spacer
Endnu mere synlig aktør

Mærkevareleverandør, der oprindelig primært var kendt for tommestokke, har i dag et meget bredt værktøjssortiment.



Af journalist Jørgen Hansen

Konkurrencen bliver intensiveret på det danske værktøjsmarked, idet en kendt mærkevareleverandør i år vil opruste yderligere.

Det er Hultafors AB, Sverige, der har overtaget alle aktierne i Team Værktøj og har etableret datterselskabet Hultafors Danmark A/S.

- Team Værktøj og Hultafors har igennem over ti år haft et yderst tilfredsstillende samarbejde, som har ført til en markant fremgang for produkterne på det danske marked. Nu satser vi på at blive endnu mere synlige på markedet og blive en stadig større aktør inden for værktøj.

- Vor vision om at blive endnu større skal opfyldes ved at lancere nye produkter og løbende produktudvikle de eksisterende produkter indenfor det segment, hvor vi befinder os, siger adm. direktør Bjarne H. Hansen, Hultafors.

Han tilføjer, at det meget vel hen ad vejen kan tænkes, at helt andre produktgrupper end dem, virksomheden i dag beskæftiger sig med, kan være interessante at introducere indenfor de kanaler, der allerede benyttes.

Bjarne Hansen mener, virksomheden har et godt grundlag for yderligere ekspansion.

- I dag har vi et meget bredt værktøjssortiment til såvel håndværkere som private, der vil arbejde med funktionelt værktøj af høj kvalitet, og vi er netop yderligere blevet styrket ved overtagelse af DSI håndværktøjsprogrammet med hamre, økser, brækjern m.v. DSI har gennem generationer været en anerkendt mærkevare på det danske marked.

- Vi har gennem en årrække befæstet vor position som en seriøs leverandør af kvalitetsværktøj i hele Skandinavien, og overtagelsen af DSI er derfor et naturligt led i vor strategi om at styrke vor position som værktøjsleverandør.

Målsætning

For virksomheden er der en række grundlæggende principper, der skal leves op til, og her kan nævnes, at virksomheden i udvalgte segmenter skal føre det stærkeste sortiment af håndværktøj.

Desuden skal virksomheden være en aktiv partner, som lever op til kundens forventninger og skaber lønsomme forretninger.

Hertil kommer, at produkterne skal have en form, finish og funktion, der tydeligt signalerer, at der ikke eksisterer et bedre alternativ på markedet.

Fortsat vil der blive satset målrettet på produktudvikling i overensstemmelse med forbrugerens ønsker, og her tænkes primært på ergonomi og arbejdsmiljø.

- Vi er på det rene med, at der kræves ekstra resurser i markedet for at være en af ’spillerne’ i fremtiden, hvilket gælder på både mandskabs- som produktsiden. Vi vil nu intensivere bearbejdningen af markedet i Danmark og fokuserer i den forbindelse specielt på markedsføringen af produkterne i de enkelte butikker. For at honorere kravet til synlighed har vi erkendt, at det er nødvendigt at styrke organisationen.

Tommestokken

Når håndværkere hører navnet Hultafors, tænker de utvivlsomt først på tommestokke, hvilket ikke er så mærkeligt, eftersom tommestokken fra denne virksomhed har eksisteret siden 1883. I Danmark er markedsandelen på omkring 98%.

I dag findes der ikke mange bygninger i Danmark, som ikke er bygget med hjælp af tommestokke, og der findes næppe en håndværker eller en gør-det-selv’er, som ikke har en tommestok i værktøjskassen. Det er derfor ikke så overraskende, at navnet Hultafors forbindes med tommestokke.

Men hvor tommestokke i de første år i Danmark udgjorde en betydelig del af omsætningen, efter at den svenske virksomheds produkter blev lanceret under Bahco i 1986 og fra 1992 under Team Værktøj, er salget af andre Hultafors-produkter siden steget markant. I dag tegner tommestokke sig således kun for omkring 30-40% af den samlede omsætning, men fortsat er der altså et betydeligt salg af dem.

Godt fodfæste

- I dag har vi en lang række byggerelaterede produkter som båndmål, vaterpas, kridtsnore, vinkler, mærkning, hamre, mukkerter, brækjern og koben, økser, stadier m.v. Vi vil være bedst indenfor det, vi kalder ’mål og mærk’, ’hug og slag’ samt ’bryd og bræk’.

- Alle produkter har fået et godt fodfæste på det danske marked. I de segmenter, vi hidtil har valgt at være, satser vi alle steder på en markant markedsandel, siger Bjarne H. Hansen.

Varemærket

Et af Hultafors’ midler til at skabe yderligere vækst er at slå på selve varemærket.

- Håndværkeren skal forbinde navnet med kvalitet. Det er værktøj, som har lidt ekstra, når det drejer sig om funktion, ergonomi og design. Samtidig er det værktøj, som gør arbejdet lettere eller formindsker risikoen for arbejdsskader.

- Varemærket Hultafors skal slås fast, og derfor satser vi udelukkende på det. Tidligere overtog virksomheden Tors Hammare, og Tors er jo egentlig et udmærket navn også i Danmark, men det er droppet til fordel for Hultafors. Ligeledes vil DSI-navnet forsvinde, men DSI-logoet vil blive bibeholdt på værktøjet sammen med Hultafors-navnet.

- Samtidig går vi i endnu tættere dialog med de enkelte butikker, for at de kan blive stadig mere lønsomme. Det kan være, at de har produkter hængende, fordi de ser flotte ud, men det hjælper jo ikke så meget på lønsomheden, hvis de ikke kan sælges.

Nyt sortiment

Desuden vil mærkevareleverandøren satse på både at have et professionelt og et privat segment i de enkelte byggemarkeder.

- Markedet for hobbyhåndværkere ekspanderer, og interessen for at bygge om og renovere er fortsat stigende. Flere nye aktører tilbyder produkter af varierende kvalitet, fremstillet i lande med billig arbejdskraft og uden angivelse af oprindelsesland.

- Vore kvalitetsprodukter eksponeres ofte ved siden af billige produkter. Naturligvis ønsker vi, at hobbyhåndværkeren skal foretage det rigtige valg og satse på håndværktøj af høj kvalitet, som letter arbejdet og giver et godt resultat.

- Men vi indser også, at der findes forbrugere, som ikke er parate til at betale prisen for den høje kvalitet. Det er forbrugere, der sjældent køber håndværktøj, fordi behovet ikke er særlig stort, og som derfor prioriterer en lavere pris frem for kvalitet. Derfor lancerer vi nu sortimentet Hobby, leveret fra nogle af de mest omkostningseffektive producenter i verden med fokus på pris.

- Produkterne er ikke i den høje kvalitet som i vores ordinære sortiment, men det vil fortsat være et udmærket produkt til en attraktiv pris og med angivelse af oprindelsesland, oplyser Bjarne H. Hansen.

Endnu et felt, hvor der satses, er håndværkere under uddannelse.

- Vi leverer værktøj til lærlingesæt, og det er et område, vi gør meget ud af. Det er jo de kommende brugere, vi her får i tale, og når de først har prøvet vores kvalitetsværktøj, er vi overbevist om, at de vil holde fast i det i årene fremover, slutter Bjarne H. Hansen.




Når håndværkere hører navnet Hultafors, tænker de utvivlsomt først og fremmest på tommestokke, og det er ikke så mærkeligt, eftersom tommestokke fra denne virksomhed har eksisteret siden 1883, men i dag står virksomheden udover tommestokke bag en lang række andre byggerelaterede produkter.



 
Nyhedsarkiv
Navne/Aktiviteter
Organisationer
Kontakt redaktion
mesterguiden