Trælasten går på nettet - Træ Guiden - Byggeri.dk - Alt om træ

Byggeri.dkTræ Guiden

« TilbageArtikel

Trælasten går på nettet

Netbutik har succes med et varesortiment som i en klassisk trælast, få varenumre og billig levering.

Af Michael Rughede
Flere og flere netbutikker har succes med online salg til de danske boligejere. Nogle har specialiseret sig i vvs-produkter, en del sælger værktøj, andre har sortiment inden for døre og vinduer, og atter andre sælger restpartier og brugte byggematerialer. 

Blandt de senest ankomne er netbutikker med et sortiment som i en typisk trælast, og eksemplet billigtbyg.dk viser, at den slags har en fremtid.

De to iværksættere, Kenneth Schøller og Michael Isaksen, lagde ud med ni måneders udviklingsarbejde hjemme i privaten og solgte til deres første kunder for to år siden. I dag er der fem ansatte, som hver uge håndterer et par hundrede ordrer.

- Vi oplever en stærkt stigende vækst, og det her er bare starten, siger Kenneth Schøller uden dog at ville sætte præcist tal på omsætningen. 

- Der er stadig langt til de 100 mio. kr., men vi omsætter for et pænt tocifret millionbeløb, og målet er at gøre det trecifret, siger Kenneth Schøller og nævner et par af vvs-netbutikkerne som eksempler til efterfølgelse. 

Kendte produkter
Konceptet hos billigtbyg.dk er enkelt. Her er de samme kendte materialer som hos den lokale trælast. Isolering fra Rockwool, Isover og Styrolit, mursten fra Pedershvile, tagmaterialer fra Decra og Eternit, tagrender fra Icopal og Plastmo. Sortimentet er nøje udvalgt.

- Det er lettere at sælge noget, som kunderne kender i forvejen. Samtidig kan kunderne se varerne på hjemmesiden, så de aldrig er i tvivl om, hvad de køber, siger Kenneth Schøller. 

Det er træprodukter, isolering og tagmaterialer, der sælges mest hos billigtbyg.dk, men både varenumre og mærkevarer er begrænset til de mest gængse. 

- Vi satser netop på et begrænset sortiment inden for produktkategorierne. Vi vil have billeder og beskrivelser på stort set alle varer på hjemmesiden. Det skal laves manuelt, og så bliver det næsten uoverskueligt, hvis vi kører for stort sortiment, forklarer Kenneth Schøller, der har set flere hjemmesider knække halsen på den opgave.

Den typiske kunde
Det er først og fremmest private, der klikker sig ind hos billigtbyg.dk. 

- 90% af kunderne er private. De skal måske renovere huset eller bygge en ny garage. Så klikker de sig ind på de forskellige materialer og laver et prisoverslag på projektet, siger Kenneth Schøller, der anslår, at den generelle besparelse på at handle i billigtbyg ligger på 10-15%. 

- Mange bruger hjemmesiden til pristjek og indledende budgetlægning. Ud af 2000 besøgende lægger 300 varer i kurven og måske 20 gennemfører handlen, men vi arbejder hele tiden på at øge andelen af køb, forklarer Kenneth Schøller om købemønsteret på billigtbyg.dk

En del kunder ser billigtbyg kun i den ene handel, mens andre kunder er GDS’ere, der altid har et projekt kørende, og som derfor køber igen og igen. 

Forenkler købet
Billigtbyg.dk mener, at en af hemmelighederne ved den gode netforretning er rationelle arbejdsgange. Det handler om at automatisere kundehåndtering og logistik mest muligt.

- De private kunder er jo også kendt som de mest besværlige. De kræver mere tid at sælge til end den professionelle, og de kan have mange spørgsmål. Derfor prøver vi at udvikle vores systemer, så kundehåndteringen bliver mest smidig, fortæller Kenneth Schøller. 
Han anslår, at man ikke hører fra 80% af kunderne, mens de sidste 20% har spørgsmål.

Et af initiativerne til at begrænse spørgsmålene bestod i at sende en sms til kunden om den forventede leveringstid. Det kappede fluks 60% af de daglige kundeopkald. Blandt andre initiativer er webcam support. I dag kan kunderne enten ringe indenfor normal åbningstid og stille spørgsmål eller bruge webcam.

- Webcam-funktionen vil vi senere udbygge, så vi kan yde kundesupport til f.eks. kl. 22, hvor kunderne typisk er hjemme og i gang med deres projekter, siger Kenneth Schøller. 

189 kr. frit leveret
Et af nøglepunkterne for billigtbyg.dk er de meget lave leveringsomkostninger til kunden. Uanset afstand og mængder koster det kun 189 kr. at få leveret varerne. 

- Det kan udelukkende lade sig gøre, fordi vi kan trække på vores leverandørers distributionsnet. Vi samarbejder med en af Danmarks mest etablerede trælaster med filialer over hele landet, så vi kan lave lokale forsendelser, fortæller Kenneth Schøller. 

Der er generelt få varereturneringer til at tynge økonomien i forsendelsesomkostningerne, oplyser han. Kunden betaler dog som minimum yderligere 189 kr. ved en ren returnering af leverede varer, men regningen kan også ende på 349 kr. ved større transaktioner og tilbagelevering af mindre partier.

- Det præcise beløb aftaler vi med kunden, hvis det bliver aktuelt, siger Kenneth Schøller. 

Håndværkere kan være fremtiden
Blandt de fremtidige tiltag, som billigtbyg.dk overvejer, er en større satsning på håndværkerne og B2B-salget

- Det kræver dog, at vi lægger vores prispolitik om. I øjeblikket kører vi med lavest mulige pris, så der er ikke plads til håndværkerrabatter. Men en større volumen på ordrerne kan give plads til et rabatsystem, siger Kenneth Schøller og peger også på, at de generelt lavere omkostninger ved prof-kunderne i forbindelse med returninger og garantiforpligtelser kan være løftestangen for lavere priser. 

- Der kunne laves en log-in funktion for B2B-kunderne med andre priser og handelsbetingelser tilpasset erhvervskunderne, siger Kenneth Schøller.
Omlægning af prispolitikken er en balancegang, fordi, som Schøller siger, marginalerne er små grundet det lave dækningsbidrag i branchen som helhed og hos billigtbyg.dk i særdeleshed. 

- Det lave dækningsbidrag skal fortsat være en del af konceptet, fordi billigtbyg.dk hellere vil skubbe varer ud frem for f.eks. at gå ind i det mere resursekrævende projektsalg, hvor et højere dækningsbidrag er den naturlige omkostning, kunderne betaler for den service, slutter Kenneth Schøller.

 

Køb & Salg - Træ Guiden

» Indryk gratis annonce » Se alle annoncer