Stil spørgsmål ? »  Tilbage til Debatforum forside »

Her vises 289-313 indlæg ud af 1423.   « Forrige 25       Næste 25 »

isolering af køkken væg Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg bor i en gammel gård,ydervæggen i køkkenet har tendens til mug om vinteren, jeg vil gerne isolere væggen med 10 cm helst uden plastik. Er der noget med at der skal et luftrum ved væggen så isolering tilsidst gips. Et godt råd til hvad jeg skal gøre. Tak
ulla , nyk sj (01-08-2011) 
Svar:
Hvis ikke du vil benytte en damspærre, skal den laves af uorganiske materialer, som feks. hårde bats med puds, eller opmures i gasbeton / multiplader.

http://www.koludabyg.dk/
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (01-08-2011) 
Svar:
og husk så lige... mug kommer pga. for dårligt luftskifte...
du kan skjule fugten (flytte den et andet sted hen hvor du ikke ser den så let), men du fjerner den kun ved ventilation
byggemand, Bob (01-08-2011) 



Isolering af gulv Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hejsa! Har fået efterisoleret vores hus fra 1940 med papiruld og i den forbindelse gulvet i stueetagen. Nu har jeg opdaget at håndværkerne har isoleret helt op til gulvbrædderne og ret hårdt! Er det ok? Er der ikke nogle regler om, at man max må isolere med 75mm og at der skal være et luftrum mellem isoleringen og gulvet? Der er beton under brædderne og ingen kælder/krybekælder. På forhånd tak Peter
Peter Brøner, Silkeborg (28-07-2011) 
Svar:
Hej Peter

Der er ingen regler der begrænser isoleringstykkelsen under et gulv.
Du blander det måske sammen med at en dampspærre ikke bør ligge længere inde i et isoleringslag end ca. 1/3 del. Og med dagens isoleringstykkelser kunne det ofte godt ca. blive 75 mm. ihvertfald i vægge.
Men netop med papiruld er der det særlige at der ikke behøves dampspærre.
Forøvrigt skal der med papiruld isoleres med lidt "overhøjde" på f.eks. et loft fordi papiruld falder lidt sammen med tiden. Men det er normalt ikke nødvendigt i lukkede rum som f.eks. inder gulvbrædder.

Henrik, nn, nn, (29-07-2011) 
Svar:
jeg går ud fra at der er ventileret under gulvet ??
så er 75 mm (max 100mm)korrekte at montere helt op mod gulvet, men der SKAL være ventilation under..
Byggemand, Bob (29-07-2011) 

Gammel isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et hus fra år 1700, som fik nyt tag i 1930 og på et senere tidspunkt er blevet isoleret. Problemet er at der er isoleret helt op under tagstenene. Der er hverken understrøget eller undertag. Dette er ikke nævnt i tilstandsrapporten. Selv om vi har udvidet ejerskifteforsikring afviser forsikringen med baggrund i at man følger reglerne som de var i år 1700 og ikke da taget blev lavet eller senere isoleret. Kan det passe at reglerne er sådan eller prøver de bare at spise mig af med en masse fine ord med tilhørende titler? Med venlig hilsen Michael Christensen "en frustreret husejer"
Michael Christensen, Ugerløse (23-07-2011) 
Svar:
Ja, det gør de.

Med mindre der er taget forbehold i forsikringsbetingelserne skal tag og isolering naturligvis vurderes i forholdt til det tidspunkt arbejdet er udført.
Det svarer jo til at en tilbygning fra 1975 skadesmæssigt blev vurderet som et hus fra 1700.

Forsikringsselskabet kan ikke bare afvise uden specifik begrundelse. Der skal henvises til relevante punkter i forsikringsbetingelserne.

Men spørgsmålet er hvorfor du har en ejerskifteforsikring?
Og hvorfor forsikringsselskabet overhovedet har villet tilbyde en?

Med mindre huset er blevet totalrenoveret eller ombygget på et tidspunkt har det jo intet formål. De fleste skader vil jo være omfattet af den almindelige husforsikring.

Ove Grøndfeldt, Holbæk (23-07-2011) 
Svar:
Hvis der er en tilstandsrapport, og det har været muligt for den bygningssagkyndige at konstatere isoleringen som ført mod lægter uden den nødvendige ventilationsspalte, er det hos denne aben ligger, vel at mærke hvis tilstandsrapporten ikke er over 5 år gammel.

Men det har dit ejerskifteforsikringsselskab forhåbentligt orienteret dig om?

Hvilket forsikringsselskab er der tale om?
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (26-07-2011) 
Svar:
Hej.
Ejerskifteforsikringen er tegnet hos Dansk Boligforsikring.

Jeg vil mene at den bygningssagkyndige har haft rig lejlighed til at konstatere de faktiske forhold, da det blot krævede en stige at komme op på taget og der er det jo blot at løfte tagstenene. Her ville man tillige kunne have konstateret at tagstenene ikke var understrøget som de vel strengt taget bør være når der ikke er noget undertag.

Mvh
Michael
Michael, Ugerløse (26-07-2011) 
Svar:
Det er ikke understrygningen som der er problemet med hensyn til den bygningssagkyndige, som ikke skal/må løfte tagsten under sin bygningsgennemgang.
Understrygningen er en del af den almindelige vedligeholdelse, og hvis man ikke kan udføre det indefra, overstryger man udefra.
Det der er spørgsmålet, er om den bygningssagkyndige uden destruktive indgreb har kunnet konstatere, at der er isoleret for langt ud mod lægterne?

Dansk Boligforsikring er nok det billigste forsikringsselskab, men efter sigende også det selskab der verserer flest ankenævnssager imod, så det kan nok være en god ide at gå lidt hårdere til den, hvis du får konstateret en fejl, som du mener der er dækning for.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (27-07-2011) 
Svar:
Tagstenene kunne med lethed og uden destruktiv indgriben være løftet, hvorefter de faktiske forhold ville kunne være blevet konstateret.

Tusind tak for vejledningen. Er ved at skaffe mig kontakt til en advokat da jeg godt kan fornemme at de forsøger at kører mig mør i håb om at jeg opgiver. Skidt det skal være sådan.

Mvh
Michael
Michael, Ugerløse (27-07-2011) 

hvilken hulmursisolering? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hvad skal jeg vælge af hulmurs isolering jeg har fået tilbud fra isomax som tiltaler mig meget da det bla. bliver hvor det skal (limes så det ikke flytter sig, også ved evt. senere åbning til hulmuren) har nogen gode råd til valg? Ps. mit hus er en gammel landejendom fra 1912
john, 3790 hasle (05-07-2011) 
Svar:
Nu er det jo ikke alle der hved hvad isomax er?

Det er ingen nyhed at kuglerne sammenlimes ved indblæsningen.

Derimod er fri fantasi når det påstås at "Kuglerne er grafitholdige,
hvilket øger isoleringsværdien med 25 % i forhold til
andre isoleringsmaterialer"
De andre isoleringsmaterialer er nemlig hverken flamingogranulat eller indblæst mineraluld.
Det er simpelthen lodret vildledning når påstanden fremføres.

Bed om dokumentation i form af varmetabsbergninger for f.eks. mineral- eller papiruld i præcis samme hulmurstype.

Der er vist en beskeden regningsmæssig fordel ved grafittiflamingo af limede kugler i modsætning til granulat!
Svend Hansen, Grenå (05-07-2011) 
Svar:
ok, men hvem andre sammenlimer det indblæste? da det umiddelbart er det der tiltaler mig, og ikke så meget de 25% bedre isolation som omtales.
jeg vil gerne indhente flere tilbud men skal bare finde ud af hvilke?

mvh. John
John, Hasle (06-07-2011) 
Svar:
Jeg tror ikke at produktet anvendes mere. Efter at det granulerede flamingo kom på markedet er der ingen grund til sammenlimning.
Granuleret flamingo er så vidt jeg ved et genbrugsprodukt. Og pakker sig på en sådan måde at det ikke drysser ud såfremt muren "åbnes"

Flamingokuglerne - uden lim - kan slet ikke sælges mere i DK

Det er osse derfor at Isomax kun kan sælges med lim.

Derimod er det formodentlig et bedre isolerende materiale end f.eks.mineraluldsgranulat til indblæsning.

Sven Hansen, Grenå (06-07-2011) 
Svar:
der sælges masser af "flamingokugler" til isolering i Danmark
Byggemand, Bob (06-07-2011) 
Svar:
Muligvis. Men ingen prof. indblæsningsfirmaer anvender dem længere.
Derimod kan de anvendes til "nedhældning" i hule mure hvor der kan ske opfyldning fra oven af muren,

Frank Olesen, Lystrup (07-07-2011) 

Min. krav isolering i betongulv m/varme Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej

Jeg forstår at der skulle være nye krav til isoleringstykkelse (Sundolitt S80 320 mm).

Gælder det også renovering? Der skal jo graves lidt ekstra :-)
Kjeld, Slagelse (05-07-2011) 
Svar:
Det kommer an på renoveringens omfang.
Det fremgår i detaljer af bygningsreglementet.

Men rent økonomisk er det en rigtig god ide.
Ib Hjortshøj, Randers (05-07-2011) 
Svar:
Jeg ville "nøjes" med 300mm S60 isolering.
Så snart du ligger over 300mm isolering, anbefaler de nemlig den noget dyrere S80 isolering.

www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Slagelse vestsjælland (07-07-2011) 



Platon Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg søger desperat efter et sted på nettet hvor mange kan købe Isola Platon Xtra ruller. Nogen der ved hvor ???
Chris, Frederikshavn (03-07-2011) 
Svar:
Jeg ville prøve hos Optimera, de har et ret stort udvalg af Isola produkter.

http://www.koludabyg.dk/isola-mestertekk-proff
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (03-07-2011) 
Svar:
Hvorfor bruger du ikke det allernyeste system inden "dejregkt trade"

Du kører hen i den lokale tømmerhandel.
Som langer varen direkte ind i bagagerummet på din bil.
Du betaler.
Og kører hjem med varen og går igang med arbejdet.

Mærkeligt at ingen har fundet på det for længe siden....
Åge Henne F. Stark, Hvoersomhelst (03-07-2011) 
Svar:
Det er ikke lige så nemt med Isola´s produkter desværre, det er langt fra alle trælaster der har deres sortiment på lager....;)

http://www.koludabyg.dk/toemrer
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (03-07-2011) 
Svar:
Jeg er meget i tvivl om mine evner til at pladerne rigtigt. Har lavet en prøvegravning på mit hus fra 1952. Sokkelen er MEGET ujævn fordi der en del kampesten der stikker ud. Op til 100mm forskel flere steder.
Jeg kan forstå at pladerne kræver rimlig jævnhed og hvis man efterfølgende vil montere sondulitplader. Og så kræver de osse en skrå flade i bunden af sokkelen hvor membran skal starte - det vil vel osse sige man skal grave under kældergulv højde - er det ikke farligt ?
Jeg har tænkt på at murer ujævnhden ud med cement og så give det en omgang asfalt. Efter følgende evt. sondulit plade eller leca nødder. Hvis muren så efterfølgende bliver affugtet fra indersiden, giver det ikke så ikke en okay væg ?
Chris , Frederikshavn (03-07-2011) 
Svar:
Platon Xtra er et Trelleborg/Phønix produkt
Og forhandles af de fleste trælaster.
Åge Starksen, Everywhere (04-07-2011) 

Isolering af gulv i karnap Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har en tilbygget karnap i forbindelse med min stue. Den består af vinduer/stålramme hele vejen rundt og er bygget ovenpå en tidligere altan. Problemet er gulvet. Der er en form for træplade (MDF plade tror jeg) i karnappen, som flugter med mit originale trægulv i lejligheden. Gulvet er yderst koldt om vinteren, men ville gerne finde den bedste isoleringsform, som ikke påvirker niveauhøjden i forhold til trægulvet i stuen alt for meget?
Anja, København (02-07-2011) 
Svar:
Det var jo et fromt ønske. :o)

Men mulighederne afhænger vel af hvad der er under (MDF)-pladen. Og derunder igen. Og om altanen er frit i luften svævende eller beror på fast grund.

Det fornemmes at altan samt jernvinduer er ret gamle?

Og at der skal flere oplysninger til. Heriblandt om der er isolering i brystningsmuren og om der er termoruder i omtalte jernrammer.
Knud Holkcher, København (03-07-2011) 
Svar:
MDF pladen ligger ovenpå beton, da det er en altan der hænger "frit" i luften. Ved ikke hvad der ligger mellem MDF plade og selve beton, men går ud fra noget isolering af en eller anden form (Har ikke rigtig haft mod til at skille det hele ad:-)). Der er Rockwool isolering i brystningsmuren, dog ikke meget. Karnappen er bygget i 1996. Der er termoruder i, men ved ikke hvad jeg skal lægge på gulvet i form af isolering? Evt. tæppe ovenpå en eller anden form for isoleringsplader? Har overvejet trægulv, men det vil nok løfte niveauforskellen mellem karnapgulv og stuegulv betydeligt, hvis der skal isoleres under....
Anja , København (03-07-2011) 
Svar:
Det vil være helt oplagt at isolerer udvendigt, måske endda underside og altanbrystning i et hug.
Men du må finde ud af hvad der er under MDfF-pladen. Bor et forsigiigt hul eller 3, stik en strikkepind,(og her er rundpind ikke velegnet), ned i hullet.
Og hvis du er heldig er der strøgulv og hulrum. Men hvis du er uheldig er der allerde isoleret.
Knud Holkcher, KBH (04-07-2011) 

Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:

Anja, (02-07-2011) 

Isolering af kolonihavehus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hvordan ville man typisk isolere under gulvet på et kolonihavehus? Min håndværker vil lægge isoleringen på ståltråd, som han trækker under bundrammen med ca 60 cm mellemrum., og det er alt, der skal holde på rockwool'en. Vil denne ikke opsuge fugtighed fra jorden?
Safran Rosenberg, København (27-06-2011) 
Svar:
Metoden er fuldstændig forældet.

Hvis der er plads bør der sømmes terrænbatts op under bjælkerne. Oven på alm. isolering.
Metoden forhindre ikke indtrængen af husmår, mus og rotter.

http://guiden.rockwool.dk/konstruktioner/terraenog-krybekaelderdaek/krybekaelderdaek-efterisolering
Kurt Holm, Jyderup (27-06-2011) 

Flytning af leca nødder med pumpe, sug eller lignende. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Findes der en smart billig måde til at flytte leca nødder? Jeg tænker på om nogen har erfaring med en støvsuger eller lignende. Jeg har 12x2x2 meter leca nødder langs min hus væg som er gravet ind i en skrænt og jeg skal have dem flyttet for at pusse, tjær og isolere min væg. Der er vanske lig tilgagn for større maskiner.
Niels Bang, Højbjerg (23-06-2011) 
Svar:
Næsten 50m2 Lecanødder?
Ja, du kan jo knuse dem. I en kværn af en slags.
Måske en almindelig landbrugskværn dur.
Folke Midlsvåg, Brøndby (23-06-2011) 

Dampspærer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej. Jeg er ved at renovere et gammel rækkehus fra 1850. Huset skal have hele turen. Mit spørgsmål lyder; Findes der en dampspærer, som er "en vejs". Vil gerne lave det så tæt som overhovedet muligt, og formoder ikke det er godt at opsætte alm, dampsærer mellem mig og naboen(varm til varm). Skal siges det eneste der adskiller vores huse nu, er en gammel 1 stens mur med bindingsværk. Hvor jeg så opsætter forsatsvæg, for varme og støj. MVH Danny.
Danny Kristensen, Århus (21-06-2011) 
Svar:
Jamen, er der opvarmet på begge sider, skal der slet ikke opsættes en damspærre.

Men envejs, mener du måske diffusionsåben damspærre, og ja, de findes også, men er væsentligt dyrere.

Men som sagt, i dit tilfælde skal der ikke opsættes en dampspærre.

http://www.koludabyg.dk/dampspaerre
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (21-06-2011) 
Svar:
Grunden til at jeg ønsker at opsætte dampspærer, er at husene som er bygget sammen er meget gamle og utætte, og ved at naboens hus hverken har dampspærer eller nutidig isolering.

Hvis man anvender den nævnte diffusionsåbne, vil det kunne skabe tætheden som almindelig dampsærer til nabo, men forhindre kondens som vil opstå ved dette?
Eller hvad og hvordan vil jeg kunne løse min problemstilling?
Danny Kristensen, Århus (22-06-2011) 
Svar:
Uanset om hans hus er utæt eller ej, så er den temperatur forskelle der skal til at at skabe kondens, og denne opstår ikke så længe din nabo også har varme på.

Vil du dog alligevel montere en damspærre, kan du sagtens benytte en diffusions åben damspærre ja, men du kan også benytte en ganske alm. PE folie, men som sagt tidligere så skal den dampspærre slet ikke være der.

http://www.koludabyg.dk/undertag
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (23-06-2011) 

Kileskåret isolering med tagpap ovenpå fladt tag Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Har set at blandt andet Rockwool laver kileskåret isolering med korrekt fald, som kan lægges direkte ovenpå det gamle flade tagpap tag Er der nogen kender prisen på hvad en sådan opgave vil koste. huset har et grundareal på 130 m2, hvor der skal pålægges 225 mm isolering på det laveste sted
Benny, København (19-06-2011) 
Svar:
Der skal selvfølgelig også lægges nyt tagpap på, ovenpå isoleringen
Benny, København (19-06-2011) 
Svar:
Du bruger et par timer på at invitere en konsulent ud til dig for at få lidt info om opgaven.
F.eks. den lokale afdeling af Icopal

Jeg kan ikke forestille mig at det kan gøres for under 500 kr/m2, nok snare det dobbelte. + Moms.
Jan Hasselboe, Ribe (19-06-2011) 
Svar:
Og hvis det er det dobbelt + moms, så nærmer det sig jo prisen på et nyt tegltag, frem for tagpap.

http://www.koludabyg.dk/tegltag-slagelse
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (19-06-2011) 

hvorfor isolere man ? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
hej Hvorfor er det man isolere, skal bruge svaret til min eksamen. Mvh Mathias
Mathias, odense (15-06-2011) 
Svar:
Helt fint.
Ole Lukøje, Sandløse (15-06-2011) 
Svar:
For at der ikke skal bo mus og andet utøj i hulrum.
P., M. (15-06-2011) 
Svar:
Hvorfor tror du min ven? Har du nogle bud inden vi fortæller løs?
Rektor, Streng (15-06-2011) 
Svar:
kunne det have noget at gøre med varme og kulde ??
Byggemand, Bob (16-06-2011) 
Svar:
Hej Matthias

Man isolere for at nedsætte varmetransporten. Derved kan spares energi og dermed spares der penge.

Held og lykke

Der findes ingen dumme spørgsmål, men kun dumme svar.
Lars , Hjørring (16-06-2011) 
Svar:
Tilgengæld findes der masser af dovne spørgsmål...


GDS'er, Sønderborg (16-06-2011) 
Svar:
Og du levere da et af de allerdummeste, Lars i Hjørring.
Man isolerer f.eks mod støj for at nedsætte støjplagen. Eller mod spændingsforskellen i el-ledninger for at undgå stød. Eller det ene æg fra det andet for at undgå at de kvadres mod hverandre.
Dan Kongerslev, Lystrup (16-06-2011) 
Svar:
Ja, jeg må nok indrømme at jeg antog at der var tale om varmeisolering. Det har jeg måske taget fejl af, så mit svar er da ganske dumt. Skulle jeg svare igen ville jeg nok stadigvik antage at det ikke er "isolering" som begreb der spørges til.
Lars , Hjørring (17-06-2011) 

Indervæg. Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har tænkt mig at efterisolere indervæggene i mit værksted med 95 mm. Det er jo i sig selv ingen problem, men jeg er blevet meget i tvivl om hvad jeg skal bruge som "væg". Der bliver brugt både vinkelsliber og svejser i værkstedet, så det skal jo være en væg / plade der kan modstå lidt af hvert. Gode råd ønskes - - -
A. Andersen, Nørager (07-06-2011) 
Svar:
Fibergips er et godt bud, er utrolig holdbare til lidt af hvert.

http://www.koludabyg.dk/tagentreprise-soroe
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (07-06-2011) 

Isolering - vægge Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg har et hus fra 1976 med tilbygning fra 1980. Der er muret ydermur. I den ældste del er indermur af gipsplader med opskummet isolering på 10 cm. Der er yderligere 8 cm hulmur. Jeg vil gerne have det yderligere isoleret og var oprindelig stemt for flamingo, hvis der skulle være fugt, hvad jeg ikke tror, men er nu forelagt papiruld. Kan I fortælle fordele/ulemper og hvad er isoleringsevnen på disse produkter sammenholdt med traditionel isolering Niels F
Niels F, Glamsbjerg (31-05-2011) 
Svar:
Det er uden betydning mht. fugt hvilket produkt du vælger at indblæse.
Isoleringsevene er stort set ens for nævnte produkter.
Papiruld har ikke særlige kvaliteter i forhold til andre indblæsnings-isolerings-typer på markedet.
Bortset fra at man khar langt mindre erfaring med produktet end f.eks. mineraluld.
peter Schøler, Nakskov (31-05-2011) 
Svar:
Papiruld har en kvalitet i forhold til traditionelle isoleringstyper.
Papiruld har et væsentligt mindre "CO2 aftryk" dvs. i en livscyklusanalyse udleder produktet mindre CO" end f.eks. mineraluld og polystyren.

Personlig ville jeg dog ikke anvende det til isolering i hulmure, men her bruge f.eks. polystyren (flamingo)
Det er ganske vist brændbart (imodsætning til mineraluld) men det fordeler sig nemmere i hulmuren.
Henrik, nn, nn, (02-06-2011) 
Svar:
CO2 Aftryk er helt uden betydning. Om 10 år er det alligevel noget helt andet vi er bekymrede for.
P. Schøler, Nakskov (03-06-2011) 
Svar:
Helt rigtigt.
Jeg nævner lige de væsentligste bekymringer i Europa siden 2. verdenskrig.

Den Kolde Krig. Den atomare oprustning. Energikrisen i 1972/73. AIDS trusle mod Europa. Kommunismens sammenbrud. Borgerkrigen i Juguslavien. Atomkraftværker. Indvandringen fra 3. verdenslande.
Terrortruslen.

Bekymringerne for konsekvenserne af ovenstående har langt overskygget de faktiske skadevirkninger.
Vi, Danmark, Europa, Vesten i det hele taget, har endda formået at udnytte hver eneste til egen fordel.
Vi, Danmark, Europa, Vesten i det hele taget er nemlig helt fantastisk gode til at løse problemer.
Vi, Danmark, Europa, Vesten i det hele taget vil også løse de såkaldte klimaændringsudfordringer.
Vi, Danmark, Europa, Vesten i det hele taget har kun et virkeligt problem, V har et voldsomt behov for at være bekymrede, vi elsker nemlig bekymringer.


Gordon Rowel, Ringkøbing (03-06-2011) 

Luftlydisolering af røregennemføringer Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg skal have tætnet rørgennemføringerne til underboen. Jeg er blevet anbefalet både brøndskum og almindelig tætning med glasuld og efterfølgende 1-komponent byggefuge på begge sider af etageadskillelsen. Hvad vil isolere bedst mod lyd? eller er der et andet alternativ?
Andreas, København (30-05-2011) 
Svar:
Rørgennemføringen skal vel også være brandsikret ???
Enten tilstøbes der med beton eller også anvendes specielt skum.
Henrik, nn, nn, (30-05-2011) 
Svar:
Rørarbejdet skal i øvrigt udføres af autoriseret VVS-installatør.
Med god grund forekommer det. Der skal anvendes ubrandbare rør.
Verner Mortensen, Grenå (31-05-2011) 

hjææælp Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
jeg sidder og gennemgår nogen ting om isolering, jeg er desværre stødt på et problem som forlyder. hvad er isoleringstykkelsen i henholdsvis lette og tunge ydervægge mod opvarmede rum ?
jannie, næstved (30-05-2011) 
Svar:
Det lyder ganske fjollet.

Hvad nu hvis der slet ingen isolering er!
Rune Solbjerg, hadsten (30-05-2011) 
Svar:
Måske et smut ind på rockwool kan afklare det for dig, hvis altså det er kravene i dag vi snakker om, hvis det er hvad der faktisk er i din væk, så er dit gæt lige så godt som vores.

http://www.koludabyg.dk/nyt-tag-slagelse
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (30-05-2011) 

Isolering / bjælkehytter Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi påtænker at bygge en bjælkehytte (sommerhus). Er der nogen der ved, hvor stor en dimension bjælker vi skal op i for at overholde de gældene krav til isolering (BR10).
Lene Andersen, Langå (27-05-2011) 
Svar:
Lad være med det.

For det alleførste er der intet på nogen måde taler for at bygge bjælkehytter eller huse i DK.
Endvidere kan kravene i BR10 til varmeiolering kun opfyldes ved (formodentlig) indvendig isolering og efterfølgende beklædning.
Hvorved bjælkehytten vel fremstår noget kulisseagtigt.
Jan Gertsen, Brædstrup (28-05-2011) 
Svar:
Det er svært at opnå en god isoleringsevne ved byggeri i massivt træ.
Men det er ikke umuligt, især ved et sommerhus.
Prøv f.eks. at læse dette link
http://vot.teknologisk.dk/11575

Men der har desværre været nogle sager med "blokhuse" hvor der blev leveret træ med råd, så sørg for minutiøs modtagekontrol af træet af en ekspert, hvis i vælger en løsning fra f.eks. Amerlog, Logcabins eller lignende firmaer, som leverer byggesæt og hele huse i massive bjælker.
Henrik, nn, nn (28-05-2011) 
Svar:
Der er ingen grundt til at spilde tid på Amerlock.
De fremstår overalt som fuldstændig uden seriøsitet og er ikke istand til at producerer en eneste positiv tilkendegivelse af deres produkter. Bortset fra de de selv producerer.
Deres hjemmeside er stort set løgnagtig. De hævder at have solgt 1400 bjælkehuse i DK siden 1996. Tallet må omfatte fugle- hunde- og evt. sneglehuse.
Det totale opførte antal bjælkehuse i DK er de sidste 10 år ca. 300 stk. Jfr. Danmarks Statistik.
Samtlige helårshuse leveret af Amerlock siden 2006 opført i ordinærere boligområder opført med indvendig varmeisolering for at kunne overholde kravene til varmeisolering.
Der er en fuldstændig mangel af fakta på deres hjemmeside. Vedr. Energi, (Energi og Indeklima) omtales primært nedbringelsen af energifoprbruget i Danmark. Hvilket er fuldstændig uden relevans i forhold til Amerlocks produkter.
Amerlock er et firma ledet af småsvindlere med fuldstændig mangel på vilje og evne til at levere den vare de påstår sig i stand til. Direktør og indehaver Jørgen Jønsson har et utal af tabte retssager, heriblandt domme for konkursrytteri, dokumentfalsk og bedrageri bag sig.
Jørgen Sørensen, Holme (28-05-2011) 
Svar:
Nå ja, nu skrev Jørgen så det jeg var lidt mere tilbageholdende med.
Men det er altid en god ide at checke CVR registret.
Desuden er det altid en god ide at snakke med kunder som har fået leveret produkter fra det firma man gerne vil samarbejde med. Firmaernes hjemmeside med referancelister er altså et godt sted at starte.

For Amerlog og Jørgen Jønsson er der en del selskaber (incl. et par stykker under konkurs.)
Cvr-nr: 27671004 - AMERLOG DANMARK A/S
Cvr-nr: 13074348 - CHRISI PRODUCT ApS
Reg-nr: ApS184004 - MURERFIRMAET HADERUP AF 30/3-1998 ApS
Reg-nr: ApS186337 - FELDBORG MURERFORRETNING ApS
Cvr-nr: 20802138 - XYLYXOS ApS
Cvr-nr: 25554124 - A-LOG HOLDING ApS




Henrik, nn, nn (29-05-2011) 
Svar:
Ja, Amerlog er jo foreviget via deres udtalelser på TV, hvor de ikke lige fremstod som noget jeg ville have noget med at gøre.

Måske værd at overveje et evt. samarbejde med dem...;)

http://www.koludabyg.dk/pris-paa-nyt-tag
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (29-05-2011) 
Svar:
BR 10 siger max u-værdi på 0,4 Dette kan du opnå ved bygge med en 12" bjælke i eksempelvis Eastern White Pine eller Douglas
Jørn, Ullerslev (23-04-2012) 

Facadeisolering med polystyren/flamingo Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg ved at mange er begyndt at lave facadeisolering med f.eks. 100mm rockwool som efterfølgende bliver pudset, men må man facadeisolering med polystyren/flamingo?

Synes ikke at kunne finde et fyldestgørende svar.

Der er noget med, at flamingo er brandfarligt og derfor skal dækkes af brandhæmmende materiale, men er et lag puds godt nok, eller er der helt specielle krav til dette. Mener at der skulle være kommet nye regler i BR10 omkring dette, men kan ikke finde frem til det.

Og er der evt. nogle som har erfaringer med facadeisolering med henholdsvis flamingo og rockwool?

PFT for svar.
Adam, Søborg (22-05-2011) 

Isolering af Vandmåler Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Min vandmåler er anbragt i uopvarmet garage. Hvordan kan jeg bedst isolere vandmåler og rør så det stadig er mulig at aflæse måleren? Regner med at skulle bruge varmekabel i bunden af rør og måler. På forhånd tak for forslag til løsning af problemet. M.v.h. Horst Lassen
Horst Lassen, Rødovre (18-05-2011) 
Svar:
Grossisterne kan være behjælpelig med at fremskaffe isoleringsskåle som er støbt præcis til f.eks. målere.
De er dog rimeligt dyre, så måske skulle du forsøge dig med almindelig mineraluld, med en omhyggelig tilskæring.
Henrik, nn, nn (19-05-2011) 

Lovkrav vedrørende isolering af kolonihavehus Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Jeg er ved at opføre et nyt kolonihavehus, og er i tvivl om, hovrvidt jeg skal
isolere det, da vi kun kan bruge det i sommerhalvåret og området har været oversvømmet. Træet tørrer lettere ud af sig selv uden isolering, der først skal fjernes.

Jeg har fået at vide, at der er et lovkrav vedrørende isolering nu. Er der nogen som ved, om dette også gælder kolonihavehuse, som kun bebos halvdelen af året?
Sarah Cohn Sierota, København (15-05-2011) 
Svar:
Du skal læse bygningsreglementet: http://www.ebst.dk/bygningsreglementet.dk/br10_00_id119/0/42

Du skal opfylde kravene uanset dit brugsmønster(sommerbrug), næste ejer kan jo have et andet behov end dig.
Henrik C, København S (15-05-2011) 
Svar:
Kolonihaver er kun omfattet af aftræk, vand og afløbsinstallationer i bygningsreglementet.

se BR10 1.2 stk 2

Det betyder at der ikke stilles krav fra bygningsreglementets side!
Det kan være der står noget i lokalplansvedtægterne, prøv evt at kigge i dem.
Ingeniøren, Kbh (16-05-2011) 

Gulvisolering selvbærende Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Jeg har en stor garage med betongulv Gulvet er ikke isoleret, så jeg for en kuldebro under min bil (meget fugtig/rusten undervogn) Derfor vil jeg ha isoleret ovenpå gulvet (højden er ikke noget problem) 100mm isolering 1 Man man vist få nogen selvbærende isolering, hvis ja, er det dyrt og kan man så ligge beton/fliser ovenpå dette, og hvor meget meget skal der til, for at der kan holde en bil oven på 2 hvad er alternativet Mange tak
Klamphuggeren, Vestjylland (14-05-2011) 
Svar:
Mon ikke de 7-9 år i folkeskolen har været komplet spild af resourser for dit vedkommende. Er du komplet uvidende om selv de simpleste fysiske forhold?
Rusten har intet med den manglende isolering at gøre.
Den skyldes fugt og/eller salt og manglende ventilation.


Dansk Klaphatte Service., Undervognen (15-05-2011) 
Svar:
ØHHH, Den med folkeskolen har du vist hørt før, så lidt, er der da blevet hængende, klaphat
Hvor tror du fugten kommer fra ??? Et varmt rum, som bliver hurtigt afkølet gennem gulvet, ja det giver fugt og ja fugt giver rust

Tag du noget frisk luft, så din fjeder ikke ruster over, det vil sikket ikke pynte hvis dine øre faldt af

Klamphuggeren, Vestjylland (15-05-2011) 
Svar:
Klamphugger

Må din gud holde hånden over dig - i al fremtid.

Du har virkelig brug derfor.

Bortset fra bemærkningerne om folkeskolen så har "Klaphatten" fuldstændig ret.

Rusten har intet med den manglende isolering at gøre.
Den skyldes fugt og/eller salt og manglende ventilation.


Søren Poulsen, Risskov (16-05-2011) 
Svar:
Hej Søren
Tak for dit indlæg
Ja man lærer sgu lidt hver dag....
Hvis vi nu tar den lidt punkt for punkt eller påstand efter påstand, kan du så ikke fortælle mig hvor kæden er hoppet af

A kuldebro:
1.En kuldebro er et område, hvor isoleringsevnen er dårligere end området omkring det.
2.Derfor er temperaturen ved en kuldebro lidt lavere end i resten af rummet
3. Derfor dannes der kondens, hvilket iøvrigt giver risiko for mug og svamp, derfor er der tpisk skjolder på en inddækninger på et ældre velux tagvindue osv osv

B Kondens:
Når varm luft nedkøles fortættes luftens indhold af vand og lægger sig på den kolde overflade i form af dråber/kondens/fugt
C Korrosion
1.Ting koroderer hvis den relative luftfugtighed er over 70 %
2.Hvis luftens indhold af vand fortættes af nedkøling, så stiger luftfugtigheden

D Hvordan fjernes en høj luftfugtighed:
1 Ventilation
2 Højere indendørs temperatur i forhold til udenfor (10 grader er typisk nok)

E Isoleret garage
1. Garagen er rigtig godt isoleret, dvs ingen naturlig ventilation
2. Om sommeren er Temperaturen udenfor højere end indenfor, pga isoleringen, dvs høj luftfugtighed indefor

F En typisk kuldebro er f.eks et uisoleret betongulv

Vi tar den med kondens igen.
Kondensen lægger sig på den kolde overflade
Under bunden på bilen, dvs undervognen er koldere en kabinen, pga nedkøling fra det kolde gulv
hvilket giver kondens/fugt, som så giver rust............


De største tanker og bedste hilser



Klamphuggeren, Vestjylland (16-05-2011) 
Svar:
A. Den definition kender jeg godt. Men den er ikke komplet. En kuldebro er et eller flere punkter i en bygningsdel hvor isoleringsevnen er væsentlig dårligere end bygningsdelen generelt. Den skal endda være så dårlig at de under visse omstændigheder dannes kondens på kuldebroen.
Dit garagegulv kan ikke betragtes som en kuldebro i almindelig forstand. Derimod kan man sige at gulvet måske er væsentligt dårligere isoleret end bygningen som helhed.

B. Ja, det er rigtigt. Men det har ikke noget med sagen at gøre.

C. 1. Sludder. Nogle metaller gør. Plast gør ikke.
2. ??? Hvis luftens fugtindhold i et rum er konstant. Så er luftens fugtighed i procent konstant. Uanset temperatur.
Hvis temperaturen stiger i rummet bliver den relative luftfugtighed lavere.

D. 1. Ja.
2. Slet ikke. Luftfugtigheden er den samme uanset temperatur.

E. Når der ikke er ventilation i garagen kan fugten ikke komme ud.
2. Nej, den relative luftfugtighed er er højere.

F. Se A.

Du skal skelne mellem luftfugtighed og relativ luftfugtighed.

Hvis vi lige ser bort fra salt og at porten kun står åben når bilen køres ind og ud. Så er det der får en bil til at ruste i en garage den manglende ventilation. Delvis fordi der med bilen bringes fugt ind i garagen.
Fugtindholdet i luften stiger, metallet begynder at ruste. Det er slet ikke nogen betingelse at fugten kondenserer på bilen, (Selv om det hjælper godt til)
[Almindelig stål ruster utroligt nemt].

Altså, din bil begynder at ruste pga. fugtindholdet i luften. Fugtindholdet i luften kan kun fjernes ved bortventilering.
Når din bil er begyndt at ruste fortsætter rustdannelsen uden hensyn til fugtighed overhovedet. (Kun går det hurtigere jo mere fugt der er til stede). Fordi rustdannelsen kun kræver ilt. Som jo findes i luften - og vandet, i rigelige mængder. Der sker en såkaldt oxidering. En ionbytning af luftens ilt og nogle af stålets ioner. (Jeg kan ikke huske hvilke).

Søren Poulsen, Risskov (16-05-2011) 
Svar:

Jernoxid

C.1 Stort set alle metaller koroderer
C2 Relativ luftfugtighed
D2 Relativ luftfugtighed
Men hvor om alting er, så vil en isolering af gulvet gøre, at afkølingen eller varmeoptagelsen i gulvet vil forgå så langsomt, at temerturforskellen i kabinen/undervognen vil blive udlignet og ubetydelig
Dette samt ventilation vil forhindre kondens under bilen...Basta
Ja er klar over, at ventilationen er den vigtigste og har et par badeværelses ventilatorer i vægene
Samt en nedbygget rediator under min ene bil fra 1966, uden rust
Har intet under den anden, den er fra 2000 og ruster (og ikke noget med ingen urenheder i gammelt metal osv, bremseskiverne ruster på den ene og ikke på den anden)
., . (16-05-2011) 
Svar:
Nu har jeg ikke baseret ovenståend indslag på enkeltstående tilfælde, men på den generelle viden om fænomenerne.

Men hvis du har det godt med at isolerer dit gulv, så er der jo det der skal til.
Og det kan godt lade sig gøre ved at anvende flamingoplader med større trykstyrke end den normale til boligformål. Ovenpå det f.eks et armeret betondæk. evt. dobbeltarmeret hvor belastningen bliver størst. (Sporkørsel).
Endvidere skal der kantforstærkes i portåbningen.
Søren Poulsen, Risskov (17-05-2011) 

Dampspære ?? Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Hej Vi skal ha isoleret et loft i vores gårdtoilet (uopvarmet). Over loftet er et badeværelse. Skal der dampspærer op? Vi har tænkt os at "pakke isoleringen ind i gips .... er udluftning nødvendig?? Håber på et par gode råd :-) ... på forhånd tak Lars - andelsforening på Vesterbro
Lars B, København (11-05-2011) 
Svar:
Det skal der. Måske.
Dampspærren skal være på isoleringens varme side.
Altid.
Udluftning af hvad? Lokummet?. Kan du ikke bare lade døren stå åben???
Peter Hansen, Slagelse (11-05-2011) 
Svar:
Altså er rummet over denne gårdtoilet opvarmet, så skal der etableres en dampspærre ja.

www.tmrk.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (11-05-2011) 
Svar:
tak for jeres svar :-)

Da rummet over gårdtoilettet er et badeværelse, med flise-gulv (og gulvvarme) er det svært at etablere dampspærren.
Huset er 1904 og Dækket mellem stueetagen og 1. sal er beton med "jerndragere"

Mit spørgsmål om udluftning gik på om man f.eks.kan lave lidt udluftning af det nedsænkede gipsloft med isolering over på UDEN dampspær ... og derved undgå probelmer. (jeg er klar over at en sådan udluftning vil nedsætte isolerings-effekten ......

Da der ikke er træ i dækket tænkte jeg på kun at bruge isolering, gipsplader og "stålregler" og derved gøre det mindre farligt at pe dampspærret ... eller ??

Mvh Lars, vesterbro

Lars, København (11-05-2011) 
Svar:
Jamen så ville jeg bare opsætte det i stål, og isolere mellem gulvet og loftet, selvom det rum ikke er opvarmet, vil du sikkert ikke opleve problemer.

Skulle der lægges en damspærre i den konstruktion, skulle den lægge på undersiden af din betonflade, men det er ikke muligt som jeg læser det.

http://www.tømrermester-rk.dk/renovering/


Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (12-05-2011) 
Svar:
Tak til Tømrerfirmaet Koluda .... jeg tager dit råd til mig :-)

(Fint website du har i øvrigt)

Mvh Lars, Vesterbro
Lars, København (12-05-2011) 
Svar:
Var så lidt...:)

Takker for rosen syntes også selv siden er god, men har også selv stået for det hele jo...;)

http://www.koludabyg.dk/rendejern
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (12-05-2011) 

Vedr. dampspærre i hus fra 1961 Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Vi er ved at renovere et betonelements hus fra 1961. Der er ikke dampspærre mellem fundament og ydermurerne. Skulle der være det dengang? Er det noget en udvidet ejerskifteforsikring skal dække? Vi har skimmelsvamp i væggene og mener der er en sammenhæng mellem den manglende dampspærre og skimmelsvampen. Hvad gør vi nu?
Ulrik Kofoed, silkeborg (09-05-2011) 
Svar:
Der var ingen krav om dampspærre i 1961. Så i skal nok finde et andet argument.
,,, ,, (09-05-2011) 
Svar:
Det er ikke en dampspærre.
Men derimod en fugtspærre mellem fundament og betonelementer
Ved muret byggeri kaldes det murpap.
Murpap har været almindeligt i de sidste 100 år og var formodentligt et krav i 1961.
Hvis det ikke er nævnt som en skade i tilstandsrapporten er det jo helt oplagt at anmelde skaden til ejerskifteforsikringsselskabet.
Benny Nielsen, Vejen (09-05-2011) 
Svar:
I Bygningsreglementet fra 1966, pkt. 7 er der krav om "fugtisolering". Find selv reglementet fra 1961 og se om reglen også var gældende i 1961 (eller et tidligere reglement), idet bestemmelsen skal være i det reglement der var gældende da fundamentet blev støbt ikke da huset stod færdigt.
Søren, (10-06-2011) 

isolering Svar på dette spørgsmål »
Spørgsmål:
Skal til at ligge isolering ud har købt 300.mm .så kom naboen ind og sagde at jeg skulle ligge dampspære ud . men jeg har hørt at isoleringeren er dampspære Skal støbe og ha fliser på . hvad gør jeg som nr.1 ,2,3,4,5,6,7,8,9
k.n, kbh (07-05-2011) 
Svar:
Start med at fortælle hvad du har gang i.
Vagn Lundbye, Horserød (07-05-2011) 
Svar:
Isolering fungerer ikke som dampspærre.

Generelt er det anbefalelsesværdigt at der etableres en spærring ved alle ydervægge, især hvor der er isolering og organiske byggematerialer som træ. Hvor ydermurer er udført i f.eks. beton eller gasbeton, kan disse bygningsdele fungere som dampspærre.

Sæt dig ind i hvad, hvordan og hvorfor! Især er det vigtigt at du laver research på , hvordan der opnås en korrekt montering.

Læs evt. lidt her
http://www.bolius.dk/alt-om/byggematerialer/artikel/dampspaerre/

Ingeniøren, Kbh (07-05-2011) 
Svar:
He he, ingen aner hvad de snakker om.

Det er et kappilar brydende lag du kan undvære ved 300mm isolering/flamingo i gulvet.

Du laver et støbt gulv med fliser på skal der hverken være fugtspærre eller damspærre i konstruktionen.

www.koludabyg.dk
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (07-05-2011) 
Svar:
...Til gengæld skal det sikres at der er den fornødne spærring mod optrængning áf radon fra undergrunden. Her kan terrændækket virke som spærreflade, såfremt det udføres korrekt, dvs under hensyntagen til svindrevner og udførelse af selve støbearbejdet. Typisk vil der mellem dæk og fundering være behov for at udlægge en radonspærrende membran.
Ingeniøren, Kbh (07-05-2011) 
Svar:
Ingeniøren.... det var noget jammer at smide ind i samtalen.... er du lige blevet færdig med at læse?
mureren, Odense (08-05-2011) 
Svar:
Det må du gerne uddybe!
Ingeniøren, Kbh (08-05-2011) 
Svar:
Ingeniøren har da fuldstændig ret i det der skrives, og radonsikringen er en meget vigtig del af byggeriet i dag, selv om mange håndværkere ikke tager det alvorligt.

Forøvrigt er et kapillarbrydende lag stadig en god ide ved polystyrenisolering, da det forbedrer isoleringsevnen og forhindrer opfugtning af isoleringen.
www.danskbygningsundersøgelse.dk, 7870 Roslev (09-05-2011) 
Svar:
Enig, der kan undværes dampspærre men der skal radonisoleres iht krav i Bygningsreglementet.
Polystyrenisolering er mig bekendt kapilarbrydende i sig selv, så hvorfor indbygge endnu et kapilarbrydende lag under dette?
M.Thomsen, Horsens (09-05-2011) 
Svar:
Det skal der heller ikke hvis der lægges min. 220mm flamingo.

Men radonsikringen er korrekt ja.

http://www.tømrermester-rk.dk/nyt-tag/
Tømrerfirmaet Koluda byg, Gørlev Vestsjælland (10-05-2011) 

Her vises 289-313 indlæg ud af 1423.   « Forrige 25       Næste 25 »

» Stil spørgsmål ?? Tilbage til Debatforum forside »