid i bl.a. Bygma Gruppen, Saint Gobain og Nobia...
  • Maling holder fugten ude

    Maling holder fugten ude

    De fredede bygninger i det københavnske Nyboder i København er ofte opført direkte på jorden, og det giver fugtgener. Det er klaret ved systematisk malerved...
  • Indendørsmaling får allergivenlig Blå Krans

    Indendørsmaling får allergivenlig Blå Krans

    Malingsproducenten Beck & Jørgensen lancerer nu, Care 5, Danmarks første og foreløbig eneste maling med allergimærket Den Blå Krans. Malingen er uden konse...
  • Mangelfuld kontrol med klausuler

    Mangelfuld kontrol med klausuler

    Krav til virksomheder, som vil byde på arbejde for det offentlige; med sociale klausuler om elever og overholdelse af regler for arbejdsmiljø og overenskomste...
 

Køb & Salg - Maling Guiden

» Indryk gratis annonce » Se alle annoncer